تحقیق مدیریت استراتژیک و تحول سازمانی و اثربخشی سازمانی ، مفاهیم، رویکردها، الگوها و مدل های آن و استراتژی‌ها تغییر و تحول سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت استراتژیک و تحول سازمانی و اثربخشی سازمانی ، مفاهیم، رویکردها، الگوها و مدل های آن و استراتژی‌ها تغییر و تحول سازمانی دارای ۹۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱)مقدمه    ۷
۱-۲-۱)مفهوم استراتژی    ۸
۲-۱-۲)اصول و قواعد رقابت    ۹
۲-۱-۳)رویکردهای استراتژی    ۱۰
۲-۱-۳-۱)رویکرد تجویزی    ۱۰
۲-۱-۳-۲)رویکرد توصیفی    ۱۰
۲-۱-۴)فلسفه استراتژی    ۱۰
۲-۱-۵)تعریف استراتژی    ۱۱
۲-۱-۶)فرصت‌های استراتژیک    ۱۱
۲-۱-۷)توسعه فرصت‌ها    ۱۲
۲-۱-۸)راهکارهای استراتژیک    ۱۳
۲-۱-۹)استراتژی‌ها و پارادایم ها    ۱۴
۲-۱-۱۰)پارادایم ها و فرصت‌ها    ۱۴
۲-۱-۱۱)الگوی فرصت    ۱۵
۲-۱-۱۲)مزایا و معایب    ۱۵
۲-۱-۱۳)تعریف مدیریت استراتژیک    ۱۶
۲-۱-۱۳-۱)  ضرورت استفاده از مدیریت استراتژیک    ۱۶
۲-۱-۱۳-۲)مزایای مدیریت استراتژیک    ۱۸
۲-۱-۱۳-۳)فرآیند مدیریت استراتژیک    ۱۹
۲-۱-۱۴)تدوین استراتژی    ۲۰
۲-۱-۱۴-۱)تکوین استراتژی    ۲۱
۲-۱-۱۵)اجرای استراتژی    ۲۱
۲-۱-۱۶)ارزیابی استراتژیک    ۲۲
۲-۱-۱۶-۱)موانع اجرای برنامه‌های استراتژیک    ۲۲
۲-۱-۱۷)تفکر استراتژیک    ۲۳
۲-۱-۱۷-۲)تفکر استراتژیک در مقایسه با برنامه‌ریزی استراتژیک    ۲۵
۲-۱-۱۷-۲)ﮐﺎرﮐﺮد ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ    ۲۶
۲-۱-۱۷-۳)ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﯾﮏ ﻣﺘﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ    ۲۶
۲-۱-۱۸)جایگاه موضوعات استراتژیک    ۲۶
۲-۱-۱۹)متدولوژی برنامهریزی استراتژیک پیشنهادی    ۲۸
۲-۱-۲۰)ساختار تحلیلی استراتژی    ۳۸
۲-۲) تحول سازمانی    ۳۹
۲-۲-۱)ایجاد تحول    ۴۰
۲-۲-۲)اهداف تحول سازمانی    ۴۰
۲-۲-۳) هدایت فرایند تحول سازمانی    ۴۱
۲-۲-۴) ضرورت تحول سازمانی    ۴۱
۲-۲-۵)فرآیند تحول در سازمان    ۴۲
۲-۲-۶) اشتباهات تحول در سازمان‌ها    ۴۴
۲-۲-۷)سطوح تغییر و تحول    ۴۶
۲-۲-۸)مفاهیم تغییر    ۴۷
۲-۲-۹) سطوح ایجاد تغییر در انسان‌ها    ۴۸
۲-۲-۱۰)انواع تغییر    ۴۹
۲-۲-۱۱)سازمان‌های آینده    ۵۰
۲-۲-۱۲)مقاومت در برابر تغییر    ۵۰
۲-۲-۱۳)مدیریت مقاومت در برابر تغییر    ۵۱
۲-۲-۱۴)مدلهای تغییر    ۵۱
۲-۲-۱۴-۱)الگوی مکعب یخی تغییر    ۵۲
۲-۲-۱۴-۲) الگوی سه سطحی تغییر    ۵۴
۲-۲-۱۴-۳)مدل تغییر و عملکرد سازمانی «بورک و لیتوین»    ۵۵
۲-۲-۱۴-۴) مدل تغییر اثربخش کامینگز و اورلی    ۵۶
۲-۲-۱۴-۵) مدل تغییر جامع رالف کیلمن    ۵۸
۲-۲-۱۴-۶)-مدل تجزیه و تحلیل جریانی جری و پوراس    ۵۹
۲-۲-۱۴-۷)مدل شش- خانهای ویزبورد    ۶۰
۲-۳) استراتژی‌ها تغییر و تحول سازمانی    ۶۲
۲-۳-۱)استراتژی تغییر تکنولوژی    ۶۲
۲-۳-۲)استراتژی تغییر ساختار    ۶۳
۲-۳-۳)استراتژی تغییر وظایف    ۶۳
۲-۳-۴)استراتژی تغییر نیروی انسانی    ۶۳
۲-۳-۵) علل مقاومت در برابر تغییر و تحول    ۶۴
۲-۴)اثربخشی سازمانی    ۶۶
۲-۴-۱)معیارها و مقیاس های اثربخشی سازمانی:    ۶۷
۲-۴-۲)انواع رویکرد اثر بخشی    ۶۸
۲-۴-۲-۱) رویکرد مبتنی بر هدف    ۶۸
۲-۴-۲-۲)پیش فرض های رویکرد نیل به هدف    ۶۹
۲-۴-۲-۳)رویکرد نیل به هدف در عمل    ۶۹
۲-۴-۲-۳-۱)مسائل و مشکلات رویکرد نیل به هدف    ۷۰
۲-۴-۲-۳-۲)فایده عملی رویکردنیل به هدف برای مدیران    ۷۰
۲-۴-۲-۴).رویکرد مبتنی بر تامین منابع سیستم    ۷۱
۲-۴-۲-۵)پیش فرض های رویکرد سیستمی    ۷۱
۲-۴-۲-۵-۱)رویکرد سیستمی در عمل    ۷۲
۲-۴-۲-۵-۲)مسائل و مشکلات رویکرد سیستمی    ۷۳
۲-۴-۲-۵-۳)ارزش عملی رویکرد سیستمی برای مدیران    ۷۳
۲-۴-۲-۶)رویکرد مبتنی بر فرآیند درونی    ۷۳
۲-۴-۲-۷)رویکرد عوامل استراتژیک    ۷۳
۲-۴-۲-۷-۱)رویکرد ذینفعان استراتژیک:    ۷۴
۲-۴-۲-۷-۲)پیش فرض های رویکرد ذینفعان استراتژیک    ۷۴
۲-۴-۲-۷-۳)رویکرد ذینفعان استراتژیک در عمل    ۷۵
۲-۴-۲-۷-۴)مسائل و مشکلات رویکرد ذینفعان استراتژیک در عمل    ۷۵
۲-۴-۲-۷-۵)فایده عملی رویکرد ذینفع های استراتژیک برای مدیران    ۷۶
۲-۴-۲-۸)رویکرد ارزش های رقابتی    ۷۶
۲-۴-۲-۸-۱)پیش فرض های رویکرد رقابتی    ۷۷
۲-۴-۲-۸-۲)رویکرد ارزش های رقابتی در عمل    ۷۷
۲-۴-۲-۸-۳)مسائل و مشکلات رویکرد ارزش های رقابتی    ۷۸
۲-۴-۲-۸-۴)ارزش عملی رویکرد ارزش های رقابتی برای مدیران    ۷۹
۲-۴-۲-۹)کنترل انعطاف پذیری    ۸۰
۲-۴-۳)دام‌های اثربخشی    ۸۲
۲-۵)پیشینه تحقیق    ۸۳
۲-۵-۱)تحقیقات خارجی    ۸۳
۲-۵-۲)تحقیقات داخلی    ۸۵
منابع و ما خذ    ۸۹

منابع

لاکت،جان(۱۳۷۴)،”مدیریت اثربخش”،ترجمه سیدامین الله علوی،مرکز آموزش مدیریت دولتی.
محمدزاده،عباس(۱۳۷۴)،” مدیریت توسعه”، چاپ اول ،تهران،انتشارات سمت.
مورهد،گریفین(۱۳۸۰)،”رفتار سازمانی”، سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده ، چاپ ششم ، تهران،انتشارات مروارید.

کاشانی،مجتبی(۱۳۷۵)،”مدیران فیلسوف وسازمانهای موفق”،مجله تدبیر،شماره۶۴.

کیانی،غلامرضا(۱۳۷۳)،”فرهنگ استراتژیک”،زیربنای مدیریت استراتژیک،مجله تدبیر،شماره۴۴٫

لاکت،جان(۱۳۷۵)،”مدیریت اثربخش”،ترجمه امین الله علوی،مرکزآموزش مدیریت دولتی.

مقیمی،سیدمحمدورمضان،مجید(۱۳۹۰) “پژوهشنامه مدیریت”،جلد ۲،تهران: انتشارات راهدان.
نژادایرانی،فرهاد (۱۳۸۱)،”مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمانها”،ارومیه،پیک سبحان.
هرسی،پال و بلانچارد،کنت (۱۳۶۵)،”مدیریت رفتار سازمانی”، ترجمه علی علاقه بند ، تهران.
هنسن،مارک(۱۳۷۰)،” مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی”، ترجمه محمدعلی نائلی،اهواز ،دانشگاه شهید چمران.

اسکات،ریچارد(۱۳۸۳)،”سازمانها:سیستمهای عقلایی،طبیعی وباز”،ترجمه حسن میرزایی اهرنجانی،تهران: انتشارات سمت.

آقازاده،هاشم (۱۳۸۳)،”توسعه تفکراستراتژیک یک قابلیت اصلی”،مجله تدبیر،شماره۱۴۰،۱۳۸۳.

کاظمی .عباس .(۱۳۷۵)،طراحی الگوهای اثر بخش سازمانی با تاکید بر معیار های فرهنگ سازمانی .رساله ی دکترای مدیریت ،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه تربیت مدرس .

Deal. T. E. and Kennedy. A. A(1982).” Corporate cultures”: the rites and rituals of corporate life, Reading, MA: Advison-Wesley, Pub.Co.

Floyd Shoemaker & Everett M. Rogers,” Communication Of Innovations CulturaGanon”,Martin.Understanding Global Cultures. Sage.Thousand Oaks,1994l

George. J. M. and Jones. G. R(2002).” Organizational behavior”, Prentice Hall.

Hunter, S., Bedell-Avers, K., & Mumford, M. (2007).” The Typical Leadership” Study: Assumptions,

IMarjani, A. B., Soheilipour. M. (2012). “The Relationship between Organizational Intelligence and Staff Performance Based on the Model of Karl Albrecht”. International Journal of Business and Social Science, 3 (4), 152-158.mplications, and Potential Remedies, The Leadership Quarterly, 18(5), 435–۴۴۶٫

۲-۱)مقدمه

اهمیت تغییر و تحول مثبت بر کسی پوشیده نیست چرا که نیاز آینده است .سازمان‌های موفق در جهان امروز سازمان‌هایی هستند که تغییر و تحول را در چهارچوب تشکیلاتی خود بگنجانند . بر کسی پوشیده نیست که بنیان هر سازمان بر پایه برآورده سازی نیازها است و از آنجائیکه نیاز انسان‌ها دائم در حال تغییر و یا میل به سمت نیاز جدید است بنابراین لزوم تحول در سازمان‌ها همواره دیده می‌شود و احساس نیاز به مدیریت بر روی این تحولات بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

سازمان‌ها برای آنکه به اهداف خود نائل شوند مجبورند با بخش‌ها و گروه‌های مختلف محیط خود ارتباط داشته و نیازهای آن‌ها را تأمین کنند . بدین ترتیب می‌توان گفت که در واقع نه سازمان می‌تواند خود را از محیط جدا کند و نه محیط می‌تواند بدون سازمان زندگی کند.

از نتایج این رابطه لاینفک این است که هر تصمیمی که سازمان اتخاذ کند یا به هر عملی که مبادرت ورزد،

به نحوی روی محیط تأثیر می‌گذارد . و از طرف دیگر هر واکنشی که محیط نسبت به اقدامات سازمان نشان دهد، روی بقای آ ن اثر می‌گذارد . البته بدیهی است که همه سازمان‌ها از روابط این‌چنین پیوسته و مستحکم با محیط برخوردار نیستند،بلکه هر یک بر حسب نوع هدف ، اندازه ، کار و شغلشان از میزان خاص ارتباط با محیط برخوردارند.(الوانی ، قاسمی ،۱۳۷۷)

سازمان‌ها دیگر نمی‌توانند با روش‌های معمولی مدیریت و برنامه‌ریزی پاسخ گوی تحولات و تغییرات پیرامون خود باشند زمانی نه چندان دور مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک برای سازمان‌ها پدیده نوعی محسوب می‌شد و شرکت در سمینارها و دور ه های آموزشی مربوطه به دید افزایش دانش و آگاهی انجام می‌گردید ولی در حال حاضر سازمان‌ها مجبورند برنامه‌ریزی استراتژیک را سرلوحه کار خود قرار دهند و از طرف دیگر جهت اجرای آن فرآیندهای مدیریت استراتژیک را جایگزین شیوه قبلی و معمولی مدیریت نمایند تا بهتر بتوانند سازمان را از درون و برون پویا و سرپا نگه‌دارند ، برنامه‌ریزی استراتژیک و حتی پیاده نمودن آن کار زیاد دشواری نیست .

آنچه در این راستا مشکل به نظر می‌رسد دوام و پایداری برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک در سازمان است ، تفکر استراتژیک مدیران و کارکنان سازمان تضمین‌کننده این دوام است بنابراین اهمیت ایجاد تفکر استراتژیک در مدیران سازمان خیلی بیشتر از استقرار برنامه‌های استراتژیک می‌باشد.

۱-۲-۱)مفهوم استراتژی

واژۀ استراتژی از لغت یونانی استراتژی[۱] به معنای هنر ژنرال‌ها اقتباس شده است . در ارتش، استراتژی کار ژنرال‌هاست، همچنان که در کسب‌وکار نیز وظیفۀ مدیران ارشد است.استراتژی به شکل امروز خود، دستاورد پس از جنگ جهانی دوم و حاصل مسیر تحول برنامه‌ریزی است. در اوایل دهۀ ۱۹۶۰ وزارت دفاع آمریکا مبانی برنامه‌ریزی استراتژیک را پایه‌گذاری کرد و دو سال پس از آن، یکی از استادان دانشگاه هاروارد، مفهوم استراتژی را به جهان کسب‌وکار وارد کرد. در دهۀ ۱۹۹۰ عصر جدید رویکردهای استراتژی با نظریات صاحب‌نظرانی مانند هنری مینتزبرگ [۲] و گری هامل[۳] آغاز شد.

اصولاً استراتژی زاییده دو اصل محیط رقابتی و محدودیت منابع است. بدون رقابت، استراتژی امری بی‌معناست و هر کجا محیط رقابتی باشد، این رویکرد کارساز است.

در جریان استراتژی رقابتی ، برای دستیابی به یک جایگاه مشخص در بازار در بین رقبا، باید به سه سؤال اساسی پاسخ داده شود:

الف- چه کسانی مشتریان مورد نظر سازمان هستند؟ (چه کسی)

ب- سازمان برای مشتریان مورد نظر، چه کالا و خدماتی را عرضه می‌کند؟ (چه چیزی)

ج – سازمان چگونه این کالا و خدمات را عرضه می‌کند؟(چگونه)

در یک بازار رقابتی، شرکتی ماندگار خواهد بود که نیازهای مشتری را بهتر از رقیب تأمین کند . یک سازمان باید مرز فعالیت خود را در بازار تعیین کرده، مشتریان خود را انتخاب کند و ارزشی را که می‌خواهد در قالب کالا و خدمات برای آنان بی آفریند مشخص سازد.(غفاری،۱۳۸۹)

۲-۱-۲)اصول و قواعد رقابت

اندیشمندان تلاش‌های زیادی را برای ارائه یک نظریۀ عمومی جهت بررسی رفتار بازار رقابتی انجام داده‌اند. بروسن هندرسون[۴]،  یکی از اولین و موفق‌ترین محققان در این زمینه ،اصول مهمی را دربارۀ رقابت محیط کسب‌وکار بیان کرده است:

۱-هر کسب‌وکاری باید در محدودۀ بازار خود نسبت به تمام رقبا به طور انحصاری برتری داشته باشد.

۲-مرزهای رقابت با نقاطی که رقبا در آن مشترک هستند تعیین می‌شود.

۳- در هر خط مرزی همواره رقیبی وجود دارد که مرز را معین می‌کند.

۴- تعداد رقبای مرزی به تعداد تعادل ممکن بین ویژگی‌های رقابتی و قابلیت‌هایی که نسبت به رقبا مزیت ایجاد می‌کند، بستگی دارد . بنابراین هر چه متغیرهای محیطی و تنوع منابع مورد نیاز بیشتر باشد، تعداد تعادل ممکن بیشتر می‌شود.

۵- هر یک از رقبا برای بقا به منابع خاصی نیاز دارد.

۶- چنانچه در منابع لازم برای رقابت، محدودیتی وجود نداشته باشد، هر رقیبی تمایل به رشد نامحدود دارد.

۷- تقریباً همیشه میزان رشد یک سازمان با قابلیت دسترسی رقبا به منابع محدود می‌شود.

۸-در شرایط یکسان محیطی، در نهایت یک رقیب به نفع دیگری از محیط رقابت خارج می‌شود.

۹- سطوح بالاتر رقابت نمی‌توانند بدون وجود سطوح پایین تر باقی بمانند(تعادل عمودی)

۱۰- در رقابت افقی بین سازمان‌ها، روابط میان رقبا در تعادل دینامیکی قرار دارد.( غفاری،۱۳۸۹)

[۱] -strategos

[۲] – Mintzberg

[۳] – Hamel

[۴] – B. Handerson

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت دانش ، مفهوم، اهداف، مولفه ها و عوامل مؤثر در طراحی استراتژی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی و معیارهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.