تحقیق مدیریت دانش ، مفهوم، اهداف، مولفه ها و عوامل مؤثر در طراحی استراتژی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی و معیارهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت دانش ، مفهوم، اهداف، مولفه ها و عوامل مؤثر در طراحی استراتژی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی و معیارهای آن دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- بخش اول:    ۴
۲-۱-۱- مفهوم دانش    ۴
۲-۱-۲- ارتباط داده‌، اطلاعات و دانش    ۶
۲-۱-۳- انواع دانش    ۸
۲-۱-۴- عوامل مؤثر بر بکارگیری دانش    ۱۱
۲-۱-۵- فرایند خلق دانش    ۱۲
۲-۱-۶- ویژگی‌های دانش    ۱۳
۲-۱-۷- مفهوم مدیریت دانش    ۱۵
۲-۱-۸- تاریخچه مدیریت دانش    ۱۶
۲-۱-۹- علل پیدایش و تکامل مدیریت دانش    ۱۷
۲-۱-۱۰- نیاز به مدیریت دانش    ۱۹
۲-۱-۱۱- اهداف مدیریت دانش    ۱۹
۲-۱-۱۲- وظایف مدیریت دانش    ۲۰
۲-۱-۱۳- مزایای مدیریت دانش    ۲۱
۲-۱-۱۴- عناصر اساسی مدیریت دانش    ۲۳
۲-۱-۱۵- گرایش‌های مدیریت دانش    ۲۷
۲-۱-۱۶- عوامل مؤثر در طراحی استراتژی مدیریت دانش    ۲۸
۲-۱-۱۷- مدیریت دانش و فناوری    ۲۹
۲-۱-۱۸- جریان دانش در سازمان    ۳۱
۲-۱-۱۹- مؤلفه‌های مدیریت دانش    ۳۴
۲-۱-۲۰- مفاهیم کارآیی، اثربخشی و عملکرد    ۳۶
۲-۱-۲۱- اثربخشی سازمانی و معیارهای آن    ۳۸
۲-۱-۲۱-۱- معیارهای سازمانی    ۳۸
۲-۱-۲۱-۲- مدلهای اثربخشی سازمانی    ۴۲
۲-۲- بخش دوم: مروری بر سوابق تحقیق    ۴۶
الف- سابقه تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۴۶
ب) سابقه تحقیقات خارجی    ۴۸
منابع    ۵۸

 منابع

کیامنش،علیرضا. (۱۳۸۲). روشهای آماری در علوم تربیتی و روان شناسی. نشر بدر.

علاقه‌بند،علی. (۱۳۸۴). مبنای نظری و اصول مدیریت آموزشی.‌تهران: انتشارات.

قلیچ لی،بهروز.(۱۳۸۸). مدیریت دانش:فرایندخلق ،تسهیم وکاربرد سرمایه فکری درکسب وکارها. تهران :سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت).

ربیعی،علی و خواجوی،زینب. (۱۳۸۹). استقرار نظام مدیریت دانش وارائه مدل کاربردی درشهرداری تهران.فصلنامه تخصصی رشدوفناوری،شماره ۲۴٫

سعادت،اسفندیار.(۱۳۷۵). مدیریت منابع انسانی. انتشارات سمت ، چاپ سوم ، تهران :۱۳۷۵

سید جوادین، سیدرضا و کیماسی، مسعود.(۱۳۸۹). مدیریت کیفیت خدمات. تهران: نگاه دانش، چاپ دوم.

سیدجوادین، سیدرضا.( ۱۳۸۶). نظریه‌های مدیریت و سازمان. نگاه دانش، جلد دوم.

رابینز، استیفن پی.( ۱۳۸۱). تئوری سازمان، ساختار، طراحی ، کاربردها. ترجمه: سید مهدی الوانی و حسن تهران: شرکت

شیری، مهدی.( ۱۳۸۹). ارزیابی عملکرد سازمان. نشریه روش، شماره ۲۹٫

کیاکجوری، داود و کیاکجوری، کریم. (۱۳۸۶)، روش تحقیق در مدیریت. تهران: نشر نگار.

Nonaka, I. & H. Takeuchi(1994). “The knowledge – creating company”, Oxford University Press.

Nonaka,I.”A Dynamic theory of organizational knowledge creation”. Organizational science. 1994: PP 14-37.

Nonaka,I.“A Dynamic theory of organizational knowledge creation”. Organizational science. 5, 1994: PP 14-37.

.Golden,mary(2009).relationship between management and organizational learning and educational systems innovation in west European countries,management Knowledge journal,vol11,No 32,pp89-107.

Haris&Glifopd(2006).effect of Knowledge on public universities innovation of England,Birmigham university research journal,No 12,pp68-80.

مقدمه

امروزه یکی از با اهمیت‌ترین‌ سرمایه‌های یک سازمان، کارکنان هوشمند و با دانش آن هستند که با خلق فرآیندهای سازمانی نوین، فناوری‌ها و توسعه محصولات جدید، سازمان را به مزیت رقابتی پایدار رهنمون می‌شوند. تلاش‌های نوآورانه در سازمان‌ها نتیجه سرمایه‌گذاری در فرآیند یادگیری و ارتقاء مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش است. سازمان‌ها می‌توانند با مدیریت خلاقانه دانش و به‌کارگیری نوآورانه فناوری اطلاعات، این امکان را برای کارکنان خود به وجود آورند تا در مسائل سازمانی که نیاز به راه‌حل‌های جدید دارند به تجربیات خود تکیه نمود و با رشد در مسیر یادگیری، سازمان را یاری رسانند(تبریزی و رحیمی، ۱۳۸۷: ۵۳).

در واقع مدیریت دانش با ایجاد و توسعه دارائی‌های دانش در یک سازمان درصدد دستیابی به فراتر از اهداف است که این خود مستلزم فعالیت‌هایی همچون شناسایی، ایجاد، توسعه تشریک و تسهیم و به‌کارگیری دانش است. این‌کار نیازمند سیستم‌هایی جهت ایجاد و نگهداری منابع دانش، پرورش و تسهیم دانش و یادگیری سازمانی است. در این راستا طبعاً سازمان‌هایی موفق‌ خواهند بود که به دانش به عنوان یک دارایی می‌نگرند و ارزش‌ها و هنجارهای سازمانی که موجب حمایت از ایجاد و تشریک دانش می‌شود را توسعه می‌دهند. یعنی تلاش می‌کنند تا کانون توجه خود را معطوف نگهداری و راهبری دانش نموده و ضمن دسترسی به دانش موجود، زمینه را برای ایجاد، تسهیم و بکارگیری دانش نو و جدید فراهم نمایند، تا از این طریق ضمن کاهش زمان توسعه فراورده‌ها و خدمات جدید و حداقل نمودن هزینه‌های طراحی و توسعه، بتوانند خود را به یک سازمان هوشمند و یادگیرنده تبدیل کنند. سازمانی که همواره در جهت دستیابی به فراتر از اهداف تلاش ‌کند و بهره‌وری خود را هر لحظه ارتقاء بخشد. بدیهی است که این وضعیت برای سازمان‌های خدماتی همچون بانک از اهمیت دو چندانی برخوردار می‌باشد(تولایی، ۱۳۸۹).

۲-۱- بخش اول:

۲-۱-۱- مفهوم دانش

حجم وسیعی از اطلاعات و دانشی که بشر امروزه در اختیار دارد در قرن بیستم حاصل گردیده است. رشد دانش در دهه‌های اخیر بسیار سریع اتفاق افتاده است، به طوری که هشتاد درصد از یافته‌های فناوری دانش و نود درصد از کل دانش و اطلاعات فنی جهان در چهار دهه گذشته تولید شده است. دانشی که به طور متوسط هر پنج سال و نیم، دو برابر و در هر چهار سال، کهنه می‌شود. امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و استراتژیک و به عنوان یک دارایی قابل رقابت در سازمان‌ها مطرح می‌‌باشد. از این جهت ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امری سخت و ناممکن است. بنابراین سازمان‌ها باید بدانند که مجموعه دانش مشترک سازمان چیست و چگونه باید آن را مدیریت نمود تا حداکثر بهره‌وری و موفقیت حاصل گردد. بدیهی است شناخت و تعریف صحیحِ مفاهیم اولیه داده، اطلاعات و دانش نخستین گام در این راستا محسوب می‌گردد.

داده

داده[۱]، یک واقعیت از یک موقعیت، یا یک مورد از یک زمینه خاص، بدون ارتباط با دیگر چیزهاست. در حقیقت، داده‌ها حقایق و واقعیت‌های خام هستند (شهبازی، ۱۳۸۸).

داده‌ها، اولین سطح مدیریت دانش را تشکیل می‌دهند. آنها مجموعه واقعیت‌های مجزا و عینی، پیرامون حوادث، رویدادها و اشکال فاقد تفسیر هستند و می‌تواند شامل؛ اعداد، ارقام، آمار و نمودارهایی باشد که به خودی خود تولید معنی نمی‌کنند. داده موضوعی بی‌معنا در زمان و مکان و درست شبیه رویدادی خارج از زمینه است که مفهوم اصلی آن، خارج از زمینه اصلی قرار دارد و به همین علت فاقد ارتباط معنی‌دار با پدیده‌های دیگر است. تمامی ارگان‌ها به داده‌ها احتیاج دارند. داده فقط می‌گوید که چه اتفاقی افتاده و هیچ قضاوتی یا توضیحی نمی‌دهد و با این که ماده اولیه تصمیم‌گیری است امّا در مورد این که چه باید کرد، چیزی نمی‌گوید(خوانساری و حری، ۱۳۸۷).

اطلاعات

اطلاعات[۲]، داده‌های ترکیبی و مرتبط، همراه با زمینه و تفسیر آن است. اضافه کردن زمینه و تفسیر به داده‌ها و ارتباط آنها با یکدیگر، موجب شکل‌گیری اطلاعات می‌شود (شهبازی، ۱۳۸۲)

اطلاعات، داده‌هایی است که به هم ارتباط داشته و هدف یعنی را دنبال می‌کند. اطلاعات به منظور ایجاد درک روابط بین داده‌ها و خلق معنا به ایجاد زمینه نیازمند است. بنابراین، اطلاعات، زمینه خود را خلق می‌کند و به کمک این زمینه می‌توان تا حدودی آینده را پیش‌بینی نمود(عبدالکریمی، ۱۳۸۹).

به عبارت دیگر، زمانی که داده‌ها به منظور خاصی به شکلی منطقی سازماندهی می‌شوند، تبدیل به اطلاعات می‌شوند. به عنوان مثال اگر کسی داده‌های مربوط به تعداد افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله مبتلا به آنفلونزا یا تعداد افرادی که از حوادث ناشی از کار آسیب دیده‌اند را استخراج نماید، عملاً داده‌ها را به اطلاعات تبدیل کرده است. میانگین دانشجویان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در طی یک دوره ۲۰ ساله نیز می‌تواند به عنوان اطلاعات استخراج شده، مورد استفاده برنامه‌ریزان قرار گیرد(تولایی، ۱۳۸۹).

دانش

دانش،[۳] اطلاعاتِ قابل عمل و فعال است. در واقع دانش، باور مقبولی است که ظرفیت یک موجودیت را برای عمل مؤثر ارتقاء می‌‌دهد (Nonaka,1994) دانش، اضافه کردن درک و حافظه به اطلاعات است که موجب توسعه طبیعی پس از اطلاعات می‌گردد. خلاصه‌سازیِ (انباشت) هر چه بیشتر اطلاعات اولیه، به تولید دانش منجر می‌شود. دانش را در این حالت می‌توان، بینش‌های حاصل از اطلاعات و داده‌هایی تعریف کرد که می‌تواند به روش‌های مختلف و در شرایط گوناگون، مؤثر و قابل تقسیم باشد (شهبازی، ۱۳۸۸)

زمانی که اطلاعات؛ تحلیل، پردازش و وارد متن می‌گردد، تبدیل به دانش می‌شود. دانش، استنتاج کردن و شناخت الگوهای نامعمول، روندهای پنهان و استثنائات داده و اطلاع است. دانش، ایجاد یک مدل ذهنی از الگو یا روند است که می‌تواند با درجه‌ای از قابلیت اعتماد و پیش‌بینی در یک زمینه خاص بکار گرفته شود. دانش، فرایندی فرّار و پیچیده است که برای قضاوت‌های ارزشمند بر اساس تجربیات و درک الگوها نیاز به انسان دارد. بر اساس این تجربیات و درک پیشین، یک فرد ممکن است قوانین معین و فرمول‌بندی شده‌ای داشته باشد که بتواند با درجه‌ای از قابلیت پیش‌بینی برای موقعیت‌های مشابه به کار گرفته شود. برای مثال، یک دانشمند زمین‌شناس ممکن است با نگاه به اطلاعات زلزله‌ها، بتواند شرایط و عواملی را که محل‌های معین را مستعد وقوع زلزله‌های قوی می‌سازند، تشخیص دهد، یا یک دانشمند علوم پزشکی می‌تواند با نگاه به اطلاعات مربوط به ابتلای به آنفلونزا در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال دریابد که این قبیل افراد که بچــه دارند یا از نزدیک با بچــه‌ها کار می‌کننــد، بیشتــر مستعد ابتلا به آنفلونزا هستند(کریمی، ۱۳۸۷).

۲-۱-۲- ارتباط داده‌، اطلاعات و دانش

درک تمایز میان اطلاعات و دانش امری ضروری است، به خصوص در هزاره‌ای که با وفور داده‌ها و اطلاعات مواجه هستیم و دسترسی آسان به حجم عظیمی از اطلاعات، آنها را ظاهراً بی‌اهمیت جلوه می‌دهد. با این وجود، آنچه مهم است تمرکز بر روی آن دسته از الگوهای اطلاعاتی است که دانش می‌آفرینند و از این طریق به خلق شگفتی می‌پردازند(ربیعی و خواجوی، ۱۳۸۹).

در متن تکنولوژی اطلاعات، دانش از داده‌ها و اطلاعات مجزا است. داده‌ها، مجموعه‌ای از واقعیت‌ها و اندازه‌ها هستند، در واقع اطلاعات خام و اولیه‌ای هستند که هیچ‌گونه پردازشی بر روی آنها صورت نگرفته است. این در حالی است که اطلاعات، داده‌های سازماندهی شده یا پردازش‌یافته‌ای هستند که دارای تاریخ مصرف مشخصی بوده و از دقت بالایی نیز برخوردارند. دانش نیز اطلاعاتی است توان تأثیر بر رفتار و عمل را داشته باشد.

[۱] – Data

[۲] – Information

[۳] – Knowledge

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق مدیریت دانش و رویکردهای مهم مدیریت و مزایا و معرفی شاخصهای کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.