تحقیق مزیت نسبی ، عوامل تعیین کننده و شاخصهای اندازه گیری آن و مزیت نسبی محصولات کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مزیت نسبی ، عوامل تعیین کننده و شاخصهای اندازه گیری آن و مزیت نسبی محصولات کشاورزی دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- تعریف مزیت نسبی    ۶
۲-۳- تاریخچه مزیت نسبی    ۷
۲-۴- ضرورت بررسی مزیت نسبی    ۹
۲-۵- عوامل تعیین کننده مزیت نسبی    ۱۰
۲-۶- شاخصهای اندازه گیری مزیت نسبی    ۱۲
۲-۷- مزیت نسبی محصولات کشاورزی    ۱۷
۲-۸- پیشینه تحقیق    ۱۹
منابع و مآخذ    ۲۹

منابع

محمدی، د. (۱۳۸۳). تعیین مزیت نسبی دانه های روغنی و بررسی مشکلات تولید آن در استان فارس، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره ۴۷، ص ۱۷۰-۱۲۵٫

محمدی، د. (۱۳۸۳). تعیین مزیت نسبی دانه­های روغنی و بررسی مشکلات تولید آن در استان فارس. اقتصاد کشاورزی و توسعه، ۱۲(۴۷)، ۱۷۱-۱۲۵٫

نوری، ک. (۱۳۸۱). تعیین مزیت نسبی تولید گروه­های عمده برنج در گیلان و مازندران. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، ۱۰(۴۰)، ۴۵-۲۵٫

نوری، ک. و جهان­نما، ف. (۱۳۸۷). بررسی مزیت نسبی تولید سویای بهاره در ایران. پژوهش و سازندگی (زراعت و باغبانی)، ۷۹، ۳۵-۲۶٫

نوری، ک.، و جهان­نما، ف. (۱۳۸۷). بررسی مزیت نسبی تولید سویای بهاره در ایران. پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی، ۷۹، ۳۵-۲۶٫

سپهردوست، ح.، و امامی، س. (۱۳۹۰). بررسی مزیت نسبی و سیاست­گذاری دولت در تولید گردوی استان همدان. نشریه دانش کشاورزی و تولید پایدار، ۲۱(۴)، ۵۰-۴۱٫

شاهنوشی، ن.، دهقانیان، س.، قربانی، م.، و آذرین­فر، ی. (۱۳۸۶). تحلیل مزیت نسبی غلات و حبوبات در استان خراسان. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، ۱۴(۴)، ۱۹-۱٫

هاتف، ح.، دانشور کاخکی، م.، و سروری، ع. ا. (۱۳۹۰). بررسی مزیت نسبی صادراتی محصولات عمده باغی ایران و پیش بینی شاخص­های آن (دوره زمانی ۹۰-۱۳۴۰). نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، ۲۵(۲)، ۲۳۶-۲۲۷٫

Shahabuddin, Q. & Dorosh, P. (2002). Comparative advantage in Bangladesh crop production. International Food Policy Research Institute, No 47, Washington D.C.

Xiaoling,Y. Yu, M.,  &  Ewell, F. (2006). The Comparative Advantage of Upland Cotton Production in Texas. The Texas Journal of Agriculture and Natural Resource, 19,31-38.

Kapaj, A. M., Kapaj, I., Chan-Halbrendt, C., & Totajani, O. )2010(. Assessing the Comparative Advantage of Albanian Olive Oil Production. International Food and Agribusiness Management Review, 13(1), 15-26.

۲-۱- مقدمه

از آنجا که دنیای امروز، دنیای رقابت اقتصادی است و هرکشوری برای حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی خود ناگزیر است در طراحی برنامه­های اقتصادی دقیق عمل نماید و با توجه به آن­که اصل مزیت نسبی یکی از مفیدترین ابزارهای سیاست­گذاری اقتصادی است، کشف مزیت­های نسبی تولید در بخش­های مختلف اقتصادی و استفاده از آن­ها نه تنها سیاست­های تخصیص منابع کشور و الگوی تولید را بهبود می­بخشد، بلکه می­تواند نوع صادرات و ترکیب آن­ها را نیز مشخص نماید. در سال­های اخیر نیز اهمیت توجه به اصل مزیت نسبی به دلیل گرایش کشور ما به سمت آزادسازی تجاری و پیوستن به سازمان تجارت جهانی دو چندان شده است. زیرا کشورها با عضویت در سازمان تجارت جهانی باید طی یک برنامۀ زمان­بندی شده نسبت به کاهش و حذف محدودیت­ها و حمایت های غیرتعرفه­ای اقدام نماید. این نگرانی در مورد بخش کشاورزی از این جهت بیش­تر است که تأمین مواد غذایی استراتژیک برای کشورها از نظر اقتصاد سیاسی مهم است (یزدانی و همکاران، ۱۳۸۵). کشاورزی از مهم­ترین بخش­های اقتصادی کشور می­باشد و از آن­جا که مستقیماً با تغذیه انسان­ها در ارتباط است، اهداف متعددی در سطح کلان از جمله دست­یابی به خودکفایی، تأمین امنیت غذایی و حداکثرسازی سود اجتماعی را دنبال می­کند. از مهم­ترین اهداف سیاست­گذاران در سطح کلان، دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی است، که از نظر سیاسی اهمیت ویژه­ای دارد (پیکانی، ۱۳۸۷).

به­طور کلی با توجه به محدودیت بسیاری از نهاده­ها و عوامل تولیدی در بخش کشاورزی و هم­چنین ویژگی­های اقلیمی و جغرافیایی متفاوت در مناطق مختلف گام برداشتن بر اساس اصل مزیت نسبی در هر منطقه از اهمیت بالایی برخوردار می­باشد. با استفاده از اصل مزیت نسبی می­توان الگوی منطقه­ای کردن کشت را تعیین کرده و منابع را به­صورت بهینه بین فعالیت­های گوناگون توزیع کرد تا علاوه بر استفاده بهینه از منابع، قابلیت­های تولیدی و صادراتی نیز شناسایی شده و زمینه جهت سرمایه­گذاری های مؤثر فراهم شود. توجه به این امر در فرایندهای ادغام تجاری به­خصوص در پیوستن به سازمان تجارت جهانی بسیار مفید و سودمند می­باشد. شهرستان رودبار نیز با توجه به شرایط اقلیمی و ساختار کشاورزی مختص خودش که در تولید بسیاری از محصولات در کشور دارای جایگاه ویژه می­باشد، به­عنوان یکی از قطب­های مهم کشاورزی کشور شناخته شده و توجه به مزیت نسبی محصولات کشاورزی در برنامه­ریزی­های کشاورزی این شهرستان می­تواند گام مهمی در تولید محصولات مزیت­دار و ایجاد بستر مناسب جهت حضور آگاهانه در بازارهای جهانی که مستلزم شناخت استعدادها و قابلیت­های موجود در هر منطقه است را فراهم آورد.

از این­رو در این فصل در آغاز به بیان مفهوم مزیت نسبی پرداخته، سپس تاریخچه مزیت نسبی بیان شد و پس از معرفی شاخص­های مختلف اندازه­گیری مزیت نسبی، به بررسی پیشینه داخلی و خارجی موضوع پرداخته شد.

۲-۲- تعریف مزیت نسبی

مزیت نسبی عبارت است از توانایی یک کشور در تولید و صدور کالایی با هزینه نسبی کمتر و قیمت ارزانتر (کرباسی و همکاران، ۱۳۸۸). به این مفهوم که هر کشوری که در کالای خاصی مزیت نسبی دارد، در تولید و صادرات آن کالا تخصص پیدا خواهد کرد و در مقابل، کالاهایی را که در آن­ها مزیت نسبی ندارد از سایر کشورها وارد خواهد کرد تا نیاز تقاضا کنندگان را پاسخگو باشد. اگر این تعریف از مزیت نسبی را بپذیریم، در آن صورت وجود صادرات می‌تواند نشان‌دهنده مزیت نسبی در کالاهای صادراتی و وجود واردات نشان‌دهنده عدم مزیت نسبی در کالاهای وارداتی باشد. ولی ماهیت آمارهای تجارت بین‌المللی به­گونه‌ای است که در ارزیابی تجربی از مزیت نسبی بر حسب کالاها مسائل و مشکلاتی را پدید می‌آورد. براساس این اطلاعات، اغلب کشورها هم صادر کننده و هم وارد کننده یک گروه خاص از کالاها می‌شوند لذا اندازه­گیری­های واردات و صادرات را به­عنوان یک شاخص مستقیم از مزیت یا عدم مزیت نسبی بی­اعتبار می‌کند. به­علاوه، جریان­های حقیقی تجارت بین‌الملل نسبت به شرایط ایده­آل تجاری (الگوهای مزیت نسبی در محیط تجارت آزاد) بسیار متفاوت و پیچیده­تر است. مزیت نسبی در تولید (قیمت تمام شده یا هزینه) به دو گونه بالفعل و بالقوه قابل بررسی است. مزیت نسبی بالفعل به بررسی مزیت نسبی کالا یا بخش خاصی می‌پردازد که در دوره زمانی و مرز جغرافیایی تعریف شده‌ای، تولید آن به­طور بالفعل محقق شده باشد. از سوی دیگر، مزیت نسبی بالقوه به بررسی مزیت نسبی کالا یا بخش خاصی می‌پردازد که تولید در دوره زمانی و مرز جغرافیایی تعریف شده‌ای، به­طور بالفعل محقق نشده باشد. ولی به­طور بالقوه قابلیت تولید داشته باشد. هم­چنین هریک از آن دو، به­گونه اسمی ‌(جاری یا پولی) و حقیقی قابل محاسبه هستند، حالت (اسمی) به موردی اطلاق می‌شود که در محاسبات و بررسی‌ها از قیمت‌های حاکم بر بازار فعلی عوامل تولید (اعم از کار، سرمایه، مدیریت، تکنولوژی، ارز و غیره) و کالا استفاده شود، ولی در حالت حقیقی از قیمت­های حقیقی (قیمت در تعادل یا قیمت در شرایط رقابت کامل) یا سایه­ای (قیمت­هایی که بیانگر هزینه فرصت از دست رفته کالا یا منبع خاص است) عوامل تولید و کالا استفاده شود (مصطفوی و تکشی، ۱۳۸۷).

به­طور کلی درباره مفهوم مزیت نسبی در تجارت بین­الملل دو جنبه را باید بررسی کرد؛ اول اطمینان از این­که کشور صادر کننده در مورد کالایی که ارزان­تر تولید می­کند و با قیمت مناسب­تر نسبت به دیگر کالاهای قابل تولید در آن کشور به بازار عرضه می­نماید مزیت نسبی دارد و دوم اطمینان از ارزان­تر بودن این کالاها نسبت به کالاهای رقبای خارجی؛ چرا که رقبای دیگری نیز هستند که برای آن­ها عرضه کالا با قیمت ارزان­تر اهمیت دارد. یعنی با فرض یکسان بودن سایر شرایط کشوری می­تواند از مزیت نسبی بهره جویدکه نسبت به دیگر کشورهای رقیب کالای خود را ارزان­تر عرضه کند (محسن­پور، ۱۳۷۸).

۲-۳- تاریخچه مزیت نسبی

موضوع مزیت در ابتدا توسط آدام اسمیت[۱] در ادبیات تجارت بین‌الملل مطرح شده که در واقع به­وسیله آن، علت تجارت تبیین شده است (مصطفوی و تکشی، ۱۳۸۷). آدام اسمیت به­عنوان اولین اقتصاددان در سال ۱۷۷۶ میلادی با انتشار کتاب معروف ثروت ملل[۲] پایه­های اصلی مکتب کلاسیک را پایه­گذاری کرد. وی ثروت یک کشور را کالا و خدمات دانسته و صادرات آن­ها را وسیله­ای جهت دستیابی به واردات تلقی می­کرد. به نظر ایشان، رفاه هر جامعه براساس اصول تجارت آزاد بین کشورها و تئوری مزیت مطلق، قابل اندازه­گیری است. اسمیت جهت پاسخ دادن به این سؤال که یک کشور با توجه به امکانات و منابع طبیعی خود بهتر است چه محصول یا محصولاتی را صادر نماید، نظریه مزیت مطلق[۳] را مطرح کرد. بر اساس نظریه فوق هر کشور از تخصص در تولید کالایی که در آن از مزیت مطلق برخوردار باشد، از مبادله با کشور دیگر سود می­برد. براساس نظریه مزیت مطلق، یک کشور ممکن است کالاهائی را به دلیل مزیت طبیعی[۴] (مواد خام، آب و هوا) و یا به دلیل مزیت اکتسابی[۵] (تکنولوژی، مهارت و غیره) با صرفه­تر تولید نماید. به هرحال آدام اسمیت و اقتصاددانان پیرو او معتقد بودند که تمام کشورها می­توانند از تجارت آزاد بر مبنای مزیت مطلق منتفع شوند و به شدت از سیاست دخالت کمتر دولت در امور اقتصادی (آنهم تا حد ممکن) جانب­داری می­کردند.

[۱] . Adam Smith

[۲] . The Wealth of Nations

[۳] . Absolute Advantage

[۴] . Natural Advantage

[۵] . Acquired Advantage

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریه های مربوط به مزیت نسبی و تاریخچه برنامه ریزی منطقه ای، آمایش سرزمین در ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.