تحقیق معماری سرویس گرا، امنیت و مدیریت فرآیند کسب و کار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معماری سرویس گرا، امنیت و مدیریت فرآیند کسب و کار دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
مروری بر تحقیقات    ۷
۲-۲ معماری سرویس گرا    ۸
۲-۲-۱ تعاریف معماری سرویس گرا    ۹
۲-۲-۲ سرویس    ۱۱
۲-۲-۳ مفاهیم مرتبط با معماری سرویس گرا    ۱۴
۲-۲-۴ فناوریهای سازنده سرویس وب    ۱۶
۲-۲-۵ یکپارچه سازی سیستمهای سازمان و تعامل پذیری بین سازمانی به کمک معماری سرویس گرا    ۱۸
۲-۲-۶ چرخه حیات معماری سرویسگرا    ۲۰
۲-۲-۷ مزایای معماری سرویسگرا    ۲۱
۲-۳ امنیت نرم افزار    ۲۲
۲-۳-۱ مفاهیم پایهای امنیت    ۲۲
۲-۳-۲ سیاستهای امنیتی    ۲۴
۲-۳-۳ نیازمندیهای امنیتی    ۲۵
۲-۳-۳-۱ نیاز امنیتی اعتبارسنجی    ۲۶
۲-۳-۳-۲ نیاز امنیتی اختیارسنجی    ۲۶
۲-۳-۳-۳ نیاز امنیتی رازداری    ۲۷
۲-۳-۳-۴ نیاز امنیتی حفاظت از داده    ۲۸
۲-۳-۳-۵ نیاز امنیتی جامعیت    ۲۹
۲-۳-۲ امنیت و معماری سرویس گرا    ۳۰
۲-۴ مدیریت فرآیند کسب وکار    ۳۵
۲-۴-۱ چرخه حیات مدیریت فرآیند کسب وکار    ۳۷
۲-۴-۲ سیستم مدیریت فرآیند کسب وکار    ۴۰
۲-۴-۲-۱ بخش‌های اصلی مربوط به یک BPMS [1]    ۴۲
۲-۴-۲-۲ بخش‌های جانبی مربوط به یک سیستم BPMS [1]    ۴۳
۲-۵ مدیریت فرآیند کسبوکار و معماری سرویس گرا    ۴۳
۲-۵-۱ مرور برخی متدولوژیهای معماری سرویس گرا    ۴۵
۲-۵-۲ بررسی مدلها و سامانههای مدیریت فرآیند کسب وکار سرویس گرا    ۴۸
۲-۵-۲-۱ مدل چهارقلوی معماری سرویس گرای مسیر چابک [۵۸]    ۴۸
۲-۵-۲-۲ سامانه های یکپارچه مدیریت فرآیند کسب وکار و معماری سرویس گرا    ۴۹
۲-۶ نتیجه گیری    ۵۵
منابع و مآخذ    ۵۶

منابع

[۱] M.J. Carey, SOA what?, Computer, 41 (2008) 92-94.

[۲] D.K. Barry, Web services and service-oriented architecture: the savvy manager’s guide, Morgan Kaufmann Pub, 2003.

[۳] S. Khoshafian, Service oriented enterprises, Auerbach Publications, 2006.

[۴] Y. Vasiliev, SOA and WS-BPEL: Composing Service-Oriented Architecture Solutions with PHP and Open-Source ActiveBPEL, in, Birmingham, UK: Packet Publishing, 2007.

[۵] D.A. Chappell, Chappell & Associates, Introducing BizTalk Server 2006 R2, Microsoft,, (2007).

[۶] G.A. Lewis, E. Morris, S. Simanta, L. Wrage, Effects of service‐oriented architecture on software development lifecycle activities, Software Process: Improvement and Practice, 13 (2008) 135-144.

[۷] N. Ward-Dutton, Binding BPM and SOA Together for Maximum Business Value, (2009).

[۸] N. Wang, V. Lee, An integrated BPM-SOA framework for agile enterprises, Intelligent Information and Database Systems, (2011) 557-566.

[۹] L. Zhang, M. Ge, X. Bi, S. Chen, A SOA-BPM-based architecture for intelligent power dispatching system, in:  Power and Energy Engineering Conference (APPEEC), 2010 Asia-Pacific, IEEE, 2010, pp. 1-4.

[۱۰] F. Ge, S. Yao, Architecture combining SOA and BPM, in:  Computer Science and Service System (CSSS), 2011 International Conference on, IEEE, 2011, pp. 2124-2127.

[۱۱] J. Muller, K. Bohm, The Architecture of a Secure Business-Process-Management System in Service-Oriented Environments, in:  Web Services (ECOWS), 2011 Ninth IEEE European Conference on, IEEE, 2011, pp. 49-56.

[۱۲] O. Zimmermann, P. Krogdahl, C. Gee, Elements of service-oriented analysis and design, IBM developerworks, (2004).

[۱۳] A. Arsanjani, Service-oriented modeling and architecture, IBM developer works, (2004).

[۱۴] A. Arsanjani, S. Ghosh, A. Allam, T. Abdollah, S. Ganapathy, K. Holley, SOMA: A method for developing service-oriented solutions, IBM systems Journal, 47 (2008) 377-396.

[۱۵] C. Emig, J. Weisser, S. Abeck, Development of soa-based software systems-an evolutionary programming approach, in:  Telecommunications, 2006. AICT-ICIW’06. International Conference on Internet and Web Applications and Services/Advanced International Conference on, IEEE, 2006, pp. 182-182.

[۱۶] J.C. Spohrer, H. Demirkan, V. Krishna, Service and Science, The Science of Service Systems, (2011) 325-358.

مقدمه

امروزه سازمان­ها برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به مشتریان و حفظ و ارتقای جایگاه راهبردی خود باید از چالاکی و سرعت مناسبی برخوردار باشند تا در صورت بروز مسائل و مشکلات مختلف بتوانند مدل کسب­و­کار خود را تغییر داده و آن­را بهبود دهند. سازمان­هایی که برای رسیدن به اهداف سازمان از فناوری اطلاعات استفاده می­کنند، هنگامی که بخواهند تغییری را در سیستم اعمال کنند باید تمامی جنبه­های آن ازجمله فرآیندها، قوانین، کاربران، مدل داده­ای و… را تغییر دهند؛ لذا برای انعطاف در برابر تغییرات به سیستم­هایی نیاز است که علاوه بر امکان استقرار مدل کسب­و­کار فعلی، امکان بهبود مدل کسب­ وکار را نیز داشته باشد. با ظهور معماری سرویس­گرا، دریچه تازه­ای برای طراحی انعطاف­پذیر سیستم­های سازمانی به روی معماران نرم­ افزار گشوده    شده ­است. در این معماری، سیستم به صورت سرویس­های کاملاً استاندارد، مستقل از پلتفرم، قابل توسعه و انعطاف­پذیر تحلیل و طراحی شده و پیاده­سازی می­شود. معماری سرویس­گرا از دو عنصر اساسی سرویس و پیام تشکیل شده است. هر سرویس شامل دو قسمت رابط­ سرویس و پیاده­سازی آن می­باشد. پیاده­سازی هر سرویس با هر فناوری و روی هر سکویی[۱] امکان­پذیر است، لذا سرویس نهایی مستقل از سکو و فناوری خواهد بود. هر سرویس، منطق کسب­و­کار و داده مخصوص به خود را دارد و سرویس­ها از یکدیگر مستقل هستند؛ در نتیجه با تغییر یک سرویس، سایر سرویس­ها دست‌خوش تغییر قرار نمی­گیرند. هر سرویس برای استفاده از عملکرد و یا داده­های سایر سرویس­ها به رابط آن سرویس پیام می­فرستد و پاسخ خود را در قالب یک پیام دریافت می­کند. سرویس­ها  می­توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر و هم­نوایی[۲] سرویس­ها با هم، کلان – فرآیندهای کسب­ و­ کار را پیاده­سازی نمایند.

با وجود آنکه نسل قبلی سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­ و­کار از گذشته تا به حال تحت قالب سیستم­های گردش کار حضور داشته است، اما این مفهوم در حال حاضر و با فراگیر شدن معماری سرویس­گرا و فناوری­ها و استاندارهای مربوط به آن شیوع بیشتری یافته است. به عبارتی در سال­های اخیر دو مفهوم معماری سرویس­گرا و مدیریت فرآیند کسب­و­کار سبب هم­افزایی و تقویت یکدیگر شده­اند. سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­و­کار سیستم­های مدیریتی هستند که کلیه فرآیندهای کلان و خرد سازمان را خودکار می­نمایند. این سیستم­ها امکان شناسایی، مدل­سازی، استقرار، اجرا، مدیریت وظایف، یکپارچه­ سازی با سایر سیستم­های اطلاعاتی، کنترل و بهبود فرآیندهای کسب­و­کار سازمانی را به صورت استاندارد در اختیار سازمان قرار می­دهند. با همه مزایای گفته­ شده برای معماری سرویس­گرا باید به این نکته توجه کرد که این معماری دارای نقاط ضعفی هم می­باشد چرا که قابلیت انعطاف­پذیری و ویژگی باز بودن معماری سرویس­گرا سبب بروز مشکلات امنیتی و چالش­های جدیدی در این زمینه شده است.

در سیستم­های اطلاعاتی سنتی، مدل­سازی اطلاعات را نقطه شروع تصور می­کردند و برای مدیریت فرآیندهای کسب­و­کار به یک پشتیبان سیستمی نیاز داشتند، که این موضوع را تحت عنوان مدیریت گردش کار مطرح کردند[۴]. مدیریت گردش کار شامل فعالیت­ها و فرآیندهای در حال گردش است که برای حفظ تعادل و برقراری روند ارتباطی بین فعالیت­ها به یک سامانه مدیریتی نیاز دارد. در سازمان­های تجاری نیز گردش کارها یا گردش فعالیت­ها نقش گردش فرآیندهای کسب­و­کار را دارند که در تحقق سیستم­های اطلاعاتی سازمان نقش حیاتی را ایفا می­کنند و می­توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ برای این تعامل نیاز به اداره، پیکربندی، مدیریت، مدل‌سازی، طراحی و تحلیل مناسب می­باشد که این اعمال تحت عنوان مدیریت فرآیند کسب­و­کار تعریف می­شود. در سیستم­های پیشین، کنترل و گردش فرآیندهای کسب­و­کار داخل سازمان اکثراً دستی بود اما امروزه تکنولوژی­های مطرح فناوری اطلاعات در این سیستم­ها مورد استفاده قرار می­گیرد [۵]. با استفاده از معماری سرویس­گرا، فرآیندهای کسب­و­کار معنای واقعی خود را پیدا کرده­اند، چرا که هدف این معماری اتصال سست در ارتباطات بین مؤلفه‌های نرم­افزاری است؛ لذا می­توان گفت اهداف مدیریت فرآیند کسب‌وکار و معماری سرویس­گرا با هم منطبق هستند، زیرا فرآیندها طراحی شده و پیاده­سازی آن‌ها به صورت اتصال سست صورت می­پذیرد [۶]. امروزه معماری سرویس­گرا برای ساخت راه­حل­های سازمانی مبتنی بر سرویس مورد استفاده قرار می­گیرد، به طوری که این سرویس­ها به عنوان یک مؤلفه مستقل و هم‌راستا با کسب­و­کار برای انجام فرآیندهای کسب­و­کار استفاده می­شوند[۷].

در این نوشتار ابتدا با مفاهیم معماری سرویس­گرا، اصطلاحات، استانداردها و چرخه­حیات این معماری آشنا می­شویم سپس به بیان مفاهیم امنیتی می­پردازیم و در ادامه وارد حوزه مدیریت فرآیند کسب­و­کار، چرخه­حیات و اصطلاح سامانه مدیریت فرآیند کسب­و­کار خواهیم شد. با توجه به اهمیت و وابستگی مطالب در حوزه­های مدیریت فرآیند کسب­و­کار و معماری سرویس­گرا در فاز پایانی زمینه­های کاری انجام شده و رویکردهای این حوزه­ها را مورد بررسی قرار  می­دهیم.

 مروری بر تحقیقات

با پیشرفت تکنولوژی و همچنین با توجه به نیاز روزافزون به فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمان­ها به استفاده از فناوری اطلاعات روی آورده­اند بنابراین بر روی معماری سرویس­گرا تحقیقات فراوانی صورت گرفته است. در حالی که در زمینه مدیریت فرآیند کسب کار به دلیل نو بودن تحقیقات کمتری نسبت به معماری سرویس­گرا انجام شده است. شرکت­های بزرگی چون اوراکل، آی­بی‌ام بر روی سامانه­های مدیریت فرآیند کسب و کار با رویکرد معماری سرویس­گرا تحقیقاتی انجام داده­اند و کارهای با ارزشی را در این زمینه انجام داده­اند[۹].

قوانین مربوط به مدیریت فرآیند کسب و کار به رهبران سازمان کمک می­کند تا بتوانند فرآیندهای سودمند را شناسایی کنند. قوانین فوق متخصصین این حیطه را برای امتحان و مدل‌سازی فرآیندها درگیر می­کند[۱۰] . معماری سرویس­گرا نیز برای استقرار و پیاده­سازی سریع این فرآیندها به­کار برده می­شود[۱۱]. ایجاد دیدگاهی نزدیک‌تر میان مدیریت فرآیند کسب و کار و معماری سرویس­گرا و بیان روند همگرایی آن‌ها توسط فوزی کامون صورت گرفته است[۱۲].

امروزه در پاسخ به چالش­های ناشی از پیچیدگی و تنوع سیستم­های اطلاعاتی که کسب و کار با آن روبرو می­باشد یینی لیو و همکارانش یک راه­حل برای ترکیب معماری سرویس­گرا و مدیریت فرآیند کسب و کار پیشنهاد داده­اند[۱۳]. همچنین کارهای با ارزش دیگری نیز در این زمینه انجام شده­است که ما در فصل دو به برخی از آن‌ها اشاره می­کنیم.

۲-۲ معماری سرویس­گرا

مفاهیم مربوط به معماری سرویس­گرا[۱] اوایل سال ۱۹۹۰ مطرح شد، مفاهیمی که بر روی اصولی همچون اتصال سست[۲]، توزیع­شدگی و استفاده مجدد[۳] تاکید دارند. معماری سرویس­گرا یکی از  روش­هایی است که در رابطه با مباحث محاسبات توزیع­شده با ویژگی­های اتصال سست و بر اساس استانداردها و پروتکل­های مشخص مطرح شد. معماری سرویس­گرا با توجه به جایگاه معماری در مهندسی نرم­افزار در سال­های اخیر با استقبال زیادی در دنیای فناوری اطلاعات و کسب­وکار و در تولید سیستم­های نرم­افزاری روبرو شده است. آنچه باعث افزایش روند گسترش استفاده از این معماری شده­است ظهور وب سرویس‌ها است که در آن امکان عملیاتی کردن اکثر اصول و مشخصات معماری سرویس­گرا فراهم است. استفاده و سازماندهی منابع گسترده، اعم از برنامه و داده در این معماری به نحوی صورت می­گیرد که به­کارگیری این قابلیت­ها به شکل یکسان و با تعاریف مشخص صرف­نظر از سکو، مشخصه شیء و دامنه امکان­پذیر باشد[۱۴].

معماری سرویس­گرا واژه­ای­ است برای نمایش مدلی که در آن منطق توالی و هدایت به بخش­های منطقی کوچک‌تر تقسیم می­شوند. این بخش­ها خود شامل بخش­های منطقی کوچک‌تری هستند که   می­توانند به صورت توزیع­پذیر باشند. معماری سرویس گرا این بخش­ها را به خودمختار بودن و دوری از انزوا سوق می­دهد و از آن­ها می­خواهد از مجموعه اصولی استاندارد و مشترک برای رشد و نمو به صورت مستقل پیروی کنند. در معماری سرویس­گرا به این بخش­ها سرویس می­گویند[۱۵]. این سرویس­ها هم توسط دیگر نرم­افزارها قابل فراخوانی هستند و هم برای ساخت سرویس­های جدید مورد استفاده قرار می­گیرند. این راهکار برای یکپارچه­سازی فناوری­ها در محیط­هایی که انواع مختلفی از سکوهای نرم­افزاری و سخت­افزاری در آن وجود دارد، ایده­آل است.

[۱]  Service Oriented Architecture

[۲] Loosely-coupled

[۳] Reuse

[۱]  Platform

[۲] Orchestration

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق معماری سرویس گرا و وب سرویسها و انتخاب و ترکیب وب سرویسها
  • تحقیق مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا و سیستم پشتیبان تصمیم و مهندسی مجدد
  • تحقیق مفاهیم و اصول و مشخصه های معماری سرویس گرا و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
  • تحقیق مفاهیم معماری سرویس گرا و وب سرویسها و ترکیب وب سرویسها و اهمیت معیارهای کیفیت سرویس
  • تحقیق معماری سرویس گرا و ساختار وب سرویس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.