پیشینه تحقیق معماری سرویس گرا، امنیت و مدیریت فرآیند کسب و کار دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
مروری بر تحقیقات ۷
۲-۲ معماری سرویس گرا ۸
۲-۲-۱ تعاریف معماری سرویس گرا ۹
۲-۲-۲ سرویس ۱۱
۲-۲-۳ مفاهیم مرتبط با معماری سرویس گرا ۱۴
۲-۲-۴ فناوریهای سازنده سرویس وب ۱۶
۲-۲-۵ یکپارچه سازی سیستمهای سازمان و تعامل پذیری بین سازمانی به کمک معماری سرویس گرا ۱۸
۲-۲-۶ چرخه حیات معماری سرویسگرا ۲۰
۲-۲-۷ مزایای معماری سرویسگرا ۲۱
۲-۳ امنیت نرم افزار ۲۲
۲-۳-۱ مفاهیم پایهای امنیت ۲۲
۲-۳-۲ سیاستهای امنیتی ۲۴
۲-۳-۳ نیازمندیهای امنیتی ۲۵
۲-۳-۳-۱ نیاز امنیتی اعتبارسنجی ۲۶
۲-۳-۳-۲ نیاز امنیتی اختیارسنجی ۲۶
۲-۳-۳-۳ نیاز امنیتی رازداری ۲۷
۲-۳-۳-۴ نیاز امنیتی حفاظت از داده ۲۸
۲-۳-۳-۵ نیاز امنیتی جامعیت ۲۹
۲-۳-۲ امنیت و معماری سرویس گرا ۳۰
۲-۴ مدیریت فرآیند کسب وکار ۳۵
۲-۴-۱ چرخه حیات مدیریت فرآیند کسب وکار ۳۷
۲-۴-۲ سیستم مدیریت فرآیند کسب وکار ۴۰
۲-۴-۲-۱ بخشهای اصلی مربوط به یک BPMS [1] ۴۲
۲-۴-۲-۲ بخشهای جانبی مربوط به یک سیستم BPMS [1] ۴۳
۲-۵ مدیریت فرآیند کسبوکار و معماری سرویس گرا ۴۳
۲-۵-۱ مرور برخی متدولوژیهای معماری سرویس گرا ۴۵
۲-۵-۲ بررسی مدلها و سامانههای مدیریت فرآیند کسب وکار سرویس گرا ۴۸
۲-۵-۲-۱ مدل چهارقلوی معماری سرویس گرای مسیر چابک [۵۸] ۴۸
۲-۵-۲-۲ سامانه های یکپارچه مدیریت فرآیند کسب وکار و معماری سرویس گرا ۴۹
۲-۶ نتیجه گیری ۵۵
منابع و مآخذ ۵۶
[۱] M.J. Carey, SOA what?, Computer, 41 (2008) 92-94.
[۲] D.K. Barry, Web services and service-oriented architecture: the savvy manager’s guide, Morgan Kaufmann Pub, 2003.
[۳] S. Khoshafian, Service oriented enterprises, Auerbach Publications, 2006.
[۴] Y. Vasiliev, SOA and WS-BPEL: Composing Service-Oriented Architecture Solutions with PHP and Open-Source ActiveBPEL, in, Birmingham, UK: Packet Publishing, 2007.
[۵] D.A. Chappell, Chappell & Associates, Introducing BizTalk Server 2006 R2, Microsoft,, (2007).
[۶] G.A. Lewis, E. Morris, S. Simanta, L. Wrage, Effects of service‐oriented architecture on software development lifecycle activities, Software Process: Improvement and Practice, 13 (2008) 135-144.
[۷] N. Ward-Dutton, Binding BPM and SOA Together for Maximum Business Value, (2009).
[۸] N. Wang, V. Lee, An integrated BPM-SOA framework for agile enterprises, Intelligent Information and Database Systems, (2011) 557-566.
[۹] L. Zhang, M. Ge, X. Bi, S. Chen, A SOA-BPM-based architecture for intelligent power dispatching system, in: Power and Energy Engineering Conference (APPEEC), 2010 Asia-Pacific, IEEE, 2010, pp. 1-4.
[۱۰] F. Ge, S. Yao, Architecture combining SOA and BPM, in: Computer Science and Service System (CSSS), 2011 International Conference on, IEEE, 2011, pp. 2124-2127.
[۱۱] J. Muller, K. Bohm, The Architecture of a Secure Business-Process-Management System in Service-Oriented Environments, in: Web Services (ECOWS), 2011 Ninth IEEE European Conference on, IEEE, 2011, pp. 49-56.
[۱۲] O. Zimmermann, P. Krogdahl, C. Gee, Elements of service-oriented analysis and design, IBM developerworks, (2004).
[۱۳] A. Arsanjani, Service-oriented modeling and architecture, IBM developer works, (2004).
[۱۴] A. Arsanjani, S. Ghosh, A. Allam, T. Abdollah, S. Ganapathy, K. Holley, SOMA: A method for developing service-oriented solutions, IBM systems Journal, 47 (2008) 377-396.
[۱۵] C. Emig, J. Weisser, S. Abeck, Development of soa-based software systems-an evolutionary programming approach, in: Telecommunications, 2006. AICT-ICIW’06. International Conference on Internet and Web Applications and Services/Advanced International Conference on, IEEE, 2006, pp. 182-182.
[۱۶] J.C. Spohrer, H. Demirkan, V. Krishna, Service and Science, The Science of Service Systems, (2011) 325-358.
امروزه سازمانها برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به مشتریان و حفظ و ارتقای جایگاه راهبردی خود باید از چالاکی و سرعت مناسبی برخوردار باشند تا در صورت بروز مسائل و مشکلات مختلف بتوانند مدل کسبوکار خود را تغییر داده و آنرا بهبود دهند. سازمانهایی که برای رسیدن به اهداف سازمان از فناوری اطلاعات استفاده میکنند، هنگامی که بخواهند تغییری را در سیستم اعمال کنند باید تمامی جنبههای آن ازجمله فرآیندها، قوانین، کاربران، مدل دادهای و… را تغییر دهند؛ لذا برای انعطاف در برابر تغییرات به سیستمهایی نیاز است که علاوه بر امکان استقرار مدل کسبوکار فعلی، امکان بهبود مدل کسب وکار را نیز داشته باشد. با ظهور معماری سرویسگرا، دریچه تازهای برای طراحی انعطافپذیر سیستمهای سازمانی به روی معماران نرم افزار گشوده شده است. در این معماری، سیستم به صورت سرویسهای کاملاً استاندارد، مستقل از پلتفرم، قابل توسعه و انعطافپذیر تحلیل و طراحی شده و پیادهسازی میشود. معماری سرویسگرا از دو عنصر اساسی سرویس و پیام تشکیل شده است. هر سرویس شامل دو قسمت رابط سرویس و پیادهسازی آن میباشد. پیادهسازی هر سرویس با هر فناوری و روی هر سکویی[۱] امکانپذیر است، لذا سرویس نهایی مستقل از سکو و فناوری خواهد بود. هر سرویس، منطق کسبوکار و داده مخصوص به خود را دارد و سرویسها از یکدیگر مستقل هستند؛ در نتیجه با تغییر یک سرویس، سایر سرویسها دستخوش تغییر قرار نمیگیرند. هر سرویس برای استفاده از عملکرد و یا دادههای سایر سرویسها به رابط آن سرویس پیام میفرستد و پاسخ خود را در قالب یک پیام دریافت میکند. سرویسها میتوانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر و همنوایی[۲] سرویسها با هم، کلان – فرآیندهای کسب و کار را پیادهسازی نمایند.
با وجود آنکه نسل قبلی سیستمهای مدیریت فرآیند کسب وکار از گذشته تا به حال تحت قالب سیستمهای گردش کار حضور داشته است، اما این مفهوم در حال حاضر و با فراگیر شدن معماری سرویسگرا و فناوریها و استاندارهای مربوط به آن شیوع بیشتری یافته است. به عبارتی در سالهای اخیر دو مفهوم معماری سرویسگرا و مدیریت فرآیند کسبوکار سبب همافزایی و تقویت یکدیگر شدهاند. سیستمهای مدیریت فرآیند کسبوکار سیستمهای مدیریتی هستند که کلیه فرآیندهای کلان و خرد سازمان را خودکار مینمایند. این سیستمها امکان شناسایی، مدلسازی، استقرار، اجرا، مدیریت وظایف، یکپارچه سازی با سایر سیستمهای اطلاعاتی، کنترل و بهبود فرآیندهای کسبوکار سازمانی را به صورت استاندارد در اختیار سازمان قرار میدهند. با همه مزایای گفته شده برای معماری سرویسگرا باید به این نکته توجه کرد که این معماری دارای نقاط ضعفی هم میباشد چرا که قابلیت انعطافپذیری و ویژگی باز بودن معماری سرویسگرا سبب بروز مشکلات امنیتی و چالشهای جدیدی در این زمینه شده است.
در سیستمهای اطلاعاتی سنتی، مدلسازی اطلاعات را نقطه شروع تصور میکردند و برای مدیریت فرآیندهای کسبوکار به یک پشتیبان سیستمی نیاز داشتند، که این موضوع را تحت عنوان مدیریت گردش کار مطرح کردند[۴]. مدیریت گردش کار شامل فعالیتها و فرآیندهای در حال گردش است که برای حفظ تعادل و برقراری روند ارتباطی بین فعالیتها به یک سامانه مدیریتی نیاز دارد. در سازمانهای تجاری نیز گردش کارها یا گردش فعالیتها نقش گردش فرآیندهای کسبوکار را دارند که در تحقق سیستمهای اطلاعاتی سازمان نقش حیاتی را ایفا میکنند و میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ برای این تعامل نیاز به اداره، پیکربندی، مدیریت، مدلسازی، طراحی و تحلیل مناسب میباشد که این اعمال تحت عنوان مدیریت فرآیند کسبوکار تعریف میشود. در سیستمهای پیشین، کنترل و گردش فرآیندهای کسبوکار داخل سازمان اکثراً دستی بود اما امروزه تکنولوژیهای مطرح فناوری اطلاعات در این سیستمها مورد استفاده قرار میگیرد [۵]. با استفاده از معماری سرویسگرا، فرآیندهای کسبوکار معنای واقعی خود را پیدا کردهاند، چرا که هدف این معماری اتصال سست در ارتباطات بین مؤلفههای نرمافزاری است؛ لذا میتوان گفت اهداف مدیریت فرآیند کسبوکار و معماری سرویسگرا با هم منطبق هستند، زیرا فرآیندها طراحی شده و پیادهسازی آنها به صورت اتصال سست صورت میپذیرد [۶]. امروزه معماری سرویسگرا برای ساخت راهحلهای سازمانی مبتنی بر سرویس مورد استفاده قرار میگیرد، به طوری که این سرویسها به عنوان یک مؤلفه مستقل و همراستا با کسبوکار برای انجام فرآیندهای کسبوکار استفاده میشوند[۷].
در این نوشتار ابتدا با مفاهیم معماری سرویسگرا، اصطلاحات، استانداردها و چرخهحیات این معماری آشنا میشویم سپس به بیان مفاهیم امنیتی میپردازیم و در ادامه وارد حوزه مدیریت فرآیند کسبوکار، چرخهحیات و اصطلاح سامانه مدیریت فرآیند کسبوکار خواهیم شد. با توجه به اهمیت و وابستگی مطالب در حوزههای مدیریت فرآیند کسبوکار و معماری سرویسگرا در فاز پایانی زمینههای کاری انجام شده و رویکردهای این حوزهها را مورد بررسی قرار میدهیم.
با پیشرفت تکنولوژی و همچنین با توجه به نیاز روزافزون به فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمانها به استفاده از فناوری اطلاعات روی آوردهاند بنابراین بر روی معماری سرویسگرا تحقیقات فراوانی صورت گرفته است. در حالی که در زمینه مدیریت فرآیند کسب کار به دلیل نو بودن تحقیقات کمتری نسبت به معماری سرویسگرا انجام شده است. شرکتهای بزرگی چون اوراکل، آیبیام بر روی سامانههای مدیریت فرآیند کسب و کار با رویکرد معماری سرویسگرا تحقیقاتی انجام دادهاند و کارهای با ارزشی را در این زمینه انجام دادهاند[۹].
قوانین مربوط به مدیریت فرآیند کسب و کار به رهبران سازمان کمک میکند تا بتوانند فرآیندهای سودمند را شناسایی کنند. قوانین فوق متخصصین این حیطه را برای امتحان و مدلسازی فرآیندها درگیر میکند[۱۰] . معماری سرویسگرا نیز برای استقرار و پیادهسازی سریع این فرآیندها بهکار برده میشود[۱۱]. ایجاد دیدگاهی نزدیکتر میان مدیریت فرآیند کسب و کار و معماری سرویسگرا و بیان روند همگرایی آنها توسط فوزی کامون صورت گرفته است[۱۲].
امروزه در پاسخ به چالشهای ناشی از پیچیدگی و تنوع سیستمهای اطلاعاتی که کسب و کار با آن روبرو میباشد یینی لیو و همکارانش یک راهحل برای ترکیب معماری سرویسگرا و مدیریت فرآیند کسب و کار پیشنهاد دادهاند[۱۳]. همچنین کارهای با ارزش دیگری نیز در این زمینه انجام شدهاست که ما در فصل دو به برخی از آنها اشاره میکنیم.
مفاهیم مربوط به معماری سرویسگرا[۱] اوایل سال ۱۹۹۰ مطرح شد، مفاهیمی که بر روی اصولی همچون اتصال سست[۲]، توزیعشدگی و استفاده مجدد[۳] تاکید دارند. معماری سرویسگرا یکی از روشهایی است که در رابطه با مباحث محاسبات توزیعشده با ویژگیهای اتصال سست و بر اساس استانداردها و پروتکلهای مشخص مطرح شد. معماری سرویسگرا با توجه به جایگاه معماری در مهندسی نرمافزار در سالهای اخیر با استقبال زیادی در دنیای فناوری اطلاعات و کسبوکار و در تولید سیستمهای نرمافزاری روبرو شده است. آنچه باعث افزایش روند گسترش استفاده از این معماری شدهاست ظهور وب سرویسها است که در آن امکان عملیاتی کردن اکثر اصول و مشخصات معماری سرویسگرا فراهم است. استفاده و سازماندهی منابع گسترده، اعم از برنامه و داده در این معماری به نحوی صورت میگیرد که بهکارگیری این قابلیتها به شکل یکسان و با تعاریف مشخص صرفنظر از سکو، مشخصه شیء و دامنه امکانپذیر باشد[۱۴].
معماری سرویسگرا واژهای است برای نمایش مدلی که در آن منطق توالی و هدایت به بخشهای منطقی کوچکتر تقسیم میشوند. این بخشها خود شامل بخشهای منطقی کوچکتری هستند که میتوانند به صورت توزیعپذیر باشند. معماری سرویس گرا این بخشها را به خودمختار بودن و دوری از انزوا سوق میدهد و از آنها میخواهد از مجموعه اصولی استاندارد و مشترک برای رشد و نمو به صورت مستقل پیروی کنند. در معماری سرویسگرا به این بخشها سرویس میگویند[۱۵]. این سرویسها هم توسط دیگر نرمافزارها قابل فراخوانی هستند و هم برای ساخت سرویسهای جدید مورد استفاده قرار میگیرند. این راهکار برای یکپارچهسازی فناوریها در محیطهایی که انواع مختلفی از سکوهای نرمافزاری و سختافزاری در آن وجود دارد، ایدهآل است.
[۱] Service Oriented Architecture
[۲] Loosely-coupled
[۳] Reuse
[۱] Platform
[۲] Orchestration
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر