تحقیق مفاهیم معماری سرویس گرا و وب سرویسها و ترکیب وب سرویسها و اهمیت معیارهای کیفیت سرویس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم معماری سرویس گرا و وب سرویسها و ترکیب وب سرویسها و اهمیت معیارهای کیفیت سرویس دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱  مقدمه    ۵
۲-۲  مفاهیم پایه    ۵
۲-۲-۱  رهیافت‌های یکپارچه سازی سیستم‌های اطلاعاتی    ۵
۲-۲-۲  کاربرد معماری سرویس گرا    ۶
۲-۲-۳  تعریف معماری سرویس گرا    ۷
۲-۲-۴  مزایای استفاده از معماری سرویس گرا    ۹
۲-۲-۴-۱  استفاده مجدد    ۹
۲-۲-۴-۲  کاهش هزینه در یکپارچه سازی    ۱۱
۲-۲-۴-۳  چابکی کسب و کار    ۱۱
۲-۲-۵  وب سرویس    ۱۲
۲-۲-۵-۱  انتخاب و کشف وب سرویس    ۱۳
۲-۲-۶  ترکیب وب سرویس‌ها    ۱۵
۲-۲-۶-۱  سرویس مرکب    ۱۶
BPEL2-2-6-2    ۱۶
۲-۲-۶-۳  چرخه حیات سرویس مرکب    ۱۷
۲-۲-۶-۴  ساختارهای ترکیب وب سرویس    ۲۱
۲-۲-۶-۵  محدودیت‌ها در ترکیب وب سرویس‌ها    ۲۴
۲-۲-۷  معیارهای کیفیت سرویس    ۲۵
۲-۲-۷-۱  انواع معیارهای کیفیت سرویس    ۲۷
۲-۳  کارهای مرتبط    ۲۸
۲-۳-۱  چارچوب Boumhamdi و Jarir [29]    ۲۸
۲-۳-۲  چارچوب DynamiCoS [30]    ۲۹
۲-۳-۳  دیدگاه Chan و Lyu [31]    ۳۱
۲-۳-۴  دیدگاه Yang و Chun-Hung [32]    ۳۱
۲-۳-۵  چارچوب METEOR [33]    ۳۲
۲-۳-۶  چارچوب SODIUM [34]    ۳۳
۲-۳-۷   دیدگاه Yau و Yin [35]    ۳۴
۲-۳-۹  چارچوب WSSR_Q [36]    ۳۵
۲-۳-۱۰  رویکرد WSMX [37]    ۳۷
۲-۳-۱۱  دیدگاه Chaari و Badr و Biennier [38]    ۳۷
۲-۳-۱۲  دیدگاه MOGA [39]    ۳۸
۲-۳-۱۳  جمع بندی از کارهای مرتبط    ۳۸
منابع و مآخذ    ۴۰

منابع

[۱]          مهجوریان, ا., & شمس, ف. (زمستان ۸۸). طراحی سازمان سرویس گرا بر اساس اصول معماری سرویس گرا. Paper presented at the طراحی سازمان سرویس گرا بر اساس اصول معماری سرویس گرا.

[۱۰]      Kanchanavipu, K. (2008). An Integrated Model for SOA Governance. rapport nr.: Report/IT University of Göteborg 2008: 002.

[۱۱]       Kontogiannis, K., Lewis, G. A., Smith, D. B., Litoiu, M., Muller, H., Schuster, S., et al. (2007). The landscape of service-oriented systems: A research perspective. Paper presented at the International Workshop on Systems Development in SOA Environments.

[۱۲]       Josuttis, N. (2007). SOA in practice-Art of Distributed System Design. 2007: O’Reilly & Assoc.

[۱۳]       MacKenzie, C. M. (2006(accessed 2008-02-14)). Reference model for service oriented architecture, Public Review Draft 2.

[۱۴]       Svensson, C., & Wallen, L. (2006). SOA and M & A-Relationships between Service Oriented Architectures (SOA) and Mergers and Acquisitions (M & A). Department of Informatics, Lund University, Lund, Sweden.

[۱۵]       D’Mello, D. A., & Ananthanarayana, V. S. (2010). Review of Quality of Service (QoS) Driven Dynamic Web Service Selection Techniques. Paper presented at the Industrial and Information Systems (ICIIS).

[۱۶]       Street, J., & Gomaa, H. (2008). Software Architectural Reuse Issues in Service-Oriented Architectures. Paper presented at the Hawaii International Conference on System Sciences, Proceedings of the 41st Annual.

[۱۷]       Sathya, M., Swarnamugi, M., Dhavachelvan, P., & Sureshkumar, G. (2011). Evaluation of qos based web-service selection techniques for service composition. International Journal of Software Engineering (IJSE), 1(5), 73.

[۱۸]       Zeng, L., Ngu, A. H. H., Benatallah, B., Podorozhny, R., & Lei, H. (2008). Dynamic composition and optimization of Web services. Distributed and Parallel Databases, 24(1), 45-72.

[۱۹]       Sivasubramanian, S., Ilavarasan, E., & Vadivelou, G. (2009). Dynamic web service composition: Challenges and techniques. Paper presented at the Intelligent Agent & Multi-Agent Systems, IAMA 2009.

[۲۰]       Baresi, L., Bianculli, D., Ghezzi, C., Guinea, S., & Spoletini, P. (2007). Validation of web service compositions. Software, IET, 1(6), 219-232.

۲-۱  مقدمه

مسئله انتخاب و ترکیب سرویس‌های وب مبتنی بر معیارهای کیفیت سرویس، یک مسئله ترکیباتی[۱] پیچیده است که در بسیاری از مسائل دنیای واقعی کاربرد دارد. با توجه به اهمیت و پیچیدگی این مسائل تاکنون مطالعات زیادی حول این موضوع انجام شده است و رویکردها و تکنیک‌های گوناگونی برای حل مسئله ترکیب سرویس‌های وب ارائه شده است.

در این مقاله در ابتدا با مفاهیم و تعاریف معماری سرویس گرا و وب سرویس‌ها آشنا می‌شویم و در ادامه توضیحاتی راجع به انتخاب و ترکیب وب سرویس‌ها و اهمیت معیارهای کیفیت سرویس در آن که به عنوان معیارهایی جهت ارزیابی سرویس نرم افزاری می‌باشند، داده خواهد شد. در انتها نیز به معرفی تعدادی از کارهای مرتبطی که تاکنون در زمینه ترکیب و انتخاب سرویس‌های وب صورت گرفته است می‌پردازیم.

۲-۲  مفاهیم پایه

۲-۲-۱  رهیافت‌های یکپارچه سازی سیستم‌های اطلاعاتی

رهیافت‌های مختلفی برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی ارائه شده است از جمله اتصال نقطه به نقطه[۲] یا استفاده از یک مترجم مرکزی[۳] و یا پورتال‌ها، که در اتصال نقطه به نقطه برای ایجاد ارتباط بین نرم‌افزار‌های مختلف باید استاندارد‌ها و مسیر‌ ارتباطی بین دو نرم‌افزار ایجاد شود، همان‌طور که پیداست در این رهیافت با افزایش نیاز به ارتباط بین زیرسیستم‌های مختلف هزینه‌ توسعه و تولید نرم‌افزار‌های جدید که با سیستم‌های پیشین در تعامل باشند به شدت افزایش میابند. در روش مترجم مرکزی یک میان افزار که وظیفه ترجمه پیام‌ها را بر عهده دارد بین تمامی زیرسیستم‌ها قرار گرفته و زمانی که یک زیرسیستم قصد ارتباط با زیر سیستم دیگر را داشته باشد ابتدا پیام را به مترجم مرکزی ارسال می‌کند و بعد از ترجمه به پروتکل و فناوری مربوطه به زیر سیستم دوم ارسال می‌شود. اما در معماری سرویس گرا اصل بر این است که همه سیستم‌های اطلاعاتی با یک واسط استاندارد و مورد توافق جهانی تعامل داشته باشند. وب سرویس‌ها با فرستادن پیام‌های بر مبنای XML [4] با مشتریان و یا سایر وب سرویس‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

۲-۲-۲  کاربرد معماری سرویس گرا

امروزه تغییرات زیادی در نحوه کسب و کار سازمان‌ها در جهان به وجود آمده و بسیاری از کسب و کارها مشتری محور شده است. در این نوع از سازمان‌ها بیشتر نگاه‌ها و توجهات به مشتریان می‌باشد. بنابراین برای برآورده سازی نیازهای مشتریان، سازمان‌ها باید بتوانند خدمات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به مشتریان ارائه دهند. این سازمان‌ها به دنبال این هستند تا راه حل‌های بهتری را در مواجهه با تغییرات محیطی ارائه دهند تا تحویل خدمات را در سریع‌ترین زمان ممکن و با قیمت ارزان‌تر در اختیار مشتریان قرار دهند. معماری سرویس گرا این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا فرایند های کسب و کار را در میان سازمان‌‌ها یکپارچه سازند. SOA ایده جدیدی را برای سازماندهی فرآیندهای کسب و کار در جهت پاسخ گویی سریع به نیازهای در حال تغییر مشتریان ارائه می‌دهد [۱۰].

اما با این وجود معماری سرویس گرا برای تمامی سیستم‌های اطلاعاتی که نیاز به یکپارچه سازی دارند راه حل مناسبی نمی‌باشد با توجه به محبوبیت فعلی SOA در بین کاربران بسیاری از آنان حتی زمانی که استفاده از SOA برای سازمان مناسب نباشد نیز به سراغ آن می‌روند [۱۱].

بنابراین مدیران می‌بایست قبل از تصمیم گیری برای استفاده از این الگو در سازمان دید کامل و درستی از زیرساخت‌های فناوری و فرایندهای کسب و کار سازمان بدست آورند و به این نکته توجه داشته باشند که با استفاده از این معماری سازمان چه چیزی را بدست می‌آورد.

جسوتیس سه خصوصیتی را که سیستم‌های مبتنی بر SOA باید داشته باشند را آورده است که شامل: سیستم‌های پیچیده توزیع شده، سیستم‌هایی که مالکان مختلفی دارند و سیستم‌های ناهمگون می‌باشد [۱۲]:

در سیستم‌های پیچیده توزیع شده تمامی اجزا سیستم باید در محل‌های خود قرار گیرند و از قابلیت‌های توزیع شده که در دسترس است استفاده نمایند. SOA این امکان را با استفاده از تعامل سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان فراهم می‌آورد.

زمانی که عملکردها و قابلیت‌های گوناگون سیستم‌های اطلاعاتی توسط مالکین مختلف کنترل می‌شوند اولویت‌های گوناگونی به وجود می‌آید و نمی‌توان انتظار داشت که تمامی مالکین بتوانند تمامی اتفاقاتی که در سیستم رخ می‌دهد را تحت نظر داشته باشند. راه حل و روش SOA برای چنین سیستم‌هایی که توسط یک نفر کنترل نمی‌شوند می‌تواند بسیار مناسب باشد.

در سیستم‌ها با مقیاس بزرگ استفاده از پلتفرم‌ها و زبان‌های برنامه نویسی مختلف بسیار رایج است و این ناهمگونی‌ها در پلتفرم‌ها و زبان‌های برنامه نویسی ممکن است در یکپارچه سازی سیستم‌های اطلاعاتی مشکل ساز باشد. اما SOA می‌تواند به راحتی مشکل ناهمگونی سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان‌ها را برطرف سازد.

در ادامه این فصل به معرفی معماری سرویس گرا می‌پردازیم و توضیح مختصری از معماری سرویس گرا و مزایا و معایب آن می‌دهیم.

۲-۲-۳  تعریف معماری سرویس گرا

به سختی تعریف دقیق برای واژه معماری سرویس گرا یا به اختصار SOA یافت می‌شود اما این بدان معنا نیست که تعریفی وجود ندارد. در واقع تعاریف گوناگونی برای معماری سرویس گرا وجود دارد که اغلب وابسته به حوزه ای است که مورد استفاده قرار می‌گیرد در [۱۳] تعریفی از معماری سرویس گرا توسط OASIS[5] ارائه شده است:

معماری سرویس گرا الگویی برای سازمان‌ها و استفاده از قابلیت‌های توزیع شده آن‌ها تحت نظارت افراد گوناگونی می‌باشد.

با توجه به تعریفی که در بالا آمده است معماری سرویس گرا یک الگو می‌باشد. به عبارت دیگر SOA یک رویکرد و یا یک روش تفکری است، بنابراین نمی‌توان گفت که یک ابزار می‌باشد، که بتوان آن را خرید [۱۲].

معماری سرویس گرا شامل سیاست‌ها، تجارب و چارچوب‌هایی است که کارکردهای سیستم را قادر می‌سازد به صورت مجموعه ای از سرویس‌های توزیع شده در اندازه های مورد نظر سازمان تعریف شوند. این سرویس‌ها با کمک تعریف یک واسط استاندارد از پیاده سازی مجزا شده‌اند [۱].

افراد مختلف با توجه به جایگاه خود دیدگاه های متفاوتی نسبت به معماری سرویس گرا دارند و در ادامه سه دیدگاه کارشناسان حرفه، معماران و طراحان از معماری سرویس گرا توضیح داده شده است:

کارشناسان حرفه: مجموعه ای از سرویس‌ها که سازمان آن‌ها را به مشتریان یا شرکا خود ارائه می‌دهد.

معماران: سبکی از معماری که شامل قوانین و الگوهایی می‌باشد که منجر به ایجاد خصایصی نظیر پیمانه ای بودن، بسته بندی، اتصال سست، استفاده مجدد و ترکیب پذیری شده و از نظر ساختار از یک ارائه دهنده و یک درخواست کننده سرویس تشکیل شده است.

طراحان و پیاده سازان: مدل برنامه نویسی که از استانداردهایی مانند WSDL[6]، UDDI، SOAP[7] و فناوری‌هایی نظیر وب سرویس‌ها استفاده می‌کند و امکان برقراری ارتباط بین مؤلفه های نرم افزاری را مستقل از سکو و فناوری پیاده سازی فراهم می‌آورد [۱].

معماری سرویس گرا را می‌توان در روابط بین مشتریان سرویس، فراهم آورندگان سرویس و دلالان سرویس[۸] تعریف کرد و این ۳ حوزه در کنار یکدیگر، یک محیط کسب و کار سرویس گرا را به وجود می‌آورند [۱۰].

۴  مزایای استفاده از معماری سرویس گرا

مزایای عمده استفاده از SOA شامل قابلیت استفاده مجدد از سرویس‌ها و خدمات، توانایی آن در کاهش هزینه‌ها، بهبود فرایند های کسب و کار و چابک سازی سازمان‌ها می‌باشد [۱۴].

۲-۲-۴-۱  استفاده مجدد

معماری سرویس گرا این امکان را برای سازمان‌ها و توسعه دهندگان سیستم‌های اطلاعاتی فراهم می‌آورد تا از یک سرویس و یا خدمت چندین بار استفاده نمایند و دیگر نیاز نمی‌باشد تا سازمان‌ها سرویس‌های مورد نیاز خود را از نو پیاده سازی نمایند بلکه سرویس‌های موجود را می‌توانند چندین بار فراخوانی و مورد استفاده قرار دهند و این امر سبب کاهش هزینه‌ها در سازمان می‌شود.

[۱] Combinatorial

[۲] Peer-to-Peer

[۳] Middleware

[۴] eXtensible Markup Language

[۵] Organization for the Advancement of Structured Information Standards

[۶] Web Service Definition Language

[۷] Simple Object Access Protocol

[۸] Service Broker

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق معماری سرویس گرا و وب سرویسها و انتخاب و ترکیب وب سرویسها
  • تحقیق معماری سرویس گرا، امنیت و مدیریت فرآیند کسب و کار
  • تحقیق مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا و سیستم پشتیبان تصمیم و مهندسی مجدد
  • تحقیق مفاهیم و اصول و مشخصه های معماری سرویس گرا و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
  • تحقیق معماری سرویس گرا و ساختار وب سرویس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.