تحقیق معنویت ، سلامت روان و امیدواری و دیدگاه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معنویت ، سلامت روان و امیدواری و دیدگاه های آن دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۱-۱- معنویت    ۷
۲-۱-۱-۱-همپوشی بین معنویت و مذهب    ۹
۲-۱-۱-۲-تعالی    ۱۰
۲-۱-۱-۳- تعالی تجربی    ۱۱
۲-۱-۱-۴-مدل مقابله ای سنجش    ۱۱
۲-۱-۱-۵-مدل مقابله در اصطلاح بالینی    ۱۳
۲-۱-۱-۶-کاربرد های مدل مقابله ای در کار بالینی    ۱۳
۲-۱-۱-۷-سنجش مذهب در بافت دیگر روشهای مقابله    ۱۴
۲-۱-۱-۸- مقابله مذهبی مثبت و منفی    ۱۵
۲-۲- سلامت روان    ۱۶
۲-۲-۱- اهمیت سلامت روان    ۱۷
۲-۲-۲-عوامل مؤثر بر سلامت روان    ۱۸
۲-۲-۲-۱- وراثت    ۱۸
۲-۲-۲-۲- شخصیت    ۱۹
۲-۲-۲-۳- شرایط زندگی و موقعیتهای اجتماعی    ۲۲
۲-۲-۲-۴- درآمد    ۲۳
۲-۲-۲-۵- ازدواج    ۲۳
۲-۲-۲-۶- تحصیل    ۲۴
۲-۲-۲-۷- سلامت جسمانی    ۲۴
۲-۳- امیدواری    ۲۵
۲-۳-۱-رشد امیدواری    ۲۷
۲-۳-۲- امید درمانی    ۳۰
۲-۳-۳- خوش بینی    ۳۰
۲-۳-۴-خوش بینی سرشتی یا گرایشی    ۳۰
۲-۳-۵- سبک تبیینی خوش بینانه    ۳۱
۲-۳-۶- رشد خوش بینی    ۳۲
۲-۳-۷- بازآموزی اسنادی    ۳۴
۲-۳-۸- خطاهای ادراکی مثبت    ۳۶
۲-۳-۹- خود فریبی    ۳۶
۲-۳-۱۰- انکار و واپس رانی    ۳۷
۲-۳-۱۱- توجه انتخابی و فراموشی مطلوب    ۳۷
۲-۳-۱۲- نادیده گرفتن ناتوانایی    ۳۸
۲-۳-۱۳- خودانگاره منفی    ۳۸
۲-۳-۱۴-رشد خطاهای ادراکی مثبت    ۳۸
۲-۳-۱۵- اصلاح خطاهای ادراکی مثبت    ۴۰
۲-۳-۱۶- خوش بینی، امیدواری و سلامت    ۴۰
۲-۳-۱۷- پایه های عصبی- زیستی خوش بینی و امیدواری    ۴۱
۲-۳-۱۸- عصب زیست شناسی بدبینی    ۴۱
۲-۳-۱۹- عصب زیست شناسی رفتار هدفمند خوش بینانه    ۴۲
۲-۳-۲۰- عصب زیست شناسی تعامل اجتماعی خوش بینانه    ۴۲
۲-۴- رابطه معنویت و امیدواری    ۴۳
۲-۵- رابطه معنویت و سلامتروان    ۴۳
۲-۶- رابطه امیدواری و سلامت روان    ۴۷
خلاصه    ۵۱
فهرست منابع و مأخذ    ۵۳

منابع

عسگری، پرویز.، و شرف الدین، هدا. (۱۳۸۹). رابطه اضطراب اجتماعی، امیدواری و حمایت اجتماعی با احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان، یافته های نو در روانشناسی. ۲۵-۳۶٫

کیانی، جمیله.، پاکیزه، علی.، استوار، افشین. نمازی، سودابه. (۱۳۸۹). بررسی تاثیر گروه درمانی شناختی-رفتاری بر افزایش عزت نفس و کاهش ناامیدی نوجوانان مبتلا به بتا تالاسمی. طب جنوب; ۱۳(۴):۲۴۱-۵۲۵٫

وست، ویلیام.(۱۳۸۷). روان درمانی و معنویت.(ترجمه شهریار شهیدی و سلطانعلی شیر افکن. تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی،۲۰۰۴).

وولف، دیوید. ام. (۱۳۸۶). روانشناسی دین. ترجمه محمد دهقان. تهران : انتشارات رشد.

یعقوبی، نادر.، نصر، محمد. و شاه محمدی، محمد. (۱۳۷۴). بررسی اپیدمیولوژی اختلالات روانی در مناطق شهری و روستایی شهرستان صومعه سرا گیلان، فصلنامه اندیشه و رفتار. ۱ (۴). ۵۵-۶۵٫

آزاد، پرهام. (۱۳۸۲). الفبای آگاهی. تهران : بیدگل، چاپ اول.

آزاد، پرهام. (۱۳۸۴). روانشناسی شرق و غرب. تهران.

علاء الدینی، زهره.، کجباف، محمدباقر.، و مولوی، حسین. (۱۳۸۶). بررسی اثربخشی امیددرمانی گروهی بر میزان امید و سلامت روانی، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. ۱ (۴). ۶۷-۷۶٫

غباری بناب، باقر.، متولی پور، عباس.، حکیمی راد، الهام. و حبیبی عسگرآبادی، مجتبی. (۱۳۸۸). رابطه اضطراب و افسردگی با میزان معنویت در دانشجویان دانشگاه تهران، روان شناسی کاربردی; ۳(۲ (پیاپی ۱۰)):۱۱۰-۱۲۳٫

-King, U.(1998). Spirituality, in JR Hinnels ed., Th new penguin handbook of living religions:London, penguin Books. 667_681.

LeDou. J. (1996). The Emotional Brain: The mysterious underpinnings of emotional life. New York:imon & Schuster.

-Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55: 44-55.

-Peterson, C., Bolling, S. F., Koenig, E.(2002). Privateprayer and optimism in middle_age and older patient awaiting cardiac surgery:Gerontologist, 42(1).70_81.

-Piedmont, R. L. (2001). Spiritual transcendence and the scientific study of spirituality. Journal of Rehabilitation, 67, 4-14.

-Robinson, L. (1983). Psychiatric nursing: human experience. New York: Saunders.

Sadock. B., & Sadock, V. (2005). Synopsis of Psychiatry. New York : Guilford.

Scheier, M; Carver, C. & Bridges, M. (2000). Distinguishing optimism from neuroticism : A re-evaluation of the life orientation test. Journal of social psychology and personality, 67, 1063-78.

-Snyder, C. R. (2000). Positive psychology : The scientific and practical explorations of human strengths. New York, Sage publication Inc.

۲-۱- مقدمه

تا پایان دهه ۱۹۷۰ خوشبینی و امیدواری یک نقص روانی و نشانه ناپختگی یا ضعف منش تلقی می شد، در حالیکه ارزیابی متوازن و بی طرفانه از امیدواری های آینده فرد نشانه ای از سلامت روانی، پختگی و نیرومندی به حساب می آمد (پیترسن[۱]، ۲۰۰۰). امیدواری[۲]، توانایی طراحی راهبردهایی به سوی هدف های مورد نظر، بر خلاف موانع، و عاملیت یا انگیزه برای استفاده از این راهبردها را شامل
می­شود. امیدواری در طول نوزادی، کودکی، و نوجوانی به گونه ای روشن و تعریف شده رشد می کند (اشنایدر، ۲۰۰۰). کودکانی که سرشت امیدوار در آنان پرورش می یابد، معمولاً والدینی دارند که به عنوان سرمشق های نقشی امیدوار عمل می کنند و فرزندان خود را در تدوین و اجرای طرح هایی برای کنار زدن موانع در جهت آرمان های ارزشمند راهنمایی می کنند. این کودکان دلبستگی امنی به والدین خود دارند که محیط گرم باساختار خانوادگی را برای آنان فراهم می سازند. در این نوع محیط مقررات به شیوه ای پایدار و قابل پیش بینی اعمال می گردد و تعارض به گونه منصفانه و قابل پیش بینی اداره می شود (اشنایدر، ۲۰۰۰).

از زمان زیگموند فروید درمانگران به علّت ترس از آزردن مراجعان و مبهم شدن حد و مرزهای حرفه­ای، خود را از مسایل معنوی و مذهبی دور نگاه داشته­اند. با این وجود، طی پیشرفت های چند سال اخیر نظریه ها و پژوهش­های مرتبط، نشان داده شده که باورهای معنوی و مذهبی مراجعانی که به مراکز روان­درمانی مراجعه می­کنند نقش مهمی در فرآیند مقابله با انواع مشکلات ایفا می­کند. از سوی دیگر جایگاه سلامت روانی در ارتباط با این مفاهیم جای بررسی دارد (آزاد، ۱۳۸۴).

پیش از پرداختن به تعاریف و نظریه ها می باید به سوالی اساسی تر پرداخت. ″چرا امروزه بسیاری از مردم٬ از جمله متخصصان سلامت روان این اندازه به موضوع معنویت علاقه مند هستند؟″ به نظر می رسد یک دلیل آن پیر شدن نسل متعلق به انفجار جمعیت‌‌ در میانه سالهای ۱۹۴۶ و ۱۹۶۴ و سوال اساسی است که پیری در آنها بر می انگیزد. برای مثال از خود می پرسند چگونه می توان در زندگی معنایی یافت وقتی که همه چیز به مرگ ختم می شود؟ دلایل دیگری نیز وجود دارد. همراه با افزایش بی سابقه ثروت و دارایی در دو دهه ۱۹۸۰و۱۹۹۰ بسیاری از مردم از فرمول های سنتی که برای کسب شادمانی و خوشبختی بر کسب در آمدهای مالی و بلند پروازی های خود محورانه تاکید می کردند٬ سرخورده شده بودند. تعارض در این جاست که هر چقدر فرد ثروتمندتر شود٬ میزان شادمانی او یکسان باقی می ماند. میرز[۳] (۲۰۰۰) اشاره می کند که اگر چه درآمد آمریکایی ها همراه با تورم، نسبت به سال۱۹۵۷به دو برابر خود رسیده است٬ اما شادمانی همچنان ثابت باقی مانده وحتی میزان افسردگی ها نیز به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. در واقع همان گونه که میرز (۲۰۰۰) بیان می کند: “ما ابرمصرف گراها٬ دیگر از مادی گرایی بی امان حالمان بهم  می خورد. ما غول های موفقیت از بلند پروازی کورکورانه و اعتیاد به کار بیزار شده ایم. ما آدم های به اصطلاح قوی احساس ،ازخود بیگانگی کمی را درخود تجربه می کنیم و در میان این همه یاس و از خود بیگانگی، بسیاری تشنه تجربه ای معنوی و جامعه ای مذهبی هستند دلایل خاص دیگری نیز وجود داردکه نشان می دهد چرا معنویت به بحثی داغ و جذاب در میان متخصصان سلامت روان تبدیل شده است. یکی از آنها شناخت و محدودیت های روان درمانی و درمان دارویی در کمک به مراجعان در جهت مقابله٬ تغییر و رشد است. حتی زمانی که بهترین شیوه­های درمانی مورد استفاده قرار می گیرند بیماران ما هنوز به شدت از مشکلات خود رنج می­برند. دلیل  دیگر آن است که چند فرهنگی بودن بخش اساسی از فعالیت بالینی محسوب می­شود. به نظر می رسد مذهب و معنویت بخشی اساسی از دنیای فرهنگی مراجعان است و سرانجام این که٬ متخصصان امر به شدت از نتایج تحقیقاتی که نشان دهنده ارتباط مثبت میان فعالیت های مذهبی و سلامت روان می باشند متاثر بوده اند٬ هر چند که چنین ارتباطاتی ثابت نمی کند که مذهب لزوماً موجب سلامت روان میشود. چرا معنویت به جای مذهب واژه منتخب مردم شده است؟ به نظر می رسد بسیاری از مردم از مذاهب سنتی و نهادهای مذهبی ناراضی یا مایوس شده اند.

۲-۱-۱- معنویت

گرایش معنوی افراد را به سمت معرفت[۱]، عشق[۲]، معنا[۳]، آرامش[۴]، امیدواری[۵]، تعالی،  پیوند[۶]، شفقت[۷]، خوبی[۸]، و یکپارچگی[۹] سوق می دهد. معنویت قابلیت فرد برای خلاقیت، رشد و تحول یک نظام ارزشی را در بر می‌گیرد و شامل مجموعه ای از پدیده ها مثل تجربیات، عقاید و اعمال است. چشم اندازهای مختلف روانی، معنوی[۱۰]، دینی و فراشخصی[۱۱]، ما را به معنویت نزدیک می‌کند. اگر چه معنویت عموما از طریق فرهنگ منتقل می‌شود، اما هم مقدم بر فرهنگ است و هم متعالی‌تر از آن» (نیکلز[۱۲]، ۲۰۰۲).

مولفه های تعالی معنوی از دیدگاه پیدمونت[۱۳] (۲۰۰۱) عبارتند از : حس پیوند[۱۴]، عقیده به اینکه فرد بخشی از جامعه بزرگ بشری است و در تداوم هماهنگی زندگی نقش دارد، جهان شمولی[۱۵]، اعتقاد به ماهیت توام با وحدت در زندگی، و تحقق دعا[۱۶]، احساس لذت و خشنودی فرد در نتیجه رویارویی شخصی با یک حقیقت متعالی را در بر می‌گیرد.

در دهه­های اخیر، مباحث عرفانی و معنوی و تعالیم اشراقی بیش از پیش جایگاه خود را باز یافته است و اهل نظر در حوزه­های عرفان، حکمت، هنر، ادبیات و
روان­شناسی به نقش معجزه ­آسای عرفان و ارزش­های معنوی در پاسخ به نیازهای تکاملی انسان و درمان ناملایمات و بیماری­های روحی و روانی او و رسیدن به سلامت روان او تأکید فراوان دارند (کریمی، ۱۳۸۳).

جیمز (به نقل از پیدمونت، ۲۰۰۱) معتقد است، انسان با رجوع به باطن دین (معنویت) آرامش و سرور خاصی پیدا می­کند وی معتقد است باور به وجود ارزش­های بالاتر و یک قدرت برتر برای بهداشت روانی انسان ضروری است.

یونگ(به نقل از آزاد،۱۳۸۴) که به نهضت اول روانشناسی مربوط می­شود به شدت تحت تأثیر معنویت شرق بود و می­گفت در بخش دوم زندگی بهتر است به سراغ آموزه­های معنویت یا عرفان بودیسم برویم.

مازلو (به نقل از آزاد،۱۳۸۴) تلفیقی ساخته از روان­شناسی و معنویت و از آن به عنوان روان­شناسی کمال یاد کرده است. مفهوم خودشکوفایی که مازلو به آن اشاره کرده و آن را تحقق بخشیدن به خود در بالاترین سطح می­داند، چیزی است که از معنویت شرق گرفته شده است.

براندن (به نقل از جمال هاشمی، ۱۳۷۹، ص۱۳)  عقیده دارد، اینکه چگونه انسانی هستیم و چه شخصیتی داریم بسته به انسجام و یکپارچگی و درجه معنویت و خرد ما است.

بررسی بهرامی دشتکی، علیزاده، غباری بناب و کرمی (۱۳۸۵) نشان داد مداخلات معنوی موجب کاهش افسردگی و سلامت روان گردید.

[۱]. knowledge

[۲]. love

[۳]. meaning

[۴]. peace

[۵]. hope

[۶]. connectedness

[۷]. compassion

[۸]. wellness

[۹]. Integration

[۱۰]. psycho sproritual

[۱۱]. transpersonal

[۱۲]. nicholls

[۱۳] . Piedmont

[۱۴]. Sense of connectedness

[۱۵]. universality

[۱۶]. prayer fulfillment

[۱] . Petersen

[۲] . Hope

[۳]. Myers

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • تحقیق تعارضات زناشویی، اعتماد به نفس، پرخاشگری و سلامت روان و نظریه ها و دیدگاه ها ی آن
  • تحقیق سلامت روان و تعارض کار-خانواده و خانواده–کار و حمایت سازمانی(اجتماعی) و نظریات مربوط به آن
  • تحقیق نظریه های شادکامی و تاب آوری، خودکارآمدی و امیدواری
  • تحقیق هوش هیجانی و رویکردها و نظریه های آن و سلامت روان و دیدگاهه ای و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.