تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۲-۱- مفهوم سلامت روان    ۸
۲-۲- تاریخچه بهداشت روان    ۹
۲-۳- تعاریف سلامت روان    ۱۰
۲-۴- سلامت روان از دیدگاههای مختلف    ۱۱
۲-۴-۱- از نظر آمار دانان    ۱۲
۲-۴-۲- از نظر پزشکان    ۱۲
۲-۴-۳- از نظر روانپزشکان    ۱۲
۲-۴-۴-  از نظر روانکاران    ۱۳
۲-۵- سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف    ۱۳
۲-۵-۱-  مکتب زیست گرایی    ۱۳
۲-۵-۲-  مکتب رفتار گرایی    ۱۴
۲-۵-۳- مکتب روانکاری    ۱۴
۲-۵-۴- مکتب انسانگرایی    ۱۵
۲-۵-۵- مکتب بوم شناسی    ۱۵
۲-۶-  اصول سلامت روانی    ۱۵
۲-۶-۱- اعتماد به نفس و احترام به شخصیت خود و دیگران    ۱۶
۲-۶-۲- شناختن قدرت و شایستگیها و محدودیتها در خود و افراد دیگر    ۱۶
۲-۶-۳-  دانستن این حقیقت که رفتار انسان معلول عواملی است    ۱۷
۲-۶-۴-  آشنایی به اینکه رفتار هر فرد تابع تمامیت وجود اوست    ۱۷
۲-۶-۵- شناسایی احتیاجات و محرکهایی که سبب ایجاد رفتار و اعمال انسان میگردد    ۱۷
۲-۷- اهداف ایجاد سلامت روان    ۱۸
۲-۷-۱- پیشگیری اولیه    ۱۹
۲-۷-۲- پیشگیری ثانوی(درمان)    ۱۹
۲-۷-۳- پیشگیری ثالث    ۲۰
۲-۸- سلامت روان و نوجوانی و مدرسه    ۲۰
۲-۹- بزرگی مسأله سلامت روان    ۲۲
۲-۱۰- اهداف عمومی تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش    ۲۴
۲-۱۱- اهداف اختصاصی تربیت بدنی در آموزش و پرورش    ۲۵
۲-۱۲- اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش    ۲۵
۲-۱۳- در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:    ۲۶
۲-۱۴- دسته بندی رشته های ورزشی    ۲۶
۲-۱۵- اصول روانی انتخاب فعالیتهای ورزشی    ۲۶
۲-۱۶- ویژگیهای ورزش    ۲۷
۲-۱۷- فواید ورزش    ۲۹
۲-۱۸- سه حیطه کسب سلامتی    ۲۹
۲-۱۸-۱-  اهداف جسمانی (فواید جسمانی)    ۳۰
۲-۱۸-۲- اهداف روانی (فواید روانی)    ۳۰
۲-۱۸-۳- اهداف اجتماعی(فواید اجتماعی)    ۳۱
۲-۱۹- چرا ورزش میکنیم؟    ۳۲
۲-۱۹-۱- کنترل وزن    ۳۲
۲-۱۹-۲- کاهش خطر بیماریهای قلبی_عروقی    ۳۳
۲-۱۹-۳- کاهش فشار روانی و افسردگی    ۳۳
۲-۱۹-۴- لذت بردن    ۳۳
۲-۱۹-۵- ایجاد عزت نفس    ۳۴
۲-۱۹-۶- مشارکت در امور اجتماعی    ۳۴
۲-۲۰- چرا ورزش نمیکنیم؟    ۳۴
۲-۲۰-۱- کمبود وقت    ۳۵
۲-۲۰-۲- کمبود انرژی    ۳۵
۲-۲۰-۳- بیانگیزگی    ۳۵
۲-۲۱-  پژوهشهای پیشین    ۳۶
۲-۲۱-۱- ادبیات مربوط به سلامت روان    ۳۶
۲-۲۱-۲- ادبیات مربوط به اثر فعالیت بدنی بر سلامت روان    ۴۵
فهرست منابع    ۴۹

منابع

رجبی، غلامرضا؛ عطاری، یوسفعلی؛ حقیقی، جمال ( ۱۳۸۰ ). تحلیل عاملی سؤال های پرسش نامه بک بر روی دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، ۸(۳و۴): ۶۶- ۴۹٫

مرتضوی، سیده صالحه؛ افتخار اردبیلی، حسن؛ اسحاقی، سید رضا؛ درعلی، رضا (۱۳۹۰). تأثیر فعالیت بدنی منظم بر سلامت روان سالمندان شهرکرد. مجله دانشکده پزشکی اصفهان.۲۹(۱۶۱).

مهری، علی و صدیقی صومعه کوچک، زینب (۱۳۸۸). بررسی وضعیت سلامت روانی وبرخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه­های سبزوار در سال ۱۳۸۸٫ مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی.۴(۲۱): ۳۰۴-۲۹۸٫

پور سلطانی، حسین(۱۳۸۲). رابطه بین فعالیت­های ورزشی و سلامت عمومی جانبازان و معلولین قطع عضو ورزشکار ایران. نشریه علوم حرکتی ورزش، بهار ۱۳۸۲٫ ۱(۲): ۱۶-۱۰٫

صادقی، احمد؛ رحمانی، بهاره؛ کیایی، محمدزکریا؛ احمدپور، محمد؛ محمدی، رامین؛ نبوی، سیدحمید(۱۳۸۷). تعیین وضعیت سلامت روانی کارکنان مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. ۲(۴): ۳۸-۳۳٫

ربر، جانسون(۱۳۶۸). سلامت روانی. ترجمه: رضا مهدوی. تهران: آدینه.

رئیسیون ،محمدرضا ؛ محمدی، یحیی ، بیجاری، بیتا ؛ مقرب، مرضیه(۹۰- ۱۳۸۹). سلامت روان دانشجویان پسر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه پیام نورشهر بیرجند. مراقبت­های نوین، فصلنامه علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.۱۳۹۱٫ ۹(۴): ۳۱۰- ۳۱۶٫

رمضانی نژاد،رحیم(۱۳۷۶). شخصیت و ورزش. فصلنامه المپیک،۵(۱و۲).

عبدلی، بهروز( ۱۳۸۶ ). مبانی روانی – اجتماعی تربیت بدنی و ورزش. تهران: نشر بامداد کتاب.

فرجاد، محمدحسین(۱۳۷۸). اعتیاد، شناخت علل و عوارض و درمان بدون داروی اعتیاد. تهران: انتشارات بدر.

 Chauhan,s.s.(2000). Mental Hygiene new Delhi , Alied Publishers .

Lotfi, M. H., Aminian, H., Ghomizadea, A., & Noorani, F. “A Study on Psychological Health of First Year University Students in Iran”. Iranian Journal of  Psychiatry and Behavioral Sciences (IJPBS), Volume 3, Number 2, Autumn/Winter 2009: 47-51.

Nodehi, M. A., & et al Int. Journal of Engineering Research and Applicationsijera.com ISSN : 2248-9622, Vol. 3, Issue 6, Nov-Dec 2013, pp.1783-1785.

Seyed, A.M., Keyvanlou, F., Koushan, M., & Mohammadi, M. Comparing the mental health of athlete and non-athlete university students. J Sabzevar Unive Med Sci. 2010; 17(2):116-122.

Thurber, A. C.(1999). The phenomenology of homesickness in boys. Journal of Abnormal Child Psychology. 17: 543-590.

مقدمه

 امروزه پیشرفت­های گسترده در فناوری، به وضوح، سبک و شیوه­ی زندگی بسیاری از جوامع بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است که نمود این امر در کشورهای صنعتی مشخص­تر می­باشد. علیرغم پدیدار شدن بحران انرژی در آینده جهان، کاهش قابل ملاحظه­ای در فعالیت­های حرکتی و بدنی افراد جامعه، به علت پدیدار شدن ماشین و جایگزینی رفاه و کم تحرکی به جای تلاش و کوشش بدنی، رخ داده است. مردم روز به روز بیشتر و بیشتر بی­تحرک شده و بسیاری از افراد فقط در اوقات فراغت اندک و محدود خود، امکان انجام فعالیت­های حرکتی و ورزشی را پیدا می­کنند (مددی و نیرومند، ۱۳۶۹).

در دهه اخیر به نقشی که ورزش و فعالیت­های بدنی در درمان مشکلات روانی و بهبود سلامت روانی بازی می­کند توجه بیشتری شده است. در یکی از پژوهش­ها فوایدی که در نتیجه تغییرات فیزیولوژیکی در طول ورزش مستند شده است شامل بهبود وضع روانی و خلق و خُوی و کنترل اضطراب و افسردگی است. همچنین این پژوهش بیان می­کند تغییرات اجتماعی- فرهنگی و روانی برخاسته از ورزش و فعالیت فیزیکی فواید سلامت روانی با ارزشی را به همراه دارد (کارلس و داگلاس[۱]،۲۰۱۰).

“فعالیت بدنی[۲] عبارت است از مجموعه فعالیت­هایی که موجب ورزیده شدن بدن و حرکات آدمی می­شود و بدین وسیله جمال و زیبایی در وجود آدمی توسعه می­یابد و او را به زیبایی مطلق نزدیک می­کند. که البته بایستی اذعان نمود که تعریف فوق یک مفهوم کلی و فراگیر از همه­ی انواع فعالیتهای بدنی ، تفریحی رقابتی می­باشد؛ بنابراین، ژرژمانیان[۳] فرانسوی در تعریف ورزش می­گوید: ورزش عبارت از فعالیت و اشتغال در ساعات بیکاری است که جنبه حرکات در آن، بیش از سایر جنبه­هاست و در عین حال فعالیتی است مربوط به بازی که می­تواند حرکات و فعالیت­هایی را در برگیرد که دال بر انجام دادن کاری است. لذا این­گونه فعالیت­ها که به صورت رقابت­انگیز انجام می­شود، دارای دستورالعمل و قواعد ویژه­ای است و امکان دارد به فعالیت حرفه­ای نیز تبدیل شود (شعبانی بهار، ۱۳۸۴).

نظام آموزشی “مدرسه” نقش بسیار مهمی در آموزش سلامت و ارتقای آن در دوران کودکی و بعد از آن ایفا می­کند و باعث بهبود شخصیت دانش­آموزان، نگرش، مهارت و نیز آگاهی آنان می­شود. آموزش برای افزایش شرکت نوجوانان و جوانان در فعالیت­های جسمانی، یکی از راهکارهای مهم حمایت از ارتقای رفتارهای مؤثر در سلامت است (آزرمی، ۱۳۷۱).

به باور تونز[۴] و همکاران (۱۳۷۱)، مدارس بستری اساسی در انتقال گسترده آموزش سلامت فراهم می­کنند (تابشیان، ۱۳۷۱).

در زمینه ورزش و سلامت روانی  [۵]، قبلاً تصور عمومی بر این بود که فعالیت ورزشی برای سلامت جسمانی مفید است. امروزه بر این امر توجه شده که ورزش علاوه بر سلامت جسمانی، در ارتقای سلامت­­­روانی نیز مؤثر است. ورزش نقش مهمی در سلامت روانی دارد، به طوری که در سال ۲۰۰۲ شعار سازمان بهداشت جهانی[۶]“تحرک رمز سلامتی” بود (لاندرس[۷]،۲۰۰۵).

توجه به ابعاد سلامت نه تنها در بهبود سلامت مؤثر است بلکه زمینه­ی مساعدی نیز برای شکوفایی استعدادهای نهفته فراهم می­آورد. چنانکه میلانی­فر (۱۳۸۲)، به نقل از لوینسن[۸] و همکارانش بیان می­کند سلامت روان عبارت است از: اینکه فرد چه احساسی نسبت به خود، دنیای اطراف محل زندگی اطرافیان، مخصوصاً با توجه به مسئولیتش در مقابل دیگران، چگونگی سازش وی درباره خود و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویش دارد. اکثریت روان پزشکان توانایی سازش با محیط، انعطاف­پذیری به قضاوت عادلانه و منطقی در مواجهه با محرومیت­ها و فشار­ها را ملاک سلامت و تعادل روان می­دانند (میلانی­فر،۱۳۸۲).

از آنجا که هدف سلامت روان فقط منحصر به تشریح علل اختلالات رفتار نبوده، بلکه هدف آن به وجود آمدن عواملی که مکمل زندگی سالم و نرمال و نیز درمان اختلالات جزیی رفتار به منظور جلوگیری از وقوع بیماری‌های شدید روانی است. به طور کلی می­توان گفت هدف سلامت روان” پیشگیری است (شاملو،۱۳۸۲).

بنابراین لازم است تحقیقات در زمینه ارتباط سلامت­روانی و ابعاد آن در دانش­آموزان با ورزش بخصوص در سنین نوجوانی، در اولویت خاصی قرار گیرد، تا شاید از این رهگذر بتوان به ارتقای سطح بهداشت روانی این آینده­سازان کشور کمکی هر چند کوچک ارائه نمود.

۲­-۱- مفهوم سلامت روان

پیش از پرداختن به تعریف سلامتی روانی لازم است به یک نکته اشاره نماییم. سه واژه­ «بهداشت روانی» و«سلامت روانی» و « بهزیستی روانی» اگر چه دارای معانی متفاوتی هستند، ولی در مواردی بجای یکدیگر به کار می­روند (هرشنسن[۹] و پاور[۱۰]، ۱۹۸۸، ترجمه منشی طوسی،۱۳۷۴).

سلامت یکی از مفاهیم ضروری و همواره مورد بحث دنیای پیچیده انسان است که قدمتی به بلندای هستی وی دارد. سلامتی کیفیتی از زندگی می­باشد که تعریف آن مشکل و اندازه­گیری آن نیز سخت می­باشد. متخصصان تعاریف متعددی از مفهوم سلامت ارائه کرده ­اند اما همه آنها به­طور مشترک مسؤولیت درقبال وجود خود و انتخاب سبک زندگی سالم را سرلوحه مباحث خود قرار داده­اند و همه آنها با هدف به حداکثر رساندن توان فرد برای بهتر زیستن توجه دارند.

برای سلامتی معانی متعددی وجود دارد هرچند کلمه سلامتی برای ما شناخته شده و دارای مفهوم مشخص است، با این وجود تعریف آن آسان نیست و برای مردم مختلف معنای متفاوتی دارد. معنای لغوی سلامتی کامل بودن، بی­عیب بودن، تندرستی و مقدس بودن است. سلامت در بُعد جسمانی و روانی معنا می­یابد، زیرا انسان به تنهایی نه جسم است و نه روان، بلکه تلفیقی از این دو عنصر می­باشد. لذا چون انسان در محیط اجتماع به سر می­برد و در اجتماع پیوسته در معرض عوامل اجتماعی و بیولوژیکی گوناگون قرار می­گیرد، نتیجه آن اختلال در سلامت روانی است. اغلب مردم از اهمیت حفظ سلامت جسمانی خود آگاهند و از روش­هایی چون ورزش منظم، تغذیه مناسب، و آزمایش­های طبی مرتب برای کسب اطمینان از سلامتی خود استفاده می­کنند، اما تنها تعداد کمی از مردم به اهمیت حفظ بهداشت روان خود واقف هستند. هر چند همه در زندگی خود فشار روانی را تجربه می­کنند و قطعاً میزان معینی از آن برای انگیزش مفید است، اما سطوح فشار روانی باید به دقت مورد بازبینی واقع شود. فشار روانی می­تواند مشکلات جسمانی (فشارخون بالا، سردرد، گردن­درد، خستگی)، تولید کند و ممکن است سرآغازی برای ناتوانی روانی در بعضی از افراد باشد. بنابراین اصطلاح سلامت روانی، اصطلاحی است که از آن برای بیان و اظهارکردن هدف خاصی برای جامعه استفاده می­شود. هر فرهنگی براساس معیارهای خاص خود به دنبال سلامت روانی است. هدف هر جامعه این است که شرایطی را که سلامت اعضای جامعه را تضمین می­کند آماده نماید. منظور از سلامت روانی، سلامت ابعاد خاصی از انسان مثل هوش، ذهن، حالت و فکر می­باشد. از طرف دیگر سلامت روانی روی سلامت فیزیکی هم تأثیر دارد. بسیاری از پژوهش­های اخیر مشخص کرده­اند که یک سری اختلال­های فیزیکی و جسمی به شرایط خاص روانی مرتبط هستند (نجات، ۱۳۷۸).

[۱]– Carless & Douglas

[۲]– Exercise

[۳] – Georrge Manian

[۴]-Townes

[۵] – Mental health

[۶]– World Heath organization

[۷]– Landers

[۸]– Louensen

[۹] – Hershenson

[۱۰] – Power

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق معنویت ، سلامت روان و امیدواری و دیدگاه های آن
  • تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی
  • تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.