پیشینه تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
۲-۱- تعاریف سلامت عمومی ۷
۲-۲- تاریخچه مختصری بر سلامت عمومی ۸
۲-۳- شاخصهای سلامت عمومی ۹
۲-۴- دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی دربارهی سلامت عمومی: ۱۰
۲-۵- رابطه ورزش با سلامت عمومی ۱۸
۲-۶- اهدف ایجاد سلامت عمومی ۱۹
۲-۷- سلامت عمومی در ورزشکاران ۲۰
۲-۸- تأثیر ورزش در شخصیت ۲۱
۲-۹- تأثیر ورزش در اخلاق و رعایت حقوق دیگران ۲۲
۲-۱۰- تأثیر ورزش بر فرهنگ ۲۴
۲-۱۱- پژوهشهای پیشین ۲۴
۲-۴- جمع بندی و نتیجه گیری ۲۷
فهرست منابع ۲۹
– عبدلی، بهروز ( ۱۳۸۶ ). مبانی روانی و اجتماعی تربیت بدنی و ورزش، چاپ دوم، انتشارات بامداد کتاب.
– عزیز آبادی فراهانی، ابوالفضل. ( ۱۳۷۳ ). تربیت بدنی عمومی(۲)، چاپ هشتم – تهران ، انتشارات دانشگاه پیام نور
– فتحی، سروش (۱۳۸۲). بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر گرایش به ورزش در بین دانشجویان ورزشکار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
– دژآهنگ، منوچهر (۱۳۸۵). مقایسه سلامت روانی افراد معلول جسمی–حرکتی ورزشکار و غیر ورزشکار شهر رشت. مجمومه مقالات اولین همایش ورزش برای همه، دانشگاه آزاد اسلامی واحدزنجان.
– شاملو، سعید. (۱۳۸۸). بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد.
– نوربالا، احمدعلی؛ محمد، کاظم (۸۰-۱۳۷۹). طرح ملی بررسی سلامت و بیماری در ایران. مرکز تحقیقات علوم پزشکی کشور. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی. تهران.
– وست و بوچر، (۱۳۸۱). مبانی تربیت بدنی و ورزش. مترجم : آزاد، احمد. انتشارات صنوبر، چاپ سوم.
انور الخلولی ، امین. (۱۳۸۳)، ورزش و جامعه، مترجم حمید رضا شیخی.. انتشارات وزارت امور خارجه، چاپ دوم
بدری آذرین، یعقوب. (۱۳۹۲). مقایسه کیفیت زندگی افراد سالمند ورزشکار و غیرورزشکار شهر تبریز، مجله سالمندی ایران، ۳۰ :۷۴-۸۲ .
Fuentes, J. P., & Díaz, C. (2010). Analysis of heart rate during a tennis training session and its relationship with heart-healthy index. Journal of Sport and Health Research, 2(1), 26-34.
Glasser (1965). W Reality therapy: A New approach to psychotherapy. New York. Harper & row publishers.
Hall-C-S & Lindzey. (1970). G Theories of personality .2th edition .John wily&sons, Inc. New York .London.
Kevin R. physical Activity improves mental health. Sportmed. 2000; proquest. 1-6.
Peluso, M. A. M., & Andrade, L. H. S. G. D. (2005). Physical activity and mental health: the association between exercise and mood. Clinics, 60(1), 61-70.
Herrman, H., Saxena, S., & Moodie, R. (2005). Promoting mental health: concepts, emerging evidence, practice: a report of the World Health Organization, Department of Mental Health and Substance Abuse in collaboration with the Victorian Health Promotion Foundation and the University of Melbourne. World Health Organization.
موضوع سلامت از بدو پیدایش بشر و در قرون و اعصار متمادی مطرح بوده است، اما هر گاه از آن سخنی به میان آمده است، عمدتاً بعد جسمی آن مد نظر قرار گرفته و کمتر به سایر ابعاد سلامت، بهخصوص بعد روانی، آن توجه شده است. سازمان بهداشت جهانی در سال (۲۰۰۱)، ضمن توجیه کردن مسئولین کشورها در راستای تأمین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد همواره بر این نکته تأکید داشته است که هیچ یک از این سه بُعد بر دیگری برتری ندارد. مفهوم سلامت عمومی شامل آسایش ذهنی، احساس خود توانمندی، خودمختاری، کفایت، درک همبستگی بین نسلی و شناخت توانایی خود در محقق ساختن ظرفیتهای عقلی و هیجانی خویش است. سلامت عمومی شامل افزایش تواناییهای افراد و جامعه و قادر سازی آنها در دستیابی به اهداف مورد نظر است (حسینی،۱۳۸۸).
امروزه، تحقیقات علمی بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای سلامت جسمانی است، رابطه نزدیکی با سلامت عمومی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاریهای روانی دارد. معمولاً ورزشکاران نسبت به افراد کم تحرک، اضطراب و افسردگی کمتری احساس میکنند. بنابراین فعالیت بدنی بهخصوص ورزش، سهم زیادی را در ایجاد امنیت، آرامش روانی و اجتماعی افراد و جوامع، تأمین بهداشت، سلامتی و زندگی سالم خواهد داشت (هاشمیان،۱۳۸۷).
در مقابل عدهای از محققین معتقدند همه انواع ورزشها بر بهبود سلامت عمومی مؤثر نیستند، به بیانی دیگر این محققین اعتقاد دارند علاوه بر تأثیرات سودمند، فعالیت جسمانی میتواند موجب بروز اختلالات روانی نیز بشوند. بهعبارتی، فعالیت جسمانی میتواند سلامت روانی را به خطر بیندازد، بهخصوص زمانی که انجام تمرینات ورزشی، شدید، سخت و فشرده باشد(پلاسو و سیلوِرا[۱]، ۲۰۰۵).
“تربیت بدنی و ورزش[۲]“، مقولهای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژهای دارد و نقش آن در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیتهای اخلاقی، تربیتی، جسمانی، ذهنی، عقلی، مهارتی، عاطفی و اجتماعی افراد انکارناپذیر است. تربیت بدنی، بخش تکمیلی تعلیم و تربیت است که از طریق فعالیتهای جسمانی[۳] و بدنی به شکوفایی استعدادها کمک میکند شکوفایی علمی و آموزشی دانشآموزان هنگامی میسر است که در زمینههای مساعدی از سلامت جسمی و روحی[۴]، رشد، نشاط و تحرک فرهنگی و تربیتی استوار باشد. انجام این رسالت در مکان مقدس مدرسه با تنظیم برنامههای آموزشی متناسب در حیطههای مختلف تربیتی و متناسب با نیازهای دانشآموزان امکان پذیر است (عباس نیا، ۱۳۷۳).
تغییر و تحولات جهانی مقولههای زندگی معاصر، تربیت بدنی و ورزش را از ضروریاتی ساخته که دوری از آن اجتنابناپذیر به نظر میرسد تربیت بدنی بعنوان فرآیندی آموزشی تربیتی شامل کسب و پردازش مهارتهای حرکتی توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی برای تندرستی و سلامت، کسب دانش علمی درباره فعالیتهای جسمانی و تمرین و توسعه تصور و ذهنیت مثبت از فعالیت های جسمانی به عنوان وسیلهای برای بهبود اجرا و عملکرد انسان است که نقش مؤثر در رشد وتعالی افراد دارد برای این علم اهدافی بیان گردیده که در برگیرنده نشانهها، نیات و نتایج مطلوبی است که ازشرکت در برنامههای تربیت بدنی و ورزش حاصل میشود. این اهداف با نیازها، تجارب و علایق افراد در ارتباطند و تعیین کننده مقاصد و جهت برنامهها هستند، با توجه به اهمیت و توسعه حیطه علم تربیتبدنی و ورزش اهداف آن محدود به ردههای جمعیتی خاصی نیست بلکه به تمام ردههای جمعیتی گسترش یافته است (فتحی، ۱۳۸۲).
سازمان جهانی بهداشت [۵](۲۰۱۰) در آخرین تعریف خود، سلامت را دارا بودن عملکرد مناسب در چهار حیطه “جسمانی[۶]“، “روانی[۷]“، “اجتماعی[۸]” و” معنوی[۹]” عنوان میکند. پاکیزه[۱۰] (۲۰۰۸) اظهار کرد که مفهوم سلامت دربرگیرنده مفاهیمی همچون: احساس خوب بودن و اطمینان از خودکارآمدی، اتکای به خود، ظرفیت رقابت، تعلق بین نسلی و خود شکوفایی توانایی های بالقوه فکری، هیجانی و غیره است و فقدان بیماری و علایم را نیز شامل میشود. “سلامت عمومی” به عنوان یکی از ارکان سلامتی، لازمه یک زندگی مفید، موثر و رضایتبخش فردی است و مسئولیت سنجش، ارزیابی، کنترل، درمان و بهبود بخشیدن آن قبل از هر کس بر عهده متخصصان علوم رفتاری و اجتماعی میباشد. مطالعه مسعودزاده و همکاران[۱۱](۲۰۰۵) نشان داد که ۱/۳۹ درصد دانشآموزان مشکوک به اختلال روانی میباشند. نتایج یک مطالعه نشان داد که اختلالات بهداشت روانی نظیر افسردگی و اضطراب بر روی میلیونها نفر از مردم دنیا اثر گذاشته و میزان بیماری و هزینههای بهداشتی را افزایش داده است. اگر چه چندین روش درمانی نظیر دارودرمانی و رواندرمانی ظاهراً در معالجه این اختلالات تأثیر داشته ، ولی شواهد اظهار میدارد که این روشهای درمانی کاربرد چندانی ندارد و فعالیتهای بدنی تأثیر مثبتی روی سلامت و نشاط روحی و روانی دارد. (کوین[۱۲]، ۲۰۰۰) یافتههای محققین بیانگر این است که ورزش با بهبود، شرایط روانی از جمله: حالتهای احساسی و خودشناسی ارتباط نزدیکی دارد و تمرینات بدنی وسیلهای مناسب برای دستیابی به شرایط مناسب ذهنی و روانی است (دژآهنگ، ۱۳۸۵).
سلامت عمومی عبارت است از اینکه فرد چه احساسی نسبت به خود دنیای اطراف، محل زندگی، اطرافیان مخصوصا با توجه به مسئولیتی که در مقابل دیگران دارد. چگونگی سازش وی با درآمد خود و تفاوت موقعیت مکانی و زمانی خویشتن (میلانی فر، ۱۳۷۳).
علم سلامت عمومی شاخهای از علم بهداشت است که با پیشگیری از اختلالهای روانی و حفظ شیوههای بهینه زندگی و بهداشت عاطفی سر وکار دارد. علم سلامت روان فرایند همیشگی است که از بدو تولد تا هنگام مرگ ادامه مییابد این علم با چهار هدف شکوفایی توان بالقوه، شادکامی، رشد و تحولی هماهنگ، و زندگی مؤثر و کارآمد سعی میکند از طریق آموزش به کارکنان بهداشت روانی، پیشگیری، درمان اختلالهای روانی و حفظ و تداوم بهداشت روانی در اشخاص سالم شرایطی ایجاد کند که شهروندان جامعه بتوانند در خانه، مدرسه، جامعه، محیطهای کاری و نهایتاً با خویش سازگار شوند (حسین شاهی برواتی؛ ۱۳۷۹؛ ص ۱).
در اساسنامه سازمان بهداشت مصوب سال ۱۹۴۸ آمده است : « سلامت عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نبودن بیماری و ناتوانی» (اصفهانی ، ۱۳۸۳، ص ۷).
سلامت روان عبارت از رفتار موزون و هماهنگ با جامعه، شناخت و پذیرش واقعیتهای اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها، ارضاء نیازهای خویشتن به طور متعاون و شکوفایی استعدادهای فطری خویش می باشد (حاجی آقاجانی و اسدی نوقابی، ۱۳۷۸؛ ص ۱۶).
۱-Physical Education and Sport
[۵] -World Health Organization
[۱۱] – Masod zadeh & etal
[۱۲] – Kevin
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر