تحقیق پروتئین شوک گرمایی و آنزیم های کبدی و تاثیر ورزش بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پروتئین شوک گرمایی و آنزیم های کبدی و تاثیر ورزش بر آن دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
ضرورت مطالعه    ۸
۲-۲-مفاهیم بنیادی    ۱۱
۲-۲-۱-کوفتگی عضلانی    ۱۱
۲-۲-۱-۱-کوفتگی حاد    ۱۲
۲-۲-۱-۲- کوفتگی عضلانی تاخیری ( DOMS)    ۱۲
۲-۲-۲- پروتئین شوک گرمایی    ۱۳
۲-۲-۲-۱- نقش و اهمیت پروتئین شوک گرمایی    ۱۵
۲-۲-۲-۲- پروتئین های شوک گرمائی و ورزش    ۱۷
۲-۲-۲-۳-تأثیر HSP بر مکانیسم های مختلف بدن    ۱۷
۲-۲-۳-کبد    ۱۸
۲-۲-۳-۱-لوبول کبدی    ۱۹
۲-۲-۳-۲- سطوح  کبد    ۲۰
۲-۲-۳-۳-لوب های  و سگمنت های کبدی    ۲۱
۲-۲-۳-۴- رباط های  کبد    ۲۱
۲-۲-۳-۵- عروق خونی کبد    ۲۲
۲-۲-۳-۶- آنزیم های کبدی    ۲۲
۲-۲-۳-۷- سایر آنزیم های دیگر در کبد    ۲۳
۲-۲-۳-۸- ارزیابی آمینوترانسفرازها    ۲۴
۲-۲-۴ -نقش ورزش درسلامتی    ۲۴
۲-۳-مروری بر مطالعات انجام شده و تحقیقات پیشین    ۲۴
۲-۳-۱-پیشینه تحقیقات پروتئین شوک گرمایی    ۲۵
۲-۳-۲- پیشینه تحقیقات آنزیم های کبدی    ۳۰
فهرست منابع و مآخذ    ۳۴

 منابع

 وی.ام.کولکارنی (۱۳۸۲).” آب درمانی”. ترجمه دکترحمیدرضا ورمزیار.انتشارات نسل نواندیش.

ویلیام ویلیس (۱۳۸۷).” ساختمان و عمل مغز واعصاب”. ترجمه آمرى نیا، رضا . بهروزى، راد،   انتشارات تلاش.

بی‌کرایدر، آندره سی. فرای؛ ماری ال، اوتول(۱۳۸۴)”بیش تمرینی در ورزش”. ترجمه ی سیاکوهیان، معرفت، احمد آزاد، سیروس چوبینه، تهران: انتشارات چکامه.

بختیار ترتیبیان،نوشین آزادپور(۱۳۸۷).”تأثیر یک نوع فعالیت هوازی منتخب با دو شدت متفاوت روی شاخص های التهاب و آسیب عضلانی در مردان جوان غیر ورزشکار” مجله علوم حرکت انسان.۳۴-۴۲

راس و ویلسون( ۱۳۸۷).” آناتومی و فیزیولوژی . مترجم :حق پرست، عباس. نشر سالمی- جامعه نگر.

رحمانی نیا ، فرهاد. بابایی، پروین .نخستین روحی، بابک (۱۳۸۶)، “پیشگیری و درمان کوفتگی عضلانی” ، انتشارات دانشگاه شمال.

ریچارد. وگل وین. میچل آدام(۱۳۸۸)”.آناتومی گری” .حسن زاده غلامرضا. ابوالحسنی فرید. بربرستانی محمد. جامعی سید بهنام الدین. اکبری، محمد. زنده دل ادیب درک. انتشارات خسروی.

ال. کارلوس جان کوییرا (۱۳۸۳)،”بافت شناسی پایه”، ترجمه‌ی داریوش خلیلی، انتشارات سماط.

مهربانی، جواد. رحمانی نیا ،فرهاد(۱۳۸۷) . فعالیت بدنی آمادگی جسمانی و تندرستی. نشر امین.

طهماسبی بروجنی و همکاران(۱۳۸۷). “کاربرد spss درتربیت بدنی وعلوم ورزشی”، انتشارات نشرعلم وحرکت.

گانوک (۲۰۱۰).” فیزیولوژی پزشکی”. مترجمان: بدل زاده، کامران ، قاسمی، علی رستگار فرج زاده؛ انتشارات جهان ادیب و سینا طب.

گایتون، آرتور ، جان هال (۱۳۸۴).” فیزیولوژی پزشکی گایتون”. مترجمان بیگدلی، محمد رضا، احمد برزنجه، شاهین انصاری، علیرضا عزیزی آهاری، هادی قدیمی، کاوه فتحعلیان، جلد دوم،  تهران،  انتشارات تیمورزاده.

 Thompson H. S., Scordilis S. P., Clarkson P. M. and Lohrer W.A: (2001): “A single bout of eccentric exercise increases HSP27 and HSC/HSP70 in human skeletal muscle”. Acta Physiol Scand: 171:187-193.

Thompson H. S., Clarkson P.M. and Scordilis S.P.: (2002): The repeated bout effect and heat shock proteins: intramuscular HSP27 and HSP70 expression following two bouts of eccentric exercise in humans. Acta Physiol Scand: 74:47-56.

Liu Y., Lormes W., Wang L.i, Reissnecker S. and Steinacker J. M. (2004). Different skeletal muscle HSP70 responses to high _ intensity strength training and low _ intensity endurance training.  European Journal of Applied Physiology. 91:330-335.

Locke M, Noble EG, and Atkinson BG. (1990). “Exercising mammals synthesize stress proteins”. Am J Physiol Cell Physiol 258: C723–C729

Locke, M,. Noble, E.G, (2002), Exercise and stresss response: The role of stress proteins.CRC Press.N W. Corporte Blvd., Boca Raton, Florida 33431

Mambula, S. S., Stevenson, M. A., Ogawa, K. and Calderwood, S. K. (2007). Mechanisms for Hsp70 secretion: crossing membranes without a leader. Methods. 43(3), 168–۱۷۵٫

Marshall Helen C., Ferguson Richard A., and Nimmo Myra A. (2006). Human resting extracellular heat shock protein 72 concentration decreases during the initial adaptation to exercise in a hot, humid environment. Cell Stress & Chaperones. 11(2):129-134

 مقدمه

فعالیت جسمانی و حرکت بخش جدایی ناپذیر زندگی است، و هر انسانی با توجه به ویژگی ها و تواناییهای خاص خود به فعالیت جسمانی ویژه ای رو می آورند)اسماعیلی، ۱۳۸۶ (.

از نظر سازمان بهداشت جهانی تندرستی صرفا نداشتن بیماری و ضعف  نیست بلکه منظور از آن، سلامتی کامل جسمی، ذهنی، اجتماعی و روحی است. در حقیقت دو هدف عمده تندرستی، به تاخیر انداختن مرگ و پیشگیری از بیماری است. سلامت جسمی،  به معنای فقدان بیماری و ناتوانی، همراه با زنده دلی و داشتن انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه و بهره مندی از تفریحات  فعال ، بدون خستگی بی مورد است (گائینی، ۱۳۸۴). برای رسیدن به سطح بالاتری از سلامتی باید از نظر بدنی فعال باشید و هیچ جانشین مناسبتری برای آن وجود ندارد.یکی از صدماتی که گاه موجب دور شدن افراد مبتدی و حتی ورزشکاران حرفه ای از محیط ورزش می گردد کوفتگی عضلانی است. کوفتگی به دنبال فعالیت غیرمعمول ایجاد می گردد (دمیرچی و همکاران، ۱۳۷۹؛ رحمانی نیا و همکاران، ۱۳۸۲؛ مایر و همکاران، ۲۰۰۶).  کوفتگی عضلانی یکی از عوارض شایع ناشی از فعالیت بدنی است که به دو صورت حاد و تاخیری پس از فعالیت بدنی عارض می شود. کوفتگی عضلانی یک حالت ناخوشایند همراه با احساس درد، سفتی، ضعف و گرفتگی در عضلات است. این عارضه اکثرا متعاقب انقباض برونگرا رخ می دهد.(رحمانی نیا ،۸۶). اگر هنگام انقباض طول عضله افزایش یابد، این نوع انقباض را برونگرا یا (اسنتریک[۱]) میگویند(رابرتس واسکات،[۲] ۱۹۸۵).  بررسی ها نشان می دهد ورزشکاران و مربیان،  علاقه مند به انجام تمرینات متوالی و شدید هستند بدون آنکه در تنظیم بازیافت مناسب دقت کنند .به علاوه نسبت به بروز آسیب ها و آزاد شدن آنزیم های مختلف ناشی از بیش تمرینی که نشان دهنده تغییرات مهمی در داخل بدن است توجه ندارند از سوی دیگر، انجام فعالیت های ورزشی بر اندام های داخلی بدن مانند کبد، کلیه و مغز تاثیرگذاراست (گایینی،رجبی، ۱۳۸۷(. ورزش شدید با تغییرات ایمنی شناختی شامل، رهاسازی میانجی های التهابی، فعالیت انواع زیر واحدهای سلول های سفید خونی، فعالیت پروتئین های فاز حاد، افزایش فعالیت سیتوکین های پیش التهابی و ضد التهابی و تغییراتی در شاخص های آسیب عضلانی همراه است. برخی محققین علوم ورزشی معتقدند فعالیت های بدنی با شدت بالا و طولانی مدت می توانند با افزایش رادیکال های آزاد، باعث آسیب سلول شده و روند پیری را تسریع کنند (کانن و بلومبرگ[۳]، ۲۰۰۰).

به منظور بهینه سازی اجرای ورزشی، ورزشکاران می بایست به طور مطلوبی تمرین کنند. ورزشکارانی که به اندازه کافی تمرین نمی کنند، ممکن است در حد قابلیت های بالقوه خود ظاهر نشوند، از طرف دیگر ورزشکارانی که بسیار زیاد و با شدت خیلی بالا بدون توجه به زمان بازگشت به حالت اولیه به تمرین بپردازند ممکن است موجبات اختلال آنزیمی  در پلاسما  _ که ناشی از آسیب بافت هاست _ را تجربه کنند. اگرچه تمایز بین بیش تمرینی و تمرین مطلوب مشکل است ولی تا حدودی توسط برخی فاکتورها ازحجم تمرین و جلسات تمرین قابل کنترل است(گایینی ،۱۳۸۵ ).

از آنجا که، انجام فعالیت ورزشی بر اندام های داخلی بدن مانند کبد ،کلیه و مغز تاثیر گذار است. برخی پژوهش ها تاثیر ورزش برکبد را مورد بررسی قرار داده ند، کبد در تعامل ویژگی های هورمونی و متابولیکی، با استفاده از آنزیم های مختلف، هنگام استراحت، تمرین و بازسازی منابع انرژی در مرحله بازیافت فعالیت های ورزشی از اهمیت فوق العاده ای برخورداراست . به همین دلیل بررسی و مطالعه این اندام هنگام فعالیت های ورزشی از اهمیت انکار ناپذیری برخورداراست. در عین حال به دلیل ظرفیت ذخیره ای قابل ملاحظه کبد، صدمه به این عضو ممکن است بر روی فعالیت آن تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد. ورزش و فعالیت بدنی دستگاه ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. این تاثیر هم در کارکرد و هم در در تعداد اجزائ سیستم ایمنی مشهود است. بسیاری از این تاثیرات گذرا و منعکس کنندۀ تغییرات دینامیک خون با ورزش کوتاه مدت است. از نقطه نظر فیزیولوژیک می توان استرس را به عنوان هرگونه اختلال در هموستاز در نظر گرفت. اختلالات ایجاد شده به وسیله استرس میتواند در هریک از سطوح سلولی، بافتی، ارگانی، سیستم ارگانی و یا کل ارگانیسم در نظر گرفته شود. گسترش اختلال در هموستاز به هردوی شدت و مدت استرس وابسته است.  در سطح سلولی،  بررسی پاسخ سلولی به استرس و پروتئین های بیان شده به وسیله این پاسخ که پروتئین های استرسی و یا همچنین پروتئین های شوک گرمائی(HSPs) هستند  به عنوان یکی از زمینه های تحقیقی به صورت خوبی بنا نهاده شده است (لوک و نوبل،۲۰۰۲).

HSP70  در بطن زندگی سلولی قرار دارد و بخش مهمی از بازوی حمایتی پاسخ استرسی را تشکیل می دهد  HSP70 در عملکرد ایمنی تومور های سرطانی نیز نقش مهمی دارد . بدین ترتیب که کسب آنتی ژن های سلولی و عرضه آن ها به سلول های موثر ایمنی را تسهیل می کند. HSP70  علاوه بر استرس گرمایی در برابر سایر تحریکات استرس زایی که عموما در واکنش با سلول های سرطانی از سلول محافظت می کند. مطالعات نشان می دهد که کاهش تظاهر HSP70 به شکل ویژه ای هم در مدل کشت سلولی و هم در مدل پیوندی تومور باعث مرگ سلول های سرطانی می شود .افزایش بیان این پروتئین در سلول های توموری نیز با افزایش تکثیر این سلول ها، کاهش میزان تمایزپذیری، افزایش متاساز گره لنفاوی و کاهش بهبود سرطان سینه انسانی همراه است.پژوهشگران بر این باورند که  HSP70 نماد بقایای سرطان است. ورزش و فعالیت بدنی دستگاه ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، این تاثیر هم در کارکرد و هم در تعداد اجزاء سیستم ایمنی مشهود است(موسلی ، ۲۰۰۰).[۴]

تمرین در آب و حرکات ملایم برای حفط تعادل و تحریک بیشتر حس عمقی مناسب است. انجام تمرین در آب سبب تلاش بیشتر بدون ترس، افزایش اعتمادبه نفس، کاهش اضطراب و افزایش سطح عملکرد قلبی ریوی می گردد(جان ای بلیو،۱۳۸۸)[۵]. همچنین به واسطه خاصیت آب در کاهش نیروهای وارد بر مفاصل و احساس کاهش وزن، انجام تمرینات حرکتی در آن سبب افزایش میل به حرکت، کاهش درد، و متعاقب آن کاهش اسپاسم (گرفتگی عضلانی)، افزایش انعطاف پذیریری، کنترل و اصلاح حرکات، بدون عواقب خطرناک (مانند خطر سقوط یا آنچه در خشکی تجربه می شود) می گردد.

 ضرورت مطالعه

در رویارویی با استرس و بازیابی هموستاز سلولی، مسیرهای درونی متعددی درگیر می‌باشند. در سطح سلولی تعدیل‌های گذرایی در بیان ژن‌های پروتئینی و همچنین تغییر در عملکرد ساختمان سلولی برای مقابله با شرایط نامطلوب و بقاء در قبال تغییرات محیطی صورت می‌گیرد(کرگل،۲۰۰۲). ). یکی از مشخص‌ترین پاسخ‌های سلولی به استرس، تغییر سریع در بیان ژنی یک گروه از پروتئین‌ها می‌باشد که که معروف به پروتئین‌های شوک گرمایی است افزایش میزان این پروتئین‌ها در پی استرس با هدف برگرداندن هموستاز سلولی، ترمیم موفقیت‌آمیز آسیب سلولی و حفاظت از سلول در قبال آسیب‌های بیشتر است( فبرایو و کوکولاس،۲۰۰۰ ). این نوع پروتئین‌ها در سال ۱۹۶۲ توسط فروچیو ریتوزا[۱] و همکارانش کشف شد. آنها متوجه شدندکه شوک گرمایی سبب ایجاد الگوی عجیب و نمای غیرعادی ظهور ژن در کروموزوم‌های غدد بزاقی می شود. با این حال در سال ۱۹۷۴ اولین محصولات این ژن‌ها شناسایی و واژه HSP شکل گرفت (پوکلی و گراهام،۲۰۰۳). پروتئین‌های استرسی به خانواده چند ژنی تعلق دارند که از نظر مولکولی در دامنه ۱۰ تا ۱۵ کیلو دالتونی قرار دارند و در همه اجزای مهم سلولی یافت می‌شوند) هیروس و همکاران،۲۰۰۴).

دامنه عملکرد پروتئین‌های شوک گرمایی حفظ تمامیت سلولی و ثبات بخشیدن به هموستاز است. از طرف دیگر فعالیت ورزشی بویژه تا حد واماندگی در شرایط نامطلوب ممکن است باعث آسیب و صدمه به واکنش­های دستگاه ایمنی شود (دهینگرا و همکاران،۲۰۰۶). به علت ارتباط بین و آسیب عضلانی و با توجه به این نکته که به لحاظ بالینی قابل ایجاد است و با روش های خاص قابل پیشگیری است، میزان کوفتگی اغلب به عنوان الگویی برای مطالعه آسیب عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد (رحمانی نیا ،بابایی،روحی، ۸۶).

[۱] – Ferruccio Ritossa

[۱] Esentric

[۲] Raberts & e skats

[۳] canon & blomberg

[۴] Moseley

[۵]  John E.Beaulieu

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.