تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲٫ تعریف روستا    ۵
۲-۳٫ شغل و سبک زندگی روستاییان:    ۷
۲-۴٫ نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در روستا:    ۸
۲-۵٫ اهمیت توسعه روستاها و نقش ورزش  و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستاها:    ۱۰
۲-۶٫ ورزش روستایی    ۱۴
۲-۷٫ ورزش همگانی:    ۱۶
۲-۸٫ نقش بازیهای بومی ومحلی در ابعاد مختلف زندگی    ۱۸
۲-۹٫ شکلهای اجتماعی فعالیت بدنی    ۱۸
۲-۱۰٫ نیاز    ۲۰
۲-۱۱٫ نیازسنجی    ۲۱
۲-۱۲٫ ضرورت و انگیزههای نیازسنجی    ۲۳
۲-۱۳٫ کاربرد نیازسنجی    ۲۳
۲-۱۴٫ نیازسنجی ورزشی    ۲۴
۲-۱۵٫ تعریف نگرش:    ۲۵
۲-۱۶٫ تحقیقات انجام شده در داخل کشور:    ۲۵
۲-۱۷٫  تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۳۱
منابع:    ۳۵
منابع فارسی    ۳۵
منابع لاتین:    ۴۰

منابع

– زارعیان جهرمی، آرمین، احمدی، فضل­الله. (۱۳۸۴). نیازسنجی یادگیری در دوره کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی.  مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، پاییز و زمستان، ۵ (۲): ۸۱ تا ۹۲

– زارعی کلات، مهدی. (۱۳۹۱). تاثیر منابع و جاذبه­های گردشگری روستاهای باقدمت در جذب گردشگر، مطالعه موردی: روستای کنگ در شهرستان طرقبه و شاندیز خراسان رضوی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران مرکز.

-مظفری، امیر احمد. (۱۳۸۱). شناخت گرایش و نگرش مردم نسبت به تربیت بدنی و ورزش. طرح پژوهشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران.

– مظفری، امیر احمد، کلاته آهنی، کامیار، شجیع، امیر رضا، هادوی، فریده. (۱۳۸۹). توصیف نگرش و گرایش مردم به فعالیت­هی حرکتی و ورزشی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه المپیک، سال هجدهم، شماره۱، پیاپی۴۹٫

– مهدوی، مسعود. (۱۳۷۷). مقدمه ای بر جغرافیای روستایی ایران. سازمان سمت، چاپ اول، انتشار لیلی، تهران، صص۸۲ – ۸۵٫

– مؤسسه توسعه روستایی ایران. جایگاه روستا در فرآیند توسعه ملی شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران. (۱۳۸۲). ص۱۱۱

– سلطانی، ایرج. (۱۳۸۵). تعامل نیازسنجی و اثر بخشی آموزشی در سازمان­های یادگیرنده، اصفهان، ارکان دانش.

– ستوده، هدایت­الله. (۱۳۸۳). درآمدی بر روان­شناسی اجتماعی. انتشارات آوای نور. چاپ اول.

– ظروفچی بنیس، صغری. (۱۳۸۹). بازیابی الگوی معماری مسکن در روستای بنیس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنر اصفهان.

– عظیمی، شهاب. (۱۳۸۸). مطامعه و بررسی نیازهای ورزش روستایی استان همدان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شمال.

– Honcybourne, j, hillm, moorsh. (2002). Physical education an sport standly thrones 2 th ed , 63-69.

– Hortz, B., Petosa, R. (2006). Impact of the “Planning to be Active” Leisure Time Physical Exercise Program on Rural High School Students. Journal of Adolescent Health 39, PP 530–۵۳۵٫

– Summers, g. (1987). Democratic governance, in need assessment, theory. Edit by D.E.Johnson, USA: IOWA university press. Pp 7- 22.

– Sallis, J.F. (2002). “Age-related decline in physical activity: a synthesis of human and animal studies[electronic version]”, Medicine & Science in Exercise & Sport, 32  (۹), ۱۵۹۸-۱۶۰۰٫

– Talbot, M.J. (1991)Womn and Sport: A Leisure Studiesperspective, Switzerland. The sociology of women and
leisure. Pp50-53

۲-۱- مقدمه

یکی از بحث­های اساسی در حوزه برنامه­ریزی ورزشی ضرورت تناسب برنامه­های موجود با نیاز و مسائل فردی و گروهی است. از آنجایی که نیازها به دلیل تغییرات مداوم در ساختار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در هر جامعه تغییر می­کنند، ضروری است که در برنامه­ها، هماهنگی و همسویی با نیازهای افراد ذینفع وجود داشته باشد. نیازسنجی از اقشار مختلف جامعه ایران در خصوص ارائه خدمات ورزشی از قدمت چندانی برخوردار نیست. این در حالی است که کشورهای پیشرفته در ورزش قهرمانی و همگانی، در ارائه خدمات ورزشی به عموم مردم، خواسته‌ها و نیازهای اعلام شده آنها را مبنا قرار می­دهند و با توجه به شرایط و امکانات موجود خود برنامه­ریزی می­کنند (اتقیاء، ۱۳۸۴). توسعه ورزش همگانی در روستاها به شکلی درست، یکی از بهترین راهبردهایی است که می­تواند در کاهش آسیب‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر باشد. به­علاوه، پرداختن به فعالیت­های ورزشی مطلوب می­تواند احساس آرامش، شادابی و امید به زندگی را در بین اقشار روستایی افزایش ‌دهد. در این خصوص با عنایت به نقش و جایگاه ورزشکاران روستایی که در سایه تلاش و پشتکار خاص موفق به کسب رتبه­های در خور توجه در سطوح مختلف ورزش قهرمانی می­شوند تبیین و تدوین برنامه­های مستمر به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت­های ورزشی در مناطق روستایی و عشایری، فرآیندهای توسعه فراگیر و پایدار ورزشی در این مناطق را تسهیل و تسریع می­نماید (سایت فدراسیون روستایی عشایری، ۱۳۹۲). از سوی دیگر، ورزش قهرمانی نیز جنبه مهم دیگری است که در سال­های اخیر در روستاها مورد توجه قرار گرفته است. در عرصه ورزش­های روستایی-عشایریِ خراسان رضوی، استعدادهای فراوانی شناسایی شده­اند که در سطح استانی، کشوری، آسیایی و حتی جهانی مقام­هایی را کسب کرده­اند. برنامه­ریزی مناسب برای پرورش این استعدادها و ایجاد زمینه ترویج ورزش همگانی در روستاها، نیازمند تحقیق علمی و مطالعه خواسته­ها، امکانات و نگرش­های مردم روستا است.

اولویت­های مهم هیئت­های ورزش­های روستایی-عشایری در سال ۱۳۹۲، سه محور عمده را شامل می­شود: ۱) انجام تکمیل پروژه های نیمه تمام ورزشی؛ ۲) احیای ورزش­های بومی محلی؛ و ۳) برگزاری مسابقات ورزشی در روستاها  (عظیمی، ۱۳۸۸). بررسی چگونگی پیشبرد این سه محور در سال­های قبل و برنامه­ریزی مناسب برای آینده، یکی از موضوعات دیگری است که نیاز به تحقیق علمی را ایجاب می­کند. در واقع، ارزیابیِ امکانات ورزشی روستا و نحوه مشارکت مردم روستا در ورزش می­تواند به دو دلیل عمده صورت گیرد: اول اینکه، این کار بازخوردی از استراتژی­های اجرا شده در مورد فعالیت بدنی و ورزشی روستاها در اختیار می­گذارد و مبنایی را برای چهارچوب توسعه محلی ورزش شکل می­دهد؛ دوم اینکه، چنین کاری به ارزیابی کیفی و کمی امکانات و شناخت نیازهای آتی جامعه روستایی کمک می­کند. این دو موضوع می­تواند جهت­دهی مناسبی را برای اختصاص منابع ایجاد کند (سیرل، ۲۰۰۶).

همچنان که دولت­ها در برنامه­های توسعه خود، جامعه روستایی را به عنوان یکی از ارکان مهم تولید به شمار می­آورند، از سوی مقابل لازم است در برنامه­های خود، به همان اندازه به توسعه این بخش اهمیت دهند (نظام جامع توسعه تربیت­بدنی و ورزش کشور، ۱۳۸۴). ورزش همواره به عنوان ابزاری کارآمد برای دست یافتن به این منظور مورد استفاده قرار گرفته است. نقش ورزش و تفریحات سالم در حمایت از نوسازی روستاها غیرقابل انکار است (سیرل[۱]، ۲۰۰۶). ورزش، همچنین، به انسجام و مشارکت بیشتر مردم در امور اجتماعی کمک می­کند و منجر به سلامت و رفاه بیشتر آنها می­گردد (سیرل، ۲۰۰۶). دولت­ها معمولاً به منظور افزایش مشارکت روستاییان و استانداردهای عملکرد ورزشی در روستا، طرح­های اجتماعی را در این زمینه اجرا می­کنند. به عنوان مثال، از مهم­ترین استراتژی­های دولت انگلیس در بخش روستایی، فراهم کردن فرصت­های بیشتر رقابت در ورزش برای سنین مختلف، کمک به ارتقای ورزش­های تیمی و فراهم ساختن امکان توسعه مشارکتی تأسیسات ورزشی در روستاها است (سینکلر و همکاران، ۲۰۰۶). در همین راستا، در ایالات متحده امریکا، انجمن­های ورزشی روستایی تأسیس شده­اند تا برنامه­های تفریحی- ورزشی را برای مردم روستا به اجرا در آورند و از این طریق جذابیت­های بیشتری در روستاها به وجود آید. انجمن ورزشی روستای بلاویستا[۲] یکی از این انجمن­هاست که در تعطیلات آخر هفته و شب­ها امکان استفاده از تسهیلات ورزشی- تفریحی را برای مردم فراهم کرده است. این انجمن حتی به منظور ایجاد جذابیت­های بیشتر، از شبکه­های اجتماعی اینترنتی استفاده و طرح­های تجاری را اجرا می­کند (مورگان[۳]و همکاران، ۲۰۱۳).

۲۲٫ تعریف روستا

اگرچه ده از قدیمی­ترین زمان ما یک واحد اجتماعی بوده که اساس حیات اقتصادی اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می­داده و در آن مردم خود را برای همکاری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متشکل می­کرده­اند اما آوردن تعریف دقیقی از آن که هم به اصطلاح جامع باشد و هم مانع، کاری است دشوار. این دشواری از آن­جا ناشی می­شود که اولأَ لفظ روستا در طول زمان به معنای متفاوتی به کار رفته و تحولات چندی را پذیرفته است. برای مثال کلمه روستا از لفظ لغوی به معنی زمین مزروعی و مسکونی خارج از شهر بوده و از لحاظ اصطلاحی شامل چند دهکده می­شده که در مجاورت یکدیگر قرار داشته­اند. ولی امروزه روستا و ده مترادف به کار می­روند و معنی یکسانی از هر دو آن­ها استنباط می­شود (فاتح، ۱۳۸۸). افراد مختلفی برای روستا و مناطق روستایی تعاریف مختلفی را ارائه کرده­اند. بسیاری میزان جمعیت را نشان دهنده روستا بودن می­دانند، جغرافیا­دانان روستانشینی را چنین تعریف می­کنند: اجتماعات انسانی که در اطراف نواحی کشاورزی به صورت کم تراکم زندگی می­کنند. تعریف دیگری که بیان کننده مغهوم روستا است به صورت زیر می­باشد:«آن قسمت از کشور که اقتصادش بر پایه زمین و دریا برای کشاورزی، ماهیگیری و جنگل می­باشد را مناطق روستایی می نامند. عمومأَ جمعیت آن کم و امکانات رفاهی مثل وسایل حمل و نقل، مرکز درمانی و … در کمبود است. مردم آن کم­ توقع­تر و پایبند به سنت منطقه و مذهبی­تر می­باشند». در این مورد اعتقاد نویسندگان مختلف با هم فرق می­کند. برای مثال موس[۴]معتقد است مناطقی که بین ۲۰۰تا ۵۰۰۰ نفر باشند روستا نامیده می­شوند.

اورسون [۵]معتقد به حداکثر ۱۰۰۰ نفر. استیولینگ[۶]به ۱۵۰۰ نفر برای جمعیت روستایی تأکید دارند. و در کشورهای مختلف جمعیتی برای این­که مکانی روستا نامیده شود با هم فرق می­کند. به­طور مثال فرانسه ۲۰۰۰ نفر، ایسلند ۳۰۰ نفر، آمریکا ۲۵۰۰ نفر، ژاپن ۳۰۰۰۰ نفر و در ایران و هند ۵۰۰۰ نفر را به­عنوان حداکثر جمعیت روستا قائل هستند (ظرفچی بنیس، ۱۳۸۹).

به نظرمی­رسد جوامع روستایی الگویی ضامن تداوم معماری و ورزش­های سنتی و بومی است. سنت در این جوامع دارای نیروی قانون و مورد قبول همگان است و همه اعضای یک جامعه در چارچوب یک توافق مشترک از آن اطاعت و آن را رعایت می­کنند. زیر در این جوامع رعایت سنت است که اقتدار جمعی حاصل می­شود و همین امر انظباط جامعه در خدمت آن است. از این رو تا هنوز نیروی سنت جایگاه خود را در روستا چون شهر از دست نداده است باید از منظر الگویی پاسخ­گو به نیازهای روستایی و کمک به حفظ هویت­های روستایی نمود (ظروفچی بنیس، ۱۳۸۹).

۴- Searle

[۲] – Blavista

۲ – Morgan

[۴] -Moss

[۵] – Everson

[۶] -Stivling

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق تئوری توسعه پایدار منطقه ای و زیست منطقه گرایی
  • تحقیق توسعه پایدار و محله پایدار و ابعاد و شاخص های آن
  • تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.