2,989 views
پیشینه تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۴
۲-۲٫ تعریف روستا ۵
۲-۳٫ شغل و سبک زندگی روستاییان: ۷
۲-۴٫ نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در روستا: ۸
۲-۵٫ اهمیت توسعه روستاها و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستاها: ۱۰
۲-۶٫ ورزش روستایی ۱۴
۲-۷٫ ورزش همگانی: ۱۶
۲-۸٫ نقش بازیهای بومی ومحلی در ابعاد مختلف زندگی ۱۸
۲-۹٫ شکلهای اجتماعی فعالیت بدنی ۱۸
۲-۱۰٫ نیاز ۲۰
۲-۱۱٫ نیازسنجی ۲۱
۲-۱۲٫ ضرورت و انگیزههای نیازسنجی ۲۳
۲-۱۳٫ کاربرد نیازسنجی ۲۳
۲-۱۴٫ نیازسنجی ورزشی ۲۴
۲-۱۵٫ تعریف نگرش: ۲۵
۲-۱۶٫ تحقیقات انجام شده در داخل کشور: ۲۵
۲-۱۷٫ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۳۱
منابع: ۳۵
منابع فارسی ۳۵
منابع لاتین: ۴۰
– زارعیان جهرمی، آرمین، احمدی، فضلالله. (۱۳۸۴). نیازسنجی یادگیری در دوره کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، پاییز و زمستان، ۵ (۲): ۸۱ تا ۹۲
– زارعی کلات، مهدی. (۱۳۹۱). تاثیر منابع و جاذبههای گردشگری روستاهای باقدمت در جذب گردشگر، مطالعه موردی: روستای کنگ در شهرستان طرقبه و شاندیز خراسان رضوی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران مرکز.
-مظفری، امیر احمد. (۱۳۸۱). شناخت گرایش و نگرش مردم نسبت به تربیت بدنی و ورزش. طرح پژوهشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران.
– مظفری، امیر احمد، کلاته آهنی، کامیار، شجیع، امیر رضا، هادوی، فریده. (۱۳۸۹). توصیف نگرش و گرایش مردم به فعالیتهی حرکتی و ورزشی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه المپیک، سال هجدهم، شماره۱، پیاپی۴۹٫
– مهدوی، مسعود. (۱۳۷۷). مقدمه ای بر جغرافیای روستایی ایران. سازمان سمت، چاپ اول، انتشار لیلی، تهران، صص۸۲ – ۸۵٫
– مؤسسه توسعه روستایی ایران. جایگاه روستا در فرآیند توسعه ملی شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران. (۱۳۸۲). ص۱۱۱
– سلطانی، ایرج. (۱۳۸۵). تعامل نیازسنجی و اثر بخشی آموزشی در سازمانهای یادگیرنده، اصفهان، ارکان دانش.
– ستوده، هدایتالله. (۱۳۸۳). درآمدی بر روانشناسی اجتماعی. انتشارات آوای نور. چاپ اول.
– ظروفچی بنیس، صغری. (۱۳۸۹). بازیابی الگوی معماری مسکن در روستای بنیس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنر اصفهان.
– عظیمی، شهاب. (۱۳۸۸). مطامعه و بررسی نیازهای ورزش روستایی استان همدان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شمال.
– Honcybourne, j, hillm, moorsh. (2002). Physical education an sport standly thrones 2 th ed , 63-69.
– Hortz, B., Petosa, R. (2006). Impact of the “Planning to be Active” Leisure Time Physical Exercise Program on Rural High School Students. Journal of Adolescent Health 39, PP 530–۵۳۵٫
– Summers, g. (1987). Democratic governance, in need assessment, theory. Edit by D.E.Johnson, USA: IOWA university press. Pp 7- 22.
– Sallis, J.F. (2002). “Age-related decline in physical activity: a synthesis of human and animal studies[electronic version]”, Medicine & Science in Exercise & Sport, 32 (۹), ۱۵۹۸-۱۶۰۰٫
– Talbot, M.J. (1991)Womn and Sport: A Leisure Studiesperspective, Switzerland. The sociology of women and
leisure. Pp50-53
یکی از بحثهای اساسی در حوزه برنامهریزی ورزشی ضرورت تناسب برنامههای موجود با نیاز و مسائل فردی و گروهی است. از آنجایی که نیازها به دلیل تغییرات مداوم در ساختار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در هر جامعه تغییر میکنند، ضروری است که در برنامهها، هماهنگی و همسویی با نیازهای افراد ذینفع وجود داشته باشد. نیازسنجی از اقشار مختلف جامعه ایران در خصوص ارائه خدمات ورزشی از قدمت چندانی برخوردار نیست. این در حالی است که کشورهای پیشرفته در ورزش قهرمانی و همگانی، در ارائه خدمات ورزشی به عموم مردم، خواستهها و نیازهای اعلام شده آنها را مبنا قرار میدهند و با توجه به شرایط و امکانات موجود خود برنامهریزی میکنند (اتقیاء، ۱۳۸۴). توسعه ورزش همگانی در روستاها به شکلی درست، یکی از بهترین راهبردهایی است که میتواند در کاهش آسیبهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر باشد. بهعلاوه، پرداختن به فعالیتهای ورزشی مطلوب میتواند احساس آرامش، شادابی و امید به زندگی را در بین اقشار روستایی افزایش دهد. در این خصوص با عنایت به نقش و جایگاه ورزشکاران روستایی که در سایه تلاش و پشتکار خاص موفق به کسب رتبههای در خور توجه در سطوح مختلف ورزش قهرمانی میشوند تبیین و تدوین برنامههای مستمر به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیتهای ورزشی در مناطق روستایی و عشایری، فرآیندهای توسعه فراگیر و پایدار ورزشی در این مناطق را تسهیل و تسریع مینماید (سایت فدراسیون روستایی عشایری، ۱۳۹۲). از سوی دیگر، ورزش قهرمانی نیز جنبه مهم دیگری است که در سالهای اخیر در روستاها مورد توجه قرار گرفته است. در عرصه ورزشهای روستایی-عشایریِ خراسان رضوی، استعدادهای فراوانی شناسایی شدهاند که در سطح استانی، کشوری، آسیایی و حتی جهانی مقامهایی را کسب کردهاند. برنامهریزی مناسب برای پرورش این استعدادها و ایجاد زمینه ترویج ورزش همگانی در روستاها، نیازمند تحقیق علمی و مطالعه خواستهها، امکانات و نگرشهای مردم روستا است.
اولویتهای مهم هیئتهای ورزشهای روستایی-عشایری در سال ۱۳۹۲، سه محور عمده را شامل میشود: ۱) انجام تکمیل پروژه های نیمه تمام ورزشی؛ ۲) احیای ورزشهای بومی محلی؛ و ۳) برگزاری مسابقات ورزشی در روستاها (عظیمی، ۱۳۸۸). بررسی چگونگی پیشبرد این سه محور در سالهای قبل و برنامهریزی مناسب برای آینده، یکی از موضوعات دیگری است که نیاز به تحقیق علمی را ایجاب میکند. در واقع، ارزیابیِ امکانات ورزشی روستا و نحوه مشارکت مردم روستا در ورزش میتواند به دو دلیل عمده صورت گیرد: اول اینکه، این کار بازخوردی از استراتژیهای اجرا شده در مورد فعالیت بدنی و ورزشی روستاها در اختیار میگذارد و مبنایی را برای چهارچوب توسعه محلی ورزش شکل میدهد؛ دوم اینکه، چنین کاری به ارزیابی کیفی و کمی امکانات و شناخت نیازهای آتی جامعه روستایی کمک میکند. این دو موضوع میتواند جهتدهی مناسبی را برای اختصاص منابع ایجاد کند (سیرل، ۲۰۰۶).
همچنان که دولتها در برنامههای توسعه خود، جامعه روستایی را به عنوان یکی از ارکان مهم تولید به شمار میآورند، از سوی مقابل لازم است در برنامههای خود، به همان اندازه به توسعه این بخش اهمیت دهند (نظام جامع توسعه تربیتبدنی و ورزش کشور، ۱۳۸۴). ورزش همواره به عنوان ابزاری کارآمد برای دست یافتن به این منظور مورد استفاده قرار گرفته است. نقش ورزش و تفریحات سالم در حمایت از نوسازی روستاها غیرقابل انکار است (سیرل[۱]، ۲۰۰۶). ورزش، همچنین، به انسجام و مشارکت بیشتر مردم در امور اجتماعی کمک میکند و منجر به سلامت و رفاه بیشتر آنها میگردد (سیرل، ۲۰۰۶). دولتها معمولاً به منظور افزایش مشارکت روستاییان و استانداردهای عملکرد ورزشی در روستا، طرحهای اجتماعی را در این زمینه اجرا میکنند. به عنوان مثال، از مهمترین استراتژیهای دولت انگلیس در بخش روستایی، فراهم کردن فرصتهای بیشتر رقابت در ورزش برای سنین مختلف، کمک به ارتقای ورزشهای تیمی و فراهم ساختن امکان توسعه مشارکتی تأسیسات ورزشی در روستاها است (سینکلر و همکاران، ۲۰۰۶). در همین راستا، در ایالات متحده امریکا، انجمنهای ورزشی روستایی تأسیس شدهاند تا برنامههای تفریحی- ورزشی را برای مردم روستا به اجرا در آورند و از این طریق جذابیتهای بیشتری در روستاها به وجود آید. انجمن ورزشی روستای بلاویستا[۲] یکی از این انجمنهاست که در تعطیلات آخر هفته و شبها امکان استفاده از تسهیلات ورزشی- تفریحی را برای مردم فراهم کرده است. این انجمن حتی به منظور ایجاد جذابیتهای بیشتر، از شبکههای اجتماعی اینترنتی استفاده و طرحهای تجاری را اجرا میکند (مورگان[۳]و همکاران، ۲۰۱۳).
اگرچه ده از قدیمیترین زمان ما یک واحد اجتماعی بوده که اساس حیات اقتصادی اکثریت جمعیت کشور را تشکیل میداده و در آن مردم خود را برای همکاری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متشکل میکردهاند اما آوردن تعریف دقیقی از آن که هم به اصطلاح جامع باشد و هم مانع، کاری است دشوار. این دشواری از آنجا ناشی میشود که اولأَ لفظ روستا در طول زمان به معنای متفاوتی به کار رفته و تحولات چندی را پذیرفته است. برای مثال کلمه روستا از لفظ لغوی به معنی زمین مزروعی و مسکونی خارج از شهر بوده و از لحاظ اصطلاحی شامل چند دهکده میشده که در مجاورت یکدیگر قرار داشتهاند. ولی امروزه روستا و ده مترادف به کار میروند و معنی یکسانی از هر دو آنها استنباط میشود (فاتح، ۱۳۸۸). افراد مختلفی برای روستا و مناطق روستایی تعاریف مختلفی را ارائه کردهاند. بسیاری میزان جمعیت را نشان دهنده روستا بودن میدانند، جغرافیادانان روستانشینی را چنین تعریف میکنند: اجتماعات انسانی که در اطراف نواحی کشاورزی به صورت کم تراکم زندگی میکنند. تعریف دیگری که بیان کننده مغهوم روستا است به صورت زیر میباشد:«آن قسمت از کشور که اقتصادش بر پایه زمین و دریا برای کشاورزی، ماهیگیری و جنگل میباشد را مناطق روستایی می نامند. عمومأَ جمعیت آن کم و امکانات رفاهی مثل وسایل حمل و نقل، مرکز درمانی و … در کمبود است. مردم آن کم توقعتر و پایبند به سنت منطقه و مذهبیتر میباشند». در این مورد اعتقاد نویسندگان مختلف با هم فرق میکند. برای مثال موس[۴]معتقد است مناطقی که بین ۲۰۰تا ۵۰۰۰ نفر باشند روستا نامیده میشوند.
اورسون [۵]معتقد به حداکثر ۱۰۰۰ نفر. استیولینگ[۶]به ۱۵۰۰ نفر برای جمعیت روستایی تأکید دارند. و در کشورهای مختلف جمعیتی برای اینکه مکانی روستا نامیده شود با هم فرق میکند. بهطور مثال فرانسه ۲۰۰۰ نفر، ایسلند ۳۰۰ نفر، آمریکا ۲۵۰۰ نفر، ژاپن ۳۰۰۰۰ نفر و در ایران و هند ۵۰۰۰ نفر را بهعنوان حداکثر جمعیت روستا قائل هستند (ظرفچی بنیس، ۱۳۸۹).
به نظرمیرسد جوامع روستایی الگویی ضامن تداوم معماری و ورزشهای سنتی و بومی است. سنت در این جوامع دارای نیروی قانون و مورد قبول همگان است و همه اعضای یک جامعه در چارچوب یک توافق مشترک از آن اطاعت و آن را رعایت میکنند. زیر در این جوامع رعایت سنت است که اقتدار جمعی حاصل میشود و همین امر انظباط جامعه در خدمت آن است. از این رو تا هنوز نیروی سنت جایگاه خود را در روستا چون شهر از دست نداده است باید از منظر الگویی پاسخگو به نیازهای روستایی و کمک به حفظ هویتهای روستایی نمود (ظروفچی بنیس، ۱۳۸۹).
[۲] – Blavista
[۴] -Moss
[۵] – Everson
[۶] -Stivling
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر