تحقیق توسعه پایدار و محله پایدار و ابعاد و شاخص های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق توسعه پایدار و محله پایدار و ابعاد و شاخص های آن دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- محله    ۷
۲-۲-۱- سیر تاریخی نظریه محله    ۹
۲-۲-۲- مفهوم محله در شهرهای ایران    ۱۰
۲-۲-۳- کارکرد محله‏های شهری    ۱۱
۲-۳- مبانی و مفاهیم پایداری، توسعه پایدار و محله پایدار    ۱۲
۲-۳-۱- پایداری    ۱۲
۲-۳-۲- توسعه    ۱۲
۲-۳-۳- توسعه پایدار    ۱۳
۲-۴- توسعه پایدار شهری    ۱۴
۲-۵- ناپایداری توسعه شهری    ۱۶
۲-۶- بنیادهای شهر پایدار    ۱۶
۲-۷- مفاهیم و دیدگاههای اساسی در توسعه محله‏ای    ۱۷
۲-۸- محله پایدار    ۱۹
۲-۹- پیدایش دیدگاه توسعه محلهای پایدار    ۲۰
۲-۱۰- نمونه‏ هایی از رویکردهای مرتبط با محله پایدار    ۲۰
۲-۱۰-۱- طراحی محله سنتی    ۲۱
۲-۱۰-۲- توسعه محلی مبتنی بر حمل و نقل عمومی    ۲۱
۲-۱۰-۳- محلات سرزنده    ۲۲
۲-۱۰-۴- ایده محدوده امن    ۲۲
۲-۱۰-۵- ایده رشد هوشمند    ۲۲
۲-۱۰-۶- توسعه محله‏ای پایدار    ۲۳
۲-۱۰-۷- ابعاد و معیارهای پایداری محله    ۲۳
۲-۱۱- وظایف شهرداری در زمینه توسعه پایدار محله‏ای    ۳۱
۲-۱۲- اسکان غیررسمی    ۳۴
۲-۱۲-۱- ویژگی‏های اساسی سکونتگاههای غیر رسمی    ۳۷
۲-۱۳- نقد مفهوم حاشیه نشینی    ۴۳
۲-۱۵- پایداری محله‏ای    ۴۵
۲-۱۶- ابعاد شهر پایدار    ۴۵
۲-۱۷- شاخص های توسعه پایدار    ۴۸
۲-۱۸- شاخص های پایداری در جهان    ۵۳
۲-۱۸-۱- انگلیس    ۵۳
۲-۱۸-۲- چین    ۵۳
۲-۱۸-۳- آمریکا    ۵۴
۱-۴- مرور ادبیات و سوابق پژوهش    ۶۰
منابع:    ۶۹

منابع:

پیران، پرویز. (۱۳۸۰)، اجتماعات آلونکی، پدیده ای فراتر از حاشیه و حاشیه نشینی، ماهنامه شهرداریها، شماره ۳۲٫

فنی، زهره و صارمی، فرید، (۱۳۹۳): رویکرد توسعه پایدار محله­ای در کلانشهر تهران مورد: محله بهار منطقه ۷، فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره ۳۰: ۵۶-۳۵٫

کاظمیان، غلامرضا و نوید سعیدی رضوانی، (۱۳۸۲): امکان­سنجی واگذاری وظایف جدید به شهرداری­ها، جلد اول، تهران، انتشارات سازمان شهرداری­ها.

هودسنی، هانیه، (۱۳۸۴): بهبود ساختار فضایی محلات شهری در چهارچوب توسعه محله­ای پایدار، نمونه موردی: محله جلفا، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر.

توکلی­نیا، جمیله و منصور استادی­سیسی، (۱۳۸۸): تحلیل پایداری محله­های کلان شهر تهران با تأکید بر عملکرد شورایاری­ها نمونه موردی: محله­های اوین، درکه و ولنجک، فصلنامه پژوهش­های جغرافیای انسانی، شماره ۷۰، صص ۴۳-۲۹٫

حسینی، سیدباقر، رضازاده، راضیه، باقری، محمد، عظمتی، حمیدرضا و قنبران، عبدالحمید، (۱۳۸۶): پایداری زیست محیطی در فضاهای باز شهری: ارزیابی کیفی محلات مسکونی در تبریز، مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره یازدهم، شماره چهار: ۱۸۴-۱۷۳٫

ازکیا، مصطفی. غلامرضا، غفاری. (۱۳۸۲)، جامعه شناسی توسعه، تهران: انتشارات کیهان.

امانپور، سعید و هادی علیزاده، (۱۳۹۳): ارزیابی شاخص‏های توسعه پایدار در استان کرمانشاه با استفاده ازتحلیل رگرسیونی و تحلیل سلسله مراتبی فازیFAHP ، جغرافیا و آمایش شهری- منطقه­ای، ۹: ۹۶-۸۳٫

خاکساری، علی، (۱۳۸۵): محله‏های شهری در ایران، با همکاری امیر شکیبا منش و مهشید قربانیان، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

صرافی، مظفر (۱۳۸۰)، بنیادهای توسعه پایدار کلانشهر تهران ، تهران

Roy، Joyashree; Pal، November (2009): Lifestyles and climate change: link awaiting activation. Current Opinion in Environmental of sustainability، ۱:۱۹۲-۲۰۰٫

Simpson، (۲۰۰۵).” Community Informatics and Sustainability”:Why Social Capital Matters. Jornal of community informatics، Vol1 (2).

Kline، (۲۰۰۵): Social capital، The social economy and community development. Development journal of Oxford University، ۱۴۰-۱۷۳٫

Neal،(۲۰۰۳): An urban village primer، In Urban Village and Making of Communities، London، Spon Press.

Purvis،، Graingerm، A.، (۲۰۰۴)، Exploring Sustainable Development، Geographical Perspectives، Earthscan Publications Limited First Published by Earthscan in the UK and USA.

Song، (۲۰۰۵). Smart growth and urban development pattern: a comparative study. International Regional Science Review، (۲۸): ۲۳۹-۲۶۵٫

۲-۱- مقدمه

نظام شهری از خود بیگانه شده ما که هرآنچه داشت را به سویی افکنده و همواره نگاهش را به دستاوردهای فکری و فناوری غرب دوخت، از مفاهیم و مصداق­های خود عینی به کار بسته در محلات سنتی خود که در طی سالیان دراز جوابگوی نیاز ساکنان آن بود چشم­پوشی کرد و در پی تعاریف و تعابیر جدیدی از محله نگاهش را به ایده­های وارداتی غرب دوخت. لذا ساختار محله سنتی نظام منسجم و یکپارچه خود را از دست داد، معیارهای مطلوبیت خود را از شهر غربی گرفت و در این مسابقه نابرابر اخذ ایده­ها، ارزش­های حاکم بر ساختارش نادیده گرفته شد(سعده زرآبادی و خزاعی، ۱۳۸۶: ۴۳). شهر سنتی که امروزه آز آن با عنوان تاریخی یاد می­گردد، با بازه­ها ارزشمند کالبدی و اجتماعی­اش، آیینه تمام نمایی از پایداری محله­ای بوده است. دکتر بحرینی معتقد است: «توجه به محدودیت­ها اکولوژی محل نظیر آب، توسعه متناسب و سازگار با طبیعت، صرفه­جویی در منابع، استفاده از موادو مصالح بومی، ابداع روش­های مؤثر و مناسب جهت ادامه حیات، نظیر قنات و بادگیر و استفاده هنرمندانه از آب و گیاه جهت تلطیف هوا و ایجاد مناظر مطبوع، ایجاد باغ­ها و باغچه­ ها در حیاط­ها و فضاهای عمومی شهرها همه نمونه‏هایی از عوامل مؤثر بر این پایداری بوده ­اند.»(بحرینی، ۱۳۷۸: ۲۷۹).

افزایش نابسامانی­های زیست محیطی و تنزل کیفیت زندگی انسان در تمامی وجوه، متفکران و نظریه­ پردازان را بر آن داشت که در جست و جوی راهکارهایی برای حل این مسائل باشند. ماحصل تلاش آنان دیدگاه­های ارائه شده در زمینه «توسعه پایدار» بود که در دهه­ها اخیر به تدریج تبدیل به الگوی نوین در دیدگاه­های علمی و سیاست­های عملی غالب در جهان گردید و از آن زمان تعابیر و تعاریف متعددی از توسعه پایدار ارائه گردید که دال بر جامعیت موضوع و نگاه همه جانبه توسعه پایدار به مسائل دارد(سعده زرآبادی و خزاعی، ۱۳۸۶: ۴۴). اندیشه محله پایدار نیز در دل توسعه پایدار و مباحث مربوط به آن شکل می­گیرد. به طور کلی یک محله پایدار با در نظر گرفتن توان زیست- محیطی، به نیازهای اجتماعی و اقتصادی ساکنانش پاسخ می­گوید. توسعه پایدار در مقیاس محله به معنای ارتقاء کیفیت زندگی در آن، شامل همه ویژگی‏ها و اجزای زیست- محیطی، فرهنگی، سیاسی، اداری، اجتماعی و اقتصادی بدون ایجاد مانعی برای نسل آینده می­باشد(هودسنی، ۱۳۸۴: ۲۰).

با یک دیدگاه کلی دستیابی به پایداری در شهرها و محله­ها در سه دسته کلی اصول محیطی، اصول اجتماعی و اصول اقتصادی قرار می­گیرد:

در اصول محیطی به مواردی چون طراحی مناسب انواع فضاهای سبز، شبکه­های حمل و نقل، سیستم­های آب و فاضلاب، همچنین اصلاح کاربری اراضی موجود، دسترسی­های پیاده، حفظ محیط زیست و نظایر اینها توجه می­شود. در اصول اجتماعی به مواردی چون عدالت محیطی از طریق کاربری اراضی محلی و تسهیلات رفاهی در محله­ها و تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه و توجه به گروه­های مختلف جمعیتی اشاره می­گردد و در اصول اقتصادی نیز با ارتقاء و توسعه اقتصادی بر پایه محله پرداخته می­شود که راه حل آن، خودکفایی محله­هاست(ویرلر[۱]، ۱۹۹۸: ۵).

تلفیق دو نظریه توسعه پایدار و مکتب محیط­گرایان فرهنگی منجر به تدوین دیدگاهی با عنوان توسعه محله­ای پایدار گردیده است. این دیدگاه مبین این اصل است که محلات شهری دارای درونمایه عظیم اجتماعی و فرهنگی هستند که تنها بازآفرینی فرهنگ شهروندی و توجه به محلات به عنوان بستر زندگی اجتماعی ساکنان، به توسعه پایدار محله­ای می­انجامد(معصومی، ۱۳۸۹: ۱۱).

توجه به مباحث توسعه پایدار محله­ای هر چند به تبار نظری مفهوم توسعه پایدار در اواخر دهه ۸۰ میلادی بر می­گردد، لیکن می­توان آن را با توجه به نگرش ویژه به یاخته­های کوچک کارکردی شهر در قالب اجتماعات محله­ای، مفهومی جدیدتر و دارای سابقه کوتاه­تری محسوب نمود. اما نکته لازم به ذکر در ابتدا شناخت و تعریف محله می­باشد.

هرچند واژه محله می­تواند از ابعاد مختلف اجتماعی، روانشناسی، ذهنی، ادراکی، معماری، کالبدی و سیاسی تعریف کرد و تعاریف متعددی از محله در جوامع گوناگون وجود دارد(بارتون[۲]، ۲۰۰۳: ۲۲) و در نوشتارهای جهانی نیز تعاریف متعددی برای محله ارائه شده است. تعریف کلی محله به این صورت است: محله مسکونی، کوچکترین واحد برنامه­ ریزی است که ساکنان آن دارای تسهیلات عمومی و نهادهای اجتماعی مشترک­اند و در آن به صورت پیاده رفت و آمد می‏کنند(دیویدسون[۳]، ۲۰۰۷: ۲۸۰). در ایران محله به صورت کالبد سکونت ۱۲۵۰-۷۰۰ خانوار با دامنه نوسان شعاع دسترسی پیاده (۵-۴ دقیقه) تعریف گردیده است. عناصر اصلی که در شکل­گیری این واحد نقش تعیین کننده­ای دارند در دو سطح عناصر شاخص(نظیر مدرسه ابتدایی و مسجد) و عناصر توزیعی (نظیر مراکز تجاری روزانه- هفتگی، پارک محله­ای، مکان­های ورزشی و واحد بهداشتی) استخوان­بندی محله را تشکیل می­دهند(حبیبی و مسائلی، ۱۳۷۸: ۱۳).

۲-۲- محله

تعریف واژه محله هنوز به درستی تبیین نگردیده است و اختلاف نظرهای بسیاری در میان صاحب­نظران پیرامون این واژه وجود دارد به طوری که مفهوم ثابت و ایستایی در مباحث شهرشناسی جغرافیایی و سایر علوم از جمله برنامه­ریزی شهری­، علوم اجتماعی و علوم سیاسی در قرن گذشته نداشته است(ویلیامز[۱]، ۱۹۸۵: ۳۰). به طوری که می­توان چهار کلمه واحد همسایگی[۲]، بخش[۳]، کوآرتر[۴] و جامعه محلی[۵] را معادل آن به کار برد. جدول  به تشریح واژگان فوق می­پردازد. از سوی دیگر در محتوا نیز نقش­های متفاوتی بر آن مترتب است که شناخت دقیق آن برای شهروندان و به خصوص مدیران شهری امری لازم است.

محله ­های شهری به عنوان کوچک­ترین واحد سازمان فضایی شهر در پایداری شهری نقشی اساسی ایفا می­کنند، به گونه­ای که شکل­گیری هویت محله‏ای، اقتصاد محلی، ایمنی، توسعه فضایی و کالبدی و تحکیم روابط اجتماعی، باپایداری محله­های شهری ارتباط می­یابد(توکلی­نیا و استادی­سیسی، ۱۳۸۸: ۲۹). در تعبیر جغرافیایی، مفهوم محله ضمن دارا بودن مکان معین، به اجتماعی اطلاق می­شود که در چنین فضایی سکونت دارند و از برخوردهای فراوان«نخستین» یا «رویارویی» با یکدیگر بهره­مند می شوند. ماهیت محله از دیدگاه جغرافیدان شهری و اجتماعی فرصتی برای مردم فراهم می آورد تا با یکدیگر دیدار کنند، در گذران زندگی روزمره شرکت جویند و در تلاش به منظور غلبه بر مشکلات­شان به همکاری بپردازند(عبدالهی و همکاران، ۱۳۸۸: ۸۹). از منظر برنامه­ریزی شهری، محله را می­توان به صورت بخش قابل شناسایی از محدوده­ای شهری و یا محدوده­ای ترکیب شده از کاربری­های تأمین­ کننده نیازهای ساکنان در ساختار شهر تعریف کرد(کوآن[۶]، ۲۰۰۰: ۲۵۶). در سلسله مراتب تقسیمات شهری، محله یکی از بخش­های کوچک شهر به شمار می­آید و از خانه­های مجاور هم در یک فضای جغرافیایی خاص تشکیل می­شود(شکویی، ۱۳۶۹: ۴۸). همچنین محله را می­توان به عنوان بخشی از شهر تعریف کرد که دارای لبه­های کارکردی یا فضایی هویت­مند و ترکیبی از عملکردهای کوچک مقیاس باشدکه معمولاً بزگتر از یک واحد همسایگی است(گافرون و فرانزسکالا[۷]، ۲۰۰۵: ۲ به نقل از کاظمیان و همکاران، ۱۳۹۰: ۱۱).

در ایران محله کالبد سکونت ۷۰۰-۱۲۵۰ خانوار با دامنه نوسان شعاع دسترسی پیاده (۴-۵ دقیقه) تعریف می­شود(حبیبی و مسائلی، ۱۳۷۸: ۱۳) محلات تاریخی به لحاظ کارکردی قابلیت­های متنوعی را عرضه کرده و ضمن رفع نیازهای ابتدایی ساکنان، امنیت اجتماعی، آسایش اکولوژیکی و در نهایت ارتقاء کیفی محیط را به همراه داشته­اند(مضطرزاده و حجتی، ۱۳۹۳: ۷۲). در بافت سنتی شهرهای ایران، محله به عنوان سلول اصلی شهر و سکونتگاه قوم، نژاد، مذهب یا فرقه­ای خاص است(پاکزاد، ۱۳۸۶: ۴). اصول و عناصر تشکیل دهنده محله در نظام سنتی، تحت تأثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی و مبتنی بر شرایط توسعه درون­زا بود که نقش غالب را فرهنگ سنتی ایفا می­کرد. این شرایط تا اواخر دوره قاجاریه کمتر دستخوش تغییرات بنیادی گردید. اما بررسی تحولات ساختاری و کارکردی شهر در دوران معاصر نشان می­دهد که متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حاکم بر کشور، ماهیت شهرها و محلات دچار دگرگونی­های اساسی شد(حبیبی، ۱۳۸۳: ۱۵۷).

با توجه به آنچه در رابطه با محله ذکر شد می­توان چنین نتیجه گرفت که در هر فضایی که بتوان آن را محله نامید، دو چیز باید وجود داشته باشد:

فضا و مکان­هایی که بخشی از آن مسکونی بوده و ساکنان در آن اقامت دارند که در کنار آنان فضاهای خدماتی شامل آموزشی، فرهنگی، تجاری و… وجود دارد.

فضایی اجتماعی که در درون خود روابط، مرزها و شبکه­های اجتماعی را جای می­دهد و باعث برقراری تعاملات اجتماعی، مشارکت مدنی، برخوردهای چهره به چهره و… خواهد شد.

۲-۲-۱- سیر تاریخی نظریه محله

توسعه مفهوم محله با کاربری­های غیر سکونتی، دیدگاه مختص قرن حاضر است. مساله مهم برای شهرسازان علاوه بر عملکرد، بحث ساختار اجتماعی محله است که تحت لوای مسئله­ای به نام هویت مطرح است که تحت عنوان محتوا قرار می­گیرد. در این میان هم محتوا و هم عملکرد در نظریه محله در قرن حاضر مورد مناقشه قرار گرفته است(آل­هاشم، ۱۳۸۸: ۲۲۷).

بنابراین، در جمع­بندی مبانی نظری اندیشه محله‏ای، می­توان گفت که محله واحدی فیزیکی با هویت مشخص اجتماعی است که طبقات مختلف اجتماعی را در خود جای داده و با الگوهای مشترک زندگی، گره­های اجتماعی را تحت پوشش قرار می­دهد. در این چارچوب مفهوم محله از زاویه دیدگاه سنتی و مدرن مورد قرار گرفته است. دیدگاه سنتی، محله را واحدی خودکفا، فضای کنش متقابل غیر رسمی، عاطفی و سرزنده و منبع هویتی افراد تلقی می­کند و بر نقش منحصر به فرد محله در حفظ انسجام اجتماعی تاکید دارد. در مقابل، رویکرد نوین محله را از زاویه تأکید بر توسعه پایدار جامعه در نظر می­گیرد .بنابراین نیازمند تعریف جدیدی از ارزش­های اجتماعی و نیازهای شهروندی است.

[۱] . Williams

[۲] . Neighborhood

[۳] . District

[۴] . Quarter

[۵] . Community

[۶] . Cowan

[۷] . Gaffron, Philine & Gehuismans, franzskala

[۱] . Wheerler

[۲]  . Barton

[۳] . Davidson

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تئوری توسعه پایدار منطقه ای و زیست منطقه گرایی
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق توسعه پایدار کشاورزی و کشاورزی پایدار و شاخصهای کشاورزی پایدار و سنجش پایداری
  • تحقیق بیابان و توسعه پایدار و ارتباط آن با بیابان زایی و معرفی شاخص های آن
  • تحقیق توسعه و معماری پایداری و مسکن پایدار و جایگاه سرمایه اجتماعی و عرصه های گروهی و مجتمع های زیستی در پایداری مجتمع های مسکونی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.