تحقیق مفاهیم و تئوری های عمده در زمینه تصمیم گیری و تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و تئوری های عمده در زمینه تصمیم گیری و تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره دارای ۸۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲ – تصمیم گیری چیست؟    ۷
۲-۳- سطوح تصمیم گیری    ۹
۲-۴- درجه سختی تصمیم گیری    ۹
۲-۴-۱- انواع تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات موجود    ۱۰
۲-۵- زمان و تصمیم گیری    ۱۲
۲-۶- گام های تصمیم    ۱۴
۲-۷- تصمیم گیری فردی در مقابل تصمیم گیری سازمانی    ۱۶
۲-۷-۱- تصمیم گیری های فردی    ۱۶
۲-۷-۲-تصمیم گیری های سازمانی    ۱۶
۲-۷-۲-۱- رهیافت علمی مدیریت    ۱۶
۲-۷-۲-۲- مدل کارنگی    ۱۷
۲-۷-۲-۳- مدل ظرف زباله    ۱۹
۲-۸ – رویکردهای تصمیم گیری    ۲۱
۲-۸-۱- تصمیم گیری عقلایی    ۲۲
۲-۸-۲- تصمیم گیری رفتاری    ۲۴
۲-۸-۳- تصمیم گیری باز    ۲۷
۲-۹- مدلسازی برای تصمیم    ۲۸
۲-۹-۱- مدل مطلوبیت مورد انتظار    ۲۹
۲-۹-۲- مدل رفتاری تصمیم گیری سازمانی    ۳۱
۲-۹-۳- مدل تصمیم گیری تدریجی    ۳۳
۲-۹-۴- مدل تصمیم گیری در بحران    ۳۵
۲- ۹- ۵- مدل تصمیم گیری در شرایط تنش روانشناختی    ۳۸
۲- ۹-۶- مدل منازعه یا مدل کنار آمدن با نقش ها    ۳۹
۲-۱۰- نظام های پشتیبانی تصمیم گیری    ۴۱
۲-۱۱-آفات تصمیم گیری    ۴۴
۲-۱۲-تصمیم گیری شهودی    ۴۶
۲-۱۲-۱ – تئوری پندار    ۵۵
۲-۱۲-۲-قضاوت در دسترس    ۵۷
۲-۱۲-۳-قضاوت نمایندگی    ۵۸
۲-۱۲-۴- تئوری تعهد    ۵۸
۲-۱۳- فرایند تصمیم گیری    ۵۹
۲-۱۳-۱-شناسایی مسئله    ۵۹
۲-۱۳-۲-تاثیرات چارچوب    ۶۰
۲-۱۳-۳- باز تعریف مسئله    ۶۵
۲-۱۳-۴- ایجاد انتخاب ها    ۶۶
۲-۱۳-۵- بهینه سازی همبسته    ۶۶
۲-۱۳-۵-۱-نقش انتظارات در تصمیم گیری    ۶۷
۲-۱۳-۶-انجام راه حل    ۶۸
۲-۱۴- مدل سبک تصمیم گیری    ۶۹
۲-۱۵- پیشینه پژوهش    ۷۱
منابع و مأخذ    ۷۶

منابع

شریف زاده، فتاح، “تصمیم گیری و خط مشی گذاری در محیط نظام های پشتیبانی تصمیم گیری”، تحول اداری، ۱۳۷۸، دوره پنجم، شماره ۲۱، صص.۲۶-۴۱٫

کاظمی، علی اصغر، مدیریت بحرانهای بین المللی، تهران: دفترمطالعات سیاسی و بین المللی، ۱۳۶۶، ص. ۲۵٫

باقریان، محمد، تصمیم گیری حکیمانه، رویکردی جدید به الگو سازی در مدیریت، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۸۰، ص. ۷۷٫

سعادت، اسفندیار، “نقدی بر مدل کلاسیک تصمیم گیری”، دانش مدیریت، شماره ۹و۱۰، تابستان و پائیز ۱۳۶۹، صص. ۲۹-۴۲٫

مورهد، جی و آر گریفین، رفتار سازمانی، ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمار زاده، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۷۷، ص. ۳۸۰٫

اصغرپور، محمدجواد (۱۳۸۳). تصمیم گیریهای چند معیاره، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

Rezazadeh, Samaneh(2010). “The relationship between intelligenceandmoraldecision-makingstylesof publicmanagers, Ferdowsi UniversityofMashhad University of MedicalSciencesin1389.” MS Thesis. Ferdowsi University ofMashhad. School ofPsychologyand Educational Sciences.

Richmond, S. M., B. L. Bissel, & L. R. Beach. “Image Theory’s Compatibility Test and Evaluations of the Status Que”, Organizational Behavior and Human Decision Process, 1998, Pp. 39-53.

Lindblom, Charles E. 1959. “The Science of ‘Muddling Through’.” Public Administration Review 19: 79- 88

Lowler, Edward E., & Rhode, John Grant; Information and Control in Organizations; California: Goodyear Publishing co. 1976, Pp. 139-52.

Lucas, Jr., Henry C; The Analysis, Design, and Implementation of Information Systems; 3rd New York: McGraw-Hill, 1985, P. 35.

Karin, K. (2003). “Gender influences in decision-making processes in top management teams”, Management Decision, Vol. 41 Iss: 10, pp.1024 – ۱۰۳۴٫

۲-۱- مقدمه

تصمیم گیری از اجزای تفکیک ناپذیر مدیریت به شمار می آید و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه گر است. در تعیین خط مشی های سازمان، در تدوین هدف ها، طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمامی افعال و اعمال مدیریت تصمیم گیری جزء اصلی و رکن اساسی است. تصمیم گیری به عنوان اولین وظیفه مدیر در اداره امور سازمان ها به قدری مهم است که برخی صاحبنظران سازمان را شبکه تصمیم و مدیریت را عمل تصمیم گیری تعریف کرده اند(Alvani, 2005). به عنوان نمونه هربرت سایمون[۱] (۱۹۴۷) تصمیم گیری را جوهر اصلی مدیریت می داند. به نظر وی تصمیم گیرنده فردی است که در تقاطع راه ها، در لحظه انتخاب، آماده است که دریکی از مسیرها پا گذارد(Alvani, 2005). هوی و میسکل[۲] (۲۰۰۸) نیز تصمیم‌گیری را مسئولیت اصلی همه مدیران می دانند و به نظر آنها مدیریت فرایندی است که نه تنها منتهی به اتخاذ تصمیم،‌ بلکه منتهی به اجرا نیز می شود.

پیتر دراکر[۳] (۱۹۵۴) بر این باور است که تأکید مدیریت آینده بر فراگرد تصمیم گیری و درک این فراگرد می‌باشد. همه مدیران با فراگرد تصمیم گیری سروکار دارند، زیرا حرفه آنها چنین اقتضا می کند(parsaian & Arabi, 1996). به عقیده واگنر و هلنبرک[۴] (۲۰۰۵) تصمیم گیری به معنی فرایند جمع­آوری اطلاعات برای ارزیابی گزینه­ها و انتخاب بهترین آن‌ها برای حل مسأله است. به طور کلی تصمیم گیری به معنای انتخاب یک راهکار از میان دو یا چند گزینه در یک رفتار پیشگیرانه و به منظور حصول به یک هدف یا دستاورد خاص با حداقل مخاطره و ریسک ممکن است(Korooni, 2005). به همین دلیل، تصمیم گیری هسته مرکزی برنامه ریزی را تشکیل می دهد. لذا برنامه ریزی بدون تصمیم سازی وجود نخواهد داشت (Weinz & Koontz, 1993).

مدیران همواره بنابر ضرورت شعلی در انجام تمامی وظایف خود با شرایطی مواجهه می شوند که لزوم اتخاذ تصمیم از جانب آنان ضروری است. به همین دلیل، وظیفه تصمیم گیری یکی از وظایف مهم و اساسی آنان در فرآیند های سازمانی می باشد (Moghadam & Tehrani, 2008). البته مدیران تصمیمات خود را به سبک های مختلف اتخاذ می کنند اما این سبک ها در طول زندگی شغلی آنان یکسان نبوده و دگرگون می‌شود. سبک تصمیم گیری افراد بیانگر الگوی عادتی است که آنها در هنگام تصمیم گیری مورد استفاده قرار می دهند. به عبارت دیگر سبک تصمیم گیری هر فرد رویکرد شخصیتی او در درک و واکنش به وظیفه تصمیم گیری خود است(Tanelhom, 2004). در این باره محققان سبک های تصمیم گیری متفاوتی را ارائه نموده اند.

زندگی در همه سازمانها از جمله در سازمان های فرهنگی نیازمند اتخاذ تدابیر و راه حل های گوناگون و مستمر است. مدیران باید وظایف و کارکرد های گوناگونی را انجام دهند تا بتوانند سازمان خود را هدایت و رهبری کند(Mirkamali, 2007). بطور کلی تصمیم گیری یکی از چالش های مدیران در طول زمان می‌باشد؛ زیرا آنان در طول مأموریت سازمانی خود با مسائل و موقعیت هایی رو به رو می شوند که نیازمند تصمیم گیری است(Kaucher, 2010). تصمیماتی که مدیران در طول انجام ماموریت سازمانی خود اتخاذ می کنند، عملکرد کارکنان و زندگی آنها را متأثر ساخته و اثر بخشی سازمان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. لذا آنان باید با وظایف خویش و حوزه کار خود آشنا باشند و خود را در هر لحظه نسبت به اعمال، کردار، تصمیمات و رفتار خود پاسخ گو ببینند و برای هر اقدام دلیلی و برای هر تصمیم توجیهی معقول داشته باشند (Delshad, 2007). اما سوال اصلی پژوهش حاضر این است که با توجه به اهمیتی که فرایند تصمیم‌گیری در سازمان دارد – همان طور که بیان شد به زعم برخی اندیشمندان حوزه مدیریت، وظیفه اصلی مدیر تصمیم گیری و مدیریت برابر با تصمیم گیری است- چه عواملی بر روی تصمیم مدیران تاثبرگذارند؟

بدون شک شناخت این عوامل می تواند اهمیت زیادی داشته باشد زیرا می توان بر اساس شناخت این عوامل و دانستن اولویت و رتبه آنها فرایند انجام تصمیم گیری را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید. با توجه به اینکه نهادهای فرهنگی یکی از مهمترین ارکان اجتماعی محسوب می شوند،‌کیفیت تصمیم گیری در آن­ها نیز، از اهمیت فزآینده ای برخوردار است. این کیفیت می تواند متاثر از عوامل مختلفی از جمله سبک‌های مختلف تصمیم گیری مدیران باشد. بدیهی است که هر گونه نقص در این زمینه، می تواند منجر به تصمیمات ضعیفی گردد که تبعات زیانباری برای جامعه داشته باشد.

در این نوشتار به بررسی مفاهیم و تئوری­های عمده در زمینه تصمیم گیری و به شرح مباحث مربوط به تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره پرداخته و مدل تاپسیس را نیز توضیح خواهیم داد، سپس با مرور تحقیقات انجام شده به بررسی پژوهش­هایی که تاکنون در این حوزها انجام شده است، خواهیم پرداخت.

۲-۲ – تصمیم گیری چیست؟

آیا تصمیم گیری، پدیده عجیب و ناشناخته ایست یا آنکه کار راحت و ساده ایست؟ هنوز معلوم نیست که چگونه، چه موقع و کجا تصمیم ساخته و پرداخته می شود. بقول مدیر عامل شرکت جنرال موتورز “اغلب سخت است که بگویم که چه کسی و چه موقعی تصمیم گرفته است و حتی چه کسی مبداء تصمیم بوده است. غالبا من نمی دانم در جنرال موتورز چه موقع تصمیم گرفته می شود ؟ من بخاطر نمی آورم که در یک جلسه کمیته‌ای بوده باشم و مسائل به رای گیری گذارده شود. معمولا یک نفر مسائل را خلاصه می نماید. دیگران با تکان دادن سر یا ابراز نظر خود به تدریج به اجماع می رسند” (Quinn, 1980).

اگرچه افلاطون روح انسانی را به ارابه­ای تشبیه کرده است که توسط دو اسب خرد و احساس به حرکت می‌آید، اما در قرون اخیر دانشمندان به خرد بیشتر بها داده و از احساسات به عنوان بخشی که مانع خردورزی است یاد نموده اند.[۵] در تصمیم گیری تا کنون این عقیده بیشتر مطرح بوده است که انسان در تصمیمات خود –آنجا که سخن از نفع و ضرر است- کاملا عقلایی و بدور از احساسات عمل می نماید. اما برخی از شواهد مطرح در روانشناسی در سال­های اخیر نشان داده است که انسان در تصمیم گیری و رفتار خود از هر دو اسب استفاده می نماید.

[۱] – Herbert Simon

[۲] . Hoy& Miskei

[۳] – Draker

[۴] – Wagner & Hollenbeck

[۵] Economic Focus: Mind Games; Economist; Jan. 15, 2005; P. 75.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تصمیم گیری و مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان و کاربرد منطق فازی در تصمیم‌گیری و کاربرد انواع مدل‌ها در بررسی مراکز خدمات‌رسانی
  • تحقیق تصمیم گیری و رویکردهای تصمیم گیری و انواع سبک های تصمیم گیری
  • تحقیق کسب و کار الکترونیک و مدل های تصمیم گیری
  • تحقیق مدل های تصمیم گیری در سیاست خارجی
  • پیشینه تحقیق تصمیم گیری و رویکردهای تصمیم‌گیری ، تعهد سازمانی و رفتار سیاسی در سازمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.