پیشینه تحقیق تصمیم گیری و رویکردهای تصمیم‌گیری ، تعهد سازمانی و رفتار سیاسی در سازمان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تصمیم گیری و رویکردهای تصمیم‌گیری ، تعهد سازمانی  و رفتار سیاسی در سازمان  دارای ۴۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱مقدمه    ۵
۲ مفهوم تصمیم‌گیری    ۵
۳ سطوح تصمیم‌گیری    ۶
۴ابعاد تصمیمات استراتژیک    ۶
۵رویکردهای تصمیم‌گیری    ۸
۵-۱تصمیم‌گیری عقلائی    ۸
۵-۲ تصمیم‌گیری رفتاری    ۱۰
۵-۳تصمیم‌گیری باز    ۱۳
جدول ۲-۱ : مقایسه اجمالی مدلهای سه‌گانه تصمیم‌گیری (الوانی، ۱۳۸۱ ،ص.۱۷۶ )    ۱۵
جدول ۲-۲ : رویکردهای تصمیم‌گیری (الوانی، ۱۳۸۱ ،ص.۱۷۶)    ۱۶
۶عوامل موثر بر تصمیم‌گیری    ۱۷
۷تصمیم‌گیری سازمانی    ۱۸
۸ رفتارهای سیاسی    ۱۸
۹ اهمیت رفتارهای سیاسی    ۲۲
۱۰  تئوری‌های سیاسی در سازمان    ۲۶
۱۱  تاکتیک‌های سیاسی در سازمان    ۲۸
۱۲ مهارتهای سیاسی    ۳۱
۱۳سطوح عمل سیاسی    ۳۲
۱۴مفاهیم تعهد:    ۳۳
۱۴-۱تعهد حرفه‌ای:    ۳۳
۱۴-۲ تعهد سازمانی    ۳۴
۱۵ضرورت توجه به تعهدسازمانی    ۳۵
۱۶دیدگاه‌های نظری تعهدسازمانی– مدلهای یک بعدی یا چند بعدی    ۳۶
۱۷ پیشینیه پژوهش    ۴۱
فهرست منابع    ۴۲
الف- منابع فارسی    ۴۲
ب- منابع انگلیسی    ۴۳

 منابع

۱٫     دوئرتی، جمیز و رابرت فالتزگراف (۱۳۸۸)، نظریه‌های متعارض در روابط بین‌الملل؛ ترجمه: علیرضا طیب و وحید بزرگی، چاپ پنجم، تهران، قومس. ص.۲۰۹

۲٫     رضائیان، علی (۱۳۷۱)، اصول مدیریت، چاپ سوم، تهران: سمت، ص ۷۴

۳٫     استرون ، حسین (۱۳۷۷): تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش، دوره پنجم، شماره مسلسل ۱۷، ص ۷۴-۷۳٫

۴٫     الوانی، سید مهدی، دانائی‌فرد، حسن (۱۳۸۱). نظریه نظم در بی‌نظمی و مدیریت. تهران: صفار. ص. ۱۷۶

۵٫     رابینز، تئوری سازمان (۱۳۷۸ ترجمه دکتر سید مهدی الوانی و حسن دانائی‌فرد، چاپ دوم، تهران، انتشارات صفار، ص ۶۵

۶٫     نصراصفهانی، علی،(۱۳۷۶)، رفتار سیاسی در سازمان، تدبیر، شماره ۷۵

۷٫     رابینز، استیفن پی، (۱۳۷۴)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی. ص: ۹۰-۱۰۳

۸٫     هچ، مری جو، (۱۳۸۵)، تئوری سازمان: مدرن، نمادین و تفسیری پست مدرن، ترجمه حسن دانائی فرد، تهران، افکار، ص ۲۸۹

۹٫     ساروقی ، احمد (۱۳۷۵): تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت، فصل‌نامه مدیریت دولتی ، شماره ۳۵، ص ۷۳-۶۵٫

۱۰٫ دفت، ریچارد آل، (۱۳۷۴)، تئوری سازمان و طراحی ساختار، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، ص. ۱۳۲

۱۱٫  استونر، جیمز و دیگران (۱۳۷۹)، مدیریت، ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی. ص۳۴

۱مقدمه

در  خصوص وظایف مدیر در سازمان، نظرات گوناگونی ارائه‌شده‌است، برای مثال برخی از اندیشمندان، وظایف مدیر را پنج وظیفه اصلی برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، بسیج منابع و کنترل و نظارت برشمرده‌اند. گروهی نیز وظیفه مدیر را در نوآوری و خلاقیت خلاصه‌ کرده‌اند. اما یکی از مهمترین وظایف مدیر و شالوده وظایف مذکور، تصمیم‌گیری است .این وظیفه قابل واگذاری به غیر نیست؛ زیرا اگر مدیری تصمیم‌گیری نکند، عملاً مدیریت نخواهد کرد. از طرفی تصمیمات استراتژیک یک سازمان که توسط مدیران اخذ می‌شود، تحت تأثیر دو رویکرد عقلائی و یا مبتنی بر رفتارهای سیاسی است.

در این مقاله، درباره تصمیم‌گیری، رویکرد عقلائی در تصمیم‌گیری استراتژیک، مفهوم رفتارهای سیاسی در سازمان و تعهد سازمان به تفصیل ارائه می‌شود. سپس پیشنیه پژوهش در مورد ادبیات تعهد سازمانی و تصمیم‌گیری با رویکردهای مورد نظر، مطرح می‌گردد.

۲ مفهوم تصمیم‌گیری

تعاریف زیادی از تصمیم‌گیری صورت گرفته‌است ولی جملگی بر این مساله تأکید دارند که تصمیم بر انتخاب فرد دلالت دارد و فرد این انتخاب را از بین گزینه‌های موجود که ممکن است محدود یا نامحدود باشند، انجام می‌دهد. در زیر به برخی از مهمترین تعاریف از تصمیم‌گیری اشاره می‌کنیم:

تصمیم‌گیری عبارت است از انتخاب یک راه از میان راه‌های مختلف (الوانی،۱۳۷۳؛ ص.۸۷).

تصمیم‌گیری فراگردی است که طی آن شیوه عمل خاصی برای حل مساله یا مشکل ویژه برگزیده می‌شود (استونر،۱۳۷۹ ؛ص.۳۴).

تصمیم‌گیری فراگردی است که از طریق آن، راه‌حل مساله معینی انتخاب می‌گردد (رضائیان، ۱۳۷۱، ص.۷۴)

تصمیم‌گیری فرآیندی است خاص شامل انتخاب یک راه و روش از میان دو یا چند روش موجود. تصمیم به معنای انتخابی خودآگاه است که به فرد امکان می‌دهد تا براساس مجموعه‌ای از شرایط داده شده، نحوه رفتار و طرز تفکر خاص آن مجموعه بررسی و سپس یک گزینه مقبول واقع شود و سپس اجرا گردد. تصمیم زمانی گرفته می‌شود که انتخاب انجام شده باشد. از تصمیم‌گیری نمی‌توان صرف‌نظر کرد، زیرا امتناع ورزیدن از گرفتن تصمیم، خودش یک نوع تصمیم‌گیری است (عباس‌زادگان، ۱۳۸۳ ،شماره۲۳).

تصمیم‌گیری صرفا عمل گزینش میان راه‌حل‌های جایگزین یا بدیل‌های موجودی است که در موردشان یقین و قطعیت نداریم (دوئرتی و فالتزگراف،۱۳۸۸ ،ص.۲۰۹).

۳ سطوح تصمیم‌گیری

یک مدیر در طول روز اطلاعات زیادی به او می رسد. بصورت کلی می توان گفت که مدیر پس از اخذ این اطلاعات سه نوع تصمیم گیری می نماید.

نوع اول که اغلب به نام تصمیمات استراتژیک خوانده می شود، تصمیمات مربوط به امور دراز مدت، پیچیده، و غیر ساختمند است کهتوسط مدیران عالی رتبه اتخاذ می شود (لوکاس، ۱۹۸۵ ،ص.۳۵)[۱]. اطلاعات مربوط به چنین تصمیماتی، عموما تعریف نشده، غیر مبتنی بر موارد از پیش تجربه شده، با منشا بیرون از سازمان، جمع آوری شده از طرق غیر رسمی و کوتاه شده‌است (داویس،۱۹۸۴ ،صص.۳۶-۳۵)[۲].

نوع دوم از تصمیمات، اغلب به نام تصمیمات کنترلی مدیریت[۳] خوانده شده که توسط مدیران میانی اتخاذ می گردد. عموما اطلاعات دریافتی برای این نوع تصمیمات، با معیارهایی از قبیل استانداردهای سازمان و یا بودجه سنجیده می شود. اطلاعات مربوط به این نوع تصمیمات، غالبا متوجه داخل سازمان، کوتاه مدت، تاریخی و ساده‌تر است.

نوع سوم، تصمیمات عملیاتی است. این قبیل تصمیمات براحتی فرموله شده و سیستم های کامپیوتری نیز می توانند کار را راحت‌تر نمایند.

۴ابعاد تصمیمات استراتژیک

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا تمامی‌تصمیماتی که سازمان با آن روبرو است، جنبه استراتژیکی دارد؟ معمولا مسائل استراتژیکی سازمان دارای ویژگی‌های زیر است:

موضوعات استراتژیکی نیاز به تصمیمات مدیران سطح بالا دارد. چون تصمیمات استراتژیکی چندین ناحیه از عملیات سازمان را زیر پوشش خود می‌گیرند، لذا به دخالت مدیران سطح بالا نیاز دارند. چرا که مدیران سطح بالا از آینده‌نگری مورد نیاز برای درک نتایج گسترده‌ این چنین تصمیماتی برخوردار هستند و این قدرت را دارند که منابع مورد نیزا برای این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها را تأئید و تخصیص دهند.

موضوعات استراتژیکی منابع زیادی را در سازمان به خود اختصاص می‌دهند. تصمیمات استراتژیکی به میزان قابل ملاحظه‌ای نیازمند تقسیم افراد، اموال یا پول است که می‌باید از منابع داخلی یا از خارج سازمان، تأمین شود. این تصمیم‌گیری‌ها سازمان را متعهد به فعالیت‌های طولانی می‌کند و به همین دلیل به منابع زیادی نیاز دارد.

موضوعات استراتژیکی، آینده محور هستند. تصمیم‌گیری‌های استراتژیکی بیشتر بر آنچه که مدیران پیش‌بینی می‌کنند مبتنی هستند تا آنچه که می‌دانند. در این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها، تأئید بر توسعه پیش‌بینی‌هاست که به ایجاد توانائی در سازمان که بهترین استراتژی‌ها را بشود انتخاب کرد، می‌انجامد. در دنیای تجارت آزاد و رقابتی، زمانی یک سازمان موفق است که بتواند یک موضع پیش‌بینی نسبت به تغییر ایجاد کند.

موضوعات استراتژیکی در شکوفائی بلندمدت سازمان موثرند. تعهدات ایجاد شده ناشی از تصمیم‌گیری‌های استراتژیکی، معمولاً پنج ساله است، ولی تأثیرات آن مدت بیشتری دوام می‌یابد. وقتی که یک سازمان خودش را متعهد به انجام دادن استراتژی خاصی کرد، تخیلات برتری رقابتی آن معمولاً به آن استراتژی پیوند زده می‌شود. سازمان‌ها در بازارهای خاصی، برای محصولات خاص و با فناوری مخصوصی مشهور می‌شوند. این شرکت‌ها، اگر در رابطه با این بازارها، در محصولات یا فن‌آوری‌ها، تغییر بدهند و از یک استراتژی که ریشه‌های مختلف دارد، استفاده کنند؛ منافع قبلی را به خطر می‌اندازند. بنابراین، تصمیمات استراتژیکی روی بهتر شدن یا بدتر شدن سازمان‌ها، اثر بسزائی دارند.

[۱]Lucas

[۲]Davis

[۳]Management Control Decisions

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مفاهیم، الگوها، نظریه‌ها و تئوری‌های تعهد سازمانی و عملکرد شغلی
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و تعهد سازمانی ، مفهوم ، اهداف و الگوها و عوامل مؤثر در آن
  • تحقیق کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی، مفهوم و نظریه ها و دیدگاهها و الگوها و مدل ها و عوامل موثر برآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.