تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- هوش معنوی    ۵
۲-۲-۱- هوش    ۵
۲-۲-۲- چهارچوب نظری هوش معنوی    ۷
۲-۲-۳- تعاریف و مفاهیم هوش معنوی    ۸
۲-۲-۴- ابعاد هوش معنوی    ۹
۲-۲-۴-۱-  الهیات    ۹
۲-۲-۴-۲-  توجه و آگاهی    ۹
۲-۲-۴-۳-  ادراک فراحسی    ۹
۲-۲-۴-۴-  اجتماع    ۹
۲-۲-۴-۵-  قوه عقلانی    ۹
۲-۲-۴-۶-  ضربه روحی    ۱۰
۲-۲-۴-۷-  معنویت دوران کودکی    ۱۰
۲-۳- رضایت شغلی    ۱۰
۲-۳-۱- مفهوم رضایت شغلی    ۱۰
۲-۳-۲- مولفه‌های رضایت شغلی    ۱۲
۲-۴- تعهد سازمانی    ۱۳
۲-۴-۱- مفهوم تعهد سازمانی    ۱۴
۲-۴-۲- ابعاد تعهد سازمانی    ۱۶
۲-۴-۲-۱- تعهد عاطفی    ۱۶
۲-۴-۲-۲- تعهد مستمر    ۱۶
۲-۴-۲-۳- تعهد هنجاری    ۱۷
۲-۵- مروری بر تحقیقات صورت گرفته    ۱۷
۲-۵-۱- هوش معنوی و رضایت شغلی    ۱۷
۲-۵-۲- هوش معنوی و تعهد سازمانی    ۱۷
۲-۵-۳- رضایت شغلی و تعهد سازمانی    ۱۷
منابع    ۱۹

 منابع :

۱-رضایی، مظاهر (۱۳۷۹). “بررسی رابطه‌ی رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان ستاد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت”، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

۲-صالحی صدقیانی، جمشید و ابراهیمی، ایرج (۱۳۸۱). “تحلیل آماری پیشرفته”، نشر هوای تازه.

۳-فراهانی، ابوالفضل (۱۳۸۸). “ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی در معلمان تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استان ایلام”، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام ‌نور مرکز تهران.

۴-قمری، محمد (۱۳۹۰). “مقایسه رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی”، فصل‌نامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، ۳: ۱۱۹-۱۰۱٫

۵-ابراهیمی، علیرضا (۱۳۸۳). “بررسی رابطه میان تمرکز با تعهد سازمانی”، مجله تحول اداری، ۴۵: ۳۹-۲۶٫

۶-اله‌دادی، اسماعیل (۱۳۸۲). “تعهد سازمانی”، نشریه مدیریت، ۷۷: ۲۶-۲۴٫

۷-Emmons, R.A. (2000a). Is Spirituality an intelligence? Motivation, Cognition, and the psychology of ultimate Concern. The International Journal for the psychology of Religion, 10(1): 3-26.

۸-Fry, L.W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14(6): 693-727.

۹-Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Harper Collins.

۱۰-Gardner, H. (1993). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.

۱۱-Adams, A. & Bond, S. (2000). Hospital nurses’ job satisfaction, individual and organizational characteristics. Journal of Advanced Nursing, 32)3(: 536-543.

۱۲-Rogers, J.L. (2003). Preparing spiritual leaders: One teacher takes on the challenge. About Campus, 8(5): 19-26.

۱۳-Dent, E.B., Higgins, M.E., Wharff, D.M. (2005). Spirituality and leadership: An empirical review of definitions, distinctions, and embedded assumptions. The Leadership Quarterly, 16(5): 625-653.

۱۴-Derry, J.P., Iverson, R.D. (1998). Antecedents and consequences of dual and unilateral commitment: A longitudinal study. University of Melbourne, working paper in HRM & IR, 1: 11-20.

۱۵-Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed. New York: Basic Books.

۱۶-Gardner, H. (2000). A case against spiritual intelligence. The International Journal for the psychology of Religion, 10(1): 27-340.

۱-۲- مقدمه

یکی از اهداف رشته مدیریت تلاش برای بهبود عملکرد و بهره‌وری کارکنان و سازمان می‌باشد. به همین منظور، در ادبیات آکادمیک و حرفه‌ای توجه قابل ملاحظه‌ای به نقش‌های فرا وظیفه‌ای کارکنان و تأثیر آن بر عملکرد سازمان شده است. یکی از این مفاهیم، تعهد سازمانی است. مدیران سازمان‌ها همواره به‌دنبال افزایش عملکرد سازمانشان می‌باشند و تعهد سازمانی از طریق ترغیب کارکنان به انجام وظایفی بیش از نقش تعریف شده در تحقق این هدف، مدیران و سازمان‌ها را یاری می‌کند. تعهد سازمانی تحت تأثیر عواملی می‌تواند ایجاد و تقویت شود. بنابراین، مدیران سازمان‌ها با فراهم آوردن شرایط کاری مناسب برای کارکنان در آنان احساس تعهدی به‌وجود می‌آورند که تضمین‌کننده‌ی بقای سازمان و نیز دست‌یابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبا خواهد بود.

تعهد سازمانی عامل مهمی در رفتار کارکنان یک سازمان و از عوامل مهم در بازده و کارآیی سازمان‌‌ها می‌باشد. شخص دارای تعهد سازمانی نسبت به سازمان خود احساس وفاداری بسیار قوی دارد و بنابراین همیشه و در همه حال با جدیت و تلاش فراوان سعی در نیل به اهداف سازمانی دارد و انجام درست وظایف خود را سرلوحه کارهایش قرار می‌دهد و در صدد است دیگران را نیز برای کار و تلاش بیشتر و مفیدتر برای سازمان و داشتن تعهد سازمانی تهییج نماید و از عملکرد خوب همکاران در این زمینه شاد و مسرور و از کارکرد بد و ضعیف آنها ناراحت و نگران است.

علاوه بر این از تعهد ­سازمانی به‌عنوان عامل مهمی برای درک، فهم و پیش‌بینی رفتار سازمانی و پیش‌بینی‌کننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل یاد شده است. تعهد و پایبندی مانند رضایت، دو نگرش نزدیک به هم هستند که بر رفتارهای مهمی‌مانند جابجایی و غیبت اثر می­گذارند. همچنین تعهد و پایبندی می­تواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشد.

در این نوشتار سعی شده است تا ابتدا هوش معنوی معرفی شود و بعد از آن به توضیح مفاهیم رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرداخته شده است.

۲-۲- هوش معنوی

در عصر حاضر که سرعت تغییرات محیطی سازمان‌ها را مجبور به واکنش سریع و انعطاف‌پذیری و تجدید ساختار کرده است، چنین به‌نظر می‌رسد که هوش جدیدتر و عمیق‌تری مورد نیاز است تا مدیران و کارکنان سازمان‌ها را در این امر خطیر یاری کند. امروزه، چنین بحث می‌شود که سازمان‌ها نیاز به درک مفهوم معنویت را حس کرده‌اند. لذا، محققان سعی در کنکاش این مفاهیم برای روشن‌ترشدن موضوع داشتند. شایان ذکر است که برای مدت‌های طولانی مطالعه دین و معنویت در روان‌شناسی مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. پارگامنت و ساندرز[۷۹] دلیل این مسئله را این‌چنین مطرح می‌کنند؛ اول اینکه، بعضی از روان‌شناسان معتقدند که روان‌شناسی یک علم است و از روش‌های علمی دقیق استفاده می‌کند، اما علوم دینی بیشتر جنبه فلسفی دارند. دوم اینکه، موضوعات دینی گاهی با روح گرایی و امور خرافی همراه است.  در نهایت، به‌دلیل این‌که در قرن بیستم روان‌کاوی و رفتارگرایی دو رویکرد غالب در روان شناسی بودند و این دو دیدگاه نیز تجربه دینی را نادیده می‌گرفتند، بنابراین  مطالعات دین و معنویت کمتر مورد توجه روان‌شناسی قرارگرفته است .

اما در دو دهه‌ی اخیر مطالعه‌ی موضوعات معنوی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است و مفهوم جدیدی وارد حوزه‌ی روان‌شناسی و مدیریت شده است که “هوش معنوی” نامیده می‌شود.

۲-۲-۱- هوش

هوش به عنوان یک توانایی شناختی در اوایل قرن بیستم توسط آلفرد بینه مطرح شد. اما در دو دهه‌ی اخیر مفهوم هوش به حوزه‌های دیگری مانند هوش فیزیکی، هوش عقلایی، هوش هیجانی و هوش معنوی گسترش یافته است. علاوه براین، دیگر هوش به عنوان یک توانایی کلی محسوب نمی‌گردد. بلکه به عنوان مجموعه‌ای از ظرفیت‌های گوناگون در نظر گرفته می‌شود .گلمن[۴۸] و هدلوند و استرنبرگ[۵۱] عنوان می‌کنند که هوش عقلایی فقط بیست تا سی درصد از موفقیت‌های شغلی افراد را تضمین می‌کند. استرنبرگ[۹۶] این‌طور بیان کرد که برای یک پیش‌بینی مناسب از موفقیت‌های افراد و رهبری، نیازمند گسترش مفهوم هوش، فراسوی هوش عقلایی هستیم. سالووی[۸۹] عنوان کرد هوش انسان متشکل از مجموعه‌ی محدودی از قابلیت‌های شناختی نیست، بلکه جنبه‌ی هیجانی نیز می‌تواند در آن مطرح باشد.  مایر و سالووی[۶۶] هوش هیجانی را شامل توانایی برای تشخیص درست هیجان‌ها و عواطف دیگران و پاسخ متناسب به آن‌ها، همچنین برانگیختن، آگاهی و نظم بخشیدن و کنترل پاسخ‌های هیجانی خویشتن می‌دانند.

گلمن[۴۸] هوش هیجانی را یک سازه کلی می‌داند که می‌تواند علت موفقیت فرد در جنبه‌های مختلف زندگی باشد. علاوه بر این، او بیان می‌کند افرادی که احساساتشان را به خوبی کنترل می‌کنند و به طور موثر با دیگران برخورد می‌نمایند زندگی پرمحتواتری دارند. همچنین افراد شاد، استعداد بیشتری در به دست آوردن اطلاعات دارند و نسبت به افراد ناراضی، از زندگی اثربخشی برخوردارند. شایان ذکر است که گاردنر[۴۶] مدل جالبی از هوش را ارائه داد. از نظر گاردنر هوش شامل مجموعه‌ای از توانایی‌هاست که برای حل مسائل بکار برده می‌شوند و محصولاتی را خلق می‌کند که در میان یک جامعه و فرهنگ ارزشمند قلمداد می‌شوند. همچنین او[۴۶] هفت نوع هوش را مطرح کرد: (۱) زبانی، (۲) موسیقایی، (۳) منطقی، (۴) ریاضی، (۵) فضایی، (۶) جنبشی- بدنی، (۷) بین فردی و درون فردی. سپس گاردنر[۴۷] در سال ۲۰۰۰ از هوش طبیعی صحبت به میان آورد. او هوش طبیعی را به عنوان توانایی برای تشخیص و طبقه بندی(گونه های گیاهان و جانوران) در محیط مشخص کرد. از نظر وی کسانی که به رشته‌های زیست‌شناسی، جانورشناسی و یا ماهی‌گیری و کوه‌نوردی رفتن در طبیعت علاقه دارند و به کشاورزی و پرورش گل وگیاه می‌پردازند از هوش طبیعی بیشتری برخوردارند. او همچنین از احتمال وجود هوش وجودی یعنی ظرفیت برای سؤال در مورد ماهیت انسان و چرایی و غایت زندگی، که در عرفان، هنر، شعر و فلسفه و دین جلوه‌گر می‌شود سخن گفت، اما به این نوع هوش با دیده شک نگاه کرده است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و عوامل کارآفرینی سازمانی و انگیزش و رضایت شغلی
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مفاهیم، الگوها، نظریه‌ها و تئوری‌های تعهد سازمانی و عملکرد شغلی
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و تعهد سازمانی ، مفهوم ، اهداف و الگوها و عوامل مؤثر در آن
  • تحقیق شغل، رضایت شغلی و نظریه ها و اندازه گیری رضایت شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.