تحقیق مفهوم ،مدلها، دیدگاههاو سیستم های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد و روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم ،مدلها، دیدگاههاو سیستم های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد و روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد دارای ۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
بخش اول: ارزیابی عملکرد    ۷
۲-۱-۱- مقدمه    ۷
۲-۱-۲- تعاریف ارزیابی عملکرد    ۸
۲-۱-۳- تاریخچه ارزیابی عملکرد    ۹
۲-۱-۳-۱- ارزیابی عملکرد در ایران    ۱۰
۲-۱-۴- دیدگاههای سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد    ۱۰
۲-۱-۵- سیستمهای  ارزیابی عملکرد سنتی و نوین    ۱۱
۲-۱-۵-۱- سیستمهای سنتی ارزیابی عملکرد    ۱۳
۲-۱-۵-۱-۱- سیستم اندازه گیری حسابداری    ۱۳
۲-۱-۵-۱-۲- روش ABC    ۱۴
۲-۱-۵-۱-۳- روش ارزش افزوده اقتصادی    ۱۴
۲-۱-۵-۱-۴- روشهای ارزیابی عملکرد افراد    ۱۵
۲-۱-۵-۲- سیستمهای نوین ارزیابی عملکرد    ۱۵
۲-۱-۵-۲-۱- نظام مدیریت کیفیت ایزو:    ۱۵
۲-۱-۵-۲-۲- نظام مدیریت بر مبنای هدف    ۱۵
۲-۱-۵-۲-۳- نظام مدیریت کیفیت جامع    ۱۶
۲-۱-۵-۲-۴- روش بالدریج    ۱۶
۲-۱-۵-۲-۵- نظام مدیریت هوشین    ۱۷
۲-۱-۵-۲-۶- مدل تعالی سازمانی اروپا    ۱۸
بخش دوم:کارت امتیازی متوازن    ۱۹
۲-۲-۱- نظام کارت امتیازی متوازن    ۱۹
۲-۲-۲- تعاریف و مفاهیم  کارت امتیازی متوازن    ۲۰
۲-۲-۳- سیر تکاملی کارت امتیازی متوازن    ۲۲
۲-۲-۳-۱- کارت امتیازی متوازن نسل اول:    ۲۲
۲-۲-۳-۲- کارت امتیازی متوازن نسل دوم    ۲۲
۲-۲-۳-۳- کارت امتیازی متوازن نسل سوم    ۲۳
۲-۲-۴-روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد    ۲۹
۲-۲-۵-  ویژگیهای نظام ارزیابی عملکرد سازمانی کارآمد    ۳۱
۲-۲-۶- مدل های ارزیابی عملکرد    ۳۱
۲-۲-۶-۱- مدل سینک و تاتل (۱۹۸۹)    ۳۲
۲-۲-۶-۲- ماتریس عملکرد (۱۹۸۹)    ۳۳
۲-۲-۶-۳-  تحلیل ذینفعان (۲۰۰۱)    ۳۴
۲-۲-۶-۴- چارچوب مدوری و استیپل (۲۰۰۰)    ۳۵
۲-۲-۶-۵- الگوی فیشر برای ارزیابی عملکرد    ۳۵
۲-۲-۶-۶- مدل تعالی سازمانی اروپا (EFQM)    ۳۶
۲-۲-۶-۷- مدل دمینگ :    ۳۷
۲-۲-۶-۸- مدل مالکولم بالدریج:    ۳۸
۲-۲-۶-۹- مدل تعالی در کسب و کار کانجی(KBEM):    ۳۸
۲-۲-۷- کارت امتیازی متوازن مدلهای ارزیابی متوازن عملکرد    ۳۹
۲-۲-۸- بررسی سیستم های ارزیابی عملکرد و انتخاب مناسب ترین سیستم    ۴۰
۲-۲-۸-۱- دلایل انتخاب کارت امتیازی متوازن    ۴۰
۲-۲-۹- معرفی وروابط بین ابعاد استراتژی (سنجه های مالی وغیرمالی):    ۴۳
۲-۲-۱۰- منظرهای روش کارت ارزیابی متوازن :    ۴۵
۲-۲-۱۰-۱- منظر مالی    ۴۶
۲-۲-۱۰-۲-منظر مشتری    ۵۰
۲-۲-۱۰-۳- منظر فرآیندهای داخلی کسب و کار    ۵۴
۲-۲-۱۰-۴- منظر یادگیری و رشد    ۵۹
۲-۲-۱۰-۴-۱- اندازه گیری شاخص رضایت کارکنان    ۶۱
۲-۲-۱۰-۳-۲- اندازه گیری شاخص نگهداری کارکنان    ۶۲
۲-۲-۱۰-۳-۳- اندازه گیری شاخص بهره وری کارکنان:    ۶۲
۲-۲-۱۱- روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد    ۶۴
۲-۲-۱۱-۱- برطرف کردن مانع مربوط به انتقال استراتژی    ۶۴
۲-۲-۱۱-۲- برطرف کردن مانع مربوط به عدم هم‌سویی کارکنان    ۶۵
۲-۲-۱۱-۳- برطرف کردن مانع مربوط به عدم تخصیص منابع لازم    ۶۵
۲-۲-۱۱-۴- برطرف کردن مانع مربوط به عدم تعهد مدیریت ارشد    ۶۶
۲-۲-۱۲- توازن در ارزیابی متوازن    ۶۶
۲-۲-۱۲-۱- توازن بین سنجه‌های مالی و غیر مالی (از لحاظ اهمیت)    ۶۶
۲-۲-۱۲-۲- توازن بین ذینفعان داخلی و خارجی سازمان    ۶۶
۲-۲-۱۲-۳-  توازن بین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت    ۶۷
۲-۲-۱۲-۴- توازن بین شاخص‌های هادی و تابع عملکرد    ۶۷
۲-۲-۱۳- اساس موفقیت    ۶۷
۲-۲-۱۳-۱- حمایت مدیریت ارشد    ۶۷
۲-۲-۱۳-۲- مدیریت پروژه    ۶۸
بخش سوم:پیشینه تحقیق    ۷۰
۲-۳-۱ – پژوهش های داخلی    ۷۰
۲-۳-۲-  تحقیقات خارجی    ۷۲
منابع وماخذ:    ۷۵

منابع:

۱–دفتر ارزیابی عملکرد وبهبود مدیریت(۱۳۷۹)تبیین مفهوم جایگاه قانونی وساختار ارزیابی عملکرد مدیریت سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور.

۲-دفتر ارزیابی عملکرد وبهبود مدیریت (۱۳۸۰)آیین نامه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور.سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور

۳- ساجدی نژاد.آرمان.(۱۳۸۵).”طراحی سیستم عملکرد مراکز تحقیقاتی با استفاده از کارت امتیازی متوازن”پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع .دانشکده فنی-مهندسی.دانشگاه تربیت مدرس.

۴-عالم تبریز.اکبر.منیری.محمد رضا.(۱۳۹۰).”به کارگیری مهندسی ارزش در بهبود عملکرد پروژه”مدیریت صنعتی دانشگاه تهران.۳(۶).ص۹۸-۸۱

۵-طبرسی غلامعلی;طراحی وتعیین الگوی ارزیابی عملکرد مدیران شامل شرکتهای تابعه سازمان صنایع ومعادن بنیاد مستضعفان وجانبازان.رساله دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۷۷

۶-عبداللهی ;جواد.پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع متناسب سازی وارزیابی عملکرد کارت امتیازی متوازن در شرکت همکاران سیستم دانشگاه شهید بهشتی دانشگده حسابداری ومدیریت ۱۳۸۶

۵-ربیعی.ساره.شاهنده.علی.(۱۳۹۰)”گسترشی برمدل کارت امتیازی متوازن”.نشریه بین المللی صنایع ومدیریت تولید.۱(۲۲).۵۱-۴۰

۸- کاپلان.رابرت اس.نورتون.دیوید پی.(۱۳۸۸).”سازمان استراتژی محوری”.ترجمه پرویز بختیاری.تهران.انتشارات سازمان

مدیریت صنعتی.چاپ هشتم.

۹- میر کاظمی.سیده عذرا.(۱۳۸۸)”طراحی مدل ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاه ها”رساله دکتری مدیریت ورزشی.دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی.دانشگاه گیلان

۱۰- مهرگان.م.ر._۱۳۸۳).مدل های کمی در ارزیابی عملکرد سازمانها (ارزیابی متوازن)انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.چاپ اول

۱۱- Niven, Paul R .”Balanced Scorecard Step-By-Step For Government And Nonprofit Agencies”(2003) john wiley & sons, Inc.

۱۲- Sherman,  H.  and  Ladino,  G.  (۱۹۹۵),  “Managing  bank  productivity  using  data  envelopment analysis”, Interfaces, Vol. 25 No. 2, pp. 60-73

۱۳- Kaplan, RS & Norton, DP”The Balanced  Scorecard – measures that drive performance“, Harvard Business Review, vol, 59 no 3,pp. 71-80( 1992)

 مقدمه

در اوایل دهه ۱۹۹۰موسسه نولان نورتون بازوی تحقیقاتی شرکت کی پی ام جی تحقیقی را با عنوان(( اندازه گیری عملکرد سازمانهای آینده)) به عهده گرفت. در این پژوهش روشی به منظور اندازه گیری عملکرد به نام کارت امتیازی متوازن ارائه شد. کارت امتیازی متوازن چارچوبی مفهومی دارد که اهداف راهبردی سازمان را به شاخص های قابل سنجش تبدیل کرده و توزیع متعادلی میان حوزه های حیاتی سازمان برقرارمی کند و امروزه نه تنها بعنوان ابزاری برای اندازه گیری عملکرد بلکه بعنوان ابزاری به منظور مدیریت راهبردی و تبدیل چشم انداز به مجموعه ای شفاف و واضح از اهداف نیز استفاده می شود. این روش که تلاش شد ضعف سیستم های اندازه گیری عملکرد سنتی در ارتباط با خلق ارزش از دارایی های نامشهود پوشانده شود بعنوان سیستم ارزیابی عملکردعلاوه بر ارزیابی مالی عملکرد سازمان را با افزودن سه بعد دیگر ارزیابی می کند. مدل ارزیابی متوازن تکنیکی جهت تبدیل استراتژی به عمل می‌باشد، کارت امتیازی متوازن، شاخص‌های مالی سنتی را حفظ می‌کند، اما شاخص‌های مالی به تنهایی ناکافی هستند، کارت امتیازی متوازن، شاخص‌های مالی از عملکرد گذشته را با شاخص‌هایی از تعیین کننده‌های عملکرد آینده تکمیل می‌کند. اهداف و شاخص‌های کارت امتیازی از استراتژی و چشم انداز سازمان تعیین شده‌اند. این اهداف و شاخص‌ها به عملکرد سازمان در چهار منظر می‌نگرند: مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، و رشد و یادگیری.

زیگنفوس(۲۰۰۰) استفاده از کارت امتیازی متوازن را به منظور انتخاب شاخص های عملکرد در حوزه بازرسی ممیزی داخلی نشان داد. کالن وهمکاران (۲۰۰۳) استفاده از کارت امتیازی متوازن را برای تقویت مدیریت عملکرد پیشنهاد دادند. لانکویست(۲۰۰۲) کارت امتیازی متوازن را یکی از معروف ترین سیستم های اندازه گیری و سنجش عملکرد در آمریکا و اروپا تلقی کرد. چن و همکاران (۲۰۰۶) با استفاده از کارت امتیازی متوازن به ارزیابی عملکرد دانشگاه تکنولوژی چین پرداختند. چرا که بیان داشتند صاحب نظرانی همچون ( بروان.دلوین.رولستاداس واندرسون). کارت امتیازی متوازن را بعنوان یکی از سیستم های مدرن اندازه گیری معرفی کردند.

با توجه به گسترش رقابت جهانی و افزایش تنوع تقاضای مشتری سازمان ها برای حفظ بازار و کسب سود باید بطور مداوم در تلاش برای بهبود تولید ارائه خدمات و فرآیندهای فعالیت مطابق با سلایق مشتریان باشند. پر واضح است که مشتری امروزی خواستار محصولی با کیفیت  و در عین حال با قیمتی مناسب است. این امر نیز مستلزم ارتباط نزدیک با مشتریان و شناخت کافی از فرآیندهای درونی سازمان است. ابزاری که می تواند شناخت کامل و صحیحی از عملیات درونی یک سازمان و بازخور مناسبی از عملکرد کارکنان ارائه کند، ارزیابی عملکرد است. با توجه به تغییر و دگرگونی های روزافزون در محیط و عوامل  اثر گذار بر سازمانها سیستم های ارزیابی عملکرد می توانند موثر واقع شوند که بطور فراگیر یک سازمان را ارزیابی کنند و علاوه بر معیارهای مالی. معیارها و سنجه های غیرمالی را نیز در ارزیابی خود دخیل کنند. امروزه سازمان ها با چندین موضوع اساسی در رابطه با کسب و کار روبرو هستند. چهار موضوع فراگیر که بدون شک واحدهای کسب وکار را متاثر می سازد عبارتند از: اتکا بر معیار های مالی سنتی، افزایش    دارایی های نامشهود، خطر از دست دان شهرت و اجرای استراتژی.

اگر سابقه ارزیابی عملکرد را مورد کاوش قرار دهیم باید به تاریخ زندگی بشر برگردیم درست زمانی که افراد کار کردن بصورت گروهی را آغاز کردند شیوه ارزیابی درآن زمان بر اساس قضاوت های ذهنی و شخصی مسئول گروه بوده است. به همین ترتیب شیوه ارزیابی عملکرد و اهدافی را که دنبال می کند در دوره های مختلف مدیریت (کلاسیک.نئوکلاسیک….) و همچنین در کشورهای مختلف بصورت گوناگون اجرا شده است. در ایران نیز ارزیابی بصورت کلاسیک در اواخر قرن هفتم هجری توسط خواجه رشیدالدین فضل الله مطرح شده که در سال ۱۳۴۹ برای اولین بار در کشور مقرر گردید که سازمانهای دولتی از نظر مدیریت و نحوه اداره امورمورد ارزیابی قرار گیرند. در دوران عصرصنعتی تمام رویکردهایی که در زمینه ارزیابی عملکرد در بانکها وجود داشت بر مبنای  شاخص های مالی (دارایی های مشهود) بود که امروزه سیستم سنجش سنتی عملکرد خوانده می شود. در اواخر قرن بیستم با فرا رسیدن عصر اطلاعات سازمانها مزیت رقابتی خود را در حوزه های غیر مالی  (دارایی های نامشهود) دیدند و شاخص های عملکرد سنتی را مورد انتقاد قرار دادند. بر این اساس مدل های مختلفی برای اندازه گیری عملکرد توسعه داده شد که از آن جمله می توان  به سینک و تاتل. ماتریس عملکرد و مدل هرم عملکرد اشاره کرد. مدل های ارائه شده هر چند به اندازه گیری ابعاد مالی و غیر مالی توجه دارند، در ارائه سنجه های مورد نظر در چارچوب متوازن و متعادل ناموفق هستند. این عدم تعادل سبب می شود تا سنجه ها نتوانند تصویر مناسب و صحیحی از عملکرد سازمان ارائه دهند.

بخش اول: ارزیابی عملکرد

۲-۱-۱- مقدمه

ارزیابی عملکرد، به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی اطلاق می‌گردد که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به هدفها و شیوه‌ای اقتصادی توام با کارایی و اثر بخشی صورت می‌گیرد.

اگر سابقه ارزیابی عملکرد را مورد کاوش قرار دهیم باید به تاریخ زندگی بشر برگردیم درست زمانی که افراد کار کردن به صورت گروهی را آغاز کردند. شیوه ارزیابی در آن زمان بر اساس قضاوت های ذهنی و شخصی مسئول گروه بوده است. به همین ترتیب شیوه ارزیابی عملکرد و اهدافی را که دنبال می کند در دوره های مختلف مدیریت (کلاسیک، نئوکلاسیک….) و همچنین در کشورهای مختلف بصورت گوناگون اجرا شده است.

ارزیابی عملکرد سالهای متمادی است که در بخش دولتی در اغلب کشورهای جهان پیشرفته و تعدادی از کشورهای در حال توسعه مرسوم گردیده است. در این کشورها تصویب قوانین خاص ارزیابی عملکرد جزء الزامات محسوب می‌شود.گذشته از پایگاه قانونی ارزیابی عملکرد در کشورها و صرف نظر از حد و مرزی که بابت آن در نظر گرفته می‌شود ضرورت ارزیابی اعمال و تصمیمات مدیران و عملکرد دستگاهها در شرایطی که به دلیل محدودیت امکانات، خواست ها و تقاضاهای در حال افزایش اقتصادی و اجتماعی از سوی آحاد مختلف جامعه در برابر دولت ها قرار دارد. شرط پاسخگویی به نیازهای مطرح شده و دستیابی به هدفهای پیشرفت و توسعه و برقراری نوعی تعادل بین تقاضا و استفاده از منابع جامعه از طریق ارزیابی و نظارت مستمر و جامع قلمداد می‌گردد.

ارزیابی عملکرد فرایند سنجش واندازه گیری و مقایسه میزان و نحوه دستیابی به وضعیت مطلوب با معیارها و نگرش معین در دامنه و حوزه تحت پوشش معین با شاخص های معین با هدف بازنگری اصلاح و بهبودمستمر آن می باشد (دفتر ارزیابی عملکرد مدیریت، ۱۳۸۰)

۲-۱-۲- تعاریف ارزیابی عملکرد

کنترل بطور عام و ارزیابی عملکرد به طور خاص از مهمترین روش های اجرایی اعمال مدیریت اثر بخش است. لازمه کنترل موثر سنجش و ارزیابی است. بر اساس ضرب المثل معروف مدیریتی ((هر آنچه که قابل سنجش نباشد قابل کنترل نخواهد بود)) می توان گفت که هر آنچه قابل کنترل نباشد مدیریت پذیر نخواهد بود. علاوه بر تغییر سیستم ارزیابی عملکرد از مهم ترین اقدامات مدیریتی جهت ایجاد تحول در سازمان تلقی می شود. از این رو امروزه هم در بعد نظری و نیز از بعد عملی مقوله ارزیابی عملکرد مخصوصاً درسطح سازمانی مورد توجه صاحبنظران و مدیران واقع شده است (محمد حسن قلیزاده، ۱۳۸۹)

ارزیابی عملکرد به مجموعه اقدامات و اطلاعاتی اطلاق می گردد که به منظو افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به هدف ها به شیوه ای اقتصادی توأم با کارایی و اثر بخشی صورت می‌گیرد، بطوریکه، ارزیابی عملکرد در بعد “نحوه استفاده از منابع” اساساً در قالب شاخص های کارایی بیان می‌شود. اگر در ساده ترین تعریف نسبت داده به ستاده را کارایی بدانیم، نظام ارزیابی در واقع میزان کارایی تصمیمات مدیریت در خصوص استفاده از منابع و امکانات را مورد سنجش قرار می‌دهد که عمده‌ترین شاخص آن صرفه اقتصادی یا بهینه بودن فعالیت‌ها می‌باشد. از سوی دیگر ارزیابی عملکرد در “بعد سازمانی” معمولاً متعارف اثر بخشی فعالیت‌ها است. منظور از اثر بخشی، میزان دستیابی به اهداف و برنامه‌ها با ویژگی کارا بودن فعالیت‌ها و عملیات است (رمضان زاده،۱۳۹۰)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ضرورت و عناصر اصلی و اهداف آن و فرآیند ارزیابی عملکرد و رابطه CRM و عملکرد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.