تحقیق مفهوم بلوغ از منظر شرعی و قانونی و مسؤولیت کیفری اطفال در مکاتب کیفری و قوانین جزایی ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم بلوغ از منظر شرعی و قانونی و مسؤولیت کیفری اطفال در مکاتب کیفری و قوانین جزایی ایران  دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
مبحث اول: مفهوم بلوغ در شرع و حقوق موضوعه    ۴
گفتار اول: مفهوم بلوغ از نظر شرعی    ۴
بند اول: معنای لغوی و اصطلاحی بلوغ    ۴
الف) معنای لغوی بلوغ    ۵
ب) معنای اصطلاحی بلوغ    ۵
بند دوم: سن بلوغ از نظر فقها    ۷
گفتار دوم: سن مسؤولیت کیفری در حقوق ایران    ۹
مبحث دوم: مبانی مسؤولیت کیفری اطفال در مکاتب کیفری    ۱۲
گفتار اول: مکتب کلاسیک    ۱۲
گفتار دوم: مکتب نئوکلاسیک    ۱۷
گفتار سوم: مکتب تحققی (اثباتی)    ۲۰
گفتار چهارم: مکتب دفاع اجتماعی    ۲۲
مبحث سوم: تاریخچه مسؤولیت کیفری اطفال در قوانین موضوعه    ۲۴
گفتار اول: قوانین قبل از انقلاب اسلامی    ۲۴
بند اول: قانون مجازات عمومی مصوب ۱۳۰۴    ۲۴
الف- اطفال صغیر غیرممیز    ۲۵
ب- اطفال ممیز غیربالغ    ۲۵
پ- اشخاص بالغ کمتر از ۱۸ سال    ۲۶
بند دوم: قانون مربوط به تشکیل دادگاه اطفال بزهکار مصوب ۱۳۳۸    ۲۶
بند سوم: قانون مجازات عمومی مصوب ۱۳۵۲    ۲۸
گفتار دوم: قوانین بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷    ۲۹
بند اول: قانون تشکیل دادگاه های عمومی مصوب ۱۳۵۸    ۲۹
بند دوم: قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۶۱    ۳۰
بند سوم: قانون راجع به مجازات اسلامی مصوب ۱۳۶۱    ۳۰
بند چهارم: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵    ۳۱
بند پنجم: قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۷۸    ۳۱
بند ششم: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲    ۳۲
منابع    ۳۳

منابع

بکاریا، سزار، رساله جرایم و مجازات‌ها، ترجمه محمدعلی اردبیلی، چاپ سوم، تهران، نشر میزان، ۱۳۷۷٫ شامبیاتی، هوشنگ، بزهکاری اطفال و نوجوانان، چاپ اول، تهران، نشر پاژنگ، ۱۳۷۷٫

شامبیاتی، هوشنگ، حقوق جزای عمومی، جلد دوم، چاپ اول، تهران، انتشارات مجد، ۱۳۸۸٫

رهامی، محسن، اقدامات تأمینی و تربیتی، چاپ اول، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۱٫

آشوری، محمد، خلاصه سخنرانی های همایش حقوق کودک، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۰٫

زراعت، عباس، حقوق جزای عمومی، جلد دوم، چاپ اول، تهران، انتشارات ققنوس، ۱۳۸۵٫

قیاسی، جلال‌الدین، دهقان، حمید، خسروشاهی، قدرت‌الله، مطالعه تطبیقی حقوق جزای عمومی (اسلام و حقوق موضوعه)، جلد اول و دوم، چاپ اول، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۰٫

قیاسی، جلال‌الدین، ساریخانی، عادل، خسروشاهی، قدرت‌الله، مطالعه تطبیقی حقوق جزای عمومی (اسلام و حقوق موضوعه)، جلد دوم، چاپ اول، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۸٫

. کاپلستون، فردریک، فیلسوفان انگلیسی، ترجمه امیر جلال‌الدین اعلم، جلد پنجم، چاپ اول، تهران، انتشارات سروش، ۱۳۷۰٫

کلانتری، کیومرث، اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها، چاپ اول، بابلسر، دانشگاه مازندران، ۱۳۷۵٫

گودرزی بروجردی، محمدرضا، مقدادی، لیلا، کیفرشناسی نوین یا کیفرهای اجتماعی، چاپ اول، تهران، انتشارات مجد، ۱۳۸۴٫

لازرژ، کریستین، درآمدی به سیاست جنایی، ترجمه علی حسین نجفی ابرندآبادی، چاپ اول، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۲٫

محسنی، مرتضی، دوره حقوق جزای عمومی، جلد اول، چاپ دوم، تهران، انتشارات گنج دانش، ۱۳۷۵٫

. معین، محمد، فرهنگ فارسی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۲٫

 مقدمه

این مقاله را در سه مبحث پی خواهیم گرفت:

در مبحث اول، مفهوم بلوغ از منظر شرعی و قانونی و موضع قانون گذار ایرانی در خصوص سن مسؤولیت کیفری، در مبحث دوم، مسؤولیت کیفری اطفال در مکاتب کیفری و در مبحث سوم، تاریخچه مسؤولیت کیفری اطفال در قوانین جزایی ایران را مورد بررسی قرار می دهیم.

مبحث اول: مفهوم بلوغ در شرع و حقوق موضوعه

در این مبحث، ابتدا به بررسی مفهوم بلوغ از منظر شرعی پرداخته، در ادامه، سن مسؤولیت کیفری از منظر قانون گذار ایرانی را مورد مطالعه قرار می دهیم.

گفتار اول: مفهوم بلوغ از نظر شرعی

در این قسمت، ابتدا به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی بلوغ پرداخته، در ادامه، دیدگاه فقها در خصوص سن بلوغ را مورد مداقه قرار می دهیم.

بند اول: معنای لغوی و اصطلاحی بلوغ

در این گفتار، ابتدا معنای بلوغ از منظر لغوی و سپس، معنای اصطلاحی آن را از دیدگاه فقها مورد بررسی قرار می دهیم.

الف) معنای لغوی بلوغ

در بیان معنای بلوغ از منظر لغوی آمده است: «البلوغ و البلاغ الی اقصی المقصد و المنتهی مکاناً کان او زماناً او امراً من الامور المقدوره».[۱] بلوغ به معنای رسیدن به پایان مقصد است؛ اعم از آن که مقصد، مکان، زمان و یا امری معین باشد.

یکی دیگر از فقها با این عبارت، بلوغ را به معنای نضج وظایف جنسی دانسته اند. «البلوغ نضج الوظایف الجنسیه».[۲]

ب) معنای اصطلاحی بلوغ

در تعریفی بلوغ آمده است: «البلوغ بدء النضج الجنسی حین تصبح الاعضاء الجنسیه قادره علی تأدیه وظایفها و یسمی سن المراهقه». یعنی، بلوغ شروع نضج جنسی و زمانی است که اعضاء تناسلی بتوانند وظایف خود را انجام دهند و این را سن مراهقه می گویند. همچنین، بلوغ در اصطلاح شرعی به معنای پایان یافتن دوران کودکی و راه یافتن به دایره تکلیف است: «البلوغ اصطلاحاً الدخول الی سن التکلیف ای انتهاء حد الصغر و الوصول الی یده التکلیف».[۳]

مطابق با نظر فقیهی دیگر، منظور از بلوغ رسیدن به حد نکاح است که از راه پیدایش منی در بدن و تحریک شهوت و میل و انجام جماع و آمدن آب جهنده که مبداء خلقت به مقتضای حکمت ربانی در انسان و غیرانسان است تا نوع انسان و حیوان باقی بماند، حاصل گردد. پس بلوغ در این صورت کمال طبیعی برای انسان محسوب می شود که نسل با آن باقی می ماند و عقل قوی و نیرومند می شود و بلوغ انتقال اطفال از کودکی در حد کمال و رسیدن به حد مردان و زنان می باشد.[۴]

در قرآن کریم، با سه تعبیر از بلوغ یاد شده است:

بلوغ حلم: حلم در زبان عربی به معنای زمان بلوغ و جماع در حالت خواب است.[۵] برخی از فقها، بلوغ حلم را به معنای بلوغ تعریف کرده[۶] و آن را مورد اجماع فقها دانسته اند؛[۷]

بلوغ نکاح: منظور از آن، توانایی بر مواقعه و انزال است؛[۸]

بلوغ اشد: بلوغ اشد هنگامی است که قوای بدنی استحکام پیدا کند. زمان شروع این حالت را غالباً سن ۱۸ سالگی دانسته اند.[۹]

در هر حال، در اسلام، علما و فقها براساس ضابطه تمیز برای طفولیت، ادواری ذکر شده است:

از ولادت تا هفت سالگی: طفل در این دوره «صبی غیرممیز» نامیده می شود. فقها معتقدند طفل در این مرحله مطلقاً مسؤولیت کیفری ندارد و قابل تعزیر یا تأدیب نیست؛

از هفت سالگی تا سن بلوغ: طفل در این دوره «صبی غیرممیز» نامیده می شود. البته، در مورد سن بلوغ اختلاف وجود دارد. طفل در این مقطع زمانی مشمول تأدیب می شود. مفهوم طفل مراهق در فقه به پایان همین دوره سنی در فرایند بلوغ اشاره دارد. یعنی کودکی که در آستانه بلوغ قرار گرفته است؛

از سن بلوغ به بعد: در این حالت، شخص دارای مسؤولیت تام کیفری است. بنابراین، وجود همین مراحل در وقوع بلوغ، نشان گر تدریجی بودن بلوغ می باشد.

نکته دیگر در خصوص ماهیت بلوغ، عقلانی یا جسمانی بودن آن است. بلوغ عقلی را «رشد» می گویند که غالباً بعد از بلوغ جسمانی اتفاق می افتد. حقوق دانان، رشد را کمال نفسانی دانسته اند که دارنده آن می تواند نفع و ضرر «رشد مدنی» یا حسن و قبح «رشد جزایی» را تشخیص دهد و در این حالت، چنین کسی با این توانایی را رشید می نامند.

مشهور فقها، رشد را صرفاً در امور مالی شرط می دانند و در امور جزایی و برای تحقق مسؤولیت کیفری آن را دخیل نمی دانند.

بنابراین، با توجه به آیات و روایات و اقوال فقهی، به جهت عدم وجود دلیل محکم بر رد بلوغ تکوینی یا انطباق بلوغ تشریعی بر بلوغ تکوینی، صحیح تر آن است که قائل به تکوینی، عقلی و تدریجی بودن بلوغ شد. پذیرش این امر به معنای آن است که مسأله بلوغ باید با استفاده از ابزارهای علمی و در دو حیطه رشد عقلی و جسمی برای افراد مختلف احراز شود.

بند دوم: سن بلوغ از نظر فقها

در میان فقها در خصوص سن بلوغ و مسؤولیت کیفری صغار دو دیدگاه وجود دارد:

مطابق با نظر مشهور فقهای شیعه و اکثریت قریب به اتفاق آن ها، سن بلوغ و مسؤولیت کیفری، برای پسران ۱۵ سال تمام و برای دختران، ۹ سال تمام است. در این رابطه آمده است: «بلوغ طفل فهمیده می شود از روییدن موی خشن بر زهار… خارج شدن منی… و در این دو موضوع، مذکر و مؤنث با هم مشترک هستند. در سن، بلوغ برای پسر پانزده سال و برای دختر نه سال است، اما بارداری و حیض شدن علامت بلوغ در مورد زنان نیست، بلکه دلیل آن است که زن قبلاً به بلوغ رسیده است.[۱۰]

در مقابل نظر مشهور فقها، برخی از فقیهان بر این باورند که جمع بین روایات ایجاب می کند که بلوغ سنی مراتب مختلفی به تکالیف مختلف داشته باشد. همان طور که از احادیث روزه به دست می آید، بر دختر قبل از پایان سیزده سالگی، روزه واجب نیست، مگر این که قبل از این سن حیض شود. از روایات حدود نیز استفاده می گردد که در ۹ سالگی، حد بر دختران جاری می شود و روایات دیگری در باب وصیت و عتق دلالت دارد که از کودک ده سال، این قراردادها صحیح است.[۱۱]

برخی دیگر از فقها نیز مانند آیت الله مرعشی شوشتری (ره) با سن مسؤولیت کیفری خصوصاً در مورد دختران مخالفند و معتقدند، بلوغ یک امر طبیعی است و تعبد شرعی در زمینه های طبیعی موضوعیت ندارد.[۱۲]

]. راغب اصفهانی، ابوالقاسم محمد، المفردات فی غریب القرآن، چاپ اول، مصر، دفتر نشر کتاب، ۱۴۰۴ ه.ق، ص ۱۴۴٫

[۲]. انیس، ابراهیم و دیگران، المعجم الوسیط، جلد اول، چاپ سوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۷ ه.ق، ص ۷۰٫

[۳]. فتح الله، احمد، معجم الفاظ الفقه الجعفری، بی نا، بی جا، ۱۴۱۵ ه.ق، ص ۸۹٫

[۴]. نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، جلد بیست و ششم، بیروت، مؤسسه المرتضی العالمیه، ۱۴۱۲ ه.ق، ص ۴٫

[۵]. زبیدی، مرتضی، شرح تاج العروس من جواهر القاموس، جلد هشتم، چاپ اول، مصر، دار احیاء التراث العربی، ۱۳۶۶ ه.ق، ص ۳۵۵٫

[۶]. طباطبایی، سیدعلی، ریاض المسائل، جلد پانزدهم، قم، مؤسسه آل البیت، ۱۴۰۴ ه.ق، صص ۱۶۴- ۱۶۳٫

[۷]. فخر رازی، محمدبن عمر، التفسیر الکبیر، جلد بیست و چهارم، چاپ دوم، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی تا، ص ۲۵٫

[۸]. مغنیه، محمدجواد، تفسیر الکاشف، جلد هفتم، چاپ دوم، بیروت، دارالعلم الملایین، ۱۹۸۱ میلادی، ص ۴۶٫

[۹]. طباطبایی، سیدعلی، پیشین، جلد یازدهم، ص ۱۱۸٫

[۱۰]. حلی، ابوالقاسم نجم الدین جعفربن الحسن، شرایع الاسلام، جلد دوم، قم، مؤسسه اسماعیلیان، ۱۴۰۸ ه.ق، صص ۸۵- ۸۴٫

[۱۱]. اصغری، عبدالرضا، «سن مسؤولیت کیفری در حقوق اسلام»، الهیات و حقوق، سال اول، شماره دوم، ۱۳۸۰، صص ۹۱- ۹۰٫

[۱۲]. همان، ص ۹۱٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعاریف و مفاهیم اهلیت ، حجر و بلوغ و سن مسئولیت کیفری ، ارکان وشروط آن
  • تحقیق فیزیولوژی کودک و نوجوان و بالیدگی یا بلوغ و تاثیر فعالیت ورزشی بر کودکان و نوجوانان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.