تحقیق مهریه، احکام و کارکردهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مهریه، احکام و کارکردهای آن دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مهریه در لغت و اصطلاح    ۴
۱-۱- مهریه در لغت    ۴
۱-۲- مهریه در اصطلاح    ۵
۱-۳- انواع مهریه    ۹
۱-۳-۱- مهر المسمی و شرایط آن    ۹
۱-۳-۱-۱-مهر المسمی    ۹
۱-۳-۱-۲- شرایط مهرالمسمی    ۱۰
۱-۳-۱-۲- مقدار مهرالمسمی    ۱۲
۱-۳-۲- مهرالسنه و مقدار آن به قیمت روز    ۱۴
۱-۳-۳- مهرالمثل    ۱۴
۱-۳-۳-۱-  موارد تعلق مهرالمثل    ۱۵
۱-۳-۴- مهرالمتعه    ۱۶
۱-۳-۴-۱- مهرالمتعه و وجوه افتراق و اشتراک آن با مهرالمثل    ۱۶
۴-۲-مالکیت زن بر مهر    ۱۷
۱-۴- عوامل استقرار مهر    ۱۸
۱-۴-۱- دلایل و مستندات پرداخت مهریه    ۱۹
۱-۴-۱-۱- آیات    ۱۹
۱-۴-۱-۲- روایات    ۲۴
۱-۴-۲-کارکردها و حکمتهای مهریه    ۲۶
۱-۴-۳- اهمیت مهراز نظراسلام    ۳۱
۱-۴-۴- آثار روانی مهر    ۳۱
۱-۴-۵-احکام مهریه    ۳۳
۱-۴-۶- نحوه مطالبه مهریه :    ۴۱
۱-۴-۶-۱- نحوه اقدام برای مطالبه مَهریه :    ۴۳
منابع    ۴۵

منابع

قرآن کریم

جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق ، ابن سینا، تهران ، چاپ اول، ۱۳۴۶٫

حائری ، سید علی (شاهباغ)، شرح قانون مدنی، وزارت دادگستری ، تهران ، چاپ اول ، بی تا .

امامی ، سید حسن ، حقوق مدنی ، کتابفروشی اسلامی ، تهران ، ۱۳۵۱٫

صفایی ، حسین و امامی ، اسدالله ، حقوق خانواده ، دانشگاه تهران ، تهران ، چاپ ششم ، ۱۳۷۷٫

صفایی ، حسین و قاسم زاده ، سید مرتضی ، حقوق مدنی، اشخاص و محجورین ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) ، تهران ، چاپ دوازدهم ، ۱۳۸۵٫

کاتوزیان ، ناصر، حقوق مدنی- قواعد عمومی قراردادها، بهنشر، تهران ، چاپ اول، ۱۳۶۶٫

فیض کاشانی ، محمد محسن ، مفاتیح الشرایع، مجمع ذخایر اسلامی، قم ۱۴۰۱ه.ق.

فیض، علیرضا ، مبادی فقه و اصول، دانشگاه تهران، تهران ، چاپ چهاردهم، ۱۳۸۲٫

بروجردی ، محمد (عبده)، کلیات حقوق اسلامی، دانشگاه تهران ، تهران ، چاپ دوم ، ۱۳۳۹٫

عدل مصطفی، (منصور السلطنه) حقوق مدنی ، امیر کبیر، تهران ، چاپ هفتم، ۱۳۴۲٫

طرابلسی، قاضی عبدالعزیز بن براج ، المهذب ضمن سلسله الینابیع الفقهیه ، به کوشش علی اصغر مروارید، موسسه فقه شیعه و دارالسلامیه ، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۰ه.ق/۱۹۹۰م.

طوسی ، محمد بن حسن (شیخ طوسی، شیخ الطایفه) ، تبیان فی تفسیر القرآن ، دار احیاء القرات العربی، بیروت ، بی تا.

۱- مهریه در لغت و اصطلاح

۱-۱- مهریه در لغت

مهریه به فتح میم در لغت، کابین یا دست پیمان گویند و آن مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن می گردد لفظ «مهر» که جمع آن «مهور» است از ریشه مهر به ضم میم و فتح هاء که واژه ی عربی است اخذ شده است .

مهر(بر وزن شهر)مال(یا چیزی که قائم مقام مال باشد)معینی است که بر سبیل متعارف زوج به زوجه در عقد نکاح می دهد یا بنفع زوج بر ذمه می گیرد.[۱]

مرحوم دهخدا مهریه را به معنای کابین و دست‌پیمان دانسته است.[۲]

مهر در لغت به معنی کابین کردن و کابین دادن زن است و آن نقد و جنسی باشد که در وقت نکاح

بر ذمه ی مرد مقرر کنند.[۳]

در لسان العرب ذیل ریشه «نحل» از قول کتاب تهذیب اللغه آمده است: در جاهلیت مهریه زنان را به آنها نمی‌دادند لذا خداوند فرمود: و مهر زنان را به عنوان «نحله» به آنان بپردازید یعنی به عنوان هبه و هدیه‌ای که از جانب خداوند برای زنان بر عهده‌ی مردان مقرر شده است، در جاهلیت وقتی کسی می‌خواست دخترش را شوهر بدهد برای خودش(نه برای دختر) مبلغی مقرر می‌کرد … تا اینکه خداوند مهریه را برای زنان مقرر کرد و رسوم جاهلیت را باطل فرمود.[۴]

“اصل این لغت، سامی و مشتق از کلمه «موهار» به معنای قیمت و بهای زن است. این کلمه از زبان عبری به عربی منتقل شده و به کلمه «مهر» تغییر یافته است، کلماتی مانند صَداق، صَدُقه، نافجه، کابین، دست‌پیمان نیز به معنای «مهر» آمده است.

در دایره‌المعارف اســـلام برای تعریف مهریه آمــده است: «مهر از کلمه عبری موهآر و از ریشه سریانی مهرا گرفته شده که به معنای هدیه عروس است. مهریه معانی متفاوتی دارد: از جمله قیمت

خرید، مترادف با صداق به معنای محبت و دوستی و هدیه‌ای که به‌طور داوطلبانه از طرف داماد پرداخت می‌شود”[۵]

در زبان انگلیسی از معادل‌های Price, Mahr, Dowry of Bride برای مهریه استفاده می‌شود.

۱-۲- مهریه در اصطلاح

“قانون تعریفی از مهر ننموده است ولی از مواد مربوط به مهر معلوم می شود مهر عبارت از مالی است که زوج برای نکاح، به زوجه تملیک می نماید”[۶]

“طبق تعریف دایره المعارف اســلام، مهریه در شرع اسـلامی به معنای هدیه‌ای است که داماد باید هنگام عقد ازدواج، پرداخت آن را به عروس متعهد گردد”[۷]

“مهریه در اصطلاح عبارت از چیزی است (مال معین یا چیزی که جایگزین مال باشد) که در زمان عقد نکاح از طرف مرد به زن داده می‌شود یا مرد، متعهد به پرداخت آن می‌شود.”[۸]

فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم اسلامی، مهریه را هدیه‌ای می‌داند که مرد هنگام ازدواج به زن پرداخت می‌کند. این عمل بخشی از قرارداد ازدواج مسلمانان است و تحت هیچ شرایطی برگردانده نمی‌شود.

در کتاب‌های فقهی افزون بر واژه مهریه، واژگان دیگری همانند؛ الصَداق، الصِداق، نحله، فریضه، کابین و … به کار رفته است؛ ولی مهریه رایج‌ترین واژه‌ای است که در روایات و اصطلاحات فقها و میان مردم کاربرد دارد.

وجوب پرداخت مهر به زنان مسأله‌ای است که در بین مردم و در آداب و رسوم ازدواج متداول بوده است. رسم مردم این بوده و هست که پولی یا مالی ارزشمند را به عنوان مهریه به زنان اختصاص می‌دهند، و گویا این پول را عوض بضع (کامجویی) او قرار می دهند.[۹]

نپرداختن مهریه که ملک خاص زن است در قرآن مجید به نام ظلم و گناه آشکار خوانده شده است و نه تنها مهریه بلکه هر مال دیگر زن را باید اداء کرد. چون بعضی خیال می‌کردند و شاید هم خیال کنند که مهریه یک حق تشریفاتی است که می توان از آن امتناع کرد. خداوند متعال در قرآن کریم با تأکید، هشدار داده است که چنین نیست و مهریه ملک و مال زن است و نپرداختن مهریه یا بازپس گرفتن آن ظلم و گناه آشکار است. ” و مهر زنان را بعنوان هدیه ای از روی طیب خاطربه ایشان بدهید واگر به میل خودشان چیزی از آن را به شما واگذاشتند آنرا حلال وگوارا بخورید”(سوره النساء/آیه۴)

مهریه در اسلام به معنای هدیه ایست که مرد مالک آن باشد و برای شروع یک زندگی از روی محبت به زن اهداء کند.

بـه نظر شـهید مطهری(ره) مهریه پاسخی بـه نیـاز فطری زن و مرد اسـت: “این که گفته‌اند مرد چیزی را به عنوان صداق قرار دهد، بر اساس همین اصل و ناموس است، یعنی زن باید در مقامی خودش را معرفی کند که بگوید این تو [مرد] هستی که به من نیاز داری و نه من به تو و جنس مرد باید در شکلی ظاهر شود که اوست که باید چیزی به زن نثار کند تا زن در مقابل او آری بگوید. مرد باید به او هدیه ببخشد.”[۱۰]
قرآن کریم با لطافت و ظرافت بی نظیری می گوید: “و آتوا النساء صدقاتهن نحله”(سوره نساء/آیه ۴) یعنی کابین زنان را که به خود آنها تعلق دارد (نه به پدران یا برادران آنها) و عطیه و پیشکشی است از جانب شما به آنها به خودشان بدهید.

قرآن کریم در این جمله کوتاه به سه نکته اساسی اشاره کرده است. اول اینکه با نام ” صدقه ” (به

ضم دال) یاد کرده است نه با نام مهر، صدقه از ماده صدق است و بدان جهت به مهر صداق یا صدقه گفته می شود که نشانه راستین بودن علاقه مرد است، بعضی مفسرین مانند صاحب کشاف به این نکته تصریح کرده اند.

۱-جعفری لنگرودی،محمد جعفر،ترمینولوژی حقوقی،تهران گنج دانش،ص ۷۰۲

۲-دهخدا، علی‌اکبر. لغت نامه،‌ ج ۴۶،ذیل واژه مهر

۳- همان، ج۱۴، ص۷۰۵

۴-حائری، ایوب. عشرون سئوالات و شبهه حول المراه، ترجمه اسلام ملکی معاف قم، دارالثقلین، ۱۳۷۸: ۸۷٫

۲- همان منبع

۴- طباطبایی، محمدحسین، زن دراسلام، قم: دفتر تنظیم و نشر آثار علامه.، ۱۳۸۴: ص۳۲۹٫

۱- طباطبایی، محمدحسین، زن دراسلام، قم: دفتر تنظیم و نشر آثار علامه.، ۱۳۸۴: ص۳۲۹٫

۲-مطهری، مرتضی: «نظام حقوق زن در اسلام»، قم، انتشارات صدرا، ۱۳۵۷، ۶۷٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مهریه و بیمه مهریه و ویژگی های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.