993 views
پیشینه تحقیق نظریههای مربوط به مخارج دولت و حوزه دخالت دولت در فعالیتهای اقتصادی و ارتباط آن با مفهوم نااطمینانی در اقتصاد کلان دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۵
۲-۲- مخارج دولت ۶
۲-۲-۱- مهمترین نظریات مربوط به مخارج دولت ۷
۲-۲-۱-۱- علل رشد هزینههای دولت ۷
۲-۲-۱-۲- تجزیه و تحلیل پیکاک و وایزمن ( اثر چرخ دندهای رشد دولت) ۸
۲-۲-۱-۳- الگوی توسعهای دولت ( نظریه ماسگریو-روستو) ۸
۲-۲-۱-۴- قانون واگنر ۹
۲-۳- نرخ ارز ۱۰
۲-۳-۱- انواع نامهای ارز ۱۲
۲-۳-۱-۱- ارز دولتی ۱۲
۲-۳-۱-۲- ارز شناور ۱۲
۲-۳-۱-۳- ارز اکو ۱۲
۲-۳-۱-۴- ارز بازرگانی ۱۲
۲-۳-۱-۵- ارز پشتوانه ۱۲
۲-۳-۱-۶- ارز ذخیره ای ۱۲
۲-۳-۱-۷- ارز عمده ۱۳
۲-۳-۱-۸- ارز غیر رسمی ۱۳
۲-۳-۲- انواع نرخ ارز ۱۳
۲-۳-۲-۱- نرخ ارز حقیقی ۱۳
۲-۳-۲-۲- نرخ ارز مؤثر اسمی ۱۳
۲-۳-۲-۳- نرخ ارز مؤثر حقیقی ۱۴
۲-۳-۲-۴- نرخ چندگانه ارز ۱۴
۲-۳-۲-۵- نرخ رسمی ارز ۱۴
۲-۳-۲-۶- نرخ شناور ارز ۱۴
۲-۳-۳- تعیین نرخ ارز ۱۴
۲-۳-۴- منابع ارزی ۱۵
۲-۳-۵- مصارف ارزی ۱۵
۲-۳-۶- کنترل ارز ۱۶
۲-۳-۷- قابلیت تبدیل ارز ۱۶
۲-۳-۸- نظامهای ارزی ۱۷
۲-۳-۸-۱- نظام نرخ ارز ثابت (fixed Exchange Rate System) ۱۷
۲-۳-۸-۲- نظام نرخهای متعدد (Multi Exchange Rate System) ۱۷
۲-۳-۸-۳- نظام نرخهای شناور (Floating Exchange Rate System) ۱۸
۲-۳-۹- نااطمینانی نرخ ارز ۱۸
۲-۳-۹-۱- عوامل مؤثر بر نوسانات نرخ ارز ۱۹
۲-۳-۹-۲- ریسک نوسانات نرخ ارز ۲۰
۲-۳-۹-۳- نااطمینانی نرخ ارز و مخارج دولت ۲۱
۲-۴- تورم و مخارج دولت ۲۳
۲-۵- تولید ناخالص داخلی و مخارج دولت ۲۶
۲-۶- دولت و دیدگاه های موجود ۲۷
۲-۷- مبانی نظری ۲۸
۲-۸- مروری بر مطالعات گذشته ۳۱
۲-۸-۱- پژوهشهای خارجی ۳۱
۲-۸-۲- پژوهشهای داخلی ۳۷
منابع ۴۲
[۱]. جعفری صمیمی، احمد. “اقتصاد بخش عمومی”، انتشارات سمت، چاپ دوازدهم. ۱۳۹۱٫
[۲]. پژویان، جمشید. “اقتصاد بخش عمومی(هزینههای دولت)”، انتشارات جنگل، چاپ سوم. ۱۳۸۱٫
[۳]. رفعتی، محمدرضا و همکاران. “ارز از چندنرخی تا تکنرخی”، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای …….بازرگانی، تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۲، صفحه۲.
[۴]. شجری، هوشنگ و نصراللهی، خدیجه. “مالیه بینالملل”، تهران، چاپ حیدری، ۱۳۷۷، ………صفحه۱۲۷-۱۳۲.
[۵]. رشیدی، مهدی. “مدیریت ریسک نوسانات نرخ ارز و بهره”، مؤسسه عالی بانکداری ایران، ……..تهران، ۱۳۷۹، صفحه۲۲٫
[۶]. کازرونی، علیرضا و همکاران. “اثرات نامتقارن نوسانات نرخ واقعی ارز بر رشد اقتصادی در …….ایران: رهیافت مارکوف-سوئیچینگ”، مجله اقتصادی- دوماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای …….اقتصادی، شمارههای ۷ و ۸، مهر و آبان ۱۳۹۱، صفحات۲۶-۵٫
[۷]. ضیایی بیگدلی، محمد تقی و مقصودی، نصرالله.” بررسی اثرات تورم بر کسری بودجه از لحاظ ……درآمد و مخارج دولت در اقتصاد ایران”، پژوهشنامه اقتصادی، شماره ۱۸ (علمی-پژوهشی)، پاییز ……۱۳۸۴، صفحات۱۱۲-۸۱ .
[۸]. بهمنی اسکویی، محسن. “اثرات کلان اقتصادی کاهش ارزش خارجی ریال”، سومین کنفرانس ……..سیاستهای پولی و ارزی، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، ۱۳۷۲، ……..صفحات۱۲۰- ۸۸٫٫
[۹]. خلیلی عراقی، سید منصور و رمضان پور، اسماعیل. “تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران”، نشریه …….اقتصاد، شماره۵۸، ۱۳۸۰، صفحات ۲۸-۱٫
[۱۰]. ختایی، محمود و دانش جعفری، داوود. ” بررسی اثرات تکانههای تولید، سطح قیمتها، ارز و ……..پول در نوسانهای اقتصاد کلان: رهیافت خودرگرسیون برداری ساختاری”، مجله برنامه و ……..بودجه، سال هفتم، شماره ۷۵، ۱۳۸۱، صفحات ۳۳-۳٫
[۱۱]. ابراهیمی، محسن و سوری، علی. “زیان ناشی از نااطمینانی درآمدهای نفتی بر رشد اقتصادی و ………ضرورت حساب ذخیره ارزی”، نامه اقتصادی مفید ،جلد ۱، شماره۱، ۱۳۸۴، صفحات ۵۴-۴۳٫
[۱۲]. مزینی، امیرحسین و یاوری، کاظم. “اثر تغییرات نرخ ارز بر بخش تجاری کشور”، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، شماره۱۴، ۱۳۸۴، صفحات ۱۰۷-۹۰٫
نااطمینانی شرایطی است که در آن یا پیشامدهای ممکن که در آینده اتفاق میافتند مشخص و معلوم نیست یا اینکه اگر پیشامدها مشخص و معلوم باشند، احتمالهای مربوط به وقوع این پیشامدها در دسترس نیست و زمانی که هر کدام یا هر دوی این موارد پیش میآید، تصمیم گیری نسبت به آینده پیچیده و مشکل شده و از این رو فضای نااطمینانی بر تصمیمها حاکم میگردد. بنابراین نااطمینانی فضایی است که در آن تصمیم گیرندهها و عاملین اقتصادی نسبت به میزان و جهت تغییر متغیرها مطمئن نیستند. نااطمینانی حاصل از منابع مختلف، موجب تغییر در روش و نوع تصمیمهای عاملین اقتصادی میشود که این تصمیمها در نهایت بر روی فعالیتهای واقعی آنها تأثیر میگذارد. نااطمینانی در اقتصاد کلان را میتوان به عدم توانایی کارگزاران در پیش بینی دقیق نتایج تصمیمات خود تعبیر کرد. شاید یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر مخارج دولت، وجود فضای آرام در اقتصاد کلان باشد. وقتی نااطمینانی در اقتصاد کلان وجود داشته باشد دولت برای برگرداندن فضای مطمئن به بازار ازطریق سیاستهای پولی یا مالی متحمل هزینههایی میشود که سبب افزایش مخارج دولت میشود. در مورد نااطمینانی شاخصهای مختلفی وجود دارد. در این پژوهش از شاخص نااطمینانی نرخ ارز استفاده میشود. از آنجائیکه نااطمینانی نرخ ارز تاثیر منفی بر بخش خصوصی دارد. از طرف دیگر در فضای نااطمینانی با توجه به وظایف اقتصادی دولت (تخصیص منابع، توزیع درآمد، تثبیت اقتصادی) و مخصوصا وظیفه تثبیت اقتصادی، دولت مجبور میشود برای ایجاد اطمینان و افزایش ثبات اقتصادی مخارج خود را افزایش دهد]۱[. لذا بررسی ارتباط نااطمینانی نرخ ارز و مخارج دولت از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد.
در این مقاله ابتدا نظریههای مختلف در مورد مخارج دولت و حوزه دخالت دولت در فعالیتهای اقتصادی و علل رشد هزینههای دولت مطرح میشود و سپس ارتباط آن با مفهوم نااطمینانی در اقتصاد کلان بررسی میشود. سپس مبانی نظری و مطالعات پیشین داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه بررسی میشود.
مخارج دولت نشان دهنده عملیاتی است که برای دستیابی به رشد اقتصادی شکل میگیرد. هر دولتی برای اداره امور کشور مجبور به انجام هزینههایی است که این هزینهها نیازمند تامین مالی میباشد و بایستی منابع تامین آنها مشخص گردد. هزینههای دولت عبارت از مجموعه مخارجی است که دولت در یک دوره مالی برای تحقق هدفهای مورد نظر خود صرف خرید کالاها و خدمات میکند. مخارج دولت شامل مخارج مصرفی دولت، مخارج سرمایهگذاری دولت و مخارج عمرانی دولت میباشد. که در ذیل به تعاریف هر یک از اینها میپردازیم:
مخارج مصرفی دولت
پولهایی هست که دولت از محل درآمد ملی کسب شده جهت خرید کالا و خدمات پرداخت میکند که در حسابهای درآمد ملی نشان داده میشوند.
مخارج مصرفی بخش خصوصی مخارجی است که بر روی سه نوع کالا انجام میشود:
کالاهای بادوام
کالاهایی هستند که در عرض یک سال مستهلک نمیشوند مثل خودرو و بعضی از …. لوازم خانگی.
کالاهای بی دوام
کالاهایی هستند که در عرض یکسال مستهلک میشوند مثل خوراک ، پوشاک ، لوازم التحریر.
کالاهای خدمات
کالاهایی هستند که موجودیت غیر فیزیکی میباشد و دارای ارزش اقتصادی است.
مخارج سرمایهگذاری دولت
سرمایهگذاری ثابت: مقدار سرمایه (پولی) که جهت تولید کالا و خدمات بکار میرود مثل ماشین آلات، تجهیزات.
سرمایهگذاری در موجودی انبار: مقدار سرمایهای که جهت تغییر در کالاهای موجود در انبار همان کارخانه به منظور جبران استهلاک مورد استفاده قرار میگیرد.
سرمایهگذاری در مسکن (ساختمان).
مخارج عمرانی دولت
سرمایهگذاری که در بخشهای عمرانی مثل راهسازی، سدسازی، بندرسازی و غیره انجام میشود.
اقتصاددانان و دانشمندان سیاسی در مورد اینکه چه چیزی سطح مخارج دولت را تعیین میکند، نظریههای زیادی را پیشنهاد کردهاند. اقتصاددانان بریتانیایی، آلن پیکاک و ژاک وایزمن، اثر چرخ دندهای را معرفی میکنند. اگر یک جنگ به عنوان مثال مخارج را افزایش دهد، مخارج دولت بعد از جنگ، به سطح مخارج قبل از جنگ کاهش نخواهد یافت.
قانون واگنر که به نام اقتصاددان آلمانی آدولف واگنر (۱۹۱۷-۱۸۲۵) نامگذاری شده است، بیان میکند که سهم در حال رشد دولت از تولید ناخالص ملی به طور ساده، نتیجهی پیشرفت اقتصادی است.
نظریه ماسگریو و روستو موسوم به الگوی توسعهای دولت، رشد بخش عمومی را نتیجهی هزینههای توسعهای میداند. و بعضی دیگر از نظریاتی که اشاراتی به آنها میشود.
به نظر پیکاک و وایزمن، مالیاتها محدودیتی برای هزینههای دولت ایجاد میکنند، در نتیجه هرگاه دولت قادر به افزایش نرخهای مالیاتی نباشد، افزایش درآمدش فقط با افزایش درآمد ملی همراه میشود. با رشد و افزایش درآمدها، درآمدهای مالیاتی هم با نرخ ثابت افزایش مییابند و در نتیجه این امکان را فراهم میکند که هزینههای دولت، همراه با رشد و افزایش درآمد ناخالص ملی افزایش یابد. در نتیجه در شرایط عادی، هزینههای دولت رشد تدریجی خواهند داشت ولی در شرایط نامطلوب اجتماعی و وجود نااطمینانی، این روند منظم در افزایش هزینههای دولت، مختل میشود. شرایط نامطلوب اجتماعی مانند جنگ، قحطی یا مواردی مثل سیل و زلزله که سبب افزایش نااطمینانی در فضای اقتصاد میشود نیاز به افزایش سریع هزینههای دولت را بیشتر میکند و درنتیجه سبب به وجود آمدن نوسانات در رشد مخارج دولتی و همچنین جایگزینی مخارج عمومی به جای مخارج خصوصی میگردد. پیکاک و وایزمن این تغییرات را اثر جابهجایی خواندهاند. هزینههای دولت در شرایط بحران اجتماعی، به سمت بالا جابهجا میشود و در دورهی بحران، هزینههای مربوط به شرایط بحران، جای هزینههای عمومی دیگر را میگیرند. این شرایط نوعی جابهجایی در خط سیر هزینههای عمومی را به طرف بالا سبب میشود. به هر حال، پس از دورهی بحران اجتماعی، هزینههای عمومی به مسیر پیشین خود باز نمیگردند]۲[.
در این الگو سه مرحله برای رشد و توسعه اقتصادی در نظر گرفته شده است و روند تغییرات و ترکیب هزینههای دولت در هر یک از این مراحل ارائه شده است.
در مرحله ابتدایی رشد و توسعهی اقتصادی، سرمایهگذاری زیربنایی توسط دولت انجام میشود. کالاهایی که ماهیت زیربنایی دارند، کالاهایی هستند که بخش خصوصی تمایلی به تولید آنها ندارند، مثل ایجاد سیستم حمل و نقل و ایجاد راه، شبکه آبرسانی و ایجاد سد، ایجاد نیروگاههای تولید برق. بنابراین هزینههای سرمایهگذاری دولت نسبت به سرمایهگذاری کل جامعه افزایش مییابد.
در مرحله میانی رشد و توسعه، امکان سرمایهگذاری برای بخش خصوصی به دلیل اینکه دولت سرمایهگذاریهایی در بخش زیربنایی انجام داده است، فراهم شده است. بنابراین مادامی که سرمایهگذاری زیربنایی توسط دولت صورت میگیرد، سرمایهگذاری بخش خصوصی نیز افزایش مییابد. البته همراه با گسترش فعالیتهای بخش خصوصی، وجود پیامدهای خارجی و نقایص و کوتاهیهای سیستم بازار و نااطمینانی نیز شدت میگیرد و این، دخالتهای دولت را در پی خواهد داشت و هزینههای دولت برای رفع این نقایص افزایش مییابد.
ماسگریو چنین اظهار نظر میکند، که با افزایش نسبت هزینهی کل سرمایهگذاری به درآمد ناخالص ملی در مراحل رشد و توسعهی اقتصادی، سهم هزینههای سرمایهگذاری دولت نسبت به درآمد ناخالص ملی کاهش مییابد. روستو میگوید: در مراحل رشد و توسعه یافتگی یا مرحله بلوغ رشد و توسعه، ترکیب و ساختمان هزینههای دولت تغییر مییابد، یعنی هزینههای سرمایهگذاری زیربنایی جای خود را به هزینههای سرمایهگذاری و خدمات رفاهی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و … میدهد و همچنین در این مرحله، دولت برنامههایی برای حفظ درآمد و توزیع مناسب رفاه برای افراد جامعه دارد. هزینههای لازم برای این اهداف نسبت به هزینههای دیگر بخش عمومی و درآمد ناخالص ملی افزایش مییابد]۲[.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر