931 views
پیشینه تحقیق نظریه در مورد تغییرپذیری تمرین و اختصاصی بودن تمرین و تغییرپذیری در سطح اجرا دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
تغییر پذیری تمرین ۴
تغییر پذیری در اجرای حرکت ۱۰
تفاوت افراد ماهر و مبتدی ۱۵
پیشینه ۱۸
پیشینه تغییرپذیری تمرین ۱۸
پیشینه تغییرپذیری به عنوان نویز یا کارکردی ۲۲
پیشینه تفاوت افراد ماهر و مبتدی ۲۵
پیشینه مربوط به بکارگیری تغییرپذیری سطح افزونگی اجرا در تمرین ۲۹
نتیجه گیری ۳۰
فهرست منابع ۳۲
Schmidt RA, Lee TD (2011) Principles of speed and accuracy. In:Motor control and learning a behavioral emphasis, 5th edn.Human Kinetics, Champagne, pp 223–۲۶۳
Edward P. Hebert, Dennis Landin, andMelinda A. Solmon(1996). Research Quarterly for Exercise and Sport . by the American Alliance for Health,Physical Education, Recreation and Dance Vol. 67,No.1, pp.52-58.
ADAMSJ,. A. (1987) Historical review and appraisal of research on learning, retention, and transfer of human motor skills. Psychological Bulleth, 101, 4 1-47.
Wagner H, Pfusterschmied J, Klous M, et al. Movement variability and skill level of various throwing techniques. Hum Mov Sci. 2012;31(1):78–۹۰٫
Wilson, Simpson, Van Emmerik & Hamill. Coordination variability and skill development in expert triple jumpers. Volume 7, Issue 1, 2008
Frank, T. D., Michelbrink, M., Beckmann, H., & Schöllhorn, W. I. (2008). A uantitative dynamical systems approach to differential learning: Self-organization principle and order parameter equations. Biological Cybernetics, 98, 19–۳۱
Anderson, D. I., & Sidaway, B. (1994). Coordination changes associated with practice of a soccer kick. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65(2), 93–۹۹٫
van Beers, R. J., Haggard, P. & Wolpert, D. M. The role of execution noise in movement variability. J. Neurophysiol. 91, 1050–۱۰۶۳ (۲۰۰۴).
Van Rossum, J. H. A. (1990). Schmidt’s schema theory: The empirical base of the variability of practice hypothesis. Human Movement Science, 9, 387–۴۳۵٫
Van Wegen, Van Emmerik, R.E.A, & Riccio, G.E. (2002). Postural orientation:Age-related changes in variability and time-to-boundary. Human MovementScience, 21, 61-84.
Vereijken, B., van Emmerik, R. E. A., Whiting, H. T. A., & Newell, K. M.(1992). Free(z)ing degrees of freedom in skill acquisition. Journal of Motor Behavior, 24, 133–۱۴۲٫
Wulf, G., & Schmidt, R. A. (1994). Feedback-induced variability and the learning of generalized motor programs. Journal of Motor Behavior, 26, 348–۳۶۱٫
در این مقاله نظریههای مهم در مورد تغییرپذیری تمرین و اختصاصی بودن تمرین به عنوان دو نظریه مقابل هم ارائه میشوند. در ادامه تغییرپذیری در سطح اجرا و نظریههای مهم مربوط به آن عنوان خواهند شد و سپس نظریههای مربوط به تفاوت بین سطوح مهارتی مختلف مطرح میشود. در ادامه در حوزه سطوح مهارتی مختلف و همچنین تغییرپذیری(هم در سطح تمرین و هم در سطح اجرا) بیان خواهد شد.
در مباحث مربوط به یادگیری و کنترل حرکتی به دو نوع تغییرپذیری اشاره میشود. یک نوع از تغییرپذیری، تغییرپذیری است که در تمرین به کار برده میشود. در این نوع تغییرپذیری فرد در هر کوشش پارامتر خاصی را به حرکت اضافه میکند و در کوشش بعد پارامتر تغییر خواهد کرد (مثلا” تغییر فاصله فرد از حلقه بسکتبال). نوع دیگری از تغییرپذیری که بیشتر در مباحث کنترل حرکتی به آن اشاره میشود، تغییرپذیری است که در سطح اجرای فرد ظاهر میشود. این تغییرپذیری که گاهاً به عنوان خطای فرد در نظر گرفته میشود به نوعی ذاتی محسوب میشود.
در ادامه به طور مفصل به توضیح این دو حیطه پرداخته خواهد شد.
یادگیری حرکتی به عنوان دستهای از فرایندهای (درونی) مرتبط با تمرین و تجربه تعریف شده است که منجر به تغییرات نسبتاً پایدار در قابلیت پاسخدهی میشوند (اشمیت ۱۹۹۱). در آزمایشهایی که در زمینه یادگیری حرکتی انجام میشوند معمولاً پایداری تغییرات به وجود آمده را توسط آزمونهای یادداری مورد سنجش قرار میدهند. در این آزمایشها اجرای افراد در آزمون یادداری به عنوان نشانهای از یادگیری آنها در نظر گرفته میشود (اشمیت و لی ۲۰۰۵). در این طرحهای تحقیقاتی معمولا محققین روشهای مختلف تمرینی را به کار میگیرند تا ببینند که کدام یک به اجرای بهتری در آزمون یادداری منجر خواهد شد. در این میان یکی از روشهای تمرینی که عنوان شده است به عملکرد بهتری در آزمون یادداری منجر میشود تمرین به صورت متغیر میباشد (اشمیت ۱۹۷۵). این روش شامل تغییر در مهارتی است که یادگیرنده آن را اجرا میکند و یا تغییر در ویژگیهای بافت محیطی است که مهارت در آن اجرا میشود (مگیل ۲۰۱۱). در مورد اهمیت این موضوع میتوان به این نکته اشاره کرد که یکی از دلایلی که ورزشکاران تمرین میکنند این است که بتوانند در شرایط آینده مهارت تمرین شده را اجرا کنند )مگیل[۱] ۲۰۱۱).
بحث مفید بودن تمرین به صورت متغیر از نظریه اشمیت (۱۹۷۵) سرچشمه میگیرد. بر خلاف نظریهای که توسط آدامز ارائه شده است و بیان میکند هر تغییری در یک مهارت خاص، برنامه حرکتی جداگانهای دارد، اشمیت اظهار داشت برنامه حرکتی کلیتری در دامنه وسیعی از روشهای مختلفی که آن مهارت ویژه ممکن است انجام شود، وجود دارد. نظریه طرحواره حرکتی از نظریههای قابل توجهی است که از سودمند بودن تمرین بصورت متغیر حمایت میکند. از دیدگاه اشمیت یک برنامه حرکتی کلی برای یک دسته از اعمال مشابه وجود دارد که به عنوان برنامه حرکتی تعمیم یافته ( GMP [2] ) معرفی میشود (اشمیت[۳] ۱۹۷۵ و ۲۰۰۳ ). نظریه طرحواره حرکتی نشان میدهد GMP (برنامه حرکتی تعمیم یافته) دارای ۳ ویژگی ثابت و غیر قابل تغییر است. این ۳ ویژگی شامل توالی عضلات ، نیروی نسبی و زمانبندی نسبی که در هر جنبش ثابت است، حتی وقتی که جنبش با سرعت یا نیروی متفاوت اجرا شود این نسبتها به طور ثابت باقی میمانند در حالی که ممکن است کل نیرو و کل سرعت یک جنبش تغییر کند. علاوه بر این GMP دارای ویژگیهای متغیر (مانند شرایط محیط، وضعیت بدن و اندام ها، هدف های جنبش …) نیز میباشد (ادوارد[۴] ۲۰۱۰).
اشمیت ( ۱۹۷۵) بیان میکند انجام یک حرکت در ابتدا به وسیله انتخاب یک برنامه حرکتی تعمیم یافته شروع میشود، سپس پارامترهای مورد نیاز برای مشخص کردن روشی که برنامه باید برای موفقیت خاص اجرا شود، اضافه میشود. بعد از آنکه GMP ( برنامه حرکتی تعمیم یافته) انتخاب شد حرکت بوسیله اضافه کردن پارامترها ساخته شده، و ۴ نوع اطلاعات در دسترس در حافظه کوتاه مدت ذخیره میشوند. این اطلاعات شامل وضعیت اولیه بدن که قبل از انجام حرکت وجود دارد ۲ – پارامترهای اضافه شده به GMP ۳- بازخورد اضافی در مورد نتیجه حرکت ۴- نتایج حسی که شامل چگونه حس شدن، بنظر رسیدن و دقیق بودن حرکت میباشد. این اطلاعات فقط آنقدر ذخیره میشود که اجرا کننده بتواند ۲ نوع طرحواره را بصورت خلاصه درآورد (اشمیت و لی ۲۰۱۱). در اصل اشمیت انتخاب پارامتر را توسط این دو نوع طرحواره که طرحواره فراخوانی و بازشناسی نام دارند، میداند.
طرحواره فراخوانی برای تولید حرکت میباشد. این طرحواره نتایج حرکتی را با پارامترها مرتبط میسازد. با تکرار حرکت و با استفاده از پارامترهای مختلف و تولید نتایج مختلف این طرحواره گسترش مییابد. هر قدر تعداد تکرار حرکت بیشتر باشد رابطه بین اندازه پارامتر و ماهیت نتیجه حرکت گسترش مییابد که این رابطه بصورت یک خط رگرسیونی خواهد بود ( اشمیت و لی ۲۰۱۱ ). با توسعه طرحواره به عنوان یک قانون که تصمیمگیری را هدایت میکند خود میتواند مقدار مناسبی از پارامتر را به GMP اضافه کند (ادوارد ۲۰۱۱) . علاوه بر این، این رابطه شامل اطلاعات مربوط به وضعیت اولیه حرکت وابسته خواهد بود. شکل ۱-۲ طرح شماتیکی از این رابطه نشان میدهد.
طرحواره بازشناسی: برای ارزیابی حرکت مشابه طرحواره فراخوانی شکل گرفته و مورد استفاده قرار میگیرد. اما طرحواره بازشناسی از رابطه بین شرایط اولیه، نتایج محیطی و پیامدهای حسی تشکیل شده است. قبل از آنکه حرکت انجام شود فرد نتیجه حرکت را انتخاب میکند و ماهیت وضعیت های اولیه را تعیین میکند. با استفاده از طرحواره بازشناسی میتواند نتایج پیامدهای حسی که اگر حرکت رخ دهد را پیشبینی نماید. شکل ۲-۲ طرح شماتیکی از رابطه بین نتایج حرکت، وضعیتهای اولیه و پیامدهای حسی را نشان میدهد.
این نظریه پیشبینی میکند که تمرین انواع مختلفی از نتایج حرکت با یک برنامه مشابه تجارب گستردهای فراهم میآورد که میتواند بر اساس آن طرحواره شکل بگیرد. هنگامی که دامنه نتایج و پارامترها کوچک هستند همه دادهها بر روی خط رگرسیونی شکل در یک جا جمع میشوند. وقتی که یک حرکت جدید مورد نیاز باشد خطای بیشتری در تخمین پارامترهای مناسب، پیامدهای حسی مورد انتظار و یا هر دوی این موارد رخ خواهد داد. همچنین بر اساس نظریه طرحواره حرکتی یادگیری حرکتی در اصل یادگیری قانون است نه یادگیری یک حرکت خاص. بنابراین با توسعه این قانون (گسترش نقطه ها حول خط رگرسیون) میتوان حرکتی که پارامتر آن تاکنون تجربه نشده است را انجام داد ( اشمیت و لی۲۰۱۱ ). به بیان ساده تر GMP می تواند با اضافه شدن پارامترهای مختلف برای اجرا در شرایط جدید ساخته شود و پارامترها به راحتی از یک اجرا به اجرای دیگر تغییر کند. از این رو در طرحواره، مشکل ذخیرهسازی برنامه حرکتی و جدید بودن نوعی از مهارت که تا به حال تجربه نشده حل شده است چرا که یک برنامه حرکتی واحد شامل مجموعهای از قوانین تعمیم یافته است و برای دامنه گستردهای از روشهایی که یک مهارت میتواند اجرا شود، استفاده میشود ( ویلیامز ادوارد ۲۰۱۱ ).
یک سری از عوامل بر این نوع تمرین اثر میگذارند که به عقیده اشمیت و لی (۲۰۱۱) یکی از این عوامل سن یادگیرنده میباشد. تحقیقات نشان داده است که فایده تمرین متغییر نسبت به تمرین ثابت برای کودکان قویتر و بیشتر است. یکی از دلایل توجیهی برای اثربخشی بیشتر تمرین متغییر در کودکان این است که افراد مسنتر نسبت به کودکان تجربه حرکتی بیشتری دارند، بنابراین قوانینی ( طرحواره ) که کودکان در طول تمرین یاد میگیرند، قبلا توسط بزرگسالانی که تجربه حرکتی را دارا هستند یاد گرفته شده است. بنابراین وقتی که تکلیف مورد استفاده در تحقیقات ساده باشد، این امکان وجود دارد که بزرگسالان از قبل آن را یاد گرفته باشند در حالی که کودکان ابتدا باید آن را یاد بگیرند.
در مقابل نظریه مفید بودن تمرین بطور متغییر تئوری هایی وجود دارد که عنوان میکند تمرین زمانی مفید است که شرایط آزمون با شرایط تمرین مشابه باشد. تئوریهای ارائه شده در این زمینه از تئوری حلقه بسته آدامز [۱](۱۹۷۱) منشا گرفته و بیان میدارد یادگیری شامل تشکیل و تقویت ردهای عصبی در قشر مغز است. این مفهوم، ردهای عصبی در ۲ قسمت جداگانه مسئول یادگیری و کنترل تمام مهارت های حرکتی ارادی هستند. اولین رد، رد حافظه نامیده میشود. با توجه به تئوری آدامز، نقش رد حافظهای انتخاب و شروع عمل است. پس از شروع مسئولیت اصلی برای کنترل مداوم شروع به رد دوم قشر اختصاص داده میشود که رد ادراکی نامیده میشود. صحت ارزیابی رد ادراکی عمل توسط رد حافظهای انجام میشود.
رد ادراکی بطور مداوم بر حرکت نظارت میکند و بازخورد تولید شده از پاسخ حرکت درحال انجام را با مرجع اصلاح مقایسه میکند که این مرجع اصلاح نشان دهنده کیفیت بازخورد مورد انتظار در یک پاسخ صحیح میباشد (اشمیت و لی ۲۰۱۱). اگر بازخورد حسی منتج از عمل در حال انجام با رد ادراکی سازگار نباشد، دستورات عضلانی جدید صادر میشوند تا بازخورد حسی را با هدف عمل مورد انتظار مرتبط نمایند. این فرایند تصحیح و اصلاح تا زمانی که سیستم به تعادل و وضعیت مورد انتظار برسد، ادامه خواهد داشت (ادوارد ۲۰۱۰). در تئوری آدامز، رد ادراکی یک ساختار واحد نیست بلکه یک سری از ردهای پیچیده تشکیل شده است که این ردها در طول تجربیات تمرینی مکرر بوجود آمدهاند. همچنان که یک فرد مهارتی را تمرین میکند بازخورد حسی با پیامدهای مورد انتظار در هر تلاش تمرینی مقایسه میشود. در طول دوره تمرین فرد یاد میگیرد چه اعمال اصلاحی باعث میشود که عمل شروع شده بوسیله رد حافظهای با بازخورد حسی تولید شده از نتیجه سازگار شود ( ادوارد ۲۰۱۰).سرانجام مجموعهای از ردهای منفرد با نتایج مورد انتظار تطابق مییابد. هر اندازه عملکرد فرد با ثبات اجرا شود، گفته میشود یادگیری اتفاق افتاده است.
کاربردهای نظری مدل حلقه بسته آدامز از چندین نتیجه گیری در مورد تمرین مهارتها حمایت میکند. همچنین بر نقش تکرارهای تمرینی و بازخورد افزوده در تمرین تاکید میکند. به این علت که رد حافظهای برای هر مهارت خاص است (و هر روش که یک مهارت می تواند اجرا شود ). این نظریه معتقد است که مهارت از طریق تلاشهای تمرینی مکرری توسعه مییابد که این تلاشها تا حد ممکن مشابه با مهارت هدف باشد( ادوارد ۲۰۱۰).
نظریه آدامز حمایت قابل توجهی از فرضیه اختصاصی بودن تمرین میکند. این نظریه معتقد است که مهارتها باید دقیقا تا حد ممکن مشابه روشی که باید اجرا شوند، تمرین شوند. در این میان ثوراندیک و وودورث[۲](۱۹۰۱) طبق تحقیقاتی پیشنهاد دادند که انتقال بین شرایط تمرین و شرایط اجرای واقعی زمانی اتفاق میافتد که شباهتهای بین عناصر تمرین و اجرا در شرایط واقعی وجود داشته باشد. در این رابطه نشان داده است که درجه بیشتری از شباهتها بین عناصر مختلف تمرین و تنظیمات اجرا، مقدار بیشتری را از انتقال باعث میشود ( ادوارد ۲۰۱۱) .از طرفی دیگر، مفهوم اختصاصی بودن تمرین که اولین بار توسط فرانکلین هنری[۳] (۱۹۵۸) بیان شد، اظهار داشت که ایجاد تغییرات در روشهای اجرای یک مهارت و تغییرات در شرایط مهارت باعث تغییر ماهیت مهارت خواهد شد، به این دلیل که توانایی حرکتی برای مکانیسم حرکت ویژه و پاسخهای محیطی ویژه هستند و هر تغییری در شرایط تمرین به مجموعه مختلفی از تواناییهای حرکتی زیربنای عملکرد منجر خواهد شد. بنابراین زمانی که مهارت به طور متفاوتی یا در محیط متفاوتی اجرا شود، باید مجموعهای متفاوت از توانایی حرکتی ویژه برای تطابق با شرایط جدید، برای تولید آن مهارت باید تشکیل شود. وقتی که مهارت در دو شرایط متفاوت اجرا شود باعث تضعیف انتقال و اجرا خواهد شد ( اشمیت و لی ۲۰۱۱ )، ( همچنین آدامز ۱۹۷۱ ۱۹۸۷). در مقابل همانطور که انتظار میرود شرایط مشابه بین اجرای واقعی و تمرین باعث انتقال مثبت شده و یادگیری را افزایش میدهد.
[۱] Adams
[۲] Thorndike & Woodworth
[۳] Franklin Henry
[۱] Magill
[۲] Generalized motor program
[۳] Schmidt
[۴] Edwards
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر