تحقیق نظریه های تربیتی معاصر و انگیزه پیشرفت و نظریه های جامعه شناسی مرتبط با نظام آموزش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های تربیتی معاصر و انگیزه پیشرفت و نظریه های جامعه شناسی مرتبط با نظام آموزش دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
بخش اول    ۶
تاریخچه آموزش و جایگاه آموزش در ایران باستان:    ۶
جایگاه آموزش در ایران دوره اسلامی:    ۶
تأسیس دارالفنون:    ۷
تأسیس مدارس عالی:    ۷
تاسیس دانشگاه:    ۸
انقلاب اسلامی وآموزش عالی:    ۸
دانشگاه پیام نور:    ۹
دانشگاه آزاد اسلامی :    ۹
اداره کل آموزش عالی (زیر مجموعه های آن):    ۹
آموزش عالی تعاریف وکارکردها :    ۱۰
کارکرد آموزش عالی وارتقاء ظرفیتهای مردم  ونیروهای اجتماعی:    ۱۰
آموزش عالی وجامعه پذیری سیاسی:    ۱۰
آموزش عالی ومشارکت سیاسی:    ۱۱
آموزش عالی وعقلانیت جمعی:    ۱۱
آموزش عالی وتحرک اجتماعی:    ۱۲
آموزش عالی وپشتیبانی دیوانسالاری دولتی:    ۱۲
آموزش عالی و تقویت فن سالاری(تکنوکراسی ):    ۱۳
آموزش عالی وگسترش فرهنگ:    ۱۳
آموزش عالی وکارآفرینی:    ۱۳
بخش دوم    ۱۴
پیشینه نظری    ۱۴
نظریه های فلسفی (نظریه های تربیتی معاصر)    ۱۴
پایدارگرایی    ۱۴
پیشرفت گرایی    ۱۶
ویلیام کیلپتریک و روش پروژه :    ۱۸
دیدگاه شهید مطهری درتعلیم وتربیت :    ۲۰
پرورش عقل:    ۲۰
دونوع علم:    ۲۱
کدام علم:    ۲۱
چند ویژگی تربیت عقلانی انسان    ۲۲
نظریه های روانشناسی اجتماعی    ۲۴
آرمانها و عزت نفس    ۲۴
انگیزه پیشرفت:    ۲۴
نظریه اتکینسون در خصوص انگیزه پیشرفت :    ۲۶
نظریه مک کله لند در خصوص انگیزه پیشرفت :    ۲۶
موفقیت دانش آموز و انتظارات معلمان    ۲۷
نظریه پیشگویی خود تحقق بخش    ۲۸
تاثیر محیط خانواده بر موفقیت تحصیلی :    ۳۰
اشتغال مادر و تاثیر آن بر موقعیت فرزندان :    ۳۲
نظریه های روانشناسی پرورشی :    ۳۳
تعریف انگیزه:    ۳۳
دیدگاه پرورشی:    ۳۳
انواع انگیزه ها: نیازها – علاقه – مشوق- ارزشها – نگرش‌ها    ۳۴
نظریه مازلو :    ۳۵
انگیزه پیشرفت :    ۳۶
انگیزه و مشوق :    ۳۷
انگیزه و پیشرفت تحصیلی:    ۳۸
نظریه تاثیر موفقیت و شکست تحصیلی بر انگیزه و یادگیری:    ۳۹
نظریه یادگیری معنی دار :    ۳۹
هرم ساخت شناختی :    ۴۰
معنی دار بودن یادگیری :    ۴۰
شمول کننده ها :    ۴۰
انواع مشمول کننده :    ۴۱
انگیزه و یادگیری معنی دار :    ۴۲
نظریه های زیست شناختی (تکاملی)    ۴۳
نظریه های جامعه شناسی    ۴۵
نظریه های باز تولید:    ۴۵
نظریه باز تولید اجتماعی :    ۴۶
نظریــه تطابـق    ۴۸
نظریه باز تولید فرهنگی    ۴۹
با سیل برنشتاین:    ۴۹
پی یربوردیو- باز تولید فرهنگی :    ۵۱
سرمایه فرهنگی:    ۵۱
ساز و کار عمل سرمایه فرهنگی:    ۵۳
سایر مفاهیم دستگاه نظری بوردیو.    ۵۴
سرمایه اجتماعی :    ۵۵
سرمایه اجتماعی منبعی برای کنش عقلانی:    ۵۶
تکالیف ،انتظارات،و قابلیت اعتماد ساختارها:    ۵۶
هنجارهای موثر :    ۵۷
ساختار اجتماعی :    ۵۸
بستگی شبکه های اجتماعی :    ۵۸
نقش سرمایه اجتماع در ایجاد سرمایه انسانی :    ۶۰
فهرست منابع :    ۶۲

منابع :

علقه بند، علی ، ۱۳۶۷، جامعه شناسی آموزش و پرورش

گلشن، محمد رسول، ۱۳۸۰ ، جامعه شناسی آموزش و پرورش ،نشر دوران

منصور فر ،کریم ، ۱۳۷۴ ، روشهای آماری ، انتشارات دانشگاه تهران.

موسوی ، سید مرتضی ، ۱۳۸۷ ، بررسی رابطه سرمایه فرهنگی و ذائقه موسیقیایی ،پایان نامه کارشناسی ارشد .

شکوهی ،غلامحسین ، ۱۳۷۶ ، جامعه شناسی آموزش و پرورش

شهیدمطهری ،مرتضی ، ۱۳۸۷ ، تعلیم و تربیت در اسلام ، انتشارات صدر

آموزش عالی و توسعه پایدار ۱۳۸۳

ارل بین ، ۱۳۸۷ ، روش های تحقیق در علوم اجتماعی .

اکرمی ،علی اصغر ، ۱۳۸۸ ،بررسی افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن ، پایان نامه کارشناسی ارشد

مقدمه

در عصر حاضر تمام ابعادزندگی مردم جامعه تحت تأثیر نظام آموزش وپرورش رسمی است. آموزش وپرورش نه تنها به زندگی افراد از طریق فرهنگ وجامعه پذیری شکل می بخشد بلکه ازطریق افراد بر بخشهای اقتصادی اجتماعی و سیاسی جامعه می‌تواند اثرگذار باشد واز سوی دیگر ساختار ونهادهای جامعه بر روی نهاد آموزش وپرورش تأثیر می گذارد . به همین دلیل آموزش وپرورش و آموزش عالی درکشورهای جهان اهمیت بسیار زیادی دارد وهر ساله نیرو و هزینه های زیادی صرف توسعه آن می شود. جلوگیری از افت تحصیلی به خصوص درکشورهای جهان سوم به دلیل محدودیت مضاعفت امکانات مالی و اقتصادی وبه هدر رفتن بخش قابل توجهی از بودجه کشورها به خاطر افت تحصیلی بسیار ضروری است . علاوه بر آن آثار زیان بار روانی و اجتماعی بر خانواده وجامعه دارد که از آن جمله می‌توان به تضعیف روحیه و اعتماد به نفس دانشجویان و منزوی شدن آنها به دلیل شکست تحصیلی ومتعاقب آن ایجاد زمینه انحراف اجتماعی وبزهکاری اشاره کرد . افزایش نرخ بیکاری و بدنبال آن فقر و مشکلات اجتماعی که گریبان گیر جامعه می‌شود وآهنگ رشد وتوسعه کشور راکُند می کند  نیز از عواقب افت تحصیلی در نظام آموزشی محسوب می شود. بنابراین برسی مسئله افت تحصیلی وعلل و عوامل آن ودر نتیجه شناخت و آگاهی از این عوامل وآمادگی رویارویی با آن توسط خانواده ها وبه خصوص خود دانش آموزان ودانشجویان می تواند موجبات موفقیت تحصیلی بیشتری را فراهم نماید .

بخش اول

 تاریخچه آموزش و جایگاه آموزش در ایران باستان:

به گواهی تاریخ ایرانیان از دیر باز برای دانش ارزش بسیار قائل بودند ،در گاتها آمده است : هر مرد و زن ،پسر یا دختر باید در راه دانایی و بینایی بکوشند چه دانش دیده بیناست و هر که دانشمند نباشد کور و ناتوان است. در آموزه های زرتشت یکی از راههای رسیدن به بهشت موعود ،کوشش و کمک به تعلیم و تربیت نوع بشتر عنوان شده است چرا که به نیروی دانش ،جهل و ظلم و ستم از جهان رخت برمی بندد.

در زمان هخامنشیان توسعه صنایع و حرف گوناگون و سازمان اداری و تشکیلات وسیع دربار نیاز مبرمی به نیروی انسانی متخصص و کارآمد داشت . به همین لحاظ در صدد بر آمدند علاوه بر آموزشهای دینی سایر علوم را در مدارس و مکانهایی سوای خانه و پرسشگاهها بر پا دارند با توسعه تعلیم و تربیت، مدارس عمومی در نقاط مسکونی نزدیک محل کسب ،بازار و محل زندگی مردم ساخته شد. اینگونه مدارس آموزش دینی واخلاقی ،آموزش اداری و کشوری،آموزش نظامی ،آموزش سیاسی و آموزش صنعتی و هنری مانند تعالیم دینی زرتشت،ارتباطات ،امور مالی وحسابداری ،شناخت و آشنایی با ابزارهای جنگی ،صنعت سفال ،فلز و بافندگی ،شیشه و کاغذ،سوار کاری و تیر اندازی موسیقی ، پیکر تراشی را بر عهده داشتند. همچنین دانشگاه جندی شاپوربه دستور اردشیر بابکان در قرن سوم میلادی بنیانگذاری شد.

جایگاه آموزش در ایران دوره اسلامی:

با ظهور اسلام و پذیرش آن توسط ایرانیان نه تنها در اعتقاد و باور آنان به آموزش خللی پیدا نشد بلکه با تأکیدی که بر آموختن علم به عنوان یک ارزش اسلامی صورت گرفت این اعتقاد راسخ‌تر گشت.

به این ترتیب در حکومت اسلامی، دانش آموزی بیش از پیش رونق یافت و به حیات علمی مسلمانان انجامیدکه جلوه ی بارز آن را می‌توان در دارالعلمها مدرسه‌ها، خانقاهها وجامعه های علمی جستجو کرد در اواخر قرن سوم هجری در شهرهای عمده ی ایران مدارسی بر پا شد و حجره‌هایی برای سکونت طلاب تعیین گردید. و برای تأمین مخارج مدرسه و پرداخت حقوق مدرس و کمک هزینه ی تحصیلی به طلاب موقوفاتی مقرر شد.

با آغاز صدارت خواجه نظام الملک روند توسعه‌ی مدارس بیش از پیش صورت پذیرفت مخصوصاً که وی برای هر یک از مدارس جدید التأسیس نظامی ،دهات ، بازار،گرمابه ومستقلات دیگر وقف کرد که از درآمد آن مخارج مدرسه وحقوق مدرسین وکارکنان پرداخت میگردید. برنامه مدارس در ابتدا ساده بود و به تدریج رو به تکامل گذاشت تا آنجا که در بعضی از مدارس طلبه می توانست در هر یک از رشته های تفسیر قرآن ،علم ،کلام، رجال و حدیث وقفه ،حکمت و علوم طبیعی وریاضی و با یکی از فنون پزشکی ،شاعری ،منجمی ومهندسی تحصیل کند.

تأسیس دارالفنون:

آشنایی ایران با تمدن جدید غرب د رعهد صفویه آغاز گردید ،ومعارف جدید اروپایی به مفهوم مجموعه ی علوم وصنایع آن خطه به ایران وارد شد. با زیاد شدن ارتباط ایران با اروپا معارف جدید درایران گسترش پیدا کرد و تاسیس مدارسی که سبکی متفاوت از مدارس سنتی ایران داشت و مواد درسی جدید به شیوه های تازه تدریس می شد.مهمترین اقدامی که در جهت تاسیس مدارس جدید به سبک مدارس اروپایی در ایران صورت گرفت ،کوششی بود که از طریق امیر کبیر برای تاسیس دارالفنون(۱۲۲۸ ه.ق) انجام شد. نظر امیر درتاسیس دارالفنون بیشترداشتن مدرسه  فنی ونظامی و طبی صنعتی به منظور آشنا ساختن مردم ایران به صنایع جدید اروپا و انتشار آن درایران بود. به همین لحاظ دراین مدرسه مهندسی ،داروسازی ،طب و جراحی ،توپ خانه،پیاده نظام و سواره نظام  و معدن شناسی تدریس می شد.

تأسیس مدارس عالی:

با تاسیس روز افزون مدارس ابتدایی و متوسط، ایجاد مدارسی در سطوح عالیه اجتناب ناپذیر می‌نمود به همین  لحاظ نیم قرن پس از تاسیس دارالفنون با صدور فرمانی مدرسه عالی علوم سیاسی تاسیس شد(۱۲۷۷ ه.ش)به همین ترتیب در سال (۱۲۹۹ ه.ش )وزیر عدلیه به تشکیل مدرسه حقوق اقدام نمود ،دوره مدرسه علوم سیاسی چهار سال و دروه مدرسه حقوق سه سال بود و در پایان دوره به فارغ التحصیلان مدارس مدرک تحصیلی لیسانس داده می شد.درسال ۱۲۹۷ رشته پزشکی از دارالفنون مجزا و مدرسه طب به صورت مستقل تاسیس شد و دوره آن۵ سال تعیین گردید. و درسال ۱۳۰۹ باتصویب شورای عالی معارف، تاسیس مدرسه داروساز ی و متعاقب آن تاسیس مدرسه عالی دندانسازی به انجام رسید.تاسیس مدرسه عالی فلاحت وصنایع روشنایی (۱۳۰۱ه.ش) و تاسیس مدرسه عالی بیطاری (دامپزشکی) در سال ۱۳۱۱ وتاسیس مدرسه عالی مهندسی (۱۳۰۵ ه.ش) صورت گرفت.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریه های فلسفی و روانشناختی و جامعه شناختی درباره نظام‌های اخلاقی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.