تحقیق نظریه های فلسفی و روانشناختی و جامعه شناختی درباره نظام‌های اخلاقی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی و روانشناختی و جامعه شناختی درباره نظام‌های اخلاقی دارای ۱۸۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه    ۴
مقدمه    ۴
پیشینه پژوهش    ۵
فصل دوم: نظریه های فلسفی و روانشناختی و جامعهشناختی درباره نظام‌های اخلاقی    ۱۶
۲-۲- نظریه های فلسفی    ۱۷
۲-۲-۱- گونه شناسی نظام‌های اخلاقی    ۱۸
۲-۲-۱-۱- پیامدگرایی    ۲۲
۲-۲-۱-۲- وظیفهگرایی    ۲۹
۲-۲-۱-۳- فضیلتگرایی    ۳۵
۲-۲- ۲-گونه شناسی برگزیده    ۴۲
۲-۳-  نظریههای علمی    ۴۵
۲-۳-۱- نظریههای روانشناسی    ۴۷
۲-۳-۱-۱- عوامل زیستی(طبیعت و ارگانیسم)    ۴۷
۲-۳-۱-۱-۱-  ارتباط با طبیعت و رشد اخلاقی    ۴۷
۲-۳-۱-۱-۲-  خاستگاههای زیستی رفتارهای اخلاقی    ۵۱
۲-۳-۱-۱-۳- ارتباط متقابل زیستی    ۵۵
۲-۳- ۱- ۲-  عوامل ذهنی    ۵۷
۲-۳- ۱- ۲-  ۱-  رویکرد شناختی    ۵۷
۲-۳- ۱- ۲-  ۲- نظریۀ قلمرویی    ۶۳
۲-۳- ۱- ۳-   عوامل اجتماعی    ۶۷
۲-۳- ۱- ۳-۱-  نظریه درونی سازی و رشد عاطفی وجدان    ۶۷
۲-۳- ۱- ۳-۲-  نظریه درونی سازی و رشد شناختی وجدان    ۷۸
۲-۳- ۱- ۴- جمع بندی نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی    ۸۱
۲-۳-۲- نظریه های جامعه شناسی    ۸۳
۲-۳-۲- ۱- عاطفه گرایی    ۸۴
۲-۳-۲-۱-۱-اخلاق به مثابه امر قدسی    ۸۴
۲-۳-۲-۱-۲- اخلاق، مرز میان کنشهای عقلانی و غیر عقلانی    ۹۵
۲-۳-۲-۱-۳- اخلاق به مثابه عاطفه تعمیمیافته    ۱۰۵
۲-۳-۳- ۲- منفعتگرایی(مادی معیشتی)    ۱۱۳
۲-۳-۳- ۳- عقلگرایی    ۱۲۴
۲-۳-۳- جمعبندی نظریههای علمی اخلاق    ۱۳۹
۲-۳-۳- ۱-  دیالکتیک جهان اجتماعی    ۱۴۴
۲-۳-۳- ۱-۱-  قلمرو نهادی جهان اجتماعی    ۱۴۵
۲-۳-۳- ۱ – ۲-  قلمرو نمادی جهان اجتماعی    ۱۴۹
۲-۳-۳- ۱ – ۳-  قلمرو فردی جهان اجتماعی    ۱۵۱
۲-۳-۴- خلاصه  نظریههای علمی اخلاق    ۱۵۶
۲-۳-۵- چارچوب نظریه ها    ۱۶۱
فهرست منابع    ۱۸۴

منابع

چلبی مسعود(۱۳۷۲) وفاق اجتماعی،نامه علوم اجتماعی، جلد دوم، شماره ۳،صص ۲۸-۱۵٫

چلبی، مسعود(۱۳۷۵)جامعه شناسی نظم، تهران: نشرنی.

چلبی، مسعود(۱۳۸۱)بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران، تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات.

چلبی، مسعود(۱۳۸۵)تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نشرنی.

مطهری، مرتضی(۱۳۸۶) فلسفه اخلاق، چاپ سی و یکم، تهران: انتشارات صدرا.

مطهری، مرتضی(۱۳۶۰)یادنامه استاد شهید مرتضی مطهری، مقاله جاودانگی اخلاق.

ملکیان، مصطفی(۱۳۸۵) مهر ماندگار.تهران: نگاه معاصر.

منتسکیو(۱۳۷۰) روح القوانین ترجمه علی اکبر مهتدی، چاپ نهم.تهران: انتشارات امیر کبیر.

نات، اوا(۱۳۷۹) به سوی معرفت شناسی غیربنیادگرا. مناظره بازنگریسته هابرماس و لومان، ترجمه رضا مصیبی. تهران:ارغنون شماره۱۷٫

روشه، گی(۱۳۷۶)جامعه شناسی تالکوت پارسونز، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: تبیان.

قراملکی، احدفرامرز(۱۳۸۸)اخلاق در سازمان­های مردم نهاد، تهران: مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.

قراملکی، احدفرامرز(۱۳۸۸)اخلاق سازمانی، تهران: انتشارات سرمد.

قراملکی، احدفرامرز(۱۳۸۹)درآمدی براخلاق حرفه­ای، چاپ سوم، تهران: انتشارات سرمد.

قربان نیا، ناصر(۱۳۷۸)اخلاق و حقوق بین الملل.تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،سمت.

کالینز،رندل(۱۳۷۹) جامعه شناسی آگاهی: هوسرل، شوتس، گارفینگل، ترجمه شهرام پرستش، نشریه ارغنون شماره ۱۷، صص۱۸۳-۱۹۲٫

Turner. Matthew D ,Political ecology and the moral dimensions of resource conflicts: Political Geography 23(2004)863-889).

Tolvanen Eija andJalha Marja, alcohol in life story interviews with finnish people aged 90 or over:stories of gendered morality ,journal of aging studies19(2005)419-435.

Walker  Mark Clarence, morality ,self-intrest  and leaderst in international affairs, the leathership quarterly17(2006) 138 -145.

Zundel Alen,2000,Kelso”s binary economy as social ethics ,the journal of economics.

Collins,Randall,1994, four sociological traditions,oxford university press.

Colquitt. Jason A  ,Berent A scott  timothy  A Judge , johen CSha , justice and personality: using  integrative theories to derive  moderators of justice .effects,organizational behavior and human decision processes 100(2006)110-127.

فصل اول: مقدمه

مقدمه

اخلاق یکی از سه حوزه مورد تأکید ادیان(اعتقادات،اخلاق و شریعت) یکی از شش حوزۀ مورد تأکید فلسفۀ کلاسیک به معنی عام(حکمت نظری: مابعد الطبیعه، علم النفس و طبیعیات؛ حکمت عملی: اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مدرن) و یکی از قلمروهای زایای معرفت بشری است.

مطالعات اخلاق عموماً در چهار عرصۀ فرااخلاق، اخلاق­ه نجاری، اخلاق­ کاربردی و اخلاق توصیفی است. سه مورد اول عمدتاً در حوزۀ فلسفه اخلاق صورت می­گیرد و آخرین مورد در بستر دانش­های تجربی­ چون تاریخ، روان­شناسی، جامعه شناسی و … قرار دارد. منظور از اخلاق توصیفی، مطالعه و پژوهش برای توصیف و تبیین اخلاق افراد یا جوامع مختلف است به این معنی که اصول اخلاقی پذیرفته شده توسط فرد یاگروه خاصی با روش تجربی گزارش، توصیف و تبیین می­شود.

عدم رونق جامعه شناسی اخلاق در کنار سایر حوزه­های نزدیک چون جامعه شناسی دین و معرفت، مؤید­ شکاف جامعه شناسی و اخلاق است ولی توجه جامعه­شناسان کلاسیک و جامعه­شناسان معاصر همچون مونسکیو، کنت، دورکیم، وبر، پارتو، زیمل، پارسونز،گورویچ و هابرماس! به اخلاق، حداقل شاهدی بر اهمیت اخلاق از منظرجامعه­شناسی در مقاطع خاصی از حیات جامعه­شناسی است.

در مواجهه ما با جهان تجدد شاید بیشترین عده و عدّه ما صرف ارزیابی اخلاقی آن شده ­است و اتفاقاً در این مورد به قضاوت های متباینی رسیده­ایم. عده­ای تمدن امروزین غرب را دچار انحطاط اخلاقی می­بینند و عده­ای دیگر جهان اجتماعی تجدد را از نظر اخلاقی به سامان، یافته­اند! و جالب این جاست که این دریافت­­ها در توصیف و تبیین وضعیت اخلاقی جامعه ایران نیز مدخلیت دارد. در کشاکش  این مواجهه و دریافت­ها، هویت­های متفاوت و نظام‌های­اخلاقی­گوناگون­ پدیدار شده­اند. باید دید کمیت و کیفیت نظام‌های اخلاقی دینی و دنیوی ناشی از این کشاکش، در جامعه ایران چگونه است؟ باید دید کم و کیف حضور این نظام‌های اخلاقی برای بازتولید جهان‌های اجتماعی دینی و دنیوی و هویت­یابی جامعۀ ایران چه دلالت‌هایی دارد؟

از این­رو لازم است ضمن برحذربودن از تقلیل­گرایی­های رایج، سهم جامعه­ شناسی را در این مورد تصریح و تشریح نمود و درحد امکان در توصیف و تبیین وضعیت اخلاقی جامعه ایران و اقشار مختلف آن، از ظرفیت جامعه­ شناسی بهره گرفت.

از منظر جامعه­ شناسی، تحلیل هر پدیدۀ اجتماعی حداقل دو عنصر اساسی ذهنی و عینی یا فرهنگی و اجتماعی­ می­طلبد. در ساده­ترین تعابیر، تکوین و تدوام هر پدیدۀ اجتماعی مستلزم وجود پاره­ای    ذهنیت­ها و مجموعه­ای از افراد انسانی برای تحقق و عینیت­بخشی به آن ذهنیت­ها  است. گروه «نخبگان­علمی» و «نظام­اخلاقی» آنها که شکل­گیری یا عدم شکل­گیری هرکدام حکایت از هستی واقعی یا نیستی دیگری دارد با سطوح و لایه­های مختلف هویتی جامعۀ ما ارتباط می­یابد. اگر بتوان «نظام اخلاقی» خاص «نخبگان علمی» را سراغ گرفت و نسبت آن را با لایه­ها و سطوح هویتی جامعه رصد نمود    می­توان به شکل­گیری این قشر برای تولید دانش­های تخصصی مناسب و مورد نیاز جامعه امیدوار بود و نقش آن را در بازتولید هویت فرهنگی جامعه و عمق بخشیدن به آن، ارزیابی نمود و با تحلیل نقاط قوت و ضعف آن، زمینه را برای ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب، فراهم کرد.

پیشینه پژوهش

پیشینه تحقیق در ایران:

اخلاق یکی از قلمروهای زایای اندیشه بشری است ولی در نظام دانشگاهی ایران به عنوان یک رشته مستقل درسطوح تحصیلات تکمیلی شکل نگرفته­ است.از میان فلسفه­های مضاف،فلسفه اخلاق بی­ رونق­ترین حوزه­ها است. روان­شناسی و جامعه­ شناسی اخلاق نیز در وضعیت نامناسب­تری قرار دارند. بنابراین در ایران پژوهش­های اخلاق از نظر کمّی و کیفی بی­رونق­اند. در ادامه پاره­ای از پژوهش­های دانشگاهی را که درباره اخلاق صورت گرفته­اند بررسی می­کنیم.

نقد تطبیقی شیوه ­های تربیت اخلاقی در نزد قدما و روانشناسان معاصر/خسرو باقری، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۶۴. باقری با بررسی چهار مکتب روانکاوی(فروید)، رفتارگرایی(اسکینر)، رشد شناختی(پیاژه)، انسان­گرایی(راجرز) و اخلاق قدما از جمله ابن مسکویه، خواجه نصرالدین طوسی و ملا مهدی نراقی، به مقایسۀ مبانی روش­شناختی، مبانی روان­شناختی و   شیوه­های تربیت اخلاقی قدما و نظریات روانشناسی مدرن پرداخته است. ایشان نقاط قوت و ضعف دیدگاهها جدید و قدیم را یادآوری و نکات قابل استفادۀ آنها را بر می­شمارد؛ در مبانی روانشناختی نکات زیر را مهم می­بیند: در هر تحلیلی از اخلاق باید اراده و اختیار فرد، نحوۀ تأثیر نیروهای روانی و انگیزه­ها، ریشه­های ناخودآگاه اعمال، شرایط و محرک های طبیعی، گنجایش شناختی فرد، برداشت و تلقی فرد از خویشتن را لحاظ کنیم. و در شیوه­های تربیتی نیز نکات زیر را برجسته می­داند: حفظ حد اعتدال در کنترل قوۀ غضب و شهوت، معاشرت با افراد خوب و پیشگیری از حشر با افراد بد، وادار کردن نفس به کارهای مطلوب، تقدم شناخت معایب اخلاقی برتلاش برای رفع آنها، ضرورت فعالیت خودجوش متربی در تربیت اخلاقی، ضرورت تمایز میان آداب و رسوم و اخلاق، توجه به شکل­گیری مفهوم «خود» نزد متربی.

رابطۀ دین و اخلاق از نظر علامه طباطبایی/مسعود امید، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس،۱۳۷۳٫ این رساله با راهنمایی دکتر غلامحسین دینانی رابطه دین و اخلاق را از نگاه علامه طباطبایی از جنبه­های مختلف مورد بررسی قرار داده است. از جنبۀ معرفت­شناختی بیان می­کند که مفاهیم باید و نباید و خوب و بد و گزاره­های حاوی این مفاهیم، در حوزۀ دین و اخلاق ناظر به حقایق واحدی هستند. بدین معنی که در مورد باید و نباید نظر به رابطۀ علّی میان عمل و  اثر آن و یا عدم وجود این ارتباط می­باشد و در مورد خوب و بد نظر به کمال و نقص نوع یا فرد است. پس از این جهت بین دین و اخلاق وحدت حاکم است. در مورد ارتباط منطقی بین این دو بیان می­کند که بین دین«ادراکات حقیقی» و اخلاق«ادراکات اعتباری» ارتباط منطقی«تولیدی» وجود ندارد. از جنبۀ هستی شناختی، از طرفی دین تنزل­یافتۀ حقیقتی برین در مراتب طولی هستی است و از طرف دیگر نظام اعتباری اخلاقی در بطن خود، قائم به نظام تکوینی و آنگاه تنزل­یافتۀ مراتب عالی هستی است. بنابراین دین و اخلاق از حیث هستی­شناختی در مراتب هستی موجود به وجود واحدند و دارای وحدت می­باشند. از نظر روانشناختی در دو جهت قابل بررسی­است در رتبۀ نخست درجهت ارتباط ایمان و خلقیات و تعلقات نفسانی که در این حالت ایمان علت ناقصۀ اخلاق محسوب می­شود و در مرتبۀ دوم از جهت رابطۀ حس پرستش و حس اخلاقی، علامه معتقدند حس اخلاقی، منشعب از حس  پرستش است و از لوازم و آثار آن محسوب  می­گردد. ارتباط جامعه­شناختی دین و اخلاق به این شکل است که ثبات و انسجام در جامعه در سایۀ دین و اخلاق میسور است. دین و اخلاق هر دو آثار مشترکی در جامعه­ دارند و از این جهت نیز بین آنها وحدت حاکم است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریه های تربیتی معاصر و انگیزه پیشرفت و نظریه های جامعه شناسی مرتبط با نظام آموزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.