512 views
پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی و روانشناختی و جامعه شناختی درباره نظامهای اخلاقی دارای ۱۸۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مقدمه ۴
مقدمه ۴
پیشینه پژوهش ۵
فصل دوم: نظریه های فلسفی و روانشناختی و جامعهشناختی درباره نظامهای اخلاقی ۱۶
۲-۲- نظریه های فلسفی ۱۷
۲-۲-۱- گونه شناسی نظامهای اخلاقی ۱۸
۲-۲-۱-۱- پیامدگرایی ۲۲
۲-۲-۱-۲- وظیفهگرایی ۲۹
۲-۲-۱-۳- فضیلتگرایی ۳۵
۲-۲- ۲-گونه شناسی برگزیده ۴۲
۲-۳- نظریههای علمی ۴۵
۲-۳-۱- نظریههای روانشناسی ۴۷
۲-۳-۱-۱- عوامل زیستی(طبیعت و ارگانیسم) ۴۷
۲-۳-۱-۱-۱- ارتباط با طبیعت و رشد اخلاقی ۴۷
۲-۳-۱-۱-۲- خاستگاههای زیستی رفتارهای اخلاقی ۵۱
۲-۳-۱-۱-۳- ارتباط متقابل زیستی ۵۵
۲-۳- ۱- ۲- عوامل ذهنی ۵۷
۲-۳- ۱- ۲- ۱- رویکرد شناختی ۵۷
۲-۳- ۱- ۲- ۲- نظریۀ قلمرویی ۶۳
۲-۳- ۱- ۳- عوامل اجتماعی ۶۷
۲-۳- ۱- ۳-۱- نظریه درونی سازی و رشد عاطفی وجدان ۶۷
۲-۳- ۱- ۳-۲- نظریه درونی سازی و رشد شناختی وجدان ۷۸
۲-۳- ۱- ۴- جمع بندی نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی ۸۱
۲-۳-۲- نظریه های جامعه شناسی ۸۳
۲-۳-۲- ۱- عاطفه گرایی ۸۴
۲-۳-۲-۱-۱-اخلاق به مثابه امر قدسی ۸۴
۲-۳-۲-۱-۲- اخلاق، مرز میان کنشهای عقلانی و غیر عقلانی ۹۵
۲-۳-۲-۱-۳- اخلاق به مثابه عاطفه تعمیمیافته ۱۰۵
۲-۳-۳- ۲- منفعتگرایی(مادی معیشتی) ۱۱۳
۲-۳-۳- ۳- عقلگرایی ۱۲۴
۲-۳-۳- جمعبندی نظریههای علمی اخلاق ۱۳۹
۲-۳-۳- ۱- دیالکتیک جهان اجتماعی ۱۴۴
۲-۳-۳- ۱-۱- قلمرو نهادی جهان اجتماعی ۱۴۵
۲-۳-۳- ۱ – ۲- قلمرو نمادی جهان اجتماعی ۱۴۹
۲-۳-۳- ۱ – ۳- قلمرو فردی جهان اجتماعی ۱۵۱
۲-۳-۴- خلاصه نظریههای علمی اخلاق ۱۵۶
۲-۳-۵- چارچوب نظریه ها ۱۶۱
فهرست منابع ۱۸۴
چلبی مسعود(۱۳۷۲) وفاق اجتماعی،نامه علوم اجتماعی، جلد دوم، شماره ۳،صص ۲۸-۱۵٫
چلبی، مسعود(۱۳۷۵)جامعه شناسی نظم، تهران: نشرنی.
چلبی، مسعود(۱۳۸۱)بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران، تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات.
چلبی، مسعود(۱۳۸۵)تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نشرنی.
مطهری، مرتضی(۱۳۸۶) فلسفه اخلاق، چاپ سی و یکم، تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی(۱۳۶۰)یادنامه استاد شهید مرتضی مطهری، مقاله جاودانگی اخلاق.
ملکیان، مصطفی(۱۳۸۵) مهر ماندگار.تهران: نگاه معاصر.
منتسکیو(۱۳۷۰) روح القوانین ترجمه علی اکبر مهتدی، چاپ نهم.تهران: انتشارات امیر کبیر.
نات، اوا(۱۳۷۹) به سوی معرفت شناسی غیربنیادگرا. مناظره بازنگریسته هابرماس و لومان، ترجمه رضا مصیبی. تهران:ارغنون شماره۱۷٫
روشه، گی(۱۳۷۶)جامعه شناسی تالکوت پارسونز، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: تبیان.
قراملکی، احدفرامرز(۱۳۸۸)اخلاق در سازمانهای مردم نهاد، تهران: مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.
قراملکی، احدفرامرز(۱۳۸۸)اخلاق سازمانی، تهران: انتشارات سرمد.
قراملکی، احدفرامرز(۱۳۸۹)درآمدی براخلاق حرفهای، چاپ سوم، تهران: انتشارات سرمد.
قربان نیا، ناصر(۱۳۷۸)اخلاق و حقوق بین الملل.تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،سمت.
کالینز،رندل(۱۳۷۹) جامعه شناسی آگاهی: هوسرل، شوتس، گارفینگل، ترجمه شهرام پرستش، نشریه ارغنون شماره ۱۷، صص۱۸۳-۱۹۲٫
Turner. Matthew D ,Political ecology and the moral dimensions of resource conflicts: Political Geography 23(2004)863-889).
Tolvanen Eija andJalha Marja, alcohol in life story interviews with finnish people aged 90 or over:stories of gendered morality ,journal of aging studies19(2005)419-435.
Walker Mark Clarence, morality ,self-intrest and leaderst in international affairs, the leathership quarterly17(2006) 138 -145.
Zundel Alen,2000,Kelso”s binary economy as social ethics ,the journal of economics.
Collins,Randall,1994, four sociological traditions,oxford university press.
Colquitt. Jason A ,Berent A scott timothy A Judge , johen CSha , justice and personality: using integrative theories to derive moderators of justice .effects,organizational behavior and human decision processes 100(2006)110-127.
اخلاق یکی از سه حوزه مورد تأکید ادیان(اعتقادات،اخلاق و شریعت) یکی از شش حوزۀ مورد تأکید فلسفۀ کلاسیک به معنی عام(حکمت نظری: مابعد الطبیعه، علم النفس و طبیعیات؛ حکمت عملی: اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مدرن) و یکی از قلمروهای زایای معرفت بشری است.
مطالعات اخلاق عموماً در چهار عرصۀ فرااخلاق، اخلاقه نجاری، اخلاق کاربردی و اخلاق توصیفی است. سه مورد اول عمدتاً در حوزۀ فلسفه اخلاق صورت میگیرد و آخرین مورد در بستر دانشهای تجربی چون تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی و … قرار دارد. منظور از اخلاق توصیفی، مطالعه و پژوهش برای توصیف و تبیین اخلاق افراد یا جوامع مختلف است به این معنی که اصول اخلاقی پذیرفته شده توسط فرد یاگروه خاصی با روش تجربی گزارش، توصیف و تبیین میشود.
عدم رونق جامعه شناسی اخلاق در کنار سایر حوزههای نزدیک چون جامعه شناسی دین و معرفت، مؤید شکاف جامعه شناسی و اخلاق است ولی توجه جامعهشناسان کلاسیک و جامعهشناسان معاصر همچون مونسکیو، کنت، دورکیم، وبر، پارتو، زیمل، پارسونز،گورویچ و هابرماس! به اخلاق، حداقل شاهدی بر اهمیت اخلاق از منظرجامعهشناسی در مقاطع خاصی از حیات جامعهشناسی است.
در مواجهه ما با جهان تجدد شاید بیشترین عده و عدّه ما صرف ارزیابی اخلاقی آن شده است و اتفاقاً در این مورد به قضاوت های متباینی رسیدهایم. عدهای تمدن امروزین غرب را دچار انحطاط اخلاقی میبینند و عدهای دیگر جهان اجتماعی تجدد را از نظر اخلاقی به سامان، یافتهاند! و جالب این جاست که این دریافتها در توصیف و تبیین وضعیت اخلاقی جامعه ایران نیز مدخلیت دارد. در کشاکش این مواجهه و دریافتها، هویتهای متفاوت و نظامهایاخلاقیگوناگون پدیدار شدهاند. باید دید کمیت و کیفیت نظامهای اخلاقی دینی و دنیوی ناشی از این کشاکش، در جامعه ایران چگونه است؟ باید دید کم و کیف حضور این نظامهای اخلاقی برای بازتولید جهانهای اجتماعی دینی و دنیوی و هویتیابی جامعۀ ایران چه دلالتهایی دارد؟
از اینرو لازم است ضمن برحذربودن از تقلیلگراییهای رایج، سهم جامعه شناسی را در این مورد تصریح و تشریح نمود و درحد امکان در توصیف و تبیین وضعیت اخلاقی جامعه ایران و اقشار مختلف آن، از ظرفیت جامعه شناسی بهره گرفت.
از منظر جامعه شناسی، تحلیل هر پدیدۀ اجتماعی حداقل دو عنصر اساسی ذهنی و عینی یا فرهنگی و اجتماعی میطلبد. در سادهترین تعابیر، تکوین و تدوام هر پدیدۀ اجتماعی مستلزم وجود پارهای ذهنیتها و مجموعهای از افراد انسانی برای تحقق و عینیتبخشی به آن ذهنیتها است. گروه «نخبگانعلمی» و «نظاماخلاقی» آنها که شکلگیری یا عدم شکلگیری هرکدام حکایت از هستی واقعی یا نیستی دیگری دارد با سطوح و لایههای مختلف هویتی جامعۀ ما ارتباط مییابد. اگر بتوان «نظام اخلاقی» خاص «نخبگان علمی» را سراغ گرفت و نسبت آن را با لایهها و سطوح هویتی جامعه رصد نمود میتوان به شکلگیری این قشر برای تولید دانشهای تخصصی مناسب و مورد نیاز جامعه امیدوار بود و نقش آن را در بازتولید هویت فرهنگی جامعه و عمق بخشیدن به آن، ارزیابی نمود و با تحلیل نقاط قوت و ضعف آن، زمینه را برای ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب، فراهم کرد.
اخلاق یکی از قلمروهای زایای اندیشه بشری است ولی در نظام دانشگاهی ایران به عنوان یک رشته مستقل درسطوح تحصیلات تکمیلی شکل نگرفته است.از میان فلسفههای مضاف،فلسفه اخلاق بی رونقترین حوزهها است. روانشناسی و جامعه شناسی اخلاق نیز در وضعیت نامناسبتری قرار دارند. بنابراین در ایران پژوهشهای اخلاق از نظر کمّی و کیفی بیرونقاند. در ادامه پارهای از پژوهشهای دانشگاهی را که درباره اخلاق صورت گرفتهاند بررسی میکنیم.
نقد تطبیقی شیوه های تربیت اخلاقی در نزد قدما و روانشناسان معاصر/خسرو باقری، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۶۴. باقری با بررسی چهار مکتب روانکاوی(فروید)، رفتارگرایی(اسکینر)، رشد شناختی(پیاژه)، انسانگرایی(راجرز) و اخلاق قدما از جمله ابن مسکویه، خواجه نصرالدین طوسی و ملا مهدی نراقی، به مقایسۀ مبانی روششناختی، مبانی روانشناختی و شیوههای تربیت اخلاقی قدما و نظریات روانشناسی مدرن پرداخته است. ایشان نقاط قوت و ضعف دیدگاهها جدید و قدیم را یادآوری و نکات قابل استفادۀ آنها را بر میشمارد؛ در مبانی روانشناختی نکات زیر را مهم میبیند: در هر تحلیلی از اخلاق باید اراده و اختیار فرد، نحوۀ تأثیر نیروهای روانی و انگیزهها، ریشههای ناخودآگاه اعمال، شرایط و محرک های طبیعی، گنجایش شناختی فرد، برداشت و تلقی فرد از خویشتن را لحاظ کنیم. و در شیوههای تربیتی نیز نکات زیر را برجسته میداند: حفظ حد اعتدال در کنترل قوۀ غضب و شهوت، معاشرت با افراد خوب و پیشگیری از حشر با افراد بد، وادار کردن نفس به کارهای مطلوب، تقدم شناخت معایب اخلاقی برتلاش برای رفع آنها، ضرورت فعالیت خودجوش متربی در تربیت اخلاقی، ضرورت تمایز میان آداب و رسوم و اخلاق، توجه به شکلگیری مفهوم «خود» نزد متربی.
رابطۀ دین و اخلاق از نظر علامه طباطبایی/مسعود امید، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس،۱۳۷۳٫ این رساله با راهنمایی دکتر غلامحسین دینانی رابطه دین و اخلاق را از نگاه علامه طباطبایی از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار داده است. از جنبۀ معرفتشناختی بیان میکند که مفاهیم باید و نباید و خوب و بد و گزارههای حاوی این مفاهیم، در حوزۀ دین و اخلاق ناظر به حقایق واحدی هستند. بدین معنی که در مورد باید و نباید نظر به رابطۀ علّی میان عمل و اثر آن و یا عدم وجود این ارتباط میباشد و در مورد خوب و بد نظر به کمال و نقص نوع یا فرد است. پس از این جهت بین دین و اخلاق وحدت حاکم است. در مورد ارتباط منطقی بین این دو بیان میکند که بین دین«ادراکات حقیقی» و اخلاق«ادراکات اعتباری» ارتباط منطقی«تولیدی» وجود ندارد. از جنبۀ هستی شناختی، از طرفی دین تنزلیافتۀ حقیقتی برین در مراتب طولی هستی است و از طرف دیگر نظام اعتباری اخلاقی در بطن خود، قائم به نظام تکوینی و آنگاه تنزلیافتۀ مراتب عالی هستی است. بنابراین دین و اخلاق از حیث هستیشناختی در مراتب هستی موجود به وجود واحدند و دارای وحدت میباشند. از نظر روانشناختی در دو جهت قابل بررسیاست در رتبۀ نخست درجهت ارتباط ایمان و خلقیات و تعلقات نفسانی که در این حالت ایمان علت ناقصۀ اخلاق محسوب میشود و در مرتبۀ دوم از جهت رابطۀ حس پرستش و حس اخلاقی، علامه معتقدند حس اخلاقی، منشعب از حس پرستش است و از لوازم و آثار آن محسوب میگردد. ارتباط جامعهشناختی دین و اخلاق به این شکل است که ثبات و انسجام در جامعه در سایۀ دین و اخلاق میسور است. دین و اخلاق هر دو آثار مشترکی در جامعه دارند و از این جهت نیز بین آنها وحدت حاکم است.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر