1,142 views
پیشینه تحقیق نقد و ادبیات دفاع مقدس و نقد و بررسی داستان جنگ سید مهدی شجاعی دارای ۷۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه: ۶
فصل اول:نقد و گونههای آن ۶
۲-۱- تعریف نقد: ۶
۲-۱-۱- نقد ادبی: ۸
۲-۱-۱-۱- نسبی بودن نقد ادبی: ۸
۲-۱-۱-۲- فایدهی نقد و کار منتقد: ۸
۲-۱-۱-۳- تاریخچه و پیشینهی نقد ادبی: ۱۰
۲-۱-۱-۴- هدفهای نقد ادبی: ۱۱
۲-۱-۱-۵- ضرورت نقد ادبی: ۱۱
۲-۱-۱-۶- نقد ادبی در دورههای مختلف ۱۲
۲-۱-۱-۶-۱- نقد ادبی در ایران قبل از اسلام ۱۲
۲-۱-۱-۶-۲- نقد ادبی در دوره ی مغول: ۱۴
۲-۱-۱-۶-۳- نقد ادبی در دوره ی صفویه: ۱۵
۲-۱-۱-۶-۴- نقد ادبی در دوره ی قاجار: ۱۵
۲-۲- نقد جدید: ۱۵
۲-۳- انواع نقد ادبی ۱۸
۲-۳-۱- نقد اخلاقی: ۱۸
۲-۳-۲- نقد اجتماعی جامعه شناختی: ۱۹
۲-۳-۳- نقد امپرسیونیستی: ۲۰
۲-۳-۴- نقد فنی: ۲۰
۲-۳-۵- نقد اسطورهای: ۲۱
۲-۳-۶- نقد روانشناسانه: ۲۱
۲-۳-۸- نقد هرمنوتیک: ۲۳
فصل دوم:تعاریف جنگ و عوامل آن ۲۵
۳-۱- تعاریف جنگ ۲۵
۳-۲- علل جنگ ۲۷
۳-۳- فلسفه جنگ ۲۸
۳-۴- جنگ ایران و عراق ۳۱
۳-۴-۱- علل و عوامل وقوع جنگ عراق علیه ایران ۳۲
۳-۴-۱-۱- مسایل مذهبی و ایدئولوژیک ۳۲
۳-۴-۱-۲- دلایل قومی و ناسیونالیستی ۳۲
۳-۴-۱-۳- دلایل اجتماعی ۳۳
۳-۴-۱-۴- دلایل سیاسی ۳۳
۳-۴-۱-۵- ادعاهای ارضی ۳۳
۳-۴-۱-۶- ادعاهای حقوقی ۳۴
فصل چهارم:ادبیات دفاع مقدس ۳۵
۴-۲- داستان جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس ۳۶
۴-۲-۱- مهمترین ویژگیهای ادبیات داستانی دفاع مقدس ۳۷
۴-۳- داستان و داستان نویسان دفاع مقدس ۳۹
۴-۳-۱- درونمایه: ۳۹
۴-۳-۲- مقدمه ۳۹
۴-۳-۳- تنه ۳۹
۴-۳-۴- نتیجه ۴۰
۴-۴- نویسندگی و «هنر قدسی» ۴۰
۴-۵- ادبیات دفاع مقدس ۴۳
۴-۵-۱- مهمترین موضوعاتی که نویسندگان جنگ به آن پرداختهاند: ۴۳
۴-۵-۲- داستانهای جنگ با توجه به نوع نگرش به جنگ: ۴۴
۴-۵-۳- تاریخچهی رمان و داستان دفاع مقدس ۴۶
۴-۵-۴- زاویهی دید در داستانهای دفاع مقدس ۴۸
۴-۵-۴-۱- من- راوی ۴۸
۴-۵-۴-۲- تک گویی نمایشی ۴۹
۴-۵-۴-۳- دانای کل ۴۹
فصل پنجم:نقد و بررسی داستانهای جنگ سید مهدی شجاعی ۵۰
۵-۱- معرفی سید مهدی شجاعی و نقد آثارش ۵۰
۵-۱-۲- رئالیسم جادویی: ۵۰
۵-۱-۳- معرفی نویسنده ۵۲
۵-۱-۴- آثار شجاعی در زمینه ی تألیف بزرگسالان ۵۳
۵-۱-۵- آثار شجاعی در زمینه ی تألیف کودکان ۵۳
۵-۱-۵-۱- در زمینه ترجمه کتابهایی برای کودکان ۵۴
۵-۱-۶- معرفی مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ۵۴
۵-۱-۶-۱- خلاصهی داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ۵۴
۵-۱-۶-۲- خلاصهی داستان «آبی امٌا به رنگ غروب» ۵۵
۵-۱-۶-۳- خلاصهی داستان«راز دو آینه» ۵۶
۵-۱-۶-۴- خلاصهی داستان«در آن شب عزیز» ۵۷
۵-۱-۶-۵- خلاصهی داستان«آرامش قهوهای» ۵۸
۵-۱-۶-۶- خلاصهی داستان «بغض آینه» ۵۹
۵-۱-۶-۷- خلاصهی داستان«امضا» ۵۹
۵-۱-۷- شخصیت پردازی در مجموعه داستان«دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ۶۰
۵-۱-۸- توصیف در مجموعه داستان«دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ۶۳
۵-۱-۹- شیوهی دیالوگنویسی در مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ۶۶
۵-۱-۱۰- واگویه یا مونولوگ در مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره،یک پرواز» ۷۱
۵-۱-۱۱- عشق در مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ۷۲
۵-۱-۱۲- شیوه ی روایت در مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ۷۳
۵-۱-۱۳- شیوه ی شروع، اوجگیری و ختم مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ۷۴
منابع ۷۷
قرآن مجید، ترجمهی محی الدین مهدی الهی قمشه ای، ۱۳۷۶، تهران: سبحان.
شجاعی، مهدی، ۱۳۷۹، دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز، تهران: محراب قلم.
_________۱۳۸۴، سانتا ماریا، تهران: نیستان.
شریعتی، علی، ۱۳۷۶، هنر، تهران: بی نا.
شمیسا، سیروس، ۱۳۷۴، انواع ادبی، تهران: فردوس.
_________، ۱۳۷۸، نقد ادبی، تهران: فردوس.
میرصادقی، جمال، ۱۳۶۶، ادبیات داستانی: قصه، داستان کوتاه، رمان، تهران: ماهور.
__________، و میرصادقی، میمنت (ذوالقدر)، ۱۳۷۷، واژه نامه هنر داستاننویسی،تهران: مهناز.
میر عابدینی، حسن، ۱۳۷۷، صد سال داستاننویسی ایران، تهران: چشمه.
مندور، محمد، ۱۳۷۶، هنر، ترجمهی علی شریعتی، بی جا، بی نا.
نقیب زاده، احمد، ۱۳۷۰، تحولات روابط بین الملل، تهران: قومس.
یونسی، ابراهیم، ۱۳۶۹، هنر داستاننویسی، تهران: نگاه.
ضیایی بیگدلی، محمدرضا، ۱۳۷۳، حقوق جنگ، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
عمید زنجانی، عباسعلی، ۱۳۷۵، عوامل و ریشه های پدیدهی جنگ، حماسهی مقاومت، تهران: وزارت امور خارجه.
فرای، نورتروپ، ۱۳۷۷، تحلیل نقد، ترجمهی صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
ادبیات، بخصوص ادبیات داستانی، با جنگ درآمیخته است. از روزگاران کهن تا به امروز، جنگ مقولهی مهمی برای ادبیات محسوب شده و میشود. ادبیات داستانی ایران در واکنش به جنگ هشت ساله در قالب پرداخت حادثه، شخصیت، کنش، کشمکش و فضاسازی، انتخابی هوشمندانه کرده و دو چهرهی کاملاً متضاد از خود نشان داده است. یکی شیفتگی به جنگ با طرح موضوعاتی چون قهرمان و روحیهی قهرمانپروری، آرمانگرایی، حماسهسازی، شجاعت، روحیهی شهادتطلبی، پرداختن به معنویت و دوری از زندگی دنیوی همراه بود و دیگری انزجار و نفرت از جنگ که با موضوعاتی چون: ترس، فقر، تخریب، گرسنگی، فحشا و نابودی بشر و…
نقد: در اصطلاح ادبیات، نقد تشخیص معایب و محاسن سخن و نشان دادن خوب و بد اثر ادبی است.
فرهنگها نقد را بدین سان معنی کردهاند: «آنچه درحال داده شود، خلاف نسیه و پیشدست.» (فرهنگ ناظم الاطبا، ذیل نقد)
«جدا کردن دینار و درهم سره از ناسره، تمیز دادن خوب از بد، تشخیص محاسن و معایب سخن، پول رایج.» (فرهنگ معین، ذیل نقد).
نقد را گاهی سخن سنجی تعبیر کردهاند و در تعریف آن گفتهاند: «از همان دم که آدمی تشخیص میدهد که یک طرز بیان از دیگر برای ادای مقصودی شایستهتر و یا یک شعر از نظر وی از شعر دیگر زیباتر و دلپسندتر است، انتقاد و سخن سنجی آغاز میشود.» (ده بزرگی، ۱۳۸۴: ۸)
«واژهی نقد، گاه مترادف با انتقاد به کار میرود ولی در عرف و کاربرد متداول زبان تفاوت محسوسی میان نقد و انتقاد به چشم میخورد. یعنی انتقاد را غالباً در مفهوم بیان کاستیهای یک چیز و خردهگیری از کاری یا کسی میآورند، در حالیکه نقد را در چنین مفهومی به کار نمیگیرند و آن را برای ارزیابی امور و آثار ذهنی، فکری و فرهنگی مورد انتقاد، قرار میدهند. هر دو واژهی نقد و انتقاد معادل واژهی انگلیسی criticism هستند. برای تعریف نقد ادبی، در ابتدا باید تعریفی هرچند نسبی از ادبیات به دست داد. یکی از رایجترین تعاریفی که برای ادب یا ادبیات ذکر کردهاند عبارت است از: مجموعهی آثار مکتوبی که بلندترین و بهترین افکار و خیالها را در عالیترین و بهترین صورت تعبیر کرده باشد. از جمله تعاریف دیگری که برای ادبیات میتوان آورد آن است که ادبیات فعالیتی ذوقی و تجسمی از اندیشه و احساس انسان است، و گاه گفته میشود که ادبیات الهامی از طبیعت و زندگی انسان است. نقد ادبی برخلاف آنچه در برخی از آثار و نوشتههای ژورنالیستی (روزنامهای) مشاهده میشود، نه مدح است و نه ذم، بلکه فعالیتی است مبتنی بر مطالعهای هوشمندانه در آثار ادبی و هنری، توصیف و تحلیل و بیان فضایل و کاستیهای آنها. در دوران جدید مراد از نقد ادبی نشان دادن معایب اثر نیست: زیرا نقد ادبی به بررسی آثار درجهی یک و مهم ادبی میپردازد و در اینگونه آثار بیش از اینکه نقاط ضعف مهم باشد نقاط قوت مطرح است لذا منتقد ادبی میکوشد با تجزیه و تحلیل آن اثر ادبی اولاً ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کند و ثانیاً قوانینی را که باعث اعتلای آن اثر شده است، توضیح دهد. لذا نقد ادبی از یک سو به کار گرفتن قوانین ادبی در توضیح اثر ادبی است و از سوی دیگر کشف آیینهای تازه و ممتازی است که در آن اثر مستتر است.» (امامی، ۱۳۷۷: ۱۱-۱۲)
نقد ادبی: «عبارت است از بررسی نویسندگان و آثار گذشته و معاصر، به منظور رفع ابهام و توضیح و ارزیابی آنها. هر نقد، در آخرین مرحلهی تجزیه و تحلیل باید دربارهی ارزش اثر اظهار نظر کند، زیرا نقش نقد همانا تلقی ادبیات به منزلهی قلمرو ارزشهاست.» (کارلونی، فیلو، ترجمه پزشک، ۱۳۶۸)
نقدها نمیتوانند قطعی و مطلق باشند زیرا منتقدان ادبی با توجه به شرایط و موقعیت زمانی به بررسی و نقد آثار ادبی میپردازند و در آینده ممکن است که نگرش و دیدگاه آنها در مورد آن اثر عوض شود و اینگونه نیست که یک اثر یکبار و برای همیشه نقد شود و آثار ادبی با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برای چندین و چند بار قابل نقد و بررسی باشد. هنگامی که منتقد به توصیف اثری میپردازد، اینگونه نیست که قطعاً موفق به معرفی شرح و نقد اثر شده است، بلکه این تفسیر به جنبه و بعدی از اثر پرداخته است. و نمیتواند به این معنا باشد که نقدهای دیگر دربارهی همان اثر بیارزش و باطل است.
نظریه ی ادبی یعنی بینش و جهانبینی ادبی. نظریهی ادبی دربارهی طبیعت و چیستی ادبیات سخن میگوید، این که چه چیزی ادبیات است و چه چیزی ادبیات نیست. نظریهی ادبی یعنی مطالعهی اصول و مقولهها و ملاکهای ادبیات و نقد ادبی یعنی ارزیابی آثار ادبی بر اساس اصول علمی این رشته. نقد ادبی به تفسیر و خوانش معنادار میپردازد. از منظر برخی متفکران نظریهی ادبی همان نقد نظری است. فایدهی آشنایی ما با نظریههای ادبی این است که همواره نظریه سؤالات جدیدی را مطرح میکند، برداشتهای قلبی ما را به چالش میکشاند و منتقد را به تفکر وامیدارد. نظریه بسیاری از مسائلی را که بدیهی پنداشتهایم زیر سؤال میبرد. خاصیت نقد ایجاد شک و تردید در فهم سنتی ما از متن ادبی است. این نقدها و نظریهها هستند که به ما میآموزند طور دیگری به متون ادبی نگاه کنیم و به کاوش زوایای جدیدی بپردازیم. بر روی آثار مولوی و حافظ، نقدهای فراوانی نوشته شده است و هنوز هم بزرگان نقدنویس مشغول نوشتن نقد بر روی این آثار هستند و هیچ یک با هم تکراری نیست.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر