تحقیق نقد و ادبیات دفاع مقدس و نقد و بررسی داستان جنگ سید مهدی شجاعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقد و ادبیات دفاع مقدس و نقد و بررسی داستان جنگ سید مهدی شجاعی دارای ۷۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۶
فصل اول:نقد و گونههای آن    ۶
۲-۱- تعریف نقد:    ۶
۲-۱-۱- نقد ادبی:    ۸
۲-۱-۱-۱- نسبی بودن نقد ادبی:    ۸
۲-۱-۱-۲- فایدهی نقد و کار منتقد:    ۸
۲-۱-۱-۳- تاریخچه و پیشینهی نقد ادبی:    ۱۰
۲-۱-۱-۴- هدفهای نقد ادبی:    ۱۱
۲-۱-۱-۵- ضرورت نقد ادبی:    ۱۱
۲-۱-۱-۶- نقد ادبی در دورههای مختلف    ۱۲
۲-۱-۱-۶-۱- نقد ادبی در ایران قبل از اسلام    ۱۲
۲-۱-۱-۶-۲- نقد ادبی در دوره ی مغول:    ۱۴
۲-۱-۱-۶-۳- نقد ادبی در دوره ی صفویه:    ۱۵
۲-۱-۱-۶-۴- نقد ادبی در دوره ی قاجار:    ۱۵
۲-۲- نقد جدید:    ۱۵
۲-۳- انواع نقد ادبی    ۱۸
۲-۳-۱- نقد اخلاقی:    ۱۸
۲-۳-۲- نقد اجتماعی جامعه شناختی:    ۱۹
۲-۳-۳- نقد امپرسیونیستی:    ۲۰
۲-۳-۴- نقد فنی:    ۲۰
۲-۳-۵- نقد اسطورهای:    ۲۱
۲-۳-۶- نقد روانشناسانه:    ۲۱
۲-۳-۸- نقد هرمنوتیک:    ۲۳
فصل دوم:تعاریف جنگ و عوامل آن    ۲۵
۳-۱- تعاریف جنگ    ۲۵
۳-۲- علل جنگ    ۲۷
۳-۳- فلسفه جنگ    ۲۸
۳-۴- جنگ ایران و عراق    ۳۱
۳-۴-۱- علل و عوامل وقوع جنگ عراق علیه ایران    ۳۲
۳-۴-۱-۱- مسایل مذهبی و ایدئولوژیک    ۳۲
۳-۴-۱-۲- دلایل قومی و ناسیونالیستی    ۳۲
۳-۴-۱-۳- دلایل اجتماعی    ۳۳
۳-۴-۱-۴- دلایل سیاسی    ۳۳
۳-۴-۱-۵- ادعاهای ارضی    ۳۳
۳-۴-۱-۶- ادعاهای حقوقی    ۳۴
فصل چهارم:ادبیات دفاع مقدس    ۳۵
۴-۲- داستان جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس    ۳۶
۴-۲-۱- مهمترین ویژگیهای ادبیات داستانی دفاع مقدس    ۳۷
۴-۳- داستان و داستان نویسان دفاع مقدس    ۳۹
۴-۳-۱- درونمایه:    ۳۹
۴-۳-۲- مقدمه    ۳۹
۴-۳-۳- تنه    ۳۹
۴-۳-۴- نتیجه    ۴۰
۴-۴- نویسندگی و «هنر قدسی»    ۴۰
۴-۵- ادبیات دفاع مقدس    ۴۳
۴-۵-۱- مهمترین موضوعاتی که نویسندگان جنگ به آن پرداختهاند:    ۴۳
۴-۵-۲- داستانهای جنگ با توجه به نوع نگرش به جنگ:    ۴۴
۴-۵-۳- تاریخچهی رمان و داستان دفاع مقدس    ۴۶
۴-۵-۴-  زاویهی دید در داستانهای دفاع مقدس    ۴۸
۴-۵-۴-۱-  من- راوی    ۴۸
۴-۵-۴-۲- تک گویی نمایشی    ۴۹
۴-۵-۴-۳-  دانای کل    ۴۹
فصل پنجم:نقد و بررسی داستانهای جنگ سید مهدی شجاعی    ۵۰
۵-۱- معرفی سید مهدی شجاعی و نقد آثارش    ۵۰
۵-۱-۲- رئالیسم جادویی:    ۵۰
۵-۱-۳- معرفی نویسنده    ۵۲
۵-۱-۴- آثار شجاعی در زمینه ی تألیف بزرگسالان    ۵۳
۵-۱-۵- آثار شجاعی در زمینه ی تألیف کودکان    ۵۳
۵-۱-۵-۱- در زمینه ترجمه کتابهایی برای کودکان    ۵۴
۵-۱-۶- معرفی  مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»    ۵۴
۵-۱-۶-۱- خلاصهی داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»    ۵۴
۵-۱-۶-۲- خلاصهی داستان «آبی امٌا به رنگ غروب»    ۵۵
۵-۱-۶-۳- خلاصهی داستان«راز دو آینه»    ۵۶
۵-۱-۶-۴- خلاصهی داستان«در آن شب عزیز»    ۵۷
۵-۱-۶-۵- خلاصهی داستان«آرامش قهوهای»    ۵۸
۵-۱-۶-۶- خلاصهی داستان «بغض آینه»    ۵۹
۵-۱-۶-۷- خلاصهی داستان«امضا»    ۵۹
۵-۱-۷- شخصیت پردازی در مجموعه داستان«دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»    ۶۰
۵-۱-۸- توصیف در مجموعه داستان«دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»    ۶۳
۵-۱-۹- شیوهی دیالوگنویسی در مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»    ۶۶
۵-۱-۱۰- واگویه یا مونولوگ در مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره،یک پرواز»    ۷۱
۵-۱-۱۱- عشق در مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»    ۷۲
۵-۱-۱۲- شیوه ی روایت در مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»    ۷۳
۵-۱-۱۳- شیوه ی شروع، اوجگیری و ختم مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»    ۷۴
منابع    ۷۷

 منابع

قرآن مجید، ترجمه­ی محی الدین مهدی الهی قمشه ای، ۱۳۷۶، تهران: سبحان.

شجاعی، مهدی، ۱۳۷۹، دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز، تهران: محراب قلم.

_________۱۳۸۴، سانتا ماریا، تهران: نیستان.

شریعتی، علی، ۱۳۷۶، هنر، تهران: بی نا.

شمیسا، سیروس، ۱۳۷۴، انواع ادبی، تهران: فردوس.

_________، ۱۳۷۸، نقد ادبی، تهران: فردوس.

میرصادقی، جمال، ۱۳۶۶، ادبیات داستانی: قصه، داستان کوتاه، رمان، تهران: ماهور.

__________، و میرصادقی، میمنت (ذوالقدر)، ۱۳۷۷، واژه نامه هنر داستان­نویسی،تهران: مهناز.

میر عابدینی، حسن، ۱۳۷۷، صد سال داستان­نویسی ایران، تهران: چشمه.

مندور، محمد، ۱۳۷۶، هنر، ترجمه­ی علی شریعتی، بی جا، بی نا.

نقیب زاده، احمد، ۱۳۷۰، تحولات روابط بین الملل، تهران: قومس.

یونسی، ابراهیم، ۱۳۶۹، هنر داستان­نویسی، تهران: نگاه.

ضیایی بیگدلی، محمدرضا، ۱۳۷۳، حقوق جنگ، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

عمید زنجانی، عباسعلی، ۱۳۷۵، عوامل و ریشه های پدیده­ی جنگ، حماسه­ی مقاومت، تهران: وزارت امور خارجه.

فرای، نورتروپ، ۱۳۷۷، تحلیل نقد، ترجمه­ی صالح حسینی، تهران: نیلوفر.

 ­ مقدمه:

ادبیات، بخصوص ادبیات­ داستانی، با جنگ درآمیخته است. از روزگاران کهن تا به امروز، جنگ مقوله­ی مهمی برای ادبیات محسوب شده و می­شود. ادبیات ­داستانی ایران در واکنش به جنگ هشت ساله در قالب پرداخت حادثه، شخصیت، کنش، کشمکش و فضا­سازی، انتخابی هوشمندانه کرده و دو چهره­ی کاملاً متضاد از خود نشان داده است. یکی شیفتگی به جنگ با طرح موضوعاتی چون قهرمان و روحیه­ی قهرمان­پروری، آرمان­گرایی، حماسه­سازی، شجاعت، روحیه­ی شهادت­طلبی، پرداختن به معنویت و دوری از زندگی دنیوی همراه بود و دیگری انزجار و نفرت از جنگ که با موضوعاتی چون: ترس، فقر، تخریب، گرسنگی، فحشا و نابودی بشر و…

 فصل اول:نقد و گونه­های آن

  ۲-۱- تعریف نقد:

نقد: در اصطلاح ادبیات، نقد تشخیص معایب و محاسن سخن و نشان دادن خوب و بد اثر ادبی است.

فرهنگ­ها نقد را بدین سان معنی کرده­اند: «آن­چه درحال داده شود، خلاف نسیه و پیشدست.» (فرهنگ ناظم الاطبا، ذیل نقد)

«جدا کردن دینار و درهم سره از ناسره، تمیز دادن خوب از بد، تشخیص محاسن و معایب سخن، پول رایج.» (فرهنگ معین، ذیل نقد).

نقد را گاهی سخن سنجی تعبیر کرده­اند و در تعریف آن گفته­اند: «از همان دم که آدمی تشخیص می­دهد که یک طرز بیان از دیگر برای ادای مقصودی شایسته­تر و یا یک شعر از نظر وی از شعر دیگر زیباتر و دلپسندتر است، انتقاد و سخن سنجی آغاز می­شود.» (ده بزرگی، ۱۳۸۴: ۸)

«واژه­ی نقد، گاه مترادف با انتقاد به کار می­رود ولی در عرف و کاربرد متداول زبان تفاوت محسوسی میان نقد و انتقاد به چشم می­خورد. یعنی انتقاد را غالباً در مفهوم بیان کاستی­های یک چیز و خرده­گیری از کاری یا کسی می­آورند، در حالی­که نقد را در چنین مفهومی به کار نمی­گیرند و آن را برای ارزیابی امور و آثار ذهنی، فکری و فرهنگی مورد انتقاد، قرار می­دهند. هر دو واژه­ی نقد و انتقاد معادل واژه­ی انگلیسی criticism هستند. برای تعریف نقد ادبی، در ابتدا باید تعریفی هرچند نسبی از ادبیات به دست داد. یکی از رایج­ترین تعاریفی که برای ادب یا ادبیات ذکر کرده­اند عبارت است از: مجموعه­ی آثار مکتوبی که بلندترین و بهترین افکار و خیال­ها را در عالی­ترین و بهترین صورت تعبیر کرده باشد. از جمله تعاریف دیگری که برای ادبیات می­توان آورد آن است که ادبیات فعالیتی ذوقی و تجسمی از اندیشه و احساس انسان است، و گاه گفته می­شود که ادبیات الهامی از طبیعت و زندگی انسان است. نقد ادبی برخلاف آنچه در برخی از آثار و نوشته­های ژورنالیستی (روزنامه‌ای) مشاهده می­شود، نه مدح است و نه ذم، بلکه فعالیتی است مبتنی بر مطالعه­ای هوشمندانه در آثار ادبی و هنری، توصیف و تحلیل و بیان فضایل و کاستی­های آن­ها. در دوران جدید مراد از نقد ادبی نشان دادن معایب اثر نیست: زیرا نقد ادبی به بررسی آثار درجه­ی یک و مهم ادبی می­پردازد و در این­گونه آثار بیش از اینکه نقاط ضعف مهم باشد نقاط قوت مطرح است لذا منتقد ادبی می­کوشد با تجزیه و تحلیل آن اثر ادبی اولاً ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کند و ثانیاً قوانینی را که باعث اعتلای آن اثر شده است، توضیح دهد. لذا نقد ادبی از یک سو به کار گرفتن قوانین ادبی در توضیح اثر ادبی است و از سوی دیگر کشف آیین­های تازه و ممتازی است که در آن اثر مستتر است.» (امامی، ۱۳۷۷: ۱۱-۱۲)

 ۲-۱-۱- نقد ادبی:

نقد ادبی: «عبارت است از بررسی نویسندگان و آثار گذشته و معاصر، به منظور رفع ابهام و توضیح و ارزیابی آن­ها. هر نقد، در آخرین مرحله­ی تجزیه و تحلیل باید درباره­ی ارزش اثر اظهار نظر کند، زیرا نقش نقد همانا تلقی ادبیات به منزله­ی قلمرو ارزش­هاست.» (کارلونی، فیلو، ترجمه پزشک، ۱۳۶۸)

۲-۱-۱-۱- نسبی بودن نقد ادبی:

نقدها نمی­توانند قطعی و مطلق باشند زیرا منتقدان ادبی با توجه به شرایط و موقعیت زمانی به بررسی و نقد آثار ادبی می­پردازند و در آینده ممکن است که نگرش و دیدگاه آن­ها در مورد آن اثر عوض شود و این­گونه نیست که یک اثر یک­بار و برای همیشه نقد شود و آثار ادبی با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برای چندین و چند بار قابل نقد و بررسی باشد. هنگامی که منتقد به توصیف اثری می­پردازد، این­گونه نیست که قطعاً موفق به معرفی شرح و نقد اثر شده است، بلکه این تفسیر به جنبه و بعدی از اثر پرداخته است. و نمی­تواند به این معنا باشد که نقدهای دیگر درباره­ی همان اثر بی­ارزش و باطل است.

۲-۱-۱-۲- فایده­ی نقد و کار منتقد:

نظریه­ ی ادبی یعنی بینش و جهان­بینی ادبی. نظریه­ی ادبی درباره­ی طبیعت و چیستی ادبیات سخن می­گوید، این که چه چیزی ادبیات است و چه چیزی ادبیات نیست. نظریه­ی ادبی یعنی مطالعه­ی اصول و مقوله­ها و ملاک­های ادبیات و نقد ادبی یعنی ارزیابی آثار ادبی بر اساس اصول علمی این رشته. نقد ادبی به تفسیر و خوانش معنا­دار می­پردازد. از منظر برخی متفکران نظریه­ی ادبی همان نقد نظری است. فایده­ی آشنایی ما با نظریه­های ادبی این است که همواره نظریه سؤالات جدیدی را مطرح می­کند، برداشت­های قلبی ما را به چالش می­کشاند و منتقد را به تفکر وامی­دارد. نظریه بسیاری از مسائلی را که بدیهی پنداشته­ایم زیر سؤال می­برد. خاصیت نقد ایجاد شک و تردید در فهم سنتی ما از متن ادبی است. این نقدها و نظریه­ها هستند که به ما می­آموزند طور دیگری به متون ادبی نگاه کنیم و به کاوش زوایای جدیدی بپردازیم. بر روی آثار مولوی و حافظ، نقدهای فراوانی نوشته شده است و هنوز هم بزرگان نقد­نویس مشغول نوشتن نقد بر روی این آثار هستند و هیچ یک با هم تکراری نیست.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شعر و نقد ادبی در ادبیات فارسی و بررسی ویژگی‌های غزل انقلاب اسلامی در شعر علیرضا قزوه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.