تحقیق نمایشنامه نویسی و انواع نمایش نامه و معرفی نمایشنامه های صلاح عبدالصبور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نمایشنامه نویسی و انواع نمایش نامه و معرفی نمایشنامه های صلاح عبدالصبور دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:نمایشنامه نویسی    ۵
۲-۱-نمایشنامه:    ۵
۲-۲- عناصر نمایشنامه نویسی:    ۷
۲-۲-۱- گفتگو:    ۷
۲-۲-۲- شخصیت:    ۹
۲-۲-۳- حادثه:    ۱۱
۲-۲-۴- کشمکش:    ۱۲
۲-۲-۵-حرکت:    ۱۳
۲-۲-۶-محیط:    ۱۳
۲-۲-۷-فکر یا ایده:    ۱۴
۲-۲- ۸- بافت و ریخت داستان:    ۱۵
۲-۳- مهمترین انواع نمایشنامه :    ۱۶
۲-۳-۱- کمدی:    ۱۷
۲-۳-۲- تراژدی:    ۱۸
۲-۴- نمایشنامه عربی:    ۱۹
۲-۴-۱- نمایشنامه عربی قبل از عصر نهضت:    ۲۰
۲-۴-۲- نمایشنامه عربی بعد از نهضت جدید:    ۲۳
۲-۴-۳-پپیشگامان نمایش عربی در عصر نهضت:    ۲۵
۲-۴-۴- نمایشنامه در قرن ۲۰:    ۳۰
۲-۵-آغاز دوران معاصر نمایشنامه نویسی در مصر:    ۳۴
۲-۶- نمایشنامه شعری(المسرحیه الشعریه):    ۳۶
فصل دوم:نگاهی به زندگی و ادبیات    ۴۱
صلاح عبدالصبور    ۴۱
۳-۱- صلاح عبدالصبور در گذرگاه حیات و ادبیات:    ۴۱
– صلاح عبدالصبور و حضور او در صحنهی ادبیات:    ۴۳
۳-۲- نمایشنامههای صلاح عبدالصبور:    ۴۷
۳-۲-۱- بَعدَ أن یموت الملک(۱۹۷۳):    ۴۸
۳-۲-۱-۱- شخصیتهای برجستهی نمایشنامه بعد أن یموت الملک    ۴۹
۳-۲-۲- مأساه الحلاج(۱۹۶۴):    ۴۹
۳-۲-۲-۱- شخصیتهای برجستهی نمایشنامه مأساه الحلاج:    ۵۱
۳-۲-۳-  لیلی و المجنون(۱۹۷۰):    ۵۲
۳-۲-۳-۱- شخصیتهای برجستهی نمایشنامه لیلی و المجنون:    ۵۴
۳-۲-۴- الأمیره تتنظر(۱۹۷۳):    ۵۶
۳-۲-۴-۱- شخصیتهای برجستهی نمایشنامه الأمیره تنتظر:    ۵۷
۳-۲-۵- مسافر لیل(۱۹۷۳):    ۵۸
۳-۲-۵-۱- شخصیتهای برجستهی نمایشنامه مسافر لیل:    ۵۹
منابع    ۶۰

منابع

 دهخدا، علی اکبر (۱۳۷۰) لغت نامه، شماره ۲۱، زیر نظر دکتر محمد معین، شماره مسلسل ۵۶، تهران: انتشارات دانشگاه تهران

سارتر، ژان پل (۱۳۸۸) ادبیات چیست؟، ترجمه ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی، چ ۸، تهران: نشر نیلوفر

فورستر، مورگان (۱۳۷۵) جنبه­های رمان، ترجمه ابراهیم یونسی، چاپ سوم، تهران: انتشارات حبیبی

اگری، لاجوس (۱۳۸۳) فن نمایشنامه نویسی، ترجمه مهدی فروغ، ویراست دوم، تهران: انتشارات نگاه

انوری، حسن (۱۳۸۱) فرهنگ بزرگ سخن، ج ۱، تهران: نشر سخن

ناظرزاده کرمانی، فرهاد (۱۳۶۵) پیش درآمدی بر شناخت هنرهای نمایشی در مصر، چ ۱، تهران: انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی

(۱۳۸۳)، درآمدی به نمایشنامه نویسی، تهران: انتشارات سمت

شمیسا، سیروس (۱۳۸۳) انواع ادبی، چ ۱۰، ویرایش سوم، تهران: انتشارات فردوس

رجائی، نجمه (۱۳۷۸)، آشنایی با نقد ادبی معاصر عربی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی

(۱۳۸۱) اسطوره­های رهایی: تحلیل روانشناسانه اسطوره در شعر عربی معاصر، مشهد: دانشگاه فردوسی

ستاری، جلال (۱۳۶۷)، نمایش در شرق(مجموعه مقالات)، تهران: انتشارات نمایش

اسوار، موسی (۱۳۸۱)، از سرود باران تا مزامیر گل سرخ، چ ۱، تهران: انتشارات سخن

گیب، هامیلتون (۱۳۶۶) ادبیات نوین عرب، ترجمه یعقوب آژند، چ ۱، تهران: اطلاعات

 فصل اول:نمایشنامه­نویسی

۲-۱-نمایشنامه[۱]:

زمانی که درمورد نمایشنامه می­خواهیم سخن بگوییم، ضرورتاً باید نگاهی به تعریف و مفهوم ادبیات بیافکنیم، زیرا نمایشنامه یکی از شاخه­های مهم ادبیات به شمار می­رود. در کتاب­ها و فرهنگ لغات، تعاریف گوناگونی از ادبیات شده است؛ از دیدگاه لغوی دانش­های متعلق به ادب، علوم ادبی، آثار ادبی را ادبیات گویند.(دهخدا، ۱۳۷۰: ۱۵۵۳) در تعریفی دیگر ادبیات به مجموعه آثار مکتوب که نمایانگر بازتاب­های عاطفی چون غم و شادی و مانند آن­ها بوده و به شیوه­ای هنری در قالب شعر، داستان، نمایشنامه، شرح حال، مقاله و جز آن­ها در آن آمده باشد، گفته می­شود.(انوری، ۱۳۸۱: ۴۳) بر اساس این تعریف می­توان بیان داشت که ادبیات و زیر شاخه­های آن بیش از هر چیز با عنصر عاطفه پیوند خورده­اند. در آثار ادبی، نویسنده و شاعر تلاش می­کند اندیشه­ها و عواطف خویش را در قالب مناسب­ترین و زیباترین جملات بیان نماید. دکتر زرین کوب در کتاب نقد ادبی، ادبیات را مجموعه آثار مکتوبی تعریف می­کند که بلندترین و بهترین افکار و خیال­ها را در عالی­ترین و بهترین صورت­ها تعبیر کرده باشد، البته به اقتضای احوال و طبایع اقوام و افراد و هم به سبب مقتضیات و مناسبات سیاسی و اجتماعی، فنون و انواع مختلفی از این گونه­ی آثار به وجود آمده است.(زرین کوب، ۱۳۸۸: ۲۱و۲۰) بر اساس سخنان دکتر زرین کوب می­توان دریافت ادبیات رابطه­ی تنگاتنگی با انسان، جامعه و عنصر اندیشه در کنار دیگر عناصر دارد.

رنه ولک و آوستن وارن در کتاب «نظریه­ی ادبیات» خود ادبیات را جزئی از اجتماع انسانی تعریف می­کنند؛ با این عبارت که ادبیات، نهادی اجتماعی است که به عنوان وسیله از زبان استفاده می­کند که خود مخلوقی اجتماعی است. ادبیات نماینده­ی زندگی است و به مقدار زیادی، یک حقیقت اجتماعی است و وظیفه و مصرفی اجتماعی دارد که نمی­تواند تنها فردی باشد.(رنه ولک، آوستن وارن، ۱۳۸۲: ۱۰۰)

بنابراین تأثیرات ادبیات و جامعه به صورت متقابل است و نویسنده یا شاعر در ارتباط تنگاتنگ و همیشگی با اجتماع خود است. به هر حال ادیب فردی اجتماعی است و در اجتماع زندگی می­کند و هر اثر ادبی که زاییده­ی ذهن اوست به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از محیط پیرامونش تاثیر پذیرفته و بعد از این که در دست مخاطب قرار می­گیرد، بر محیط اجتماعی[۲] خود تأثیرگذار خواهد بود. پس هر دو هم از یکدیگر تأثیر می­پذیرند و هم بر یکدیگر تأثیر می­گذارند. ژان پل سارتر در این رابطه می گوید: «ادبیات، ذهنیت و نفسانیت جامعه­ای در حال انقلاب است.» (سارتر، ۱۳۸۸: ۲۸۸)

نمایشنامه(المسرحیه) یکی از انواع ادبی مهم است که نمایشنامه نویس در آن عقاید و تفکرات خود را بیان می­کند. در تعریف این نوع ادبی می­توان گفت «نمایشنامه، نوشتار یا متنی است، کم و بیش ادبی. نمایشنامه، به روال، دربردارنده­ی داستان است و به میانجی­گری نمایش سازان برای پدید آورد در حضور تماشاگران و گاهی هم با بازیگری آنان تصنیف می­گردد. نمایشنامه آغازگر و سلسله جنبان هنر نمایش است. جریان­های بازیگری، طراحی( صحنه، جامه، چهره، … و نور) و کارگردانی همه از نمایشنامه­ خوانش، کاوش و فرایافت آن آغاز شده­اند و به آن وابسته­اند.» (ناظر زاده کرمانی، ۱۳۸۳: ۸)

«نمایشنامه از جمله فعالیت­های عملی در ادبیات به شمار می­رود. از خلال گفتگو­ها و سخنان شخصیت­ها و عملکردهایشان داستان روایت می­شود. بازیگران داستان را بر روی صحنه­ی نمایش در مقابل دیدگان توده مردم یا مقابل ابزار تصویری هم­چون تلویزیون به تصویر می­کشند.» (غنیمی هلال، ۱۹۹۹: ۱۶۰ و رضایی، ۱۳۸۲: ۸۷)

بنابر تعاریف ارائه شده نمایشنامه­نویس متن نمایش را می­نویسد و بازیگران وظیفه دارند این گفتگوهای ادبی را اجرا کنند. این­ گونه نیست که این متن­ها فقط خوانده شوند. نمایشنامه یک تفاوت عمده با داستان دارد. در نمایشنامه اسلوب گفتگو وجود دارد و این ابزاری برای به تصویر کشیدن ماجرای نمایش است امّا در قصه از گفتگو فقط برای توصیف استفاده می­شود.

این فن در میان سایر فنون ادبی نیاز به رشد و کمال استعداد و غریزه، وسعت تجربه، قدرت در تمرکز و آشنایی با زندگی و مسائل انسانی دارد؛ زیرا به ریشه­های حقایق انسانی می­اندیشد و تلاش می­کند پرده­های آن حقایق را کنار بزند. نمایش نامه نویس، هنرمندی است که باید بتواند احساسات دیگران را به خوبی درک کند و بر مردمی که با آن­ها زندگی می­کند و از آن­ها تأثیر می گیرد، تأثیر گذار باشد. هم­چنین در میان سایر فنون بیش از همه برای نویسنده­اش دشوار است و به مهارت فنی خاصی نیاز دارد تا بتواند بین عناصر این فن از جمله قصه، بازیگر، دیالوگ­ها و … ارتباط برقرار کند. (العشماوی، لا­تا: ۱۳)

۲-۲- عناصر نمایشنامه ­نویسی:

یک نمایشنامه مثل دیگر انواع ادبی از عناصر مختلفی تشکیل شده است که این عناصر به کلیت آن، هویت می­بخشد. این عناصر عبارتند از گفتگو(حوار)، حادثه، شخصیت، چالش­ها(الصراع)، محیط و فضا(البیئه)، فکر یا ایده، حرکت، ریخت و بافت یک داستان(الحبکه).

۲-۲-۱- گفتگو[۳]:

یکی از ارکان اصلی در شکل گیری نمایشنامه، گفتگو است و شخصیت پردازی بیش از هر عنصر دیگری با گفتگو مشخص می­شود؛ زیرا گفتگو­های یک نمایشنامه معرف حالات درونی و روحی هر یک از اشخاص بازی است.

برخی از کاوش­های باستانی اثبات کرده­اند که گفتگو یا دیالوگ برای اولین بار در مصر و در میان سرزمین­های میان رودان، در فاصله­ی هزاره­ی دوم و نیمه دوم هزاره­ی اول قبل از میلاد ظهور یافته است. در تحلیل این پدیده بر طبق نظریه­ی تکامل داروین و مطابقت آن با انواع فنون ادبی تأکید می­کنند. آن­ها معتقدند موجود زنده ذاتاً تسلیم قوانین تکامل طبیعت می­شود.

[۱]Dram-Play

[۲]  «محیط اجتماعی به کلیه­ی شرایط، اوضاع، مقتضیات چارچوب اجتماعی که فرد یا گروه را در میان گرفته می­پرورد، اطلاق می­شود. (علی اکبر ترابی، جامعه شناسی ادبیات فارسی(۱۳۸۳) ص ۱۵)

[۳] Dialogue

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.