تحقیق نگرش سیستمی در ژئومورفولوژی و پدیده های آن و مورفومتری (ریخت سنجی) و سیستم فرسایش رودخانه ای و بلایای طبیعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نگرش سیستمی در ژئومورفولوژی و پدیده های آن و مورفومتری (ریخت سنجی) و سیستم فرسایش رودخانه ای  و بلایای طبیعی دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲ -۱ ژئومورفولوژی    ۶
۲-۲ نگرش سیستمی در ژئومورفولوژی    ۶
۲ – ۳ پدیده های ژئومورفولوژی    ۷
۲ -۳-۱ خط الراسها    ۷
۲ -۳- ۲- دامنه    ۷
۲ -۳-۲-۱- انواع دامنه ها    ۷
۲ -۳-۲-۲- بریدگی شیب یا تغییر ناگهانی شیب دامنه ها :    ۸
۲ -۳-۲-۳- پرتگاه ها :    ۸
۲ -۳-۲-۴- فرسایش دامنه ها :    ۹
۲ -۳-۳- مخروط افکنه    ۱۰
۲-۴ مورفومتری (ریخت سنجی)    ۱۱
۲-۵- سیستم فرسایش رودخانه ای    ۱۱
۲ -۵-۱ مئاندر    ۱۱
۲ -۵-۲ کانیون    ۱۲
۲-۵-۳  دره رود    ۱۲
۲-۶- برنامه ریزی ژئومورفیک    ۱۲
۲-۷ بلایای طبیعی    ۱۳
۲-۷-۱ خطر و احتمال خطر    ۱۳
۲-۷-۲ خطرهای محیطی    ۱۴
۲-۷-۲-۱ خطرات طبیعی اقلیمی    ۱۴
۲-۷-۲-۱ -۱- هیدرولوژیکی    ۱۴
۲-۷-۲-۱ -۲ زمین شناسی    ۱۴
۲-۷-۲-۱ -۳- بیولوژیک    ۱۵
۲-۷-۲-۱ -۴- تکنولوژیک    ۱۵
۲-۷-۲-۱ -۵ زلزله    ۱۶
۲-۷-۲-۱ -۶ – زمین لغزش    ۱۶
۲-۷-۲-۱ -۷ بهمن برف    ۱۷
۲-۷-۲-۱-۸ خشکسالی    ۱۸
۲-۸ مخاطرات رودخانه ای    ۱۸
۲-۹ دلایل سیل    ۱۹
۲-۹ -۱-  دلایل طبیعی    ۱۹
۲-۹ -۲ دلیل انسانی    ۲۰
۲-۱۰ انواع سیل    ۲۰
۲-۱۰-۱ سیل ناگهانی    ۲۰
۲-۱۰-۲- سیل رودخانه ای    ۲۰
۲-۱۰-۳- سیل ساحلی    ۲۱
۲-۱۱ مشخصات سیل    ۲۱
۲-۱۱-۱ پیش بینی سیل های رودخانه ای    ۲۱
۲-۱۲  سوابق تحقیق    ۲۲
منابع ومآخذ    ۲۴

منابع

۱-نادرصفت، محمد حسین، ۱۳۸۲، ژئومورفولوژی عمومی، دانشگاه آزاد شهر ری، جلد اول.

۲-رمضانی، بهمن ۱۳۸۲، بررسی و شناخت عامل سیل مرداد ۱۳۷۷ ماسوله گیلان، سوانح شماره ۱۰۱

۳-رمضانی، بهمن و عبدالهی، علی، ۱۳۸۲، در بررسی بارش – رواناب حوضه آبریز شهرک ماسوله گیلان، مجله سپهر شماره ۴۱٫

۴-رمضانی، بهمن، ۱۳۸۰، شناخت بلایای طبیعی  ماسوله در چارچوب جغرافیای طبیعی، طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

۵-نعیمی، حسین، ۱۳۸۶، بررسی مخاطرات طبیعی دره سفید رود با تاکید بر حرکات دامنه ای (محدوده مورد مطالعه از رود سفید رود (تا سد تاریک) پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا

۶-نیکنام،فریدون و نوروزی،غلامرضا، ۱۳۵۶، استفاده از هواشناسی  در آبخیزداری، انتشارات دفتر حفاظت آب و آبخیزداری، سازمان جنگلها و مراتع.

۷-سرور، جلیل الدین و ثروتی، محمدرضا، ۱۳۷۹، توصیف و تفسیر نقشه‏های توپوگرافی و زمین‏شناسی، انتشارات حرف نو.

۸-سلامی ریگ، محمد رضا، ۱۳۸۶، مخاطرات طبیعی دره گرگانرود و تاثیر آن بر روی روستای مستقر در دره، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

۹-آزاد غلامی، فریدون و حجتی، سیده لیلا، ۱۳۸۴، بررسی بلایای طبیعی (سیلاب) در حوضه آبخیز قلعه رودخان فومن، همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست، دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر

۱۰-جهاد کشاورزی، ۱۳۸۱، سیل خیزی غرب استان گیلان

 مقدمه

طبیعت در طول تاریخ همواره چهره خشن خود را با پدیده های ویرانگری هم چون بهمن، سیل، آتشفشان، زمین لرزه و…. به انسان نشان داده است. این بلایا وخطرات بخشی از زندگی بوده  و همواره بشر را تهدید می کند. انسان در ابتدا وقوع این پدیده ها را ناشی از  قهر و غضب خدا تلقی می کرد با چنین طرز فکری خود را قادر به مقابله وکاهش اثرات ناشی از این خطرات نمی دید. ولی با رشد فکری جوامع بشری و درک علل وقوع حوادث، درصدد برآمد تا راه های مقابله وکاهش خطرات را بیابد. با وجود این تلاشها بر مبنای آمار واطلاعات موجود دردهه­های اخیر روند تلفات جانی و خسارات ناشی از مخاطرات محیطی در مقیاسی جهانی رو به افزایش است.

با توجه به وسعت دامنه مسائل مورد بحث در ژئوموفولوژی در قلمروهای آثار دینامیک درونی و بیرونی، تحقیقات در این زمینه، بسیار متنوع باشد. از طرف دیگر چون عوامل موثر در تغییر چهره ناهمواری‎ها، همیشه به صورت مشترک عمل می کنند؛ بنابراین یکی از مسائل مهم در کار تحقیقات شناسایی سهم هر عامل در ایجاد این تغییر شکل ها می باشد از طرف دیگر مسئله دخالت زمان در تحول ناهمواری ها، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و این مسئله به نوبه خود بر تعداد تحقیقات ژئوموفولوژی می افزاید (مقیمی و محمودی ،۱۳۸۳،ص۴۵).

اصولا ماهیت و پیدایش یک حوضه آبخیز تابع شرایط محیطی و موقعیت جغرافیایی است زیرا عوارض و پدیده های طبیعی در پراکندگی، حوضه نفوذ، توسعه بستر فیزیکی و سایر عوامل ژئومورفولوژیکی اثرات مهمی دارد. ویژگی‌های ژئومورفولوژیکی هر حوضه آبخیز ارتباط مستقیمی با عوامل محیطی شامل فاکتورهای طبیعی (زمین شناسی، اقلیم، توپوگرافی، ژئومورفولوژی، پوشش گیاهی) و همچنین فاکتورهایی که در نتیجه دخالت و تاثیر نامتعارف انسان بوجود می‌آید، داشته و معمولاً بازتاب فرآیندهای ژئومورفولوژیکی تبعات و مشکلات متعددی بروز می‌دهدکه در اثر بی مبالاتی و سهل انگاری ممکن است منجر به بروز خسارات جبران ناپذیری بر پیکره حوضه آبخیز گردد.از اینرو به منظور بررسی ژئومورفولوژیکی حوضه آبخیز باید شرایط محیط طبیعی و هیدرولوژی آن کاملا آنالیز گردیده و ارتباط و تاثیرات متقابل این پدیده ها بر یکدیگر مورد مطالعه قرار گیرد. امروزه یکی از عوامل مهم در بروز خسارت‎های ناشی از مخاطرات محیطی عدم شناخت کامل و علمی در مناطق مختلف است. حوضه های آبریز ایران بویژه در حوضه های آبریز دریای خزر بدلیل تغییر کاربری و تخریب جنگل خطرات فراوان به ویژه سیل، فرسایش و لغزش می باشد. لذا مطالعات بنیادین درحوضه های آبریز امری ضروری است که می‎تواند باعث کاهش عوارض ناشی از مخاطرات محیطی گردد.

۲ -۱ ژئومورفولوژی

ژئومورفولوژی عبارتست از نحوه پیدایش اشکال ناهمواریهای زمین و مراحل تکامل آنها  رادر طی زمان زمین شناسی مورد مطالعه و تفسیر قرار می دهد.فرآیندهای ژئومورفولوژیکی زمین همواره ناشی از نیروهای فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیکی هستند که در سطح زمین تغییراتی ایجاد می‏کنند. در نتیجه این فرآیند تغییر شکلهای مختلفی را در سطح زمین به وجود می‏آورد. فرآیندهای مورفولوژیکی در حقیقت نیروهای طبیعی هستند که می‏توانند در مواد و عناصر تشکیل دهنده سطح زمین تغییر شکل ایجاد نمایند. فرآیندهای مورفولوژیکی عبارتند از: هوای ساکن، بادها، ابرها، صاعقه، باران، برف، یخچال، آبهای روان و آبهای ساکن مانند: دریاچه‏ها، دریاها و اقیانوسها، همچنین آتشفشانها و زلزله… هستند. فرآیندهای مورفولوژیکی از هر نوعی که باشند دو عمل مهم در سطح زمین انجام می‏دهند. اول اینکه سنگهای سطحی زمین را تخریب و تجزیه می‏نمایند. دوم اینکه مواد حاصل را با خود حمل نموده و در مکانهای مناسب ته‏نشین می‏سازند. به این ترتیب بررسی پدیده‏های ژئومورفولوژیکی شامل مطالعه و بررسی قوانینی است که باعث فرسایش و تغییراتی در سطح قاره‏ها می‏گردند (نادر صفت، ۱۳۸۲).

۲-۲ نگرش سیستمی در ژئومورفولوژی

به مجموعه ای از پدیده هایی که با یکدیگر در رابطه بوده و یکی تابع دیگری باشد یک سیستم می گویند. در سطح زمین عواملی که موجب دگرگونی و تغییر شکل می شوند به عوامل مورفوژنیک معروف هستند و مطالعه کم و کیف آنها در قلمرو ژئو مورفولوژی قرار می گیرد (رجایی، ۱۳۷۳، ص۶۸).

سیستم ژئومورفیک عبارتست از ساختمانی با اثر متقابل فرایند ها و شکل های زمین که به طور مجزا یا مشترکا عمل کرده و واحدهای شکلی زمین را ایجاد می کند. از جمله ساده ترین این مجموعه می توان به حوضه زهکشی، همراه با قله های به هم مرتبط آن (خطوط تقسیم آب)، دامنه  تپه ها ، شبکه زهکشی و مجراهای اصلی آبرفتی اشاره کرد. حفظ چنین سیستمی به مقدار ورودی مواد به سیستم و جابجایی آن در داخل سیستم و خروج مواد از داخل سیستم و انژی بستگی دارد (معتمد، ۱۳۸۰، ص۱۴).

 ۲ – ۳ پدیده های ژئومورفولوژی

۲ -۳-۱ خط الراسها

بلندترین نقاط یک دامنه را قله و خطی را که از به هم پیوستن بلندترین نقاط دامنه تشکیل می شود خط الراس می نامند. عوامل مختلفی نظیر ؛ نوع و جنس سنگ ها، عملکرد عناصر اقلیمی، ارتفاع و غیره باعث می شوند تا قله ها به شکل دندانه دار، گرد، مسطح و یا اشکال ترکیبی دیگر در طبیعت ظاهر گردند.

۲ -۳- ۲- دامنه

دامنه، سطح شیبداری است که بین یک خط الراس و یک خط القعر قرار دارد. بنابراین بسیاری از اشکال سطح زمین را روی دامنه ها پیدا می کنیم. بدین لحاظ دامنه را ما در عوارض سطح زمین می نامند. با این توصیف دامنه ها می توانند اشکال گوناگون داشته باشند. از ترکیب انواع دامنه های ساده (محدب، مقعر و مستقیم) خطوط اشکال مختلف سطح زمین ایجاد می گردند. مثلاً با تغییر شیب دامنه ها، خط القعرها، خط الراس ها، پرتگاهها، برنزدهای سنگی، کینک (kcinK) و عیره تشکیل می شوند (سروروثروتی، ۱۳۷۹، ص۵۰) .

  ۲ -۳-۲-۱- انواع دامنه ها

شیب دامنه ها با دخالت عوامل طبیعی و میزان تاثیر این عوامل، همچنین عملکرد انسان متفاوت است. بدین لحاظ بر اساس شیبی که خطوط دامنه یی با سطح افق ایجاد می کنند، می توان دامنه ها را به دو دسته ی، دامنه های ساده و مرکب تقسیم نمود.

الف _ دامنه های با شیب ساده : این دسته از دامنه ها عموماً سه نوعند :

شیب منظم (مستقیم)، شیب محدب (کوژ)، شیب مقعر (کاو)، شیب منظم (مستقیم)

در این دامنه ها، میل شیب دامنه نسبت به سطح افق یکنواخت است. خطوط مماس در تمام نقاط شیب دامنه بر روی هم قرار می گیرند و با افق زاویه تابشی را می سازند. بدیهی است دامنه های منظم می توانند پرشیب یا کم شیب باشند. یعنی دو دامنه مستقیم با ارتفاع یکسان، ممکن است یکی دارای شیب زیاد و یکی دارای شیب کم باشند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ژئومورفولوژی و ژئومورفولوژی ساحلی و فرایندهای موثر در شکل گیری سواحل و اکولوژی و طبقه بندی انواع سواحل
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.