تحقیق ژئومورفولوژی و ژئومورفولوژی ساحلی و فرایندهای موثر در شکل گیری سواحل و اکولوژی و طبقه بندی انواع سواحل

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ژئومورفولوژی و ژئومورفولوژی ساحلی و فرایندهای موثر در شکل گیری سواحل و اکولوژی و طبقه بندی انواع سواحل دارای ۴۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۲-۱-ژئومورفولوژی    ۸
۲-۲-قلمرو ژئومورفولوژی    ۹
۲-۳-انواع ژئومورفولوژی    ۹
۲-۳-۱-ژئومورفولوژی ساختمانی    ۹
۲-۳-۲-ژئومورفولوژی فرسایشی    ۹
۲-۴-ژئومورفولوژی ساحلی    ۹
۲-۴-۱-زمینه‌های مطالعاتی ژئومورفولوژی ساحلی را می‌توان به‌صورت زیر برشمرد    ۱۰
۲-۴-۲-طبقه بندی لندفرم ها    ۱۰
۲-۴-۲-۱- فرآیندهای دامنه ای    ۱۱
۲-۴-۲-۲- فرآیندهای جریانی (سیال)    ۱۱
۲-۴-۲- ۳- فرآیندهای بادی    ۱۲
۲-۴-۲-۴-فرآیندهای ساختاری    ۱۲
۲-۴-۲-۵-فرآیندهای دریایی    ۱۲
۲-۴-۳-فرایندهای موثر در شکل گیری سواحل    ۱۳
۲-۵-تعریف ساحل    ۱۳
۲-۵-۱-اکولوژی ساحل    ۱۵
۲-۵-۱-۱-آب های ساحلی(Costal Water)    ۱۵
۲-۵-۱-۲-نوار ساحلی (Shore Line)    ۱۵
۲-۵-۲-انواع سواحل    ۱۸
۲-۵-۳-عوامل مؤثر در پیدایش انواع ساحل عبارتند از:    ۱۹
۲-۵-۴-طبقه بندی انواع سواحل    ۱۹
۲-۵-۴-۱-طبقه‌بندی زوس‌ (Suess)    ۲۱
۲-۵-۴-۲-طبقه‌بندی جانسون‌ (Johnson 1919)    ۲۲
۲-۵-۴-۳-طبقه‌بندی کوتون‌ (Cotton 1952)    ۲۳
۲-۵-۴-۴-طبقه‌بندی شپارد (Shepard 1973)    ۲۴
۲-۵-۴-۵-طبقه‌بندی والنتین‌ (Valentin 1952)    ۲۵
۲-۵-۴-۶-طبقه‌بندی تکتونیکی اینمن و نورستروم    ۲۶
۲-۵-۴-۷-طبقه‌بندی ژئومرفولوژیکی اینمن‌ و نورستروم    ۲۷
۲-۶-فرایندهای ساحلی    ۲۹
۲-۶-۱- جریان گردابی: (Rip curents)    ۲۹
۲-۶-۲- جریان ناشی از امواج: (Wave -generated curents)    ۳۰
۲-۶-۳-جریان جزر و مدی: (Tidal curents)    ۳۰
۲-۶-۴-جریان اقیانوسی(Ocean curents)    ۳۰
۲-۶-۵-جریان ناشی از وزش باد: (Wind-generated curents)    ۳۰
۲-۶-۶-جریان رودخانه‌ای: (Fluvial curents)    ۳۰
۲-۶-۷-اختلاف چگالی(Density curents )    ۳۰
۲-۷-سیمای ساحل    ۳۰
۲-۸-برنامه ریزی    ۳۱
۲-۸-۱-مزایای برنامه ریزی    ۳۱
۲-۸-۲-عناصر کلیدی برنامه ریزی    ۳۲
۲-۸-۳-دلایل ضرورت برنامه ریزی    ۳۲
۲-۸-۴-انواع برنامه ریزی    ۳۲
۲-۸-۴-۱-انواع برنامه ریزی از نظر مدت اجرا    ۳۲
۲-۸-۴-۲- از نظر مکانی(کلان، بخشی، منطقه ای)    ۳۴
۲-۹ اقلیم    ۳۸
۲-۹-۱- انحراف معیار بارندگی حوضه    ۳۸
۲-۹-۲- ضریب تغییرات (Coeddicient of Variation)    ۳۸
۲-۹-۳- بارندگی ماهیانه    ۳۸
۲-۹-۴- فرسایندگی باران    ۳۹
۲-۹-۵- درجه حرارت    ۳۹
۲-۹-۶- رژیم حرارتی    ۳۹
۲-۹-۷- رژیم فصلی دما    ۳۹
۲-۹-۷-۱- گرادیان حرارتی حوضه    ۳۹
۲-۱۰-پیشینه تحقیق در ایران    ۴۰
منابع و ماخذ    ۴۴

منابع

ژئومورفولوژی کاربردی در برنامه ریزی و عمران ناحیه ای، تالیف دکتر عبدالحمید رجایی، انتشارات قومس

ژئومورفولوژی و مدیریت محیط دو جلد، تالیف کوک و دورکمپ ترجمه دکتر شاپور گودرزی نژاد، انتشارات سمت

سرور، جلیل الدین ثروتی، محمد رضا، ۱۳۷۹، توصیف و تفسیر نقشه های توپوگرافی و زمین شناسی، انتشارات حرف نو.

خالدی، شهریار، ۱۳۸۰، بلایای طبیعی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول.

سلطانی، نبی اله و علی قلی زاده، فیروز، ۱۳۸۰ تحلیل روابط بین عوامل محیط طبیعی در الگوی توزیع فضای سکونتگاهها و جمعیت در ناحیه بهار همدان، مجله تخصصی جهاد.

رفاهی، حسین قلی، ۱۳۷۸، فرسایش آبی و کنترل آن، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.

رمضانی، بهمن، ۱۳۸۰، شناخت بلایای طبیعی ماسوله در چارچوب جغرافیای طبیعی، طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (صص۱۴۰-۸۰)

روزنامه اطلاعات ۲/۱۰/۱۳۷۹

رهنمائی، محمد تقی، ۱۳۷۰، توانهای محیطی ایران، مرکز مطالعات و تحقیقات شهر سازی و معماری ایران چاپ اول.

علیزاد، حسین، ۱۳۸۳، بزرگترین سیل در هیدرولوژی (مطالعه موردی حوضه آبخیز گرکانرود) طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

علیزاده، امین و همکاران، ۱۳۸۴، هوا و اقلیم شناسی، انتشارات دانشگاه فردوسی، مشهد چاپ اول.

علیزاده، امین، ۱۳۷۷، اصول هیدرولوژی کاربردی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.

مقدمه

ژئومورفولوژی یکی از پایه­های اساسی علم جغرافیاست که با ایجاد پل و گذرگاهی با سایر رشته­های علوم طبیعی و زمین از جمله آب و هوا شناسی دینامیک، خاک شناسی، زمین شناسی، اکولوژی، هیدرولوژی و غیره پیوند خورده است. در قلمرو این شاخه از علم جغرافیا، علاوه بر توصیف صحیح، کامل و ژنتیک ناهمواریها به منشأ و کیفیت عوامل بی­شماری که در تغییر اشکال و یا در شکل گیری پوسته زمین موثرند نیز پرداخته می­شود.

از آنجایی که ژئومورفولوژی در مقیاس وسیعی با فعالیت در مقیاس وسیعی با فعالیت انسانها و مسائل آنها مرتبط است برای اینکه فعالیت‌های انسانی بازدهی دلخواه داشته باشد باید متناسب با دینامیک محیط و با در نظر گرفتن عوامل مورفورژنتیک تنظیم شود. این امر موضوع ژئومورفولوژی کاربردی را بیشتر روشن می‌کند. برنامه ریزی اساساًبه توسعه فیزیکی و استفاده از زمین مربوط می شود. بنابر این بدیهی است که اطلاعات مربوط به ژئومورفولوژی و سایر علوم زمین می­تواند عنصر مهمی، هم در تنظیم طرح­ها و سیاست­های برنامه ریزی و هم در ارزیابی تقاضاهای خصوصی باشد(ج. ام. هوک، ۱۳۷۲). به دلیل مخاطره آمیز بودن پدیده­ها و به دلیل ایجاد محدودیت­هایی در روند توسعه شهری ایجاد می کنند، و با توجه به اینکه در صورت فعال شدن فرآیندها و عوامل ژئومورفولوژیک در مناطق مستعد، موجب خسارت شدید جانی و مالی می شوند، بشر امروزی و برنامه ریزان شهری نیازمند توجه به این عوامل و مخاطرات محیطی همراه با آنها می­باشد. فعالیت هایی که روش استفاده از ژئومورفولوژی را در برنامه ریزی را مشخص می­کند جنبه کلی و عمومی دارند. در تعیین این مراحل موضوعات اجتماعی و سیاست­های برنامه­ریزی نیز دخالت داده می­شود(معتمد و مقیمی، ۱۳۸۷). در برنامه­ریزی­های محیطی، منطقه­ای و شهری نیاز به انجام مراحل زیر در ارتباط با علم ژئومورفولوژی هستیم:۱) شناخت وضع موجود ۲) تحلیل محیطی ۳)  شناسایی نقاط ضعف و قوت، فرصت­ها و تهدیدها تحلیل ۴) (SWOT) تدوین و انتخاب استراتژی مناسب ۵) اجرای استراتژی.

ژئومورفولوژی با تکیه بر دیدگاه جامع نگر و سیستمی، ضمن شناسایی و تفهیم مکانیسم­های حاکم بر محیط به گونه­ای عمل کند که فعالیت­های بشری در تقابل و تعارض با محیط قرار نگیرد و با اشراف و آگاهی از عوامل و فرایندهای ژئومورفولوژیک، نسبت به حل مسایل و کاهش مخاطرات، به تدوین راهبردها و برنامه‎های مناسب محیطی اقدام کند.

محل استقرار سکونتگاهها و سایر تأ سیساتی که انسان ایجاد می کند، کاملاً تحت تأثیر عوامل محیطی به ویژه ژئومورفولوژی و زمین شناسی است. امروزه به تبع رشد جمعیت، توسعه ساخت وسازها اجتناب ناپذیر است و تأثیر نامطلوب نیازهای بشر برروی زمین و همچنین بهره برداری از مناطق اطراف شهرها و روستاها برای ایجاد خانه و تأسیسات اقتصادی و صنعتی گسترشی روزافزون می یابد. صنعتی شدن جوامع و گسترش اقتصاد سرمایه داری مشکل را دو چندان کرده است و اندیشه و تعمق کمتری برروی زمین بنا می شوند. این مشکل در کشورهای در حال توسعه به علت تنگناهای اقتصادی چشمگیرتر است و هنوز هم دراین مناطق به طور مطلوب از فناوری های پیشرفته برای حل مشکلات انسانها یا پیشگیری ازبروز آنها استفاده نمی شود. این امر باعث می شود که بلایای طبیعی همه ساله جان هزاران انسان را بگیرند و خسارتهای هنگفتی به اقتصاد این کشورها وارد کنند. وقوع سیل، زلزله و رانش زمین در کشورهایی مثل ژاپن و آمریکا همانند کشورهای ایران و هندوستان خسارت به همراه ندارد. ژئومورفولوژی یکی از علوم زمین است که مدیران شهری، برنامه ریزان و سایر متولّیان مسائل اقتصادی وفنی را در انتخاب مکانهای مطلوب برای استقرار و توسعه سکونتگاهها و سایر ساخت و سازها کمک می کند. بررسی مشکلات مربوط به انتخاب مکان مناسب برای ایجاد شهرها، چگونگی استقرار ساختمانها درداخل شهرها، آثار توسعه شهرها روی زمینهای اطراف و نظایر اینها موضوعهای مورد مطالعه ژئومورفولوژی است. استقرار شهرها و مناطق مسکونی برروی زمین، چشم اندازهای جدیدی را به وجود می آورد. این چشم اندازها ازجهات مختلفی قابل بررسی اند؛ خلق این بناها ازطرفی موجب تغییرات عمده ای در محیط می شود وچرخه آب، انرژی ومواد را به هم می زند و از سوی دیگرتحت تأثیر محیط طبیعی قرارمی گیرد. بنابراین مطالعه و تحقیق در زمینه محیط طبیعی محل استقرار شهرها اهمیت خاصی دارد و بدون شناخت موقع و مقرّ شهرها ایجاد آنها میسر نمی شود یا با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. احداث ساختمانها و جاده ها با ابعاد مختلف مستلزم شناخت ثبات و پایداری محل استقرار آنهاست. با توجه به تنوع و گستردگی واحدهای ژئومورفولوژیک، گسترش شهرها و توسعه واحدهای مسکونی و صنعتی همواره تحت تأثیر این واحدها قرار می گیرد.

لذا اهمیت و ضرورت شناخت ویژگی های محیط طبیعی جهت تمیز و تشخیص نقاط مناسب برای ایجاد بناها و ساختمان ها، از مناطق نا مساعد، معلوم می شود. برای شناخت بخش اعظمی از ویژگی های محیط طبیعی به مطالعه ژئومورفولوژی نیازمندیم و در سایه کسب اینگونه آگاهی است که می توان قدمهای موثری در انتخاب مناسب ترین مکان برای ایجاد و گسترش شهر ها و ایجاد کارخانه های عظیم برداشت و نسبت به جلوگیری از خطرات پدیده های طبیعی یاد شده و یا مقابله با آنها اقدامی جدی به عمل آورد.

۲-۱-ژئومورفولوژی

ژئومورفولوژی کلمه ایست که دارای ریشه یونانی می باشد و به معنای شناخت شکل زمین است. در واقع این علم به توضیح در مورد اشکال هندسی سطح زمین وچگونگی بوجود آمدن آنها و تغییرات این اشکال در بسترهای گوناگون می پردازد و در این راستا از مفاهیم قوانین ودانشهای گوناگون بهره می گیرد. مدت زمان زیادی از تدوین آن به عنوان یک دانش قانونمند و مستقل از سایر علوم نمی گذرد البته نمی‎توان بین علوم و دانشها جدایی محض قائل بود و امروزه تبیین قوانین و نظریات در گرو قائل شدن ارتباط بین دانشهای مختلف است.

بعضی معتقدند که ژئومورفولوژی از بستر زمین شناسی و جغرافیا برخواسته است اما در واقع دانشی است که تاثیرات متقابل لیتوسفر – اتمسفر – بیوسفر و دیگر لایه های کره خاکی را مورد مطالعه و تحقیق قرار می دهد و این مطالعه و نتایج آن ما را در یافتن تصویری روشن ازشکل گذشته زمین و روند حاکم بر آن که منجر به ایجاد شکل کنونی شده است یاری می دهد.

در واقع این علم داده های سایر علوم را به صورتی کاربردی مد نظر قرار داده تا تصویری منطقی از روند شکلگیری ناهمواریهای زمین ارائه دهد. اصول موضوعه این علم که به شناخت فرم ارضی معطوف است، شامل عناصر شکل شناسی و عوامل مؤثر در ایجاد آن می شود (رامشت، ۱۳۸۴، ص ۱۹) و بطور کلی ژئومورفولوژی علم شناسایی اشکال ناهمواریهای زمین است.

۲-۲-قلمرو ژئومورفولوژی

در مطالعه ناهمواریهای پوسته جامد زمین می‌توان سه ناحیه به شرح زیر تشخیص داد:

۱- زمین‌هایی که در آب فرو رفته‌اند (اعماق دریا‌ها و دریاچه‌ها)

۲- زمین هایی که خارج از آب هستند یعنی خشکیها.

۳- ناحیه تلاقی این دو یعنی ساحل که خود قلمرو ویژه‌ای است.

۲-۳-انواع ژئومورفولوژی

۲-۳-۱-ژئومورفولوژی ساختمانی

ژئومورفولوژی ساختمانی از ماهیت سنگها و طرز قرار گرفتن آنها و پدیده‌هایی که از عمل تکتونیک (مانند خمیده گیهای طبقات، شکستگیها، چین‌ها و…) حاصل می‌شود، بحث می‌کند که می‌توان گفت قسمت عمده شکل گیریهای پوسته زمین به وسیله این علم شناخته می‌شوند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نگرش سیستمی در ژئومورفولوژی و پدیده های آن و مورفومتری (ریخت سنجی) و سیستم فرسایش رودخانه ای و بلایای طبیعی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.