تحقیق هدفمندی یارانه ، نقش دولت در مکاتب مختلف اقتصادی و نظریه های رفاهی و رفتار مصرف کننده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هدفمندی یارانه ، نقش دولت در مکاتب مختلف اقتصادی و نظریه های رفاهی و رفتار مصرف کننده دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فرایند تاریخی    ۷
۱٫ یارانه در جهان:    ۷
۲٫ پرداخت یارانه در ایران:    ۷
۲ـ۱٫ یارانۀ حامل های انرژی    ۸
۲ـ۲٫ برنامه های توسعۀ اقتصادی در خصوص هدفمندی یارانه ها    ۹
۱٫ یارانه    ۱۱
۱ـ۱٫ انواع یارانه ها    ۱۱
۲ . طرح هدفمند کردن یارانه ها    ۱۱
۲-۱٫ نگاهی به نقش دولت در مکاتب مختلف اقتصادی:    ۱۲
۲ ـ۱ـ۱٫ مکتب کلاسیک:    ۱۲
۲ـ۱ـ۲٫ مکتب سوسیالیسم:    ۱۴
۲ـ۱ـ۴٫ مکتب اتریش و هدفمند سازی یارانه ها:    ۱۶
۲ـ۱ـ۵٫ مکتب کینزی:    ۱۹
۲ـ۲٫ نظریه پردازان رفاهی و دولت رفاه:    ۲۱
۲ـ۲ـ۱٫ جان راولز    ۲۱
۲ـ۲ـ۲٫ رابرت نازیک (۲۰۰۲ـ۱۹۳۸)    ۲۲
۲ـ۲ـ۳٫ فریدریش آگوست فون هایک(۱۸۸۹ ـ ۱۹۹۲)    ۲۳
۳ .  سبد مصرفی خانوار    ۲۷
۳ـ۱٫ رفتار مصرفی    ۲۹
۳٫ ۱٫ ۱٫ نظریۀ رفتار مصرف کننده    ۳۲
۳ـ۱ـ۲٫ نظریه پردازان مصرف و رفتار مصرفی    ۳۴
۳ـ۱ـ۲ـ۱٫ تورشتاین وبلن (۱۹۲۹ ـ ۱۸۵۷)    ۳۴
۳ـ۱ـ۲ـ۲٫ گئورک زیمل    ۳۶
۳ـ۱ـ۲ـ۳٫  والتر کریستالر    ۳۸
۳ـ۱ـ۲ـ۴٫ میشل سولومون ـ فیلیپ کاتلر    ۳۹
۳ـ۲٫ سبد بودجه و هزینه(مخارج)خانوار    ۴۲
۳ـ۲ـ۱٫ منحنی انگل    ۴۳
۳ـ۳) رضامندی از تأمین نیازها    ۴۴
۳ـ۳ـ۱٫ آبراهام مازلو(Abraham Maslow  )    ۴۵
۳ـ۴٫ سطح رفاه خانوار    ۴۶
۳ـ۴ـ۱٫ نظریۀ لذت گرایی:    ۴۸
۳ـ۴ـ۲٫ نظریۀ ارزش ـ منزلت:    ۴۹
۳ـ۴ـ۳٫ دیدگاه محرومیت نسبی:    ۴۹
۴٫ معنای لغوی واژۀ روستا    ۴۹
۵ . تعریف واژۀ خانوار    ۵۰
مروری بر تحقیقات پیشین تحقیقات داخلی    ۵۰
تحقیقات خارجی    ۵۱
منابع    ۵۳

 منابع

ـ تیموتی،دالن(۱۳۸۸)،جامعه شناسی مصرف،ترجمۀ علی اصغر سعیدی و مهدی حسین آبادی،چاپ اول،تهران:انتشارات جامعه شناسان.

ـ جمعه پور،محمود،(۱۳۸۷)،مقدمه ای بر برنامه ریزی توسعۀ روستایی: دیدگاه ها و روشها، چاپ سوم،تهران:سمت.

ـ کرلینجر،پدهازر (۱۳۸۹)،رگرسیون چند متغیری در پژوهش رفتاری،ترجمه حسن سرایی چاپ چهارم،تهران:سمت.

ـ کوزر،لیوئیس(۱۳۸۳)،زندگی و اندیشه ی بزرگان جامعه شناسی،ترجمۀ محسن ثلاثی، چاپ یازدهم،تهران:انتشارات علمی.

ـ لمپتون(۱۳۵۴)، مالک و زارع در ایران، ترجمه ی منوچهر امیری، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

ـ حیدری،خلیل و محمدرضا کاوند(۱۳۸۴)،تعیین اقلام لازم الحمایه در سبد مصرفی خانوارهای شهری و روستایی، چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان پژوهش های بازرگانی و اقتصادی.

ـ رحیمی کلانتری،عباس(۱۳۸۵)،بررسی اقتصادی یارانه،چاپ سوم،تهران: مؤسسۀ مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

ـ آرون،ریمون(۱۳۸۴)،مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی،ترجمۀ باقر پرهام،چاپ هفتم،تهران:شرکت انتشارات علمی و فرهنگی .

ـ فیتزپتریک،تونی(۱۳۸۱)، نظریۀ رفاه(سیاست اجتماعی چیست؟)،ترجمۀ هرمز همایون پور، چاپ اول،تهران:انتشارات مؤسسۀ عالی پژوهش تأمین اجتماعی.

ـ  کاتلر،فیلیپ(۱۳۷۹)،اصول بازاریابی،ترجمۀ علی پارساییان،چاپ اول،تهران:ادبستان.

ـ کرایب ، یان(۱۳۸۲)،نظریۀ اجتماعی کلاسیک ،تهران.

ـ محسنی،منوچهر(۱۳۷۲)، مقدمات جامعه شناسی، چاپ دهم، تهران: نویسنده.

ـ محسنی،منوچهر و پرویز صالحی(۱۳۸۱)،رضایت اجتماعی در ایران،تهران:انتشارات آرون.

ـ پژویان، جمشید(۱۳۸۳)،کارایی یارانه های نقدی و مقایسۀ آن با یارانه های باز و هدفمند،مقالۀ ارائه شده در سخنرانی های همایش اقتصاد یارانه،تهران:دانشکدۀ اقتصاد امام صادق.

ـ حیدری،خلیل(۱۳۸۹)،بررسی جایگاه آموزش در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی،فصلنامه علمی ـ پژوهشی،پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی،تهران:سال اول،شماره دوم.

– Seshamani , V(1999). The impact  of  market  liberalization  on  food security  in  Zambia , food policy , 23(6): 539 ـ  ۵۵۱٫

– Solomon , M.R (1994) , consumer behavior: Buying , Having  and  Being Neehham.

-Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (٢٠٠٠). Positive psychology: An introduction.

مقدمه

یکی از مباحث بسیار مهم در جامعۀ امروز ما مبحث یارانه ها و هدفمند کردن آنهاست.زیرا که این طرح، طرحی است که به طور حتم به شدّت بر زندگی تمامی مردم این مرزوبوم و هم چنین تمامی بخش های اقتصادی تأثیر گذار خواهد بود.

به دلیل محدودیت منابع  و بودجۀ دولت و عدم تأمین نیازهای اساسی گروه های فقیر لازم است،یارانه ها تا حدّ امکان در اختیار گروه های هدف قرار گیرد. در سطح جهانی نیز از دو دهۀ گذشته و به دنبال توصیۀ اکید بانک جهانی[۱] و صندوق بین المللی پول، مبنی بر حذف یارانه برای تسریع رشد اقتصادی در جهان سوم، بحث  پیرامون آن رونق گرفته است. در همین راستا، کشورهای جهان سوم سعی کرده اند تا هزینه های یارانه ها و از جمله یارانۀ مواد غذایی را کاهش دهند و در این زمینه نیز به موفقیت هایی دست یافته اند(مؤسسۀ مطالعات و پژوهش های بازرگانی،۱۳۷۵). از دو دهۀ پیش و عمدتاً به دنبال افزایش جمعیت، کاهش کمک کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه و مشکلات اقتصادی که گریبان گیر کشورهای جهان سوم شد،بحث کاهش یارانه ها رونق گرفت و در همین راستا نیز موضوع پرداخت یارانه ها و چگونگی تخصیص آنها در مواد ۴۶ و ۴۷ قانون برنامۀ سوم توسعۀ اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی کشور مطرح شده است.

هم چنین از سوی دیگر، نوسانات قیمت جهانی نفت و تأثیر مستقیم آن بر بودجۀ کلّ کشور سبب شده است تا طیّ سالیان اخیر پرداخت (و یا عدم پرداخت) یارانه های انرژی به یکی از جنجال برانگیزترین موضوعات اقتصادی ـ سیاسی تبدیل شود. اهمیت این نکته زمانی آشکار می شود که درمی یابیم درآمدهای حاصل از فروش انواع حامل های انرژی بیش از ۹۰ درصد از درآمد ملّی کشور را تشکیل می داده است و از سوی دیگر، اختصاص مبالغ هنگفتی از بودجۀ ملّی به صورت سالیانه به عنوان یارانۀ انواع حامل های انرژی صورت میگرفته است.

در اکثر کشورهای جهان،صرف نظر از حیطه های حاکمیتی و تصدی گری،دولت ها به منظور تعیین جهت ـ گیری های اقتصادی،اجتماعی یا فرهنگی جامعه ناچار به مداخله در برخی امور و اتخاذ سیاست های خاص و استفاده از ابزارهای مناسب می باشند. این مداخله گاهی در راستای پیشبرد سیاست های اقتصادی مانند تشویق به تولید و مصرف محصولات داخلی یا صادرات بوده است وگاهی درحوزۀ سیاست های اجتماعی اعمال می  شود که معمولاً با هدف تأمین رفاه عمومی به طور اعم و حمایت از گروه های آسیب پذیر به طور اخص برقرار می شود. از اینرو،دولت ها به منظور دست یابی به اهداف فوق، علاوه به پرداختن به امور تأمین اجتماعی، از رویکردهای رفاه اجتماعی که یکی از آنها سیاست پرداخت یارانه ها به اشکال مختلف است، بهره می گیرند.

از آنجا که پرداخت یارانه ها همواره هزینۀ سنگینی بر اقتصاد کشورها وارد می کند، از اینرو دولت ها برای اعمال تخصیص عادلانه و بهینۀ منابع کشورها، ناگزیر به اجرای برنامه های هدفمندسازی یارانه ها  و به دنبال آن اصلاح سیستم های اقتصادی و اجتماعی هستند. در کشور ایران نیز،نظام هدفمند کردن یارانه ها یکی ازمهمـ ترین محورهای طرح تحول اقتصادی است و هدف اصلی آن اصلاح ساختارهای اقتصادی است تا تضمین کنندۀ  رشد اقتصادی پایدار برای همۀ نسل های کشور در حال و آینده باشد.

در این نوشتار در سه بخش که در بخش اول ابتدا مفهوم لغوی یارانه و ابعاد مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. در بخش دوم منظور از هدفمندی یارانه ها را بیان خواهیم کرد و سپس به بررسی نقش دولت در مکاتب مختلف اقتصادی و هم چنین نظریه های رفاهی در این خصوص خواهیم پرداخت. در بخش سوم مفهوم سبد مصرفی خانوار و ابعاد آنرا مورد واکاوی قرار داده و به ذکر نظریاتی در خصوص هرکدام از ابعاد خواهیم پرداخت .

فرایند تاریخی

۱٫ یارانه در جهان:

به لحاظ تاریخی بحث یارانه ها به زمان مرکانتیلیست ها و دوران انقلاب صنعتی بازمی گردد،زیراکه با بوجود آمدن اندیشۀ سودگرایی و افزایش ذخائر طلا و کالاهای گرانبها،کشورها به منظور دست یابی به ذخائر طلای سایر کشورها اقدام به معاملات جهانی نمودند.

بدین ترتیب حمایت از تولیدات خاص به عنوان ابزار سیاستی از جانب دولت ها اعمال شد.اما ظهور مکتب کلاسیک باعث شد که این سیاست ها کمرنگ تر جلوه نماید. در واقع آدام اسمیت، بنیان گذار مکتب کلاسیک ها از مخالفان جدّی دخالت دولت در فعالیت های اقتصادی بود و هم اکنون نئوکلاسیک ها با اندک تغییراتی،بیانگر این اندیشه هستند. این بینش تا قبل از جنگ های جهانی بر اقتصاد غرب حاکم بود،اما با بروز جنگ جهانی دوم و پدیدار شدن تورم همراه با رکود شدید اقتصادی،اندیشه های جدید همچون اندیشه های اقتصادی کینز قوت گرفت که در آن دولت به عنوان یکی از مهمترین عوامل تنظیم کننده و تعدیل کنندۀ فعالیت های اقتصادی مطرح است. با اعمال این سیاست و بهبود اقتصاد غرب،بتدریج کنترل در بخش سیاست گذاری مالی ، پولی و ادارۀ بخش عمومی در اقتصاد به دولت سپرده شد که یکی از موارد بارز آن سهمیه بندی و قیمت گذاری کالاها از جمله مواد غذایی بود و از همین دوران که با شروع جنگ جهانی دوم مصادف بود،پرداخت یارانه به مفهوم امروزی شکل گرفت . در دوران پس از جنگ نیز کشورها با روی آوردن به اقتصاد و در واقع ادامۀ جنگ از طریق جنگ سرد،به دنبال رشد و توسعۀ اقتصادی،ناگزیر از حمایت گسترده از تولید و تجارت محصولات خود بودند و این مسئله تا به امروز گسترش چشمگیری داشته است(کجباف،۴:۱۳۸۷).

۲٫ پرداخت یارانه در ایران:

سیاست های حمایتی و پرداخت یارانه در ایران از سال ۱۳۱۱ آغاز گردید. پیش از این تاریخ به دلیل سکونت بالغ بر ۹۰درصد جمعیت ایران در مناطق روستایی، پرداخت یارانه به این صورت رایج نبود. از سال ۱۳۰۰ به واسطۀ گسترش شهرنشینی، فقدان سیستم مناسب حمل و نقل و پیدایش خشک سالی،تأمین نان و امنیت غذایی مناطق شهرنشین اهمیت یافته و در سال ۱۳۱۱ قانونی جهت تشکیل سیلو در تهران تصویب و دولت اقدام به خرید و ذخیره سازی گندم در مواقع بحرانی نمود که این خود آغازی برای طرح و اجرای یارانه ها در ایران بوده است.خرید مازاد گندم برای مواقع بحرانی به قیمت تضمینی از سال ۱۳۱۵ آغاز شده و از سال ۱۳۲۱ با تثبیت قیمت نان، حمایت از مصرف کنندگان شهری جایگزین حمایت از تولیدکنندگان شد.

با شروع دهۀ ۱۳۵۰ و افزایش قیمت جهانی نفت (سال ۱۳۵۳) و به پیروی از سیاست های تأمین اجتماعی و سایر حمایت های خاص در کشورهای توسعه یافته،دست دولت در پرداخت یارانه بازتر شد. تا قبل از افزایش قیمت های نفت به دلیل پایین بودن تقاضا،آثار سیاست های حمایتی دولت چندان قابل ملاحظه نبود، اما با افزایش درآمدهای نفتی، تقاضا از عرضه پیشی گرفت و موجب بروز فشارهای تورمی در جامعه و اقتصاد گردید. با افزایش نرخ تورم از سال ۱۳۵۲ به بعد، دولت به منظور حمایت از مصرف کنندگان در مقابل نوسانات قیمت های داخلی و خارجی به تأسیس صندوق حمایت از مصرف کنندگان مبادرت نمود. به دنبال تأسیس این صندوق، مرکز بررسی قیمت ها به منظور کنترل و نظارت بر قیمت ها و جلوگیری از نوسانات آن ایجاد گردید. در سال ۱۳۵۶ با تأسیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، وظایف صندوق حمایت از مصرف کنندگان به آن واگذار شده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأکید بر حفظ و ارتقای رفاه اقشار کم درآمد و توزیع عادلانۀ درآمد در قانون اساسی،وقوع جنگ،کاهش سطح تولید،کمبود سوخت و دارو،خالی شدن ذخائر کالاهای اساسی،تورم،احتکار و پیدایش بازار سیاه، زمینۀ دخالت مستقیم دولت در امر تهیه و توزیع کالاهای اساسی با هدف ممانعت از کمبود و افزایش قیمت این کالاها فراهم شد. در همین راستا،دولت به منظور توزیع کالاهای یارانه ای با استفاده از نظام کالابرگی،در سال ۱۳۵۹ اقدام به تأسیس ستاد بسیج اقتصادی نمود. در ابتدا علاوه بر کالاهای اساسی نظیر قند و شکر،روغن نباتی،گوشت قرمز،مرغ،پنیر،کره،تخم مرغ و برنج توزیع کالاهایی همچون بنزین،نفت سفید،گازوییل،سم و کود شیمیایی،روغن موتور و … نیز از طریق کالابرگ انجام می شد. اما با افزایش فشارهای هزینه ای بر بودجه،دولت بسیاری از اقلام مشمول یارانه را کاهش داد و تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها،تنها به برخی از کالاهای اساسی و حامل های انرژی یارانه پرداخت می شد(کجباف،۵:۱۳۸۷).

[۱] . world bank

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رفتار مصرف کننده و رفتار خرید اینترنتی و عوامل مؤثر بر آن
  • تحقیق رفتار مصرف کننده و تئوریها و مدلهای رفتار مصرف کننده در حوزه ی فناوری اطلاعات و مروری بر بانکداری الکترونیک
  • تحقیق بازاریابی و انواع آمیخته های آن و رفتار مصرف کننده و بازاریابی سبز و ابعاد آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.