تحقیق وجدان کاری و آثار و پیامدها و عوامل موثر برآن و الگوهایی در مورد عملکرد منابع انسانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق وجدان کاری و آثار و پیامدها و عوامل موثر برآن و الگوهایی در مورد عملکرد منابع انسانی دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲  وجدان کاری    ۵
۲-۲-۱ مبانی نظری وجدان کاری    ۵
۲-۲-۲ معنی وجدان در زبان و فرهنگ فارسی    ۵
۲-۲-۳ معنی وجدان در زبان و فرهنگ لاتین    ۶
۲-۲-۴ وجدان از دید صاحبنظران    ۶
۲-۲-۵ معنا و تعریف وجدان کاری    ۷
۲-۲-۶ مفاهیم مشابه با وجدان کاری    ۹
۲-۲-۶-۱ وجدان کاری و انضباط    ۹
۲-۲-۶-۲ وجدان کاری و روحیه    ۹
۲-۲-۶-۳ وجدان کاری و کارایی    ۹
۲-۲-۶-۴ وجدان کاری و انگیزش    ۹
۲-۲-۶-۵ وجدان کاری و تعهد    ۱۰
۲-۲-۷ عوامل موثر بر وجدان کاری :    ۱۰
۲-۲-۸ تقویت وجدان کاری    ۱۱
۲-۲-۸-۱ ویژگی های انسانی فرد    ۱۲
۲-۲-۸-۲ ماهیت و نوع شغل    ۱۲
۲-۲-۹ شاخصها، نمایانگرها و معرفهای وجود و یا عدم وجود وجدان کاری    ۱۴
۲-۲-۹-۱ شاخصها، نمایانگرها، معرف ها و علایم وجود وجدان کاری    ۱۵
۲-۲-۹-۲ شاخصها، نمایانگرها، معرف ها و علایم ضعف وجدان کاری    ۱۵
۲-۲-۱۰ شاخص های وجدان کاری    ۱۷
۲-۲-۱۰-۱ شاخصهای بعد زمان    ۱۷
۲-۲-۱۰-۲ شاخص بعد کمیت کار    ۱۷
۲-۲-۱۰-۳ شاخصهای بعد کمیت کار    ۱۷
۲-۲-۱۰-۴ شاخصهای بعد معنوی    ۱۷
۲-۲-۱۱ آثار و پیامدهای وجدان کاری    ۱۷
۲-۲-۱۲ وجدان کار در ایران    ۲۱
۲-۳ عملکرد    ۲۲
۲-۳-۱ تفاوت عملکرد با بهره وری    ۲۳
۲-۳-۲ تفاوت عملکرد با اثربخشی    ۲۳
۲-۳-۳ تفاوت عملکرد با کارایی    ۲۳
۲-۳-۴ عوامل تاثیر گذار بر عملکرد    ۲۴
۲-۳-۵ تقویت عملکرد:    ۲۴
۲-۳-۶ الگوهایی در مورد عملکرد منابع انسانی    ۲۵
۲-۳-۶-۱-الگوی هرسی و گلداسمیت    ۲۵
۲-۳-۶-۲-الگوی موری اینسورث و نیول اسمیت    ۲۵
۲-۳-۶-۳-الگوی مدل امتیازات متوازن    ۲۵
۲-۳-۶-۴ الگوی لینچ و گراس    ۲۵
۲-۳-۶-۵ الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان    ۲۵
۲-۳-۶-۶ مدل اسکوانات و همکاران    ۲۶
۲-۳-۶-۷ مدل عملکرد کارکنان آگونیوس    ۲۶
۲-۳-۶-۸ الگوی عملکرد کارکنان استیرز، بیگلی و پورتر    ۲۸
۲-۴  پیشینه تحقیق    ۲۸
۲-۴-۱ مقدمه    ۲۸
منابع و مآخذ    ۳۳

منابع

مشبکی اصغر (۱۳۷۶)؛ نگاهی تازه به مفهوم وجدان ایمانی (کاری) در ارتقای سطح بهره وری سازمان. مجله اقتصاد و مدیریت. شماره ۳۲: ۱۴۳-۱۳۲

مشبکی، اصغر ” رابطه تعهد و وجدان کاری با تحول اداری” پژوهش نامه، شماره ۵، ۱۳۷۶٫

مشبکی، اصغر، “نقش وجدان کاری بر بهره وری و فقرزدایی” مجموعه مقالات دومین اجلاس وجدان کاری، دانشگاه آزاد اسلامی ۷۷

میرسپاسی، ناصر ” مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار” تهران، انتشارات میر، ۱۳۸۳٫

هاشمی محمدآباد بی بی وجیهه (۱۳۸۶) بررسی عوامل مؤثر بر انضباط کار از نظر دانشجویان دانشگاه های دولتی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

هدایی، هدیه، “بررسی پاره ای از عوامل موثر بر وجدان کاری و انضباط کاری از دیدگاه کارکنان منطقه ۴ آموزش و پرورش شهر تهران” استاد راهنما دکتر عسگریان ۸۳-۸۴٫

هرسی، بلاچارد، کنت، “مدیریت رفتارسازمانی، دکتر علی علاقه بند(مترجم) تهران، انتشارات امیرکبیر،۸۳٫

امین،فخرالسادات، روشهای آماری در تعلیم وتربیت، تهران، امیرکبیر ۱۳۶۸٫

ایراندوست، محمد حسین، سبک های مختلف مدیریت و نقش آن در وجدان کاری و انضباط اجتماعی، مجموعه مقالات اولین اجلاس راه های حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، دانشگاه آزاد ۱۳۷۵٫

بخشی، علی اکبر ” خودشناسی درون مایه وجدان کاری” معرفت، شماره ۱۷، ۱۳۷۵٫

براتی احمد آبادی هاجر(۱۳۸۷) رابطه بین متغیرهای پیشایند (عدالت سازمانی و جو سازمانی) و وجدان کاری با عملکرد شغلی در کارکنان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.

جعفری، محمد تقی ” وجدان کار در نهج البلاغه” مجله تدبیر، آبان ماه ۱۳۸۶

چابکی، ام البنین، آیا وجدان کاری در کشور ما ضعیف است، مجله کارمند شماره ۱۱٫

حجازی یوسف، ایروانی محمود (۱۳۸۱) رابطه میان ویژگی های شخصیتی و عملکرد شغلی؛ مجله روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۳،ص ۱۸۹-۱۷۱

خاکی، غلامرضا ” مدیریت بهره وری ” انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ سوم، ۱۳۸۲

خاکی، غلامرضا “آشنایی با مدیریت بهره وری” تهران، انتشارات سایه نما، چاپ اول، ۱۳۷۶

۲-۱ مقدمه

بررسی دقیق ادبیات تحقیق باعث می شود که بتوان درون تحقیقات سنتی و بر پایه محتوای پژوهش های ذی ربط یک چارچوب معقول و منطقی برای پژوهش ارائه کرد. مروری بر ادبیات تحقیق با عث می شود که چهار هدف کلی یا جامع تامین گردد. نخست آنکه نشان دهنده  مفروضات اصلی است که پرسش های عمومی تحقیق بر پایه آنها شکل گرفته و در صورت امکان باید نشان دهنده الگوی تحقیق نیز باشد و فرضیه ها و ارزش هایی را شرح دهد که پژوهشگر آنها را به دنیای تحقیق وارد کرده است. دوم آنکه نشان دهد پژوهشگر درباره موضوع دانشی وسیع دارد و از روشهای ذهنی که تحقیق را احاطه می کند بهره کافی برده است. سوم آنکه نشان دهد پژوهشگر با مراجعه به زمینه تحقیق متوجه نوعی کسر و کمبود در ادبیات تحقیق شده است و اینکه تحقیق مورد نظر می تواند نیاز خاصی را تامین کند. سرانجام مرور بر ادبیات موجب می شود که پرسش های تحقیق و فرضیه های اثبات نشده آزمایشی، پالایش شده و بتوان از این پرسشها در بستر تحقیقات تجربی گسترده تری استفاده کرد(مارشال وراس من، ترجمه اعرابی و پارسیان، ۱۳۷۷ ، ۴۲-۴۱ ).

این بخش  از تحقیق که مروری بر ادبیات است، چارچوب تحقیق و زمینه هایی علمی که تحقیق مزبور درصدد بسط و گسترش آنها است را مشخص می کند. در بخش بعدی، پژوهشگر باید تحقیقات پیشین را که با پرسش عمومی مطرح شده ارتباط دارند، بررسی کرده و مورد نقد قرار دهد. پژوهشگر تحقیق حاضر را در زمینه خاصی صورت داده که تا کنون مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته و یا اینکه نشان می دهد که باید یک طرح تحقیق متفاوت ارایه گردد(مارشال وراس من، ترجمه اعرابی و پارسیان، ۱۳۷۷ ،ص ۴۲ ).

۲-۲  وجدان کاری

۲-۲-۱ مبانی نظری وجدان کاری

در قرآن کریم واژه وجد و مشتقات آن در معانی یافتن و دیدن، اطلاع و آگاهی و رسیدن مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان نفس لوامه نیز تعبیر شده است که با انجام کار زشت انسان را نکوهش می کند (وکیلی، ۸۷، ص ۱۷).

-۲-۲ معنی وجدان در زبان و فرهنگ فارسی

کلمه وجدان (به کسر واو) اسم مصدر است به معنای یافتن، یافتن مطلوب، نفس و قوای باطنی آن، قوه باطنی که خوب و بد اعمال بوسیله آن ادراک می شود(دهخدا،۱۳۷۳، ص ۲۰۴۴۷، فرهنگ عمید، ۱۳۷۰ ص ۱۲۴۱ ).

۲-۲-۳ معنی وجدان در زبان و فرهنگ لاتین

وجدان در زبان انگلیسی و فرانسه در مقابل واژه  (Conscience) آمده است و آن عبارتست از : احساس قدرت تشخیص خوب از بد در درون فرد( حییم، فرهنگ فارسی- انگلیسی).

با توجه به شباهت محتوایی تعریف وجدان در زبان فارسی و انگلیسی می توان آن را به معنای نیروی درونی که خوب و بد اعمال بوسیله آن ادراک می شود و تصمیمات لازم جهت انجام کارهای خوب و دوری از اعمال بد گرفته می شود، دانست(سلیمی دانشگر، ۷۸، ص ۴۰ ).

۲-۲-۴ وجدان از دید صاحبنظران

در دیگاه روانکاوان  و سرسلسله آنان فروید، وجدان مظهر درونی سازی هنجارهاست. آنگاه که هنجاری را صرفا به جهت عوامل محیطی رعایت می کنیم، محرک عمل یا ترک عمل ترس است. این محرک برخلاف پندار اصحاب زور  نه مفید است نه اقتصادی. به نظر می رسد عنصر ترس، نه تنها در زمره ضعیفترین عناصر جامعه پذیری است بلکه از ناپایدارترین عناصر نیز به شمار می آید.

اما آنگاه که موازین اجتماعی را در درون فرد جای می دهیم، گویی کارگزاران هنجار گذار را به درون خانه ذهن آدمیان راه داده ایم و هنجارهای درونی شده بهترین ضمانت تحقق را در حال می یابند.

فروید بر جدال فراخود در برابر نفس لوامه تاکید داشت. زیرا انسان و عمل او را برایندی از تقابل و تضاد این دو می دید.

توفیق هر جامعه در درونی کردن هنجارهای اجتماعیست و وجدان عالیترین وسیله تحقق این هدف است.

وجدان کار نیز در امتداد همین تعریف قرار می گیرد و منظور این است که انسانها کار را نه وسیله ای برای اسقاط تکلیف، بلکه به عنوان یک رسالت در نظر گرفته و حاصل کار را امتداد وجود خویش بدانند(ساروخانی، ۱۳۷۷، ص ۱۲۵).

نویسندگان بزرگ و ادبای شرقی و غربی، آنان که انسان را از نزدیک و از جهات مختلف مورد مطالعه قرار داده اند، درباره قلمرو درونی انسانها هنوز پدیده ها را از یگدیگر تفکیک ننموده اند. گاهی دل می گویند و مقصودشان وجدان است و گاهی وجدان می گویند و مقصودشان دل است.

ویکتور هوگو می گوید وجدان مرکز اختلاط اوهام و علایق، کوره احلام و کنام افکاریست که انسان از آن شرم دارد.

ابن سینا می گوید : اهل معرفت که دارای درون منزه هستند هنگامی که کثافت های مادی را از خود دور نمودند و از اشتغالات پست رها شدند رو به عالم قدس و سعادت برده و با کمال اعلا به هیجان در می آیند و برای آنان لذت عالیه ای روی می دهد.

حضرت علی (ع) می فرماید: همین خواص و پیش تازان بی وجدانند که تاریخ بشریت را به روز سیاه کشانده اند (جعفری، محمدتقی، ۱۳۶۷).

۲-۲-۵ معنا و تعریف وجدان کاری

رهبر معظم انقلاب وجدان کاری را به شرح ذیل بیان داشته اند:

افراد دارای وجدان کاری ” کار را یک عمل صالح، یک وظیف حقیقی، یک عبادت و یک مسئولیت اجتماعی و سیاسی تلقی می کنند، که معنای وجدان کاری همین هایی است که عرض کردم”.( پیام نوروزی ۷۴ رهبر معظم انقلاب).

با عنایت به تعریف فوق و اینکه کار فقط  وسیله امرار معاش نمی باشد و نوعی عبادت است، می توان اذعان داشت که چنین نگاهی خستگی ناشی از کار را از تن ربوده و موجبات پیشرفت جامعه نیز می شود.

هنگامیکه نیروی درونی سازمان از وجدان درونی برخوردار شود، نیکخواهی و پرهیز از اعمال بد را به فعالیتهای خویش در سازمان نیز تعمیم می دهد.

بنابراین “وجدان کاری” (conscience of work) را می توان حالت، کشش، کیفیت، روحیه و نیرویی در کار دانست که با توجه به زمینه مناسب در انسان که خوب وبد اعمال را ادراک می کند، از یک کیفیت بالای مسئولیت پذیری (Responsibility) و توجه به نیک خواهی و عدالت برخوردار می شود ( صدفی، ۱۳۷۷، ص ۱۴۲).

به منظور جلوگیری از رخوت، بی کاری، کم کاری، مسئولیت گریزی، فساد و کلاهبرداری، تقلب و تزویر و… در سازمان، عاملی به نام وجدان کاری نقش مهمی ایفا میکند. بنابراین وجدان کاری نوعی انگیزش (motivation) در کارکنان و افراد جامعه می باشد که ارتقای آن موجب انجام کار بهتر و بیشتر در عرصه های مختلف اجتماعی به عنوان یک وسیله نه هدف و در نهایت موجب توسعه (Development) عدالت، عبادت و سلامت جامعه می گردد. بدین اعتبار وجدان کاری همان انگیزه ای است که موجب تحرک، اهمیت دادن به وظایف، پیگیری و به ثمر رساندن آنها می شود. به منظور ایجاد و تقویت وجدان کاری می توان اولا یک انگیزه معنوی را ایجاد نمود و ثانیا به آن شکل سازمانی داد و ثالثا توسعه آن را کنترل کرد

( دانشگر، ۷۸،ص ۵۲ و۵۳ ).

وجدان کاری در سازمان یعنی آن حس اخلاقی که فرد درست و بطور کامل به انجام وظیفه سازمانی می پردازد، بطور روشن تر وقتی می توان گفت فرد دارای وجدان کاری است که حقوق کار و اشخاص ذی ربط را بطور طبیعی و به حکم وجدان انجام دهد و ضوابط و پاداش و تنبیه در آن اثر نداشته باشد. باید افزود که وجدان کاری هر فرد مربی درونی اوست که نقش خود را از زمان آغاز کار تا پایان آن انجام می دهد و در تمام مراحل خود را از گزند دشمن داخلی و یا همان خود نفسانی در امان نگه می دارد(بخشی، ۷۴، ص ۶).

وجدان کاری نوعی نگرش است که آدمی با عنایت به وجدان، کار خود را به انجام می رساند و نهایت تلاش خود را بکار می گیرد تا کار خود را بصورت کامل انجام دهد و پیش از انچه دیگران از نقصان کار او ناراحت شوند، او خود دیگر است و نسبت به تکمیل آن باز تلاش نهایی خود را به کار می گیرد(جعفری، ۱۳۶۷).

بطور خلاصه وجدان کاری وضعیتی می باشد که در آن افراد جامعه در مشاغل گوناگون سعی دارند تا امور محوله را به بهترین وجه ممکن و دقیق و کامل و با رعایت اصول بهینه سازی انجام دهند. مبتنی بر این تعریف  می توان وجدان کاری  را در درون فرهنگ کار و باور کارکنان و یا مفهوم اخلاق کار – اصول  و قوانین درون زای اخلاقی جهت تقویت رفتار یا کار صحیح جستجو کرد.

اگر انرژی های مربوط به وجدان  به سوی کار متمرکز و معطوف شود، وجدان کاری شکل می گیرد. وجدان کاری نوعی خود کنترلی جهت انجام بهتر و بیشتر( کیفیت و کمیت) وظایف و امور محوله است. وجدان کاری حالتی است که نیروی انسانی سازمان بدون وجود عناصر بیرونی، خود به کمیت وکیفیت کار می اندیشد. وجدان کاری حالت، احساس، گرایش، و نیروی درونی و نیروی انسانی است که اورا بدور از کنترل و نظارت مستقیم مافوق به انجام هر چه بیشتر و بهتر وظایف محوله وا می دارد. وجدان کاری در معنای روانشناختی نوعی انگیزاننده درونی است که فرد را به انجام مطلوب وظایف وادار می کند. وجدان کاری در معنای جامعه شناختی نوعی احساس و عزم درونی در فرد است که او را نسبت به جامعه و سرنوشت آن مسئول ساخته و فرد با انجام بهتر وظایف در سازمان سعی در داشتن نوعی نقش در سرنوشت جامعه را دارد. وجدان کاری در معنای روانشناسی اجتماعی نوعی تعهد درونی نسبت به گروه است که فرد در مقابل آن مسئولیت دارد. وجدان کاری در معنای اخلاقی و مذهبی نوعی نیروی معنوی است که فرد کار کردن  را نوعی عبادت و حتی برترین عبادت می داند(دانشگر،۷۸، ص ۵۴ ).

در جامعه اسلامی  ما مفهوم وجدان کاری رنگ و بوی الهی به خود گرفته و انسانها بر این باورند که مصدر ارزشها خداوند متعال است و در همه جا حاضر و ناظر است، پس تلاش می کند افعال خود را بر مبنای رضایت او انجام دهند.

هدف از ارایه تعاریف مختلف جدان کاری از منابع گوناگون این بود که این مفهوم از دیدگاه های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.

در اغلب تعاریف  به موارد زیر اشاره شده است:

انجام کار بهتر و بیشتر

خود کنترلی

نیروی درونی

نگریستن به کار به عنوان وسیله تکامل فردی

تعهد نسبت به انجام وظایف

عدم نیاز به وجود ناظر و کنترل کننده

۲-۲-۶ مفاهیم مشابه با وجدان کاری

وجدان کاری با مفاهیمی از قبیل انضباط، روحیه، کارایی، انگیزش و تعهد در حالی که رابطه نزدیک دارد، متفاوت است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شخصیت، وجدان کاری ، رضایت ارباب رجوع و مفهوم و شاخص ها و معیارها و عوامل تعیین کننده و موثر برآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.