تحقیق ویژگی های شخصیتی و مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموزان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ویژگی های شخصیتی و مهارت های اجتماعی و تعامل  رفتاری – عاطفی دانش آموزان دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- مبانی نظری    ۵
۲-۱-۱- مبانی نظری شخصیت    ۵
۲-۱-۱-۱-  نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت    ۶
۲-۱-۱-۱-۱- ثبات عاطفی (عدم رواننژندی)    ۸
۲-۱-۱-۱-۲-  برونگرایی    ۱۰
۲-۱-۱-۱-۳- توافقپذیری    ۱۱
۲-۱-۱-۱-۴-  گشودگی در تجربه    ۱۲
۲-۱-۱-۱-۵-  وظیفه مداری    ۱۴
۲-۱-۲- مبانی نظری مهارت اجتماعی    ۱۵
۲-۱-۲-۱- ابعاد مهارت اجتماعی    ۱۹
۲-۱-۳- مفهوم تعامل دانشآموز    ۲۰
۲-۱-۳-۱- دیدگاههای نظری در مورد تعامل دانش آموز    ۲۴
۲-۱-۳-۱-۱-  الگوی انگیزشی    ۲۴
۲-۱-۳-۱-۲- الگوی آشنایی – مشارکت    ۲۵
۲-۱-۳-۱-۳- نظریه کنترل اجتماعی    ۲۶
۲-۱-۳-۱-۴- نظریه دلبستگی    ۲۷
۲-۱-۳-۲- تعامل رفتاری    ۲۷
۲-۱-۳-۳- تعامل عاطفی    ۲۸
۲-۲- تحقیقات پیشین    ۲۹
۲-۲-۱- ویژگیهای شخصیتی و تعامل رفتاری – عاطفی    ۲۹
۲-۲-۲- ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای اجتماعی    ۳۱
۲-۲-۳- تفاوتهای جنسیتی و تعامل رفتاری – عاطفی    ۳۲
۲-۲-۴- تفاوتهای جنسیتی و مهارتهای اجتماعی    ۳۳
۲-۳- نتیجه گیری    ۳۴
فهرست منابع و مآخذ    ۳۶

منابع

خرمائی ، فرهاد (۱۳۸۵). بررسی مدل علی ویژگیهای شخصیتی ،جهت گیریهای انگیزشی و سبک های شناختی یادگیری. پایان نامه دکترا، دانشگاه شیراز،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

خوش اندام ، محمد (۱۳۸۶). مقایسه ابعاد مهارت اجتماعی و احساس تنهایی دختران و پسران در سه گروه دانش آموزان با مشکلات شنوایی ، بینایی و دانش آموزان مقاطع راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

راس، آلن.ا (۱۳۷۵). رفتار سازمانی مفاهیم، نظریه ها، کاربردها. (ترجمه: علی پارساییان و محمد اعرابی). جلد اول. تهران : انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.

فانی، داریوش (۱۳۸۸).  بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی تنظیم عواطف، مهارتهای اجتماعی و پرخاشگری در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

لطیفیان، مرتضی و شیخ­السلامی، راضیه (۱۳۸۱). بررسی رابطه ابعاد رضایت از زندگی با سلامت عمومی و مؤلفه­های آن در دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ۱۳۸۳٫

گروسی فرشی، میرتقی (۱۳۸۰). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد و تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت)، تبریز: انتشارات جامعه پژوه.

هارجی، اون (۱۳۷۷). مهارت اجتماعی در ارتباطات میان فردی (ترجمه: خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت)، تهران، انتشارات ابجد.

فرنج، درک؛ ساورد، هثیر (۱۳۷۱). فرهنگ مدیریت.(ترجمه: محمد صایبی). تهران.

کاکویی، ساره (۱۳۸۵). بررسی خوشتنداری و رابطه ان با ابعاد مختلف مهارتهای اجتماعی در کودکان ناتوان ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

Skinner, E. A., Furrer, C., & Kindermann, T.(2009). A Motivational Perspective on Engagement & Disaffection.   Journal of Educational Psychology. Volume 69, Number 3, June 2009, 493-525.

Skinner, Furrer, Marchand, Kindermann (2008). Engagement & Disaffection in the Classroom: Part of a Larger Motivational Dynamic? Portland State University Journal of Educational Psychology Vol. 100, No. 4, 765–۷۸۱٫

Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior & student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85(4), 571-581.

Skinner, A., Kindermann. A., Furrer. J. (2009). A Motivational Perspective on Engagement & Disaffection Conceptualization & Assessment of Children’s Behavioral & Emotional Participation in Academic Activities in the Classroom.  Educational & Psychological Measurement Volume 69 Number 3, 493-525.

Skinner, E. A., Wellborn, J. G., & Connell, J. P. (1990). What it takes to do well in school & whether I’ve got it: The role of perceived control in children’s engagement & school achievement. Journal of Educational Psychology, 82, 22-32.

Tupes, E. C., & Christal, R. C. (1961). Recurrent personality factors based on trait rating (Tech. Rep). Lack-land Air Force Base, Tx: USAF.

Tupes, E., & Christal , RE (1992). Recurrent personality factors based on trait ratings. Journal of personality.60, 225-259.(Original  work Published 1961).

مقدمه

سال­های نوجوانی مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می­رود. در این دوره نیاز به تعادل هیجانی و عاطفی به ویژه تعادل بین عواطف و عقل، درک ارزش وجودی خویشتن، خودآگاهی، برقراری روابط سالم با دیگران، کسب مهارت­های اجتماعی لازم وکسب زندگی سالم و موثر از مهم­ترین نیازهای نوجوان است. انتظار همگان از مدرسه (آموزش و پرورش) در مرحله اول این است که دانش­آموزانی تربیت کند که در جامعه درست زندگی کنند و بتوانند مناسبت­های اجتماعی خود را درست سازماندهی کنند. بنابراین کمک به
دانش­آموز در رشد و گسترش مهارت­های مورد نیاز برای زندگی بهتر، ایجاد یا افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات و حل آنها و همچنین کمک به آنان در رشد و تکامل مهارت­های اجتماعی لازم برای سازگاری موفق با محیط اجتماعی در جامعه ضروری به نظر می­رسد (شعاری نژاد، ۱۳۷۷).

جوامع امروز به خصوص نظام آموزش و پرورش این نیاز را احساس کرده­اند که بایستی به شیوه­ای نو با مسائل برخورد کنند. پیشینه پژوهشی مربوط به مهارت­های اجتماعی که حوزه­ای فعّال، غنی و نویدبخش از ادبیات روانشناسی را تشکیل می­دهد، ناظر بر همین هدف است. همین مساله بیان کننده ضرورت بررسی بیشتر و همه­جانبه­تر در زمینه مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان است. از طرف دیگر مشارکت در فعالیت­های سازمان یافته­ی مدارس ضامن تقویت روحیه تعامل رفتاری – عاطفی در دانش­آموزان و آماده ساختن آنها برای ورود به زندگی اجتماعی است (طوسی، ۱۳۷۰). مشارکت به معنای پذیرش یک عمل مشترک و متقابل در یک موقعیت گروهی و در معنای گسترده­تر، ویژگی پویای یک عمل پیچیده است که در اثر تعامل رفتاری – عاطفی افراد، در موقعیت­های گروهی، اجتماعی یا رفتاری متعدد حاصل می­شود و نیل به یک هدف مشخص را تسهیل می­کند.

مطالعات همچنین نشان داده­اند دانش­آموزانی که به توانایی­های خود اعتماد دارند، در فرایند یادگیری، تعامل رفتاری – عاطفی دارند که این تعامل به موفقیت بیشتر آنان منجر می­شود (اسکینر و اسکیمتز[۱]، ۱۹۹۳). بنابراین دانش­آموزانی که در مدرسه تعامل رفتاری – عاطفی  دارند هم از لحاظ علمی موفق­ترند و هم بیشتر از اشتباهات نوجوانی اجتناب می­کنند (اسکینر، فرر، مرچاند و کیندرمن[۲]، ۲۰۰۸). با این­حال تحقیقات زیادی در مورد تعاملات دانش­آموزان که شامل علاقه، اشتیاق و انگیزه درونی و مشارکت فعّال برای یادگیری را شامل می­شود صورت نگرفته است. بر این اساس، آگاهی از این متغیّر به مسئولان آموزش و پرورش کمک می­کند تا بتوانند به­ طور علمی و نه به صورت سنتی، تعامل رفتاری – عاطفی دانش­آموزان را در کلاس درسی افزایش دهند. بنابراین ضرورت مطالعه و بررسی تعامل رفتاری – عاطفی دانش­آموز در کلاس درس مطرح می­شود. از طرف دیگر، از میان ویژگی­های مختلف، چیزی که می­تواند به انسان­ها کمک کند تا خود و دیگران را بهتر بشناسند، شخصیت یعنی جنبه­ای از حیات انسان است که اجازه می­دهد پیش­بینی کنیم آدمی در اوضاع و احوال معین چه رفتاری از خود نشان خواهد داد (فرنج و ساورد، ۱۳۷۱).

فرض زیربنایی این است که مهارت اجتماعی مطلوب و تعامل سازنده در نتیجه رفتارها و عواطفی نظیر عمل، پشتکار، علاقه و لذت رخ می­دهد که منعکس­ کننده ویژگی­های شخصیتی دانش ­آموزان می­باشد. همانطور که می­دانیم هر فردی دارای شخصیت منحصربفردی است که مطابق با آن با محیط تعامل و ارتباط دارد. می­توان گفت شخصیت هم بیانگر آن دسته از خصوصیات فرد است که وی را از سایرین متمایز و منحصربه فرد می­سازد و هم بیانگر آن دسته از خصوصیاتی است که در همه انسانها مشترک است (راس، ۱۳۸۵). از این­رو شناخت ویژگی­های شخصیتی متفاوت دانش­آموزان می­تواند به بهبود عملکردها و بازخوردهای متناسب با آنان منجر شده و باعث بهبود مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان و افزایش تعاملات آنان درکلاس­های درس با توجه به ویژگی­های منحصربفرد خودشان شوند.

۲-۱- مبانی نظری

 ۲-۱-۱- مبانی نظری شخصیت

یکی از مهم­ترین مباحث مطرح در روانشناسی، شخصیت است، چرا که محور اساسی بحث در زمینه­هایی مانند یادگیری، انگیزه، ادراک، تفکر، عواطف و احساسات، هوش و مواردی از این قبیل است (شاملو، ۱۳۸۴). مفهوم شخصیت از ابعاد مختلف قابل بررسی است. برخی از روان شناسان در مطالعه شخصیت بر ساختار شخصیت تمرکز نموده و به بررسی صفات شخصیت پرداخته و صفات را معادل شخصیت می­دانند. برخی تنها به بررسی شخصیت در یک دوره محدود (نظیر) کودکی پرداخته­اند و برخی تمامی گستره­ی زندگی را مورد مطالعه قرار داده اند (دلشاد، ۱۳۹۰).

برخی دیگر از روانشناسان این کلمه را تنها در ارتباط با رفتارهای عینی به کار می­برند و گروهی آن را مجموعه فردی الگوهای تفکر، انگیزش و عواطف می­دانند (راس[۳]، ۱۳۸۵). از میان ویژگی­های مختلف، چیزی که می­تواند به انسان­ها کمک کند تا خود و دیگران را بهتر بشناسند، شخصیت یعنی جنبه­ای از حیات انسان است که اجازه می­دهد پیش­بینی کنیم آدمی در اوضاع و احوال معین چه رفتاری از خود نشان خواهد داد (فرنج و ساورد، ۱۳۷۱). با توجه به این­که واژه شخصیت یک مفهوم انتزاعی است، تعریف آن از لحاظ اصطلاحی امری مشکل است. نظری اجمالی به تعاریف شخصیت، حاکی از این است که تمام معانی شخصیت را نمی­توان در یک نظریه خاص یافت، بلکه در حقیقت تعریف شخصیت به نوع نظریه هر دانشمند علوم رفتاری بستگی دارد (جزایری، نعامی، شکرکن و تقی­پور، ۱۳۸۵).گر چه همه­ی نظریه­پردازان شخصیت با یک تعریف واحد از آن موافق نیستند اما می­توان گفت شخصیت عبارت است از الگوی نسبتا پایدار صفات، گرایش­ها یا ویژگی­هایی که تا اندازه­ای به رفتار افراد دوام می­بخشد. به طور اختصاصی­تر، شخصیت از صفات یا گرایش­هایی تشکیل می­شود که به تفاوت­های فردی در رفتار، ثبات رفتار در طول زمان و تداوم رفتار در موقعیت­های گوناگون می­انجامد. این صفات می­توانند منحصربفرد باشند، در برخی گروه­ها مشترک باشند، یا کل اعضای گونه در آن سهیم باشند. ولی الگوهای آنها در هر فرد تفاوت دارند، بنابراین هر کسی با اینکه به طریقی شبیه دیگران است، شخصیت منحصر به فردی دارد (سید محمدی، ۱۳۸۴).

شخصیت بیانگر آن دسته از ویژگی­های فردی افراد است که الگوی ثابت رفتاری آنها را نشان می­دهد (پروین، ۱۳۷۸) و مفهومی است که اصول و قواعد مربوط به یک فرد و شباهت­های موجود بین افراد را بیان می­کند. شخصیت هم بیانگر آن دسته از خصوصیات فرد است که وی را از سایرین متمایز و منحصربفرد می­کند و هم بیانگر آن دسته از خصوصیات است که در همه انسانها مشترک است. در عین حال شخصیت هم شامل جنبه­های پایدارتر و تغییرناپذیرتر کنش انسان است (ساختار) و هم شامل جنبه­های ناپایدار و تغییرپذیر (فرآیند) می­شود (پروین، ۱۳۷۸).

[۱] Skinner & Skemts

[۲] Skinner, Furrer, Marchand & Kindermann

[۳] Ross

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بازی و فعالیتهای بدنی و مهارت های ذهنی و مهارت های اجتماعی و دیدگاهها و نظریه های آن
  • تحقیق ناتوانی یادگیری و ماهیت و انواع آن، رویکرد های مختلف در مورد سبک های یادگیری و ویژگی های شخصیتی
  • تحقیق مفهوم عملکرد تحصیلی و مهارت های اجتماعی و هوش اخلاقی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.