تحقیق پونه و خواص درمانی آن و مطالعه ترکیب شیمیایی و فعالیت ضدمیکروبی اسانس های پونه کوهی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پونه و خواص درمانی آن و مطالعه ترکیب شیمیایی و فعالیت ضدمیکروبی اسانس های پونه کوهی دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
سوسیس و پیشینه تولید سوسیس    ۷
دلایل گرایش جمعیت به غذاهای آماده(سوسیس) و مضرات آن    ۱۱
پونه کوهی    ۱۳
پیشینه پونه، پونه و خواص درمانی آن    ۱۴
مطالعه ترکیب شیمیایی و فعالیت ضدمیکروبی اسانس های پونه کوهیMentha longifolia) ) در سوپ    ۱۹
پونه و بازدارندگی تخم ریزی و دورکنندگی سوسک چهار نقطه ای حبوبات    ۲۱
اثر اسانس گیاه پونه بر سیستم ایمنی ماهی قزل آلای رنگین کمان و دامداری و کشاورزی    ۲۲
تاثیر روغنهای فراراستخراج شده از پونه بر روی جمعیت قارچی پنیر سفید صنعتی    ۲۴
منابع    ۳۲

منابع

– رکنی ،ن ۱۳۸۱ . علوم وصنایع گوشت ، چاپ سو م، انتشارات دانشگاه تهران ،شماره  ۲۲۶۶،۲۷-۳۲

– رکنی، ن. رضائیان، م.دیانی دردشتی، ا. ۱۳۷۶٫ بررسی  هستیولوژیک و هستیوم تریک  کالباس حرارت  دیدمجله دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ، شماره۱، د وره ۵۲٫ صفحه : ۱۰۳-۹۵٫

– کامکار ابوالفضل، حسینی هدایت، باهنر علیرضا. ارزیابی ترکیب شیمیایی سوسیس های تولید شده در ایران،فصلنامه پژوهش و سازندگی، زمستان ۱۳۸۴ ; شماره ۳۹ ، صفحات ۳۶ تا۴۱٫

– کامکار،ا . رکنی ،ن.  بکائی، س. حسینی ، ه۱۳۸۲ . اندازه گیری هیدروکسی پرولین به عنوان شاخص میزان کلاژن درفرآورده های گوشتی به روش کلریمتریک، مجله دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، شماره ۲ ،دوره ۵۷ ،صفحه ۸۷-۸۳٫

– گندمی ح، تاجیک ح . احسانی ع ، آبادی ن . آخوندزاده ،ا . ۱۳۸۹ . مطالعه ترکیب شیمیایی و فعالیت

ضدمیکروبی اسانس های پونه کوهیMentha longifolia L).) و زیره سبز (Cuminum cyminum L.)

درسوپ ، فصلنامه علوم وصنایع غذایی ایران ، شماره ۳۶ ، دوره ۹،۳۷و۴۲

-استاندارد شماره۴۱۷۹ ،۱۳۸۵اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور

Ferna´ndez-Gine´ s, J. M., Ferna´ndez-Lo´pez, J., Sayas-Barbera´, E., & Pe´ rez-Alvarez,J. A. 2005. Meat products as functional foods:a review. Journal of Food Science, 70,37–۴۹٫

Isamel, A.A. and M.D. Pierson.1990.Inhibition of germination outgrowthandvegetative growth of Clostridiumbaturinum by spice oils. J. of Feed Protection53(9): 755-758.

İşcan G, Kirimer N, Kürkcüoğlu M, BaşerKHC and Demirci F.2002. Antimicrobial screeningof Mentha piperita essential oils J. Agric.Food Chem.50: 3943 – 46.

Pandit, V.A., Shelef, L.A. 1994. Sensitivityof Listeria monocytogenes to rosemary(Rosmarinus officinalis L.). Food Microbiol

Pouch Downes F. and K K. 2000, Compndium of methods for the microbiological examination of foods, fourth Ed., American public health association.pages:474-505

 مقدمه

ایران کشوری است پهناور با شرایط آب و هوایی گوناگون و دارای پوشش گیاهی بسیار چشمگیر که از تنوع گونه های فراوانی برخوردار است. بسیاری از این گیاهان نیز به عنوان گیاه دارویی از زمانهای دور تا به حال مورد استفاده قرار گرفته اند و این باعث شده تا یک گیاه در نقاط مختلف با اسامی گوناگون مورد استفاده قرار گیرد و گاها خواص درمانی که برای یک گیاه خاص قائل هستند با توجه به اشتباهاتی که در معرفی جنس و یا گونه ی گیاه ایجاد میشود، باعث نتیجه گیری غلط و گزارشهای غیر واقعی میگردد.

برای جلوگیری از تداخل اسمی در دانش گیاه درمانی، پایه و اساس کار بر مبنای کاربرد اسم علمی گیاهی است که جنبه ی بین المللی دارد تا گیاه دارویی به طور شایسته و صحیح معرفی و مورد استفاده قرارگیرد. علاوه براین با داشتن یک مرکز جمع آوری و نگهداری گیاهان دارویی، میتوان ضمن معرفی فلور ارزشمند گیاهان دارویی هر منطقه، با فرهنگهای مختلف از نظر گیاه درمانی نیز ارتباط برقرار کرد و از آن بهره برداری مناسب نمود (مظفریان،۱۳۶۹)، شناسایی گیاهان هر منطقه و تعیین نام علمی صحیح آنها اساس هر گونه تحقیق مطمئن در رشته های مختلف از جمله داروسازی است(مظفریان،۱۳۷۴).

فرآورده های گوشتی حرارت دیده که شامل انواع سوسیس در ایران برای تولید فراورده های گوشتی حرارت دیده و کالباس می باشند یکی از پر مصرف ترین محصولات گوشتی در ایران بوده و روز به روز مصرف این نوع فرآورده ها رو به افزایش است که این امر اهمیت کنترل و تعیین ارزش تغذیه ای پروتئین های این محصولات را بیشتر مشخص می کند(کامکار،۱۳۸۲).

در ایران برای تولید فراورده های گوشتی حرارت دیده علاوه بر گوشت از ترکیبات دیگری مانند روغن مایع ، خرده یخ ، آرد گندم ، شیرخشک ، سویا ( فقط در فراورده های حاوی ۴۰درصد گوشت) نشاسته ،تخم مرغ، کازئین، گلوتن و افزودنیها ی دیگر مانند نیتریت و نیترات ، نمک و انواع ادویه جات استفاده می شود . نوع و مقدار استفاده از این ترکیبات برای تولید فرآورده های گوشتی بر اساس فرمول پروانه ساخت وزارت بهداشت و استانداردهای ملی ایران است(استاندارد ملی ایران،۱۳۸۰ و رکنی،۱۳۸۱).

یکی از مهمترین مشکلاتی که در صنعت غذا وجود دارد استفاده از نگهدارنده های سنتتیک می باشد.منابع مختلف خطرات سرطان زایی نگهدارنده های سنتتیک را به وفور بیان کرده اند ،در حال حاضر کلیه    تحقیقات آزمایشگاهی در کشورهای توسعه یافته در زمینه نگهدارنده ها ی طبیعی است که نتایج این تحقیقات به پایلوتهای صنعتی و صنعت منتقل می گردد.در مناطق مختلف کشور ما گیاهان مختلف با قابلیتهای مختلف وجود دارند یکی از مهمترین گیاهان در منطقه جنگلی و کوهپایه ای شمال ایران  پونه کوهی[۱]  میباشد گیاهی از خانواده گیاهان نعناعیان است که در خاک های مرطوب و سرشار از مواد آلی مانند کود برگ به خوبی رشد می کند. این گیاه علفی و بوته ای بوده که دارای برگ های بیضی شکل، نوک تیز با دندانه های کوچک و منظم است.

گیاه پونه دارای انواع مختلفی چون ویلوزا و خالواش می باشد. گونه ویلوزا؛ پوشیده از کرک های فراوان با بوی تند است و گونه ی خالواش که در مناطق شمال کشور می روید و در گیلان خالواش نامیده می شود دارای بویی معطر و مطبوعی است که به صورت خوراکی مصرف می شود ( نقل از کیانی[۱]،۲۰۰۰)

از این رواثرات عصاره گیاه پونه کوهی به عنوان یک ماده نگهدارنده ضد میکروبی وآنتی اکسیدانی جهت افزایش ماندگاری سوسیس وکالباس مورد بررسی قرار می گیرد تا به عنوان جانشین مناسب آنتی میکروبهاوآنتی اکسیدانهای سنتتیک معرفی گردد که نه تنها هیچ خطری برای مصرف کننده ندارد بلکه بدلیل دارا بودن ترکیبات فنلیک سلامت مصرف کنندگان را بهبود می بخشد.

فراورده های گوشتی حرارت دیده درایران بر اساس درصد گوشت بکار رفته در فرمول ساخت آنها به ۵ گروه فراورده ها ی گوشتی با ۴۰ درصد گوشت، ۶۰- ۵۵ درصد گوشت،۷۰ درصد،۸۰ درصد و ۹۰ درصد گوشت تقسیم می شوند که هر گروه با ، توجه به فرمول ساخت مربوطه دارای ویژگیهای شیمیایی خاص خود می باشند .از آنجا که گوشت از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده این فراورده ها ست ، تعیین مقدار گوشت بکار رفته و تعیین کیفیت آن از اهمیت زیادی برخوردار است(استاندارد ملی ایران،۱۳۸۰).

سوسیس و پیشینه تولید سوسیس

فراورده های گوشتی فراورده هایی هستند که یکی از مهمترین گروه های غذایی جهت تأمین پروتئین مورد نیاز بدن میباشد و حداقل نیمی از آن ها را گوشت تشکیل داده باشد . سوسیس یکی از فراورده های گوشتی است که مخلوطی پایدار، حاصل از گوشت دام های کشتاری (حیوانات حلال گوشت )، چربی و آب است که همراه با مواد دیگری در داخل پوشش های طبیعی یا مصنوعی درشرایط مناسب پر شده و پس از طی فرایند حرارتی مناسب و سایر فرایندهای لازم برای مصرف خوراک انسان آماده می شود.این فراورده ها که جزء دسته فراورده های گوشتی حرارت دیده طبقه بندی می شوند، تحت یک تکنولوژی معین ساخته می شوند که تفاوت آن ها بیشتر به علت تفاوت در نوع ادویه ها، میزان و نوع چربی به کار رفته، میزان آب افزوده به آن ها، مقدار گوشت، و درجه خرد شدن گوشت مورد مصرف و هم چنین گوشت های نمایشی است.

با توجه به صنعتی شدن جامعه و گرایش افراد به غذاهای فوری و آماده مانند سوسیس و کالباس، مصرف این مواد نسبت به گذشته زیادتر شده است،طوری که مورد علاقه میلیون ها مصرف کننده در سراسر جهان میباشد(سامپا[۱]، ۲۰۰۴؛ نقل از فروغی،کرامت و هاشمی، ۱۳۸۹)، بنابراین، غنی کردن آن ها به هر اندازه که مقدور باشد،در ارتقای سلامت افراد و جامعه مفید خواهد بود.

۱- Sampaio

[۱] Mentha logfolia

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کاربرد و انواع فیلم و پوشش خوراکی و تولید فیلم نشاسته و خاص کاربردی آن و آثار فارماکولوژیک پونه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.