تحقیق کاربرد کودهای شیمیایی و نیتروژنه در گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کاربرد کودهای شیمیایی و نیتروژنه در گیاهان دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۴- غلات    ۶
۱-۴-۱- اهمیت غذایی غلات    ۶
۱-۴-۲- اهمیت اقتصادی غلات    ۷
۱-۵- جو    ۷
۱-۵-۱- مصارف جو    ۸
۱- ۶- سطح زیر کشت و عملکرد جو    ۹
۱-۷- گیاه‌شناسی جو    ۹
۱-۸- ترکیبات شیمیایی دانه جو    ۱۲
۱- ۹- طبقه بندی جو    ۱۲
۱- ۱۰- ارقام جو    ۱۴
۱- ۱۱- اکولوژی جو    ۱۸
۱- ۱۱-۱- خاک    ۱۸
۱-۱۱-۲- درجه حرارت    ۱۹
۱-۱۱-۳- رطوبت    ۲۰
۱-۱۱-۴- تاریخ کاشت    ۲۰
۱-۱۱-۵- تراکم بوته    ۲۱
۱-۱۱-۶- کودهای شیمیایی    ۲۲
۱-۱۱-۷- آبیاری    ۲۳
۱-۱۱-۸- نور    ۲۴
۲-۱- افزایش تولید محصولات    ۲۴
۲-۲- عناصر غذایی و عملکرد گیاه    ۲۵
۲-۳- بررسی وضعیت کودها    ۲۶
۲-۴- مروری بر سوابق کودها    ۲۷
۲-۵- اهمیت تغذیه صحیح گیاه    ۲۹
۲-۶- عناصر غذایی    ۳۰
۲-۷- کودهای شیمیایی    ۳۱
۲-۸- کودهای نیتروژنه    ۳۲
۲-۹- کود اوره    ۳۴
۲-۱۰- کودهای بیولوژیک    ۳۶
۲-۱۱- کود زیستی نیتروکسین    ۳۸
۲-۱۲- تثبیت بیولوژیک نیتروژن    ۴۱
۲-۱۳- باکتری‌های تثبیت کننده نیتروژن    ۴۲
۲-۱۴- نیتروکسین    ۴۴
فهرست منابع    ۴۷

منابع

۱- عدالت، م. ۱۳۸۴٫ اثر آرایش کاشت و سطوح مختلف کود اوره بر عملکرد و اجزای عملکرد دو رقم گندم در منطقه باجگاه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته زراعت. دانشگاه شیراز.

۲- غریبی، م. ۱۳۸۱٫ جو والفجر، مناسب برای کشت در مناطق معتدل کشور. نشریه ترویجی. شماره ۷۶٫ مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر. وزارت جهاد کشاورزی

۳- فرجی، ه. راسخ، ع. امام، ی. فتحی، ق. سیادت، ع. ۱۳۸۴٫ شرایط تنش خشکی. مجله علمی کشاورزی. جلد ۲۹٫ شماره ۱٫

۴- ایران‌نژاد‌، ح. شهبازیان، ن. ۱۳۸۴٫ زراعت غلات. جلد اول. انتشارات دانشگاه تهران. مجتمع آموزش عالی ابوریحان.

۵- اردکانی، م. ر. ۱۳۷۹٫ بررسی کارآیی کودهای بیولوژیک در زراعت پایدار گندم. پایان‌نامه دوره دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم تحقیقات تهران.

۶- خدابنده، ناصر، ۱۳۸۴، زراعت غلات، انتشارات دانشگاه تهران.

۷- خلیلی، ه. عزیزی، م. چراتی، ع. بهادری، م. ۱۳۸۶٫ تأثیر کود بیولوژیک نیتروکسین در رشد و عملکرد برنج هیبرید بهار. نشریه ترویجی. انتشارات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ساری.

۸- رحیمی، ف. سمیعی، د. ترابی، ن. ۱۳۸۳٫ جو کویر، مناسب کاشت در مناطق معتدل کشور. نشریه ترویجی. شماره ۳۴٫ معاونت ترویج و نظام بهره‌برداری. وزارت جهاد کشاورزی.

۹- رحیم‌زاده، ر. ۱۳۸۰٫ جایگذاری صحیح کود در عملکرد جو رقم سهند. مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور. وزاررت جهاد کشاورزی.

۱۰- بای‌بوردی، ا. ملکوتی، م، ج. اسلام‌زاده، م. ۱۳۸۰٫ نقش مصرف بهینه کود در افزایش عملکرد بهبود کیفیت و کاهش نسبت مولی ا سید فیتیک به روی (pa/zn) در مزارع گندم میانه. مجله خاک و آب. جلد ۱

 مقدمه

افزایش جمعیت جهان با نرخ ۷/۱ درصد نشان داده که سالانه بیش از ۹۰ میلیون نفر به مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی افزوده می‌شود. لذا، تولید غذا می‌بایست افزایش یابد تا از کمبودهای غذایی جلوگیری گردد. تاکنون، بازدهی محصولات کشاورزی به‌طور چشمگیری افزایش یافته و این افزایش مدیون عواملی از جمله روش‌های مناسب مدیریتی، نظام‌های تولیدی، فنون جدید مبارزه با آفات و بیماری‌ها و استفاده بهینه از آب بوده است. با روندی که افزایش جمعیت در جهان دارد برای تأمین مواد غذایی در سال‌های آینده بایستی میزان تولیدات کشاورزی و مواد غذایی بسیار افزایش یابد تا بتواند نیازهای غذائی جامعه بشری را مرتفع سازد. جو یکی از محصولات عمده مورد کاشت در مناطق گرمسیری می‌باشد که در تأمین علوفه و دانه بسیار حائز اهمیت می‌باشد که سالانه جهت تولید این محصول ناچار به استفاده از کودهای شیمیایی می‌باشیم که این کودها علاوه بر آلودگی محیط زیست باعث افزایش هزینه تولید خواهند شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که امروزه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار گشته و تحقیقات زیادی نیز بر روی آن انجام می‌گیرد، استفاده از برخی ریز موجودات مفید خاکزی است که همزیستی آنها با گیاهان، تأمین کننده عناصر غذایی و رشد بهتر آنها می‌باشد که اصطلاحاً به آنها«کود زیستی»گفته می‌شود (صالح‌راستین، ۱۳۸۰).

اگرچه استفاده از کودهای زیستی از سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته ولی در سال‌های اخیر توجه بیشتری به این سیستم معطوف شده است. در این سیستم گیاهان می‌توانند از عوامل تولید از جمله آب، مواد غذایی، نور و غیره به نحو مطلوبی استفاده نموده و در افزایش تولید مؤثر باشند و همچنین این کودها باعث جلوگیری از آلودگی‌های زسیت محیطی می‌شوند. با توجه بـه اینکـه سالانه مواد غذایی زیادی از زمین خارج می‌گردد و جهت تغذیه گیاهان ناچار به استفاده از کودهـای شیمیایی می‌باشیم که این امر با اهداف کشاورزی پایدار سازگار نیست (بای‌بوردی و همکاران، ۱۳۸۰). امروزه در اکثر نقاط دنیا از جمله کشور ما، مصرف افراطی مواد شیمیایی برای دستیابی به عملکرد بالا در محصولات زراعی و جبران کمبود منابع تغذیه‌ای باعث افزایش هزینه‌های تولید همراه با تخریب منابع خاکی، آبی و زیستی شده است (آلکساندر، ۲۰۰۶). آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمینی، فشردگی و کاهش باروری و همچنین خصوصیات فیزیکی مثبت خاک‌ها، کاهش کیفیت محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات باغی، جدی بودن تخریب محیط زیست در اثر استفاده نامتعادل از نهاده‌های کشاورزی بخصوص کود شیمیایی و نیز کاربرد روش‌های غلط، همگی باعث شدند تا در بیانیه جهانی غذا از حاصلخیزی خاک به عنوان کلید تحقق امنیت جهانی غذا نام برده شود (فتحی، ۱۳۸۲).

 ۱-۴- غلات

  غلات به گروه بزرگی از گیاهان زراعی گفته می‌شود که دانه آنها در تغذیه مردم جهان و تهیه نان نقش عمده‌ای را بر عهده داشته وهمچنین در تغذیه حیوانات و پرندگان و مصارف صنعتی کاربرد وسیعی دارد. غلات شامل گیاهانی از جمله گندم، جو، یولاف، برنج، ارزن، ذرت، چاودار و سورگوم می‌باشد که از این گروه، گندم و جو در سطح وسیعی از زمین‌های زراعی دنیا کشت می‌گردند به‌طوری‌که حتی در نواحی نیمه خشک که برای تولید محصول و رشد و نمو این گیاهان بارندگی نسبتاً کافی است کشت این محصولات موفقیت‌آمیز است. گندم، ذرت و برنج سه محصول مهم هستند که هریک نزدیک به ۴/۱ مقدار تولید سالانه کل غلات جهان را تشکیل می‌دهند و پنج گونه دیگر غلات یعنی جو، یولاف، چاودار، ذرت خوشه‌ای و ارزن مجموعاً ۴/۱ میزان تولید سالیانه غلات را تشکیل می‌دهند ( خدابنده، ۱۳۸۴ ).

۱-۴-۱- اهمیت غذایی غلات

  غلات تأمین کننده هیدرات‌های کربن ( نشاسته، قند و سلولز )، پروتئین، روغن، مواد معدنی و برخی ویتامین‌ها می‌باشد. انسان می‌تواند قسمت اعظم پروتئین مورد نیاز روزانه خود ( ۶۵ تا ۸۰ گرم ) را با خوردن مقدار زیادی غلات تأمین کند. غلات ارزانترین مواد غذایی حاوی پروتئین و نشاسته می‌باشد. بر اساس بررسی‌های ارائه شده توسط مؤسسه علوم غذایی ایران در سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی ۷۵ درصد پروتئین مصرفی روزانه افراد از غلات تأمین می‌شود. به‌علاوه نقش غلات در تهیه گوشت، لبنیات و تأمین مواد معدنی و غیره حائز اهمیت است (کردوانی، ۱۳۷۹ ).

۱-۴-۲- اهمیت اقتصادی غلات

  غلات گیاهانی هستند که به مقدار زیاد و در مساحت وسیعی از زمین‌های کشاورزی دنیا و حتی در نواحی خشک کشت گردیده و محصول کافی تولید تولید می‌نمایند. اهمیت اقتصادی غلات چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی کشت می‌شود. حتی در مناطقی که به‌علت متغیر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط امکان تولید محصولی وجود نداشته باشد، به آسانی می‌توان غلات را تولید نمود ( خدابنده، ۱۳۸۴ ). غلات بیشترین سطح زیر کشت را در مناطق کشور به خود اختصاص داده به طوری که نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های بخش کشاورزی ایفا نموده است. نقش و اهمیت غلات در تغذیه انسان بر همگان آشکار بوده و در کشورهایی که قادر به تأمین نان مورد نیاز خود بوده و به دیگران احتیاج نداشته باشند اولین قدم در نیل به استقلال اقتصادی و خودکفائی می‌باشد (روستایی و اسکندری، ۱۳۸۷ ). در جامعه کنونی، بخشی از توسعه اقتصادی جامعه بستگی به کشاورزی دارد. زیرا به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم به محصولات کشاورزی وابسته می‌باشد ( فتحی، ۱۳۸۲ ).

۲٫ شماره ۱۴٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.