تحقیق گیاه‌شناسی عدس و اثر پتاسیم در رشد و نمو گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه‌شناسی عدس و  اثر پتاسیم در رشد و نمو گیاهان دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- تاریخچه کشف پیدایش عدس    ۴
۲-۲- گیاه‌شناسی عدس    ۴
۲-۲- ۱-ریشه    ۶
۲-۲- ۲-ساقه    ۷
۲-۲- ۳- برگ    ۷
۲-۲- ۴-گل    ۸
۲-۲- ۵-میوه    ۸
۲-۲- ۶-بذر    ۸
۲-۳-نیازهای خاکی و آب و هوایی عدس    ۸
۲-۴-کشت عدس    ۹
۲-۵-عملیات زراعی    ۱۰
۲-۶- نیاز غذایی    ۱۱
۲-۷-نیاز آبی    ۱۲
۲-۸-آفات عدس    ۱۳
۲-۹-ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی عدس    ۱۴
۲-۱۰-تنظیم کننده‌های رشد    ۱۵
۲-۱۱-عملکرد و اجزای عملکرد عدس    ۱۶
۲-۱۲-علف‌های هرز عدس    ۱۶
۲-۱۳- برداشت عدس    ۱۷
۳-۱- تحقیقات انجام شده    ۱۸
۳-۲- پتاسیم    ۲۰
۳-۲-۱ اثر پتاسیم در رشد و نمو گیاهان    ۲۰
۳-۲-۲- کودهای پتاسه    ۲۱
۳-۲-۳ انواع کودهای پتاسه    ۲۱
۳-۳-زمان مصرف پتاسیم    ۲۱
۳-۵- تأثیر کود دامی بر خصوصیات خاک و گیاه    ۲۴
۳-۶- تأثیرات کود دامی بر گیاه    ۲۴
فهرست منابع:    ۲۶

منابع:

احیایی، ع، بهبهانی زاده، ع، ا. ۱۳۸۲٫ شرح روش‌های تجزیه خاک. نشریه شماره ۸۹۳، موسسه تحقیقات آب و خاک. ص-۳۸-۲۲٫

عابدی، م. نجفی، پ. ۱۳۸۰٫ تولید غلات همراه با دستورالعمل عملیات. دانشگاه صنعتی اصفهان: ۱۱٫

غلامحسینی، م؛ و قلاوند، ا. تأثیر کاربرد کمپوستهای زئولیتی در اراضی شنی، بر عملکرد دانه و سایر صفات آفتابگردان. مجله علوم محیطی سال پنجم، شماره اول، صفحه ۳۶-۲۳٫

فلاح، ع، خاوازی، ک. ۱۳۸۰٫ کودهای بیولوژیک پتاسیمی و نقش آن در افزایش عملکرد گیاهان زراعی. مجموعه مقالات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. موسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، ص ۴۹-۲۱٫

خواجه پور، م. ۱۳۸۶٫ اصول و مبانی زراعت، انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان، ص ۱۸۲ -۲۰۰٫

بی نام. ۱۳۸۸٫ آمارنامه محصولات کشاورزی و دامی. محصولات زراعی و باغی. جلد اول. وزارت جهاد و کشاورزی.

پرویزی. ی. نباتی، ع. ۱۳۸۳٫ تأثیر دور آبیاری و کود دامی بر کارایی مصرف آب و عملکرد کمی و کیفی ذرت دانه­ای. پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی. شماره ۶۳٫ ص ۲۹-۲۱٫

نارکی، ف.، حسینی، ک.، محمدی، م.، صفی خانی نسیمی، م. ۱۳۷۹، گزارش پژوهشی سال ۱۳۷۴ ایستگاه تحقیقات گرمسیری و نیمه گرمسیری، مرکز تحقیقات کهگیلویه و بویراحمد، ص ۲۳ –

– سالار دینی، ع. ا. ۱۳۸۵٫ اثر کاربرد سطوح مختلف پتاسیم در ذرت علوفه‌ای، مجله علمی آب و خاک، جلد ۱، ص ۱۹-۱۳٫

رستگار، م، ع.۱۳۷۲٫ دیمکاری، انتشارات برهمند، ص ۱ و ۵ و ۱۳۳ و ۱۳۵ و ۱۴۶٫

میرشکاری ، ب.۱۳۸۰٫ علوم تولید گیاهان زارعی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. ص ۶۰۸٫

A. & Galavi. M. 2010. Effect of animal manure & superabsorbent polymer on corn leaf relative water content, cell membrane stability & leaf chlorophyll content under dry condition. Austrilian Journal of Science, 4(8): 642-647.

Muehlbauer, F. J. Kaiser, W. J. Clement, S. L. and summer field, R. J. 1995. Production and breeding of lentils. Adv. Agron. 54: 283-332.

Williams, P. C. and Sing, U. 1988. Quality screening and evaluation in Pulse breeding, In: World crops, Cool season food legumes. 42-Summerfield. R. J. (ed). Kluwer Academic Pub., Neherlands. pp. 445-457.

 ۲-۱- تاریخچه کشف پیدایش عدس

عدس از قدیمی‌ترین منابع غذایی گیاهی بشر است و عمر آن به قدمت تاریخ کشاورزی است. از عدس هم در قرآن (سوره بقره آیه ۶۱) و هم در انجیل نام برده شده است. وجود بقایای دانه‌های عدس در مقابر مصری به ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. کشت آن در مصر، جنوب اروپا، چین و به طرف غرب تا اتیوپی پراکنده شده است. کشورهای عمده تولید کننده عدس در دنیا عبارتند از هندوستان، ترکیه، سوریه، پاکستان، اسپانیا و بنگلادش. در ایران کشت عدس بیشتر به استان‌های شمال غربی و غرب کشور اختصاص یافته است. منشاً عدس به نظر می‌رسد که از کشورهای شرق مدیترانه مثل آسیایی صغیر، یونان و مصر باشد که از آنجا به طرف هند گسترش یافته است. کشت آن بعداً در اروپا، آفریقا و آمریکا رواج یافته است. به عقیده واویلوف، عدس‌های دانه ریز (Lens. culinaris) از جنوب غربی آسیا واریته­های دانه درشت از نواحی مدیترانه منشأ گرفته‌اند. عقیده بر این است که عدس‌های دانه درشت از اعقاب گونه L.nigricuns  هستند که بومی نواحی مدیترانه می‌باشند و امروزه در مناطق نیمه گرمسیری، معتدل و در ارتفاعات مناطق گرمسیری کشت می‌گردد (مجنون حسینی، ۱۳۷۲).

عدس با نام علمی Lens culinaris L.esculenta)) از نظر اهمیت چهارمین گیاه مهم تیره بقولات در جهان بعد از لوبیا، نخود فرنگی و نخود محسوب می‌شود. فرض بر این است که عدس‌های زارعی از منطقه هلال حاصلخیز و آسیای صغیر منشأ گرفته‌اند. جد وحشی گونه‌های زراعی عدس Lens culinaris ssp.orientalis است و بقایای فسیلی شده نشان می‌دهد که قدمت آن به دوران نئولیتیک و حدود ۷-۶ هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد. عدس از زمان‌های ما قبل تاریخ در کشور مصر کشت می‌شد که بعدها به قسمت‌های جنوبی اروپا، غرب آسیا، هندوستان و چین انتقال یافت. از ممالک تولید کننده عدس می‌توان به کشورهای ترکیه، هندوستان، کانادا، ایالات متحده آمریکا، سوریه، مراکش و اتیوپی اشاره نمود. در حال حاضر کشورهای ترکیه و کانادا از صادر کنندگان مهم عدس به شمار می­روند. سطح زیر کشت جهانی عدس بیش از دو میلیون هکتار است و کل تولید جهانی آن تقریباً ۳۰/۲ میلیون تن گزارش شده است (میرشکاری، ۱۳۸۰).

۲-۲- گیاه‌شناسی عدس

عدس گیاهی است، علفی، یک ساله با ساقه‌های کوتاه تا حدی منشعب و به رنگ سبز روشن. ارتفاع آن بین  ۱۵ تا ۷۵ سانتی‌متر متغیر است اما در شرایط معمولی رشد، اکثر ژنوتیب­های این گیاه، ارتفاعی بین ۲۵ تا ۴۰ سانتی‌متر دارند. بسته به ژنوتیپ گیاه و تا حدی محیط رویش آن، گیاه به صورت بوته‌ای کوتاه، نیمه ایستاده یا ایستاده رشد می‌کند. در شرایط محیطی مطلوب، عدس، سریع رشد کرده و چرخه زندگی خود را در طی ۳ الی ۴ ماه کامل می‌کند. در هندوستان و غرب آسیا، عدس‌های کاشته شده در پاییز به علت مطلوب نبودن حرارت در مراحل اول رشد کندی دارند و تنها در طی بهار که درجه حرارت بالاتر می رود رشد آن‌ها سریع می‌شود. در چنین محیط‌های کل دوره رشد گیاه، ممکن است، ۳۰ تا ۶۰ روز طولانی تر شود. زمانی که گیاه وارد مرحله رشد زایشی خود شده و به طرف رسیدن پیش می رود، با توجه به خشک شدن هوا، تأمین آب مورد نیاز آن با انجام آبیاری تکمیلی، هم طول فصل رشد و هم عملکرد آن را افزایش می‌دهد (کوچکی،۱۳۸۳).

در کشور ما طبق آمار وزارت کشاورزی در سال ۸۸-۱۳۸۷، سطح کل زیر کشت حبوبات ۸۶۸۷۵۶ هکتار بوده است که از این لحاظ استان کرمانشاه با  ۹۵/۱۵ درصد رتبه اول و استان بوشهر با صفر درصد رتبه آخر را به خود اختصاص داده‌اند. میزان کل تولید حبوبات کشور ۵۰۷۷۱۷ تن است که استان فارس با ۱۴/۱۴ درصد بیشترین تولید و بوشهر با  صفر درصد  کمترین تولید را داشته‌اند.

۲-۲- ۱-ریشه

گیاه عدس، دارای یک ریشه اصلی کوچک و تعداد ریشه‌های فیبری جانبی است. طی مطالعاتی که در هندوستان بر روی ریشه‌این گیاه در اکوتیپ­های مختلف انجام شده است، چند نوع سیستم ریشه شناسایی شده است:

۱-سیستم ریشه‌ای با انشعابات زیاد که تا عمق ۱۵ سانتی‌متری به داخل خاک نفوذ می‌کند.

۲-سیستم ریشه‌ای که ریشه اصلی آن تا عمق ۳۶ سانتی‌متری در داخل خاک نفوذ می‌کند.

۳-سیستم ریشه‌ای حد واسط این دو نوع

۲-۲- ۲-ساقه

ساقه عدس نازک، چهارگوش و در زوایا دارای نوارهای برجسته  است. به طور کلی ساقه آن علفی و ضعیف است. با پیشرفت رشد گیاه، بخش پایینی ساقه چوبی می‌شود. ارتفاع گیاه به شدت تحت تأثیر محیط است. به این ترتیب کمتر برای یک گونه خاص می‌توان، ارتفاع آن را پیشگویی کرد. علاوه بر محیط، ژنوتیب گیاه نیز بر ارتفاع  و همچنین فرم رویش آن موثر است. افزایش وزن خشک ساقه تابع یک منحنی سیگموئیدی است؛ و سرعت تجمع ماده خشک به شدت تحت تأثیر محیط رویش و ژنوتیب گیاه است. مطالعات ICARDA در مزارع جنوب سوریه نشان داده است که در کشت زمستانه، افزایش وزن خشک تا تقریباً یکصد روز پس از کاشت، سرعت کمی داشت، اما پس از این مدت افزایش وزن به طور خطی با زمان افزایش یافت. آبیاری گیاه باعث افزایش وزن خشک آن در اواخر فصل شد. این امر را به راحتی در کشت‌های بهاره گیاه نیز می‌توان مشاهده کرد. تقریباً ۵۰ درصد وزن خشک تا اتمام دوره گلدهی جمع‌آوری شده بود و این موضوع دلالت بر این دارد که حتی در طی دوره رشد زایشی، ساقه‌ها مخزن فعالی برای مواد فتوسنتزی و حتی دیگر عناصر غذایی گیاه هستند (کوچکی، ۱۳۸۳).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی نخود و عدس و تاثیر فرآیندهای غذایی بر حذف عوامل ضد تغذیه ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.