تحقیق گیاه جاشیر و اثرات مواد تشکیل دهنده آن بر تخمیر ، هضم ، PH و تولید گاز در شکمبه حیوانات و تاثیر انگلها بر تکامل رفتار خود درمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه جاشیر و اثرات مواد تشکیل دهنده  آن بر تخمیر ، هضم ، PH  و تولید گاز در شکمبه حیوانات و تاثیر انگلها بر تکامل رفتار خود درمانی دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۲ گیاهان دارویی    ۶
۱-۱-۲ تاریخچه مصرف گیاهان دارویی    ۷
۲-۱-۲ اهمیت گیاهان دارویی در ایران    ۷
۳-۱-۲ اهمیت کشت و تو لید گیاهان دارویی    ۸
۴-۱-۲ دلایل رویکرد به گیاهان دارویی    ۸
۵-۱-۲ اجزاء تشکیل دهنده گیاهان دارویی    ۹
۲-۲ پراکنش جغرافیایی    ۱۰
۱-۲-۲ گیاه شناسی    ۱۰
۲-۲-۲ خصوصیات اقلیمی مناسب رشد گیاه جاشیر    ۱۱
۳-۲-۲ مراحل رشد و نمو گیاه جاشیر    ۱۱
۴-۲-۲ ترکیب شیمیایی    ۱۱
۵-۲-۲ ارزش غذایی جاشیر    ۱۲
۶-۲-۲ خواص ضد تغذیه ای گیاه جاشیر    ۱۳
۳-۲ آلکالوئیدها    ۱۴
۴-۲ ساپونینها    ۱۴
۱-۴-۲ اثر ساپونین ها روی میکروارگانیم های شکمبه    ۱۵
۲-۴-۲ اثر ساپونین برتخمیر و هضم شکمبهای    ۱۶
۵-۲ فلاونوئیدها    ۱۶
۶-۲ تاننها    ۱۷
۱-۶-۲ اثر تانن بر سنتز پروتئین میکروبی    ۱۸
۲-۶-۲ تاثیر تانن بر آمونیاک، PH  و تولید گاز در شکمبه    ۱۹
۷-۲ گلیکوزیدها    ۱۹
۸-۲ خواص آنتی اکسیدانی    ۲۰
۱-۸-۲ خواص ضد دیابتی    ۲۱
۲-۸-۲ خواص ضد باکتریایی    ۲۲
۳-۸-۲ خواص ضد ویروسی    ۲۲
۴-۸-۲ اثر گیاه جاشیر بر سقط جنین    ۲۳
۵-۸-۲ اثرات ضد دردی گیاه جاشیر    ۲۳
۶-۸-۲ اثرات ضد اسپاسمی گیاه جاشیر    ۲۴
۹- ۲ تاثیر انگلها بر تکامل رفتار خود درمانی    ۲۴
۹-۲ غذا به عنوان دارو در حیوانات و انسان    ۲۵
۱۰-۲ خود درمانی و رفتار متعادل در گیاه خواران    ۲۶
۱-۱۰-۲ خود درمانی    ۲۷
۲-۱۰-۲ خود درمانی و انگلهای داخلی    ۲۸
۱۱-۲ انگل ها    ۲۹
۱-۱۱-۲ شاخهی نماتلمینتها    ۳۰
۲-۱۱-۲ خصوصیات کلی نماتودها    ۳۰
۳-۱۱-۲ بیماریزایی و اهمیت اقتصادی    ۳۱
۴-۱۱-۲ بی اشتهایی    ۳۱
۵-۱۱-۲ سوء جذب    ۳۲
۶-۱۱-۲ کم خونی  ناشی از آلودگیهای نماتودهای  لوله گوارش    ۳۲
۱۲-۲ تشخیص آزمایشگاهی آلودگی انگلی    ۳۳
۱-۱۲-۲ گرد آوری نمونه های مدفوع    ۳۳
۱۳-۲ روشهای آزمایش مدفوع    ۳۳
۱-۱۳-۲ آزمون تعداد تخم در مدفوع    ۳۳
۲-۱۳-۲ روش گسترش مستقیم    ۳۴
۳-۱۳-۲ روشهای شناورسازی    ۳۴
۱-۳-۱۳-۲ شناورسازی مستقیم    ۳۴
۲-۳-۱۳-۲ کشت و شناسایی نوزادان    ۳۴
۲-مروری بر تحقیقات    ۳۶
۲-۱ قرار گرفتن در معرض یونجه و  تغذیه با جاشیر بدون جایگزین    ۳۶
۲-۲ آزمونهای ارجحیت    ۳۶
۲-۳ تعداد تخم انگل در مدفوع    ۳۹
۲-۴ فراسنجه های خون    ۴۳
۱-۲-۴ غلظت گلوکز خون    ۴۳
۲-۲-۴ غلظت نیتروژن اورهای خون    ۴۳
۳-۲-۴ غلظت کلسترول خون    ۴۳
۴-۲-۴ غلظت تری گلیسرید    ۴۴
۲-۵ آزمایش تولید گاز    ۴۴
منابع    ۴۹

منابع

۱- منصوری، ه. ۱۳۹۰ . تعیین جمعیت میکروبی و فرآورده های نهایی شکمبه ای در گاو سیستانی و مقایسه آن با گاو هولشتاین . رساله دکترا، دانشگاه تهران، دانشکده کشاورزی

۲- ویلسون کارل، لومیس و والتر. ۱۳۶۹٫گیاه شناسی.ترجمه: مقدم، فاطمه و فریدون.انتشارات دانشگاه تهران، تهران. جلد دوم ، ص۳۳۲٫

۳- وهمنی، پ. ۱۳۸۴٫ ترکیب شیمیایی، تجزیه پذیری و ناپدید شدن شکمبه­ای –روده­ای محصولات فرعی پسته و استفاده از آن در جیره گاوهای شیرده هلشتاین در اواسط شیردهی. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم دامی. دانشگاه فردوسی مشهد.

۴- امیدبیگی، ر. ۱۳۸۸٫ تولید و فراوری گیاهان دارویی. انتشارات آستان قدس رضوی. ۳۴۷  ص .

۵- اﻣﯿﺪ ﺑﯿﮕــﯽ، ر، ۱۳۷۶؛ رﻫﯿﺎﻓﺖﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻓﺮاوری ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ. ﺟﻠﺪ دوم، اﻧﺘﺸﺎرات ﻃﺮاﺣﺎن ﻧﺸﺮ، ﺗﻬﺮان، ص ۲۳۹-۲۴۶٫

۶-  قهرمان، ا. ۱۳۷۲٫ کورموفیت­های ایران ( سیستماتیک گیاهان). مرکز نشر دانشگاهی.  جلد دوم . تهران.

۷- فاطمی، ح. ۱۳۸۱٫ مقایسه اثرات محرک رشد یک منبع گیاهی بت آنتی بیوتیک رایج روی عملکرد و کمیت لاشه در طیور گوشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

۸- دانش مسگران، م.، ۱۳۸۸ . روش های نوین برونتنی  در پؤوهش های  علوم دامی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ۱۹۱ صفحه.

۹- زرگری، ع. ۱۳۷۲٫ گیاهان دارویی.  انتشارات دانشگاه تهران. تهران. جلد ۲: ۹۴۶ ص.

۱۰- زرگری، ع. ۱۳۶۶٫ گیاهان دارویی. انتشارات دانشگاه تهران. جلد ۲: صص ۴۷۶- ۴۷۴٫

۱۱-Cousin, D. and Huffman, M.A. 2002. Medicinal properties in the diet of gorillas. An ethnopharmacological evaluation. African study monographs. 23: 65-89.

۱۲-Coskun, b., gulsen, n. and umucalilar, H.D. 2004. the nutritive value of prangos ferulacea. Grass forage sicence. Mar. 59(1): 15-9.

۱۳-Dehority, B. A. 2003. Rumen microbiology. British libray Cataloguing in Publication data. First Published.

۱۴-Villalba, J.J. and Provenza,  F.D. 1997a. Preference for wheat straw by lambs conditioned with intraruminal infusions of starch. British Journal of Nutrition 77: 287–۲۹۷٫

۱۵-Villalba,  J.J. and Provenza,  F.D. 1997b. Preference for flavored foods by lambs conditioned with intraruminal administrations of nitrogen. British Journal of Nutrition. 78: 545–۵۶۱٫

۱۶-Villalba,  J.J. and Provenza,  F.D. 1997c. Preference for flavored wheat straw by lambs conditioned with intraruminal infusions of acetate and propionate. Journal of Animal Science. 75: 2905–۲۹۱۴٫

۱۷-Villalba, J. J., provenza, F. D., Hall, J. O. and Lisonbee, D. L. 2010. Selaction of tannins by sheep in response to gastrointestinal nematode infection. Journal Animal science. 88: 2189- 2198.

مقدمه

در سیستم‏های تولیدی حیوانات اهلی، آنتی‏بیوتیک‏ها به طور معمول برای جلوگیری از بیماری و اختلالات متابولیکی، همچنین بهبود ضریب تبدیل غذایی به حیوانات تغذیه می‌شود. در سال­های اخیر، نگرانی‏های عمومی در رابطه با استفاده بیش از اندازه آنتی‏بیوتیک‏ها در تغذیه نشخوارکنندگان به علت احتمال مقاومت باکتریایی که ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیندازد بیشتر شده است. در نتیجه تلاش‏های قابل‏توجهی در جهت توسعه جایگزینی برای آنتی‏بیوتیک‏ها صورت پذیرفته و متابولیت‌های ثانویه گیاهی به عنوان یکی از جایگزین‌های مناسب آنتی‏بیوتیک‏ها پیشنهاد شده‌اند (والاس[۱]، ۲۰۰۴).

گیاه دارویی جاشیر با نام Prangos ferulacea  از جمله گیاهان دارویی است که در طب سنتی در درمان بسیاری از بیماری­ها به کار برده شده و تحقیقات آزمایشگاهی متعددی خواص درمانی آن را اثبات کرده‌اند. (آلوبلن[۲] و همکاران، ۱۹۹۵؛ باسر[۳] و هکاران، ۱۹۹۶).

بررسی­های فیتو شیمیایی منجر به جداسازی و شناسایی انواعی از کومارین­ها، آلکالوئیدها، فلاونوئید­ها و ترپینوئیدها در گونه های جنس پرانگوس شده است (آیرس[۴] و همکاران، ۱۹۹۴). بررسی اسانس بخش هوایی و بذرهای گیاه جاشیر منجر به شناسایی ۳۳ ترکیب در روغن بخش هوایی این گیاه شده است (رضوی، ۲۰۱۲). امیری (۱۳۸۶) ۳۱ ترکیب از اندام هوایی و ۱۸ ترکیب از اسانس بذر گیاه پرانگوس فرولاسیا[۵] استخراج نمود که بتاپینن و ۳-کارن مهمترین ترکیبات موجود در اسانس جاشیر بود.

با افزایش بی رویه جمعیت و نیاز روزافزون به مواد غذایی بخصوص مواد پروتئینی، بهره­برداری هرچه بیشتر منابع با توجه دامی ضروری احساس می­شود در راستای استفاده بیشتر و افزایش تولیدات دامی مبارزه با بیماری­های انگلی نقش بسزایی دارد و بیماری­های انگلی بخصوص بیماری­های کرمی یکی از عوامل مهم کاهش محصولات دامی (گوشت، شیر، پشم) می باشند. همچنین انگلها دام را مستعد ابتلا به بیماری­های عفونی و غیر­عفونی می­کنند. لذا اهمیت شناسایی بیماری­های انگلی و مبارزه با انگلها بر کسی پوشیده نیست.

در دهه گذشته شواهد فزاینده­ای مبنی بر مشاهده رفتار خوددرمانی در حیوانات گزارش شده است، اگرچه بخش قابل توجهی از این مطالعات در پریماتها و به شکل خاص میمون بزرگ آفریقایی صورت پذیرفته است (هافمن[۶]، ۲۰۰۱) ولی چندین مطالعه در حیوانات نشخوارکننده نیز این الگوی رفتاری را مورد تائید قرار داده­اند (ویلالبا[۷] و همکاران، ۲۰۱۰). مفهوم بنیادین خود­درمانی این است که حیوانات از متابولیت­های ثانویه گیاهی یا دیگر ترکیبات غیرمغذی برای مبارزه یا کنترل بیماری­ها استفاده می­کنند. در واقع رفتار خوددرمانی به حیوان کمک می­کند که به عنوان مثال با کنترل انگل­های روده­ای از دردها و ناراحتی­های دستگاه گوارش رهایی یابد (هافمن و کاتون[۸]، ۲۰۰۱).

۱-۲ گیاهان دارویی

گیاهان دارویی به گروهی از گیاهان گفته می­شود که اندام­های آن­ها دارای ترکیب­های اثر بخشی دارویی است و همچنین به واسطه اثرات درمانی بر انسان و دام در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می­گیرد (پورعبدالله، ۱۳۸۰). به عبارتی دیگر گیاهان دارویی به گیاهانی اطلاق می­شود که یکی از اجزای آن  (ساقه، ریشه، گل، برگ و میوه) دارای ماده مؤثر مشخصی باشند (لی[۹] و همکاران، ۲۰۰۳). گیاهان دارویی به دلیل عواملی مانند ارزش اقتصادی بالا و کم هزینه بودن تولید آن­ها، نداشتن اثرات تخریبی بر محیط زیست و کاهش ایجاد مقاومت نسبی به عوامل بیماری­زا، باعث شده­اند تا این منابع از ارزش و جایگاه خاصی در درمان و تغذیه دام برخوردار باشند (قاسمی، ۱۳۸۸). از جمله مزایای استفاده از گیاهان دارویی می­توان به ساده بودن کاربرد و نداشتن اثرات جانبی سوء در اکثر آن­ها بر عملکرد حیوانات و نیز باقی نماندن بقایای مضر در فراورده­های تولیدی اشاره نمود (ابازا[۱۰]، ۲۰۰۸). گیاهان دارویی به عنوان تغییر دهنده­های تخمیر شکمبه­ای مانند کاهش غلظت نیتروژن آمونیاکی و کاهش تولید متان، ممکن است راندمان استفاده از انرژی در شکمبه را بهبود بخشند و در نهایت در بهره وری حیوان تأثیر مثبت داشته باشند (باسکوت[۱۱] و همکاران، ۲۰۰۵). امروزه ترکیبات شناسایی شده در آن­ها به عنوان داروهای جدید مورد استفاده قرار می­گیرند و می­توانند به عنوان کلیدی برای شناسایی روش­های درمانی کم هزینه و دارای عوارض جانبی کمتر در درمان بسیاری از بیماری­ها به کار روند (اسدی سمانی و همکاران، ۲۰۱۳).

۱-۱-۲ تاریخچه مصرف گیاهان دارویی

استفاده از گیاهان دارویی به دوران باستان باز می­گردد به طوری که مصریان باستان ۴۵۰۰ سال بیش از میلاد مسیح از روغن­های معطری که از گیاهان به دست می­آورند برای انجام مناسک مذهبی، آئین­ها و نیز مداوای بیماران استفاده می­کردند. نوشته­ هایی بدست آمده است که نشان می­دهد مصریان ۴۰ قرن قبل از میلاد می­دانستند که چگونه داروها را از گیاهان بدست آورند. در واقع مصریان از گیاهان دارویی برای مومیایی کردن فراعنه استفاده می­کردند. مومیایی گران بعد از خارج نمودن احشاء شکم، جسد را از سیر، دارچین و گیاهان دارویی معطر دیگر پر می­کردند (لنگ[۱۲]، ۱۹۹۷). در عصر حاضر نیز با وجود پیشرفت و توسعه چشمگیر کاربرد داروهای سنتزی، هنوز گیاهان دارویی و اشکال دارویی حاصل از آنها در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می­گیرند، بطوریکه در برخی کشورها از اجزاء جدایی ناپذیر سیستم درمانی محسوب می­شوند و بازار تجارت آنها نیز در مقایسه با سایر داروهای شیمیایی رونق افزونتری دارد (قاسمی دهکردی و همکاران، ۱۳۸۲).

۲-۱-۲ اهمیت گیاهان دارویی در ایران

ایران با برخورداری از سابقه تاریخی درخشان در طب و استعدادهای بالقوه جغرافیایی، اکولوژی و تنوع گونه­های گیاهی تنها درصد کمی از داروهای مصرفی خود را از گیاهان دارویی تأمین می­نماید. با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر مواد اولیه در ایران ساخته نمی­شود و در صنعت داروسازی به این مواد نیاز است استفاده از منابع گیاهی داخلی یکی از راه­های کاهش این نیازهاست (زرگری، ۱۳۷۲). استفاده از گیاهان دارویی در سالهای اخیر مخصوصاً در شرایطی که تولید محصولات ارگانیک و به دور از مواد شیمیایی طرفداران زیادی پیدا کرده و مورد توجه جدی دامپروران و دامپزشکان در سراسر جهان قرار گرفته است . گیاهان دارویی در اشکال بسیار متنوعی در تمامی گروه­های حیوانی (دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل) قابل استفاده­اند (آلن[۱۳] و همکاران، ۱۹۹۸). کشور ایران با ۱۱ اقلیم مختلف آب و هوایی و بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی، بستر بسیار مناسبی برای دست یابی به گونه­های با ارزش دارویی و نادر می­باشد که می­توان نسبت به سازگار کردن و معرفی تعدادی از آن ها به عرصه زراعی اقدام نمود (عزیزی، ۱۳۸۴).

[۱]Wallas

[۲] Ulubelen

[۳] Baser

[۴] Ayres

[۵] Prangos ferulacea

[۶] Huffman

[۷] Villalba

[۸] Huffman and Caton

[۹] Lee

[۱۰] Abaza

[۱۱] Busquet

[۱۲] Lenge

[۱۳] Allen

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاهان دارویی و مواد موثره آن و خصوصیات گیاهشناسی و اکولوژی درختان اکالیپتوس
  • تحقیق کاربرد گیاهان دارویی و اسانس ها و مکانیسم و محاسن و معایب روش اسانس گیری با امواج مایکروویو
  • تحقیق اهمیت تولید و خواص دارویی گیاه استویا و نقش و تأثیر کود نیتروژن بر گیاهان دارویی
  • تحقیق اهمیت گیاهان دارویی و اسانس گیری و اسانس آویشن و خواص آن
  • تحقیق ترکیبات طبیعی و عصاره های گیاهی گیاهان دارویی و ترکیب‌های ضد اکسیدان و فعالیت ضد میکروبی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.