تحقیق اهمیت تولید و خواص دارویی گیاه استویا و نقش و تأثیر کود نیتروژن بر گیاهان دارویی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهمیت تولید و خواص دارویی گیاه استویا و نقش و تأثیر کود نیتروژن بر گیاهان دارویی دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۵
۲-۱ نگاهی کلی به گیاه استویا    ۹
۲-۱-۱ اهمیت تولید استویا    ۹
۲-۱-۲ تاریخچه و خاستگاه    ۱۰
۲-۱-۲-۱ خصوصیات گیاهشناسی    ۱۰
۲-۲-۱-۲ پیشینه استفاده    ۱۱
۲-۱-۳ ترکیبات موجود در گیاه    ۱۳
۲-۱-۴ خواص دارویی    ۱۶
۲-۱-۴-۱ استویا و قند خون    ۱۶
۲-۱-۴-۲ استویا و کاهش وزن    ۱۷
۲-۱-۴-۳ استویا و کنترل میکروارگانیسمها    ۱۷
۲-۱-۴-۴ خواص آنتیاکسیدانی    ۱۷
۲-۱-۴-۵ بیماری دهان    ۱۸
۲-۱-۵ شرایط اکولوژیکی    ۱۸
۲-۱-۶ شرایط خاک    ۱۸
۲-۲ وضعیت مصرف کود شیمیایی در ایران    ۱۹
۲-۲-۱ نیتروژن    ۱۹
۲-۲-۲ نقش و تأثیر کود نیتروژن بر گیاهان دارویی    ۲۰
۲-۳ نیتروکسین    ۲۳
۲-۴ تاریخ کاشت:    ۲۸
منابع    ۳۰

 منابع

حسینی،ر.، ق،ع،ابرسجی.، ح،حسینی. ۱۳۸۷٫ گیاهان دارویی استان گلستان. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. جلد ۲۴،شماره ۴٫ص:۴۷۲-۴۹۸

سهرابی بالسینی،م.، ع، نجفی.، م،ح، حداد خداپرست.، س،ایزدی مقدم. ۱۳۸۷٫ روش جداسازی غشایی برای شیرین کننده ها از برگهای استویا. کنفرانس ملی غذای عملگر. ص: ۵۳۲-۵۳۶

رحمانی، ح،ر. ۱۳۸۶٫ کودهای زیستی و نقش آن در کشاورزی پایدار و تولید محصول سالم. اولین کنگره چالشهای کود در ایران. نیم قرن مصرف کود. ص:۱-۷

بهاری ساروی،س،ح.، ه،پیردشتی.، ی،یعقوبیان. ۱۳۹۱٫ اثر نیتروژن و سیلیسیم به همراه کودهای بیولوژیک بر بیماری سفیدک سطحی،صفات فیزیولوژیکی و عملکرد گندم(Triticum aestivum). مجله مدیریت خاک و تولید پایدار. جلد۲،شماره۱٫ ص: ۲۷-۴۴

مهرآفرین،ع.ح،نقدی بادی.م،پورهادی.ا،هادوی.ن،قوامی و ز،کدخدا.۱۳۹۰؛ اثرات کودهای زیستی (نیتروژنه و سولفوره) و کود شیمیایی اوره بر عملکرد زراعی و دارویی نعناع فلفلی .(Mentha piperita)فصلنامه گیاهان دارویی. سال دهم، دوره چهارم، شماره ۴۰٫ ص:۱۰۷-۱۱۸

عسگری،س. ۱۳۹۰٫ استویا معجزه ای از طبیعت. اولین سمینار ملی امنیت غذایی. ص: ۱-۹

حمزه لوئی،م.، ح،میرزایی.، م،قربانی. ۱۳۸۸٫ بررسی اثر جایگزینی شیرین کننده های استویا به جای شکر بر اندیس پراکسید چربی بیسکویت. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. جلد ۱۶، شماره۱٫ ص:۱-۵

نیک نژاد،م.امام ،ی.۱۳۷۳؛مقدمه ای بر فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی.دانشگاه شیراز. ۵۷۱ صفحه

تخت چین، ف. ۱۳۹۰٫ شیرین کننده استویا. معاونت غذا و دارو. ص: ۱-۴

تهامی، م. ک.، رضوانی مقدم، پ. و جهان، م. ۱۳۸۹٫ مقایسه تأثیر کودهای آلی و شیمیایی بر عملکرد و درصد اسانس گیاه دارویی ریحان. مجله بومشناسی کشاورزی، شماره ۲، جلد ۱، ص: ۷ -۸۲

حسین­تبار، غ، ح. ۱۳۹۱٫ کتابچه راهنمای زراعت گیاه استویا. ۳۷ صفحه

بیاری، آ. غلامی، پ. اسدی رحمانی، ه. ۱۳۸۶٫ تولید پایدار و بهبود جذب عناصر غذایی ذرت در عکسالعمل به تلقیح بذر توسط باکتریهای محرک رشد. خلاصه مقالات دومین همایش ملی کشاورزی بوم شناختی ایران، گرگان، ص: ۸٫

بی­نام. ۱۳۹۱٫ استویا. انبوه کشت اصفهان. ص ۱-۵

 ۱-۱ مقدمه

استفاده از گیاهان دارویی در قالب طب سنتی برای درمان بیماری­ها و مصارف دیگر در صنایع غذایی و بهداشتی از دیرباز مورد توجه بوده است، ولی در چند سال اخیر با گرایش مردم به استفاده از داروهایی با منشأ گیاهی به­دلیل عوارض جانبی و سوء داروهای شیمیایی، توجه جهانیان به این بحث بیشتر شده است. از سوی دیگر، تأکید سازمان بهداشت جهانی در جایگزینی تدریجی مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی موجب شده تا کشورهای مختلف جهان نسبت به سرمایه ­گذاری، برنامه­ ریزی کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در سطوح صنعتی و استفاده از آن در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی اقدام کنند (حسینی و همکاران، ۱۳۸۷).

در سال‎های اخیر به دنبال افزایش توجه عمومی نسبت به حفظ سلامتی و وزن متعادل بدن، تحقیقات بسیاری در خصوص استفاده از شیرین‏کننده‌ها و یافتن انواع جایگزین آن‏ها صورت گرفته است. در جریان این مطالعات منابع جدیدی برای تهیه این افزودنی‏های غذایی مطرح شده که یکی از مناسب‏ترین آن‏ها گیاه استویا می‏باشد (گلفر، ۱۳۸۹). رژیم­های غذایی پرکالری به همراه عدم فعالیت فیزیکی کافی می­تواند منجر به افزایش وزن شده که در نهایت باعث بروز بیماری­هایی همچون چاقی، بیماری­های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت غیر وابسته به انسولین و غیره می­گردد (چاز[۱]، ۱۹۷۹).

آگاهی مردم از این­که تغذیه مناسب می­تواند در سلامتی افراد مؤثر باشد، موجب شده تا امروزه تولیدکنندگان مواد غذایی، محصولاتی با چربی، شکر، نمک کم و فیبر بیشتر تولید نمایند که این رژیم­های غذایی می­تواند از بروز برخی از بیماری­ها جلوگیری کند ) لوئیس[۲] و همکاران، ۲۰۰۷).

صنعت غذا به­ طور صنعتی از شکر به عنوان عامل شیرین کننده استفاده می­کند. هر چند، اندکی تقاضا برای شیرین کننده­های دیگر افزایش یافته است اما شکر در واکنش مصرف کننده دارای برتری است در بازار شیرین کننده­های سنتزی به ­خوبی منابع طبیعی آن وجود دارد. افزودنی­های شیرین کننده­ باید به­طور کامل در میزان مورد نیاز، غیرمسموم کننده، ارزش گرمایی کم، حرارت و pH پایدار باشد. در سال­های اخیر، به شیرین کننده­های دارای منبع طبیعی مستقر در استویا[۳] توجه شایانی گردیده است که دارای کیفیت­های مطلوب زیادی می­باشد ( کرامر و ایکان[۴]، ۱۹۸۶؛ سهرابی بالسینی و همکاران، ۱۳۸۷).

استویا با نام علمی Stevia rebaudiana Bertoni، گونه‌ای چند‏ساله، بوته‌ای و کوتاه‏قد از خانواده‌ی Asteraceae (Compositae)، بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری غربی آمریکای شمالی تا آمریکای جنوبی است. به‏طور عمده در ارتفاعات ۵۰۰-۳۰۰۰ متر در منطقه کوهستانی نیمه‏خشک رشد می‏کند (عسگری، ۱۳۹۰؛ ، کویاما[۵] و همکاران، ۲۰۰۳).

استویوزاید[۶] ماده مؤثره موجود در برگ استویا جز خانواده دی­ترپن است که این خانواده دارای خاصیت ضد‏میکروب، ضد‏حساسیت، ضد‏سرطان و ضد تومور می‎باشد. عصاره برگ این گیاه، دارای فنل‏ها و فلاونوئیدها است که دارای خاصیت آنتی‎اکسیدانی است و هم‎چنین این عصاره دارای خاصیت ضد‏قارچ، ضد‏التهاب، ضد‎ویروس و دارای خاصیت مهار‏کنندگی بر روی باکتری استرپتوکوکوس موتانس می‏باشد. سازمان دارو و غذا [۷] (FDA) گلیکوزیدهای گیاه استویا را در سال ۲۰۰۸ به‏عنوان یک افزودنی سالم (GRAS) اعلام کرد (آقایی و همکاران، ۱۳۹۰؛ تاکازاکی[۸] و همکاران، ۲۰۰۹؛ کونوشیما[۹] و تاکازاکی[۱۰]، ۲۰۰۲؛ کدیک[۱۱] و همکاران، ۲۰۰۹؛ سیمون[۱۲] و همکاران، ۲۰۰۳؛ بلاس[۱۳]، ۲۰۱۰؛ برندل[۱۴] و تلمر[۱۵]، ۲۰۰۷).

این گیاه دارای بیش از ۱۰ گلیکوزید است که بدون کالری هستند. علاوه بر آن شامل ترکیبات غیر ‎شیرین فلاونوئیدها، استرول‌ها، لبدان‌ها[۱۶]، کلروفیل‌ها، تری­ترپنوئید‌ها، مونو و دی‌ساکارید‌ها، ترکیبات روغن فرار، رنگدانه ها، صمغ ها، اسیدهای آلی و نمک‌های معدنی است (عسگری، ۱۳۹۰؛ گاردانا[۱۷] و همکاران، ۲۰۱۰). این گلیکوزیدها دی ترپن‏هایی هستند که در مسیرهای بیوسنتتیک چهار مرحله‏ای با تشکیل اسید جیبرلیک مشترک هستند. شواهدی وجود دارد که استویوزاید و مشتقات آن دارای اثر بازدارنده بر روی تغذیه شته بوده که این در ‎واقع دلیلی بر نقش کلاسیک در دفاع شیمیایی علیه آفات می‎باشد (برندل و تلمر، ۲۰۰۷).

نیتروژن به عنوان یکی از عناصر پر‏مصرف و ضروری در تغذیه گیاهان، چهارمین عنصر اصلی تشکیل‏ دهنده وزن خشک گیاه و یکی از اجزای تشکیل‏دهنده بسیاری از مولکول‌های مهم مانند پروتئین‌ها، اسیدهای نوکلئیک، برخی هورمون‌ها، کلروفیل و انواع دیگری از مواد سازنده اولیه و ثانویه گیاهان است (بهاری­ساروی و همکاران، ۱۳۹۱). در دهه گذشته مصرف کودهای شیمیایی، اثرات و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی نظیر آلودگی آب و خاک و همچنین بروز مشکلاتی در خصوص وضعیت سلامت انسان­ها و دیگر موجودات زنده را به­همراه داشته است (رحمانی، ۱۳۸۹).

کودهای بیولوژیک منشأ طبیعی دارند و معمولاً از خاک تهیه می­شوند، بنابراین سبب بهبود ساختمان خاک، افزایش محصول و کاهش آلودگی ناشی از مصرف کودهای شیمیایی و در نتیجه کاهش بیماری­ها خواهند شد .تولید محصولات غذایی با کیفیت که محصول کودهای بیولوژیک است نه تنها سبب رضایت خاطر مصرف کنندگان خواهد شد بلکه سلامت آن­ها را نیز تضمین خواهد کرد. با توجه به آنچه گفته شد می­توان نتیجه گرفت مصرف کودهای بیولوژیک نه تنها نیازهای گیاه را به­خوبی تأمین خواهد کرد، بلکه سبب بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و در نتیجه سلامت مصرف کنندگان خواهد شد (رحمانی، ۱۳۸۹). بنابراین به­منظور حفظ محیط زیست و رسیدن به کشاورزی پایدار و در کنار آن جبران کمبود عناصر غذایی و رفع نیاز غذایی گیاهان برای افزایش عملکرد، استفاده از کودهای بیولوژیکی از مؤثرترین شیوه‌ها می‌باشد (چر[۱۸] و همکاران، ۲۰۰۶).

کاربرد کودهای بیولوژیک به‏ویژه باکتری‏های محرک رشد گیاه به‏صورت تلفیق با مصرف کودهای شیمیایی مهم‏ترین راهبرد تغذیه تلفیقی گیاه برای مدیریت پایدار بوم‏ نظام‏های کشاورزی و افزایش تولید آنها در سیستم کشاورزی پایدار با نهاده کافی می‏باشد. استفاده از کودهای شیمیایی سبب تجمع مواد سمی در خاک می‌شوند اما کودهای زیستی هیچ گونه آلودگی ایجاد نمی‌کنند (سلمانی­بیاری و همکاران، ۱۳۸۹؛ ککمکی[۱۹] و همکاران، ۲۰۰۷؛ سینگ[۲۰] و پورهیت[۲۱]، ۲۰۰۸).

مصرف کودهای دامی و زیستی در تولید گیاهان دارویی در نظام کشاورزی پایدار به منظور دستیابی به افزایش کیفیت محصول، حفظ محیط زیست و سلامت جامعه از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. بروز مشکلات متعدد زیست محیطی نظیر آلودگی منابع آب، افت کیفیت محصولات کشاورزی، کاهش تنوع زیستی، ایجاد مقاومت در آفات و کاهش میزان باروری خاک، تغییر در نظام‌های زراعی متداول را ضروری و حرکت به سوی نظام­های کشاورزی پایدار را تسریع می‌نماید (شارما[۲۲]، ۲۰۰۲). در این میان، به‏کارگیری کودهای آلی و زیستی، گامی اساسی و مطمئن در جهت دستیابی به اهداف کشاورزی ارگانیک و پایدار می‌باشد. کودهای زیستی شامل سلول‌هایی زنده از انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها هستند که قابلیت جذب عناصر غذایی را با استفاده از فرآیندهای زیستی برای گیاهان فراهم کرده و به توسعه سیستم ریشه آن­ها کمک می‌کنند (مهرآفرین و همکاران، ۱۳۹۰).

از عوامل مهم تعیین‏ کننده تاریخ کاشت مطلوب در هر منطقه می‏توان به درجه حرارت مناسب خاک جهت جوانه‏زنی، میزان رشد رویشی کافی قبل از گل دهی، عدم برخورد زمان گلدهی با دمای بالا و سرمای آخر فصل اشاره کرد. به‏لحاظ تأثیر تاریخ کاشت بر استقرار گیاه، کنترل علف‏های هرز، آفات و بیماری‏ها، زمان برداشت و کیفیت محصول، دانستن مناسب‏ترین تاریخ کاشت برای هر منطقه در جهت ارتقاء کمی و کیفی محصول اجتناب ‏ناپذیر است (نیک­نژاد و امام، ۱۳۷۳).

۲-۱ نگاهی کلی به گیاه استویا

استویا گیاهی از تیره گل مرکبان علفی و دارای برگ­های کوچکی می­باشد که به­صورت متناوب روی ساقه قرار دارند. گل­های این گیاه کوچک سفید و در قسمت میانی بنفش کم رنگ­ و به صورت خوشه­ای روی ساقه ظاهر می­شوند همچنین این گیاه روز کوتاه و حساس به سرما می­باشد (تخت چین، ۱۳۹۰).

Chase

Louis

Stevia

Cramer and Ikan

۵٫ Koyama

Stevioside

۱٫ Food and Drugs Administration

۲٫ Takasaki

konoshima

۴٫٫Takasaki

Kedik

Simone

Blauth

Brandle

Telmer

Lobdans

Gardana

Cherr

Cakmakci

Singh

Purhit

Sharma

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه جاشیر و اثرات مواد تشکیل دهنده آن بر تخمیر ، هضم ، PH و تولید گاز در شکمبه حیوانات و تاثیر انگلها بر تکامل رفتار خود درمانی
  • تحقیق گیاهان دارویی و مواد موثره آن و خصوصیات گیاهشناسی و اکولوژی درختان اکالیپتوس
  • تحقیق کاربرد گیاهان دارویی و اسانس ها و مکانیسم و محاسن و معایب روش اسانس گیری با امواج مایکروویو
  • تحقیق اهمیت گیاهان دارویی و اسانس گیری و اسانس آویشن و خواص آن
  • تحقیق ترکیبات طبیعی و عصاره های گیاهی گیاهان دارویی و ترکیب‌های ضد اکسیدان و فعالیت ضد میکروبی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.