پیشنه تحقیق بررسی ارزشیابی های آموزشی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی ارزشیابی های آموزشی دارای ۹۰ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۲
۲-۱) تعریف ارزشیابی:    ۲
۲-۲)تعریف اندازه گیری:    ۲
۲-۳) تعریف آزمون:    ۳
۲-۴) تعریف آزمودن:    ۴
۲-۵) دسته بندی ارزشیابی های آموزشی در قالب رویکردهای مختلف:    ۵
۲-۵-۱)رویکرد مبتنی بر هدف:    ۵
۲-۵-۲)رویکرد مبتنی بر مدیریت:    ۵
۲-۵-۳)رویکرد مبتنی بر مصرف کننده:    ۵
۲-۵-۴)رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان:    ۵
۲-۵-۵)رویکرد مبتنی بر اختلاف نظر متخصصان:    ۶
۲-۵-۶)رویکرد طبیعت گرایانه و مبتنی بر مشارکت کنندگان:    ۶
۲-۶) دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به موضوع ارزشیابی:    ۶
۲-۶-۱)ارزشیابی از دانش آموزان و دانشجویان:    ۶
۲-۶-۲)ارزشیابی از برنامه های درسی و مواد آموزشی:    ۷
۲-۷) ارزشیابی از پروژه ها و برنامه های آموزشی:    ۷
۲-۸) ارزشیابی از آموزشگاه:    ۸
۲-۹) ارزشیابی از کارکنان آموزشگاه:    ۹
۲-۱۰) دسته بندی ارزشیابی اموزشی با توجه به ملاک مورد استفاده:    ۹
۲-۱۱) دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آن ها:    ۱۱
۲-۱۲) دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به ارزشیابان:    ۱۸
۲-۱۳) مراحل ارزشیابی آموزشی:    ۲۰
۲-۱۴تعریف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی:    ۲۷
۲-۱۵تعریف ارزشیابی توصیفی:    ۲۷
۲-۱۶)تاریخچه ارزشیابی توصیفی:    ۲۸
۲-۱۷) ویژگی های ارزشیابی کیفی توصیفی:    ۲۸
۲-۱۸)آزمون های عملکردی:    ۳۹
۲-۱۹) پوشه کار :    ۴۹
۲-۲۰)روش های سنجش مشاهده ای:    ۵۳
۲-۲۱)روش فهرست وارسی:    ۵۳
۲-۲۲)انواع مقیاس های درجه بندی:    ۵۶
۲-۲۳)روش واقعه نگاری :    ۵۷
۲-۲۴)انواع بازخورد ها:    ۶۳
۲-۲۵) مروری بر تحقیقات خارجی:    ۷۲
۲-۲۶) مروری بر تحقیقات داخلی:    ۷۴
جمع بندی:    ۸۱
منابع و ماخذ:    ۸۲
الف) منابع فارسی:    ۸۲
ب) منابع لاتین:    ۸۵

 منابع :

-بیرمی پور،علی؛ شریف،مصطفی ؛جعفری ،سید ابراهیم؛مولوی، حسین(۱۳۹۰)،”شناسایی و الویت بندی عوامل موثر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور مجله علمی پژوهشی پژوهش های برنامه درسی دوره اول شماره دوم

-ماهر،فرهاد،آقایی،اصغر،برجعلی ،احمد،روحانی ،عباس،(۱۳۸۶)مقایسه ارزشیابی توصیفی با نظام سنتی بر اساس جو کلاس،ویژگی های عاطفی،و میزان خلاقیت دانش آموزان ابتدایی،دانش و پژوهش در علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد خوارسگان(اصفهان)

شماره ۱۴

-جویباری،علی اصغر،هوسپیان،الیس(۱۳۸۱)،مبانی فلسفی آموزش و پرورش فراگیر،تهران،

نشر مشاهیر

-حسنی،محمد؛احمدی ،غلامعلی(۱۳۸۶)،زمینه یابی اجرای ارزشیابی کیفی –توصیفی (در مدارس ابتدایی شهر تهران)،فصلنامه نوآوری های آموزشی ،شماره ۱۸،سال پنجم

-خوش خلق،ایرج،اسلامیه،محمدمهدی(۱۳۸۵)،تدوین و طراحی الگویی برای ارائه بازخوردهای کیفی ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی،فصلنامه نو آوری های آموزشی،شماره ۱۸،سال پنجم

-خوش خلق،ایرج؛پاشا شریفی،حسن،(۱۳۸۳-۱۳۸۲)،اجرای آزمایشی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور،پژوهشکده تعلیم و تربیت،فصلنامه تعلیم و تربیت شماره۸۸

-داوودی،رسول؛شکرالهی،محبوبه(۱۳۹۰)،”مقایسه روش های ارزشیابی توصیفی و سنتی بر اساس استانداردهای چهارگانه ارزشیابی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر تهران،مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی سال هشتم دوره دوم شماره ۴ .

رضایی،اکبر،(۱۳۸۵)،تاثیر ارزشیابی توصیفی بر بر ویژگی های شناختی،عاطفی و روانی حرکتی دانش آموزان،فصلنامه نوآوری های آموزشی،شماره ۱۸،سال پنجم

– احمد اللهی (۱۳۸۷)، ارزشیانی توصیفی پیامدها و چالش ها ، مدارس کارآمد ، شماره ششم

-بازرگان ،عباس (۱۳۹۱)، ارزشیابی آموزشی ،انتشارات سمت

– برزگر بفرویی، کاظم ؛ دانافر،عباسعلی (۱۳۹۱)،”مقایسه الگوهای سازگار در مدارس مجری طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی ،فصلنامه راهبردهای آموزش دوره ۵ شماره ۲ تابستان ۹۱

– حسنی،محمد،راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس(۱۳۸۸)،تهران ،انتشارات عابد

رستگار،طاهره(۱۳۸۸)،ارزشیابی در خدمت آموزش،تهران،انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت

مقدمه:

در فرایند ارزشیابی،تنوع شیوه ی جمع اوری اطلاعات و معیاری که برای قضاوت انتخاب می شود،انواع مختلفی از ارزشیابی را تولید می کند که دامنه ی ان در یک طرف ازمون های استاندارد و پایانی است،که طی ان اطلاعات تحت شرایط یکسان و از پیش تعیین شده ای از دانش آموزان جمع آوری می شود،و از طرف دیگرآزمون های سازنده و رشد دهنده ای که در آن معلم به طور مستمر طی فعالیت های یکسان یا متفاوت اطلاعاتی از دانش آموزان جمع آوری می کند.تفاوت اصلی بین شیوه های مختلف ارزشیابی،عمدتا بین ارزشیابی بر اساس آزمون های پایانی و انواع دیگر آزمون هاست.در ارزشیابی پایانی،اطلاعات معلم از دانش آموزان طی فعالیت های مشخص و یکسان و تحت شرایط کنترل شده جمع آوری می شود و این فعالیت ها عمدتا به صورت کتبی(مدادکاغذی )انجام می شود.اما اگر امتحان به صورت مستمر انجام شود،معلم بر اساس تفسیر نتایج آن می توانددر مورد قدم بعدی خود تصمیم بگیردو چون این عمل به طور مستمر در کلاس درس جاری است او می تواندهر زمان که بخواهد مرحله ی بعدی تدریس خود را آگاهانه برنامه ریزی کند.(رستگار،۱۳۸۸)

الف) مبانی نظری:

۲-۱) تعریف ارزشیابی:

ارزشیابی شامل داوری ارزشی درباره ی کیفیت مورد ارزشیابی است که مبتنی بر تحلیل و تفسیر اطلاعات جمع آوری شده است.اطلاعات مورد نیاز ارزشیابی آموزشی به کمک اندازه گیری(عموما آزمون)و یا سنجش گرداوری می شوند و هر چه اطلاعات گرداوری شده جامع تر و کامل تر باشند ارزشیابی درست تری صورت می پذیرد.

۲-۲)تعریف اندازه گیری:

در اندازه گیری ,ویژگی ها یا صفات اشیا و افراد تعیین می گردند و مقدار ان ویژگی ها یا صفات به صورت عدد یا رقم گزارش می شود.بنابراین می توان گفت:اندازه گیری عبارت است از فرایندی که تعیین می کند یک شخص یا یک شی چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است (گی[۱] ,۱۹۹۱).

نیتکو[۲](۲۰۰۱)اندازه گیری آموزشی را به نحو زیر تعریف کرده است:شیوه ی نسبت دادن یک عدد(که معمولا به آن نمره می گویند)به یک صفت یا ویژگی معین یک شخص به گونه ای که ان عدددرجه ای از ان صفت یا ویژگی را که ان شخص از ان برخوردار است نشان دهد.

اندازه گیری فرایند یا شیوه ای نظامدار است.نانالی[۳](۱۹۷۸)در تعریفی که از اندازه گیری به دست داده بر کاربرد قواعد تاکید کرده است:اندازه گیری در برگیرنده ی قواعدی است برای نسبت دادن اعداد به اشیا یا افراد به گونه ای که صفت هایی از ان ها را به صورت کمیت نشان دهد.(سیف،۱۳۸۷)

۲-۳) تعریف آزمون:

اندازه گیری یک فرایند است.این فرایند نیاز به وسیله ای دارد که به ان وسیله ی اندازه گیری می گویند.برای اندازه گیری ویژگی های مختلف اشیا و افراد از وسایل مختلفی استفاده می شود.مثلا برای اندازه گیری ویژگی های فیزیکی مثل طول و وزن اشیا یا قد و وزن افراد از متر و ترازو استفاده می شود.متر وترازو ویژگی های فیزیکی را به طور مستقیم اندازه می گیرند لذا به این دسته از وسایل اندازه گیری وسایل اندازه گیری مستقیم می گویند.علاوه بر ویژگی

های فیزیکی رفتارهای آشکار محصولات رفتاری افراد را نیز می توان به طور مستقیم اندازه گیری کردمثلا تعداد دفعاتی که دانش آموزی در یک جلسه درس صندلی اش را ترک می کند(رفتار آشکار)یا تعداد مسائل ریاضی را که درست حل می کند(محصول رفتار)می توان به طور مستقیم اندازه گرفت. برخلاف ویژگی های فیزیکی و رفتارهای اشکار که به طور مستقیم اندازه گیری می شوند ویژگی ها یا صفات روانی مانند هوش ،خلاقیت، انگیزش، نگرش ،یادگیری و مانند این ها را باید به طور غیر مستقیم اندازه گیری کرد زیرا هیچ کس به طور مستقیم به این ویژگی ها دسترسی ندارد.معمول ترین وسیله ی اندازه گیری ویژگی ها یا صفات روانی آزمون است.از ان جا که متخصص اندازه گیری به ویژگی روانی مورد نظرش دسترسی مستقیم ندارد تا مانند یک ویژگی جسمی یا یک رفتار اشکار آن را مستقیما اندازه بگیرد ناچار است به رفتارهایی از فرد که به گمان او معرف ویژگی روانی مورد نظر هستند مراجعه کند و به اندازه گیری ان ها بپردازد.مثلا رفتارهایی از افراد را که معرف هوشمندی یا کم هوشی هستند اندازه می گیرد و بر اساس آن ها تعیین می کند که نمره ی هوش هر کسی چقدر است یا با پرسیدن سوال هایی از دانش آموزان کلاس تعیین می کند که نمره ی هوش هر کسی چقدر است یا با پرسیدن سوال هایی از دانش آموزان کلاس تعیین می کند که هر یک از ان ها چه مقدار از دانش و مهارت های درسی را که قرار بوده است یاد بگیرد یاد گرفته است.رفتارهای معرف ویژگی های روانی بسیار متنوع اند و بنا براین نمی توان همه ی آن ها را اندازه گیری کرد.مثلا اگر بخواهیم تمام رفتارهایی را که معرف هوشمندی یا یادگیری یک موضوع درسی هستند فهرست کنیم در هیچ آزمونی نمی گنجد.بنابراین متخصص اندازه گیری نمونه ای از رفتارهای موردنظرش را انتخاب می کند وآزمون خود را بر پایه ی آن نمونه بنا می نهد .بس بنا به تعریف آزمون وسیله یا روشی نظامدار برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار است(گرانلاند[۴] و لین[۵],۱۹۹۰).هر چه نمونه ی رفتارهای انتخاب شده و گنجانیده شده در ازمون بیشتر معرف ویژگی روانی مورد نظر باشد به همان میزان نتایج اندازه گیری دقیق تر و قابل اعتماد ترند.علاوه بر ازمون روش ها و و وسایل دیگری برای اندازه گیری ویژگی های روانی وجود دارند با این حال معروف ترین وسیله ی اندازه گیری در اموزش و پرورش و روانشناسی آزمون است که به صورت مجموعه ای سوال و غالبا به طور کتبی (مداد و کاغذی) برای

پا سخگویی در اختیار آزمون شوندگان قرار داده می شود.(سیف،۱۳۸۷)

۲-۴) تعریف آزمودن:

بنا به تعریف وقتی که برای اندازه گیری یکی از ویژگی های روانی یا تربیتی یک فرد یا گروهی از افراد از آزمون استفاده می شود به ای فعالیت آزمودن می گویند .در تعریف آزمون گفتیم که آزمون نمونه ای از رفتارهای مورد نظر را اندازه می گیرد.از این رو اندازه گیری متغیرهای روانشناختی به وسیله ی تدابیر یا روش هایی که به منظور کسب نمونه هایی از رفتار طراحی شده اند آزمودن روانی یا روان آزمایی نام دارد.(کوهن و سوردلیک,۲۰۰۲)از ان جا که آزمون وسیله ی اندازه گیری است هر وقت آزمودن صورت می پذیرد یعنی آزمونی به کار می رود نوعی اندازه گیری انجام می شود اما هر نوع اندازه گیری الزاما ازمودن نیست .اندازه گیری از آزمودن مفهوم گسترده دارد زیرا آزمودن نوع خاصی از اندازه گیری است. ممکن است اندازه گیری صورت پذیرد اما آزمونی در کار نباشد یعنی اندازه گیری می تواند با استفاده از وسیله ی دیگری به جز آزمون انجام شود مانند زمانی که یک معلم از راه مشاهده و با شمردن تعداد دفعاتی که یک دانش آموز همکلاسی کنار دستی اش را آزار می دهد رفتار پرخاشگرانه ی او را اندازه می گیرد.

۲-۵) دسته بندی ارزشیابی های آموزشی در قالب رویکردهای مختلف:

صاحب نظران ارزشیابی آموزشی در دیدگاه هایشان نسبت به این که ارزشیابی چیست و چگونه باید آن را انجام داد اختلاف نظر دارند .این اختلاف نظرها به ایجاد رویکردهای ارزشیابی آموزشی مختلفی انجامیده است.ما برای معرفی رویکردها و الگوهای ارزشیابی از روش ورتن[۶] و سندرز[۷] (۱۹۷۸)استفاده خواهیم کرد. این صاحب نظران ارزشیابی تمامی رویکردهای ارزشیابی آموزشی را به شش دسته به شرح زیر تقسیم کرده اند:[۸]

۲-۵-۱)رویکرد مبتنی بر هدف:

در رویکرد مبتنی بر هدف,هدف های کلی و هدف های دقیق مورد تاکید قرار می گیرند و ارزشیابی آموزشی به دنبال این است که تعیین کند این هدف ها به چه میزانی تحقق یافته اند.

۲-۵-۲)رویکرد مبتنی بر مدیریت:

در رویکرد مبتنی بر مدیریت ,هدف تشخیص و تحقق بخشیدن به نیازهای اطلاعاتی مدیران تصمیم گیرنده است.

۲-۵-۳)رویکرد مبتنی بر مصرف کننده:

در رویکرد مبتنی بر مصرف کننده ,تاکید عمده بر کسب اطلاعات مربوط به فراورده های کلی آموزشی است که توسط مصرف کنندگان آموزشی در انتخاب از میان برنامه های درسی مختلف ,فراورده های آموزشی و نظایر این ها مورد استفاده قرار می گیرد.

[۱] . gay

[۲] .nikto

[۳] .nunnally

[۴] .gronlund

[۵] .linn

[۶] .worthen

[۷] .sanders

 

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آموزش عالی کشاورزی و اهمیت دروس عملی در بهبود کارایی علوم کشاورزی و اثربخشی آموزشی و برنامه ریزی و ارزشیابی آموزشی
  • تحقیق آموزش کارکنان و نقش آن در توسعه سازمانی و مدل ها و فرآیند های آموزش و ویژگی ها و مراحل ارزشیابی آموزشی
  • تحقیق نظارت و راهنمایی آموزشی و روش تدریس و اهداف ارزشیابی
  • تحقیق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و نحوه طراحی و تصحیح امتحانات نهایی و نظریه های آن و مفهوم اعتبار و روایی
  • تحقیق اهداف و ویژگی های ارزشیابی توصیفی و اهمیت آموزش کارکنان و تاریخچه و ضرورت و اهمیت آموزش ضمن خدمت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.