436 views
پیشینه تحقیق شبکه ماهواره ای من و تو و اخبار شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-مقدمه ۴
۲-مبانی نظری تحقیق ۴
۱-۲- نظریه برجسته سازی ۴
۱-۱-۲- فرضیه محوری ۸
۲-۱-۲- از برجسته سازی تا شکل دهی افکار عمومی ۸
۳-۱-۲- برجسته سازی معکوس ۱۰
۴-۱-۲- انتقادهای وارده به نظریه برجسته سازی ۱۱
۵-۱-۲-نظریه برجسته سازی ( مک کامبز و شاو ) ۱۱
۲-۲- نشانه شناسی : ۱۲
۱-۲-۲- زبانشناسی و نشانهشناسی ۱۳
۲-۲-۲- رویکردهای نشانهشناسی ۱۳
۳-۲-۲- عناصر نشانهشناسی ۱۴
۴-۲-۲- تفاوت نشانهشناسی و هرمنوتیک ۱۴
۵-۲-۲-تفاوت نشانهشناسی با سایر رشتههای مرتبط ۱۵
۳- چارچوب نظری ۱۵
۱-۳- مقدمه ۱۵
۲-۳- چارچوب نظری ۱۶
۴-تاریخچه و معرفی شبکه یک سیما و شبکه من و تو (۱) ۱۷
۱-۴- شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران ۱۷
۲-۴- شبکه من و تو (۱) ۱۸
۵- پیشینه تحقیق ۲۲
منابع و ماخذ : ۲۷
منابع اینترنتی : ۲۸
سورین ، ورنر و تانکارد ، جیمز . ( ۱۳۸۹ ) . ” نظریه های ارتباطات ” ، دکتر علیرضا دهقان ، انتشارات دانشگاه تهران
شاکری، مجتبی. (۱۳۸۴) . ” رسانههای جمعی و انتخابات ریاست جمهوری ” ، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما. قم
لازار، ژودیت. (۱۳۸۵) . ” افکار عمومی ” ، مرتضی کتبی، نشر نی . تهران
مارشال ، کاترین ؛ راس من ،گرچن ب . (۱۳۷۷) . ” روش تحقیق کیفی ” ، علی پارسیان؛ محمد اعرابی ، دفتر پژوهشهای فرهنگی . تهران
پیربداقی ، فاطمه . ” مقاله : تحلیل محتوای کمی و کیفی ؛ بخش آخر ” ، نشریه پیام پژوهش
چندلر، دانیل. ( ۱۳۸۷ ) . “مبانی نشانهشناسی” ، مهدی پارسا. سوره مهر،تهران. چاپ اوّل.
حاج باقری ، محسن و پرویزی ، سرور و صلصالی ، مهوش . ( ۱۳۸۶ ) . ” روشهای تحقیق کیفی ” ، نشر بشری . تهران
برانستون، گیل و استافورد، روی.(۲۰۰۷). “کتاب دانشجویان رسانه ها وارتباطات” ، امیر عبدالرضا سپنجی، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع). (زیر چاپ)
پور زرگر ، درویشعلی . (۱۳۸۷) . ” روانشناسی طبیعت ” ، موسسه قلم نگار جانان ، تهران . چاپ دوم
پورنظری ، الهه . (۱۳۸۸) . ” کتاب ماه علوم اجتماعی ” . دوره جدید ، بهمن ۸۸ ، شماره ۲۳
بارت، رولان . ( ۱۳۷۱) . “عناصر نشانهشناسی” ، مجید محمدی ، الهدی. چاپ اوّل.
دینهسن، آنه ماری. (۱۳۸۰ ) . ” درآمدی بر نشانهشناسی “، مظفر قهرمان، پرسش. تهران . چاپ اول
سرمد ، زهره و بازرگان ، عباس و حجازی ، الهه . ( ۱۳۸۵ ) . ” روش های تحقیق در علوم رفتاری “. انتشارات آگه . چاپ سیزدهم
کایلی، پل و لیتزا، یانتس.(۱۳۸۰ ) . “نشانهشناسی” ، محمد نبوی، ، شیرازه. تهران . چاپ اول
در این مقاله ابتدا به بررسی مبانی نظری ، شامل نظریه برجسته سازی و نشانه شناسی می پردازد ، سپس مختصری از معرفی و تاریخچه شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه من وتو (۱) و سپس به پیشینه پرداخته شده است.
با توجه به مفاهیم و محتوای تحقیق ، نظریه های زیر با پژوهش تطابق دارند و می توانند در روند پژوهش مورد استفاده قرار گیرند :
برجسته سازی یکی از نظریه هایی است که در توصیف و تبیین عملکرد وسایل ارتباط جمعی کاربرد بسیاری دارد.
برجسته سازی فراگردی است که از طریق آن رسانه های جمعی با اولویت دادن به برخی موضوعات و رویدادها، آن را برای مخاطبان شان مهم جلوه می دهند. اولویت ها اهمیت موضوعات را در یک دوره زمانی معین افزایش یا کاهش می دهند لذا یک موضوع زمانی به عنوان یک مساله اجتماعی و حساس در جامعه بدل می شود که آن موضوع توسط رسانه ها برجسته شود یا در اولویت قرار گیرد .
به اعتقاد برنارد کوهن؛ «رسانه ها ممکن است به ما نگویند چگونه بیندیشیم، اما مطمئناً به طور شگفت آوری به ما تلقین می کنند که به چه چیزی بیندیشیم.» والتر لیپمن نیز با تاکید بر اینکه «رسانه ها عامل اصلی ارتباط میان رویدادها و تصاویر آنها در ذهن ما هستند»، نظر کوهن را تایید کرد.
راجرز کوب و چارلز ایلدر، برجسته سازی را یک فرآیند سیاسی تلقی کردند که مستقیماً بر سیاست تاثیرگذار بوده و دارای منفعت سیاسی است. به اعتقاد آنها موضوع مبارزه با استعمال سیگار در امریکا وقتی به اولویت سیاسی مبدل شد، به نتیجه رسید. در این مطلب برآنیم با بررسی نتایج نخستین پژوهشی که با به کارگیری دو روش تحقیقی متفاوت، نقش و تاثیر برجسته سازی روزنامه ها را در شکل دهی و هدایت افکار عمومی دانشگاهیان کشور مورد مطالعه قرار داده است، برجسته سازی در مطبوعات را بررسی کنیم.
برجسته سازی فراگردی است که طی آن رسانه های جمعی اهمیت نسبی موضوعات مختلف را به مخاطب انتقال میدهند. هر چه رسانهها اهمیت بیشتری به موضوع یا رویدادی بدهند، مخاطبان نیز اهمیت بیشتری برای آن قائل میشوند.
برجستهسازی را معادل Agenda setting ترجمه کردهاند که به معنی اولویتگذاری بر برنامهای خاص اطلاق میشود. اما اصطلاحا میتوان گفت : « برجستهسازی؛ یعنی این اندیشه که رسانههای خبری با ارائه خبرها، موضوعهایی را که مردم درباره آنها میاندیشند تعیین میکنند » ( شاکری ، ۱۳۸۴ ) . و نیز گفته شد ه : « ممکن است در اغلب اوقات، مطبوعات موفق نشوند به اشخاص بگویند چه [چگونه] فکر کنند، اما با تأثیر فوقالعادهای که بر آنها دارند میتوانند بگویند به چه چیز باید فکر کنند» ( لازار ، ۱۳۸۵ )
برجستهسازی نه تنها مدعی یک رابطهی مثبت بین آن چیزی است که رسانههای جمعی متعدد بر آن تأکید میکنند و آنچه رأیدهندگان به عنوان یک امر به شمار میآورند،بلکه همچنین این تأثیرگذاری را به عنوان یک فرآوردهی گریزناپذیر چریان عادی اخبار تلقی میکند.
هر روز، سردبیران و دبیران اخبار- خبربانان در سیستم رسانهای خبر- باید تصمیم بگیرند که کدام عنوان خبری میتواند پذیرفته یا رد شود.علاوه بر این،عنوانهایی که از مجرای خبربانی میگذرند، هنگام ارائه به مخاطبان با همهی آنها یکسان رفتار نمیشود،بعضیها به تفصیل و بقیه به طور بسیار کوتاه عرضه میشوند؛بعضی از این عنوانها به سرعت در قالب اخبار رادیویی و تلویزیونی پخش میشوند، ولی بقیه بعدا این موقعیت را پیدا میکنند . از طریق اندازهی تیتر و مکان قرار گرفتن آن در صفحهی روزنامه است که جراید آشکارا به یک خبر بها و ارزش میدهند.برجستهسازی ادعا میکند که مخاطبان،این برجستگیها را از رسانههای خبری میگیرند و آن را همراه مجموعهی مشابهی از ارزشها در دستور کارهای شخصی خود میگنجانند.
مفهوم کارکرد برجسته سازی رسانه های عمومی،یک مفهوم ارتباطی است که وجود رابطهای قوی بین تأکید بر ارتباط جمعی و برجستگی این مباحث برای افراد در بین مخاطبان را تصریح میکند.این مفهوم در شرایط علت و معلول بیان میشود:برجستگی بیشتر یک مبحث یا یک موضوع در رسانههای عمومی،باعث برجستگی همان مبحث یا موضوع در میان مردم میشود.
بررسی برجستهسازی به لحاظ اهمیت و برجستگی مباحث و نیز صفات و ویژگیهای آنها،به مفهوم برجستهسازی امکان میدهد که پذیرای بسیاری عقاید مشابه شود که در گذشته عرضه شدند. مفاهیمشان اعطایی،عقاید کلیشهای و انگارهسازی،همگی آنها به برجستگی امور یا صفات میپردازند.
مفهوم انگارهسازی که اکنون بخشی از زبان مخصوص مبارزهی سیاسی ما میباشد،دستکاری در برجستهسازی هدفها و نیز صفات را شامل میشود.یک انگارهی سیاسی به افزایش آشنایی عمومی با نامزدهای مورد نظر(شأن اعطایی)و یا افزایش اهمیت درک شدهی برخی صفات یک نامزد میپردازد.(۳)
مک کامبز (McCombs) و شاو(Shaw)، اولین مطالعه سیستماتیک را در مورد فرضیه برجستهسازی در سال ۱۹۷۲ گزارش کردهاند. آنها با مطالعه برجستهسازی در مبارزه ریاست جمهوری سال ۱۹۶۸ (ایالات متحده آمریکا)، این فرضیه را مطرح کردند که رسانههای جمعی برای هر مبارزه سیاسی، اولویت هایی را تعیین میکنند و بر اهمیت نگرشها نسبت به موضوعهای سیاسی اثر میگذارند. آنها مطالعه خود را با تمرکز بر «رأی دهندگان تصمیم نگرفته» انجام دادند؛ زیرا کسانی که هنوز تصمیم نگرفتهاند، باید مستعدترین افراد برای آثار برجستهسازی باشند ( سورین ، ۱۳۸۴ : ۳۲۷ )
وجوه مختلف نظریه برجسته سازی را می توان بر اساس الگوی ارتباطات به شرح زیر خلاصه کرد: به لحاظ رسانه ای ، برجسته سازی فرایندی است که طی آن رسانه ها سعی می کنند تا بر ذهنیت مخاطبان به نحوه دلخواه تأثیر گذارندو افکار عمومی را به جهات مورد نظر سوق دهند و این امر از طریق دروازه بانی و رده بندی اهمیت رویدادها، صورت عملی به خود می گیرد. درواقع در این فرایند، اولویت های رسانه میزان نوع رویدادها را در بخش های خبری مشخص می سازد. به لحاظ محتوایی، تکرار بیش از حد رویدادها، برجسته سازی را مشخص می سازد، رویدادهایی که نه از ارزش خبری برخوردارند و نه برای مخاطبان مهم تلقی می شوند. در این موارد تکرار به اندازه ای است که رویداد مورد نظر وجه خبری خود را از دست داده و جنبه تبلیغی پیدا می کند.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر