پیشینه تحقیق نقش اعتبار در اخبار دارای ۱۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
بخش اول ۷
۲-۱ خبر ۷
۲-۱-۱تعریف خبر ۷
۲-۱-۲ ارزشهای خبری ۹
۲-۱-۲-۱ دربرگیری ۹
۲-۱-۲-۳ برخورد، اختلاف و درگیری ۱۰
۲-۱-۲-۴٫ استثنا و شگفتی ۱۱
۲-۱-۲-۵٫ بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار ۱۱
۲-۱-۲-۶ مجاورت ۱۱
۲-۱-۲-۷٫ تازگی ۱۲
۲-۱-۲ارزشهای دوازدهگانه ۱۳
۲-۱-۲-۱ تواتر: ۱۴
۲-۱-۲-۲ آستانه: ۱۵
-۲-۱-۲-۳ فقدان ابهام: ۱۵
۲-۱-۲-۴ معنیدار بودن ۱۶
۲-۱-۲-۵ همخوانی و هماهنگی: ۱۶
۲-۱-۲-۶ غیرمنتظره بودن: ۱۷
۲-۱-۲-۷٫ استمرار: ۱۷
۲-۱-۲-۸٫ ترکیب: ۱۷
۲-۱-۲-۹٫ ارجاع یا تمثل به ملل برگزیده ۱۸
۲-۱-۲-۱۰٫ برگزیده اشخاص به ارجاع: ۱۹
۲-۱-۲-۱۱٫ شخصیتسازی: ۲۱
۲-۱-۲-۱۲٫ منفی گرایی: ۲۱
۲-۱-۳ عناصر خبری ۲۴
خبرنویسی در رسانههای جمعی ۲۶
۲-۴-۱-۴ سبکهای خبرنویسی ۳۰
– ۲-۱-۴-۱ سبک هرم وارونه: ۳۱
– ۲-۱-۴-۲ سبک تاریخی ۳۱
– ۲-۱-۴-۳ سبک تاریخی به همراه لید ۳۲
– ۲-۱-۴-۴ سبک پایان شگفتانگیز ۳۲
– ۲-۱-۴-۵ سبک بازگشت به عقب و سبک تشریحی ۳۲
بخش دوم: ۳۳
– ۲-۲-۳-۱تعریف سانسور ۴۳
– ۲-۲-۳-۲انواع سانسور ۴۷
– ۲-۲-۳-۳آثار و پیامدهای سانسور ۴۹
بخش سوم: ۵۰
۲-۳ مخاطب شناسی ۵۰
۲-۳-۱تعریف مخاطب ۵۱
۲-۳-۲نقش شناخت مخاطب در ارسال خبر ۵۲
۲-۳-۳سنتهای مخاطب پژوهی ۵۳
۲-۳-۳-۱ مشخصات سنتهای ساختارگرا در مخاطب پژوهی ۵۳
۲-۳-۳-۲مشخصات سنتهای رفتارگرا در مخاطب پژوهی: ۵۴
۲-۳-۴سنتهای فرهنگی و تحلیل دریافت ۵۵
۲-۳-۵عوامل انگیزشی در مخاطبان ۵۷
۲-۳-۶تغییر انگیزه در مخاطبان ۵۷
۲-۳-۷نقش نیازها در جذب مؤثر خبر ۵۸
۲-۳-۸نقش نگرشها برجذب مؤثر خبر ۶۰
۲-۳-۲ نقش اعتبار در خبر ۶۴
عوامل ایجاد اعتبار برای خبر ۶۷
بخش چهارم ۷۳
۲-۴ تئوری های ارتباطات اقناعی ۷۳
– ۲-۴-۱ اقناع: ۷۳
– ۲-۴-۲ تاریخچه متقاعدسازی: ۷۴
– ۲-۴-۳ مفهوم متقاعدسازی ۷۴
– ۲-۴-۴ ویژگی های متقاعد سازی ۷۵
– ۲-۴-۵ نظریه های متقاعدسازی: ۷۷
– ۲-۴-۵-۱مدل کوشش درخور : ۷۷
– ۲-۴-۵-۲-مدل استشهادی – نظام دار : ۷۸
– ۲-۴-۶تلویزیون و متقاعدسازی: ۸۲
۲-۵نقش اعتبار در خبر ۸۴
۲-۵-۱ عوامل ایجاد اعتبار برای خبر ۸۶
۲-۵-۱-۱ منبع در خبر( موثق بودن) ۸۶
۲-۵-۱-۲ عینی و واقعی بودن خبر ۸۷
۲-۵-۱-۳ جذابیت در ارائه خبر ۸۷
۲-۵-۱-۴ شکل ارائه اخبار: ۸۷
۲-۵-۱-۵ قابل درک بودن ۸۸
۲-۵-۱-۶ ارضاء نیازهای خبری مخاطبان ۸۸
۲-۵-۲ عوامل اختلال در اعتبار خبر ۸۸
۲-۵-۲-۱ عدم صداقت در فرایند انتشار خبر ۸۸
۲-۵-۱ مبالغه و اغراق در فرایندانتشار خبر: ۸۹
۲-۵-۲-۳ تحریف: ۸۹
۲-۵-۲-۴ سانسور: ۸۹
۲-۵-۲-۵ عدم بی طرفی در ارائه اخبار: ۸۹
بخش ششم: ۹۰
۲-۶ ساختار خبر تلویزیون ۹۰
۲-۶-۱ هدفمندی، جامعنگرى و وحدت موضوع ۹۰
۲-۶-۲ پلاتو ۹۲
۲-۶-۳ گفتار متن خبر (نریشن) ۹۵
۲-۶-۳-۱نریشن کامل: ۹۵
۲-۶-۳-۲نریشن جزئى: ۹۵
۲-۶-۴ جلوههاى صوتى ۹۶
۲-۶-۵ جلوههاى تصویرى ۹۷
۲-۶-۶ انسجام صدا و تصویر ۹۷
۲-۶-۷پرداخت تکنیکى خبر ۹۸
۲-۶-۸ مدت خبر ۹۹
۲-۶-۹ انواع خبر تلویزیون ۱۰۰
۲-۶-۱۰ خبرنویسی برای رادیو و تلویزیون ۱۰۲
بخش هفتم ۱۰۵
۲-۷چارچوب نظری ۱۰۵
۲-۷-۱شکلگیری افکار عمومی در مدل نئول-نئومن (مدل مارپیچ سکوت) ۱۰۶
۲-۷-۲ نظریه سوزن تزریقی (گلوله جادویی) ۱۰۹
۲-۷-۳فرایند ارتباط در سوزن تزریقی ۱۱۰
۲-۷-۵ نظریه نیاز جویی ۱۱۲
۲-۷-۶ الگوی هماهنگی و ناهماهنگی شناختی ۱۱۴
منابع و مآخذ ۱۱۵
منابع فارسی : ۱۱۵
منابع انگلیسی: ۱۲۳
بلیغ ناصر ( ۱۳۸۰) . تجربه های برنامه سازی در جهان، دستورالعمل برنامه سازی در رادیو
بُهنر، جِرد؛ وانِک، میکائیل؛ نگرش ها و تغییر آنها؛ علی مهداد؛ چاپ اول؛ ۱۳۷۴؛ انتشارت جنگل.
بینگر، اتولر؛ ارتباطات اقناعی؛ علی رستمی؛ چاپ اول؛ ۱۳۷۶؛ مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش
پژوهش و سنجش فصلنامه , “ مخاطب در تعاملات عصر نو ” , تهران , مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما , ش ۴ , ۱۳۷۳ .
پیرحیاتی , ناصر . “ تفسیرهای خبر و مخاطبان ” , فصلنامه پژوهش و سنجش , تهران , مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما , سال چهاردهم , ش ۱۲ , ۱۳۷۶ .
پیکری،احمد رضا،پارازیت،چیست،مجله صدا و سیما،شماره ۱۷۵،آبان ۱۳۷۰،
تافلر، آلوین؛ جابجایی در قدرت، ترجمهی شهیندخت خوارزمی، تهران، بینا، ۱۳۷۲،
چامسکی،نوام، اس. هرمن ادوارد، فیلتر های خبری ،ترجمه: تژا میر فخرایی ، انتشارات موسسه ایران ، تهران:۱۳۷۷
حسینی پاکدهی , علیرضا . و دیگران , ارتباطات , نظریه ها و برخی چشم اندازهای آتی, ۱۳۷۳ .
حکیم آرا، محمدعلی (۱۳۷۴)؛ ارتباطات متقاعدگرایانه و تبلیغ؛ چاپ اول؛ انتشارت سمت.
خانیکی , هادی . “ رسانه ها و افکار عمومی , فصلنامه رسانه ” , تهران , مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه , سال هشتم , ش ۲۲ , ۱۳۷۶ .
ابوترابیان , حسین . “ قدرت سر نیزه ناپلئونی یا انرژی اتمی ؟ ! ” , ماهنامه گزارش , سال ۶ , ش, ۶۵ , ۱۳۷۵ .
اسدی , علی . افکار عمومی و ارتباطات , تهران , سروش , ۱۳۷۱ .
اسدی، علی (۱۳۷۱)؛ افکار عمومی و ارتباطات؛ چاپ اول؛ انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلای ایران.
برای خبر، بر اساس شرایط و نیازهای جوامع گوناگون و شیوه کاربردی که از آن انتظار میرود، تعریفهای زیادی ارائهشده است. هرچند باید گفت دستیابی به یک تعریف مشترک و جامع و بهعبارتدیگر، ارائه یک تعریف جامعومانع در این زمینه بسیار دشوار است، بااینحال، میتوان با کنار هم گذاردن تعریفهای گوناگون، عناصر مشترک آنها را استخراج و بهعنوان ارکان تکوین خبر، از آنها یادکرد. اکنون، به برخی تعریفهای ارائهشده اشاره میکنیم:
ـ خبر، گزارشی عینی از واقعیتهاست که دارای یک یا چند ارزش خبری بوده و احتمالاً تحت تأثیر عوامل درونسازمانی و برونسازمانی شکلگرفته است.( محسنیان راد، ۱۳۷۱، ۱۳)
ـ خبر، انتشار منظم جریان وقایع و آگاهیها و دانشهای انسانی و نقل عقاید و افکار عمومی است. .( . یونسشکر خواه،۱۳۷۴ ،۵٫)
ـ خبر، اعلام و بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی است.(همان منبع،۵)
ـ خبر، گزارش بیطرفانه، دقیق و درعینحال، صحیح و عینی از یک رویداد است.(عباسی۱۳۸۰،۲۵)
ـ خبر عبارت است از اطلاعات تازهای در مورد رویدادهای مهم که بر شنوندگان و بینندگان تأثیر میگذارد و موردعلاقه آنها واقع میشود. ( نعمتی انارکی ۱۳۸۰، ۲۰۴)
بر اساس تعریفهای ارائهشده، برای خبر یا اطلاع، دو عنصر اساسی منتشر شدن و نو بودن را میتوان در نظر گرفت. انتشار خبر، هر نوع ارتباط مستقیم مانند گفتوگو و مکاتبه را از حوزه شمول خبر خارج میکند و صفت خصوصی و شخصی بودن را از آن میزداید. بهاینترتیب، خبر، در قلمرو امور جمعی، اجتماعی و عمومی قرار میگیرد و عنصر نو بودن و تازگی هم از گسترش شمول آن به اطلاعات مربوط به گذشته یا رخداد و فعالیتهای تکراری جلوگیری میکند؛ زیرا اینگونه رخدادها و فعالیتها معمولاً موضوع مطالعات ادبی، هنری و علمی قرار میگیرند. بهعبارتدیگر، اطلاعاتی که درباره حالتهای مستمر پدیدههای قبلی یا جریان وقایع گذشته تهیه میشوند، جنبه خبری ندارند و تنها به یک اقدام جدید و یک واقعه یا حادثه تازه میتوان عنوان خبر را اطلاق کرد. .(همان منبع،۲۰۴)
باید توجه داشت که اهمیت تازگی اخبار مراتب گوناگونی دارد و همین عامل است که تعیین میکند کدام رویداد را باید یک خبر معمولی[۱] دانست و کدامیک را در تازهها [۲] بررسی کرد؛ «زیرا خبر معمولی، شامل اطلاعاتی است که درباره امور و وقایع جاری به دست میآیند. در این نوع اطلاعات، هرچند عنصر نو بودن، اهمیت فراوان دارد، درعینحال اگر در انتشار آنها تأخیری رخ دهد، اشکال اساسی ایجاد نمیشود. درصورتیکه در خبرهای تازه، چنانکه از نام آنها پیداست، عنصر نو بودن اهمیت بیشتری دارد، بهگونهای که اگر این نوع خبرها بلافاصله انتشار نیابند، دیگر برای روز بعد یا حتی در ساعات و دقایق بعد، قابلاستفاده نیستند. به همین سبب است که خبرهای تازه را به فاسدشدنیترین کالاها مثل سبزی و میوه تشبیه کردهاند که اگر همان روز ورود به بازار، مصرف نشوند، روز بعد فاسد میگردند و دیگر نمیتوان از آنها استفاده کرد». ( معتمد نژاد۱۳۵۵، ۴۶)
ارزشهایی که در روزنامهنگاری معاصر تقریباً حالت معیار مطلوب (استاندارد) به خود گرفتهاند. این ارزشها در سراسر جهان برای روزنامهنگاران آشنا و شناختهشده هستند.(شکرخواه ؛۱۳۷۸؛۱۳)
-۱-۲-۱ دربرگیری [۳]
رویدادی دارای ارزش خبری دربرگیری است که بر تعداد فراوانی از افراد جامعه تأثیرگذار باشد، و اصلاً مهـم نیـست کـه ایـن تأثیر مثبت است یا منفی، مستقیم است یا غیرمستقیم. مثلاً خبر ضرورت تعویض شناسنامهها، یک خبر دارای دربرگیری است زیرا که برای همه مخاطبان مهم است و همه آنان را در برمیگیرند .همه مخاطبان مهم است و همه آنان را دربرمی گیرد.(عباسی؛۱۳۸۰؛۲۹)
۲-۱-۲-۲٫شهرت[۴]
اشخاص، اشیاء و نهادهایی که دارای شهرت هستند، از ارزش خبری برخوردارند.این ارزش خبری بهخودیخود کاملاً گویاست. البته در انباره دیدگاهی منتقدانه وجود دارد که طرح آن ضروری است. بـه ایـن معنی که در این دیدگاه، اعتقاد بر این است که خبرها، مردم عادی را پوشش نمیدهند، چونکه اینـان از شـهرت برخـوردار نیـستند؛ روزنامهنگاران فقط به مشاهیر، آنهم بیشتر از نوع قدرتمند و قدرتمدار آنان میپردازند، حالآنکه قهرمانان واقعی، مردم هـستند. مثلاً در جنگها فقط فرماندهان در پوشش خبری قرار میگیرند حالآنکه نقش سربازان نیز بسیار مهم است. درواقع، از دیدگاه معتقدان به این نظریه انتقادی، نقشهای که خبرها از جهان به مخاطبان ارائه میکنند، نقشه دقیق و کاملی نیست. (شکرخواه ؛۱۳۷۸؛۱۴)
۲-۱-۲-۳ برخورد، اختلاف و درگیری [۵]
اینگونه از رویدادها حاوی برخوردهایی هستند که در شکلهای گوناگون جلوهگر میشوند. این برخوردهـا میـان افـراد، گروهها و ملتها صورت میگیرند. این برخوردها به شکل انسان علیه انسان، انسان علیه محیط و انسان علیه طبیعت، فجایع طبیعـی و حـوادث مربوط به حیاتوحش قابلپیگیری هستند. اخبار مربوط به سرقتها، قتلها، جنگلها، تصادفها، زلزلهها و… از این قبیـل خبرهـای”برخوردی“ به شمار میآیند، که درهرحال کشمکش محور اصلی آنها را تشکیل میدهد و غالباً از رویدادهای موردعلاقه رسانهها هستند.(عباسی؛۱۳۸۰؛۳۰)
۲-۱-۲-۴٫ استثنا و شگفتی [۶]
این نوع رویدادها از وجه غیرعادی بودن و یا و استثنایی بودن از ارزش خبری برخوردارند.بهطورکلی این رویدادهای نادر را خوانندگان و مخاطبان خبرها تحت عنوان تر ینها میشناسند: پیرتـرین فـرد جهـان،بلنـدترین آسمانخراش دنیا، کوچکترین کامپیوتر و مانند اینها. (شکرخواه ؛۱۳۷۸؛۱۴)
۲-۱-۲-۵٫ بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار [۷]
این ارزش خبری عمدتاً به اعداد و ارقام مربوط میشود. فرقی نمیکند که این ارقام مربوط به چیـست، هراندازه کـه تعـداد ارقـام بزرگتر باشد ـ چونکه از جنبه فراگیری اهمیت مییابد ـ از ارزش خبری بیشتری برخوردار میشود. بهعنوان نمونه، مـرگ ۱۰۰ نفـربر اثر یک تصادف، از مرگ ۳ نفر در یک تصادف دیگر، از بخت بیشتری برای گزینش و تبدیلشدن به خبر برخوردار میشود.(عباسی؛۱۳۸۰؛۳۰)
-۱-۲-۶ مجاورت [۱]
مخاطبان رسانهها ترجیح میدهند که ابتدا از خبرهای مربوط به محله، شهر، کشور و کشورهای همجوار خود اطلاعـات کـسب کننـد.مجاورت به لحاظ ارزش خبری در دو شکل مورد گزینش قرار میگیرند: جغرافیایی و معنوی. مجاورت جغرافیایی مثل شهر، کشور و منطقه مجاور؛ و مجاورت معنوی مثل مشابهتهای فرهنگی، عقیدتی، قومی، اجتماعی و مانندهای آنها. (شکرخواه ؛۱۳۷۸؛۱۵)
۲-۱-۲-۷٫ تازگی [۲]
دانستن اینکه رویداد در چه وقت به وقوع پیوسته است، در جهان رقابتهای خبری از اهمیت ویژهای برخـوردار اسـت. هراندازه که فاصله وقوع رویداد و درج آن بهعنوان خبر، نزدیکتر باشـد، خبـر، تروتازه تر خواهد بود. (عباسی؛۱۳۸۰؛ ۳۰) برای آنکه مخاطب بهسرعت نیاز خبری خود را برطرف کند، باید بهسرعت هرچهتمامتر به او خبر داده شود تا ضمن اینکه نیاز خبریاش را برطرف میکنیم، مانع رفتن او بهطرف سایر منابع خبری شویم. (شکرخواه ؛۱۳۷۸؛۱۵)
[۱] – Proximity
[۲] – Timelyness
[۱] – Information
[۲] – News
[۳]– Impact
[۴] – Fame / Prominence)
[۵] – conflict
[۶] – Oddity
[۷]– Magnitude
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر