تحقیق فیزیولوژی کودک و نوجوان و بالیدگی یا بلوغ و تاثیر فعالیت ورزشی بر کودکان و نوجوانان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فیزیولوژی کودک و نوجوان  و بالیدگی یا بلوغ و  تاثیر فعالیت ورزشی بر کودکان و نوجوانان دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲-۱- فیزیولوژی کودک و نوجوان    ۴
۲-۲-۲  سن زیستی یا بیولوژیک    ۵
۲-۲-۳ اهمیت اندازه و جثه    ۷
۲-۲-۴ وزن بدن    ۷
۲-۲-۵ قامت    ۸
۲-۲-۶ وزن خالص بدن    ۸
۲-۲-۷ بالیدگی یا بلوغ    ۹
۲-۲-۸ بلوغ ریختی یا مورفولوژیک    ۱۰
۲-۲-۹ بلوغ اسکلتی    ۱۰
۲-۲-۱۰ سن دندانی    ۱۱
۲-۲-۱۱ ترکیب بدنی    ۱۳
۲-۳ تاثیر فعالیت ورزشی بر کودکان و نوجوانان    ۱۳
۲-۴ تغییرات  Vo2max دوره پیش از بالیدگی    ۱۷
۲-۵ آیا Vo2max در افراد نابالغ واقعا همان Vo2max است؟    ۱۷
۲-۶ تاثیر تمرینات ورزشی درمرحله پیش ازبلوغ    ۱۹
۲-۷ تاثیر تمرینات هوازی دردوره پس از بلوغ    ۲۰
۲- ۸ ارزیابی آمادگی هوازی    ۲۲
۲-۹ مقیاس آلومتری، رشد و بالیدگی    ۲۲
۲-۳-پیشینه پژوهش    ۲۹
۲-۳-۱- پیشینه پژوهش در ایران    ۲۹
۲-۳-۲- پیشینه پژوهش در خارج از کشور    ۳۲
۲-۴ جمع بندی    ۴۳
منابع    ۴۴

منابع

عطاری، الهام(۱۳۸۴)، بررسی تاثیر سن اسکلتی بر عوامل ویژه آمادگی جسمانی- حرکتی دختران ۸ -۱۴ سال شهرستان قزوین، پایان نامه برای اخذ دانش نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان.

گائینی، ع. معینی، م( ۱۳۷۹)، «بررسی و مقایسه میزان درصد چربی ورزشکاران و غیرورزشکاران نوجوان شهر تهران». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

رولند، ت. د(۱۳۸۹)، فیزیولوژی ورزشی کودکان. ترجمه گائینی، ع. و ن. خالدی. انتشارات سمت. (تاریخ انتشار متن اصلی ۲۰۰۵).

لاری، جی شیورز، ۱۳۶۹، مبانی فیزیولوژی ورزشی. ترجمه ی قوام الدین جلیلی و عباسعلی گائینی. تهران انتشارات کل آموزش و پرورش.

عیوضی، محمود(۱۳۷۹)، تعیین میزان همبستگی ظرفیت حیاتی پسران ۱۶ تا ۱۹ ساله سنجیده شده به دو روش اسپیرومتری و معادله ویژه تعیین ظرفیت حیاتی، پایان نامه برای اخذ دانش نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.

مالینا، ر. بوچارد، ک (۱۳۸۱)، نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی. ترجمه ی بهرام، ع. تهران، انتشارات آموزش و پرورش. چاپ اول.

مالینا، ر. و بوچارد، ک (۱۳۸۱)، نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی. ترجمه ی بهرام، ع. و خلجی، ح. انتشارات امیددانش. ( تاریخ انتشار متن اصلی ۱۹۹۱).

شاکرین، افسانه (۱۳۸۲)، تعیین روایی و پایایی معادله آلومتریک دراندازه گیری ظرفیت حیاتی دانش آموزان دختر ۱۱-۱۷ ساله ورزشکار و غیر ورزشکار، پایان نامه برای اخذ دانش نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.

کاشف، مجید، (۱۳۸۲)، بررسی استانداردهای قابلیت های جسمانی دختران و پسران ایرانی درگذشته و حال و مقایسه آن با نورم های ایفرد. المپیک، شماره ۲۴ پیاپی، ص ۱۷-۲۸٫

کبیری، محمدرضا(۱۳۷۵)، بررسی رابطه بین برخی از ویژگی های آنتروپومتریکی باتوان هوازی بیشینه در دانشجویان پسر دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

گارتنر، ب. جکسون، آ. (۱۳۷۶). سنجش واندازه گیریدر تربیت بدنی. جلد دوم ترجمه سپاسی نوربخش. انتشارات سمت.

ابراهیم، خسرو؛فرهاد رحمانی نیا؛ مهشید مسعودی (۱۳۷۹)، مقایسه ارتباط بین توان هوازی، درصد چربی و افسردگی دردانشجویان دختر ورزشکار دانشگاهگیلان، المپیک، پیاپی(۱۳).

بومپا، تئودور ا (۱۳۸۹)، نظریه و روش شناسی تمرین(علم تمرین). ترجمه کردی، محمد رضا. فرامرزی، محمد. انتشارات سمت. ( تاریخ انتشار متن اصلی ۱۹۹۹).

ویان اچ، هی وارد(۱۳۸۲)، اصول علمی و تمرین های تخصصی آمادگی جسمانی، ترجمه محمدآزاد، حمید رجبی، عباسعلی گائینیحامدی نیا م. چاپ دوم، انتشارات اداره کل تربیت بدنی نیروی انتظامی.

هافمن، جی (۱۳۸۲)، اصول برنامه نویسی تمرین. ترجمه علی نژاد، ح. و ر سوری. انتشارات دنیای حرکت.

۲-۱- مقدمه

ورزش در سطح قهرمانی، مقوله ای است که از اوان نوجوانی باید بدان پرداخت وآن را در جهت رشد هدایت کرد. از دیدگاه متخصصان، یکی از شاخص هایی که ورزشکاران و غیرورزشکاران را مورد مقایسه قرار می دهند، اندام متناسب با نوع فعالیت فیزیکی فرد است که می توان آن را در حیطه علم آنتروپومتری دانست. چنانچه به این حقیقت باور داشته باشیم که کودکان امروز، قهرمانان بالقوه فردا هستند، مطالعه مولفه ترکیب بدنی کودکان و نقش ان در عملکردهای ارگانیسم طی فرایند رشد و تکامل زیستی آنان حایز اهمیت است( گائینی و معینی، ۱۳۷۹). با این حال، علاوه بر پرداختن به بعد ورزش قهرمانی کودکان، باید به سلامتی این قشر از جامعه توجه زیادی نمود.

برای شناسایی استعداد و توانایی ورزشی بویژه در سنین کودکی و نوجوانی، آموزش صحیح و شیوه های ارزیابی استاندارد نکته قابل توجه است که برای تحقق این اهداف آگاهی مربیان تربیت بدنی از سطح بلوغ آنان مسئله کلیدی می باشد. زیرا افراد نوجوان با سن تقویمی یکسان می توانند درجات متفاوتی از بلوغ داشته باشند و کودکانی که در مراحل مختلف بلوغ قرار دارند، آمادگی جسمانی و حرکتی آن ها احتمالا متفاوت بوده ونادیده گرفتن این مولفه مداخله گر، ما را از دستیابی به اهداف برجسته ورزش نوجوانان تا حدی باز می دارد. در این میان، پارامترهایی مانند اکسیژن مصرفی بیشینه، قدرت و استقامت عضلانی، توان بی هوازی و عوامل آنتروپومتریک طی فرایند بلوغ دچار تغییر و دگرگونی زیاد می شوند که با بررسی ارتباط فرایند بلوغ و دگرگونی این فاکتورها، توجه بیشتر در این زمینه نیاز به انجام مطالعه بیشتر در سنین بلوغ خواهد داشت (به نقل از عطاری، ۱۳۸۴).

۲-۲-۱- فیزیولوژی کودک و نوجوان

فیزیولوژی کودکان و نوجوانان، فرآیند پیچیده ای دارد و اصلی ترین ویژگی آن، شناسایی و کنترل فرآیند تغییر و دگرگونی های اناتومیک و فیزیولوژیک است. اگر درست به این موضوع توجه کنیم، مانند ابعاد شناختی، روانی، پیکری و همه ابعاد زیستی، آن دسته از عوامل فیزیولوژی که ابعاد حرکت را در دوران کودکی و نوجوانی مشخص می کند پیوسته در حال تغییر و تکامل هستند.

هنگامی که ویژگی های ارگانیسم[۱] پسر ۱۲ ساله با وضعیت ۵ سالگی وی مقایسه می شود، مسلما او بلندقدتر و سنگین تر شده است و حداکثر اکسیژن مصرفی، ظرفیت بی هوازی، قدرت عضلانی[۲]، اقتصاد دویدن، ظرفیت هوازی، تهویه دقیقه ای، برون ده قلبی، حجم ضربه ای و کارایی تهویه ای بیشتری پیدا کرده است. با وجود این، شاخص های فیزیولوژیک دیگر مانند حداکثر تواتر قلبی و کارایی مکانیکی عضله بدون تغییر می مانند(رولند، ۲۰۰۵/۱۳۸۹).

۲-۲-۲  سن زیستی یا بیولوژیک

رون تاثیرفعالیتهای هورمونی که رشد پیکری را دستخوش تغییر می کند، در دوران کودکی و نوجوانی ادامه می یابد. گسترش اندازه و جثه بدن نمونه ای از بالیدگی زیستی است. سلسله تغییرات تکاملی در مرحله ی بزرگسالی به پایان می رسد، یا بالیدگی زیستی را تکمیل می کند. بنابراین، در هر مقطعی از فرایند بلوغ، میزان رشد پیکری کودک و نوجوان را می توان بر حسب سن زیستی یا میزان بالیدگی زیستی بررسی کرد.

سطح بالیدگی زیستی را با درصدی از برآورد قد و وزن دوره بزرگسالی، سن استخوانی مچ به روش رادیوگرافی[۳] (سن زیستی اسکلتی) و پس از آغاز بلوغ با ظهور صفات ثانویه ی جنسی( سطح بالیدگی جنسی) را برآورد می کنند. این ها شاخص هایی از سنجش ابعاد گوناگون رشد زیستی اند، اما از آن جا که همه ی آنها تحت تاثیر هورمونی آنابولیک[۴] مشابهی قرار دارند، با رشد کودک با یکدیگر جمع و ردیابی می شوند. هر چند این شاخص ها نشانه ای کلی از بالیدگی زیستی اند، اما بیونن(۱۹۸۹) خاطر نشان می کند که «هیچ سیستم سنجشی به تنهایی نمی تواند توصیف کاملی از بالیدگی کودک را نشان دهد».

بیونن(۱۹۸۹) بیان می کند :سن اسکلتی دقیق ترین ابزار برآورد بالیدگی زیستی است، اما به دلیل آن که در این روش، ورزشکاران را در معرض اشعه ی تابش قرار می دهد و تفسیرش به افراد خبره ای نیاز دارد  تا اندازه ای غیرعملی است.

از سوی دیگر، دسته بندی بر اساس مهارت، قد و وزن فرد  هم در سنین تقویمی نسبتا نزدیک، بهترین راهبرد دسته بندی ورزشکاران جوان نابالغ پیشنهاد شده است(Malina &Bouchard,1993).

درکودکان نابالغ به ویژه از نظر رشد پیکری، حداکثر اکسیژن برداشتی (vo2 max ) افزایش می‌یابد. طبق معادله ی فیک، vo2 max ترکیبی از آثار حداکثر حجم ضربه ای، تواتر قلبی و اختلاف اکسیژن خون سرخرگی و سیاهرگی را نشان می دهد. دو عامل آخر هر دو مستقل از اندازه و ابعاد بدن بوده و در دوره کودکی تغییر نمی کنند. بنابراین، افزایش vo2 max به تنهایی تعیین کننده ی حداکثر حجم ضربه‌ای است. حداکثر حجم ضربه ای به حجم ضربه ای استراحتی و اندازه ی دیاستولی بطن چپ (حجم پرشدگی یا پیش بار[۵]) بستگی دارد که معرف آمادگی هوازی در دوره کودکان و بزرگسالان است.

به نظر می رسد عوامل رشدی در افزایش اندازه ی حفره ی بطن چپ و افزایش ارزش مطلق vo2 max سال های قبل از بلوغ دخیل است. هنگام بلوغ، غلظت هموگلوبین خون و محتوی اکسیژن سرخرگی در پسران افزایش می یابد که افزایش غیروابسته به اندازه بدن هستند که اختلاف اکسیژن خون سرخرگی – سیاهرگی، افزایش حجم ضربه ای را باعث می شود تا vo2 max گسترش یابد.

این نتایج نشان می دهند که برای درک فیزیولوژی ورزشی کودکان نه تنها باید به نقش بالیدگی پیکری، بلکه به عوامل گوناگون غیروابسته به اندازه و ابعاد اناتومیکی نیز توجه کرد(رولند، ۲۰۰۵/۱۳۸۹).

سن بیولوژیک و فرآیند رشد را با آگاهی از مرحله تکاملی فیزیولوژیک کودک یا نوجوان می توان با آنچه مورد انتظار است، مقایسه کرد. تعیین وضعیت ارگانیسم در تشخیص مواردی متفاوت ازناهنجاری‌های سوخت و سازی، مشکلات غدد درون ریز، انواع سندرمها یا تعیین سن در پزشکی قانونی کاربرد دارد(Koch & Paulsen, 2001. Stewart & et al,1982). ).

بالیدگی به مفهوم نمو کیفی به سمت بلوغ است. بالیدگی و سن تقویمی با هم ارتباطی ندارند. مفهوم بالیدگی مرتبط با زمان زیست شناختی بیولوژیکی و زمان تقویمی است. نمو زیست شناختی یک کودک لزوما با سن تقویمی کودک ادامه نمی یابد. (مالینا و بوچارد، ۱۹۹۱/۱۳۸۱). یعنی امکان دارد که دو کودک با سن تقویمی مشابه از جنبه بالیدگی جسمی اختلاف چشمگیری داشته باشند، به این معنا که یکی دیر رس بوده و میزان بالیدگی او از همسالانش سریع تر باشد( هی وود، ۱۹۹۳/۱۳۸۹). مطالعه این ویژگی در برخی از رشته های ورزشی برای مربیان اهمیت پیدا می کند.

بلوغ جنسی نیز به شدت از توارث و آب و هوای هر منطقه تاثیر می پذیرد(Bishara, 2001). این دلایل، کاربرد نمایه های تکاملی دیگر، مانند وضعیت استخوانی و دندانی را با پذیرش همگانی روبرو ساخته است.

۲-۲-۳ اهمیت اندازه و جثه

مطالعه ویژگی های فیزیولوژی نوجوانان اهمیت دارد تا به کمک ان دیگر هنجارهای مورد انتظار را مقایسه کنیم. لذا توجه به عوامل تاثیر گذار بر پاسخ های فیزیولوژیک نوجوانان، اندازه بدن عامل موثر به شمار می آید.

ابزارهای استاندارد برای مقایسه عوامل فیزیولوژیک مورد نظر با برخی شاخص های انتروپومتری اندازه بدن، مانند وزن، قد و ناحیه سطحی بدن ارتباط دارند. زیرا بیشتر تعیین کننده های عوامل آمادگی فیزیولوژیک( تهویه ریوی، برون ده قلبی، قدرت عضلانی) شامل حجم های ( ظرفیت ریوی، اندازه قلب، وزن عضلات اسکلتی) می شوند که با ابعاد بدن در ارتباط هستند. همچنین گاهی وزن بدن به منزله باری است که کار بدنی در حال انجام آن است. برای مثال، اقتصاد دویدن که با میزان سوخت و ساز بیان می شود، برای به حرکت در آوردن وزن بدن ضروری است و این نکته در افراد چاق قابل تامل است(رولند، ۲۰۰۵/۱۳۸۹).

۲-۲-۴ وزن بدن

وزن بدن در نقش یک مولفه تصحیح کننده متغیرهای فیزیوژیک به شمار می آید. به بیان دیگر Vo2max به ازای هر کیلوگرم وزن، توان بی هوازی اوج به ازای هرکیلوگرم و قدرت ایزومتریک دست به ازای هر کیلوگرم سنجیده می شوند.

وزن بدن را به سهولت می توان سنجید و استفاده از آن برای استاندارد کردن شاخص های فیزیولوژیک نمایان می گردد. در واقع وزن بدن، حجم بافت به لحاظ سوخت و ساز فعال را نشان می‌دهد و تفاوت های موجود در متغیرهایی مثل حجم عضله، اندازه قلب، طول گام و گرمای تولیدی بدن را منعکس می سازد. همچنین انرژی مورد نیاز کار بدن با حمل وزن، باید با توجه به نیاز به حرکت درآوردن بار تولیدی از سوی وزن بدن تغییر کند(رولند، ۲۰۰۵/۱۳۸۹).

۲-۲-۵ قامت

قد نیز شاخص استاندارد نسبی دیگر است که به سهولت سنجیده می شود. برخلاف وزن بدن، انتظار نمی رود قد تحت تاثیر ترکیب بدنی قرار گیرد. این بدان معناست که نوجوان چاق و لاغر ممکن است قد برابری داشته اما وزن آن ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. در مقایسه با وزن بدن، محاسن استاندارد قد نیز همان محدودیت عامل وزن بدن را دارد(رولند، ۲۰۰۵/۱۳۸۹).

۲-۲-۶ وزن خالص بدن

در شاخص های معین فیزیولوژیک، بیان مقادیر بر حسب وزن خاص بدن[۶] احتمالا بهتر از مولفه های وزن و قد است. وزن خاص بدن که همه بافت های بدن به جز چربی ها را شامل می شود عبارت است از اندام های قلب، ریه ها، عضلات اسکلتی، مایع خون، استخوانهاو. . . بنابراین، به نظر می رسد وزن خاص بدن در مقایسه با وزن بدن با شاخص هایی مثل Vo2max، برون ده قلبی و قدرت عضلانی رابطه تنگاتنگ تری داشته باشد. در مطالعه اولیه میلر و بلیث(۱۹۵۳)، ابزارهای گوناگون اصلاح میزان سوخت و ساز پایه[۷] را با توجه به اندازه بدن در ۴۸ دانشجو ارزیابی کردند. همبستگی ۹۲ درصدی میان محیط سطحی بدن و وزن خالص بدن( توزین بدن در زیر آب ) بدست آمد که در مقایسه با رویه سطح بدن[۸] (۸۴/۰r=) و وزن بدن (۸۵/۰ = r) بیشتر بود. وقتی وزن بدن و رویه سطح بدن برای بررسی نقش مداخله گر وزن خاص بدن اصلاح شد، همبستگی های محیط سطحی بدن و رویه سطح بدن با وزن بدن به ترتیب ۴۵/۰ = r و ۱۴/۰ = r به دست آمد. آنان نتیجه گرفتند که” بیشترین اعتبار رویه سطح بدن و وزن بدن، استانداردهای مرجع سوخت و سازند که بیشترین همبستگی را با وزن خالص بدن دارند”(Miller & Biyth, 1953).

جونز و همکارانش (۱۹۹۸) نیز گزارش کردند :در حذف تاثیر اندازه بدن بر مقادیر vo2 زیربیشینه و اوج، طی مطالعه پنج ساله روی کودکان، وزن خاص بدن بر وزن بدن تاثیر بیشتر را داشت. دانیلز و همکارانش(۱۹۹۵) نشان دادند که تغییرات وزن خاص بدن دلیل ۷۵ درصد تغییرات وزن بطن چپ ۲۰۱ کودک ۶ تا ۱۷ سال بوده است.

[۱] Organism

[۲]Muscle strengthe

[۳] Radiography

[۴] Anabolic

[۵] Preload

[۶]– Lean Body Mass

[۷] Basal metabolic rate

[۸]– Body Surface Area

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعاریف و مفاهیم اهلیت ، حجر و بلوغ و سن مسئولیت کیفری ، ارکان وشروط آن
  • تحقیق مفهوم بلوغ از منظر شرعی و قانونی و مسؤولیت کیفری اطفال در مکاتب کیفری و قوانین جزایی ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.