تحقیق مفهوم و ابعاد و دیدگاه های سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار شهری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و ابعاد و دیدگاه های سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار شهری دارای ۹۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- پیشینه    ۴
۲-۱-۱- مطالعات داخلی:    ۴
۲-۱-۲- مطالعات خارجی:    ۷
۲-۲- شناسایی مفهوم و ابعاد سرمایه اجتماعی:    ۸
۲-۲-۱- تاریخچه سرمایه اجتماعی:    ۸
۲-۲-۲- سطوح مختلف سرمایه اجتماعی:    ۱۱
۲-۲-۳- ابعاد سرمایه اجتماعی:    ۱۳
۲-۳- دیدگاه های نظری مربوط به سرمایه اجتماعی:    ۱۴
۲-۳-۱- پیر بوردیو:    ۱۵
۲-۳-۲- جیمز کلمن :    ۱۹
۲-۳-۳- رابرت پانتام:    ۲۵
۲-۳-۴- فرانسیس فوکویاما:    ۳۱
۲-۴- شناسایی مفهوم و ابعاد توسعه پایدار شهری:    ۳۷
۲-۴-۱- مفاهیم توسعه پایدار:    ۳۷
۲-۴-۲-انواع توسعه پایدار:    ۴۵
۲-۴-۲-۱- دیدگاه پرنشیب و آزار دهنده توسعه پایدار:    ۴۵
۲-۴-۲-۲-توسعه پایدار ضیعف:    ۴۶
۲-۴-۲-۳- توسعه پایدار قوی:    ۴۸
۲-۴-۲-۴- مدل ایده آل توسعه پایدار:    ۴۸
۲-۵-اصول و مبانی طراحی مدل پایدار شهری:    ۵۰
۲-۵-۱-نکاتی چند در ارتباط با طراحی شهری :    ۵۱
۲-۵-۲-تاثیر عوامل اجتماعی و طبیعی و اقلیمی در طراحی های شهر:    ۵۳
۲-۶- دیدگاه های نو در توسعه پایدار شهری :    ۶۷
۲-۶-۱- نظریه قطب رشد¹:    ۶۸
۲-۶-۲- توسعه اگروپلیتن²:    ۷۰
۲-۶-۳- رشد شهرهای کوچک و متوسط¹:    ۷۲
۲-۷-شهر پایدار :    ۷۴
۲-۸-نگرش اجتماعی به پایداری شهر :    ۷۶
۲-۹-پایداری  و عدالت اجتماعی:    ۷۹
۲-۱۰-خاستگاه بوم –شهر¹ :    ۸۰
۲-۱۱-مفهوم بوم شهر پایدار:    ۸۳
فهرست منابع    ۸۶

منابع

مدنی، مریم، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه پایدار شهری (شهر تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت (MA) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ۸۹۰-۱۳۸۸

شریفیان ثانی، مریم (۱۳۸۰)، سرمایه اجتماعی، مفاهیم اصلی و چارچوب نظری، فصلنامه مددکاری اجتماعی، شماره ۸

بوردیو، پیر. (۱۳۸۴)، نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمه مرتضی مردیها، تهران، انتشارات نقش و نگار.

پانتام، رابرت (۱۳۸۰)، دموکراسی و سنت های مدنی، ترجمه محمد تقی دلفروز، انتشارات سلام، چاپ اول، تهران.

فوکویاما، فرانسیس (۱۳۷۹). پایان نظم، ترجمه غلام عباس توسلی، تهران، انتشارات جامعه ایرانیان

کلمن، جیمز، (۱۳۷۷)، بنیان های نظریه اجتماعی، ترجمه منوچر صبوری، نشر نی تهران.

مظفر صرافی، شهر پایدار چیست؟ فصلنامه مدیرتی شهری، سال اول، شماره ۴، زمستان ۱۳۷۹٫

مظفر صرافی، مبانی برنامه ریزی توسعه منطقه ای، سازمان برنامه و بودجه، مرکز مدارک اقتصادی – اجتماعی، تهران۱۳۷۹٫

اذانی، مهری (۱۳۸۵)، مجموعه مقالات اولین همایش جغرافیا و قرن ۲۱، انتشارات دانشگاه آزاد نجف آباد، نجف آباد.

ارائه الگوی طراحی شهری پایدار ، شیما فرشاد ، ۱۳۸۱ ، آزاد خوراسگان. ارشد معماری

اصغر ضرابی، آینده شهرها، برنامه ریزی توسعه پایدار شهری، مجموعه مقالات اولین سمینار، مدیریت توسعه پایدار در نواحی شهری، تبریز، شهرداری تبریز، ۱۳۷۹

امکچی، حمیده (۱۳۸۳)، شهرهای میانی و نقش آنها در چارچوب توسعه ملی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.

بحرینی، سید حسین و مکنون، محمد رضا (۱۳۸۰)، توسعه شهری پایدار از فکر تا عمل، مجله محیط شناسی، دانشگاه تهران، شماره ۲۷

برآبادی، محمود (۱۳۸۴)، الفبای شهر، تهران، سازمان شهرداری ها و دهیارهای کشور

بهرامی، فردین، (۱۳۸۱)، ابعاد بیرونی سرمایه اجتماعی، انتشارات نسیم البرز، شماره ۱۰، تهران

پاپلییزدی، محمد حسین ابراهیمی و حسین رجبی سناجرایی (۱۳۸۲) نظریه های شهر و پیرامون آن، انتشارات سمت، تهران.

پرانک، ژان و محبب الحق، علی (۱۳۸۰) گزارش لایحه پیش زمینه توسط توسعه پایدار، مجموعه پژهش های محیط زیست، دانشگاه تهران.

پیشینه

۲-۱-۱- مطالعات داخلی:

مریم مدنی در پژوهشی تحت عنوان «بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه پایدار شهری (شهر تهران) در سال ۸۹-۸۸ به بررسی تاثیر این دو عامل بر یکدیگر پرداخته است. جامعه ؛آماری مورد استفاده در تحقیق ۹۲ نفر از کارکنان شهرداری های تهرانی در مناطق ۲۲ گانه است که به روش خوشه ای نمونه گیری شده است، روش تحقیق کتابخانه ای و پیمایشی است که نگارنده با استفاده از ابزار پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداخته است. بعد از سنجش فرضیه ها نتایج حاصله نشان می دهد که اعتماد، مشارکت و آگاهی عمومی تاثیر بیشتری بر شکل گیری توسعه پایدار در شهرها دارند.

منصور اخلاقی پور درمقاله ای تحت عنوان«بررسی نگرش بومیان نسبت به غیر بومیان و تاثیر آن بر میزان مشارکت اجتماعی در شهر بندرعباس» در سال ۱۳۷۹ با استفاده از پرسشنامه به لررسی مساله مشارکت پرداخته است. در این تحقیق از مجموع ۹متغیر موثر در مشارکت اجتماعی ۵ متغیر در معادله رگرسیونی وارد و در مجموع ۲۴/۳٪ تغیی ات میزان مشارکت را در این تحقیق توضیح داده هان که از میان متغیر برون گرایی با تاثیر ۲۷٪  بیشترینمیزان را در تبیین میزان مشارکت برعهده داشته اشت و بعد از آن متغیرهای احساس کا رایی و قدرت با ۲۵٪٬ روابط اجتماعی با ۱۳٪٬و رضایت از زندگی با ۱۲٪ و قضاوت دیگران با۱۰٪ به ترتیب متغیرهایی بودند که در معدله رگرسیونی تغیی ات میزان مشارکت را تبیین کرده اند. محقق معتقد است در مجموع ۸۳/۴٪ از شهروندان بومی بندرعباس نگرشی مثبت به غیر بومیان داشته و میزان مشارکت ۵۴/۴٪ از شهروندان در حد متوسط و ۳۵/۷٪ از آنان در حد زیاد مشارکت داشته اند. تحقیق مذکور در سطح استان از اولین پژوهشهای دانشگاهی انجام شده است.

در تحقیقی که به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و توسعه پرداخته است احمد فیروزآبادی و حسین ایمانی در سال ۱۳۸۵ به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی – اجتماعی در کلان شهر تهران پرداخته اند. این تحقیق با این سوال که آیا بین سرمایه اجتماعی و عناصر تشکیل دهنده آن در سطح تحلیل مناطق و میزان توسعه یافتگی مناطق در شهر تهران رابطه ای وجود دارد یا نه؟ شروع می کند.این تحقیق از نوع پیمایشی است که با انجام نمونه گیری خوشه ای از مناطق بیست و دو گانه تهران اجرا شده، نتایجی که از این تحقیق حاصل شده نشان می دهد که سرمایه اجتماعی در مناطق، رابطه مثبتی با توسعه مناطق شهری در تهران دارد. و مناطق توسعه یافته تر از میزان بیشتری از اعتماد عمومی، اگاهی، مشارکت (رسمی و غیررسمی) برخوردارند و به گونه معناداری مشارکت غیر رسمی مذهبی کمتری دارند و اعتماد نهادی و مشارکت های غیر رسمی خیریه ای در همه مناطق بصورت یکسان بوده و تفاوت معناداری نداشته است.

مقاله دیگری با موضوع «بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و توسعه» توسط اشرف السادات باقری در سال ۱۳۸۹ نوشته شده است. با اهمیت زیاد قائل شدن به سطح اعتماد در جامعه آن را موجد تعاون و همیاری می داند. این تحقیق نظری به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و توسعه، تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی می پردازد و در همه موارد به تاثیر مثبت سرمایه اجتماعی بر هر یک از این ابعاد توسعه تاکید می کند. پژوهشی ارزشها و نگرش های ایرانیان را در ۲۸ استان کشور تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۸۰ سنجیده است. این پیمایش بخشی از ماده ۱۶۰ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مصوب مجلس پنجم در سال ۱۳۷۸ است. هدف از اجرای این طرح، اندازه گیری تحولات فرهنگی و نگرش های اجتماعی در فاصله های منظم (دو ساله) است تا براساس یافته های آن امکان برنامه ریزی و سیاستگذاری علمی فراهم گردد.برای سنجش متغیرهای مورد بررسی تعریف عملیاتی از متغیرها و مقیاس سازی صورت گرفته است. تکنیک تحقیق براساس مصاحبه حضوری مبتنی بر پرسشنامه است و داده ها با استفاده از نمونه گیری گردآوری شده است. پیمایش عدم WVS در تهیه پرسشنامه از تجربه سایر پیمایش ها بویژه پیمایش جهانی ارزشها بهره گیری شده است.

دکتر غلامرضا غفاری «طرح ملی تبیین سرمایه اجتماعی» را تحت نظر وزارت کشور انجام داده است.این پژوهش که بر روی ۱۳۴۷۸ نفر از ۳۰ استان کشور صورت گرفته، نشان می دهد که از دیدگاه پاسخ دهندگان  در سطح کلان، حل مشکل بیکاری در وضعیت خوبی قرار ندارد. همچنین پیرامون بحث بازار در دو سطح مثبت (ایجاد شغل) و منفی (تورم، گرانی، دلالی) نگاه مثبت از دیدگاه پاسخ دهندگان وجود ندارد. غفاری با بیان اینکه اعتماد نهادی نسبت به حوزه اقتصادی در سه حوزه دیگر یعنی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کمتر از عدد یک است، اشاره می کند که وضعیت نهادهای فرهنگی بهتر، فاصله نهادهای اقتصادی نسبت به سایر نهادها بیشتر است. بنا به یافته های پژوهش؛ عرق ملی ۲/۴۴ است این رقمی بسیارقابل اعتناست چرا که منجر به مشارکت بیشتر مردم می شود.

۲-۱-۲- مطالعات خارجی:

کیم و لاتو[۱](۱۹۹۲) و یانگ[۲](۱۹۹۳) در تحقیقی نشان داده اند که رشد چشمگیر اقتصاد در کشورهای آسیای شرقی غالبا ناشی از دو عامل یعنی تراکم سرمایه( چه فیزیکی وچه انسانی) و نیروی کار بوده است. آلنسیا و لافرارا[۳](۱۹۹۹) برخی نواحی ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند و اظهار داشته اند که نابرابری درآمد و عدم تجانس نژادی سبب کاهش تمایل به مشارکت در فعالیتهای اجتماعی می شود.به عقیده ایندونابرابری و پراکندگی، سرمایه اجتماعی را کاهش می دهد؛ از اینرو ایندو سبب تضعیف عملکرد بازارها می شوند؛ اما ممکن است .سرمایه اجتماعی هم بر نابرابری و پراکندگی تاثیر بگذارد.

داسگوپتا[۴](۲۰۰۰) در تحقیقی نشان می دهد که تغییر عامل فرعی که در حسابداری رشد نشان داده نمی شود به این معنی نیست که سرمایه اجتماعی در تشریح رشد اجتماعی اهمیتی ندارد. وی در مدلی دو جامعه را تصویر می کند که در یک زمان مشخص در سطوح F,K,Lیکسان باشند و تنها تفاوت آنها در بهره وریکلی عوامل یعنیA باشد. از سوی دیگر فرض کنید که تفاوت در A ناشی از تفاوت در سرمایه اجتماعی دو جامعه است. در جامعه ای که سرمایه اجتماعی بیشتر است مردم بیشتر از جامعه ای که سرمایه  اجتماعی در آن کمتر است به یکدیگر اطمینان می کنند.این امر در ابتدا سبب کاهش هزینه های مبادله ، کاراتر عمل کردن نهادها، تهیه کالاهای عمومی با هزینه کمتر و… و در نهایت افزایش تولید کل در جامعه ای می شود که سرمایه اجتماعی بیشتری دارد.وی معتقد است که اگر پس انداز بصورت درونزا تقویت شود، در جامعه ای که سرمایه اجتماعی بیشتراست مردم دلایل زیادی برای سرمایه گذاری بخش بیشتری از درآمدشان را دارندچراکه بهره وری نهایی سرمایه( و در نتیجه سرمایه گذاری) در این جامعه نسبت به جامعه ای که سرمایه اجتماعی کمتری دارد، بیشتر است.

۲-۲- شناسایی مفهوم و ابعاد سرمایه اجتماعی:

۲-۲-۱- تاریخچه سرمایه اجتماعی:

واژه سرمایه اجتماعی سابقه ذهنی طولانی در حوزه علوم اجتماعی دارد، اما پیشینه این اصطلاح به معنایی که امروزه بکارمی رود به نوشته های لیداجی هنی فن در سال ۱۹۲۰، سرپرست وقت مدارسویرجینیای غربی در آمریکا بر می گردد او در توضیح اهمیت مشارکت در تقویت حاصل کار مدرسه مفهوم سرمایه اجتماعی را مطرح کره است. و در وصف آن می گوید: «چیز ملموسی که بیشترین آثار را در زندگی روزمره دارد. حسن نیت، رفاقت، معاشرت اجتماعی، در بین افراد و خانواده ها که واحد اجتماعی اند، و روابط بین افراد و خانواده ها ممکن است بلافاصله نیازهای اجتماعی را برآورده سازد و شاید حاصل ظرفیت های بالقوه ای باشد که برای بهبود اساس شرایط زندگی کل اجتماع کفایت کند». (لکانه و ناریان ۱۳۸۴: ۵۳۴). بعد از هنی فن، اندیشه سرمایه اجتماعی تا چندین دهه مسکوت ماند، تا در سال ۱۹۶۱ جاکوب در اثر خود به نام «زندگی و مرگ شهرهای بزرگ آمریکایی»، از سرمایه اجتماعی بحث کرد و نقش آن را در ارتباط با حفظ نظافت، برخورد با جرم و جنایت خیابانی در محدوده های حومه و قدیمی شهر مطرح کرد (شریفیان ثانی، ۱۳۸۰: ۱۱). او معتقد بود که شبکه های اجتماعی فشرده در محدوده های حومه و قدیمی صورتی از سرمایه اجتماعی را تشکیل می دهند و در ارتباط با مسائل شهری برای بهبود کیفیت زندگی در مقایسه با عوامل و نهادهای رسمی مانند نیروی حفاظتی پلیس و نیروهای انتظامی مسئولیت بیشتری از خود نشان می دهند. در دهه ۱۹۷۰ بوردیو و سپس اقتصاددانی بنام لوری دوباره سرمایه اجتماعی را احیا کردند، پژوهش های سازنده ای که جیمز کلمن درباره آموزش و پرورش انجام داد ومجموعه تحقیقاتی که پاتنام (دربین سال های ۲۰۰۰-۱۹۹۳) راجع به مشارکت مدنی و عملکرد نهادی انجام داد، الهام بخش اکثر کارهای جاری شده است.

اصطلاح سرمایه اجتماعی به رغم شهرت اخیر آن، نکات تازه جامعه شناسانه ای ندارد، اینکه مباشرت و مشارکت در گروه ها می تواند تبعاتی مثبت برای فرد و جامعه داشته باشد، حرف تازه ای نیست و پیشینه اش با تاکید دورکیم بر حیات گروهی به عنوان پادزهری برای بی هنجاری و خودکشی بازمی گردد (پورتس، ۱۳۸۴: ۳۰۶)، دورکیم گذار از انسجام مکانیکی به انسجام ارگانیکی را مطرح می کند. برای او در انسجام مکانیکی همه از پایگاه و موقعیت خود و همچنین از موقعیت دیگران با اطلاع بودند،  اما در شهر و جامعه صنعتی مردم در جهان ناآشنا زندگی می کنند.و علاوه بر آن همه مردم عقاید بنیادین یکسان درباره جهان و زندگی دارند، که اساساً بر پایه مذهب است، و همه در فعالیت های اصلییکسان درگیرند، اعضای جامعه با یکدیگر وابستگی متقابل دارند. در مقابل در انسجام ارگانیکی ساختار اجتماعی ساختاری کاملاً پیچیده و سازمان یافته است و همچنین، تقسیم کار از رهگذر بازارها، دولت و مانند آن بسیار سازمان یافته عمل می کند. بالاخره اینکه یکپارچگی اجتماعی – هنجارها و ارزشهای مشترک جامعه اهمیت کمتری مییابند (مبارکی، ۱۳۸۴: ۱۸).

مفهوم سرمایه اجتماعی به زبان ساده کاری جز این نمی کند که بصیرت و بینشی را که از اول شکل گیری رشته جامعه شناسی حضور داشته ، دوباره خلق کند (پورتس، ۱۳۸۴: ۳۰۷).در کل می توان چنین جمع بندی کرد که امروزه تاکید اصطلاح سرمایه اجتماعی در چند حوزه علوم اجتماعی قابل شناسایی است، در حالیکه پیربوردیو به عقلانیت اقتصادی تاکید می کند، جیمز کلمن به موقعیت افراد در ساختار اجتماعی در راستای رسیدن به سرمایه انسانی توجه دارد و رابرت پاتنام، از رهگذر آن، ارتباط قوی با مسئولیت مدنی برقرار می کند.

۲٫Kim-low

۳٫Young

۴٫Alesina-laferar

Dosgupta

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و تصمیم‌گیری استراتژیک، مفهوم و دیدگاهها و اهمیت ان
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و معنویت در محیط کار، مفهوم و دیدگاه ها و رویکردهای آن
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و تئوری ها و مدل های آن و اخلاق حرفه ای در دانشگاه و ابعاد و عوامل موثر براخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • تحقیق مفهوم سرمایه اجتماعی و ابعاد و کارکردها و شاخص های آن و بررسی تئوری‌های رضایت شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.