1,666 views
پیشینه تحقیق یادگیری الکترونیکی و نظریه ها و مدل های موفقیت و افت تحصیلی در یادگیری الکترونیکی و کاربردهای آموزشی هوش مصنوعی دارای ۹۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ یادگیری الکترونیکی ۴
۲-۲ تاریخچه آموزشهای از راه دور و الکترونیکی ۸
۲-۳ نظریه ها و مدل های موفقیت و افت تحصیلی در یادگیری الکترونیکی ۱۰
۲-۴ هوش مصنوعی و آموزش ۲۳
۲-۴-۱ هوش ۲۴
۲-۴-۲ هوش مصنوعی ۲۵
۲-۴-۳ کاربردهای آموزشی هوش مصنوعی ۲۸
۲-۴-۴ الگوریتم های پیش بینی هوش مصنوعی ۳۹
۲-۵ پیشینه پژوهش های پیش بینی موفقیت تحصیلی ۴۳
۲-۵- ۱ پیشینه مبتنی بر روشهایی کمّی و آمیخته ۴۴
۲-۵- ۲ پیشینه پژوهش های مبتنی بر معادلات ساختاری ۵۵
۲-۵-۳ پژوهش های مبتنی بر مدل های هوشمند ۵۹
۲-۵-۴ جمع بندی پیشینه پژوهش ها و ارائه مدل ساختاری پیشنهادی ۷۴
۲-۶ خلاصه ۸۱
منابع و مأخذ ۸۲
منابع فارسی ۸۲
منابع لاتین ۸۲
۱٫ غضنفری، مهدی؛ کاظمی، زهره. (۱۳۸۲). اصول و مبانی سیستمهای خبره با فصولی درباره شبکههای مصنوعی تئوری مجموعه های فازی. تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران. |
۲٫ بریس، نیکلا؛ کمپ، ریچارد؛ سنلگار، رمزی. (۱۳۸۹). تحلیل دادههای آماری با نرم افزار SPSS (ترجمه خدیجه علی آبادی و سید علی صمدی). تهران: نشر دوران. |
۳٫ حسینی، سید یعقوب. (۱۳۸۲). آمار ناپارامتریک روش تحقیق و نرم افزار آماری SPSS. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی |
۴٫سدهی، مرتضی؛ محرابی، یدالله؛ کاظم نژاد، انوشیروان و حدائق، فرزاد. (۱۳۸۸). مقایسهی مدلهای شبکهی عصبی مصنوعی با رگرسیون لجستیک و تحلیل ممیزی در پیش بینی سندرم متابولیک. مجلهی غدد درون ریز و متابولیسم ایران، ۱۱ (۶)، ۶۳۸-۶۴۶٫ |
۵٫ راسل، ای، جی؛ نوریک پیتر. (۱۳۸۸). هوش مصنوعی رهیافتی نوین (ترجمه رامین رهنمون).تهران: ناقوس. |
۶٫ راسل، ای، جی؛ نوریک پیتر. (۱۳۸۵). هوش مصنوعی رهیافتی نوین (ترجمه رامین رهنمون).تهران: ناقوس. |
۷٫ روزگار، رسول؛ نعمت الهی. (۱۳۸۵). مقایسه تحلیل ممیزی (آنالیز تشخیصی) و رگرسیون لجستیک. هشتمین کنفرانس آمار ایران: شیراز. ۳۰-۴۱٫ |
۸٫ عسکرزاده، حسن. (۱۳۸۸). آموزش تعاملی هوشمند جلد ۱٫ تهران: رویش جوانههای فردا. |
۹٫ سیف، علی اکبر. (۱۳۸۶). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران. |
۱٫ Anohina, A. (2005). Analysis of the terminology used in the field of virtual learning. Educational Technology & Society, 8(3) , 91-102.
۲٫ Affendey, L.S., Paris, I.H.M. Mustapha, N. Sulaiman, M.N., Muda, Z. (2010). Ranking of influencing factors in predicting students academic performance. Inform. Technol. J., 9,pp 832-837. |
۳٫ Ally ,M .(2004). foundations of educational theory for online learning. In T.Anderson (ed), the theory and practice of online learning (pp15-47). AU Press, Athabasca University |
۴٫ Cooper ,C,I.(2007). (doctoral dissertation). retrieved from proquest dissertations and theses database. (umi no. 3263504)
۵٫ Cooper, C. I. (April 2009) “Predicting First-year Retention of College Freshmen Using Neural Networks.” C. Cooper. Proceedings of the 2009 American Society for Engineering Education Northeast Conference. ۶٫ Zimmerman, B.J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64-70. ۷٫ Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45, 166-183. ۸٫ Ambient Insight.(2011). The Worldwide Market for Self-paced eLearning Products and Services: 2010-2015 Forecast and Analysis. Retrieved from |
به عنوان شروع بحث، مقدمهای بر یادگیری الکترونیکی، آموزشهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و اصطلاحات رایج در این حوزه ضروری است. در ادامه جایگاه آموزش الکترونیکی در میان سایر انواع آموزشهای مبتنی بر فناوری تشریح شده و همچنین اصطلاحاتی چون آموزش مبتنی بر وب؛ آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش مبتنی بر اینترنت از یکدیگر تفکیک خواهد شد.
آموزشهایی که به نحوی تحت تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفتهاند تحت عناوین مختلفی یاد میشود (الی[۱]،۲۰۰۴، آناهینا[۲]،۲۰۰۵). جدول ۲‑۱ برخی از اصطلاحات متداول در دو حوزۀ فناوری اطلاعات و آموزش را نشان میدهد. برخی از این اصطلاحات معادل هم هستند و برخی تفاوتهای جزئی یا بعضاً بنیادی با یکدیگر دارند.
یادگیری برخط، یادگیری الکترونیکی و یادگیری مجازی؛ اغلب اصطلاحات یا واژگان فوق از سه قسمت تشکیل شده است:
مفهوم تربیتی: این دسته مفاهیمی هستند که در بین متخصصان علوم تربیتی مورد بحث و بررسی قرار میگیرند که عبارتند از: تعلیم تربیت، آموزش، یادگیری، تدریس، کارآموزی و معلم خصوصی.
کلمه میانجی (ارتباطی) : این کلمات مفهوم تربیتی را به مفهوم مربوط به نوع فناوری متصل میکند. «مبتنی بر»، «مدیریت شده» و «به کمک» در این دسته قرار دارند.
مفهوم مربوط به نوعِ فناوری: این دسته از مفاهیم به نوع فناوری به کار رفته در آموزش اشاره دارند که «وب»، «اینترنت» و «رایانه» متداولترین مفاهیمِ همراه با مفاهیم تربیتی هستند.
یادگیری، آموزش، کارآموزی مبتنی بر وب یا اینترنت از متداولترین مفاهیم مطرح هستند. کلارک[۱](۱۹۹۶) آموزش مبتنی بر وب را نوعی آموزش انفرادی شده میداند که از طریق شبکه های رایانه ایِ عمومی یا خصوصی ارائه و به وسیله مرورگرهای وب دریافت میشود. آموزش مبتنی بر وب، دانلود آموزشهای مبتنی بر رایانه (CBT) نیست بلکه آموزشهای مورد نیاز و به روزی است که در سِروِر ذخیره میشوند و قابلیت دسترسی از طریق شبکه را دارند. آموزش مبتنی بر وب به سرعت به روز شده و دسترسی به محتوای آموزشی، توسط تهیهکنندگان کنترل میشود.
خان[۲](۱۹۹۷) آموزش مبتنی بر وب را اینگونه تعریف میکند:” برنامههای آموزشی مبتنی بر فرامتن که از منابع و ویژگیهای www برای خلق و پشتیبانی محیطهای یادگیری معنادار استفاده میکند (ص ۶) “. در تعریفی جدیدتر خان (۲۰۰۱) آموزش مبتنی بر وب را رویکرد نوآورانه به ارائه برنامه های آموزشی توصیف میکند که مبتنی بر فرا رسانه است و مخاطبانی که در فواصل دورتر از مراکز آموزشی هستند، میتوانند با بهره گیری از توانمندیها و منابع وب به آموزشهای خوب طراحی شده، یادگیرنده محور، تعاملی، درگیر کننده و آسان شده دست یابند (ص ۵) .
یادگیری الکترونیکی مفهوم عامتری است که شامل انواع آموزش مبتنی بر رایانه و وب میشود. برخی چون الیس[۳](۲۰۰۴) معتقدند یادگیری الکترونیکی نه تنها به آموزشهایی اشاره دارد که مبتنی بر وب، اینترنت یا لوح فشرده هستند، بلکه آموزشهایی که از طریق نوارهای صوتی- تصویری، ماهواره و تلویزیون تعاملی ارائه میشود را نیز در بر میگیرد. دیدگاه مورد پذیرش در پژوهش حاضر، نظر مطرح شده در تحلیل صورت گرفته توسط آناهینا (۲۰۰۵) است. “آناهینا”یادگیری الکترونیکی را زیر مجموعه آموزشهای از راه دور میداند و چهار مفهوم دیگر را زیر مجموعه آن میداند شکل ۲‑۱ نشاندهنده آموزش الکترونیکی و خرده نظامهای مربوط به آن است.
توضیح بیشتر اینکه نظامهای یادگیری بر مبنای اینترنت، از یادگیری بر مبنای وب وسیعتر هستند زیرا وب یکی از خدماتی است که توسط اینترنت ارائه میشود و خدماتی چون اسناد HTML و جستجوگری، فرامتنها و …را در بر میگیرد و بر مبنای پروتکل HTTP فعالیت میکند؛ در صورتی که اینترنت بزرگترین شبکه در دنیا است که از هزاران شبکه کامپیوتری به هم متصل شده (ملی، محلی، تجاری و سازمانی) تشکیل میشود. قابلیتهای اینترنت فقط شامل شبکه نمیشود، یعنی یادگیری فقط بر مبنای وب سازماندهی نمیشود و محدود به پروتکل HTTP نیست بلکه تمام پروتکلهای مناسب را در بر میگیرد. یادگیری برخط میتواند از طریق هر شبکهای سازماندهی شود، بنابراین یادگیری بر مبنای اینترنت، زیر مجموعهی یادگیری برخط است. در یادگیری بر مبنای کامپیوتر، یادگیرنده به شبکه متصل نبوده و مواد یادگیری بیشتر به صورت محلی تولید و توزیع میشوند. بنابراین یادگیری بر مبنای کامپیوتر زیر مجموعه یادگیری برخط نیست ولی از آنجا که به عنوان یک رسانه الکترونیکی فرایند یادگیری را تسهیل میکند جزء آموزشهای الکترونیکی محسوب میشود (آناهینا،۲۰۰۵).
آنچنان که گذشت صاحبنظران بر جامعیت مفهوم یادگیری الکترونیکی بر سایر مفاهیم تفاهم نسبی دارند. البته آموزش از راه دور از آموزش الکترونیکی عامتر است. زیرا همانگونه که در تاریخچه آموزشهای از راه دور خواهیم دید، آموزش مکاتبهای و متکی بر کتابهای خودآموز، یکی از انواع آموزش از راه دور محسوب میشود؛ لذا این نوع آموزشها نمیتواند زیر مجموعه آموزشهای الکترونیکی قرار گیرند. تعاریف متعددی از یادگیری الکترونیکی ارائه شده است. کلارک و مایر[۱] (۲۰۱۱) دو تن از شاخصترین محققین این حوزه، یادگیری الکترونیکی را آموزشی میدانند که از طریق تجهیزات الکترونیکی مانند رایانه و تلفن همراه ارائه میشود و هدفِ پشتیبانی یادگیری را دارد. این نوع یادگیری دارای ویژگیهای زیر است:
دروس را در لوح فشرده، حافظههای داخلی و خارجی محلی یا در سرورهای اینترنتی و اینترانتی ذخیره و منتقل میکنند.
دارای محتوای مربوط به اهداف آموزشی.
از روشهایی آموزشی مانند مثالها و تمرینها برای کمک به یادگیری استفاده میکند.
از عناصر رسانه ای مانند متن، تصویر و … برای ارائه محتوا و روش خاص استفاده میشود.
ممکن است متکی بر استاد (یادگیری الکترونیکی همزمان) و یا برای یادگیری انفرادی شده متناسب با سرعت یادگیری فرد (یادگیری غیر همزمان) طرح ریزی شده باشد.
به یادگیرندگان کمک میکند تا دانش و مهارت جدیدی بسازند که با نیازهای یادگیری انفرادی و یا نیازهای سازمانی آنها مرتبط باشد (کلارک و مایر،۲۰۱۱ صص ۸ و ۹) .
کلارک و مایر معتقدند در یادگیری الکترونیکی سه عنصر چه، چگونه و چرا وجود دارد.
چه: منظور همان محتوا، روشهایی آموزشی، مثالها، تمرینها و … است.
چگونه: منظور همان نحوه ارائه از طریق کامپیوتر با استفاده از انیمیشن، متن، تصویر و … است.
چرا: اشاره به اهداف یادگیری فردی و سازمانی دارد که فلسفه وجودی تمام انواع آموزشهاست.
ایشان معتقدند در یادگیری الکترونیکی حرف انگلیسی (e) اشاره به چگونگی دارد که همان روش آموزش است و یادگیری اشاره به چه یعنی محتوا و نحوه یادگیری دارد و چرا اشاره به اهدافی دارد که افراد در یادگیری الکترونیکی آنرا دنبال میکنند.
اگر به درستی به تعریف فوق توجه کنیم متوجه میشویم چگونگی ارائه، فاحشترین تفاوت یادگیری الکترونیکی با سایر سیستمهای یاددهی- یادگیری است که اشاره به تغییر روش آموزشی دارد. اما نکته حائز اهمیت، بیشترین زمینه کاربرد این اصطلاح است؛ این مفهوم بیشتر در سیستمهای آموزش از راه دور کاربرد دارد. بنابراین آموزش الکترونیکی را میتوان روشی برای آموزش از راه دور دانست که با استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه میشود. از مجموعه تعاریف ارائه شده توسط صاحبنظران در تعریف یادگیری الکترونیکی دو بعد قابل شناسایی است: الف) بعد فناورانه تعریف؛ ب) بعد تربیتی تعریف. شبکههای رایانهای، سرور، مرورگر وب، فرامتن و فرا رسانه در تعاریف فوق بر بعد فناوریِ تعریف آموزشهای مبتنی بر وب دلالت دارد. انفرادی بودن آموزش، محیطهای یادگیری معنادار، آموزشهای خوب طراحی شده، یادگیرنده محور، تعاملی، درگیر کننده و آسان شده در تعاریف (کلارک، ۱۹۹۶؛ خان، ۱۹۹۷؛ خان،۲۰۰۱) دلالت بر بعد تربیتیِ تعریف دارد. برخی چون توانگریان و همکارانش[۲](۲۰۰۴) توجه صرف به ویژگی فناوری را برای تعریف یادگیری الکترونیکی کافی نمیدانند. به عبارتی وجه تمایز این نوع از آموزش با سایر انواع متداول فقط بهکارگیری انواع فناوریهای الکترونیکی در فرایند یاددهی-یادگیری نیست؛ بلکه مهمترین تمایز این نوع آموزش گذر از فرایند کسب تجربه شخصی به کسب دانش از طریق فرایند ساختن دانش است. در این تعریف مهمترین ویژگی یادگیری الکترونیکی بعد تربیتی مربوط به نظریه یادگیری آن یعنی نظریه یادگیری ساختنگرایانه است.
به دلیل ماهیت بین رشتهای آموزش الکترونیکی محققان و متخصصان حوزههای مختلف در این حوزه وارد میشوند، محققان حوزه رایانه، الکترونیک، برق، فناوران آموزشی، متخصصان علوم تربیتی، فناوری اطلاعات، مدیریت، جامعه شناسی و… نمونههایی از مهمترین این متخصصان هستند. ورود متخصصان حوزههای مختلف باعث میشود، افراد مفاهیم مختلف را به طور یکسان بکار میبرند، و حساسیت زیادی نسبت به نوع مفاهیم و مصادیق آن نداشته باشند. به عبارتی بسیاری از محققان مفاهیمی چون آموزش مبتنی بر رایانه، یادگیری الکترونیکی، آموزش مبتنی بر وب یا وب ۲، آموزش برخط و … را معادل هم به کار برند. در این گزارش پژوهشی نیز با اذعان به تفاوتهای ماهوی برخی از این مفاهیم سعی شده است، نسبت به این مفاهیم حساسیت زیادی نشان داده نشود و یادگیری الکترونیکی را مفهوم عام لحاظ نماید که جزء آموزشهای از راه دور بوده و از انواع فناوریهای الکترونیکی برای ارائه آموزش و پیاده سازی برنامه درسی متداول در دانشگاهها بهره میگیرد.
از آنجا که پژوهش حاضر به یادگیری الکترونیکی و از راه دور مرتبط است. در ادامه مختصری از تاریخچه آموزشهای از راه دور و الکترونیکی ارائه میشود.
آموزش از راه دور یک نظام یاددهی-یادگیری است که دارای مواد آموزشی از پیش تدارک دیده شده بوده و به صورت انفرادی یا گروهی با مخاطبان خود ارتباط مداوم و رسانه ای دارد (هولمبرگ ۱۹۹۵، ص ۱). وریون و کلارک[۳](۱۹۹۱) آموزش از راه دور را رویکرد رسمی به یادگیری میدانند که در آن قسمت اعظم آموزش زمانی محقق میشود که یادگیرنده و مدرس از یکدیگر فاصله دارند. تاریخچه آموزش از راه دور، به قبل از قرن ۱۹ بر میگردد، با آموزشهای مکاتبهای شروع شده است. در این نوع آموزش، بستهها و متون آموزشی از طریق پست برای مخاطبان ارسال میشد. در قرن ۲۰ با سیستمهای ارائه جدیدتری چون رادیو و تلویزیون آموزشی تداوم پیدا کرد (فلیپس و موریستز[۴]،۱۹۹۹). از اوایل ۱۹۹۰ نسل جدیدی از آموزشهای از راه دور با اتکاء به شبکههای کنفرانس رایانهای، مجموعه چند رسانهای های مبتنی بر رایانه، کنفرانس صوتی- تصویری و ویدئو کنفرانسهای دو طرفه به وجود آمد (مور و کیرسلی[۵]،۱۹۹۶). برای آموزشهای از راه دور برنارد و همکارانش (۲۰۰۴) پنج نسل معرفی میکنند: “نسل اوّل آموزش مکاتبهای متکی بر چاپ است؛ که نمونه بارز آن راه اندازی دانشگاه باز انگلستان در سال ۱۹۶۹ است. نسل دوم به دورهای بر میگردد که رادیو تلویزیون و نوارهای کاست ویدئویی در کنار چاپ و آموزش مکاتبهای بکار رفتند و ارتباط با یادگیرنده قویتر شد. نسل سوم به زمانی بر میگردد که فرامتنها پا به عرصه وجود گذاشتند و کنفرانسهای از راه دور (صوتی و تصویری) اوج گرفتند. در سال ۲۰۰۱ تیلور[۶]نسل چهارمی تحت عنوان یادگیری منعطف (چون ارتباطات تسهیل شده به وسیله رایانه و اینترنت) را افزود. نسل پنجم نیز شامل دروس برخط چندرسانهای میشود”(برنارد و همکاران، ۲۰۰۴ به نقل از باتلر، ۲۰۰۸، ص ۲۵).
[۱] Clark&Mayer
[۲] Tavangarian,et al
[۳] Verduin & Clark,
[۴] Phipps & Merisotis,
[۵] Moore, & Kearsley,
[۶] Taylor
[۱] Clark
[۲] Khan
[۳] Ellis
[۱] Ally
[۲] Anohina
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر