تحقیق مدیریت بحران و جایگاه اسکان موقت و نقش هوش مصنوعی در مدیریت بحران زلزله

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت بحران و جایگاه اسکان موقت و نقش هوش مصنوعی در مدیریت بحران زلزله دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه۵
۱-۲-مدیریت بحران۶
۱-۲-۱-اهمیت و ضرورت مدیریت بحران۶
۱-۲-۲-چرخه مدیریت بحران و فازهای آن۷
۱-۲-۳-جایگاه اسکان موقت در مدیریت بحران۸
۱-۲-۴-برنامه ریزی اسکان موقت در مدیریت بحران۸
۱-۲-۵-مراحل کلی فرآیند بهینه سازی اسکان موقت۸
۱-۳-مفاهیم تخصیص و مکانیابی۱۰
۱-۳-۱-مکانیابی در GIS10
۱-۳-۲-مسئله مکانیابی و تخصیص۱۰
۱-۴-روش های حل مسئله مکانیابی و تخصیص۱۲
۱-۵-بهینه یابی۱۴
۱-۵-۱-الگوریتمهای فراابتکاری۱۵
۱-۶-هوش مصنوعی۱۵
۱-۶-۱-شاخههای هوش مصنوعی۱۵
۱-۶-۲-سیستم اطلاعات جغرافیایی و ارتباط آن با هوش مصنوعی۱۶
۱-۶-۳-نقش هوش مصنوعی در مدیریت بحران زلزله۱۶
۱-۶-۴-هوش جمعی۱۶
۱-۷-الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه۱۷
۱-۷-۱-منشاء زیست شناسانه الگوریتم کلونی مورچه ها۱۷
۱-۷-۲-ساختار مسائل قابل مدلسازی برای حل با مجموعه الگوریتمهای مورچه۱۹
۱-۷-۳-شبیهسازی رفتار مورچهها در ACO20
۱-۷-۴-ساختار عمومی الگوریتم های ACO21
۱-۷-۵-حل مسئله TSP با استفاده از الگوریتمACO21
۱-۷-۶-ترکیبات مختلف   و  ۲۴
۱-۷-۷-مجموعه الگوریتم های ACO25
۱-۸-مروری بر پیشینه تحقیقاتی۲۶
۱-۸-۱-تحقیقات انجام شده در زمینه اسکان موقت با استفاده از هوش مصنوعی و GIS26
۱-۸-۲-مکانیابی و تخصیص با استفاده از هوش مصنوعی۲۸
فهرست منابع:۳۳

منابع:

قدسی‌پور، حسن.(۱۳۸۲). مباحثی در تصمیم‌گیری چند معیاره: برنامه‌ریزی چندهدفه (روش‌های وزن دهی بعد از حل)تهران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر.

کامروز خدایار، گلبرگ. (۱۳۹۰). مقایسه الگوریتم های هوش جمعی جهت تخصیص اماکن اسکان موقت در زمان زمین لرزه. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی.

رجبی، محمدرضا. (۱۳۸۸)، کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت بحران. سمینار کارشناسی ارشد، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی.

رمضانی، م. طالشی، م.مکان یابی مطلوب بمنظور طراحی تاسیسات شهری برای شرایط بحران نمونه موردی منطقه چهار شهرداری تهران. تهران،اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران، زلزله و آسیب پذیری اماکن و شریانهای حیاتی.

سبط، محمد حسن. حسینی، مازیار. صدیقی، محمد علی. (۱۳۸۵). امکان سنجی اسکان موقت پس از زلزله و ارائه راه حل بهینه جهت منطقه ای از تهران. تهران، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت.

سپهری، محمد مهدی. رحیمی مقدم، محمد. (۱۳۸۶). الگوریتم مورچگان و کاربردهای آن. تهران، منهاج.

شجاع عراقی، مهناز. (۱۳۹۰) مکانیابی بهینه پایگاههای پشتیبانی مدیریت بحران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(منطقه ۶ تهران)تهران، مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای.

محمدی، نازیلا. (۱۳۸۸)بهبود طبقهبندی و ارزیابی روشهای مکانیابی به صورت هدف مبنا. تهران،همایش ژئوماتیک.

مرکز مطالعه سوانح طبیعی ایران،(۱۳۸۹). ارزیابی و بازسازی سه شهر زلزله زده ایران با تکیه بر تحلیل آسیب پذیری آن در برابر زلزله(جلد دوم: گلبافت تهران.

مهاجری،  محمد.(۱۳۸۶). مکانیابی پایگاههای چند منظوره پشتیبانی و مدیریت بحران پس از وقوع زلزله با استفاده از GIS (منطقه ۱۷ تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.

نژاد قمی، سعید. (۱۳۸۴). کاربرد GIS در مدیریت بحران. نشریه جغرافیایی دانشگاه آزاد اسلامی شهر ری.

افندی زاده، شهریار. معروف، نسترن. کلانتری، نوید. (۱۳۹۰). ارائه الگوریتم فراابتکاری ترکیبی برای حل مدل بهینه سازی همزمان طراحی شبکه اتوبوسرانی و مکانیابی پایانه. سمنان. ششمین کنگره ملی مهندسی عمران.

آقامحمدی، حسین. (۱۳۹۰).  طراحی و پیاده سازیی یک سیستم اطلاعات مکانی برای کاهش اثرات بحران زلزله. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی.

امیدوار، بابک. نوجوان، مهدی. برادران، محمد. مکان یابی اسکان موقت با استفاده ازGIS مطالعه موردی :منطقه یک شهرداری تهران. تهران، دومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری.

ایرانمنش، فاضل.(۱۳۸۶). کاربرد GIS در برنامه ریزی مکانیابی فضاهای تخلیه جمعیت های آسیب دیده از زلزله (منظقه ۲۲ تهران).

بحرینی،حسین. (۱۳۸۷). نقش فرم، الگو و اندازه سکونتگاهها در کاهش خطرات ناشی از وقوع زلزله تهران، مرکز مقابله با سوانح طبیعی ایران.

Mousa, A. Abd El-Wahed, W.F. Rizk-Allah R.M.A.  ۲۰۱۲٫ Hybrid ant colony optimization approach based local search scheme for multiobjective design optimizations.Industrial Control and Electronics Engineering.

Murray, A. 2003. Site placement uncertainty in location analysis.Computers, Environment and Urban Systems.Vol:27

Murray, A. 2010. Advances in location modeling:GIS linkage andcontributaions.Geographical Systems.۳۳۵-۳۵۴٫ Vol:12.

Liu, X.  Li, X.Shi, X. Huang, K. Liu, Y. 2011. A multi-type ant colony optimization (MACO) method for optimal land use allocation in large areas.London,International Journal of Geographical Information Science.

Li, X. 2011. Concepts, methodologies, and tools of an integrated geographical simulation and optimization system.International Journal of Geographical Information Science.Vol:25.

Li, X. Gar, A. Yeh, O. 2007. Integration of genetic algorithms and GIS for optimal location search. International Journal of Geographical Information Science.Vol:19.

Li, X. He, J. Liu, X. 2009. Intelligent GIS for solving high‐dimensional site selection problems using ant colony optimization techniques.International Journal of Geographical Information Science.Vol:23.

۱-۱-  مقدمه

امروزه با توجه به روند رو به رشد جمعیت و تراکم جمعیتی در مناطق شهری علی‌الخصوص در شهرهای پر جمعیت و مستعد از نظر لرزه­خیزی، لزوم نگرشی همه جانبه و فراگیر به حوادث طبیعی و فجایع ناشی از بروز آن‌ها بیش از پیش جلوه نموده است. اثرات زیان‌بار ناشی از تمرکز بیش از اندازه جمعیت در محدوده‌های خاص شهری در کنار فقدان برنامه­ریزی پیشگیرانه و عدم آمادگی لازم جهت مقابله با حوادثی نظیر زلزله تهدیدی بسیار جدی و مهم برای جان شهروندان و تداوم حیات شهری به شمار می‌رود (باقرپور،۱۳۸۹).

ازجمله مسائل مهم در مدیریت بحران به ویژه در زمینه حوادث غیرمترقبه، مکان­یابی بهینه به منظور اسکان شهروندان در مواجهه و یا پس از بروز حادثه می‌باشد. به دلیل دخالت عوامل و پارامترهای متعدد در این مسئله، مکان­یابی این گونه اماکن دارای پیچیدگی زیادی است( صمدزادگان و همکاران, ۱۳۸۴). در ایران مکان­گزینی برای اسکان موقت به طور تجربی پس از بروز سانحه و بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم توسط سازمان‌های امدادرسان انجام می‌گیرد. تجربیات به دست آمده از موارد گذشته نشان می‌دهد که هنگام بحران اگر ضوابط برنامه­ریزی و اجرای اسکان موقت از قبل معین نشوند، در ایجاد سکونتگاه موقت و تخصیص بلوک‌های جمعیتی به نواحی امن، عوامل غیرقابل پیش­بینی دخالت کرده و به انواع مختلف بر کیفیت آن اثر می‌گذارند. عدم رعایت مکان­گزینی صحیح ممکن است فاجعه دیگری به مراتب وخیم‌تر از سانحه اولیه به دنبال داشته باشد(اشراقی, ۱۳۸۵). در راستای مدیریت اضطراری بحران ناشی از زمین­لرزه و جلوگیری از تلفات سنگین جانی با توجه به تراکم بالای جمعیتی و تنوع عوارض شهری، طراحی و پیاده سازی یک مدل بهینه سازی و جامع به منظور مکانیابی بهینه مکان‌های اسکان و تخصیص جمعیت به آن‌ها در چهارچوب یک سیستم اطلاعات مکانی از اهمیت بالایی برخوردار است( صمدزادگان و همکاران, ۱۳۸۴).

زمانی که بخواهیم مکانیابی را در فضای ترکیبی داده‌ها و با لحاظ کردن اهداف متعدد اجرا و فرآیند بهینه­سازی مکانی را بروی اهداف انجام دهیم، به دلیل وجود محاسبات پیچیده و زمان بر و علما در بعضی مواقع غیر ممکن بودن اجرای مدل، روش­های مرسوم در این زمینه کارایی لازم را در ارائه نتایج بهینه نخواهند داشت. ورود روش‌های هوش مصنوعی از جمله هوش جمعی به عنوان Geocomputation در GIS به منظور بهینه سازی هر چه بیشتر فرایند مکانیابی در­حل­این­مشکل­کمک­بسزایی­نموده­اند(LI, et al., 2009).

پیچیدگی موجود در توزیع مکانی جمعیت و ساختمان‌ها در کنار خصوصیات مکانی و توصیفی دیگر عوارض شهری که منجر به تعریف انواع مختلف سطوح دسترسی می‌شود، باعث شده است تا در این نوع مدل‌سازی با معیارهای بهینه­سازی معمول در این نوع مسائل(فاصله تا کاربری‌های سازگار و ناسازگار و همچنین حداقل کردن هزینه‌های بهینه­سازی) درگیر شویم (صمدزادگان و همکاران ۱۳۸۴). با این وجود، یکی از مشکلات بزرگ سازمان‌های درگیر در مدیریت بحران شهری، فقدان یک مدل مکانی جامع به منظور اعمال یک مدیریت واحد در انتقال ساکنین شهر به مکان‌های اسکان موقت از پیش تعیین شده پس از وقوع حادثه می‌باشد. این مسئله، به نوبه خود وابسته به مکان­یابی بهینه مکان‌های اسکان موقت ساکنین با توجه به معیارهای مطرح بهینه­سازی درگیر در مسئله تحت بررسی می‌باشد.

در مکانیابی پناهگاه اسکان موقت، به دلیل نیاز به مساحت زیاد جهت اسکان جمعیت، با مسئله متفاوتی نسبت به دیگر مسائل مکان­یابی مواجه هستیم. چرا که مکان‌های قابل استفاده و مجاز برای این منظور از قبل شناسایی شده‌اند. بر خلاف قاعده معمول، هدف یافتن مکان­های جدید نیست بلکه بهینه­یابی ترکیبی از مکان­های موجود می­باشد. ولی با در نظر گرفتن جمعیت شهر و نسبت جمعیت نیازمند به اسکان موقت، نیازی به بکارگیری تمامی آنها نمی باشد. بنابراین انتخاب یک مجموعه از مکان­های موجود از بین حالتهای مختلف، مسئله­ایست که نیازمند بکارگیری روشی مناسب، هدفمند و علمی می­باشد. با­توجه ­به اینکه بهینه­سازی فرآیند اسکان موقت در سه فاز تعیین مکانهای بهینه امن، تعیین مسیرهای بهینه و تخصیص جمعیت در اماکن هدف صورت می گیرد (Saadat seresht, et al., 2009

مکانیابی و تخصیص یکی از مسائلی می باشد که همزمان در سیستم های اطلاعات جغرافیایی  و تحقیق در عملیات تحقیقات فراوانی بروی آن انجام می گیرد. دراین نوشتار ابتدا به بررسی مفاهیم مرتبط با مدیریت بحران و اسکان موقت در زلزله پرداخته شده است. در ادامه با ذکر مبانی مکانیابی و تخصیص، روش های حل این گونه مسائل بیان شده و در ادامه ، مفاهیم مربوط به الگوریتم بهینه­سازی کلونی مورچه برای بهینه سازی مدل توضیح داده شده است..

۱-۲- مدیریت بحران

مدیریت بحران با توجه به تعریف بحران قلمرو گسترده­ای دارد و در برگیرنده­ی یکسری عملیات و اقدامات پیوسته و پویا بوده و به طور کلی براساس تابع کلاسیک مدیریت که شامل موارد برنامه­ریزی، سازماندهی تشکیلات، رهبری و کنترل است، استوار می­باشد. براساس تعریف برنامه عمرانی سازمان ملل متحد[۱] مدیریت بحران عبارت از سیاستگذاری، اخذ تصمیمات مدیریتی و انجام اقدامات اجرایی به منظور آمادگی، کاهش اثرات مخرب، پاسخگویی، بازسازی و ترمیم اثرات ناشی از بلایای طبیعی یا انسان ساخت می باشد. (UNDP, 2005)

در تعریفی دیگر، مدیریت بحران فرایند عملکرد برنامه­ریزی مقامات دولتی و دستگاه­های اجرایی دولتی و عمومی را تا بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی، مشخص می­کند. مدیریت بحران مجموعه فعالیت­های طراحی شده جهت کنترل پایدار وضعیت بحرانی و اضطراری، تهیه­ی چارچوب برای کمک به افرادی که در معرض خطر هستند به منظور جلوگیری از تاثیر بحران و یا بهبود اثرات بحران می باشد(Osteron, 2005).

دبیرخانه راهبردی بین المللی برای کاهش خطرات بلایای سازمان ملل متحد، روند نظام مند به کارگیری تصمیمات مدیریتی، سازماندهی، تقویت مهارت­های عملیاتی و ظرفیت سازی به منظور تدبیر سیاست­ها، اتخاذ راهبردها و ایجاد راهبردها و ایجاد سازگاری در جوامع به منظور کاهش پیامدهای ناشی از مخاطرات طبیعی و بلایای مرتبط با عوامل زیست- محیطی و تکنولوژیک را مدیریت بحران تعریف کرده است. با این تعریف، مدیریت بحران شامل کلیه­ی اشکال فعالیت و اقدامات سازه­ای و غیر سازه­ای است که به منظور پیشگیری، اجتناب و یا محدود کردن اثرات زیانبار ناشی از مخاطرات انجام می گیرد و نیز اقدامات مربوط به کسب آمادگی را شامل می شود (Isdr, 2009)

هیات وزیران در تاریخ ۲۲/۱/۱۳۸۲ در طرح جامع امداد ونجات کشور، تعریفی به شرح زیر آورده است(کامروز خدایار، ۱۳۹۱):

مدیریت بحران فرایند و عملکرد و برنامه ریزی مقامات دولتی و دستگاههای دولتی و عمومی است که با مشاهده تجزیه و تحلیل بحرانها، به صورت یکپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود تلاش می کنند از بحرانها پیشگیری نمایند یا در صورت بروز آنها در جهت کاهش آثار، آمادگی، امدادرسانی سریع و بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی تلاش نمایند.

۱-۲-۱-   اهمیت و ضرورت مدیریت بحران

تجربیات حاصل از وقوع بحران و بلایا در ایران و جهان نشان داده است که هر چند سازمان ها، نهادها و موسسات امدادی دولتی و غیر دولتی، آمادگی کافی و لازم برای حضور و اقدام به موقع در صحنه های آسیب ناشی از بلایا و سوانح را دارند، اما به دلایل مختلف از جمله ناتوانی مدیریت در سطوح کشوری، منطقه­ای و سازمانی، عدم وجود هماهنگی بین و درون بخشی، فقدان برنامه­ی مدون کارآمد و اثربخش، تعریف نشدن سامانه­ی فرماندهی در سازمان­ها، نامشخص بودن حدود و اختیارات سازمانی، عدم وجود رهبری متمرکز، ناتوانی علمی و اجرایی سازمان­ها که داعیه­ی رهبری در بحران را دارند و عدم وجود مدیران آموزش دیده وآگاه به علم مدیریت بحران، سبب شده است که بشر در مواجه با بلایا احساس ضعف و ناتوانی نماید(جهانگیری, ۱۳۸۸). بنابراین مدیریت بحران یکی از نیاز های مهم جوامع امروزی محسوب می شود. برای مواجه صحیح با بلایا و پاسخگویی به آن با توجه با استانداردهای جهانی، ناگزیر از آموختن دانش مدیریت بحران و نهادینه کردن آن در سیستم­های علمی و اجرایی هستیم. دانشی که امروزه در تمام کشورهای دنیا به عنوان یکی از شاخه های مهم مدیریت شناخته شده و تدریس می گردد (Cunny, 1997).

[۱] United Nation Development Plan

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اندرکنش خاک و پل و تاثیر مؤلفه قائم زلزله بر ستون ها و عرشه پل
  • تحقیق خسارات ناشی از زلزله و نقش برنامه‌ریزی شهری در مدیریت بحران (زلزله)
  • تحقیق مدلهای مکانیابی مراکز خدمات فوریت های پزشکی و روند امداد رسانی و تخصیص صحیح نیروی انسانی در هنگام زلزله در جهان و ایران
  • تحقیق عوامل موثر در جنبش نیرومند زمین در اثر رویداد زمین لرزه و تحلیل خطر زلزله و پهنه بندی لرزه ای
  • تحقیق کاربرد هوش مصنوعی در طراحی سیستم کنترل و سیستم های کنترل غیر خطی، کنترل تطبیقی، تئوری لیاپانوف و تکنیک های محاسبات نرم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.