338 views
پیشینه تحقیق اندرکنش خاک و پل و تاثیر مؤلفه قائم زلزله بر ستون ها و عرشه پل دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه۵
فصل ۱-پژوهشهای گذشته۶
۱-۱-مقدمه۶
۱-۲-مروری بر زلزلههای گذشته۶
۱-۲-۱-گزارش زلزله لماپریتا۷
۱-۲-۲-گزارش زلزله کوبه۹
۱-۲-۳-گزارش زلزله چیچی تایلند۱۰
۱-۳-پیشینه تحقیق۱۱
۱-۴-تکانهای قائم زمین۱۵
۱-۴-۱-طبیعت تکانهای قائم۱۶
۱-۴-۲-فاصله زمانی رسیدن شتابهای قائم و افقی۱۶
۱-۴-۳-اثر مؤلفه قائم بر ستونها۱۹
۱-۴-۴-اثر مؤلفه قائم زلزله بر عرشه۱۹
۱-۵-گزارش زلزله بم ایران۲۱
فصل ۲-اندرکنش خاک و پل۲۵
۲-۱-مقدمه۲۵
۲-۲-اهمیت در نظر گرفتن مدلسازی اندرکنش خاک و سازه۲۵
۲-۳-میرایی خاک۲۷
۲-۴-ماتریس سختی خاک زیر تکیه گاه ستونها و کولهها۲۸
۲-۵-سختی دیواره کوله ها۲۹
۲-۵-۱-فنر معادل کوله پل در جهت طولی۳۰
۲-۵-۲-سختی عرضی و قائم کوله۳۲
۲-۶-تنش تسلیم کششی و فشاری کوله در راستای طولی۳۳
فصل ۳-معرفی اعضای پل۳۵
۳-۱-مقدمه۳۵
۳-۲-پایههای پل۳۵
۳-۲-۱-مقاومت برشی پایه های پل۳۵
۳-۲-۲-ظرفیت چرخشی ستون۳۶
۳-۳-درز انبساط پل۳۷
۳-۳-۱-مدلسازی درز انبساط۳۸
۳-۴-بالشتک۴۱
۳-۴-۱-مفاهیم اساسی کاربرد سیستمهای مختلف لرزه جدایش لرزه جدایش۴۱
۳-۴-۱-۱-انعطاف پذیری۴۲
۳-۴-۱-۲-استهلاک انرژی۴۳
۳-۴-۱-۳-سختی در برابر نیروهای کم۴۴
۳-۴-۲-انواع مختلف سیستمهای لرزه جدایش۴۴
۳-۵-عرشه۴۶
۳-۵-۱-مقطع معادل۴۶
۳-۵-۲-مدل مقطع سه بعدی۴۸
۳-۵-۳-پلهای کج۴۹
منابع و مراجع۵۱
M. Ala. Saadeghvaziri and D. A. Foutch. (1991) “Nonlinear Response of RC Highway Bridges under the Combined Effect of Horizontal and Vertical Earthquake Motion” Journal of Earthquake Engineering and Structural Dynamics. Vol. 20, No 6, June 1991.
Elnashai A. S. (1996) “Analysis and Field Evidence of the Damping Effect of Vertical Earthquake Ground Motion”, Journal of Earthquake Engineering and Structural Dynamics, VOL. 25, 1996.
Broekhuizen. D. S (1996) “Effect of Vertical Acceleration on Prestressed Concrete Bridges” MS thesis, Univ. of Texas at Austin, Tex.
Yu. C. P., Broekhuizen. D. S., Roesset, J. M., Breen, J. E., and Kreger, M. E. (1997 )” Effect of vertical ground motion on bridge deck responce “Proc Workshop on Earthquake Engineering Frontiers in Transportation Facilities, Tech. Rep. No.
NCEER-97-0005, National Center of Earthquake Engineering Research, State Univ. of New York at Buffalo. N.Y., 249-263.
Silva W. J. (1997) “Characteristic of vertical ground motions for application toengineering design” Proc., FHWA/NCEER Workshop on the National Representationof Seismic Ground Motion for New and Existing Highway Facilities, Tech. Rep. No.NCEER-97-0010, National Center for Earthquake Engineering Research, State Univ.of New York at Buffalo, N.Y, 205-252
Yan Xiao and Asad Esmaeily-G. (1999). “Seismic Behavior of Reinforced Concrete Columns Subjected to Variable Axial Loads”, USC Structural Engineering Research Report.
Abdelkareem, K.H., Machida, K.F.A. (2000). “Effect of vertical motion of earthquake on failure mode and ductility of RC bridge piers.” 12th World Conference on Earthquake Engineering. Auckland, New Zealand.
Martin R. Button, PE. M.ASCE; Colman J. Cronin; and Ronald L (2002). M.ASCE “Effect of Vertical Motion on Seismic Response of Highway Bridges “Journal of Structural Engineering, Vol 128, No 12, December.
صابری انصاری، مهدیه (۱۳۸۷). «بررسی ضوابط آییننامه آشتو در خصوص نحوه ترکیب پاسخ لرزهای مدلهای سه بعدی پل، در جهات متعامد تحت اثر زلزله میدان نزدیک». پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.
صالح فضه، مضر (۱۳۸۹). «بررسی اثر مؤلفه قائم زلزلههای دور از گسل و نزدیک گسل بر روی پلهای راهآهن». پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس.
فلاح نفری، سعیده (۱۳۸۹). «تحلیل بار افزون پلهای پیش تنیده با مدل فایبر و مفصل پلاستیک با توجه به اتصالات مختلف عرشه-پایه». پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه امیرکبیر
Sheikh, M.N., Legeron, F. (2009). “Bridge support elastic reactions under vertical earthquake ground motion.” Journal of Structures Engineering, Volume 31, pp. 2317-2326.
Kim, S.J., Holub, C.J., and Elnashai, A.S., (2011). “Experimental investigation of the behavior of RC bridge piers subjected to horizontal and vertical earthquake motion.” Journal of Structures Engineering, Volume 33, pp. 2221-2235.
در میان انواع سازهها، پلها نسبت به سایر سازههای معمولی دارای ساختار سیستم پیچیدهتری میباشند. همچنین به عنوان یکی از ارکان شریانهای حیاتی میباشند که لازم است بعد از زلزله به منظور راه دسترستی به بیمارستانها، ایستگاههای آتشنشانی و سایر خدمات مورد استفاده قرار گیرند. بنا به علل ذکر شده، میتوان گفت پلها بیتردید جایگاه ویژهای در حفظ سطح مورد نیاز از ایمنی و قابلیت بهره برداری را دارا میباشند.
اکثر آییننامههای طراحی پل در بحث تحلیل لرزهای پلها، یا اثر مؤلفه قائم را در نظر نمیگیرند و یا روش مشخصی برای در نظر گرفتن مؤلفه قائم زلزله ارائه نمیدهند. با این حال بررسی زلزلههای چند دهه اخیر نشان میدهد که اثر مؤلفه قائم زلزله میتواند در برخی موارد از عوامل اصلی تخریب پلها باشد.
در مواردی که اثر مؤلفه قائم در طراحی وارد میشود تابع طیف به طور معمول ۶۶/۰ طیف پاسخ مؤلفه افقی منظور میشود. با این حال مطالعات جدید نشان میدهند که این نسبت در پریودهای پایین و در نواحی نزدیک گسل، تخمینی در خلاف جهت اطمینان است.
در فصل اول به بررسی پژوهشها و مطالعات انجام شده بر تأثیر مؤلفه قائم زلزله بر طیف پاسخ زلزله و نیروهای وارد بر پل پرداخته شده است. با توجه به اهمیت در نظر گرفتن اندرکنش خاک در کولهها و زیر ستونها با سازه پل، در فصل دوم به بررسی نیروهای وارد بر خاک و نیز روابط موجود به منظور در نظر گرفتن اندرکنش خاک پرداخته شده است.
در فصل سوم به معرفی اعضای رو سازه و زیر سازه پرداخته شده است. انواع روشهای مدلسازی ستونها، مدلسازی عرشه، تأثیر انحراف عرشه پلها بر عملکرد صلب عرشه، درزهای انبساط و بالشتکها به عنوان انتقال دهندههای نیرو از عرشه به ستونها، معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است.
پلهای بتن مسلح در ایران همانند دیگر نقاط جهان مانند ژاپن و آمریکا به دلیل تراکم خودروها و نیاز به گسترش جادهها کاربرد روز افزونی یافته است. لیکن، تخریب اینگونه پلهای عظیم شاهراهها و داخل شهرها در اثر زلزله های مختلف در کشورهایی نظیر ایلات متحده، ژاپن و نیوزیلند بیانگر ضعفهای موجود در آیین نامه های فعلی این کشورها میباشد. در این فصل به مرور زلزله های گذشته که دارای تأثیر مؤلفه قائم بر عرشه و ستون پلها پرداخته شده است.
تجربه زلزلههای گذشته، مانند زلزله تکاچی-اکی[۱] ژاپن (۱۹۶۸) و زلزله سنفرناندو[۲] کالیفرنیا (۱۹۷۱)، آسیبپذیری سازههای بتن مسلح در برابر تحریکات شدید زلزله را به اثبات رسانید، بنا به دلیل اقتصادی، تا حدود معینی اجازه خسارت دیدن به سازهها داده میشود و شناخت این خسارت پذیری بر اساس تئوری خطی و قضاوت مهندسی پایهگذاری میگردد.
روشن است که برای حصول ایمنی لرزهای و محدود کردن خسارات وارده به سازههای بتنی، مکانیزم شکست سیستمهای سازهای تحت اثر بارهای دینامیکی زلزله باید مشخص بوده و این عمل مستلزم شناخت ظرفیت نهایی اعضای بتن مسلح تحت اثر بارگذاری متناوب غیر ارتجاعی است.
در مورد طراحی لرزهای پلها، زلزله سنفرناندو، نقطه عطفی به شمار میآید. در طی این زلزله، ۶۲ پل در منطقه مرکزی زلزله آسیب دیده و بیش از ۱۵ میلیون دلار خسارت به بار آمد. عملکرد متفاوت این زلزله با زلزلههای گذشته و خصوصیاتی که در طراحی لرزهای پلها در نظر گرفته نشده بود، عامل این خرابیها گزارش شده است. طی زلزلههای گذشته، بیشتر خرابیها مربوط به خرابی زیر سازه و خاک اطراف آن میشد، درحالیکه علت اصلی خسارت یا خرابی پلها در زلزله سنفرناندو ارتعاش سازهای بوده است. مهمترین عامل خسارت در این زلزله عبارت بودند از [[i]]:
فقدان شکلپذیری
کوتاه بودن عرض نشیمن در درزهای انبساط و محل تکیه گاهها و نهایتاً خرابی عرشه
شکست برشی در ستونهای پل و پایهها، قبل از اینکه جاری شدن خمشی حادث شود
بیرون آمدن آرماتورها در ستونهای قائم که در عرشه یا فونداسیونها مهار شده بودند
شکست فونداسیونها و خاکریزها و کولهها و دیوارهای بالی شکل آن
بعد از زلزله سن فرناندو، برنامهریزی وسیعی تدارک دیده شد، بسیاری از پلها به شتاب نگار مجهز شدند مدلسازی تحلیلی و انواع مختلف تحلیل خطی و غیرخطی برای درک بهتر رفتار پلها تدوین گردید و برنامه تقویت پلهای موجود اجرا گردید که تا به این زمان نیز ادامه دارد، اما در طی زلزلههای بعدی مانند کوبه[۳] و لماپریتا[۴] دوباره پلهای بسیاری فرو ریختند. ذیلاً شرح مختصری از سه زلزله فوق ارائه میگردد.
زلزله لماپریتا با بزرگی ۱/۷، عملکرد عالی پلهای طرح شده بر طبق آیین نامههای اخیر (آشتو[۵] و اِیتیسی[۶]) را نشان داد. این زلزله همچنین کارایی موثر وسایل مهارکننده را که به پلهای فعلی در برنامه تقویت پلها اضافه شدند، به اثبات رسانید. با این حال این زلزله بسیاری از اصول طراحی پلهای قدیمی را زیر سؤال برد. سیزده پل شدیداً آسیب دیده و بسته شدند و هفتاد و هشت پل خسارت زیادی تحمل کردند [[ii] و[iii]].
خسارات وارده به پلها در طی این زلزله عبارتند از :
– تخریب کامل قسمتهای از پل نیمیتز[۷] به دلیل ضعف سیستم سازهای و جزئیات نامناسب
[۱]– Tokachi-Oki
[۲]– San Fernando
[۳]– Kobe
[۴]– Loma Prieta
[۵]– AASHTO
[۶]– ATC
[۷]– Nimitz (Cypress)
[[i]] دکتر محمود حسینی، مهندس شهریار طاووسی تفرشی (۱۳۷۷). «ارزیابی آسیب پذیری لرزهای پل مسطح چند دهانه تحت اثر توأم مؤلفههای افقی و قائم زمین لرزه»، موسسه بینالمللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر