تحقیق آموزش و یادگیری و مشارکت و آموزش در حوزه ترافیک و طرح همیاران پلیس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آموزش و یادگیری و مشارکت و آموزش در حوزه ترافیک و طرح همیاران پلیس دارای ۱۰۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه:    ۶
۲-۲- پیشینه تحقیق    ۷
۲-۲-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۷
۲-۲-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۱۱
۲-۳- مبانی نظری    ۱۵
۲-۳-۱- آموزش    ۱۵
۲-۳-۱-۱- مفهوم آموزش:    ۱۶
۲-۳-۱-۲- انواع آموزش:    ۱۸
۲-۳-۱-۳- تعریف آموزش از نظر یونسکو:    ۱۹
۲-۳-۱-۴- آموزش و فرهنگ ترافیک    ۲۰
۲-۳-۱- ۵- اهداف و مقاصد آموزش:    ۲۴
۲-۳-۱-۶ – روش تهیه هدف های آموزشی    ۲۵
۲-۳-۱-۷- منابع هدف های آموزشی    ۲۶
۲-۳-۱-۸- فرآیند آموزش:    ۲۷
۲-۳-۱-۹- روش های آموزش:    ۲۸
۲-۳-۱-۱۰- الگوهای آموزش    ۲۸
۲-۳-۲- یادگیری    ۲۹
۲-۳-۲-۱- مفهوم یادگیری:    ۲۹
۲-۳-۲-۲- عوامل مؤثر بر یادگیری    ۳۱
۲-۳-۲-۳- اصول یادگیری    ۳۱
۲-۳-۳- کارآیی    ۳۲
۲-۳-۳-۱- مفهوم کارآیی:    ۳۲
۲-۳-۳-۲- رابطه آموزش با کارآیی‌:    ۳۴
۲-۳-۳-۳- ارزیابی کارآیی اثربخشی ونتیجه آموزش:    ۳۴
۲-۳-۴-  مشارکت     ۳۵
۲-۳-۴-۱-  مفهوم مشارکت:    ۳۵
۲-۳-۴-۲- مبانی قانونی مشارکت    ۳۷
۲-۳-۴-۳- تعامل پلیس با دستگاه قضایی:    ۳۸
۲-۳-۴-۴- الگوی مشارکت    ۳۹
۲-۳-۴-۵- مراحل شکل گیری مشارکت بین سازمان‌ها    ۴۱
۲-۳-۴-۶- آثار و فواید مشارکت در سازمان ها    ۴۳
۲-۳-۴-۷- پلیس و اهداف مشارکت    ۴۴
۲-۳-۵- آموزش درحوزه ترافیک    ۴۵
۲-۳-۵- ۱- اصول ترافیک:    ۴۵
۲-۳-۵-۲- اهداف آموزش ترافیک:    ۴۵
۲-۳-۵-۳- نقش مکان در آموزش:    ۴۸
۲-۳-۵-۴- سازمانها و نهادهای موثر در حیطه آموزش :    ۴۹
۲-۳-۵-۵- ابزارهای موثر در آموزش نظری در حیطه رسانه های گروهی    ۵۱
۲-۳-۵-۶- روش های موثردر آموزش عملی در حیطه فنون آموزشی:    ۵۴
۲-۳-۵-۷- نقش  زمان در آموزش    ۵۸
۲-۳-۵-۸- ارزیابی برنامه های آموزش ترافیک    ۵۹
۲-۳-۵-۹- مشکلات ساختاری و بین سازمانی در حوزه ترافیک    ۵۹
۲-۴- طرح همیاران پلیس    ۶۰
۲-۴-۱- اهداف طرح :    ۶۱
۲-۴-۲- تعریف همیار پلیس:    ۶۲
۲-۴-۳- محورهای آموزشی :    ۶۲
۲-۴-۴- مخاطبان طرح :    ۶۲
۲-۴-۵-محدوده فعالیت :    ۶۳
۲-۴-۶- شیوه های اجرای طرح :    ۶۳
۲-۴-۷- شیوه های آموزشی :    ۶۳
۲-۴-۸- پایداری طرح:    ۶۳
۲-۴-۹-  معرفی نشان های همیار پلیس    ۶۵
۲-۴-۱۰- طبقه بندی همیاران پلیس:    ۶۵
۲-۴-۱۰-۱- همیار یکم :    ۶۵
۲-۴-۱۰-۲-همیار دوم :    ۶۵
۲-۴-۱۰-۳- همیار سوم :    ۶۵
۲-۴-۱۰-۴- پلیس یار نوجوان :    ۶۶
۲-۴-۱۱- نتایج اجرای طرح همیاران پلیس در کشور    ۶۶
۲-۵- بررسی تجربه‌های جهانی در امر آموزش ترافیک و فرهنگ‌سازی    ۶۹
آلمان کشور ۲-۵-۱-    ۷۰
۲-۵-۲- کشورآمریکا    ۷۱
۲-۵-۳- کشورانگلستان    ۷۲
۲-۵-۴- کشور ژاپـن    ۷۶
۲-۵-۵- کشور سوئد    ۷۷
۲-۵-۶- جمع‌بندی ونتیجه‌گیری مبحث‌آموزش فرهنگ‌ترافیک درکشورهای دیگر    ۷۸
۳-۱- برنامه درسی    ۸۹
۲-۵-۷-۳- وضع موجود آموزش فرهنگ ترافیک در ایران    ۹۱
۲-۵-۷- ۴- ایران در مقایسه با سایر کشورها    ۹۸
۲-۶- نتیجه گیری    ۹۹
فهرست منابع    ۱۰۱
منابع فارسی    ۱۰۱
کتب:    ۱۰۱

منابع

– اسماعیلی، علیرضا. (۱۳۸۸). رویکرد جهانی در زمینه حمل و نقل و ترافیک؛ جزوه درسی مقطع کارشناسی ارشد، تهران، نویسنده

– الهی قمشه‎ای، مهدی. (۱۳۸۴). قرآن کریم، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی

– عبدالرحمانی، رضا. (۱۳۸۵)، جامعه شناسی ترافیک؛ تهران: دانشگاه علوم انتظامی

– عبدالرحمانی، رضا،۱۳۸۸٫ مقدمه‌ای بر درک فرهنگ ترافیک؛ تهران: انتشارات دانشگاه علوم انتظامی

– علاقه بند، علی. (۱۳۶۹). مدیریت آموزشی تدریس؛ چ ۱۸، تهران : نشر روان

– ابطحی ،‌سید حسین .( ۱۳۶۸).آموزش بهسازی منابع انسانی ؛ تهران : موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

– ابطحی، سیدحسین و بابک کاظمی. (۱۳۷۹). بهره وری ؛ چ ۲ ، تهران ،مؤسسه مطالعات و پژوهش‎های بازرگانی

– بهرنگی،محمدرضا.(۱۳۸۲). مدیریت آموزشی و آموزشگاهی؛کاربرد نظریه های مدیریت در برنامه ریزی و نظارت،چ ۸،تهران:نشر کمال تربیت

– حاجی شیرزی ، عبدالحمید .( ۱۳۸۴).راهنمایی و رانندگی ،تهران: انتشارات جهان جام جم

– حسینی، سیدرضا. (۱۳۸۷). بررسی جامعه شناختی فرهنگ ترافیک ،اصلاح فرهنگ ترافیک،تهران

– رخشان، فریدون. (۱۳۷۰). طراحی و تحلیل نظام های آموزشی؛ چ ۲ ، تهران: نشر نیا

– رهنورد،فرج ا…(۱۳۸۷).مدیریت مشارکتی(تئوری و عمل)؛تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی

– ساداتی ، سیداکبر و موحدمنش، صادق علی. (۱۳۷۷)؛ فرهنگ بهره‎وری، تهران: انتشارات توسعه علوم

– سوری ، احمد .(۱۳۸۴). روانشناسی ترافیک ، تهران : نشر عصر و نوشه.

– سیف ، علی اکبر .(۱۳۷۰).روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش) ، تهران : انتشارات آگاه
– شعبانی،حسن.(۱۳۸۷).مهارتهای آموزشی و پرورشی؛روشها و فنون تدریس، چ ۲۲،  تهران:سمت

– سیف،علی اکبر.(۱۳۹۰). اندازه گیری و سنجش در علوم تربیتی؛تهران:دانشگاه پیام نور

– لفرانکویس،گای آر.(۱۳۷۰)روانشناسی برای آموزش.مترجم شهنی ییلاق،منیجه. تهران:انتشارات رشد

– مجموعه قوانین و مقررات شوراهای اسلامی شهر

– مشایخ،فریده.(۱۳۸۳).دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی؛.چ ۵،تهران:اتشارات سمت

– معین، محمد. (۱۳۶۴)، فرهنگ فارسی، چ۷، تهران، امیرکبیر

– مقدمه:

پویایی ورشد و توسعه هر جامعه وسازمانی وابسته به زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی آن جامعه و مکانیزم هایی دارد که بتواند موجب تکامل و بهبود روشهای اجرایی گردد و روشهای فعلی کار را مورد ارزیابی وسنجش قرار دهد. به جهت اهمیت بسیار زیاد مسائل آموزشی در ابعاد فرهنگی و فرهنگ سازی در جوامع انسانی و بطور اخص فرهنگ ترافیک،  لزوم انجام تحقیقات گسترده به منظور اصلاح و بهینه نمودن روشهای آموزش باعث ارتقای کیفیت آموزش، رفع نواقص و معایب موجود، طبقه بندی مشکلات آموزشی و … خواهد شد که سرانجام موجب افزایش ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات رانندگی می شود، هر چند که به علت هزینه بر بودن مسائل آموزشی ( هزینه های سرمایه ای ) اثرات آن در دراز مدت قابل حصول خواهد بود لکن تحقیق و ارزیابی سطوح مختلف طرح همیاران پلیس باید لزوماً بصورت مستمر انجام پذیرد؛ زیرا گاهی اوقات اهداف آموزش به علت تضاد با سایر عوامل درگیر ممکن است بصورت کامل حاصل نگردد، بنابراین باید در تحقیقات ضمن احصاء مشکلات موجود، اهداف سازمانهای ذیربط را هم سوء نمود.

این مقاله از شش بخش عمده شامل: مقدمه، پیشینه تحقیق، مبانی نظری، طرح همیاران پلیس، آموزش فرهنگ ترافیک در چند کشور، وضع موجود آموزش فرهنگ ترافیک در ایران، نتیجه گیری تشکیل می شود.

بخش اول شامل مقدمه است. در بخش دوم که مربوط به تحقیقات انجام شده است مطالب به دو دسته تقسیم می‌شوند. تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور پیرامون تعامل، مشارکت و فرهنگ ترافیک مورد بحث قرار می‌گیرد. در بخش سوم ابتدا پیرامون آموزش و انواع آن اشاره می‌شود. سپس پیرامون یادگیری و اصول یادگیری مطالبی مطرح می‌شود. آنگاه پیرامون کارآیی و مفهوم آن بحث می‌گردد. بدیهی است که در این راستا از نظریات اندیشمندان مختلف استفاده خواهد شد. در این راستا به چند دیدگاه پیرامون آموزش و یادگیری به طور خلاصه اشاره می‌شود.در ادامه نیز به تعریف مشارکت و آموزش در حوزه ترافیک اشاره شده است.

در بخش چهارم به طور خلاصه طرح همیاران پلیس مورد بحث قرار می گیرد. در بخش پنجم که پیرامون آموزش فرهنگ ترافیک است پیرامون وضعیت آموزش فرهنگ ترافیک در ۵ کشور بحث می‌شود. در این بخش به وضعیت آموزش فرهنگ ترافیک در ۳ کشور اروپایی، ۱ کشور آمریکایی، ۱ کشور آسیایی اشاره خواهد شد. در ادامه وضع موجود آموزش فرهنگ ترافیک در ایران مورد بحث قرار گرفته است که شامل آموزه‌های ترافیکی موجود در کتاب‌های درسی و اجرای طرح‌هایی مانند همیار پلیس، فرهنگیار پلیس، پلیس مدرسه و… است.

در بخش ششم نتیجه گیری مباحث ارائه شده است.

۲-۲- پیشینه تحقیق

بررسی های بعمل آمده در اسناد و مدارک مراکز پژوهشی حاکی از آن است که تا کنون تحقیقی در خصوص تاثیر آموزش  مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارآیی همیار پلیس انجام نشده است.در بررسی های انجام شده طرح هایی در داخل کشور یافت شده که در آنها از دانش آموزان جهت اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی استفاده گردیده است. همچنین با گسترش حوزه این بررسی ها، در میان کشور های دیگر، طرحی مشابه در کشور انگلستان به نام افسران نوجوان ایمنی راهها یافت شده و همچنین طرح های تحقیقاتی در زمینه آموزش دانش آموزان یافت شد که در ادامه به تفصیل در دو بخش تحقیقات داخل کشور و خارج از کشور به طرح های مذکور  اشاره می گردد:

۲-۲-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور

الف- رساله دکتری:

۱- رفیعی (۱۳۹۰)در رساله خود: به نقش تعامل بهینه نیروی انتظامی با آموزش و پرورش در ارتقای فرهنگ نظم و ایمنی ترافیکی کشور پرداخته، که نتایج تحقیق نشان داد در تعامل نیروی انتظامی با آموزش و پرورش برای ارتقای فرهنگ نظم و ایمنی ترافیکی پنج عامل نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، ساختاری، آموزش نظری و آموزش عملی تأثیر دارند و با این پنج عامل فرهنگ ترافیک در سه بعد دانشی، عاطفی و رفتاری ارتقا پیدا می‌کند

۲- بهرامی(۱۳۸۹) در رساله خود: به ارزشیابی« برنامه درسی آموزش مربیان مهدهای کودک تهران به منظورفرهنگ سازی ترافیکی کودکان پیش دبستانی» و ارائه ملاک ها و ویژگی های برنامه پیشنهادی، پرداخته که بر اساس نتایج تحقیق، اهداف برنامه در برنامه اجرا شده، تحقق یافته و در برنامه تدوین شده، قابل تحقق هستند، تناسب اهداف برنامه با نیازهای مختلف کودکان بسیار مناسب طراحی شده است. از ابعاد مختلف روی روش بازی به عنوان روش برتر در این برنامه توافق نظر وجود دارد. برنامه جاری در تقویت مهارت های اجتماعی و توانایی های جسمی و حرکتی کودکان، دارای موفقیت بود. مربیان میزان استقبال و مشارکت والدین را در این برنامه بسیار مناسب می دانند. در ارزیابی رفتار ترافیکی کودکان تحت آموزش برنامه، نشان از تأثیر مناسب از اجرای برنامه گزارش شد. برنامه اصلاحی و پیشنهادی آموزش فرهنگ سازی ترافیکی کودکان پیش دبستانی، با استفاده از نتایج این پژوهش با ویژگی های مطلوب بدست آمده تهیه و جهت بهره برداری سازمان های برنامه ریز در انتهای تحقیق ارائه شده است.

ب: پایان نامه:

۲- رحمانی(۱۳۸۶) در رساله خود؛ بررسی نقش آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر عملکرد ترافیکی کودکان مقطع پیش دبستانی تهران را مورد بررسی قرار داده.

در این تحقیق با عنایت به میزان احتمال خطر در عرصه ترافیک برای کودکان مقطع پیش دبستان و لزوم اصلاح یا تغییر رفتار در این قشر سنی به جهت حفظ ایمنی آنان ، مباحثی در خصوص نقش آموزش و فرهنگ سازی در تغییر یا اصلاح در عملکرد و دانش و آموخته های کودکان این مقطع سنی مورد بررسی و پژوهش بصورت تجربی قرار گرفته. تحقیق در سه بخش دانسته ها ، رفتار و مفاهیم ترافیکی تقسیم بندی و برای هر بخش ابزار اندازه گیری با تعدادی سوال بشرح پرسشنامه پیوست و مشاهده رفتار عملی برای کودکان در محیط های شبیه سازی شده در نظر گرفته شد.

کودکان مورد تحقیق در دو گروه آزمایش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی ، مرحله ای از مقطع پیش دبستان شهر تهران انتخاب شدند. با تحلیل آماری نتایج بدست آمده با استفاده از روش آماری توصیفی استنباطی انجام که نتایج آن به شرح ذیل است :

الف_آموزش بر ارتقاء آگاهی های کودکان از خطرات احتمالی ناشی از تصادفات در عرصه ترافیک تأثیر مستقیم و مثبتی دارد.

ب_آموزش بر ارتقاء و تصحیح رفتار ترافیکی کودکان اثر مستقیم و مثبتی را دارد.

ج_آموزش بر ارتقاء و درک کودکان از مفاهیم ترافیکی اثر مستقیم و مثبتی دارد.

۳- گنجه ای (۱۳۸۷):ارزشیابی تأثیر مشارکت دانش آموزان همیار پلیس در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی:

در این پژوهش استفاده از مشارکت دانش آموزان در اجرای قوانین و مقررات راهنمایی ورانندگی به منظور کاهش تصادفات و تخلفات از سوی والدین آنان مورد بررسی قرار گرفته که در مجموع یافته های تحقیق نشان داده که والدین دانش آموزان همیار پلیس در مقایسه با والدین دانش آموزانی که همیار نیستند،کمتر مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی گردیده و همچنین کمتر دچار تصادفات رانندگی و ضرر اقتصادی ناشی از آن می شوند.از سوی دیگر همیاران پلیس در مقایسه با دانش آموزانی که همیار پلیس نمی باشند،بیشتر قوانین و مقررات را رعایت می کنند.

۴- شیخی(۱۳۸۷)در رساله خود:به بررسی آموزش آیین نامه راهنمایی و رانندگی در محتوای کتب تعلیمات اجتماعی مقاطع راهنمایی و متوسطه پرداخته.

در این تحقیق نیروی انسانی ازعوامل اصلی تصادفات در کشور دانسته شده و برای جلوگیری از صدمات رانندگی و بالا بردن سطح فرهنگ ترافیکی کشور و ایجاد تعهد نسبت به جامعه و قوانین و توسعه امنیت پایدار در جامعه و ارتقای تعاملات اجتماعی باید اقدام به آموزش و تربیت نیروی انسانی کرد. برای آموزش نیروی انسانی، آموزش و پرورش با امکانات وسیع خود و ماهیت وجودی آن از ضرورت و اولویت برخوردار است و می توان با گنجاندن آموزش آیین نامه های راهنمایی و رانندگی در قالب کتابهای تعلیمات اجتماعی راهنمایی و دبیرستان گام بلند و اساسی برای ایجاد تحول فرهنگی و نهادینه کردن قوانین جهت توسعه امنیت پایدار ارتقای تعاملات اجتماعی در جامعه برداشت.

۵-صبوری(۱۳۸۹) به مقایسه اثربخشی روش های آموزش ترافیک در ارتقاء سطح آگاهی از رفتار خطر زای ترافیکی به دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی پسران شهرستان رشت پرداخته است. نتایج حاصله نشان می دهد آموزش ترافیک به شیوه های:سخنرانی،توضیح به همراه نمایش و ارائه فیلم موجب ارتقاء سطح آگاهی و نگرشهای پیشگیری کننده از رفتارهای خطرزای ترافیکی در دانش آموزان می گردد. در مقایسه سه روش فوق هیچیک اثر بخش تر از دیگری نبوده و هر سه روش در یک سطح از اثربخشی ترافیک قرار دارند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.