تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫مقدمه    ۵
۲-۲٫یادگیری    ۹
۲-۲-۱٫تعاریف یادگیری    ۱۰
۲-۲-۲٫نظریه های یادگیری    ۱۱
۲-۲-۳٫حیطه های یادگیری    ۱۲
۲-۲-۳-۲٫حیطه عاطفی    ۱۳
۲-۲-۳-۳٫حیطه حرکتی    ۱۳
۲-۲-۴٫یادگیری حرکتی    ۱۴
۲-۲-۴-۱٫مراحل یادگیری حرکتی    ۱۵
۲-۲-۴-۲٫مدل فیتز و پوسنر    ۱۵
۲-۲-۴-۳٫مدل دو مرحله ای جنتایل    ۱۶
۲-۳٫اسناد    ۱۷
۲-۳-۱٫زمینه تاریخی و دیدگاه های کلاسیک    ۱۸
۲-۳-۲٫تحلیل عامیانه هیدر، در مورد عمل    ۱۸
۲-۳-۳٫نظریه استنباط های متناظر    ۱۹
۲-۳-۴٫اصل تغییر همگام    ۲۰
۲-۳-۵٫اسنادهای پیشرفت وینر    ۲۱
۲-۴٫عناصر و ابعاد اسنادی    ۲۲
۲-۴-۱٫بعد منبع    ۲۳
۲-۴-۲٫بعد ثبات    ۲۳
۲-۴-۳٫بعد کنترل    ۲۴
۲-۴-۴٫بعد کلیّت    ۲۴
۲-۴-۵٫بعد عمومیت:    ۲۴
۲-۵٫اسنادها در ورزش:    ۲۵
۲-۶٫سبک اسنادی    ۲۷
۲-۸٫فرهنگ و اسناد    ۲۹
۲-۹٫خوش بینی راهبردی و بدبینی دفاعی    ۳۰
۲-۱۰٫واکنش های عاطفی مربی    ۳۱
۲-۱۱٫اسنادها و تفاوت های فردی    ۳۱
۲-۱۱-۱٫تفاوت های جنسی    ۳۱
۲-۱۲٫پیامدهای اسنادها    ۳۲
۲-۱۲-۱٫اسنادها و انتظارات    ۳۲
۲-۱۲-۲٫اسنادها و واکنش های هیجانی    ۳۳
۲-۱۶٫بازخورد    ۳۴
بازخورد بیرونی چگونه عمل میکند؟    ۳۴
۲-۱۶-۱٫چگونگی استفاده از خبرهای بازخورد در یادگیری    ۳۵
۲-۱۶-۱٫بازخورد اسنادی    ۳۵
۲-۱۶-۳٫تغییر در اسنادها    ۳۶
۲-۱۶-۵٫نقش مربی    ۴۰
۲-۱۶-۲٫بازخورد مربی و رفتار پیشرفت    ۴۱
۲-۱۷٫اسنادهای کارکردی و غیر کارکردی    ۴۱
۲-۱۸٫مروری بر پیشینه تحقیق    ۴۲
۲-۱۸-۱٫تحقیقات داخلی:    ۴۲
۲-۱۸-۲٫تحقیقات خارجی    ۴۴
۲-۱۹:نتیجه گیری    ۵۰
منابع    ۵۱

منابع

 حاتمی، فرزانه، ۱۳۸۳، “تاثیر سطح مهارت الگو بر عملکرد و یادگیری در سرویس ساده والیبال”، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید بهشتی.

رحیمی، ع. نوری، احسانی، م. رحیمی، ق. (۱۳۸۴). “مقایسه عزت نفس و مرکز کنترل دانش آموزان شرکت کننده و غیر شرکت کننده در برنامه های اوقات فراغت کانون های ورزشی”. کتاب چکیده ی مقالات ششمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه اصفهان.

مگیل ، ریچارد ای۱۳۸۰ ، یادگیری حرکتی (مفاهیم و کاربردها)، ترجمه محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی، چا پ اول ، تهران ، انتشارات حنانه.

مگیل ریچارد، ۱۳۸۳،” یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها”،ترجمه محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی، چاپ سوم انتشارات حنانه

ویتن، وین. (۱۳۸۳). ” روانشناسی عمومی”. ترجمه و تلخیص سید محمدی، یحیی. نشر روان. تهران.

یوسفی، بهرام. شیخ، محمود.(۱۳۸۱). “بررسی و مقایسه اثر سه برنامه هدف چینی بازآموزی اسنادی و ترکیبی بر میزان عزت نفس احساس  خودسودمندی سبک اسنادی و انگیزه توفیق گرایی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر کرمانشاه”. نشریه ۸ علمی پژوهشی حرکت. شماره سیزدهم.

اشتری، محمدرضا. ۱۳۸۴٫”بررسی بازخورد آنی، خلاصه و دامنه ای بر عملکرد و یادگیری مهارت حرکتی”. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ارومیه.

ریتال، اتکینسون و همکاران.۱۳۷۷٫ “زمینه روان شناسی”. گروه مترجمان چاپ اول، انتشارات رشد

زرتشتیان، ش. بهاری، ف. (۱۳۸۳). “رابطه بین ویژگی های شخصیتی و منبع کنترل با سلامت عمومی دانشجویان پنجمین المپیاد ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی”. کتاب چکیده ی مقالات ششمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان.

ساعی، م، ۱۳۸۳،” مقایسه دو روش آموزش فیلم ویدئویی و مدل زنده بر یادگیری مهارت چرخ و فلک”، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.

سیف علی اکبر، ۱۳۷۷، “روان شناسی پرورشی(روان شناسی یادگیری و آموزش)”، ،اتشارات آگاه، ص ۹۹ تا ۱۰۱٫

Rudisill. Maey E (1989). “Influence of perceived competence and causal dimension orientation on expectationsT persistence and performance during perceived failure”. Research Quarterly for Exercise and Sport. Vol. 60. N. 2, P. 166-175.

Schunk. Dale H, Pajares. Frank (2002). THE development of academic self- efficacy “. The development of Acheivement Motivation. By academic press.

Coffee, p. Rees, N (2011).” when the chips are down: effects of attributional feedback on self-efficacy and task performance following initial and repeated failure”. Journal of sports sciences, 29(3): 235-245

Gernigon. Christophe, Delloy. Jean- Baptiste (2003). “Self- efficacy, causal attribution, and track athletic performance follfwing unexpected success or failure among elite sprinters”. The Sport Psychologist. Vol. 17. P. 55-76

 ۲-۱٫مقدمه

بشر پیوسته از آغاز حیات خود تا پایان زندگی با یادگیری سر و کار دارد به عبارت دیگر یادگیری مورد توجه عموم است. از نوزاد انسان گرفته تا معلم و استاد و دانشجو همه به نوعی با یادگیری سر و کار دارند. حتی در بعضی موارد حیوانات نیز از طریق یادگیری رفتار خود را شکل می دهند. بنابراین زندگی هر موجود زنده به ویژه انسان به عمل یادگیری بستگی دارد. زیرا برای هر لحظه ای از زندگی رفتار خاص لازم است که بدون آن پیشرفت ادامه حیات ممکن نخواهد بود و انسان  این رفتار را یا باید یاد بگیرد و یا رفتار پیشین خود را تغییر دهد( باقر زاده و همکاران،۱۳۷۶).

این واقعیت که ما قادر به کسب دانش و مهارت جدید هستیم، باعث علاقه مندی شدید به روش های یادگیری، متغیر های مهم تعیین کننده در چگونگی بهره مندی از تجربه و تمرین و برنامه های آموزشی شده است (اشمیت و لی[۱]، ۱۳۸۷).

یکی از مهم ترین عوامل موثر بر یادگیری، بازخورد است که نقش بسیار مهمی را در اکتساب و کنترل حرکتی ورزشی ایفا می کند. مطالعات علمی نشان داده است که پس ازتمرین، بازخورد مهم ترین عاملی است که نحوه اجرای مهارت ها ویادگیری را کنترل می کند (اشمیت،۱۳۷۶). بدون شک یکی از مهم ترین فرایندهای یادگیری، استفاده از بازخورد در تمرین مهارت های حرکتی است که یکی از قوی ترین متغییر هایی است که یادگیری مهارت های حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع بازخورد، اطلاعاتی درباره تفاوت بین اجرای فرد و حالت ایده ال است که این اطلاعات می تواند هم از طریق دستگاه های درونی فرد و هم از یک منبع خارجی تامین شود (مگیل[۲]، ۱۳۸۰).

در روان شناسی ورزش، به طور کلی دو حوزه بهبود عملکرد ورزشی و سلامت روانی از طریق فعالیت های ورزشی، بیشتر مطرح می باشد. نکته کلیدی این دو حوزه، تاثیر ذهن بر بدن است (خداوردی،۱۳۸۳ و یوسفی و شیخ ،۱۳۸۱) در ساله ای اخیر، تحقیقات در تربیت بدنی و علوم ورزشی، اطلاعاتی پایه و کاربردی را فراهم نموده است؛ ولی اینها هنوز چندان هم جوابگوی نیازهای این رشته نیست و جنبه های مختلف، همچنان به پژوهش های بسیار نیاز دارند. پیشرفت فرد در مهارت های حرکتی، فرآیندی است که مستلزم صرف وقت و هزینه بوده و اگر شرایط روانی افراد در نظر گرفته نشود، ممکن است مربی و آموزش گیرنده در پایان دوره آموزش احساس کنند که به اهداف مورد نظر خود نرسیده اند(محمدزاده،۱۳۸۲).

واضح است که به منظور تعدیل و افزایش سطح اجرای مهارت های ورزشی، عنصر تمرین ضروری است. اما به طور سنتی تصور می شود که تنها تمرین مرتبط با اجرای بدنی مهارت موثر است .اکثر مربیان ورزشی با مقوله ی تنظیم شرایط روانی یادگیرنده به صورت علمی و مستدل آشنایی کمی دارند. اطلاعاتی که یادگیرنده در حین عملکرد از مربی یا دیگر افراد تعیین کننده کیفیت عملکرد دریافت می کند، شرایط روانی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از سازه های روان شناختی در اجرا و پیشرفت در مراحل یادگیری، تفکرات اسنادی [۳]فرد است. اسنادها به توصیفات علّی اشاره می کنند که افراد برای موفقیت یا شکست خود در یک عملکرد ویژه دارند. بیشترین کاری که در زمینه اسناد شده مربوط به نظریه های هیدر[۴](۱۹۴۴،۱۹۵۸)است. این نظریه بیان می کند که برای فهم چگونگی رفتار، باید به چگونگی درک و پاسخ آنها به محیطشان نگاه کنیم(میشال و رابین[۵]،۲۰۰۱).

بعد از هیدر محققان دیگری مثل فریز، کوکلا، رید، ریست، روزنبام و واینر[۶] این موضوع را به زمینه انگیزش پیشرفت با بررسی موفقیت تحصیلی گسترش دادند. آنها نتیجه گرفتند که ادراکات علّی برای دستیابی به اهداف موثرند. چرا که انتظار موفقیت بعدی بستگی به درجه و چگونگی موفقیت یا شکست نتایج قبلی دارد. وینر اسنادها را همراه با دو بعد مکان علیّت و ثبات طبقه بندی کرد. مکان، یعنی اسناد برای مجری تا چه اندازه درونی یا بیرونی است. مثلا توانایی و تلاش درونی، و بخت و اقبال و دشواری تکلیف، بیرونی هستند. ثبات[۷] به این بر می گردد که اسناد احتمالا در طول زمان تغییر می کند، توانایی و دشواری تکلیف، علل با ثبات هستند. وینر بعد سوم ( قابلیت کنترل) را برای تمایز بین عواملی که درونی اند ولی خیلی قابل کنترل نیستند (مثل تلاش شخصی) را به مدل خود اضافه کرد (دایان، ترجمه بهرام و شفیع زاده، ۱۳۸۳). مدل وینر اشاره می کند که ثبات مهم ترین بعد اسنادی است و اسناد با ثبات منجر به افزایش قطعیت مربوط به نتایج آینده می شود (گوردون و راندال[۸]،۲۰۰۸). رابرت [۹]و پاسکوزی[۱۰](۱۹۷۹) مدل وینر را برای وقایع ورزشی اصلاح کردند (میشال و رابین،۲۰۰۱ و پگی و همکاران ،۲۰۰۸). در ادامه ساندراگراهام[۱۱](۱۹۸۸)، ریس[۱۲]، اینگلدو [۱۳]و هاردی[۱۴](۲۰۰۵)، هانراهان [۱۵]و سرین[۱۶](۲۰۰۸)، و محققان دیگر، اسنادها را در زمینه های مختلف بررسی کرده اند، با این حال چالش موجود، به نحوه ارزیابی ها بر می گردد. بررسی ها اغلب محدود به نظریه وینر بوده و کمتر به ابعاد مختلف می پردازند. به طوری که افراد در بین چند عامل پیشنهادی، یک یا تعدادی را به عنوان نتیجه عمل خود انتخاب می نمودند. از طرفی در اغلب پژوهش ها از افراد خواسته شده تصور کنند عملی را انجام می دهند و موفق یا ناموفق می شوند یا اینکه آن عمل در گذشته و خاطره ی افراد بوده است. یعنی عامل تجربه و لمس نتایج واقعی در این تحقیقات وجود نداشته است.

دراین نوشتار سعی شده است که ابتدا تعاریف و مفاهیم کلی یادگیری و حیطه های یادگیری بیان شد و برخی از نظریه های یادگیری (شرطی و رفتاری) و یادگیری حرکتی(مدل سه مرحله ای فیتز و پوسنر، و مدل دو مرحله ای جنتایل) توضیح داده شده است. سپس به مبانی نظری اسناد، نظریه اسنادی، ارتباط بین اسنادها، بازآموزی و مداخلات اسنادی، اسنادهای کارکردی و غیرکارکردی پرداخته می شود.

۲-۲٫یادگیری

توانایی یادگیری برای موجود زنده حیاتی است، زیرا یادگیری موجود زنده را قادر می سازد تا خود را با جنبه های مشخصی از محیط سازگار نماید و از تجربیات بهره ببرد. تصور کنید اگر انسان فقط توانایی های موروثی موجود در زمان تولد را داشت، زندگی چه شکلی داشت. انسان بدون توانایی حرف زدن، نوشتن، خواندن و مهم تر از آنها انجام مهارت های حرکتی پیچیده که در ورزش، موسیقی و صنعت دیده می شود موجود نسبتاً ساده ای خواهد بود (اشتری،۱۳۸۴).

مطالعات زیادی در مورد یادگیری از سوی محققین روانشناسی و کارشناسان تعلیم و تربیت انجام گرفته است. هر دو گروه، علاقه شایانی به موضوع یادگیری از خود نشان داده و سعی نموده اند که به سوی هر چه کارآمد کردن روند یادگیری گام بردارند. تلاش آنها برای دستیابی به شناخت رفتار نهایتاً چیزی جز پیش بینی و کنترل رفتار انسان نیست. روان شناسان در اواخر قرن ۱۹ مطالعات خود را در زمینه یادگیری آغاز نمودند. علاوه بر روان شناسان تجربی، مربیان تعلیم و تربیت نیز علاقه خاصی به یادگیری از خود نشان دادند، زیرا از طریق فرایند یادگیری است که اهداف تعلیم و تربیت را می توان به افراد منتقل کرد. کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند که، اولین قدم برای هر فردی که بخواهد معلم شود، درک مراحل یادگیری است(اتکینسون[۱] و همکاران،۱۳۷۷).

۲-۲-۱٫تعاریف یادگیری

در تعریف یادگیری میان روان شناسان اختلاف نظر وجود دارد. روان شناسان مختلف تعاریف گوناگونی از یادگیری ارائه داده اند. برای به دست آوردن  تعریفی جامع به بعضی از آنها اشاره می شود، هرچند این کار نسبتاً دشوار است.

گیلفورد[۲] (۱۹۶۴) معتقد است: هر نوع تغییری در رفتار بشر که به علت تحریک ایجاد شده باشد یادگیری است و یادگیری سازگاری با محیط در حال تغیر است (باقر زاده و همکاران،۱۳۷۶). در حالی که ودورث (۱۹۹۶-۱۹۶۲) عقیده دارد: یادگیری آن نوع فعالیت فرد است که در فعالیت های بعدی و آینده اش تأثیر می گذارد. به بیان دیگر، تمرین یا فعالیت برای انجام گرفتن یادگیری ضروری است. گارت[۳] (۱۹۵۵) بیان می کند یادگیری عملی است که ما به وسیله آن پاسخ های خود را در رفتارهای تازه، منظم و متشکل می سازیم. منظور از کلمه تنظیم و متشکل ساختن این است که توانایی انجام دادن هر عمل تازه، بالقوه در نهاد موجود زنده وجود دارد و وی باید آنها را منظم و متشکل سازد. در همین حال گیتز[۴] (۱۹۶۴-۱۹۸۰) عقیده دارد: یادگیری تعدیل در رفتار از طریق آزمایش و تمرین می باشد و معتقد است زمانی فرد یاد می گیرد که به یادگیری نیازمند شود(طهماسبی بروجنی، ۱۳۸۴).

[۱] .Atkinson

[۲]. Gilford

[۳]. Wood worth

[۴]– Garret

[۱]. Schmidt and Lee

[۲] . Magill

[۳] . Thoughts attribiutions

[۴] . Theories of heider

[۵] . Robbin

[۶] . Freizt, Kukla, Rest, Rosenboum, Weiner

[۷] . Stability

[۸] .Gordon&Rundall

[۹] . Robert

[۱۰] . Puscuzzi

[۱۱] . Sandragraham

[۱۲] . Rees

[۱۳] . Ingledew

[۱۴] . Hardy

[۱۵] . Hanrahan

[۱۶] . Cerin

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • تحقیق یادگیری الکترونیکی و عناصر و استانداردهای آن و یادگیری سیار و مولفه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.