تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه:    ۴
۲-۲مفاهیم نظری تحقیق (بخش اول)    ۷
۲-۲-۱ یادگیری حرکتی    ۷
۲-۲-۲ تمایز اجرا و یادگیری    ۸
۲-۲-۳ سنجش یادگیری    ۸
۲-۲-۴ طبقه بندی مهارت ها    ۹
۲-۲-۵ آموزش    ۱۰
۲-۲-۵-۱ معرفی    ۱۰
۲-۲-۵-۲ نمایش مهارت    ۱۱
۲-۲-۵-۳ آموزش های کلامی    ۱۱
۲-۲-۶-دستورالعمل های آموزشی و توجه    ۱۲
۲-۲-۷ توجه    ۱۲
۲-۲-۷-۱ ویژگی های توجه    ۱۳
۲-۲-۷-۲ ظرفیت    ۱۳
۲-۲-۷-۳ ظرفیت و سطح اجرا    ۱۴
۲-۲-۸ تئوری های توجه:    ۱۴
۲-۲-۸-۱ از دیدگاه زمان محدود    ۱۴
۲-۲-۸-۲ از دیدگاه دسترسی به منابع محدود    ۱۷
۲-۲-۸-۲-۱ نظریه منابع مرکزی    ۱۷
۲-۲-۸-۲-۲ نظریه های چند منبعی    ۱۹
۲-۲-۸-۳ دیدگاه انتخاب عمل مربوط به توجه    ۲۱
۲-۲-۸-۴ تئوری ها و نظریه های جدید    ۲۱
۲-۲-۸-۴-۱ مدل حافظه کاری بدلی    ۲۱
۲-۲-۸-۴-۲ تئوری بار شناختی    ۲۳
۲-۲-۸-۴-۳ تئوری شناختی یادگیری چند رسانه ای    ۲۴
۲-۳ پیشینه تحقیق(بخش اول)    ۲۷
۲-۳-۱ پیشینه حافظه کاری    ۲۷
۲-۳-۲ پیشینه تئوری های بار شناختی و یادگیری چند رسانه ای    ۳۲
۲-۴ مفاهیم نظری تحقیق (بخش دوم)    ۳۴
۲-۴-۱ توجه انتخابی    ۳۴
۲-۴-۲ کانونی نمودن توجه    ۳۵
۲-۴-۳ جهت دهی برتر توجه    ۳۶
۲-۵ پیشینه تحقیق (بخش دوم)    ۴۰
۲-۵-۱ اولین شواهد تجربی جهت کشف کانون توجه برتر    ۴۰
۲-۵-۲ فرضیات و نظریات موجود در باب اتخاذ تمرکز توجهی    ۴۴
۲-۵-۳ بحث فاصله    ۴۸
۲-۵-۴ سطح خبرگی و پیچیدگی تکلیف    ۵۱
۲-۵-۵ جنبه های دیگر    ۵۹
منابع    ۶۲

منابع

 مک موریس، تری (۱۳۸۶). اکتساب و اجرای مهارت های ورزشی، مترجمان، حمایت طلب، قاسمی، چاپ اول، انتشارات بامداد کتاب

مگیل، ریچارد (۱۳۸۶). یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها، مترجمان: واعظ موسوی و معصومه شجاعی، تهران، انتشارات بامداد کتاب

وولف، گابریل (۱۳۸۸). توجه و یادگیری مهارت حرکتی، مترجمان، فرخی، محزون، چاپ اول، انتشارات نرسی

اشمیت، ریچارد (۱۳۷۹). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین، مترجمان: نمازی زاده، واعظ موسوی. چاپ اول، انتشارات سمت.

اشمیت، ریچارد، لی، تیموتی (۱۳۸۶). یادگیری و کنترل حرکتی، مترجمان: حمایت طلب، قاسمی. موسسه نشر علم و حرکت.

سولسو، رابرت ال (۱۳۸۸). روانشناسی شناختی، مترجم، ماهر، چاپ دوم، ویرایش جدید، انتشارات رشد

سیج، جورج (۱۳۷۸). یادگیری و کنترل حرکتی (از دیدگاه روانشناسی عصبی)، مترجم: حسن مرتضوی، انتشارات سنبله،چاپ اول.

Tabbers, H. K. (2002). he modality of text in multimedia instructions. Reining the design guidelines. Heerlen: Open University of the Netherlands.

Tindall-Ford, S., Chandler, P., & Sweller, J. (1997). When to sensory modes are better than one. Journal of Experimental Psychology: Applied, 3, 257-287.

Singer R.N (1985). Sport Performance : A five step mental approach. Journal of physical Education and Recreation، ۵۷: ۸۲ – ۸۴

Singer,R.N.,Cauraugh,J.H.Tennant,L.K.,Murphey,M.,Chen,D.,&Lidor,R(1991). Attention and disractors:Considerations for enhancing sport performances. International journal of sport psychology,22,95-114.

Singer R.N, Lidor R, Cauraugh J.H. (1993). To be aware or not aware: what to think about while learning and performing a motor skill. Journal of the sport psychology; 7:19-30.

Ting Goh ،Hui ، Sullivan ،Katherine J،Gordon ،James ،wulf، Gabriele ، Winstein ،Carolee J(2012) Dual-task practice enhances motor learning: a preliminary investigation، Exp Brain Res;222:201 – ۲۰۱۰

Vance J, Wulf G, Tollner T, McNevin N, Mercer J (2004). EMG Activity as a Function of the Performer s Focus of Attention. Journal of Motor Behavior; 36:450-459

Wickens،christopher D)2008) Multiple Resources and Mental Workload، The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society;50:449 – 455

۲-۱ مقدمه:

در گذشته یادگیری[۱] در زندگی انسان امر زیاد مهمی به شمار نمی آمد و به گمان بسیاری از افراد غیر فنی و غیر متخصص فرض مسلم بر آن بود که فرد از راه تجربه و شاگردی و کارکردن با استادکار علم و هنر می آموزد وجز این هیچ مشکلی وجود ندارد. در واقع امر یادگیری از آغاز تاریخ زندگی بشر به همین منوال بوده است و معلمان و مربیان هرگز به خود زحمت نمی دادند و یا در این باره فکر نمی کردند که کیفیت یادگیری چیست و با چه اصول و ضوابطی مرتبط است. والدین مهارت های لازم برای زندگی را به کودکان خود یاد می دادند، معلمین چیزهایی را یاد می دادند که خود فرا گرفته بودند و روشهایی را اتخاذ می نمودند که از طریق آن مسائل را آموخته بودند. به همین دلیل به ندرت از یادگیری به عنوان یک پدیده پیچیده یاد می شد (طاهری و همکاران، ۱۳۸۴).

اما امروزه یادگیری اهمیت ویژه ای در میان جوامع مختلف پیدا نموده است بطوری که به عنوان یکی از اهداف اصلی در بحث آموزش مطرح می شود. وقتی صحبت از یادگیری به میان می آید سوال اصلی این است که چه چیزی برای یادگیری مد نظر قرار دارد؟ مهارت های حرکتی[۲] از مهمترین مهارت هایی محسوب می شوند که موجودات زنده برای بقای خود به آن وابسته اند. بنابراین مهارت های حرکتی بخش عمده ای از زندگی انسان را تشکیل می دهند و انسانها برای تعامل با محیط خود نیازمند بهره گیری از این مهارت ها می باشند.

چون مهارت ها بسیار متنوع و مختلف هستند تعریفی از مهارت که بتوان در همه همه موارد آن را به کار برد مشکل خواهد بود. شاید بهترین تعریف، تعریف روانشناسی به نام ای.آر.گاتری[۳](۱۹۵۲) باشد که مهارت را قابلیتی می داند که با اطمینان معین و صرف حداقل انرژی  یا زمان کاری به نتیجه برسد.

با این تعاریف متوجه می شویم که میان اجرای یک مهارت و یادگیری آن تفاوت وجود دارد، به عنوان مثال ممکن است یک فرد در اثر عوامل مختلف یک بار بتواند یک اجرای بهینه داشته باشد ولی مجددا قادر به انجام آن نباشد. در این مورد یادگیری در فرد ایجاد نشده است بلکه فرد یک اجرای قابل قبول داشته است. اجرا رفتار قابل مشاهده و موقتی در فرد می باشد. بنابر نظر اشمیت[۴] یادگیری حرکتی مجموعه ای از فرایندهای همراه با تجربه و تمرین است که به تغیرات نسبتا پایدار در قابلیت اجرای ماهرانه منجر می شود (اشمیت، ترجمه نمازی زاده و واعظ موسوی، ۱۳۷۹).

از مهمترین این دستورالعمل ها دستورالعمل های توجهی می باشد تا توجه فراگیرنده را به جنبه های مختلف حرکت معطوف کند. ویلیام جیمز[۶] برای اولین بار توجه را اینگونه تعریف کرد: توجه تمرکز ذهن است به یک شی از میان اشیاء یا رشته ای از اندیشه های همبود به شکلی روشن و زنده. اساس آن تمرکز، تراکم و آگاهی است. مطالعات متعدد نشان می دهد جلب توجه[۷] یادگیرندگان به اجرای مهارت با استفاده از این دستورالعمل ها در مقایسه با جلوگیری از توجه به مهارت یا توجه به اثرات و پیامد های  حرکت بر نحوه ی اجرای بهتر مهارت ها تاثیر می گذارد که در ادامه درباره آن صحبت خواهد شد. دستورالعمل های توجهی ممکن است اطلاعاتی در باره ی الگوی هماهنگی حرکات، جای گیری صحیح و نحوه حرکت بخش های مختلف بدن (تمرکز درونی[۸]) یا اثراتی که حرکت در محیط  از خود به جای می گذارد(تمرکز بیرونی[۹]) فراهم کند (ولف، ترجمه فرخی، ۱۳۸۸).

نظریه های قدیمی تر مانند یادگیری سالمونی[۱۰](۱۹۸۴)، اشمیت (۱۹۹۷) و اشمیت و لی (۱۹۹۴) بیان می کنند که یادگیری از طریق هدایت توجه فراگیرنده به حرکات بدن و استفاده از پردازش کنترل شده افزایش می یابد. اشمیت بیان می دارد که یادگیری از طریق هدایت توجه یادگیرنده به حرکات بدنش افزایش می یابد. اغلب نظریه های جدید بیان می کنند که یادگیری از طریق جلوگیری از تمرکز بر حرکات بدن بهبود می یابد. بر اساس فرضیه عمل محدود شده[۱۱] تلاش برای کنترل آگاهانه حرکات، به شکل شرایط تمرکز درونی، سیستم حرکتی را محدود ساخته و مانع از فرایند های خودکاری می شود که حرکت را به شکل بهتری کنترل می کنند. بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه جهت دهی توجه بیان می کند که  انتخاب کانون توجه بیرونی منجر به اجرای بهتری در مقایسه با اتخاذ کانون توجه درونی می شود. برای مثال در تحقیقی که ولف و همکاران (۱۹۹۸) بر روی شبیه ساز اسکی و با سه گروه توجه درونی، بیرونی و کنترل انجام دادند، مشاهده شد که گروه توجه بیرونی هم در کوشش های مرحله اکتساب و هم در آزمون یادداری توانستند دامنه نوسان بیشتری ایجاد کنند. ولف و همکاران (۱۹۹۹) نیز اثر دستورالعمل های کانون توجه را بر روی ضربه قوسی گلف بررسی کردند و دریافتند گروه تمرکز بیرونی در اجرای ضرباتشان دقت بیشتری داشتند. البته تحقیقات اندکی هم وجود دارند که بیان می کنند تمرکز توجه درونی منجر به اجرای بهتری می شود. برای مثال در تحقیقی که کاتین[۱۲] و همکاران (۲۰۰۸) بر روی تعادل پیچیده دختران نوجوان ژیمناست در مهارت نیم وارو پرداختند، نتایج نشان داد تمرکز درونی منجر به سقوط های کمتر در نیم وارو های پیاپی شد.

با مشخص شدن اهمیت دستورالعمل های توجهی هدف بعدی بررسی مهارتی است که باید فراگرفته شود. مهارت های حرکتی از لحاظ نقطه آغاز و پایان به سه نوع مهارت های مجرد[۱۳]، مداوم[۱۴] و زنجیره ای[۱۵] تقسیم می شوند. مهارت مداوم مانند دویدن به مهارت هایی اطلاق می شوند که نقطه آغاز و پایان مشخصی ندارند. یک دسته از مهارت های حرکتی مداوم که در این تحقیق هم مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت های پیگردی[۱۶] می باشد که دارای ۲ مشخصه اصلی هستند. اولین مشخصه مسیری است که اجرا کننده باید آن را طی کند و دومین مشخصه وسیله ای است که اجراکننده با حرکات اندام های خود آن را در مسیر نگه می دارد. یک نمونه بارز از این نوع مهارت ها در زندگی روزمره مهارت رانندگی است که در آن مسیر همان جاده است و وسیله خودرو می باشد که فرد باید باحرکات دست های خود و استفاده از فرمان وسیله را در مسیر هدایت کند (اشمیت و لی، ترجمه حمایت طلب و قاسمی، ۱۳۹۱).

این نوشتارشامل دو بخش عمده مبانی نظری مربوط به تحقیق و بخش تحقیقاتی که در مورد اهداف مورد نظر این تحقیق توسط سایر محققان انجام گرفته است. در بخش مبانی نظری به بررسی و شناخت نظریه های قبلی و همچنین اخیر درباب ظرفیت توجه، بررسی و شناخت چگونگی پردازش محرک ها در نظریه های مختلف ، اثر تداخلی اجرای همزمان دو تکلیف بر روی ظرفیت توجهی و تفسیر این تداخل در مدل های مختلف،، توضیح و تفسیر نظریه های مختلف درباب کانونی کردن توجه و شناخت عوامل زیربنایی تفاوت در اثربخشی نوع دستورالعمل های کانون توجه می پردازیم.

۲-۲مفاهیم نظری تحقیق (بخش اول)

۲-۲-۱ یادگیری حرکتی

یادگیری حرکتی فرایندی است که در اثر ان توانایی تولید اجرا در شرایط واقعی از طریق آموزش،تمرین و یا تجربه به طور قابل اطمینانی تغییر می کند (جی رز و دبلیو کریستینا[۱۷]، ترجمه نمازی زاده و جلالی، ۱۳۹۱).

اغلب تغییرات موجود در اجرای حرکتی یادگیری را منعکس نمی کند. در اصل بین اجرا و یادگیری مهارت های حرکتی تفاوت آشکار وجود دارد. فردی را تصور کنید که در اولین اجرای یک مهارت بسکتبال مثل شوت آزاد موفق می شود توپ را وارد سبد کرده و نمره کامل را دریافت کند. آیا این فرد مهارت شوت آزاد را فرا گرفته است؟ براساس تعریف اجرا باید قابل اطمینان باشد یعنی زمانیکه از فرد خواسته شود در انجام دوباره مهارت، مجددا همین سطح اجرا را حفظ کند، قابلیت آن را داشته باشد. نکته بعدی در تعریف بالا این است که یادگیری در اثر تمرین و تجربه بدست می آید. میزان این تمرین براساس تفاوت های فردی متغیر است و فردی که دارای تجربه نمی باشد، آموزش ندیده و تمرینی در زمینه اجرای یک مهارت نداشته است نمی تواند مهارت را فراگرفته باشد. یادگیری حرکتی تابعی است از نوع مهارتی که فراگرفته می شود، محیط یا شرایط یادگیری و خصوصیات شاگرد. نوع مهارت به پیچیدگی و میزان دشواری مهارت برمی گردد. شرایط یادگیری هم به عواملی مانند وسایل، تجهیزات و تسهیلات محیط یادگیری، کیفیت آموزش و تمرین، خصوصیات مربی، عوامل اجتماعی مثل حمایت و تشویق و غیره مربوط می باشد. ویژگی های شاگرد به عواملی مانند رشد حرکتی، رشد شناختی و عاطفی، تجارب قبلی فرد در مهارت، انگیزش او در یادگیری و غیره مربوط می شود. همانطور که بیان شد یادگیری فقط با عواملی که به تمرین یا تجربه وابسته اند سرو کار دارد.  بنابراین مشخص می شود عوامل مربوط به تغییر در خصوصیات رشدی مانند رشد حرکتی و رشد شناختی را نمی توان به عنوان یادگیری قلمداد کرد. سطح رشدی که فرد در آن قرار دارد تاثیر بسیاری بر قابلیت یادگیری مهارت های حرکتی وی می گذارد. رشد حرکتی بیشتر مربوط به رشد جسمانی و رشد عملکرد عصبی فرد می باشد. همانطور که می دانید برای یادگیری یک مهارت حرکتی، یادگیرنده باید زیربناهای جسمانی و عصبی مربوط را داشته باشد تا در یادگیری موفق عمل کند. از طرفی بسیاری از مهارت های حرکتی با رسیدن فرد به سطوح رشدی مشخصی مانند بلوغ تغییر می یابند. برای مثال بارسیدن به سن بلوغ قدرت و استقامت عضلانی دچار تغییر می شود و مهارت هایی را که با عملکرد این دو مؤلفه سر و کار دارند تحت تاثیر قرار می دهند ولی  نمی توانیم این تغییرات را مبنایی قرار دهیم که بر اساس آن یادگیری اتفاق افتاده است. رشد شناختی عامل تاثیر گذار دیگر بر یادگیری مهارت های حرکتی می باشد.

۱ Learning

۲ Motor Skills

۳ E. R. Guthrie

۴ Schmidt

۱ Instruction

۲ William James

۳ Attention

۴ Internal Focus

۵ External Focus

۶ Salmoni

۷ Constrained-action hypothesis

۱ Cottyn

۲ Discrete Motor Skill

۳ Continuous Motor Skill

۴ Serial Motor Skill

۵ Tracking

۱ Rose & W christina

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری الکترونیکی و عناصر و استانداردهای آن و یادگیری سیار و مولفه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.