1,061 views
پیشینه تحقیق علل تصادف و فاکتورهای مؤثر و نظریه های پیرامون علل تصادفات و راه و انواع آن و ایمنی راه و سازماندهی اقدامات ایمنی راه دارای ۱۰۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۶
۲-۱ تعاریف واژگان ۶
۲-۱-۲ تعریف تصادف ۶
۲-۲ تاریخچه تصادف ۷
۲-۳ انواع تصادف ۸
۲-۴ علل تصادفات ۱۰
۲-۴-۱ علل قضایی تصادف ۱۰
۲-۴-۲ علل فنی تصادفات ۱۴
۲-۵ اهمیت تصادفات ترافیکی: ۱۶
۲- ۶ اقدامات پیشگیرانه ۱۷
۲-۷ فاکتورهای مؤثر در تصادفات ۱۸
۲-۷-۱ عامل انسانی ۱۹
۲-۷-۲ نقش عوامل زمان و نوع راه ۲۰
۲-۷-۳ سن و جنسیت ۲۳
۲-۷-۴ عامل وسیله نقلیه ۲۴
۲-۷-۴-۱ نقص در طایرها ۲۴
۲-۷-۴-۲ جعبه فرمان ۲۵
۲-۷-۴-۳ ترمزها ۲۵
۲-۷-۴-۴ نقص موتور و دستگاههای انتقال نیرو ۲۵
۲-۷-۴-۵ نقص در اطاق بار یا مسافر وسیله نقلیه ۲۶
۲-۷-۴-۶ نقص شیشه های جلو و عقب وسیله نقلیه ۲۶
۲-۷-۴-۷ نقص چراغها ۲۶
۲-۷-۴-۸ نقص برف پاک کن، آینه بغل، و سیستم برق اتومبیل ۲۶
۲-۷-۴-۹ محمولات وسایل نقلیه ۲۶
۲-۷-۵ عامل محیط و شرایط راه ۲۶
۲-۸ نظریه های پیرامون علل تصادفات ۲۸
۲-۸-۱ دیدگاه اپیدمیولوژی ۲۸
۲-۸-۱-۱ تعریف سانحه از نظر اپیدمیولوژی ۲۸
۲-۸-۱-۲ ارتباط سوانح رانندگی با دانش پزشکی ۲۹
۲-۸-۲ دیدگاه روانشناسی در خصوص تصادفات ۳۱
۲-۸-۲-۱ ویژگیهای روان شناختی تصادفات ۳۲
۲-۹ راه و انواع آن ۴۸
۲-۹-۱ مشخصات فنی و عمومی راه، وسیله نقلیه و راننده ۴۸
۲-۹-۲ طبقه بندی و درجهبندی راهها ۴۹
۲-۹-۲-۱ طبقه بندی راه های برون شهری ۵۰
۲-۹-۲-۲ طبقه بندی راه های درون شهری ۵۰
۲-۱۰ سرعتها: آییننامه راهور ۱۳۸۴ ۵۲
۲-۱۰-۱ در شهرها و مناطق مسکونی ۵۳
۲-۱۰-۲ در راههای بیرون شهر و مناطق غیر مسکونی ۵۳
۲-۱۱ ایمنی راه ۵۳
۲-۱۱-۱ هدف از طرح موضوع ایمنی راه ۵۳
۲-۱۱-۲ مدیریت ایمنی راه ۵۹
۲-۱۱-۳ سازماندهی اقدامات ایمنی راه ۶۰
۲-۱۱-۳-۱ ساختار سازمانی ۶۰
۲-۱۱-۳-۲ سیستم یکپارچه دادهها ۶۱
۲-۱۱-۳-۳ حمایت های سیاسی و اجتماعی ۶۱
۲-۱۱-۳-۴ ابتکار عمل در تأمین بودجه ایمنی راه ۶۵
۲-۱۱-۳-۵ توانایی فنی و فعالیت های تحقیقاتی ۶۵
۲-۱۱-۳-۶ نظارت و ارزیابی ۶۶
۲-۱۱-۴ اولویت های اجرائی اقدامات ایمنی راه ۶۶
۲-۱۱-۴-۱ اقدامات اولویت دار ۶۷
۲-۱۱-۵ عوامل ایمنی راه و مهندسی ایمنی ۷۲
۲-۱۱-۶ فرآیند تحلیل بهبود ایمنی راه ۷۸
۲-۱۲ مطالعات انجام شده در ایران ۸۷
۲-۱۲-۱ مطالعات درون سازمانی ۸۷
۲-۱۲-۲ مطالعات برون سازمانی ۹۰
۲-۱۳ مطالعات انجام شده در سایر کشورها ۹۸
منابع و مأخذ ۱۰۰
– معین، محمد؛ ۱۳۸۶، فرهنگ معین، ص ۴۳۳
– دهخدا، علی اکبر، ۱۳۲۵، لغت نامه دهخدا، تهران، انتشارات افست گلشن،
– عمید، حسن؛ ۱۳۷۱، فرهنگ عمید، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ هشتم
– فرزام، منصور؛ ۱۳۸۴، چگونگی رسیدگی به تصادفات، انتشارات معاونت آموزش پلیس راهور
– فرزام، منصور؛ ۱۳۸۱، فرماندهی در پاسگاههای برون شهری، انتشارات معاونت آموزش پلیس راهور
– لایقی، ایرج؛ ۱۳۸۳، تصادفات، انتشارات دانشگاه علوم انتظامی، ص ۱۳
– میر حسینی، سید یوسف؛ ۱۳۷۶، کارشناسی تصادفات، انتشارات شرکت سهامی بیمه ایران، چاپ اول. ص ۱۵ تا ۴۵
– برگگل، ایرج؛ حسینی، سید تیمور؛ محمدپور، حسین؛ ۱۳۹۰، بررسی عوامل انسانی مؤثر در بروز تصادفات موتور سیکلت سواران، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، نشریه دانشکده راهنمایی و رانندگی، سال ششم، شماره ۲۱٫
– بهروزی، کمال؛ ۱۳۸۱، دایره المعارف مهندسی ترافیک، انتشارات مجد، ص ۸۲
– پرستاری، رسول؛ ۱۳۸۵، بررسی رابطهی بین عوامل انسانی رانندگان و میزان وقوع تصادفات در بزرگراههای تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم انتظامی- حسینی، پرویز؛ ۱۳۸۵، بررسی عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات عابرین پیاده در شهر تهران، فصلنامه علمی
– پورافکاری، نصرت الله؛ ۱۳۷۴، فرهنگ جامع روان شناسی و روانپزشکی(جلد دوم)، تهران، چاپ فرهنگ معاصر.
– نایب پور، محمد؛ بریری، ماهرخ؛ ۱۳۹۰، روش های تحقیق، پایان نامه نویسی ومقاله نویسی، ویراست دوم، تهران، انتشارات روانشناسی و هنر
– وهاب زاده، ابراهیم؛ ۱۳۸۶، تأثیر عامل انسانی بر وقوع تصادفات رانندگی در آزاد راه کرج – قزوین در سال ۸۴ و راه های کنترل و کاهش آن، دانشگاه علوم انتظامی، ص ۲۷-۲۶
– همتی؛ ۱۳۷۸، ۲۱
– آئین نامه راهور، ۱۳۸۴، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، ص ۵۵
تاجیک، محمد؛ ۱۳۸۳، بررسی آمار تصادف و عوامل مؤثر بر آن در ناجا، دو ماهنامه علوم انتظامی، تهران، دانشگاه علوم انتظامی، شماره ۳۲
– تخصصی دانشکده پلیس راهنمایی و رانندگی، سال اول، شماره ۳٫
– تقوایی، مسعود؛ وارثی، حمیدرضا؛ اورامان، بهمن؛ ۱۳۹۱، بررسی پراکنش کاربریهای پزشکی و تأثیر آن بر روی ترافیک شهری با استفاده از مدل AHP به فصلنامه علمی– ترویجی مطالعات راهور، سال نهم، شماره ۱۷، ص۷ تا ۳۵
– تن زاده، جواد؛ ۱۳۹۰، طرح هندسی و ایمنی راه، انتشارات صانعی شهمیرزادی، چاپ دوم. ص ۵۰ تا ۸۰
در این مقاله مباحث زیر بررسی میشود که شامل موضوعات زیر است:
– تعریف تصادف
– انواع تصادف
– تاریخچه تصادف
– تعریف آزادراه و مباحثی پیرامون آن
– مقدمهای بر ایمنی راه
– دیدگاه روانشناسی در خصوص تصادفات
تصادف عبارت است از انجام عمل یا واقعهای در خیابان، جاده، کوچه و میدان، اصولا سطح معابر و گذرگاه ها که بر اثر این عمل و واقعه به اتومبیل، راننده، اشیاء، اشخاص، حیوانات، آثار و ابنیه و غیره خسارت وارد میآید و باعث صدمات بدنی یا منجر به فوت میگردد.
معنی لغوی تصادف در فرهنگ عمید (عمید، ۱۳۷۱، ۳۸۹) :
تصادف : به هم برخورد کردن – با هم روبرو شدن – به هم رسیدن برحسب اتفاق- برخورد.
تصادم : به هم کوفته شدن – سخت به هم خوردن دو چیز – کوفته شدن دو جسم به یکدیگر.
معنی تصادف در فرهنگ معین (معین، ۱۳۸۶، ۴۳۳) :
تصادف : برخورد کردن – باهم روبرو شدن – به هم خوردن – پیش آمدن – اتفاق افتادن – پیش آمد – برخورد.
تصادم : به هم کوفتن – سخت به هم خوردن – برخورد سخت.
معنی تصادف در فرهنگ دهخدا (دهخدا، ۱۳۲۵،ج۱، ۱۰۰۲) :
تصادف : مقابل و روبرو شدن بدون قصد – برخورد کردن – برخورد – تقابل – سانحه – حادثه – در تداول امروز مرگ یا اصابت ناشی از واژگون شدن – به هم خوردن وسائط نقلیه.
تصادم : به هم کوفتن – برهم زدن – با هم کوفتن و انبوهی کردن.
همانطور که در معنی لغوی مشخص شد در بحث تصادفات منظور عملی همان تصادم است که معنی آن به هم کوفتن سخت، به هم خوردن دو چیز است. ولی به دلیل استفاده مفرط و آسان امروزه در همه جای دنیا کلمه تصادف را با همان مفهوم تصادم به کار میبرند و در فرهنگ دهخدا هم کلمه تصادف به معنی کامل « تصادفات مورد نظر ما » به کار برده شده است (میر حسینی ۱۳۷۶، ۱۲).
اولین تصادف در جهان به عصر رومیها باز میگردد که برای ارتباط شهرهایشان راهها را توسعه دادند و آنها را به صورت برآمده میساختند تا مشرف به اراضی پست باشد و در این راهها بود که تصادفات ترافیکی رخ داد و متعاقبا پارهای از اقدامات کنترلی صورت گرفت. در این رابطه محدودیت وزن برای پیشگیری از خرابی وسیله نقلیه و نیز تخریب روسازی راهها وضع گردید ، نادیده گرفتن حق تقدم تقبیح شد و ممنوع گردید. با اختراع اتومبیل وضعیت سفر در پیچیدگیهای مسایل ترافیک نمود دیگری یافت و نیاز به مقررّات و اصطلاحات محسوس گردید. در سپتامبر ۱۸۹۹ فردی به نام بلیس[۱] در آمریکا هنگام پیاده شدن از یک وسیله نقلیه با یک درشکه تصادف کرد و جان سپرد.
اولین تصادف در ایران در دوم آذرماه ۱۳۰۵ هـ..ش به وقوع پیوست که طی آن مرحوم غلامحسین درویش، استاد موسیقی و نوازنده معروف تار در حالی که سوار بر درشکه بود با یک اتومبیل تصادف کرد و کشته شد.
تصادف به سه حالت: خسارتی- جرحی- فوتی تقسیم میشود و در دو شکل با برخورد و بدون برخورد پیش می آید
با این تعاریف در مییابیم که تصادف عبارت است از: هر واقعهای برای اتومبیل و اشخاص در ارتباط با تردد و جابجایی در معابر و نظایر آن به هر شکل که نتیجهاش خسارت، جرح و فوت باشد و این در واقعه ممکن است در سطح خیابانها و کلیه معابر و یا داخل محیطهای بسته ما توقفگاهها، پارکینگها و… با نقض مقررّات و اصول ایمنی تردد و جابجایی به وجود آید. (همان منبع ، ۱۲)
واحدهای ترافیکی اعم از راننده، وسیله نقلیه، عابر، حیوان و یا هر چیز مرتبط با آنها در هر تصادفی سلسله وقایع مخصوص به خود دارند که باید دقیقا و در شرایط آن واقعه مورد بررسی کامل قرار گیرد. سلسله وقایع عبارت است از اوضاع و احوال و شرایطی که در ارتباط با همدیگر تصادف را موجب میشوند و چون زنجیر وار به هم متصل و مربوطند «سلسله وقایع گفته می شوند».
لذا در کلیه تصادفات چهار واقعه اصلی به ذهن خطور میکند و بقیه حالات و شرایط ممکن است در برخی تصادفات باشد یا نباشد و این چهار واقعه عبارتند از :
۱- برخورد در روی راه با وسیله نقلیه دیگر هر واحد ترافیکی دیگر نظیر اشخاص، اشیاء، احشام.
۲- انحراف و خروج از راه معبر.
۳- واژگون شدن.
۴- تصادف بدون برخورد.
در جدول ۲-۱ اقسام این حوادث نشان داده میشود و بررسی علمی و فنی این حوادث و اظهار نظر در مورد علت وقوع حادثه به عهده کارشناس تصادفات میباشد.
تصادف خسارتی: به این معنی است که بر اثر وقوع آن به اتومبیلها و اشخاص و غیره خسارت مالی وارد میگردد.
تصادف جرحی: عبارت است از اینکه بر اثر برخورد یک یا چند وسیله نقلیه به همدیگر یا برخورد با اشیاء و اجسام و واژگونی و غیره ضمن ایجاد خسارت مالی اشخاص نیز در این رابطه مجروح میگردند.
تصادف فوتی: عبارت است از برخورد دو مرحله: اول (خسارت – جرح) که در نتیجه آن علاوه بر خسارت و جرح، شخص یا اشخاص اعم از راننده و سرنشین یا عابر در این حادثه فوت مینمایند. (همان منبع، ۱۳)
[۱] Bliss
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر