تحقیق انگیزه و تئوری های آن، اهداف و روش های مطالعه و تاثیر گسترده مطالعه بر ابعاد گوناگون زندگی افراد، تشویق و اهمیت تشویق در یادگیری و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انگیزه و تئوری های آن، اهداف و روش های مطالعه و تاثیر گسترده مطالعه بر ابعاد گوناگون زندگی افراد، تشویق و اهمیت تشویق در یادگیری و عوامل موثر بر آن  دارای ۶۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مطالعه۵
۱-۲اهداف مطالعه        ۶
۱-۳سطوح مطالعه۷
۱-۴مراحل خواندن۸
۱-۵روش های مطالعه۹
۱-۶کسب عادات مطالعه موثر در پنج گام۱۱
۱-۷فعال بودن۱۶
۱-۸روش یادگیری مشارکتی یا روش با هم مطالعه کردن۱۷
۱-۹چرا و چگونه مطالعه می کنیم۱۸
۱-۱۰تاثیر گسترده مطالعه بر ابعاد گوناگون زندگی افراد۱۹
۱-۱۱لذت مطالعه۲۰
۱-۱۲علاقه و مطالعه۲۱
۱-۱۳علل عدم رغبت به مطالعه۲۲
۱-۱۴روش های ایجاد علاقه به مطالعه۲۳
۱-۱۵انگیزه مطالعه۲۴
۱-۱۶آسیب شناسی مطالعه۲۷
۱-۱۷انگیزه۲۸
۱-۱۸معنی لغوی انگیزه۲۹
۱-۱۹تعریف اصطلاحی انگیزه۲۹
۱-۲۰سه‌مولفه‌از انگیزه از دیدگاه آرنولد و همکاران:۳۰
۱-۲۱تئوری غرایز۳۰
۱-۲۲تئوری انرژی های حیاتی۳۱
۱-۲۳تئوری احتیاج۳۱
۱-۲۴تئوری محرک۳۱
۱-۲۵رویکرد رفتاری۳۲
۱-۲۶رویکرد شناختی۳۲
۱-۲۷رویکرد انسان گرایی۳۳
۱-۲۸رویکرد اجتماعی– فرهنگی۳۳
۱-۲۹انواع انگیزه۳۴
۱-۲۹-۱انگیزه های مشترک و اختصاصی۳۴
۱-۲۹-۲انگیزه های درونی و بیرونی۳۴
۱-۳۰انگیزش و آموزش۳۵
۱-۳۱تشویق۳۶
۱-۳۲مفهوم شناسی تشویق۳۷
۱-۳۳تشویق در لغت۳۷
۱-۳۴اهمیت تشویق در یادگیری۳۸
۱-۳۵اشکال‌گوناگون تشویق، از نظر اندیشمندان مسلمان۳۹
۱-۳۶عوامل موثر در تشویق۳۹
۱-۳۷ویژگی های تشویق مناسب۴۰
۱-۳۸مهارت در تشویق و ترغیب دانش آموزان۴۱
۱-۳۹پشینه پژوهش های انجام شده۴۲
۱-۳۹-۱پیشینه پژوهش های انجام شده در ایران:۴۳
۱-۳۹-۲پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج از کشور:۵۱
۱-۴۰منابع۵۵

منابع

بابانژاد قصاب، حسن(۱۳۷۵). بررسی و مقایسه شیوه های رایج مطالعه و اثر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهرستان بابل.پایان نامه کارشناسی ارشد(روان شناسی تربیتی)(دانشگاه علامه طباطبایی).

رئیسی، زهره و همکاران(۱۳۸۱). بررسی تاثیر آموزش فنون مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد(پروژه تحقیقی).

سیف، علی اکبر(۱۳۸۹). روان شناسی پرورشی نوین (ویرایش ششم). تهران: آگاه.

سیف، علی اکبر(۱۳۸۵). روش های یادگیری و مطالعه. تهران: دوران.

امینیان، امیر حسین (۱۳۷۳). بررسی شیوه های مطالعه و یادگیری دانشجویان علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد(دانشگاه علامه طباطبایی).

مصلح، ثریا(۱۳۸۳). بررسی علل رغبت دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان سراب به مطالعه کتب غیر درسی. پایان نامه کارشناسی ارشد(برنامه ریزی آموزشی). دانشگاه آزاد اسلامی(رودهن).

کامکار، علی(۱۳۷۶). مقایسه شیوه های مطالعه و یادگیری در دو گروه از دانشجویان قوی و ضعیف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

میرعابدینی(۱۳۶۸). چگونه درس بخوانیم؟ چگونه امتحان بدهیم؟ تهران: نقش چکامه.

هرسی، پال و بلانچارد، کنث(۱۳۸۹). مدیریت رفتار سازمانی(چاپ سی و یکم) ترجمه علی علاقه بند. تهران: امیر کبیر.

یزدیان، نادیا(۱۳۹۰). مقایسه شیوه های مطالعه و یادگیری در دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین مقطع متوسطه پایه دوم انسانی شهرستان ملایر. پایان نامه کارشناسی ارشد(روان شناسی تربیتی). دانشگاه علامه طباطبایی.

محمدی، اباذر(۱۳۸۲). رابطه بین روش انتخابی مطالعه و رعایت اصول آن با موفقیت تحصیلی دانش آموزان هنرستان های ناحیه ۲ زنجان. پایان نامه کارشناسی ارشد( مدیریت آموزش و پزوهش). سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان.

مقدم، بدری(۱۳۵۸). کاربرد روان شناسی در آموزشگاه(روان شناسی آموزشگاهی)(چاپ اول). تهران: سروش.

موریس، ریچارد جی(۱۳۷۲). اصلاح رفتار کودکان(چاپ دوم)(ترجمه ناهید کسائیان). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

یداللهی، سارا(۱۳۸۸). بررسی میزان و چگونگی مطالعه دبیران مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران و تعیین عوامل موثر بر آن به منظور ارائه راهکارهای مناسب. پایان نامه کارشناسی ارشد(روان سنجی). دانشگاه علامه طباطبایی.

یوسفی، زهرا(۱۳۷۹). مقایسه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان موفق و ناموفق رشته های علوم پایه و علوم انسانی دانشگاه های تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد(روانشناسی تربیتی). دانشگاه علامه طباطبایی.

احمدی افرمجانی، محمود (۱۳۸۷). تحلیلی بر انگیزه و انگیزش از دیدگاه علم و دین. تهران: سروش هدایت.

۱-۱   مطالعه

سه تعریف اصلی برای مطالعه یا خواندن وجود دارد. طبق تعریف اول، یادگیری خواندن[۱]به معنای یادگیری تلفظ کردن کلمات است. طبق تعریف دوم، یادگیری خواندن به معنای یادگیری شناسایی کلمات و دریافت معنای آنهاست. و طبق تعریف سوم، یادگیری خواندن یعنی درک معنای یک متن به منظور کسب اطلاعات از آن. این سه تعریف منعکس کننده دیدگاههای قدیمی و پایدار درباره خواندن است.

تحقیقات جدید تر از تعریف گسترده تری حمایت می کنند .این تعریف جدید شامل تمامی تعاریف گفته شده است، با این تفاوت که مهارت های یادگیری را نیز در بافت فعالیت های خواندن و نوشتن در نظر می گیرد. طبق این تعریف آموزش مهارت ها نیز بخشی از فرایند خواندن است (کانینگهام[۲]و استانویچ[۳]،۲۰۰۳).

به عقیده هلدن[۴](۲۰۰۴)، مطالعه راهی مهم برای تحول شخصی و زندگی اجتماعی، اقتصادی، و مدنی است.

مطالعه افراد را قادر می سازد درباره سایر افراد، تاریخ، مطالعات اجتماعی، هنر، علم، ریاضیات و سایر موضوعات محتوایی اطلاعاتی بدست آورند(لیون[۵]،۱۹۹۷).

طبق دیدگاه دپارتمان فرهنگ، رسانه و ورزش(۲۰۰۳،به نقل از هلدن،۲۰۰۴) افراد نمی توانند شهروندانی فعال و آگاه باشند، مگر اینکه بتوانند بخوانند. مطالعه پیش نیاز تقریبا تمامی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است. با آنکه از اصطلاحاتی چون مطالعه در اوقات فراغت[۶] یا مطالعه به قصد تفریح یا لذت بردن[۷]زیاد استفاده می شود اما تعریف این اصطلاحات دشوار است. منظورازاین مطالعه، مطالعه ای است که به خواست فرد آغاز می شود و ادامه می یابد. به این دلیل که خواننده به آن علاقه مند شده، این فعالیت معمولا شامل مطالعه نوشته هایی است که انتخاب خود فرد است و در مکان و زمان مناسب صورت می گیرد.

طبق نظر نل[۸](۱۹۸۸)، مطالعه برای لذت بردن نوعی بازی ذهنی است که ما را قادر می سازد که در تحلیل خود دنیای دیگر و نقش های دیگری را تجربه کنیم.همچنین هلدن(۲۰۰۴) مطالعه را فعالیتی خلاقانه، هرمنوتیک و تفسیری می داند که سازنده تجارب و انتظارات فرد در بافت اجتماعی است.

اما مطالعه برای لذت بردن بسیار فراتر از نوعی بازی یا انزوا است و شیوه ای برای برقراری با متن است. مطالعه برای لذت بردن روشی مهم برای کمک به مبارزه با محرومیت های اجتماعی و بالا بردن استانداردهای تحصیلاتی است. طبق نظر کراشن[۹](۱۹۹۳)، که بزرگترین مدافع مطالعه برای لذت بردن است، این نوع مطالعه به خوانندگان با کفایتی منجر می شود که گنجینه لغات غنی دارند و توانایی درک و استفاده از ساختارهای گرامری پیچیده را دارند و می توانند سبک نوشتاری خوبی داشته باشند. خواننده فعال در هنگام مطالعه سوالاتی را مطرح می کند و در حین مطالعه در جستجوی پاسخ آن سوالات است. این سوالات در مورد موضوع کتاب و پیام ها، عقاید مطرح شده در جزئیات، استدلال ها،واقعی بودن بخشی از کتاب یا همه کتاب و میزان با اهمیت بودن کتاب است.

۱-۲   اهداف مطالعه

هدف از مطالعه یک کتاب ممکن است کسب اطلاعات و یا فهمیدن مطالب باشد. به طور کلی دو هدف اصلی مطالعه، مطالعه برای اوقات فراغت و مطالعه برای کسب دانش است(مک اوی[۱۰]و وینسنت[۱۱]،۱۹۸۰). بزرگسالانی که هوش کلامی بالاتری دارند با احتمال بیشتری مطالعه را لذت بخش ارزیابی می کنند و آن رابه عنوان فعالیتی روزانه و مطلوب قلمداد می کنند(رایس[۱۲]و مییر[۱۳]،۱۹۸۵). اگرچه مطالعه فعالیت اوقات فراغت مهمی محسوب می شود، بیشتر یافته نشان می دهند که به طور متوسط بزرگسالان کمتر از دو ساعت را روزانه به مطالعه اختصاص می دهند(رایس و مییر،۱۹۸۵).

به طور کلی بیشتر هدف های مطالعه عبارتند از:

مطالعه مطالبی مانند روزنامه، مجله و…که در ارتباط با مسائل روز است. این نوع مطالعه با توجه به ذوق و استعداد خواننده انتخاب شده، و مطالب آن برای خواننده قابل درک و فهم است و موجب افزایش اطلاعات و دانش می شود. اما درک و فهم خواننده را بالا نمی برد.

مطالعه مطالبی که خواننده سعی دارد تا مطالب را بفهمد. مطالعه این گونه مطالب، به منظور فهمیدن و افزایش درک خواننده است، که این کار خود نوعی یادگیری به شمار می رود. هرگاه پس از خواندن بتوان آن چه نویسنده عنوان کرده را به خاطر آورد، در واقع چیزی یاد گرفته شده است. این نوع یادگیری کسب اطلاعات است. اما اگر پس از خواندن مطلبی بتوان منظور و هدف نویسنده را درک کرد، در واقع آن مطلب فهمیده شده است. این نوع خواندن به معنی فهمیدن آن مطلب است، که در واقع هدف ما از مطالعه واقعی همان درک و فهم مطالب نوشته شده است(دلجو رنگینانی ،۱۳۸۱).

۱-۳   سطوح مطالعه

تفاوت افراد در مطالعه، همگی به سطوح خواندن آنها بستگی دارد. طبق یکی از طبق بندی ها، چهار سطح خواندن داریم که به ترتیب عبارتند از:

خواندن ابتدایی یا مقدماتی: در اولین سطح از خواندن یادگیرنده شناختن تک تک کلمات را یاد می گیرد. مشکلات موجود در فن خواندن در این سطح به آموزش قبلی یادگیرنده در دوره ابتدایی بستگی دارد. یادگیری خواندن در سطح ابتدایی از مراحل زیر تشکیل می شود.

در این مرحله یادگیرنده باید بتواند مفاهیم نوشته ای را به نوشته دیگر منتقل کند و نظر نویسنده های مختلفی را در موضوعات یکسانی با هم مقایسه کند. یادگیرنده ها تا پایان دبیرستان هم به این مرحله نمی رسند و خواندن آنها فقط در حدی است که بتوانند تکالیف دبیرستان را انجام دهند. مراحل مقدماتی خواندن اهمیت اساسی دارند چرا که بدون مهارت پیدا کردن در آنها نمی توان به خواندن اجمالی پرداخت.

خواندن تفتیشی[۱۴]: هدف از این سطح خواندن، فهمیدن هرچه بیشتر مطالب کتاب در زمان محدود است. در این سطح خواننده می خواهد بداند کتاب درباره چیست، شامل چه قسمت هایی است، و کتاب مورد نظر چه نوع کتابی است؟ با مرور اجمالی درک مطالب برای خواننده آسان می شود و این امر به تند خوانی کمک می کند. در این مرحله جزئیات نادیده گرفته می شود و توجه به جملات اصلی و اساسی است.

خواندن تحلیلی: این نوع خواندن نسبت به دو سطح قبلی، فعالیتی پیچیده تر و روش منظم تری دارد. خواندن تحلیلی بهترین نوع خواندن در زمان نامحدود است، و مطالعه تحلیلی خواندنی فعالانه است.

خواندن تلفیقی یا تطبیقی: این سطح خواندن بالاترین سطح خواندن است. در این سطح از خواندن، فرد نه تنها یک کتاب، بلکه کتاب های زیادی را مطالعه می کند و مطالب نوشته شده را کنار هم گذاشته تا روابط بین آنها را با یکدیگر معین کند. این سطح از خواندن فعالانه ترین و پرکاربردترین خواندن است(آدلر،ترجمه محمد صراف تهرانی،۱۳۸۱).

طبق نظر پنفتی[۱۵](۲۰۰۱)، اولین مهارت مورد نیاز برای مطالعه، خواندن صحیح کلمات است. فرایندهای خواندن به زبان خواننده و سیستم نوشتاری که آن زبان را کد گذاری می کند بستگی دارد. واحدهای این سیستم نوشتاری به بازنمایی های ذهنی تبدیل می شوند که در برگیرنده واحدهای آن سیستم زبانی است(به نقل از دلجو رنگینانی،۱۳۸۱).

۱-۴   مراحل خواندن

فرایند خواندن شامل مراحل زیر است:

دیدن کلمه، یعنی شناسایی کلمات و کشف و درک بلا فاصله آنها(هرچه خواننده مسلط تر و کارآمدتر باشد ، با یک نگاه کلمات بیشتری را بازشناسی می کند).

صدا شناسی، یعنی استفاده از روابط صدا

نماد برای رمزگشایی کلمات

الگوهای کلمات، یعنی استفاده از گروه بندی های آشنای حروف به منظور کمک به بازشناسی بخش های کلمات

بافت، یعنی استفاده از کلمات پیرامونی برای کمک به شناسایی کلمات نا آشنا

بخش های کلمه، یعنی استفاده از ریشه کلمه، پسوندها، و سایر بخش های کلمه برای بازشناسی کلمه (کلارک[۱۶]،گنزچو[۱۷]،۱۹۹۵،به نقل از گاتری[۱۸]،ویگفیلد[۱۹]و متسالا [۲۰]و کاکس[۲۱]،۱۹۹۹).

درک ساده از معانی لغات، برای درک یک متن در هنگام خواندن کافی نیست. برای رسیدن به درک در هنگام مطالعه خوانندگان موثر نیاز به اجرای شیوه هایی از جمله:

۱٫ارتباط دادن تجربه دانش قبلی خود با متن، ۲٫ خلاصه کردن اطلاعات،۳٫نشان دادن نتایج به صورت نمودار، ۴٫و طرح سوالات در متن دارند (مک نامارا[۲۲]،۲۰۰۷٫ بلوک،راجرز و جانسون[۲۳]،۲۰۰۶٫ کر و ورحاق[۲۴]،۲۰۰۵٫آلن [۲۵]،۲۰۰۳).

۱-۵   روش های مطالعه

۱.خواندن اجمالی[۲۶]:

روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات. هدف از خواندن اجمالی دست یافتن به نکات مهم کتاب و کشف ساختمان مواد و مطالب در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد است . فواید خواندن اجمالی عبارتند از:

الف) کارآمدی بیشتر ب) بودجه بندی واقعی تر از زمان، از طریق کشف حجم و دشواری مواد پ) افزایش میزان درک مطلب و نگهداری آنها در حافظه ت) افزایش میزان دقت و تمرکز حواس، از طریق برانگیختن میزان علاقه(سیف،۱۳۸۵).

۲.تند خواندن[۲۷]:

روش تند خواندن بر فن دید زدن[۲۸] مبتنی است. دید زدن مستلزم یک حرکت منظم و همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است. هدف از تند خواندن یا سریع خواندن یک کتاب کسب آشنایی کلی با مطالب کتاب از طریق مرور کتاب با یک سرعت فوق العاده زیاد است. فواید تند خواندن عبارتند از:

الف) کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن ب) مرور کردن مطالبی که قبلا خوانده شده پ) جانشین سازی این روش با روش مطالعه دقیق و کامل ، هنگامی که درک کمتری از مطالب مورد نیاز است و مدت زمان کمی موجود است ت) افزودن بر انعطاف پذیری و گسترش دامنه سرعت های مطالعه(سیف،۱۳۸۵).

۳٫عبارت خوانی[۲۹]:

روش عبارت خوانی دارای دو سطح است: یکی سطح مکانیکی، دیگری سطح ادراکی. سطح مکانیکی مربوط است به عادت دادن چشم برای حرکت سریع از طریق توجه به گروه کلمات، در عوض توقف چشم بر روی یک یک کلمات. سطح مکانیکی، همچنین، مستلزم استفاده از میدان وسیع تر دید خواننده است، آن طور که با نگاه کردن به سطور متوجه مجموعه های بزرگتر و بیشتری از کلمات و عبارات معنی دار بشود.هدف عبارت خوانی افزایش سرعت مطالعه است، از طریق خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات. فواید عبارت خوانی عبارتند از:

الف) افزایش سرعت مطالعه ب) افزایش درک مطلب از طریق شناسایی اندیشه ها و مفاهیم و رابطه بین آنها پ) افزایش تمرکز حواس و لذت حاصل از مطالعه(سیف،۱۳۸۵).

[۱]Learning of reading

[۲] Cunningham

[۳] Stanovich

[۴]Holden

[۵]Lyon

[۶]Reading leisure time

[۷] Reading for pleasure or enjoyment

[۸]Nell

[۹]Krashen

[۱۰]Mcevoy

[۱۱] Vincent

[۱۲] Rice

[۱۳] Meyer

[۱۴]Inspectional reading

[۱۵]Penfetti

[۱۶]Clarc

[۱۷] Genzecho

[۱۸] Guthrie

[۱۹] Wigfield

[۲۰] Metsala

[۲۱] Cox

[۲۲]Mc.Namara

[۲۳] Block,Rodjers & Janson

[۲۴] Keer & Verhaeghe

[۲۵] Allen

[۲۶]Survey reading

[۲۷] Speed reading

[۲۸]Scaning

[۲۹]Phrase reading

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.