تحقیق اینترنت یک ابزار تاثیر گذار بزرگراههای ارتباطی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اینترنت یک ابزار تاثیر گذار بزرگراههای ارتباطی دارای ۲۸ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۳
تاریخچه  رایانه :    ۳
مزایای رایانه:    ۴
تاریخچه اینترنت:    ۵
اینترنت در ایران:    ۸
بزرگراههای اطلاعاتی:    ۹
تاثیرات بزرگراههای اطلاعاتی:    ۱۳
جامعه اطلاعاتی:    ۱۴
تعاریف و نظرات برخی دانشمندان در خصوص جامعه اطلاعاتی:    ۱۵
مهمترین و رایج ترین معیارهای جامعه اطلاعاتی:    ۱۶
نظرات فریتزماکلوپ(ماچلاپ):    ۲۰
نظرات کاستلز در خصوص جامعه اطلاعاتی:    ۲۰
عوامل موثر در تغییرات ارتباطی و ویژگی های آن:    ۲۳
مروری بر مطالعات نظری مربوط به سازمان    ۲۴
هدف های سازمان:    ۲۵
تعریف هدف از دیدگاه نظریه پردازان:    ۲۵
منابع و مآخذ    ۲۶

منابع

پاستر، مارک، «عصر دوم‌ رسانه‌ها»، ترجمه‌ غلامحسین‌ صالحیار، مؤسسه‌ ایران‌، ص‌ ۶۸و۶۹ ،۱۳۷۷٫

وبستر، فرانک (۱۳۸۲). نظریه‌های جامعه اطلاعاتی، ترجمه مهدی داوری، تهران: کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه.

کاستلز، مانوئل‌، “عصر اطلاعات‌؛ پایان‌ هزاره‌”، ترجمه‌ احد علیقلیان‌ و افشین‌ خاکباز ‌، انتشارات‌ طرح‌ نو، ص۲۸۲ ‌،

ضیایی پرور، حمید، پژوهش و تحقیق: اینترنت در ایران، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر، ۱۳۸۴

فیدر، جان (۱۳۸۰). جامعه اطلاعاتی. ترجمه علی رادباوه و عباس گیلوری، تهران: نشر کتابدار.

کاستلز، مانوئل (۱۳۸۰) عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ». ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز و حسن چاوشیان. تهران : طرح نو.

وبستر، فرانک‌، «نظریه‌های‌ جامعه‌ اطلاعاتی»‌، ترجمه‌ اسماعیل‌ قدیمی‌، انتشارات ‌قصیده‌سرا، ص‌ ۲۰ ،۱۳۸۰

رابرتسون‌، رونالد، «جهانی‌شدن‌»، ترجمه‌ کمال‌ پولادی‌، نشر ثالث‌ و مرکز بین‌المللی‌ گفتگوی‌تمدن‌ها، ص‌ ۱۲، ۱۳۸۰٫

تافلر,‌ آلوین)۱۳۷۷). جابجایی در قدرت، ترجمه شهین‌دخت خوارزمی. تهران: نشر سیمرغ.

معتمد نژاد،کاظم(۱۳۸۴)،جامعه اطلاعاتی، اندیشه های بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشم اندازهای جهانی، تهران، نشر مرکز، پژوهشهای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی.

معتمد نژاد، کاظم، «ایران و اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی»، ۱۳۸۳٫

نشریه علوم اطلاع رسانی، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره ۱و۲- ۱۳۸۲٫

مصطفی ازکیا و غلامرضا غفاری.جامعه شناسی توسعه.تهران،نشر کلمه،

کاستلز، مانوئل، «عصر اطلاعات‌، قدرت‌ هویت‌»، ترجمه‌ حسن‌ چاووشیان‌، انتشارات‌ طرح‌نو، ص‌ ۹۲،

 مقدمه:

با عنایت به این که در جوامع امروزی استفاده از ابزرها و لوازم الکترونیکی و نیز انواع رسانه های ارتباطی اعم از دیجیتال و غیره رایج گردیده و حجم بسیار گسترده ای از تقاضا و نیازمندیهای  مخاطبان در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و ….  بوجود آمده است ، لذا توجه به راههای ارتباطی و رسیدن به این نیازمندی ها موضوع انکار ناپذیری است که این مساله امروزه از طریق یکی از ابزارهای مهم و تاثیر گذار بزرگراههای ارتباطی به نام اینترنت حل شده و در تمام نقاط جهان مردم باکمترین هزینه ممکن به آن دسترسی داشته و از آن طریق اقدام به رفع نیازمندی خود می نمایند.

تاریخچه  رایانه :

علی رغم این که عناصر موثر در بزرگراه های اطلاعاتی دارای تنوع و ویژگی های خاصی می باشد، لکن به نحوی تمام آنها (اعم از سینما، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و …)  مرهون و وابسته به      وسیله ای به نام رایانه می باشند که از اواسط قرن بیستم (۱۹۴۰) به خدمت انسان درآمده است. البته این نکته قابل ذکر است که “چارلز بابیج” برای اولین بار ماشین حساب محاسبه مکانیکی را ساخت که نمونه پیشرفته ماشین حساب پاسکال بود. و این مساله سبب شد در سال ۱۹۴۰  شرکت” Bell ” نخستین رایانه الکترونیکی را بسازد که صرفا قدرت محاسبات عددی را می توانست انجام دهد.  از این تاریخ به بعد و به مرور زمان و با سرعت فوق العاده ای انواع کامپیوترهای امروزی و در قالب های مختلف رایانه ها، رایانه های بزرگ، مینی رایانه، رایانه های شخصی(میکرو رایانه) ، رایانه های  کیفی( لپ تاپ) و امروزه انواع تبلت و گوشی های هوشمند تلفن همراه که توانمندی های گوناگونی دارند، در سطح جهان عرضه گردیده است.( ضیایی پرور،۱۳۸۴، ۱۰)

مزایای رایانه:

*  سرعت: یکی از مزایای رایانه های امروزی سرعت محاسباتی آنهاست که میتوانند صدها میلیون عملیات را در یک ثانیه انجام دهند.

* دقت: رایانه ها در عین سریع بودن، دقیق نیز هستند. دقت اندازه گیری ومحاسباتی رایانه ها در کلیه عملیات محاسباتی بسیار بالا است. به طور که برای محاسبه فاصله ستارگان ویا سایر وسایل محاسباتی با چندین رقم اعشار،از رایانه استفاده می کنند.رایانه ها به ندرت اشتباه می کنند و فقط زمانی اشتباه درآنها رخ می دهد که دستورات داده شده اشتباه باشند

*  قابلیت اطمینان: اطمینان ما به رایانه ها بسیار زیاد است،زیرا بر اساس محاسبات آنها،فضا پیماها را به دل کیهان می فرستیم و بیماریها را به کمک آن تشخیص داده ودرمان میکنیم. امروزه رایانه ها نشان داده اند که خستگی ناپذیرند و در عملیات تکراری قابل اطمینان می باشند.رایانه ها در شرایط دشوار وزمانهای طولانی می توانند کار کنند

* ذخیره سازی: یکی از مزایای مهم رایانه ها، داشتن حافظه زیاد است. مخصوصاً امروزه با حافظه های بسیار بالا مواجه هستیم که میتوانند چند میلیون عبارت را  در خود جای دهند و ذخیره نمایند.

کاربردهای رایانه : ماشینی که تواناییهای بسیار گسترده و چشمگیری دارد بی تردید کاربردهای وسیعی نیزخواهد داشت، که  در اینجا تنها برخی از کاربردهای این ماشین  را به صورت فهرست وار بیان می کنیم.

* کاربرد رایانه در آموزش: رایانه یکی از ابزارهای بسیار مهم و فوق العاده تاثیر گذار در امر آموزش می باشد که در حال حاضر علاوه بر استفاده های عموم مردم در مقاطع تحصیلی ابتدایی نیز از ان به عناوین مختلف استفاده می کنند(مثل هوشمند سازی مدارس)

* کاربرد رایانه در تجارت: شاید کمتر کسی در جوامع مختلف و از جمله کشورمان  باشد که حداقل روزی یکبار تحت عناوین مختلف از سیستم بانکی به خصوص عابر بانک ها و …. استفاده ننماید، که این مساله نشان از عمق نفوذ رایانه در زندگی روزمره مردم در امر تجارت و اقتصاد دارد.

* کاربرد رایانه در پزشکی: علوم پزشکی یکی از مهمترین علومی است که وابستگی خاصی به رایانه به لحاظ ویژگی هایی که دارد، پیدا نموده و هرروز تاثیر رایانه در این علم بیشتر و بیشتر می شود.

* کاربرد رایانه در امور اداری: در دنیای دیجیتال و پیشرفته امروزی که با کمک رایانه اقدام به عمل جراحی، معاملات کلان اقتصادی و تجاری و طراحی های صنعتی و … می نمایند، لذا استفاده از رایانه در امور اداری امری طبیعی جلوه نموده و عدم استفاده از ان سبب تعجب و حتی نگرانی خواهد بود.

* کاربرد رایانه در صنعت: طراحی های بزرگ صنعتی، نقشه های الکترونیکی، محاسبات دقیق و …. از جمله آثار کاربرد رایانه در صنعت می باشد.

تاریخچه اینترنت:

تولد اینترنت در سال ۱۹۶۸ در وزارت دفاع آمریکا و در بستر جنگ سرد و براساس طرح وینتون سرف شکل گرفت که چند کامپیوتر نظامی با استانداردهای آن زمان دنیا به‎هم متصل شود تا در صورت وقوع جنگ اتمی بین آمریکا و شوروی سابق، این کامپیوترها بتوانند کماکان اطلاعات نظامی را به یکدیگر ارسال کنند اما تاریخ تولد رسمی اینترنت از سوی سازمانهای معتبر جهانی اول سپتامبر ۱۹۶۹ اعلام شده است. .( ضیایی پرور،۱۳۸۳، ۷۵)

در گذشته، پست به علت ارزان بودن آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما مدت زمان دریافت نامه توسط گیرنده بسیار زیاد بود. اکنون می‌توان به سادگی متنی را تایپ کرده و با فشار یک دکمه آن را برای شخص دیگری در دورترین نقطه کره زمین ارسال کرد و آن شخص نیز نامه را در کمتر از چند لحظه دریافت کند.

کارشناسان معتقدند که ماهانه ۱۰ درصد به تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود ولی تعداد دقیق کاربران که روزانه از آن استفاده می‌کنند مشخص نیست. طبق گزارشات سازمان های بین المللی در پنج سال اخیر تعداد کاربران اینترنت در جهان دو برابر شده و هم اکنون تعداد کاربران به مرز دو میلیارد نفر رسیده است که این گزارشات از ثبت بیشترین میزان رشد کاربران در کشورهای در حال توسعه خبر می دهند.

در سالهای ۱۹۹۵ ـ۱۹۹۶ در استفاده از شبکه اینترنت تحولات عظیمی صورت گرفت و روش جدیدی به نام شبکه جهانی با علامت اختصاری( www) به وجود آمد که کار اطلاع رسانی را بسیار سریعتر ازگذشته نمود وکشورهای مختلف جهان سعی نمودند خود را هر چه بیشتر مجهز به این سلاح (شبکه اطلاعاتی) نمایند ، زیرا در آینده مؤثرترین سلاح درنبرد بین فرهنگها استفاده از فنآوری اطلاعاتی است. بدون تردید کشورهای پیشرفته صنعتی در تولید اطلاعات مختلف علمی ، صنعتی ، فرهنگی ، هنری ، و تجاری بیش از سایر کشورها نقش داشته اند و بر کسانی که طالب این اطلاعاتند سلطه و برتری خود را اعمال خواهند نمود. .( ضیایی پرور،۱۳۸۲، ۱۰۲)

اینترنت را از نظر جامعه شناسی می توان یک سیستم یا نظام دانست و یا به عبارت دیگر عامل مداخله کننده در “جامعه الکترونیک”. جامعه ای که از عناصر اصلی سیستم اینترنت یعنی تولید کنندگان واسطه ها و مصرف کنندگان که در واقع همان کاربران می باشند، تشکیل شده است.

اینترنت و کاربردهای آن :

اینترنت شاید بیش از تمام فناوری های دیگر در جهان و از جمله ایران توانسته در لایه‌های گوناگون خرد و کلان زندگی اجتماعی بشر وارد شود و تاثیرات عمیق و پایداری بر چگونگی زندگی جوامع داشته باشد . هم اکنون استفاده از این فناوری تا اندازه ای ضروری به نظر می رسد که حتی کشورهای جهان سومی و فقیر نیز در حال برنامه ریزی و آماده کردن زیرساخت ها برای بهره برداری هرچه بیشتر از آن هستند .

ظهور اینترنت و گذر از عصر صنعت به فناوری که تمامی ابزارهای اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی را بر پایه فناوری اطلاعات میسر کرد سبب شد تا دنیا به دهکده کوچکی تبدیل شود که تمامی جوامع بتوانند از اطلاعات و فناوری ها برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنند و در این بین ضعف در استفاده و بهره برداری از این پدیده بیانگرعقب ماندن از حرکت عصر خویش محسوب می شود.

اینترنت دارای کاربردهای زیادی است که کاربران بدون صرف هزینه زیاد و اتلاف وقت به دنیایی از اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند. امروزه کاربردهای اینترنت آنچنان گسترده شده که نمی‌توان تمامی کاربرد‌های آن را برشمرد.  به تحوی که اینترنت به یکی از اجزای ضروری زندگی اکثر انسانها تبدیل شده است. .( ضیایی پرور،۱۳۸۴، ۱۲)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم اینترنت، نگرش فرهنگی و نظریه‌های ارتباطاتی و نگرش
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و نقش اینترنت و مراحل پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی و کیفیت ارتباط با مشتریان و اجزای آن
  • تحقیق نظریات جنبش های اجتماعی و دید گاههای نظری تکنولوژی ارتباطی ( اینترنت و تاثیر اجتماعی آن)
  • تحقیق مفاهیم و کارکرد های سازمان‌های غیر دولتی و سازمان‌های غیر دولتی جوان و تاریخچه اینترنت و فضای مجازی و پیامد های آن
  • تحقیق مفهوم دین و اینترنت و شبکه اجتماعی و ارتباط میان دین و شبکه های اجتماعی و نظریات حوزه علوم ارتباطات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.