تحقیق زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر XBRL و اجزا و گزارشگری و نحوه عملکرد در XBRL و مروری بر زبان نشانه گذاری توسعه پذیر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر XBRL  و اجزا و گزارشگری و نحوه عملکرد در XBRL و  مروری بر زبان نشانه گذاری توسعه پذیر دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:   ۶
۱-۲-تاریخچه مطالعاتی    ۷
۲-۲ معرفی زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر XBRL    ۱۰
۱-۲-۲ تعریف زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر XBRL    ۱۰
۲-۲-۲ فرآیند ارتباطی در XBRL    ۱۳
۳-۲ مروری بر زبان نشانه گذاری توسعه پذیر    ۱۵
۱-۳-۲ مراحل تکامل XML :    ۱۵
۲-۳-۲ SGML    ۱۵
۳-۳-۲ XML یک ساختار جدید برای اسناد در وب    ۱۷
۴-۳-۲ پایه زبان نشانه گذاری توسعه پذیر XML    ۱۸
۵-۳-۲ قابلیت ها و محدودیتهای XML    ۱۸
۴-۲ مفهوم حوزه در XBRL    ۱۹
۱-۴-۲سازمان بین المللی XBRL    ۱۹
۲-۴-۲تعریف حوزه    ۱۹
۳-۴-۲  اهداف تشکیل حوزه XBRL    ۲۰
۴-۴-۲طبقه‌بندی حوزه‌ها در سازمان بین‌المللی  XBRL    ۲۰
۵-۴-۲مزایای تشکیل حوزه ملی XBRL    ۲۱
۶-۴-۲شرایط لازم برای ایجاد حوزه XBRL مشروط    ۲۲
۵-۲-اجزاء زبان گزارشگری توسعه پذیر    ۲۴
۱-۵-۲ ویژگیها    ۲۴
۲-۵-۲ واژه نامه    ۲۵
شکل ۴-۲ نمونه ای از سند XBRL- (همان منبع،ص ۱۱)۲    ۳۰
۶-۲ گزارشگری در XBRL    ۳۰
۱-۶-۲ گزارشگری سنتی و محدودیتهای آن    ۳۱
۲-۶-۲ لزوم مدل جدید گزارشگری مالی    ۳۲
۳-۶-۲ تأثیر گزارشگری به هنگام در مدل های حسابداری    ۳۴
۴-۶-۲ سطوح مختلف گزارشگری دیجیتال    ۳۵
۶-۶-۲ چالش های XBRL در گزارشگری مالی    ۳۷
۷-۲ جنبه های امنیتی در XBRL    ۳۸
۸-۲ XBRL و حسابرسان مستقل    ۴۱
۹-۲ XBRL و حسابرسان داخلی    ۴۲
۱۰-۲ گزارشگری حسابرسی برای XBRL    ۴۳
۱-۱۰-۲ ضرورت حسابرسی در محیط XBRL    ۴۳
۲-۱۰-۲ حرفه حسابرسی و XARL    ۴۴
۳-۱۰-۲ واژه نامه XARL    ۴۵
شکل ۵-۲ مروری بر اجزاء اصلی XARL – . (بوریتز و نو ، ۲۰۰۳،ص ۱۲)    ۴۷
شکل ۶-۲ نمونه ای از واژه نامه XARL – . (همان منبع،ص ۱۶)۲    ۴۷
۴-۱۰-۲ نمونه ای از اسناد XARL    ۴۷
۱۱-۲ نحوه عملکرد XBRL    ۴۹
شکل ۱۰-۲ نحوه عملکرد زبان گزارشگری توسعه پذیر (XBRL) ( بوریتز و نو ،۲۰۰۳ ،ص۹)    ۵۱
۱۲-۲ مزایا و معایب XBRL    ۵۱
۱-۱۲-۲ مزایای XBRL    ۵۱
۲-۱۲-۲ معایب XBRL    ۵۳
۱۳-۲ عوامل توجیه کننده تقاضا برای XBRL    ۵۴
۱۴-۲ چه اشخاصی از XBRL استفاده خواهند کرد ؟    ۵۵
۱۵-۲ پیش نیازهای پیاده سازی XBRL    ۵۵
۱-۱۵-۲ عوامل محیطی    ۵۶
۲-۱۵-۲ عوامل سازمانی    ۵۶
۳-۱۵-۲ عوامل فن آوری    ۵۷
۱۶-۲ پیشینه تحقیق    ۵۷
۱-۱۶-۲تحقیقات خارج از ایران    ۵۷
۲-۱۶-۲ تحقیقات در کشور ایران    ۶۰
منابع و ماخذ    ۶۲
منابع فارسی:    ۶۲
منابع لاتین:    ۶۳

 منابع

عرب مازار یزدی،م، ۱۳۸۵،”امنیت در خدمات گزارشگری مالی مبتنی بر XML”، ماهنامه حسابدار ، شماره ۱۷۸٫

شفاعی ، م و مهدی کاظمی، ۱۳۸۸ ،” مقدمه ای بر زبان گزارشگری تجاری گسترش پذیر”، چاپ اول ، انتشارات رهپویان خرد.

میرمجربیان ، ح، ۱۳۸۳ ، “حسابداری تحت وب و تأثیر آن بر گزارشگری مالی داخلی و تصمیم گیری “، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

اسدیان اوغانی ، الف ، ۱۳۸۷ ، “بررسی تأثیر گزارشگری مالی تحت وب بر ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری” ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

جیم ،ر. و اسمیت بارای،۱۳۸۵، ترجمه علی سعیدی ولاشانی، “مقدمه ای بر زبان توسعه پذیر گزارشگری بازرگانی (XBRL)”، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره ۴۵٫

عطایی ، یوسف ، ۱۳۸۸ ، “نقش سیستم اطلاعاتی حسابداری در قابلیت ها و گزارشگری مالی”.

فریور لیلان،ف ، ۱۳۸۶،” بررسی عوامل کمک کننده به حسابرسی در محیط زبان گزارشگری مالی قابل توسعه XBRL “، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

زارع بهمن میری ، م.ج. و زینب نادی ، ۱۳۸۷ ، “مقاله برگزیده در همایش ملی چشم انداز آتی حسابداری و حسابرسی”، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب.

Efrim Boritz and Won G. No ,(2007) , “Auditing an XBRL Instance Document : The Case of United Technologies Corporation ”

Efrim Boritz and Won G. No, (2003), ” Assurance Reporting for XBRL : XARL ( Extensible Assurance Reporting Language )”

مقدمه:

در آینده ارائه گزارشهای مالی بصورت دیجیتالی در خواهد آمد . این سوال که کدام زبان مبادله اطلاعات استاندارد می باشد ، هنوز بدون جواب است . در حال حاضر ، بیشتر ارائه اطلاعات مالی دیجیتالی به زبان نشانه گذاری فرامتن HTML می باشد که روش ارائه اطلاعات را کنترل می کند . اما عدم شناسایی محتوا سودمندی اینگونه اطلاعات را کاهش می دهد . شکل زبا نشانه گذاری فرامتن HTML بسادگی اجازه جستجو ، تحلیل و یا پردازش اطلاعات را نمی دهد . پیشرفتهای بشر بویژه آن بخشی که مربوط به اینترنت می باشد تا حد زیادی گزارشگری مالی را تحت تأثیر قرار داده است . اولین مرحله استفاده از اینترنت در گزارشگری مالی که اصطلاحاً گزارشگری مالی الکترونیکی نامیده می شود ، استفاده از اینترنت برای ارائه اطلاعات ( صورتهای مالی) شرکتها بود . در این مرحله از زبانهای HTML یا PDF  استفاده می شد که اطلاعات مالی شرکت را همانند یک عکس در اختیار استفاده کننده قرار می داد . با استفاده از اینترنت در این مرحله سرعت و میزان دسترسی استفاده کنندگان اطلاعات مالی به این اطلاعات افزایش چشمگیری داشت . اما این نوع گزارشگری الکترونیکی امکان تجزیه و تحلیل و داد و ستد هوشمند اطلاعات را نمی داد . گام دوم در این زمینه استفاده از زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر ( XBRL) بود . در این زبان به هر جزء از اطلاعات مالی یک عنوان XBRL داده می شود که این عناوین دارای فراداده ای هستند که برای کامپیوتر قابل فهم است . بنابراین اطلاعات عنوان بندی شده XBRL امکان داد و ستد هوشمند اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنرا می دهد . توجه به این نکته ضروری است که XBRL نه استاندارد حسابداری جدیدی است و نه به دنبال وضع استاندارد و حسابداری جدیدی است . بلکه XBRL یک استاندارد برای داد و ستد داده های مالی است که مبتنی بر زبان نشانه گذاری توسعه پذیر XML می باشد . گرچه XBRL مزایای زیادی در کاهش بهای تولید اطلاعات ، افزایش سرعت ، کاهش فعالیتهای پر هزینه ، وقت گیر و مستعد اشتباه ورود مجدد ، حذف و اضافه کردن اطلاعات دارد ، ولی قابلیت اتکاء اطلاعات عنوان بندی شده XBRL در درون یک سند تضمین نشده ، بنابراین نیازمند به مکانیسمی جهت اطمینان بخشی (حسابرسی) XBRL هستیم که آن هم عبارت است از زبان اطمینان بخشی XARL[1] .

تحقیقات قبلی نشان داده اند که تغییرات شفافیت افشای مالی الکترونیکی ( شبکه ای ) روند تصمیم گیری سرمایه گذاران را تحت تأثیر قرار می دهد . همانطور که حسابداری از پردازش الکترونیکی داده ها[۲] برای ایجاد ، محاسبه ، نگهداری و طبقه بندی داده های مربوط به رویدادهای مالی استفاده کرده است همزمان واحدهای تجاری نیز از پردازش الکترونیکی داده ها  و یا دیگر سیستمهای اتوماسیون استفاده کرده اند . اطلاعاتی که در فرمت الکترونیکی ایجاد می شوند از دو طریق تأثیر بزرگی بر حسابرسی گذاشته اند : اولی مربوط به تغییر در موضوع حسابرسی است ، مثل اینکه بسیاری از فعالیت های دستی با پروسه های اتوماتیک جایگزین شده اند و دوم فشاری که حهت ارائه خدمات بیشتر بر حرفه حسابرسی وارد می آید . با توجه به ارائه به موقع اطلاعات توسط برخی از شرکتها از حسابرسی انتظار می رود تا خود را با این تغییرات هماهنگ ساخته و روشهای حسابرسی را بشکل حسابرسی مستمر (ضمنی) بکار گیرد و یک نقش مثبت در جهت بنا نهادن یک بازرسی رو به جلو بجای بازرسی رو به عقب در اطمینان بخشی به اطلاعات داشته باشند . با توجه به تهدیدات موجود و امکان اشتباه در ایجاد و ارائه اطلاعات با فرمت XBRL و با توجه به سخن رفته در بالا نیازمند یک سیستم اطمینان بخشی ( حسابرسی ) برای XBRL هستیم که توسط آقایان بوریتز و نو در سال ۲۰۰۳ با عنوان زبان اطمینان بخشی توسعه پذیر۳ ایجاد گردید (فریورلیلان ، ۱۳۸۶،ص۲۰ )۴.در این مقاله ضمن توضیح مبانی نظری تحقیق به تشریح پیشینه تحقیق در داخل و خارج ایران پرداخته خواهد شد .

۱-۲-تاریخچه مطالعاتی

زبان گزارشگری توسعه پذیر برای اولین بار در آوریل سال ۱۹۹۸ توسط چارلز هافمن مطرح گردید . وی در شرکت ویل و گریگوری[۳] ، [۴]XML   را برای گزارشگری الکترونیکی اطلاعات مالی ( با ایجاد نمونه های صورتهای مالی و برنامه های حسابرسی با استفاده از XML ) مورد استفاده قرار داد. او در همان سال رئیس شرکت های تک تسک فورس [۵]را در جریان قابلیت استفاده از XML  در گزارشگری مالی قرار داد و سرانجام در ۳۱ دسامبر ۹۸ مدل ایجاد شده توسط او و مارک ژِوِت کامل گردید . در ۱۵ ژانویه ۱۹۹۹ هافمن به همراه وِین هاردینگ این نمونه را به هیأت مدیره AICPA[6] ارائه کرده و آنها را متقاعد کرد که XML در حرفه حسابداری حائز اهمیت می باشد . AICPA نیز خواستار طرح توجیهی برای گزارشات مالی مبتنی بر XML شد که این پروژه XFRML   نام گرفت . در آگوست ۱۹۹۹ ، دوازده شرکت به کمیته پشتیبانی از این طرح پیوستند . سرانجام اولین نشست کمیته پشتیبانی [۷]XFRML در تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۹۹ صورت گرفت و در ۶ آوریل ۲۰۰۰ نام سازمان از XFRML به XBRL تغییر کرد (شفاعی و کاظمی ، ۱۳۸۸،ص۲۵)۶.

در سال ۲۰۰۰ انجمن حسابداران آمریکا پیشنهاد کرد کمیته ای جهت نظارت بر بکارگیری استاندارد گزارشگری در شرکتها تشکیل گردد ، بر این اساس اطلاعات برخی از شرکتها بصورت نمونه در قالب XBRL تهیه شد تا قابلیت های آن مشخص شود . از دسامبر سال ۲۰۰۱ که زبان XBRL بصورت یک راهکار تازه پیشنهادی مطرح شد ، عملاً در امر گزارشگری مالی شرکتها مورد استفاده قرار گرفته است . پس از پذیرش اولیه XBRL ، تلاش زیادی برای ایجاد رده بندی های عمومی تری از اطلاعات مالی برای استفاده در محیط این ربان انجام شد تا اینکه در آوریل سال ۲۰۰۲ نخستین متن پیشنهادی برای استاندارد بین المللی حسابداری انتشار یافت . در دسامبر ۲۰۰۲ در بورس نیویورک ۷ تصویب شد که از این زبان استاندارد برای انتشار اطلاعات معاملات و همچنین برای دریافت گزارشات شرکتها استفاده شود و انطباق با آن از سال ۲۰۰۵ الزامی شود . استفاده از این استاندارد در بورس نزدک۸ نیز از سال ۲۰۰۴ بصورت رسمی آغاز گردید.

در سند استراتژی توسعه بازار سرمایه آمریکا [۸] برای سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ استفاده از داده های استاندارد ( برچسب زده یا نشان گذاری شده ) [۹] مانند XBRL به عنوان یکی از بندهای اساسی در نظر گرفته شده است . در اکتبر سال ۲۰۰۴ کمیته بورس های  اروپایی [۱۰] تصویب کرد که از سال ۲۰۰۵ استفاده از فرمت استاندارد در انتشار گزارشات شرکتها اجباری شود . در این راستا بودجه ای در کنسرسیوم اروپا برای بسترسازی و بکارگیری استاندارد نظام مالی با هدف برقراری امکان نظارت دقیق تر بر شرکتها تصویب شد . استفاده از XBRL برای گزارشگری قانونی بانکها در آمریکا ، موفقیت بزرگی را به همراه داشته است ، بطوری که در گزارش شورای آزمون موسسات مالی فدرال [۱۱] در خصوص مزایای XBRL به مزایای راه حلهای مبتنی بر XBRL  توجه ویژه ای صورت گرفته است ( از جمله افزایش ۶۶ تا ۹۵ درصدی در شفافیت داده ها ، افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی در دقت داده ها ، کاهش زمان از هفته به ساعت در بهنگام بودن و افزایش ۱۵ درصدی در بهره وری تحلیلگران) . در این راستا و بر اساس نظر مقامات بانکداری آمریکا و نیز با توجه به موفقیتهای کسب شده در اجرای آزمایشی XBRL در سال ۲۰۰۵ ، مقرر شده است گزارشگیری مالی بانکها از سال ۲۰۰۶ بر این اساس صورت پذیرد و به همین نحو نیز کمیسیون بورس اوراق بهادار سایر شرکتها را تشویق به پذیرش آن کرده و امیدوار است تأکید شرکتهای مشابه و نیاز سرمایه گذاران، موجب استفاده سراسری از این زبان گردد .

[۱] Extensible Assurance Reporting Language

[۲] Electronic Data Processing(EDP)

۳. XARL

[۳]. Knight Vale and Gregory Co

[۴]. Extensible Markup Language

[۵] .High-Tech Task Force

[۶] .American Institute of Certified Public Accountants

[۷] .Extensible Financial Reporting  Markup Language

۷٫NYSE

۸٫Nasdaq

[۸] SEC’s Strategic Plan

[۹] Labeled or Indexed Data

[۱۰] European Stock Exchange Commission

[۱۱] FFIEC

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • تحقیق گزارشگری مالی در امر سرمایه گذاری و نظریه ارزشیابی و مدلهای ارزشیابی سهام عادی و روشهای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار
  • تحقیق اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی و محافظه کاری و معیارهای ارزیابی آن و بازده و بازده غیرمنتظره
  • تحقیق گزارشگری مالی، سود، کیفیت سود، مدیریت سود ، کیفیت گزارشگری مالی،سرمایه گذاری و همچنین کارایی سرمایه گذاری
  • تحقیق محافظه کاری در گزارشگری مالی و معیارهای ارزیابی آن و رابطه عدم تقارن زمانی سود با نسبت MTB
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.