تحقیق سرطان و عوامل دخیل در آن و ژن بتاکاتنین و نقش آن در ایجاد سرطان کولورکتال وخواص سیاه دانه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرطان و عوامل دخیل در آن و  ژن بتاکاتنین و نقش آن در ایجاد سرطان کولورکتال وخواص سیاه دانه دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۱-۱- عوامل طبیعی پیشگیری کننده از سرطان    ۵
۱-۲- اثر منوترپن‌های رژیمی در جلوگیری و درمان سرطان    ۶
۱-۲-۱ بیوشیمی منوترپن‌ها    ۷
۱-۲-۲-فعالیت ضدسرطانی مونوترپن‌ها    ۷
۱-۲-۳-مکانیسم عمل مونوترپن‌ها در جلوگیری از سرطان    ۸
۱-۳-مروری کلی بر سرطان و عوامل دخیل در آن    ۱۱
۱-۳-۱انکوژن‌ها و ژن های سرکوبگر سرطان    ۱۳
۱-۳-۲-مکانیسم‌های اپی ژنتیک    ۱۴
۱-۴ سرطان کولورکتال (CRC)    ۱۵
۱-۴-۱-علت‌های بروز سرطان کولورکتال (۷)    ۱۵
۱-۴-۲-مدل‌های تشکیل CRC (از آدنوما تا کارسینوما)    ۱۶
۱-۵-ژن بتاکاتنین و نقش آن در ایجاد سرطان کولورکتال    ۱۹
۱-۵-۱-۱- نقش بتا کاتنین در اتصالات سلولی و حرکت    ۱۹
۱-۵-۱-۲- نقش بتا کاتنین در انتقال پیام    ۲۱
۱-۵-۱-۲-۱- پیام‌رسانی wnt در سرطان    ۲۳
۱-۶-دی متیل هیدرازین (DMH)    ۲۴
۱-۶-۱- متابولیسم هیدرازین ها    ۲۶
۱-۶-۲- مکانیسم ایجاد سرطان کولورکتال توسط ۱,۲-DMH    ۲۸
۱-۷ ـ متابولیسم گزنوبیوتیکها    ۲۹
۱-۷-۱- واکنش های آنزیمی فاز I:    ۳۲
۱-۷-۱-۱-سیتوکروم P-450    ۳۲
۱-۷-۲- واکنش های آنزیمی فاز II    ۳۳
۱-۷-۲-۱- گلوتاتیون S- ترانسفرازها    ۳۳
۱-۷-۲-۱-۱- نحوه عملکرد آنزیم های گلوتاتیون S- ترانسفرازها    ۳۳
۱-۸- سیاه دانه    ۳۵

منابع  :

Ait Mbarek1, L., Ait Mouse1, H., Elabbadi, N., Bensalah,M., Gamouh ,A., Aboufatima ,R., Benharref, A., Chait, A., Kamal1, M., Dalal, A., Zyad, A.,(2007): Anti-tumor properties of blackseed (Nigella sativa L.) extracts. Braz J Med Biol Res; 40: 839-847

Amin, f., Majdalwieh,Reem Hmaidan,Ronald, I., Carr,(2010):Nigella sativa modulates splenocyte proliferation Th1/Th2 cytokine profile,macrophage function and NK anti-tumor activity-Journal of Ethnopharmacology 131:268-275

Benzie,  I.F.F., Strain, J.J,. (1996):The ferric reducing ability of plasma (FRAP) as a measure of antioxidant power: the FRAP assay. Anal Biochem; 239: 70–۷۶

Buke ,M.D., Mayer. R.T.,(1974): Ethoxyresorufin: direct flurometeric assay of a microsomal O-dealkylation which is preferentially inducible by 3-methyl-cholanthrene. Drug metab disp; 2: 583-588.

Crowell, P.L., Lin, S., Vedejs, E., Gould, M.N..(1992) Identification of metabolites of the antitumor agent d-limonene capable of inhibiting protein isoprenylation and cell growth. Cancer Chemother Pharmacol; 31: 205-212

Crowell ,P.L.,(1999): Prevention and therapy of cancer by dietary monoterpenes. J Nutr; 129(3): 775–۷۷۸٫

Devita, V., Hellman ,J.S., Rosenberg, S.A., (2005): Cancer: principles and practice of oncology. 6th edition, volume 1, New York: Philadelphia..

Druckrey, H., (1970):Production of colonic carcinomas by 1,2-dialkylhydrazines and azoxyalkanes. In: Burdette WJ, ed. Carcinoma of the colon and antecedent epithelium. Springfield, IL: Charles C. Thomas, P. 267-279.

Dwivedi, C., Abu-Ghazaleh ,A.,(1997): Chemopreventive effects of sandalwood oil on skin papillomas in mice. Eur J Cancer Prev; 6: 399–۴۰۱٫

Enholm, S., Hienonen, T., Suomalainen ,A., Lipton, L., Tomlinson, I., Karja, V., Eskelinen, M., Mecklin, J.P., Karhu ,A., Jarvinen., H.J., Aaltonen ,L.A.,(2003): Proportion and phenotype of MYH-associated colorectal neoplasia in a population-based series of Finnish colorectal cancer patients. Am J Pathol; 163: 827–۸۳۲٫

Fearon ,E.R., Vogelstein, B. A.,(1990): genetic model for colorectal tumorigenesis. Cell; 61: 759–۶۷٫

Fiala, E.S., Sohn, O.S., Hamilton. S.R.,(1987) Effects of chronic dietary ethanol on the in vivo and in vitro metabolism of methylazoxymethonol and methylazoxymethanol induced DNA methylation in the rat colon and liver. Cancer Res; 47: 5939–۴۳

Fiala, E.S.,(1977): Investigations into the metabolism and mode of action of the colon carcinogen 1,2-dimethylhydrazine and azoxymethane. 40: 2436–۴۵٫

Fodde ,R.,(2003): The APC gene in colorectal cancer. Eur J Cancer .38: 867–۸۷۱٫

Gottesman, M., Fojo, T., Bates, S.E.,(2001): Multidrug resistance in cancer: role of ATP-dependent transporters. Macmillan Magazines; 2: 48-58.

مقدمه:

سرطان کولورکتال یکی از شایعترین علل مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان می باشد. این نوع سرطان با شیوع ۸-۶ نفر در هر صد هزار نفر ، چهارمین نوع شایع سرطان و یک پنجم  کل موارد سرطان ها را در ایران تشکیل می دهد.

تاکنون تحقیقات گسترده ای بر روی علت ها و نحوه تشکیل و گسترش سرطان روده و همینطور روش های پیشگیری و درمان آن صورت گرفته است.لازم به ذکر است که تشخیص در مراحل آغازین بیماری در پیشگیری و درمان آن بسیار موثراست.

ازجمله این موارد می توان  به استفاده از داروهای ضد التهابی و شیمیایی درمانی اشاره کرد و حال آنکه عوارض جانبی این داروها ومقاومت سلولهای سرطانی درمقابل  آن ها به شدت کاربرد انها را دراین زمینه ها را محدود می نماید. این درحالی است که با توجه به عوارض بسیار محدود داروهای گیاهی و تاثیرات شگرف آنها، بطور روز افزون مطالعه درجهت استفاده ازاین گروه ازداروها درحال گسترش می باشد.

سیاه دانه یکی  ازمشهورترین گیاهانی است که در کشورهای اسلامی و شمالی افریقا به عنوان دارویی سنتی پیشینه طولانی دارد. اخیرا از طریق انجام تحیقات  پیوسته  بسیاری از ویژگی های دارویی این گیاه مورد شناسایی قرارگرفته است. ازجمله این ویژگی ها می توان به خواص آنتی باکتریال ،آنتی هیستامینی ،آنتی توموری و آنتی پراکسیداتیو آن اشاره نمود.

با توجه به اینکه درمان های دارویی و شیمیایی در ایران در حال انجام است اما تحقیقات در زمینه تاثیرات گیاهان دارویی بر روی کنترل و درمان این سرطان کم بوده و یا صورت نگرفته است.لذا بررسی ها و آزمایش های علمی در این مورد الزامی به نظر میرسد.

۱-۱- عوامل طبیعی پیشگیری کننده از سرطان

سرطان یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جوامع امروز است. روش‌های مختلفی برای درمان سرطان وجود دارد و انواع مختلفی از سرطان به خصوص سرطان کولورکتال با جراحی درمان شده اند به طوری که طول عمر ۷% از آن‌ها حدود ۵ سال افزایش یافته است. به جز جراحی، روش‌های درمانی دیگری نظیر رادیوتراپی، ایمونوتراپی، ژن‌تراپی و همچنین شیمی درمانی برای درمان سرطان به کار گرفته می شوند، ولی متأسفانه مقاومت دارویی سلول‌های سرطانی به داروهای مختلف و عوارض ناشی از مصرف اینگونه داروها، موفقیت درمان این بیماری را به شدت کاهش می‌دهد (۱۵). با توجه به این عوامل، توجه به گیاهان دارویی و اجزاء فعال بیولوژیکی آنها در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده‌اند که مصرف بالای میوه‌جات و سبزیجات با کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال ارتباط دارد. امروزه گیاهان دارویی در درمان بیماری‌های مختلفی از جمله انسدادها، اختلالات تنفسی، ناراحتی‌های پوستی، بیماری‌های قلبی و اختلالات عصبی ـ روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به فعالیت قوی ضدتوموری گیاهان دارویی، امروزه امکان کاربرد اینگونه داروها در پیشگیری از سرطان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه برخلاف مطالعات اپیدمیولوژیکی، مطالعات آزمایشگاهی بسیار کمی در مورد اثرات مصرف میوه‌جات و سبزیجات در سرطان کولورکتال صورت گرفته است. با این وجود پیشگیری از سرطان با عوامل طبیعی، یک راه مؤثر برای کاهش ابتلا به سرطان شناخته شده است. مطالعات مختلف نشان داده‌‌اند که عوامل مهارکننده طبیعی سرطان از جمله گیاهان دارویی، دارای اثرات درمانی قابل توجهی بر روی روند سرطانزایی هستند .

۱-۲- اثر منوترپن‌های رژیمی در جلوگیری و درمان سرطان

ترکیبات بیوشیمیایی موجود در گیاهان دارویی از جمله آلکالوئیدها، ترکیبات فنولی، فلاوونوئیدها، اسانس‌ها، تانن ها و ویتامین‌ها مسئول خواص فارماکولوژیکی این گیاهان می باشد و پس از مصرف، اثرات مختلفی را در بدن ایجاد می‌کنند. از بین ترکیبات موجود در گیاهان، اسانس[۱] مسئول بسیاری از خواص فیزیولوژیکی گیاهان می باشد که به عنوان دارو و یا بخشی از دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسانس، مخلوطی از ترکیبات لیپوفیل و ترکیبات فرار است که غالباً شامل مونو و سسکوئی‌ترین‌ها، فنل‌ها و فنیل‌اترها می‌باشند و توسط تقطیر با بخار و جداسازی روغن غیرمحلول در آب از فاز آبی به دست می‌آیند. این فاز با روغن‌های چرب غیرفرار از جمله تری گلیسریدها متفاوت است. خواص پزشکی اسانس گیاهان مختلف در مطالعات گوناگون گزارش شده است (۲۳).

۱-۲-۱ بیوشیمی منوترپن‌ها

منوترپن‌ها ترکیبات رژیمی غیرمغذی موجود در اسانس گیاهان مختلف می‌باشند. این ترکیبات غالباً مسئول بو و عطر[۲] بسیاری از گیاهان می‌باشند. این ایزوپرنوئیدهای ۱۰ کربنه از مسیر موالونات در گیاهان ساخته شده و توسط پستانداران، قارچ ها و دیگر موجودات سنتز نمی‌شوند (۶).

۱-۲-۲-فعالیت ضدسرطانی مونوترپن‌ها

مقداری از مونوترپن‌های رژیمی دارای فعالیت ضدتوموری هستند. بطوریکه نه تنها از تشکیل و یا پیشرفت تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کنند، بلکه تومورهای بدخیم موجود را نیز کاهش می‌دهند. لیمونن یکی از مونوترپن های موجود در اسانس گیاهان است که فعالیت ضد سرطانی آن بر علیه بسیاری از انواع سرطان ها شناخته شده است. لیمونن باعث جلوگیری از رشد نئوپلاسم‌های خود به خودی در موش‌هایی که دوز ۱۲۰۰ میلی گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن لیمونن رژیمی را به صورت خوراکی دریافت کرده‌اند می‌شود. همچنین لیمونن رژیمی باعث کاهش وقوع لیمفوماهای خود به خودی در موش‌های  می‌شود . استفاده خوراکی از لیمونن خالص یا به عنوان روغن پوست پرتقال (لیمونن ۹۵%) در جوندگان، باعث جلوگیری از رشد تومورهای القاء شده پستان، پوست، کبد، ریه و قسمت ابتدایی معده می‌گردد [۴]. Kawamori در سال ۱۹۹۶ گزارش کرد که رشد ACF (Aberrant crypt foci) القاء شده توسط آزوکسی متان در کولون رت‌هایی که ۵/۰% لیمونن را در آب نوشیدنی مصرف کرده‌اند، کاهش می‌یابد . استفاده از کاروون[۳] قبل از القاء تومور توسط کارسینوژن، نیز از رشد تومورهای معده و ریه جلوگیری می‌کند(۳۶). به علاوه، کاروئول[۴] و منتول[۵] به صورت ۱% کل رژیم غذایی از رشد تومورهای القاء شده توسط DMBA[6] در پستان رت در مراحل اولیه جلوگیری می‌کنند (۵). استفاده از ژرانیئول[۷] (یک مونوترپن حلقوی رژیمی) قبل و بعد از پیوند[۸] سلول‌های توموری در رده‌های سلولی ملانوما، هپاتوما و لوسمیای رت‌ها (در in vitro) خاصیت ضد سرطانی دارد . به علاوه، پریلیل الکل[۹]، در فاز ارتقاء[۱۰] سرطان کبد القاء شده توسط کارسینوژن در رت، اثرات ضد سرطانی دارد ..

۱-۲-۳-مکانیسم عمل مونوترپن‌ها در جلوگیری از سرطان

ترکیباتی که دارای خاصیت ضد سرطانی هستند از نظر مکانیسم عمل به دو دسته تقسیم
می­شوند: ترکیباتی که در دسته بلوکه‌کننده سرطان[۱۱] و یا دسته متوقف‌کننده فعالیت[۱۲] جای می گیرند. دسته اول در طول فاز شروع[۱۳] مراحل سرطانزایی دخالت کرده و با واکنش‌های مختلفی از جمله تغییر متابولیسم کارسینوژن و تبدیل آن به فرمی که کمتر سمی‌ است، مانع میانکنش کارسینوژن‌های شیمیایی با DNA می‌شوند. از سوی دیگر، دسته دوم در طول فاز ارتقاء از مراحل سرطانزایی عمل کرده و مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند.

اثرات ضد سرطانی بلوکه‌کننده لیمونن و دیگر مونوترپن‌ها در طول فاز شروع سرطان پستان، از طرق القاء آنزیم‌های متابولیزه‌کننده فاز I و II کارسینوژن‌ها و سم‌زدایی آنها می‌باشد (۶). دزهای ضدسرطانی لیمونن باعث القاء سیتوکروم P450 توتال، و ایزوآنزیم‌های CYP2B1 و CYP2C می‌شوند .. لیمونن و سربررول[۱۴] باعث القاء آنزیم اپوکسی هیدراتاز نیز می‌شوند . مطالعه‌ای نشان داده است که متابولیسم DMBA در رت‌هایی که لیمونن و سربررول دریافت کرده‌اند، افزایش یافته و DMBA بیشتری از ادرار دفع می‌شود. این امر احتمالاً به دلیل القاء آنزیم‌های گلوتاتیون S ـ ترانسفراز و UDP ـ گلوکورونیل ترانسفراز توسط منوترپن‌های مذکور می‌باشد. در این مطالعه نشان داده شده است که اتصال DMBA-DNA در اثر مصرف مونوترپن‌ها کاهش یافته است .

اثرات ضدسرطانی متوقف‌کننده مونوترپن‌ها در طول فاز پیشرفت مراحل سرطانزایی در سرطان پستان و کبد ممکن است به دلیل جلوگیری از تکثیر سلول‌های توموری، تسریع در مرگ سلول‌ها و یا القاء تمایز سلول‌های توموری باشد .. فعالیت ضدسرطانی پریلیل الکل در طول فاز پیشرفت مراحل سرطانزایی کبد با افزایش قابل توجهی در مرگ سلول‌های توموری توسط آپوپتوز می‌باشد . بسیاری از مونوترپن‌ها از جمله لیمونن، پریلیل الکل و متابولیت‌های سرمی فعالشان، مانع ایزوپرنیلاسیون پروتئین‌ها می‌شوند. پروتئین‌های پرنیله شده شناخته شده پستانداران شامل پروتئین‌های کوچک متصل‌شونده به GTP وابسته به Ras [15] پروتئین‌های هتروتریمر و لامین‌های هسته‌ای می‌باشند. پرنیلاسیون Ras آن را قادر می‌سازد تا با غشای پلاسمایی ارتباط برقرار کند که این ارتباط برای فعالیت انکوژنی Ras لازم می‌باشد. بسیاری از پروتئین‌های پرنیله، رشد و یا ترادیسی[۱۶] سلولی را تنظیم می‌کنند و تأثیر مونوترپن‌ها بر روی پرنیلاسیون یک و یا تعدادی از این پروتئین‌ها فعالیت ضد توموری آنها را توجیه می‌کند. اگرچه مطالعات نشان داده‌اند که پروتئین Ras تنها آنکوژن‌ متأثر از منوترپن‌ها نمی‌باشد و پرنیلاسیون بسیاری از پروتئین‌ها غیر از Ras از جمله پروتئین‌های پرنیله TC21، Rho و تیروزین فسفاتازهای PRL-1/PTPCAAX نیز در بسیاری از رده های سلولی تحت تاثیر قرار می گیرد ..

[۱] Essential oils

[۲] Fragrance

[۳] Carvone

[۴] Carveol

[۵] Menthol

[۶] ۷-۱۲-dimethyl benz [a] anthracene

[۷] Geraniol

[۸] Transplantation

[۹] Perillyl alcohol

[۱۰] Promotion phase

[۱۱] Cancer blocking

[۱۲] Suppressing activity

[۱۳] Initiation phase

[۱۴] Sorbrerol

[۱۵] Ras-related small GTP-binding proteins G

[۱۶] Transformation

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرطان و پپتید درمانی در درمان سرطان و دارو های مهار کننده Trk B
  • تحقیق سرطان مری و تعیین مرحله بیماری و تغییرات مولکولی در سرطان مری و درمان ها وپروتئین EpCAM در درمان سرطان
  • تحقیق سرطان معده و نشانه ها و علائم آن و تعیین مرحله و سیر بالینی بیماری و ارتباط سرطان معده و میکرو RNA
  • تحقیق گیاه مریم گلی و اثرات ضد سرطان مریم گلی
  • تحقیق سرطان معده و رابطه چند شکلی های ژنتیکی با بیماری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.