تحقیق سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار، مفهوم و ابعاد و مدل ها و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار، مفهوم و ابعاد و مدل ها و عوامل موثر بر آن دارای ۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدّمه    ۶
بخش اول :سرمایه اجتماعی    ۱۰
۲-۱ ) مفهوم سرمایه اجتماعی    ۱۰
۲- ۲ )سرمایه اجتماعی از دیدگاه پیر بوردیو    ۱۲
۲-۳) سرمایه اجتماعی از دیدگاه جیمزکلمن    ۱۴
۲-۴- سرمایه اجتماعی از دیدگاه رابرت پاتنام    ۱۶
۲-۵-سیر تحول سرمایه اجتماعی    ۱۸
۲-۶- مدل های سرمایه اجتماعی    ۲۱
۲-۶-۱- مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال    ۲۱
۲-۶-۲- مدل سرمایه اجتماعی و ایجاد ارزش تسای و گوشال (۱۹۹۸)    ۲۲
۲-۶-۳- مدل سرمایه اجتماعی هدسون (۲۰۰۵)    ۲۳
۲-۷ ) ویژگی های کلیدی سرمایه اجتماعی    ۲۳
۲-۸ )عوامل موثر بر سرمایه ی اجتماعی:    ۲۸
۲-۸-۱ اعتماد اجتماعی     ۲۹
۲-۸-۲ انسجام اجتماعی     ۳۱
۲-۸-۳ مشارکت اجتماعی    ۳۳
۲-۹- اهمیت و مزایای سرمایه اجتماعی    ۳۷
۲-۱۰- ابعاد سرمایه اجتماعی براساس مدل ناهاپیت و گوشال    ۳۸
۲-۱۰-۱- بعد ساختاری    ۳۹
۲-۱۰-۱-۱- روابط شبکه ای    ۳۹
۲-۱۰-۱-۲-پیکربندی روابط شبکه ای    ۳۹
۲-۱۰-۱-۳- سازمان مناسب    ۳۹
۲-۱۰-۲- بعد شناختی    ۴۰
۲-۱۰-۲-۱-زبان و کدهای مشترک    ۴۰
۲-۱۰-۲-۲- حکایات مشترک    ۴۰
۲-۱۰-۳- بعد  رابطه ای    ۴۱
۲-۱۰-۳-۱-اعتماد    ۴۱
۲-۱۰-۳-۲- هنجارها    ۴۱
۲-۱۰-۳-۳-الزامات و انتظارات    ۴۱
۲-۱۰-۳-۴- هویت    ۴۲
۲-۱۱- اهمیت سرمایه اجتماعی در بحث های شرکت ها و  عملکرد بازار    ۴۲
بخش دوم:عملکرد بازار    ۴۴
۲-۲- مفهوم عملکرد بازار    ۴۴
۲-۳) سیر تحول عملکرد بازار    ۴۵
۲-۴) رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار    ۴۶
۲-۵) مدیریت ارتباط با مشتری    ۴۶
۲-۶)مدیریت دانایی ارتباط با مشتری    ۴۸
۲-۷) دستیابی به سهم بازار    ۴۹
۲-۸)اهمیت کیفیت خدمات    ۵۱
۲-۹-ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات در مدل سروکوال    ۵۳
۲-۱۰) بدست آوردن و حفظ مشتری    ۵۵
۲-۱۱) شاخصهای سنجش عملکرد بازار    ۵۷
۲-۱۲)ایجاد ارزش برای مشتری    ۵۷
۲-۱۳) تفاوت بین ارزش ادراکی و رضایت مشتری    ۵۷
۲-۱۴) رضایت مشتری، رمز بقا در بازار رقابتی    ۶۰
۲-۱۵)شناسائی توقعات مشتری    ۶۲
۲-۱۶)  طراحی کالا یا خدمت بر اساس توقعات و نیاز مشتری    ۶۲
۲-۱۷) ارائه خدمت بر اساس طراحی    ۶۳
۲-۱۸)مدیریت انتظارات مشتری    ۶۴
۲-۱۹) رضایت سنجی مشتری    ۶۴
۲-۲۰) معیارهای عملکرد شرکت    ۶۸
۲-۲۱) معیارهای مالی سنتی    ۶۹
۲-۲۱-۱) بازده سرمایه گذاری    ۶۹
۲-۲۱-۲) سود باقیمانده    ۶۹
۲-۲۱-۳) بازده فروش    ۶۹
۲-۲۱-۴) سود هر سهم    ۷۰
۲-۲۱-۵) قیمت به سود هر سهم    ۷۰
۲-۲۲) معیارهای مالی نوین    ۷۰
۲-۲۲-۱) ارزش افزوده اقتصادی (EVA)    ۷۰
بخش سوم :پیشینه تحقیقات انجام شده    ۷۲
۲-۳- تحقیقات داخلی    ۷۲
۲-۳-۱-تحقیقات خارجی    ۷۳
منابع و ماخذ    ۷۷

 منابع

۱- شارع‌پور،م.، (۱۳۷۹)، ” نقد و بررسی کتاب پایان نظم، کتاب ماه علوم اجتماعی”، شماره مهر و آبان،

۲- دباغ، ر.، (۱۳۸۴)، ” سیاست های اشتغال زایی کشورهای مختلف و ایران”، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، پاییز و زمستان، تهران.

۳- موسوی،ز.، (۱۳۸۹)، ” ارزیابی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بازر بورس اوراق بهادار تهران “، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، سال دوم، شماره ۶،

۴- میرسپاسی، ن.، (۱۳۸۳)، “مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار”، انتشارات میر، چاپ بیست و سوم،

۵- الوانی، س.م.، تقوی،س.ع.، (۱۳۸۵)، “سرمایه اجتماعی ، مفاهیم و نظریه ها” ،فصل نامه مطالعات مدیریت،شماره ۳۳و ۳۴

۶- الوانی، س.م.، شیروانی،ع.، (۱۳۸۵)، “سرمایه اجتماعی ، اصل محوری توسعه” ، ماه نامه تدبیر ، شماره ۱۴۷ ،

۷- سایمونز، ر.، (۱۳۸۵)،”نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی “، ترجمه مجتبی اسدی، گروه پژوهشی صنعتی آریانا تهران آموزش تحقیقات و مشاوره مدیریت، ۴۴-۴۲٫

۸- شاه حسینی، م.، (۱۳۸۲)”مطالعه و بررسی تاثیر سرمایه ی اجتماعی در عملکرد انجمن‌های اعتبار گردشی زنان در تهران”، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات)،

۹- خداداد کاشی، ف.، (۱۳۷۷)،” ساختار و عملکرد بازار، نظریه و کاربرد آن در بخش صنعت ایران” ناشر، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی – تهران

۱۰- وحیدی، پ.، (۱۳۸۱)، ” بررسی مقایسه ای سیاست های بازار کار ایران در برنامه سوم توسعه”، سمینار نتایج طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، خرداد.

۱۱.Sin LeoY.M,Tse Alan C.B,Heungb Vincent C.S,Yim Frederic H.K,(2005),”An analysis of the relationship between market orientation and business performance in the hotel industry”,Hospitality Management,vol.24,pp555-577

۱۲.Taylor Charles R,Kim Kyung Hoon,Ko Eunju,Park Myung Hwan, Kim Dong Ryul,Moon Hak Il,(2008),”Does having a market orientation lead to higher levels of relationship commitment and business performance?Evidence from the Korean robotics industry”,Industrial Marketing Management,vol. 37,pp825-832.

۱۳٫Lee Tien-Shang,Tsai Hsin-Ju,(2005),” The effects of business operation mode on market orientation learning orientation and innovativeness”,Industrial Management& Data Systems,Vol.105 ,No.3,pp 325-348.

مقدّمه

امروزه، سرعت تغییرات در حوزه های تکنولوژی، فن آوری نرم افزاری و سخت افزاری، دانش بازار و حتی اقتصاد سیاسی کشورها از یک طرف و همچنین ابتکار عمل همراه با سرعت عمل در حوزه های کسب و کار باعث گردیده تا شرکت های کوچک و متوسط با چالش روبرو شوند. صنایع کوچک و متوسط استخوان بندی اقتصاد و صنعت هر کشوری را تشکیل می دهند. در اکثر کشورهای جهان توسعه صنایع کوچک و متوسط جزء سیاست های اصلی و اولویت دار دولت ها به شمار می رود و رویکرد ویژه ای به منظور حمایت از ایجاد، رشد و بقای این گونه واحدها اتخاذ می شود. پنجره واحد بنگاه های کوچک و متوسط بعنوان یک پل ارتباطی بین بنگاه ها از یک سو و دستگاه های تامین کننده خدمات بنگاه ها از سوی دیگر عمل می کند (سادات رسول، و طالبی، ۱۳۸۸،ص۴).

امروزه شرکتها با رقابت قویتری نسبت به گذشته مواجه اند و عملکرد بازار هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی میخواهد با روشهای مختلف عملکرد بازار خود را افزایش دهد.(Ahmad khan et al., 2012) در سال های اخیر، مزیت رقابتی محور استراتژی های رقابتی قرار گرفته است. شرکت ها برای بهبود عملکرد و مقابله با رقبا، باید دارای مزایای رقابتی باشند تا بتوانند در شرایط پیچیده، عملکردی برتر داشته و خود را در بازارها حفظ نمایند. بنابر دیدگاه مبتنی بر منابع، عملکرد برتر شرکت ها می تواند از منابع منحصر به فرد آنها، یکپارچگی منابع و یا توانایی پاسخ گویی به محیط ناشی شود. بر اساس این دیدگاه، تفاوت عملکرد شرکت ها به دلیل این است که سازمان های موفق دارای منابع استراتژیکی (فیزیکی، انسانی و سازمانی) هستند که رقبای آنها فاقد آن منابعند. طبق دیدگاه مبتنی بر منابع شرکت، سرمایه اجتماعی منابع استراتژیکی هستند که شرکت ها را قادر به ایجاد مزیت رقابتی و عملکرد مالی برتر می نمایند.(سینایی ، ۱۳۹۰،ص۲۹). به رغم پذیرش نقش انکارناپذیر سرمایه اجتماعی و دارایی های نامشهود در عملکرد شرکت ها، اغلب سامانه های سنتی قادر به اندازه گیری سرمایه اجتماعی شرکت ها و انعکاس آن در صورت های مالی نیستند، در حالی که اهمیت آنها در افزایش ثروت سهامداران، کسب سوداوری پایدار، افزایش سهم شرکت ها از بازارهای جهانی، ارزیابی عملکرد فعلی واحد تجاری و همچنین پیش بینی های آتی، همواره مورد توجه بوده است. از آنجایی که شرکت ها در انجام برنامه ریزی های راهبردی به شناسایی فرصت ها و تهدیدهای پیرامون خود می پردازند، بنابراین ناگزیر به کسب اطلاعات جامع درباره ظرفیت ها، کفایت و کارایی منابع داخلی خود هستند. Marr, 2004,p.20)) محیط کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی های ناملموس جدید سازمانی مثل دانش و شایستگی های منابع انسانی، نوآوری، روابط با مشتری، فرهنگ سازمانی، سیستم ها و ساختار سازمانی و غیره را دربرگیرد (قلیچ لی ، ۱۳۸۷،ص۲۸) عوامل نامشهود و سرمایه اجتماعی به عنوان اصلی ترین عنصر توسعه در اقتصاد دانش محور، توانایی لازم برای انجام برنامه های راهبردی را در اختیار شرکت ها قرار می دهد. (Marr, 2004,p.14) در حقیقت سرمایه اجتماعی یک مدل جدید کاملی را برای مشاهده ارزش واقعی سازمان ها فراهم می آورد و با استفاده از آن می توان ارزش آتی شرکت را نیز محاسبه کرد بنابراین رویکرد سرمایه اجتماعی برای سازمان هایی که می خواهند از ارزش عملکردشان به خوبی آگاهی داشته باشند، جامع تر است (مدهوشی و اصغرنژاد، ۱۳۸۸،ص۱۱۶-۱۱۰)

ظهور اقتصاد جدید که اساسا با اطلاعات و دانش هدایت می شود، منجر به افزایش علاقه فزاینده ای به سرمایه اجتماعی شده است. (Tan et.al, 2007, pp. 76-95) سرمایه اجتماعی سرمایه ای فراتر از دارایی های فیزیکی و دارایی های مشهود است امروزه سهم سرمایه اجتماعی به دلیل تولید دانش و اطلاعات و در نتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می تواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد.به این دلیل در سطح بنگاه های اقتصادی نیز عملکرد مالی شرکت ها می تواند تحت تاثیر دارایی های اجتماعی و سرمایه انسانی قرار گیرد. (عباسی و گلدی صدقی، ۱۳۸۹،صص۷۴-۵۷) بطور کلی در جوامع دانش محور کنونی، بازده سرمایه اجتماعی بکار گرفته شده بسیار بیشتر از بازده سرمایه مالی به کار گرفته شده، اهمیت یافته است.(Bontis, 1999,pp. 62-433) سرمایه اجتماعی در مشتریان، فرایندها، اطلاعات، علامت تجاری، منابع انسانی و سیستم های سازمانی متجلی می شود و نقش فزاینده ای در خلق مزیت های رقابتی پایدار ایفا می کند.(شمس و خلیلی، ۱۳۹۰،صص۶۵-۵۱). سرمایه اجتماعی در این تحقیق از سه  بعد شناختی ، ارتباطی و ساختاری تشکیل شده است.

جانوسویچ[۱] و همکاران ( ۲۰۱۳)، احمد خان[۲] و همکاران(۲۰۱۲)، باسوکی[۳] و همکاران(۲۰۱۲)، لیبو[۴] و همکاران(۲۰۱۱)، پلومن[۵] و همکاران(۲۰۰۷)، رادرز[۶] و همکاران نشان دادند که سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری با عملکرد مالی دارد. همچنین رحیمیان و همکاران در سال ۱۳۹۱ به بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکتهای صنایع خودرو و ساخت قطعات پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  پرداختند و نشان دادند که در میان عناصر تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی، کارایی سرمایه ساختاری و کارایی سرمایه بکارگرفته شده دارای بیشترین تاثیر بر عملکرد مالی شرکت های نمونه می باشند و میان بعد شناختی و عملکرد مالی شرکت های نمونه ارتباط معناداری وجود ندارد.

مفهوم سرمایه اجتماعی در بر گیرنده مفاهیمی همچون اعتماد ، همکاری و همیاری میان اعضای یک گروه یا یک جامعه است که نظام هدفمندی را شکل می دهد و آنهارا به سوی دست یابی به هدفی ارزشمند هدایت می نماید. از این رو شناخت عوامل مؤثر در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی می تواند جوامع را در گسترش ابعاد سرمایه اجتماعی کمک نموده و موجب افزایش عملکرد اجتماعی و اقتصادی افراد در جوامع گردد(متوسلی و بی نیاز ،۱۳۷۹،ص۱۰)

سرمایه اجتماعی مفهومی چند بُعدی است، پژوهش های انجام شده پیرامون این مفهوم در صورتی حالت کامل و «معرف گونه»خواهد داشت که به ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و ارتباط میان ابعاد آن بپردازد. با مطالعه متون مختلف می توان سه بعد ساختاری و شناختی و ارتباطی را برای سرمایه اجتماعی بر شمرد. بُعد ساختاری سرمایه اجتماعی شامل قوانین انعطاف پذیر و شبکه های ارتباطی و بعد شناختی به اعتماد، همیاری و همکاری گروهی اعضاء درون یک سازمان و بعد ارتباطی به شبکه یا ارتباطات اجتماعی و روابط بین افراد و گروهها  اشاره دارد  (اندرو[۷]،۲۰۰۷،ص۱۲)

ادبیات فراوانی حاکی از آن است که شرکت با ارائه ارزش برتر برای مشتری در مقایسه با رقبا، می تواند به مزیت های رقابتی دست یابد و عملکرد بازار خود را بهبود دهد (اسلاتر[۸] و نارور[۹]،۱۹۹۵؛ اولسون و همکاران، ۲۰۰۵). تحقیقات در زمینه معیارهای عملکرد بازار تایید می کند که سرمایه اجتماعی برای مشتریان با روش های مختلفی مانند افزایش درآمد از طریق حفظ مشتری و گفتار مثبت (روست و همکاران،۲۰۰۲)، افزایش سودآوری از طریق بالا بردن ارزش عمر مشتری (روست و همکاران،۲۰۰۴)، تاثیرگذاری بر رشد و فروش و سهم بازار از طریق بهبود نگرش مشتریان نسبت به برندها و محصولات شرکت و رضایت مشتری (روست و همکاران،۲۰۰۴)، می تواند عملکرد بازار شرکت را افزایش دهد (ترویلو و همکاران،۲۰۰۹).در واقع شرکت ها چنانچه به دنبال مزیت رقابتی و موفقیت های استراتژیک هستند باید بیش از رقیب برای مشتری ارزش بیافرینند. آنان با صرف سرمایه اجتماعی ، رضایت و وفاداری مشتریان را تصاحب خواهند کرد. همچنین توسعه سهم بازار و افزایش سودآوری و رشد فروش از تبعات طبیعی این حرکت خواهد بود(روست ،۲۰۰۴،ص۱۶).

بخش اول :سرمایه اجتماعی

۲-۱ ) مفهوم سرمایه اجتماعی

امروزه در کنار سرمایه های انسانی و اقتصادی ، سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی[۱۰]  نیز مورد توجه قرار گرفته است . سرمایه اجتماعی ، یا بعد معنوی یک اجتماع ، میراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی ، قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع ، فائق آید و حرکت به سوی رشد وتوسعه شتابان اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و … را امکان پذیر سازد .

در واقع ، سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی ، بخشی از ثروت ملّی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی (مادّی) و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود . بدون سرمایه اجتماعی ، هیچ اجتماعی به هیچ سرمایه ای نمی رسد ، به طوری که بسیاری از گروه ها، سازمان ها و جوامع انسانی ، بدون سرمایه اقتصادی و صرفا با تکیه بر سرمایه انسانی و اجتماعی توانسته اند به موفقیت دست یابند ، اما هیچ مجموعه انسانی ، بدون سرمایه اجتماعی نمی تواند اقدامات مفید و هدفمندی انجام دهد .

[۱] Janosevic

[۲] Ahmad khan

[۳] Basuki

[۴] Libo

[۵] Ploman

[۶] Roderz

[۷] – Andrews

[۸] – slater

[۹] – Narver

[۱۰] – social capital

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بهسازی نیروی انسانی ، آموزش ، توانمندسازی نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی و مفاهیم آن
  • تحقیق مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و مفاهیم و مدلهای آن و ارتباط سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش
  • تحقیق توسعه و معماری پایداری و مسکن پایدار و جایگاه سرمایه اجتماعی و عرصه های گروهی و مجتمع های زیستی در پایداری مجتمع های مسکونی
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و نظریه های آن و توسعه پایدار گردشگری
  • تحقیق دیدگاه های سرمایه اجتماعی و نوع ساختار سازمانی و مدلهای رضایت تحصیلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.